صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عدل در مورد گناهكاران بالذات

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579

    اشاره عدل در مورد گناهكاران بالذات




    سلام

    رواياتي در مورد احكام جماع جهت فرزند دارشدن در كتب احاديث آمده كه به عنوان مثال :
    در آخر ماه دو روز از آن مانده جماع مكن كه فرزندی معاون ظالم آيد و جمعى از مردم بدستش هلاك شوند. بر سر پشت بامها جماع مكن كه فرزند منافق و رياكار و بدعت‏گذار آيد
    سوال:
    از آنجايي كه اين نوع افراد ِ متولد يافته در كيفيت وجودي خود اختياري نداشته اند و طبيعتا اختيار اشان هم در دنيا بر حول همان نطفه منعقد شده خواهد بود
    چگونه مستحق عذاب جهنم اند؟
    طبق اين روايات شاكله اصلي انسانها(در خير و شر بودن) از قبل و بدون اختيار خود شكل ميگيرد
    و اين با مختار بودن انسانها در انتخاب بد و خوب و همچنين عذاب و پاداش الهي منافات دارد

    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۹/۱۴ در ساعت ۱۶:۳۶

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    با نام الله






    عدل در مورد گناهكاران بالذات





    کارشناس بحث: استاد شعیب


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    با تبریک عید الله اکبر عید غدیر خم
    درباره سوال مطرح شده نکاتی قابل توجه است:
    1
    .روایاتی که درباب اثرات غذا و محیط و زمان و مکان در تولد انسان در منابع روایی ما هست به این معنا نیست که این ها علت تامه برای سعادت و شقاوت انسان باشند بلکه این ها معداتی هستند که نقش کمکی یا تخریبی در سعادت و شقاوت انسانی دارند و حرف اول و آخر را اختیار انسانی می زند . اگر چه نمی توان نقش این عوامل را در سعادت نادیده گرفت.
    2.دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم دنیای علی و معلولی است و هر معلولی اثر علت خاصی است و به کار گیری هر عاملی علتی را نتیجه می دهد. در زندگی انسان به عنوان یک موجود مختار علت و معلول ها و انتخاب یکی از علل بر عهده انسان گذاشته شده است و این در کل زندگی انسان از توالد و تناسل و ...جریان دارد و مولودی که پا به عرصه وجود معلول عمل کرد پدر و مادر خود است . پس این فرزند با تمامی شاکله ای که دارد معلول علتی است به نام پدر و مادر البته این تا بدان جا معنا و مفهوم دارد که پای عاملی قوی تر به نام اختیار انسانی در کار نباشد .
    پس جدای از بحث های تکلیفی و عذاب و عقاب هر نفس انسانی معلول علت هایی است که با نگاه مستقل یکی از معلول های جهان آفرینش می باشد که علت خاصی دارد(این نگاه ، نگاهی فرا تکلیفی است)
    3. خدا به عنوان حاکم عادل و مربی دلسوز از هر کس به اندازه ای که داریی داده است تکلیف خواسته است نه بیشتر پیس اگر کسی تحت شرایطی اختیارش محدود شود عواملی بر طیب ولادتش تاثیر بگذارد خدا این نقص را برایش جبران کرده و به اندازه وسعش از او تکلیف می خواهد" لا یکلف الله نفسا الا وسعها" به عبارت دیگر ارزش هر نفر در پیشگاه خدا به اندازه داشته هایش نیست به اندازه تلاشی است که می کند " لیس للانسان الا ما سعی"


  6. صلوات ها 3


  7. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    رواياتي در مورد احكام جماع جهت فرزند دارشدن در كتب احاديث آمده كه به عنوان مثال :
    در آخر ماه دو روز از آن مانده جماع مكن كه فرزندی معاون ظالم آيد و جمعى از مردم بدستش هلاك شوند. بر سر پشت بامها جماع مكن كه فرزند منافق و رياكار و بدعت‏گذار آيد
    سوال:
    از آنجايي كه اين نوع افراد ِ متولد يافته در كيفيت وجودي خود اختياري نداشته اند و طبيعتا اختيار اشان هم در دنيا بر حول همان نطفه منعقد شده خواهد بود
    چگونه مستحق عذاب جهنم اند؟
    طبق اين روايات شاكله اصلي انسانها(در خير و شر بودن) از قبل و بدون اختيار خود شكل ميگيرد
    و اين با مختار بودن انسانها در انتخاب بد و خوب و همچنين عذاب و پاداش الهي منافات دارد
    سلام
    انسان در اصل وجودش اختیاری ندارد و ملاک تکامل و جزا و پاداش هم میزان عقل است
    مطمئنا کسی که قدرت تشخیص کمالی را دارد در مورد ان میتواند مورد سوال واقع شود
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  8. صلوات ها 4


  9. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579



    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها
    روایاتی که درباب اثرات غذا و محیط و زمان و مکان در تولد انسان در منابع روایی ما هست به این معنا نیست که این ها علت تامه برای سعادت و شقاوت انسان باشند بلکه این ها معداتی هستند که نقش کمکی یا تخریبی در سعادت و شقاوت انسانی دارند و حرف اول و آخر را اختیار انسانی می زند . اگر چه نمی توان نقش این عوامل را در سعادت نادیده گرفت.
    باسلام و تشكر
    اگر در همين حد هم قبول كنيم بايد بپذيريم كه بعضي ها جبرا از عاقبت به خيري دورند

    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها
    پس جدای از بحث های تکلیفی و عذاب و عقاب هر نفس انسانی معلول علت هایی است که با نگاه مستقل یکی از معلول های جهان آفرینش می باشد که علت خاصی دارد(این نگاه ، نگاهی فرا تکلیفی است)
    اينكه عالم ماده عالم تزاحم است و جبرا پستي و بلندي دارد زشتي و زيبايي دارد را همه قبول داريم اما چرا وقتي به انسان ميرسيم بد و خوب جبري را كه دنبال همين علت و معلول هاست را نمي خواهيم بپذيريم
    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها
    خدا به عنوان حاکم عادل و مربی دلسوز از هر کس به اندازه ای که داریی داده است تکلیف خواسته است نه بیشتر پیس اگر کسی تحت شرایطی اختیارش محدود شود عواملی بر طیب ولادتش تاثیر بگذارد خدا این نقص را برایش جبران کرده و به اندازه وسعش از او تکلیف می خواهد" لا یکلف الله نفسا الا وسعها" به عبارت دیگر ارزش هر نفر در پیشگاه خدا به اندازه داشته هایش نیست به اندازه تلاشی است که می کند " لیس للانسان الا ما سعی"
    با چه ملاك و معياري ميتوان توان انسانها را سنجيد و حكم به بد و خوب بودن آنها كرد؟ با حساب سخن شما نمي توان كسي را كه احيانا ظلمي به اهل بيت كرده را جهنمي دانست چرا كه احتمال دارد كه عكس آن فعل در توان و ادراكش نبوده

  10. صلوات ها 2


  11. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    سلام

    رواياتي در مورد احكام جماع جهت فرزند دارشدن در كتب احاديث آمده كه به عنوان مثال :
    در آخر ماه دو روز از آن مانده جماع مكن كه فرزندی معاون ظالم آيد و جمعى از مردم بدستش هلاك شوند. بر سر پشت بامها جماع مكن كه فرزند منافق و رياكار و بدعت‏گذار آيد
    سوال:
    از آنجايي كه اين نوع افراد ِ متولد يافته در كيفيت وجودي خود اختياري نداشته اند و طبيعتا اختيار اشان هم در دنيا بر حول همان نطفه منعقد شده خواهد بود
    چگونه مستحق عذاب جهنم اند؟
    طبق اين روايات شاكله اصلي انسانها(در خير و شر بودن) از قبل و بدون اختيار خود شكل ميگيرد
    و اين با مختار بودن انسانها در انتخاب بد و خوب و همچنين عذاب و پاداش الهي منافات دارد
    سلام

    به نظر حقیر اگر این احادیث صحت داشته باشد و انسانهایی جبرا به این شکل بدنیا بیایند
    همانطور که اساتید گفتن تکلیف به اندازه عقلشان از انها خواسته می شود

    ولی یک سوال مطرح می شود
    ایا اگر این انسان طبق ذاتش ظلم کند ان وقت طبق قانون عمل و عکس العمل سرنوشتش
    چه می شود ؟

    هم در این دنیا و هم در ان دنیا ؟
    ایا ممکن است با ظلمهایی که کرده بهشتی شود ؟

    با تشکر



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  12. صلوات ها 2


  13. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    از حسن دقت شما در بحث کمال تشکر را دارم
    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    اگر در همين حد هم قبول كنيم بايد بپذيريم كه بعضي ها جبرا از عاقبت به خيري دورند

    عرض شد که این عوامل کاملا اختیار انسان را سلب نمی کند پس جبری در کار نیست بلکه مسیر کمی مشکل تر طی خواهد شد اما باید دانست که این طی طریق به نسبت به سختی اش اجر بیشتری خواهد داشت.
    اما بر فرض هم که برخی عوامل اختیار را به کلی از انسان سلب کند(که این گونه نیست) دیگر آن کارها جز منظومه سعادت و شقاوت انسانی قرار نمی گیرد و آنها کسی را عاقبت به خیر یا شر نمی کند چرا که دیگر آن فعل اختیاری نیست و تنها فعل اختیاری سعادت و شقاوت ساز است.مثلا هیچگاه آتش به خاطر سوزاندنش مواخذه نمی شود اگر چه این آتش در مسجدی بیافتد بلکه عامل مختار آن مواخذه می شود.


    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    اينكه عالم ماده عالم تزاحم است و جبرا پستي و بلندي دارد زشتي و زيبايي دارد را همه قبول داريم اما چرا وقتي به انسان ميرسيم بد و خوب جبري را كه دنبال همين علت و معلول هاست را نمي خواهيم بپذيريم

    انسان هم جزء همین عالم ماده است با تمام تزاحمات ، پستی بلندی هاو...
    البته با یک تفاوت مهم و آن هم مختار بودن انسان است.
    فرق اساسی انسان با تمامی عالم بحث اختیار اوست تمامی افعال اختیاری انسان از معبری به نام اختیار انسان صادر و به انجام می رسد.



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    با چه ملاك و معياري ميتوان توان انسانها را سنجيد و حكم به بد و خوب بودن آنها كرد؟ با حساب سخن شما نمي توان كسي را كه احيانا ظلمي به اهل بيت كرده را جهنمي دانست چرا كه احتمال دارد كه عكس آن فعل در توان و ادراكش نبوده
    سوال خوبی است ؛
    یکی از مسایلی که با هیچ عاملی از عوامل تولد و انعقاد نطفه و لقمه و... منتفی نمی شود و از بین نمی رود و تا وقتی انسان عقل دارد و مجنون نشده است همراه اوست حکم عقل انسان به خوبی عدل و بدی ظلم و ناپسندی آن است و این حکم فرای دین و مذهب و مکان و زمان و ... انسان است هر انسانی حتی در بدترین محیط فکری و ذهنی و حتی با بدترین نوع ولادت حکم به حسن عدل و قبح ظلم می کند . او می فهمد که دزدی بد است آزار یتیم ناپسند است ظلم در حق همنوع قبیح است پس اگر به هر کدام از این ها دست زد مورد سرزنش دیگران و عقاب دنیا و آخرت قرار می گیرد


  14. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    ولی یک سوال مطرح می شود
    ایا اگر این انسان طبق ذاتش ظلم کند ان وقت طبق قانون عمل و عکس العمل سرنوشتش
    چه می شود ؟

    هم در این دنیا و هم در ان دنیا ؟
    ایا ممکن است با ظلمهایی که کرده بهشتی شود ؟
    با سلام خدمت جناب بی نظیر


    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها
    یکی از مسایلی که با هیچ عاملی از عوامل تولد و انعقاد نطفه و لقمه و... منتفی نمی شود و از بین نمی رود و تا وقتی انسان عقل دارد و مجنون نشده است همراه اوست حکم عقل انسان به خوبی عدل و بدی ظلم و ناپسندی آن است و این حکم فرای دین و مذهب و مکان و زمان و ... انسان است هر انسانی حتی در بدترین محیط فکری و ذهنی و حتی با بدترین نوع ولادت حکم به حسن عدل و قبح ظلم می کند . او می فهمد که دزدی بد است آزار یتیم ناپسند است ظلم در حق همنوع قبیح است پس اگر به هر کدام از این ها دست زد مورد سرزنش دیگران و عقاب دنیا و آخرت قرار می گیرد
    اما با همه این گفته ها انسانی آنچنان تحت تاثیر عوامل مختلف قرار گرفت که اختیارش به کلی سلب شد این عملش دیگر نه عقاب دارد نه ثواب بلکه فعلی جبری است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها
    عرض شد که این عوامل کاملا اختیار انسان را سلب نمی کند پس جبری در کار نیست بلکه مسیر کمی مشکل تر طی خواهد شد اما باید دانست که این طی طریق به نسبت به سختی اش اجر بیشتری خواهد داشت.
    اما بر فرض هم که برخی عوامل اختیار را به کلی از انسان سلب کند(که این گونه نیست) دیگر آن کارها جز منظومه سعادت و شقاوت انسانی قرار نمی گیرد و آنها کسی را عاقبت به خیر یا شر نمی کند چرا که دیگر آن فعل اختیاری نیست و تنها فعل اختیاری سعادت و شقاوت ساز است.مثلا هیچگاه آتش به خاطر سوزاندنش مواخذه نمی شود اگر چه این آتش در مسجدی بیافتد بلکه عامل مختار آن مواخذه می شود.


  15. صلوات ها 2


  16. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579



    با سلام و تشکر
    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها
    ین عوامل کاملا اختیار انسان را سلب نمی کند پس جبری در کار نیست بلکه مسیر کمی مشکل تر طی خواهد شد اما باید دانست که این طی طریق به نسبت به سختی اش اجر بیشتری خواهد داشت.
    بر چه مبنایی کسی که مسیر کمالش مشکل تر است اجرش بیشتر است؟ طبق قواعد فلسفی (و روابط علی معلولی که اشاره داشتید) میزان پاداش و عذاب بسته به آن چیزی است که در فرد فعلیت یافته و فرقی نمیکند که این فعلیت آسان حاصل شده یا سخت لذا مسئله اجر بیشتر قابل اثبات نیست

    و دوم اینکه اگر موانع وراثتی و تربیتی منجر به کفر و شرک شد آنوقت چه؟
    آیا عدل الهی در مورد این فرد نسبت به شخصی که آن موانع را نداشت مطرح نیست؟

    به هر حال اگر وراثت و محیط خوب یک حق و یک وسیله خدادادی است برای رشد و تعالی باید عدل الهی نسبت به آنان که جبرا این حق و این وسیله را نداشته اند وبه کفر رسیده اند روشن گردد



    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها
    یکی از مسایلی که با هیچ عاملی از عوامل تولد و انعقاد نطفه و لقمه و... منتفی نمی شود و از بین نمی رود و تا وقتی انسان عقل دارد و مجنون نشده است همراه اوست حکم عقل انسان به خوبی عدل و بدی ظلم و ناپسندی آن است و این حکم فرای دین و مذهب و مکان و زمان و ... انسان است هر انسانی حتی در بدترین محیط فکری و ذهنی و حتی با بدترین نوع ولادت حکم به حسن عدل و قبح ظلم می کند
    بله اما درک همه از مصادیق این مفاهیم یکسان نیست
    بعضی شده خدا را ظالم دانند چرا که مرگ را مقدر کرده و عزیزانشان را گرفته


    البته این را هم باید عرض کنم که مسئله عدل الهی فقط از منظر نجات الهی نیست که برسی میشود بلکه مسئله رشد و تعالی هم در میان است
    به هر حال اغلب آنان که از نظر وراثتی و محیطی مثبت نیستند مسلما به کمالات والای انسانی نمیرسند که جا دارد عدل الهی در این مورد هم مورد برسی قرار گیرد

    ویرایش توسط معلق : ۱۳۹۲/۰۸/۰۵ در ساعت ۰۰:۰۸

  17. صلوات


  18. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    با سلام خدمت شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    بر چه مبنایی کسی که مسیر کمالش مشکل تر است اجرش بیشتر است؟ طبق قواعد فلسفی (و روابط علی معلولی که اشاره داشتید) میزان پاداش و عذاب بسته به آن چیزی است که در فرد فعلیت یافته و فرقی نمیکند که این فعلیت آسان حاصل شده یا سخت لذا مسئله اجر بیشتر قابل اثبات نیست

    1. قرآن:
    لیس للانسان الا ما سعی
    دارایی انسان به میزان سعی و تلاش اوست. انسانی که برای رسیدن به یک کاری بیشتر تلاش کند تا به نتیجه برسد به همان میزان دارایی انسانی اش بیشتر است
    2. روایات
    خیر الامور احمزها
    «افضل الاعمال احمزها; بهترین اعمال مشکل‏ترین آن‏هاست»
    «افضل الاعمال ما اکرهت علیه نفسک; بهترین اعمال چیزی است که انجام آن برایت ناگوار است»(بحارالانوار، ج 7، ص 191)
    از امام صادق(ع) نقل شده، ثواب كسي كه به سختي و مشقت، قرآن را مي‌آموزد و حفظ مي‌كند، دو چندان است
    3. عقل
    انسان بالوجدان می یابد کسی که به سختی و مشقت یک راهی را می پیماید تا به خیر و نیکی برسد نسبت به کسی که همه امکانات برای او فراهم است و راه را می پیماید ارزش بیشتری دارد با وجود این که هیچ کدام با اختیار خود این امکانات را فراهم نکرده یا منع از آن نکرده اند.
    شاهد این که در جوامع انسانی نیز این رفتار بسیار است نمونه هایی در زیر می آوریم:
    1.در کنکور افراد بر طبق میزان رفاه یا محرومیت منطقه بندی می شوند منطقه 1 منطقه 2 منطقه 3 ، مثلا اگر فرد داوطلب در منطقه 3 رتبه ده هزار شود برابری می کند با رتبه 3 یا 4 هزار منطقه یک .
    2.در مدارس مدیر مدرسه به افراد ضعیف اگر معدلشان از ترم قبل بالا تر رود جایزه می دهند حتی اگر14 شان بشود15 نمی گوید تو که 20 نشده ای می گوید تو ترقی کرده ای.
    3. در المپیک برای رشته های معلولین مدال اختصاص می دهند برایشان رکورد ثبت می کنند به کسی که در یک دقیقه 1500 متر دویده است و رکورد جهان را زده است طلا می دهند به معلولی که در همان زمان 500 متر دیده است نیز طلا می دهند
    4. رئیس جمهور به هر دو آنها به یک میزان سکه هدیه می دهد نمی گوید آن یکی بیشتر دویده می گوید هر دو اول شده اند.
    و....
    حال چگونه می توان باور کرد که انسان ها که مخلوق و بنده این خدایند این عدالت را رعایت می کنند و خدا رعایت نکند(اعاذنا الله..)


    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    و دوم اینکه اگر موانع وراثتی و تربیتی منجر به کفر و شرک شد آنوقت چه؟

    عرض شد برخی از مولفه ها هست که تحت تاثیر عوامل غیر اختیاری قرار نگرفته و آن عوامل-وراثت- نمی تواند فرد را به آن کار وادار و مجبور کند از جمله ظلم ، شرک ، کفر و....
    چرا که دوری از ظلم و کفر و... در فطرت انسان است و هیچ چیز نمی تواند فطرت انسان را به کلی از بین ببرد اگر چه گاهی این چراغ فروزان کمنور می شود ولی هیچگاه خاموش نمی شود.
    بر فرض که عاملی وراثتی آنقدر قوی عمل کند که فردی کافر یا مشرک شود این فعل او چون اجباری بوده مورد عقاب قرار نمی گیرد و در احادیثی درباره "مستضعفین"-کسانی که از تعالیم دین دور مانده اند-بدون این که اختیاری داشته باشند که خدا زمینه را در آن دنیا برای افعال اختیاری آنها فراهم کرده آنگاه به اعمال اختیاری آنها ترتیب اثر می دهد.



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    بله اما درک همه از مصادیق این مفاهیم یکسان نیست
    بعضی شده خدا را ظالم دانند چرا که مرگ را مقدر کرده و عزیزانشان را گرفته

    البته این را هم باید عرض کنم که مسئله عدل الهی فقط از منظر نجات الهی نیست که برسی میشود بلکه مسئله رشد و تعالی هم در میان است
    به هر حال اغلب آنان که از نظر وراثتی و محیطی مثبت نیستند مسلما به کمالات والای انسانی نمیرسند که جا دارد عدل الهی در این مورد هم مورد برسی قرار گیرد

    این که در فهم ها در درک مصادیق تفاوت است که شکی نیست اما همه افراد قبح آزار یتیم را می فهمند اگر چه که شاید ممکن است که در مصداق اذیت یتیم اشتباهاتی رخ دهد اما کلیت آن مخدوش نمی شود.
    اما این که پای کمالات در میان است باید گفت که خدا یکی از اسماءش جبار است یعنی جبران کننده مافات است پس او قدرت دارد که کمالات فوت شده را به یک نفر برساند.


  19. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود