صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا جوابی بر توجیه عامه در مورد احادیث تحریف در کتبشان وجود دارد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    377
    حضور
    3 روز 9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    515

    آیا جوابی بر توجیه عامه در مورد احادیث تحریف در کتبشان وجود دارد؟




    سلام مثلا در بخاری آمده که عمر میگوید آیه رجم نازل شده درحالی که در قرآن کنونی نیست و عامه میگوید که نسخ و منسوخ شده و توجیه میکنند با نسخ آیات، جوابشان چیست؟ لظفا از کتب خودشان بیان کنید.

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11166



    با نام الله



    آیا جوابی بر توجیه عامه در مورد احادیث تحریف در کتبشان وجود دارد؟







    کارشناس بحث: استاد مجید



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  4. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط dfffd نمایش پست ها
    سلام مثلا در بخاری آمده که عمر میگوید آیه رجم نازل شده درحالی که در قرآن کنونی نیست و عامه میگوید که نسخ و منسوخ شده و توجیه میکنند با نسخ آیات، جوابشان چیست؟ لظفا از کتب خودشان بیان کنید.
    با صلوات بر محمد وآل محمد
    وبا سلام وعرض ادب تبریک عید الله الاکبر
    یکى از
    آیاتی که ادعا شده منسوخ گردیده است و در قرآن آورده نشده، "آیه رجم" است .
    «الشیخ و الشیخة اذا زنیا فارجموهما البتّة نکالاً من الله و الله عزیز حکیم ؛ هر گاه پیرمرد و پیرزن
    زنا کنند، قطعاً آن ها را سنگسار کنید. و این عذابی است از سوى خدا، و خداوند عزیز و حکیم است.»
    در کتب بزرگ اهل سنت روایتی هست که عمر بن خطاب چنین گفته است:« قال عمر لولا أن یقول الناس زاد عمر فی کتاب الله لکتبت آیة الرجم بیدی ؛ اگر مردم نمی گفتند که عمر به قرآن اضافه کرده است می نوشتم آیه رجم رو به دستان خودم.»(صحیح البخاری – البخاری – ج ۸ – ص ۱۱۳- دارالفکر، نیل الأوطار – الشوکانی – ج ۶ – ص ۲۶۹- دار الجیل، تغلیق التعلیق – ابن حجر – ج ۵ – ص ۲۹۸- دار عمار، عمدة القاری – العینی – ج ۲۴ – ص ۲۴۷- دار إحیاء التراث العربی، فتح الباری – ابن حجر – ج ۱۳ – ص ۱۳۹- دار المعرفة)
    آیة الله خویی (ره) در البیان بعد از بیان این روایت از کتب اهل سنت به تحلیل آن پرداخته اند:
    روى ابن عباس أن عمر قال فيما قال، وهو على المنبر:
    " إن الله بعث محمدا - ص - بالحق، وأنزل عليه الكتاب، فكان مما أنزل الله آية الرجم، فقرأناها، وعقلناها، ووعيناها. فلذا رجم رسول الله - ص - ورجمنا بعده فأخشى إن طال بالناس زمان أن يقول قائل: والله ما نجد آية الرجم في كتاب الله، فيضلوا بترك فريضة أنزلها الله، والرجم في كتاب الله حق على من زنى إذا أحصن من الرجال... ثم إنا كنا نقرأ فيما نقرأ، من كتاب الله: أن لا ترغبوا عن آبائكم فإنه كفر بكم أن ترغبوا عن آبائكم، أو: إن كفرا بكم أن ترغبوا عن آبائكم... " (1)
    وذكر السيوطي: أخرج ابن اشته في المصاحف عن الليث بن سعد. قال:
    " أول من جمع القرآن أبو بكر، وكتبه زيد... وإن عمر أتى بآية الرجم فلم يكتبها، لأنه كان وحده " (2)
    أقول: وآية الرجم التي ادعى عمر أنها من القرآن، ولم تقبل منه رويت بوجوه: منها: " إذا زنى الشيخ والشيخة فارجموهما البتة، نكالا من الله، والله عزيز حكيم " ومنها: " الشيخ والشيخة فارجموهما البتة، بما قضيا من اللذة " ومنها، " إن الشيخ والشيخة إذا زنيا فارجموهما البتة " وكيف كان فليس في القرآن الموجود ما يستفاد منه حكم الرجم. فلو صحت الرواية فقد سقطت آية من القرآن لا محالة.(3)

    [1] صحيح البخاري ج 8 ص 26 وصحيح مسلم ج 5 ص 116 بلا زيادة ثم إنا.
    [2] الاتقان ج 1 ص 101
    [3] نام کتاب : تفسير البيان في تفسير القرآن نویسنده
    : السيد أبوالقاسم الخوئي جلد : 1 صفحه.202


    در رد این ادعا گفته شده است:

    عدم فصاحت آیه
    اولاً: هر کس این عبارت را براى اولین مرتبه بشنود یقین مى کند که عبارتى ساختگى است، و قابل مقایسه با
    کلام خداوند که در نهایت فصاحت و بلاغت است، نیست.
    وجود کاتبان و حافظان قرآن
    ثانیاً: پیامبر اکرم)ص) براى
    نگارش قرآن کاتبان مخصوصى داشت که آیات را مى نوشتند و مصحف را تدوین مى نمودند چطور این آیه از قلم آنان افتاد.
    افزون بر این تعدادى از
    صحابه در زمان رسول اکرم )ص) براى خود مصحف هایى ترتیب داده بودند و حافظانى نیز بودند که قرآن را جمع و حفظ کرده بودند و هیچ آیه اى از قلم آنان جا نمانده است ؛ چطور شد تنها مجعوله رجم از ذهن و قلم آنان افتاد؟.
    عدم سازگاری حکم با شرع
    ثالثاً: محتواى این عبارت به اصطلاح "آیه رجم" با
    احکام شرعی سازگارى ندارد.
    علت عدم سازگاری با شرع
    زیرا این عبارت مى گوید: شیخ و شیخه، یعنى افراد چهل سال به بالا - چون در لغت به فرد چهل سال به بالا تعبیر شیخ مى شود - اگر
    زنا کنند رجم مى شوند ظاهرش این است که اگر همسر هم نداشته باشند و شرایط احصان فراهم نباشد، رجم و سنگسار مى شوند، و این مخالف با حکم فقهی غیر محصن است.


  5. صلوات ها 2


  6. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    عاشق اباالفضل ع (مريدشم، ديوونشم)
    نوشته
    1,682
    حضور
    57 روز 10 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3272



    نقل قول نوشته اصلی توسط dfffd نمایش پست ها
    سلام مثلا در بخاری آمده که عمر میگوید آیه رجم نازل شده درحالی که در قرآن کنونی نیست و عامه میگوید که نسخ و منسوخ شده و توجیه میکنند با نسخ آیات، جوابشان چیست؟ لظفا از کتب خودشان بیان کنید.
    اين عين روايتي هست كه فرموديد:

    عن ابن عباس، قال: قال عمر: إِنَّ اللَّهَ بَعَثَ مُحَمَّدًا صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِالْحَقِّ وَأَنْزَلَ عَلَيْهِ الْكِتَابَ فَكَانَ مِمَّا أَنْزَلَ اللَّهُ آيَةُ الرَّجْمِ فَقَرَأْنَاهَا وَعَقَلْنَاهَا وَوَعَيْنَاهَا رَجَمَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَرَجَمْنَا بَعْدَهُ فَأَخْشَى إِنْ طَالَ بِالنَّاسِ زَمَانٌ أَنْ يَقُولَ قَائِلٌ وَاللَّهِ مَا نَجِدُ آيَةَ الرَّجْمِ فِي كِتَابِ اللَّهِ فَيَضِلُّوا بِتَرْكِ فَرِيضَةٍ أَنْزَلَهَا اللَّهُ وَالرَّجْمُ فِي كِتَابِ اللَّهِ حَقٌّ عَلَى مَنْ زَنَى إِذَا أُحْصِنَ مِنْ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ إِذَا قَامَتْ الْبَيِّنَةُ أَوْ كَانَ الْحَبَلُ أَوْ الِاعْتِرَافُ ثُمَّ إِنَّا كُنَّا نَقْرَأُ فِيمَا نَقْرَأُ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ أَنْ لَا تَرْغَبُوا عَنْ آبَائِكُمْ فَإِنَّهُ كُفْرٌ بِكُمْ أَنْ تَرْغَبُوا عَنْ آبَائِكُمْ أَوْ إِنَّ كُفْرًا بِكُمْ أَنْ تَرْغَبُوا عَنْ آبَائِكُمْ
    از ابن عباس نقل شده که گفت : عمر گفت: خداوند رسول خدا را به حق فرستاد و بر او کتاب را نازل کرد. پس در بين آنچه بر وي نازل شده بود آيه سنگسار بود .پس ما آن را خوانديم فهميدم وبا تمام وجوددرک کرديم.رسول خدا سنگسار کرد.وما هم سنگسار نموديم.پس ترسيدم که اگر مدتي بر مردم بگذرد کسي بگويد که قسم به خدا ما اين آيه را در کتاب خدا نمي بينيم .پس به سبب ترک يکي از واجبات الهي به گمراهي بيفتند
    صحيح البخاري، ج8، ص25و 26 و صحيح مسلم، ج5، ص116و مسند احمد، ج1،‌ ص40 و 55. و السنن الدارمي، عبدالله بن بهرام الدارمي ، ج2، ص179و سنن ترمزي، ج2، ص442 و المحلى ، ابن حزم ، ج 11 ، ص 236 .


    پاسخ شما را از اصح الكتب و زبان عمر بن خطاب مي دهم::::::::::

    1696ـ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ الله عَنْهُمَا قَالَ: قَالَ عُمَرُt: أَقْرَؤُنَا أُبَيٌّ، وَأَقْضَانَا عَلِيٌّ، وَإِنَّا لَنَدَعُ مِنْ قَوْلِ أُبَيٍّ، وَذَاكَ أَنَّ أُبَيًّا يَقُولُ: لا أَدَعُ شَيْئًا سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ r وَقَدْ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى: )مَا نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأتِ بِخَيْرٍ مِّنْهَا أَوْ مِثْلِهَا(. (بخارى:4481)
    ترجمه: ابن عباس رضي الله عنهما مي‌گويد: عمر گفت: بهترين قاري ما، اُبي، ‌و بهترين قاضي ما، علي بن ابي‌طالب است. اما گاهي قول ابي را ترك مي‌كنيم. چرا كه اُبي مي‌گويد: آنچه از رسول خدا شنيده‌ام، آنرا رها نمي‌كنم در حالي كه خداوند متعال فرموده است: )مَا نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأتِ بِخَيْرٍ مِّنْهَا أَوْ مِثْلِهَا( يعني هيچ آيه‌اي را نسخ نكرده و فراموش نمي‌سازيم مگر آنكه چيز بهتري يا همانند آن، جايگزين‌اش مي‌كنيم.


    حال ما از عمر بن خطاب سوال مي كنيم، اگر اين ايه نسخ شده است، چه ايه اي جايگزين رجم بر ما نازل شده است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    چگونه ما بايد قول شما را قبول كنيم در صورتي كه قول شما با قران هم خواني ندارد؟
    پيروان سقيفه پاسخ گو باشند


  7. صلوات


  8. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    377
    حضور
    3 روز 9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    515



    جناب مجبد گرامی، من میخواهم بدانم چگونه میشود ادعای اینان بر نسخ تلاوت رو رد کرد اینا میگن که سنگسار حکمش هست، اما آیه اش نسخ شده. حالا جواب ما چیست؟

  9. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    عاشق اباالفضل ع (مريدشم، ديوونشم)
    نوشته
    1,682
    حضور
    57 روز 10 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3272



    نقل قول نوشته اصلی توسط dfffd نمایش پست ها
    جناب مجبد گرامی، من میخواهم بدانم چگونه میشود ادعای اینان بر نسخ تلاوت رو رد کرد اینا میگن که سنگسار حکمش هست، اما آیه اش نسخ شده. حالا جواب ما چیست؟
    دوست عزيز ايا مي دانيد نسخ چيست؟

    وقتي حكمي اجرا مي شده و سپس نسخ بشود يعني ان حكم مربوط به يك بازه زماني و دوره خواص بوده است، و ديگر لازم الاجرا نيست، مثلا پيروان سقيفه قائل بر اين هستند كه متعه نسخ شده است و مربوط به يك دوره زماني خاص بوده كه بعد از ان نسخ و نهي شده است و انجام ان يعني انجام فعل زنا، لذا ديگر قابل اجرا نيست، اما رجم از نگكاه عمر نسخ نشده است بلكه ديگر ايه اش حذف شده نه نسخ، و اينگونه نيست كه يك ايه نسخ شود ولي حكمش اجرا شود، اين استدلال باطل هست لذا اگر چيزي نسخ شود طبق قران و سخن عمر بايد جايگزينش صادر شود


  10. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    377
    حضور
    3 روز 9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    515



    آخر اینها میگن که سنگسار نسخ نشده بلکه آیه آنن نسخ شده نه حکم آن.

  11. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    عاشق اباالفضل ع (مريدشم، ديوونشم)
    نوشته
    1,682
    حضور
    57 روز 10 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3272



    نقل قول نوشته اصلی توسط dfffd نمایش پست ها
    آخر اینها میگن که سنگسار نسخ نشده بلکه آیه آنن نسخ شده نه حکم آن.
    اينان از خدا هم بيشتر مي فهمند، شما زياد خودتان را ناراحت نكنيد زيرا وقتي در بن بست قرار مي گيرند و راهي براي برون رفتن ندارند مانند مولايشان مي گويند ان رجل ليهجر، خدا مي فرمايد بايد جايگزين ايه نازل شود اين ها مي گويند نه، خوب كسي كه خلاف خدا حكم كند ما با او بحثي نداريم و قضاوت را بايد به پاي دوستان گذاشت شما هم خودت را ناراحت نكن اگر كسي دليلي داشته باشد حرف مي زند قل هاتوا برهانكم ان كنتم صادقين، انها هنوز نمي توانند نسخ را معنا كنند چه برسد كه توجيه كنند

  12. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط dfffd نمایش پست ها
    جناب مجبد گرامی، من میخواهم بدانم چگونه میشود ادعای اینان بر نسخ تلاوت رو رد کرد اینا میگن که سنگسار حکمش هست، اما آیه اش نسخ شده. حالا جواب ما چیست؟
    با صلوات بر محمد وآل محمد
    وبا سلام وعرض ادب واحترام
    برای پاسخ شما کاربر گرامی نیاز هست تا اقسام نسخ مورد بررسی قرار گیرد لذا از کتاب علوم قرآنی مرحوم سید محمد باقر حکیم این مطلب را خدمت شما عرض می نمایم.
    نسخ و اقسام آن
    نسخ را- علماى اسلامى- به سه قسم تقسيم كرده‏اند كه آن اقسام را به ايجاز، ذيلا مى‏آوريم.
    قسم اوّل: نسخ تلاوت بدون نسخ حكم؛ منظور از اين قسم نسخ آن است كه يك آيه قرآنى بر پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله نازل شده باشد، سپس تلاوت آن و نصّ لفظى آن منسوخ شده باشد، امّا احكامى كه آن آيه دربرداشته است، نگاه داشته شده باشد.
    براى اين قسم از نسخ «آيه رجم» را مثال زده‏اند كه متن آن، از عمر بن خطاب چنين روايت شده است: «اذا زنى الشيخ و الشيخة فارجموهما البتّة، نكالا من الله، و الله عزيز حكيم». گفته‏اند: اين آيه‏اى از قرآن كريم بوده است كه تلاوت آن منسوخ شده است، امّا حكم آن نگاه داشته شده است.
    هر چند اين قسم از نسخ، مورد قبول بيشتر محققّان از جمهور علماى قرآن است، مع الوصف، تقريبا هيچ شكّى در بطلان آن و عدم ثبوت آن در قرآن كريم نداريم، بويژه، هنگامى كه به طور موضوعى به مطالعه آن مى‏پردازيم. توجّه كنيد:
    اوّلا، مى‏بينيم كه پذيرفتن اين گونه نصوص و روايات كه بعضى از كتب حديث و صحاح اهل سنّت آورده‏اند، ما را به اعتقاد به تحريف قرآن مى‏كشانند. زيرا، منطوق اين روايات بر ثبوت اين آيه و آيات ديگر در قرآن كريم، تا زمان وفات رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و اين كه مدّتى پس از وفات آن حضرت، اين آيات از قرآن ساقط شده‏اند، تكيه دارد.
    ثانيا، مى‏بينيم كه اين روايات جز از طريق آحاد به دست ما نرسيده‏اند، و براى ما روا نيست كه در برابر اجماع مسلمين، بر پايه خبرهاى واحد، معتقد به نسخ شويم. گذشته از اين كه سير طبيعى حوادث و وقايع حكم مى‏كند به اين كه مسايل مهم در ميان مردم شيوع داشته باشد، و نسخ يك آيه از قرآن كريم از جمله اين امور مهم است، آن وقت چگونه ممكن است چنين مطلبى تنها از طريق اخبار آحاد نقل شده باشد؟
    قسم دوم: نسخ تلاوت و نسخ حكم با هم؛ منظور از اين قسم نسخ آن است كه يك آيه قرآنى در برهه‏اى از عهد رسالت و تشريع شريعت، هم از نظر لفظ و هم از نظر معنا ثابت بوده باشد، آن گاه پس از مدّتى تلاوت و مضمون آن هر دو نسخ شده باشد.
    براى اين قسم از نسخ، «آيه رضاع» را مثال زده‏اند كه با اين عبارت از عايشه روايت شده است: «در آنچه از قرآن نازل شد، اين آيه بود: «و عشر رضعات يحرمن» يعنى: ده بار شير دادن محرم مى‏گرداند، سپس نسخ شد به «خمس معلومات» يعنى: پنج مرتبه قطعى.
    رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله از دنيا رفت و اين آيات جزو آيات قرآنى بودند كه قرائت مى‏شد» (صحيح مسلم، 4/ 167). اين قسم نيز با همان دو پاسخى كه در ارتباط با قسم اوّل نسخ آورديم، بايد مورد نقد قرار گيرد.
    قسم سوم: نسخ حكم بدون نسخ تلاوت؛ منظور از اين قسم نسخ، آن نسخى است كه در كنار مضمون آيه قرآنى قرار مى‏گيرد، و ساختار و شيوه تعبير آن آيه قرآنى را هيچ تغيير نمى‏دهد و محفوظ نگاه مى‏دارد. اين قسم از نسخ است كه نزد دانشمندان و مؤلفان شهرت دارد و در باب آن كتابهاى جداگانه نوشته‏اند.
    اين قسم از نسخ را مى‏توان در سه وضعيت ملاحظه كنيم:
    الف) حكم ثابت در قرآن كريم به واسطه سنّت متواتر يا به واسطه اجماع قطعى كه كاشف از صدور نسخ از سوى معصوم بوده باشد، نسخ شود.
    ب) حكم ثابت در قرآن كريم به واسطه آيه ديگرى از قرآن كه در شيوه طرح و بيان مطلب، ناظر بر حكم منسوخ باشد، نسخ شود.
    اين دو حالت، از نظر واقع مطلب، بى‏اشكال‏اند، هر چند در وقوع نسخ به اين دو صورت، عملا و در خارج ترديد كرده‏اند.
    ج) حكم ثابت در قرآن كريم به واسطه آيه ديگرى از قرآن، كه ناظر بر حكم منسوخ، و نه بيان كننده رفع حكم منسوخ باشد، نسخ شود. مبناى پذيرش نسخ در چنين موردى، تعارض ميان دو آيه از قرآن كريم است، كه در نتيجه، بر ناسخ بودن آيه متأخّر كه زمان نزول آن ديرتر است، و منسوخ بودن آيه متقدّم كه پيش از آن نازل گرديده است، حكم مى‏كند.
    آقاى خويى قدّس سرّه جواز اين گونه نسخ را بر اين اساس كه با منطوق آيه شريفه:«أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلافاً كَثِيراً» منافات دارد، مورد اشكال قرار داده‏اند؛ زيرا، هر گاه بين دو آيه از قرآن كريم منافات وجود داشته باشد، اختلافى كه خداوند سبحان وجود آن را در قرآن نفى فرموده است، بايد تحقّق پيدا كند؛ و ادّعاى اين كه نسخ خود اختلاف را از ميان مى‏برد، سودى نخواهد داشت. زيرا، نظير اين ادّعا در مورد هر گونه اختلاف كه در كلام غير خداى سبحان نيز وجود داشته باشد، مى‏تواند مطرح بشود.
    افزون بر اين ردّ و ايراد، مى‏بينيم كه آقاى خويى قدّس سرّه تقريبا- بر آنند كه در قرآن كريم حكم ثابتى كه به واسطه قرآن يا غير قرآن منسوخ شده باشد، وجود ندارد.
    ما، هر چند كه با استادمان، آقاى خويى قدّس سرّه، در برخى از جوانب ردّ و ايراد و مناقشه ايشان، اختلاف نظر داريم، و چه بسا، به همان لحاظ، در ارتباط با فراگير بودن نگرش ايشان نسبت به همه آيات قرآنى نيز با ايشان اختلاف داريم؛ امّا، در اين تحقيق، در مقام بررسى بعضى از آيات مورد بحث از نظر نسخ، تقريبا به همان شيوه ايشان، سلوك خواهيم كرد.(علوم قرآنى( حكيم / لسانى)،سيد محمد باقر حكيم / محمد على لسانى فشاركى‏، ناشر: تبيان‏،مكان چاپ: تهران‏، نوبت چاپ: اوّل‏، سال چاپ: 1378)





  13. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    نقل قول نوشته اصلی توسط dfffd نمایش پست ها
    جناب مجبد گرامی، من میخواهم بدانم چگونه میشود ادعای اینان بر نسخ تلاوت رو رد کرد اینا میگن که سنگسار حکمش هست، اما آیه اش نسخ شده. حالا جواب ما چیست؟
    باسلام

    قبلا مكرر نوشتيم كه تا معني قرآن و فرقش با مصاحف در صدر اسلام روشن نشود اين مشكلات حل نخواهد شد :

    تفصيل در :

    Download



صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود