صفحه 1 از 9 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: لیست آیات منسوخ

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    164
    حضور
    2 روز 2 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    629

    اشاره لیست آیات منسوخ




    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام

    ما ننسخ من آیه او ننسها نات بخیر منها او مثلها.

    واضح هست که بعضی از آیات قرآن توسط خود قرآن نسخ شده اند.

    اما اون چیزی که همیشه ذهن من زو مشغول می کنه

    اینه که دقیقا منسوخ ها کدامند و ناسخ ها هم کدامند؟

    یه لیست کامل اگه باشه که چه بهتر!
    ممنون:)
    Nothing will stop us

    Try to be a part of the solution, not a part of the problem.

    اللهم عجل لولیک الفرج

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 22 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58310



    با نام و یاد دوست




    لیست آیات منسوخ







    کارشناس بحث: استاد یاسین


  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,066
    حضور
    36 روز 10 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3947



    بسم الله الرحمن الرحیم


    با سلام و احترام


    قرآن مجید می فرماید:« ما نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِها نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْها أَوْ مِثْلِها أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ»[1](هر آيه و حكمى را كه ما نسخ كنيم يا آن را بتأخير اندازيم بهتر از آن يا همانند آن را مى‏آوريم. آيا ندانسته‏ اى كه آفريننده حكيم بر هر مطلب و جريانى اندازه‏گير و دقيق است؟)


    «وَ إِذا بَدَّلْنا آيَةً مَكانَ آيَةٍ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يُنَزِّلُ قالُوا إِنَّما أَنْتَ مُفْتَرٍ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْلَمُونَ»[2] (هنگامى كه آيه‏ اى را به آيه ديگر تبديل كنيم (حكمى را نسخ نمائيم)- در حالى كه خدا بهتر مى‏داند چه حكم و دستورى را نازل كند- مخالفان گويند تو به خدا افترا مى‏بندى. نه، مطلب چنين نيست بلكه آنان حقيقت امر را نمى‏دانند).


    نسخ، در لغت گاه بمعنى: برداشتن و از ميان بردن است، و گاه به معنى: نقل دادن و منتقل ساختن. چنانكه در نمونه‏ هاى زير ملاحظه مى‏كنيم:نسخ الشّيب الشّباب: پيرى جوانى و شادابى را برد. نسخ الشّمس الظلّ:خورشيد سايه را از ميان برداشت. نسخت الكتاب: عبارت كتاب را به جاى ديگر نقل دادم (از كتاب نسخه‏ بردارى كردم) نسخ، در اصطلاح شرع بمعنى: برداشتن حكمى است كه مدّتى به آن عمل شده است و با سر آمدن مدّت معيّن آن، حكم ديگرى جايگزين آن گرديده است.[3]



    انواع متصوّره نسخ در قرآن‏



    نسخ در آيات قرآنى را به چندگونه تصوّر كرده ‏اند، كه برخى مورد قبول و برخى مردود است:


    1. نسخ آيه و محتوا با هم: بدين‏گونه كه آيه مشتمل بر حكمى شرعى به طور كلى‏

    منسوخ شود، الفاظ آيه از قرآن برداشته شود، حكمى كه محتواى آيه را تشكيل مى‏داده نيز منسوخ گردد.


    2. نسخ آيه بدون محتوا: بدين معنا كه الفاظ و عبارات آيه از قرآن برداشته شود، ولى حكمى كه در محتواى آيه بوده، هم‏چنان باقى بماند و منسوخ نگردد.


    3. نسخ محتوا بدون آيه: يعنى الفاظ و عبارات آيه هم‏چنان در قرآن ثبت است و مورد تلاوت قرار مى‏گيرد، ولى حكمى كه محتواى آيه را تشكيل مى‏داده منسوخ شده باشد.


    4. نسخ مشروط: همين صورت سوم است با اين اضافه كه با اعاده شرايط تشريع نخستين، حكم منسوخ دوباره زنده شود و به اجرا درآيد. در نتيجه دو حكم منسوخ و ناسخ، هر يك به شرايط خود بستگى دارند. اين در مقابل صورت سوم است كه نسخ، مطلق بوده و حكم منسوخ براى هميشه قابل اعاده نيست.


    دو صورت نخست مردود شناخته شده ‏اند، آن‏چه معقول است گونه‏ هاى سوم و چهارم است.[4]



    [1] - سوره بقره،آیه106.


    [2] - سوره نحل،آیه101.

    [3] - آشنايى با علوم قرآنى(رادمنش)، ص: 175


    [4] - علوم قرآنى(معرفت)، ص: 254-255.





    ویرایش توسط یاسین : ۱۳۹۵/۰۶/۱۶ در ساعت ۱۸:۴۴
    لیست آیات منسوخ
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,066
    حضور
    36 روز 10 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3947



    بسم الله الرحمن الرحیم



    آيات ناسخ و منسوخ كدام‏ اند؟ در تعداد آيات منسوخ اتفاق نظرى ديده نمى‏شود؛ بيشتر دانشمندان علوم قرآنى فقط چند مورد را كه بر نسخ آنها دليل قطعى و اجماع وجود دارد پذيرفته‏اند. آياتى كه نسخ شده‏ اند، عبارتند از:


    1. آيه نجوا؛ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا ناجَيْتُمُ الرَّسُولَ فَقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيْ نَجْواكُمْ صَدَقَةً»[1] (اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، هرگاه با پيامبر خدا گفت‏وگوى محرمانه مى‏كنيد، پيش از گفت‏وگوى محرمانه خود صدقه‏اى تقديم بداريد. كه به واسطه آيه بعد از آن نسخ گرديده است).


    قبلا مردم ، گاه و بى‏گاه مزاحم اوقات پيامبر صلّى اللّه عليه و آله مى‏شدند و بيش‏تر مسائلى را با او در ميان مى‏گذاشتند كه در شأن پيامبر نبود يا بسيار ناچيز و گاهى بيهوده بود. از اين رو دستور آمد براى طرح نمودن هر سؤال بايد مقدارى صدقه داده آن‏گاه سؤال كنند تا به اين سبب سؤال‏ها محدود شده و مهم‏ترين آن‏ها مطرح گردد.

    ولى با اين دستور همگى و به طور كلى از پرسش خوددارى نمودند. تنها مولا امير مؤمنان عليه السّلام يك دينار داشت كه آن را به ده درهم فروخت و آن را صرف مسايل ضرورى در پيش‏گاه پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله نمود. تا آن كه دستور وارد در آيه- جهت فرو نشستن همگان از پرسش- نسخ گرديد: «أَ أَشْفَقْتُمْ أَنْ تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيْ نَجْواكُمْ صَدَقاتٍ فَإِذْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ تابَ اللَّهُ عَلَيْكُمْ فَأَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ. وَ اللَّهُ خَبِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ»؛

    آيا ترسيديد كه پيش از هر سؤال صدقه‏هايى بپردازيد. حال كه چنين نكرديد و خدا [هم‏] بر شما بخشود پس نماز را برپا داريد و زكات را بپردازيد و از خداوند و پيامبرش اطاعت كنيد، و خداوند به آن چه مى‏كنيد آگاه است».



    واضح است كه آيه دوم ناظر به آيه نخست است و اصولا معيار در ناظر بودن آن است كه اگر حكم پيشين نباشد، آيه دوم حالت ابهام پيدا كند، زيرا آيه دوم به گونه‏اى مطرح شده كه حالت تكميلى يا تدارك گذشته را دارد.



    2. عدد مقاتلين؛ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ عِشْرُونَ صابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفاً مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَفْقَهُونَ»[2]( اگر از [ميان‏] شما بيست تن، شكيبا باشند بر دويست تن چيره مى‏شوند، و اگر از شما يك‏صد تن باشند بر هزار تن از كافران پيروز مى‏گردند، چرا كه آنان قومى‏اند كه نمى‏فهمند.

    اين آيه نيز به واسطه آيه بعدش نسخ گرديده است؛« الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنْكُمْ وَ عَلِمَ أَنَّ فيكُمْ ضَعْفاً فَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ صابِرَةٌ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُوا أَلْفَيْنِ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرين‏»( هم اكنون خداوند به شما تخفيف داد، و دانست كه در شما ضعفى است بنا بر اين، هر گاه يكصد نفر با استقامت از شما باشند، بر دويست نفر پيروز مى‏شوند و اگر يكهزار نفر باشند، بر دو هزار نفر به فرمان خدا غلبه خواهند كرد! و خدا با صابران است).




    [1] - مجادله، آيه 12.


    [2] - انفال، آيه 65.






    لیست آیات منسوخ
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  9. صلوات ها 10


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست ها
    قرآن مجید می فرماید:« ما نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِها نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْها أَوْ مِثْلِها أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ»[1](هر آيه و حكمى را كه ما نسخ كنيم يا آن را بتأخير اندازيم بهتر از آن يا همانند آن را مى‏آوريم. آيا ندانسته‏اى كه آفريننده حكيم بر هر مطلب و جريانى اندازه‏گير و دقيق است؟)
    سلام

    بهتر از ان قابل قبوله
    ولی چرا خدا گفته همانند ان را می اورد ؟
    اگر قراره همانند ان ایه بیاورد پس فلسفه نسخش چیست ؟



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    1,736
    حضور
    33 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    119
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3287



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    قرآن مجید می فرماید:« ما نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِها نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْها أَوْ مِثْلِها أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ»[1](هر آيه و حكمى را كه ما نسخ كنيم يا آن را بتأخير اندازيم بهتر از آن يا همانند آن را مى‏آوريم. آيا ندانسته‏اى كه آفريننده حكيم بر هر مطلب و جريانى اندازه‏گير و دقيق است؟)
    سلام

    بهتر از ان قابل قبوله
    ولی چرا خدا گفته همانند ان را می اورد ؟
    اگر قراره همانند ان ایه بیاورد پس فلسفه نسخش چیست ؟
    با سلام.
    من فکر می کنم که نسخ اصلا قابل قبول نیست. اگر خدا می دانست که اعراب بواسطه حکم خدا دیگر از پیامبر پرسش نمی کنند پس چرا آن را وضع کرد که بعد مجبور به نسخ باشد؟ مورد دوم هم که اصلا دلیلی برای نسخ ذکر نکرده و ظاهرا خود خدا فهمید که اعراب نمی تواند با یک دهم نفرات نسبت به لشکر دشمن با آنها مبارزه کنند لذا حکم را به حد یک دوم کاهش داد!!!!!!!
    البته یک نمونه هم بنده بیاورم و آن آمیزش در ماه رمضان است که ظاهرا حکم ابتدایی در قرآن نیست و توسط پیامبر صادر شده ولی ناسخش در قرآن هست. که در این مورد هم باز سوال هست که مگر خداوند نمی دانست که اعراب نمی توانند جلوی خود را در 30 روز بگیرند که این حکم را صادر کرده است؟
    و من الله توفیق

    سعدی : چو رسی به کوه سینا "ارنی" مگو و بگذر
    که نیرزد این تمنا به جواب "لن ترانی"

    حافظ : چو رسی به طور سینا "ارنی" بگو و بگذر
    تو جواب دوست بشنو نه جواب "لن ترانی"

    مولانا : "ارنی" کسی بگوید که تو را ندیده باشد
    تو که با منی همیشه چه "تری" چه "لن ترانی"

  13. صلوات ها 7


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    نقل قول نوشته اصلی توسط شریعت عقلانی نمایش پست ها
    با سلام.
    من فکر می کنم که نسخ اصلا قابل قبول نیست. اگر خدا می دانست که اعراب بواسطه حکم خدا دیگر از پیامبر پرسش نمی کنند پس چرا آن را وضع کرد که بعد مجبور به نسخ باشد؟ مورد دوم هم که اصلا دلیلی برای نسخ ذکر نکرده و ظاهرا خود خدا فهمید که اعراب نمی تواند با یک دهم نفرات نسبت به لشکر دشمن با آنها مبارزه کنند لذا حکم را به حد یک دوم کاهش داد!!!!!!!
    البته یک نمونه هم بنده بیاورم و آن آمیزش در ماه رمضان است که ظاهرا حکم ابتدایی در قرآن نیست و توسط پیامبر صادر شده ولی ناسخش در قرآن هست. که در این مورد هم باز سوال هست که مگر خداوند نمی دانست که اعراب نمی توانند جلوی خود را در 30 روز بگیرند که این حکم را صادر کرده است؟
    و من الله توفیق
    سلام

    احتمالا یک دلیل برای نسخ یک ایه تغییر شرایط ممکن است باشد
    مثلا حکمی امده در شرایطی بهترین حالت بوده ولی حالا با تغییر شرایط می توان
    حکم بهتری جایگزین کرد

    چه بسا اگر پیامبر الان زنده بود ایات بیشتری منسوخ می شد و ایات جدیدی می امد

    و اما دلیل دگه برای نسخ امادگی تدریجی در افراد برای حکم نهایی می تواند باشد

    اما سوال من همچنان بی جوابه
    اگر قرار حکمی شبیه حکم اولیه بیاد چرا باید حکم اولیه نسخ شود ؟



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  15. صلوات ها 7


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    تصفیه آنچه به عنوان دین و مذهب به ما معرفی شده است.
    نوشته
    309
    حضور
    14 روز 6 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    664



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    اگر قرار حکمی شبیه حکم اولیه بیاد چرا باید حکم اولیه نسخ شود ؟
    گمان نمی‌کنم منظور از «أو مثلها» شبیه همان قبلی باشد، من این معنا را می‌فهمم که (اگر بهتر از آن قبلی نباشد) منفعتش در همان حدود است؛ یعنی دستِ‌کم مضرتر نیست مر مسلمین را.


    مُنِيبِينَ إِلَيْهِ وَاتَّقُوهُ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِينَ؛ مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ.
    الروم: ۳۱ و ۳۲

    به سويش توبه بريد و از او پروا بداريد و نماز را برپا كنيد و از مشركان مباشيد: از كسانى كه دين خود را قطعه قطعه كردند و فرقه فرقه شدند؛ هر حزبى بدانچه پيش آن‌هاست دلخوش شدند.

  17. صلوات ها 7


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    تصفیه آنچه به عنوان دین و مذهب به ما معرفی شده است.
    نوشته
    309
    حضور
    14 روز 6 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    664



    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست ها
    1. نسخ آيه و محتوا با هم: بدين‏گونه كه آيه مشتمل بر حكمى شرعى به طور كلى‏

    منسوخ شود، الفاظ آيه از قرآن برداشته شود، حكمى كه محتواى آيه را تشكيل مى‏داده نيز منسوخ گردد.
    مخفی نیست که در برخی کتب علوم قرآن معدود مواردی از این قبیل آیات به عنوان آیاات منسوخ‌التلاوة آورده‌اند؛ یعنی آیاتی که پیش‌تر جرو قرآن بوده‌اند ولی بعداً به دستور پیامبر از قرآن حذف شده‌اند. اما معمولاً این ادعا پذیرفته نشده است.


    مُنِيبِينَ إِلَيْهِ وَاتَّقُوهُ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِينَ؛ مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ.
    الروم: ۳۱ و ۳۲

    به سويش توبه بريد و از او پروا بداريد و نماز را برپا كنيد و از مشركان مباشيد: از كسانى كه دين خود را قطعه قطعه كردند و فرقه فرقه شدند؛ هر حزبى بدانچه پيش آن‌هاست دلخوش شدند.

  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,066
    حضور
    36 روز 10 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3947



    بسم الله الرحمن الرحیم

    3. آيه امتاع؛« «وَ الَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنْكُمْ وَ يَذَرُونَ أَزْواجاً، وَصِيَّةً لِأَزْواجِهِمْ مَتاعاً إِلَى الْحَوْلِ غَيْرَ إِخْراجٍ فَإِنْ خَرَجْنَ فَلا جُناحَ عَلَيْكُمْ فِي ما فَعَلْنَ فِي أَنْفُسِهِنَّ مِنْ مَعْرُوفٍ وَ اللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ»[1]( و كسانى كه از شما در آستانه مرگ قرار مى‏گيرند و همسرانى از خود به‏جا مى‏گذارند، بايد براى همسران خود وصيت كنند كه تا يك سال، آنها را (با پرداختن هزينه زندگى) بهره ‏مند سازند به شرط اينكه آنها (از خانه شوهر) بيرون نروند (و اقدام به ازدواج مجدد نكنند). و اگر بيرون روند، (حقى در هزينه ندارند ولى) گناهى بر شما نيست نسبت به آنچه در باره خود، به طور شايسته انجام مى‏دهند. و خداوند، توانا و حكيم است).


    اين آيه طبق سنت پيشين، حق ميراث زن از شوهر، همان بهره ‏بردن از تركه شوهر خود تا يك سال بوده و بيش از آن ارثى نمى‏برد و عدّه زنان شوهر مرده نيز تا يك سال بوده است. سپس با تشريع ارث هم‏سران شوهر مرده، به ميزان يك چهارم اموال باقى مانده، در صورت نداشتن فرزند، و يك هشتم، در صورت فرزند داشتن شوهران ، و نيز با تشريع عدّه وفات به چهار ماه و ده روز، آيه ياد شده منسوخ گرديد. يعنى محتواى آن نسخ شده گر چه لفظ آن باقى مانده است.


    4. آيه جزاى فحشا؛«وَ الَّاتىِ يَأْتِينَ الْفَاحِشَةَ مِن نِّسَائكُمْ فَاسْتَشهِْدُواْ عَلَيْهِنَّ أَرْبَعَةً مِّنكُمْ فَإِن شهَِدُواْ فَأَمْسِكُوهُنَّ فىِ الْبُيُوتِ حَتىَ‏ يَتَوَفَّئهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ يجَْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِيلًا وَ الَّذَانِ يَأْتِيَانِهَا مِنكُمْ فََاذُوهُمَا فَإِن تَابَا وَ أَصْلَحَا فَأَعْرِضُواْ عَنْهُمَا إِنَّ اللَّهَ كَانَ تَوَّابًا رَّحِيمًا»[2]



    و از ميان شما، آن مردان و زنانى كه (همسر ندارند، و) مرتكب آن كار (زشت) مى‏شوند، آنها را آزار دهيد (و حد بر آنان جارى نماييد)! و اگر توبه كنند، و (خود را) اصلاح نمايند، (و به جبران گذشته بپردازند،) از آنها درگذريد! زيرا خداوند، توبه‏ پذير و مهربان است. در مورد عقوبت مرتكبين زنا، نخست دستور آمد كه زنان (شوهردار) اگر مرتكب فحشا شدند در خانه نگاه داشته شوند تا موقع فرا رسيدن مرگ آنان يا آن كه دستور ديگرى درباره آنان صادر گردد و درباره دو جوان (دختر و پسر) كه مرتكب فحشا شوند، آنان را مورد نكوهش و آزار قرار دهيد، اگر پشيمان شده توبه نمودند آنان را رها كنيد كه خداوند آمرزنده و مهربان است.


    5. آيه توارث به ايمان؛[3] آيه ديگرى كه مى‏توان در اين زمينه شاهد آورد، آيه «ارث بر اساس اخوّت ايمانى» است كه در آغاز هجرت تشريع گرديد. كه وارث هر مؤمن مهاجر، برادر ايمانى او است نه خويشاوندان كافر يا غير مهاجر. امام باقر عليه السّلام در اين باره مى‏فرمايد:



    «كان المسلمون يتوارثون بالمؤاخاة الاولى؛ نخست مسلمانان بر اساس عقد اخوّت از يك‏ديگر ارث مى‏بردند» . آيه چنين است: «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الَّذِينَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ».



    «اولياء» در آيه، جمع «ولىّ» به معناى بستگان نزديك است كه از ورثه نيز محسوب مى‏شوند. صدر آيه درباره مهاجرين است و ذيل آيه به انصار (مردم مدينه) نظر داردكه پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله ميان هر دو نفر از آنان عقد اخوّت بست. اين دستور هم‏چنان پا برجا بود تا موقع نزول سوره احزاب كه آيه «وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى‏ بِبَعْضٍ فِي كِتابِ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُهاجِرِينَ» «1» نازل گرديد و مسأله «ولايت» در توارث را منحصر در بستگان نسبى (رحم بودن) دانست و مسأله توارث به سبب هجرت و ايمان را منتفى گردانيد.



    [1] - بقره، آيه 240.


    [2] - نساء، آيه 15 و 16.


    [3] - انفال، آيه 72.
    لیست آیات منسوخ
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  21. صلوات ها 6


صفحه 1 از 9 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۶/۰۴/۲۷, ۱۰:۰۴ : 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود