صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آخرالزمان.....شیوه رفتار امام زمان (عج) با اقشار مختلف و مخالفین

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229

    آخرالزمان.....شیوه رفتار امام زمان (عج) با اقشار مختلف و مخالفین




    با سلام

    در اين تايپك بحث مهمي را شروع مي كنيم با عنوان آخرالزمان و نظرات مختلف در مورد آخرالزمان را مورد بحث قرار مي دهيم

    و انشاء الله در ادامه پيوند خواهيم داد اين مباحث را به علايم و شرايط ظهور .

    اميد است دوستان با مشاركت خود در اين بحث مهم رونق بخش مباحث علمي كردند

    به عون الله تعالي

  2. صلوات ها 11


  3.  

  4. #2
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    آخر الزمان در معارف اسلامي

    آخر الزمان، اصطلاحی است که در فرهنگ اغلب ادیان بزرگ دنیا به چشم می‌خورد و به ویژه در ادیان ابراهیمی از برجستگی و اهمیت خاص برخوردار است.

    این اصطلاح معمولاً به روزگار پایانی دنیا و رویدادهایی که ممکن است در این بخش از زندگی جهان به وقوع بپیوندد، گفته می‌شود.

    ادیان بزرگ، درباره‌ آخر‌الزمان پیش‌گویی‌هایی کرده‌اند.

    (به زودي در تايپك جدا گانه اي اخرالزمان را در مكاتب و اديان بررسي مي كنيم.)

    در معارف ارزشمند اسلامی این اصطلاح در دو معنای کلی به کار رفته است:

    1. مدت زمانی طولانی که با ولادت پیامبر اسلام(ص) آغاز و با شروع رستاخیز بزرگ پایان می‌یابد. از این‌رو آن پیامبر الهی را پیامبر آخر‌الزمان نیز نامیده‌اند.

    2. مدت زمانی که با ولادت واپسین جانشین پیامبر اسلام(ص) حضرت مهدی (عج) آغاز می‌شود. این گسترة زمانی زمان غیبت و ظهور را در برگرفته، با شروع قیامت به انجام می‌رسد.

    روایات اهل بیت (ع) نشان می‌دهد:

    الف) با سپری شدن این دوران، بساط زندگی دنیوی برچیده می‌شود و مرحله‌ای جدید در نظام آفرینش آغاز می‌گردد.

    ب) آخر‌الزمان خود به دو مرحلة کاملاً متفاوت تقسیم می‌شود:

    نخست دورانی که انسان به مراحل پایانی انحطاط اخلاقی می‌رسد و فساد و ستم همه جوامع بشری را فرا می‌گیرد و واپسین امیدهای بشری به ناامیدی می‌گراید

    و دیگر دورانی که عصر تحقق وعده‌های الهی است و با قیام مصلح جهانی آغاز می‌شود.

    کلیات عقاید مربوط به آخرالزمان تقریباً از سوی همه فرقه‌های بزرگ اسلام پذیرفته شده است، ولی در خصوص وابستگی این تحولات به ظهور مهدی موعود و نیز هویت مهدی موعود اختلاف نظر وجود دارد.

    شیعیان دوازده امامی حضرت مهدی(ع) و حکومت جهانی او را حسن ختام حیات بشر در کره زمین و او را همان موعود امت‌ها می‌دانند.

    در نظر آنان با ظهور حضرت مهدی(عج) برخی از ائمه و نیکان و صالحان و نیز بدان و تبهکاران تحت عنوان «رجعت» به دنیا باز می‌گردند و زندگی دنیایی پایان می‌یابد.

    با گلگشت در کلمات نورانی معصومان(ع) واژه‌هایی را می‌یابیم که بیانگر پیوند مهدویت و آخر‌الزمان است،
    این واژه‌ها عبارت است از:

    امام صادق(ع) پیشوای ششم می‌فرماید: رسول گرامی اسلام(ص) به علی(ع) فرمود: آیا تو را بشارت ندهم؟ آیا تو را خبر ندهم؟ عرض کرد: بله یا رسول‌الله. آن حضرت فرمود: هم اینک جبرئیل نزد من بود و مرا خبر داد، قائمی که در آخر‌الزمان ظهور می‌کند و زمین را پر از عدل و داد می‌سازد، همان‌گونه که از ظلم و جور آکنده شده، از نسل تو و از فرزندان حسین(ع) است. 2

    این تعبیر بیانگر حتمی بودن تحقق حوادثی است که پس از آن ذکر می‌شود.

    عبدالله بن مسعود می‌گوید: رسول گرامی اسلامی(ص) فرمود: دنیا به پایان نرسد، مگر این‌که امت مرا مردی رهبری کند که از اهل بیت من است و به او مهدی گفته می‌شود. 3

    و روشن است دنیا به پایان نمی‌رسد، مگر این‌که بخش پایانی‌اش (آخر‌الزمان) را پشت سرگذارد.

    پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود «قیامت برپا نمی‌شود تا آن‌که قیام کننده‌ای به حق از خاندان ما قیام کند، و این هنگامی است که خداوند به او اجازه فرماید، و هرکس از او پیروی کند، نجات یابد و هرکس از او سرپیچد، هلاک خواهد شد...» 4

    رسول خدا(ص) فرمود: روزها منقضی نگردد، تا این‌که مردی از اهل بیت من برزمین حکومت کند که هم نام من است. 5

    امیرمؤمنان(ع) بر فراز منبر در شهر کوفه چنین فرمود «اگر از دنیا بیش از یک روز باقی نماند، خداوند آن‌روز را چنان طولانی خواهد کرد که مردی از خاندانم برانگیخته شود.» 6

    پیامبراکرم(ص) فرمود: هنگام پایان زمان و آشکار شدن فتنه‌ها، مردی هست که به او مهدی گفته می‌شود و بخشش بسیار دارد. 7

    پي نوشت:

    1- غیبت نعمانی، ابن ابی زینب، ص 357
    2- شیخ طوسی، کتاب الغیبه، ج 141، ص 182
    3- شیخ صدوق، عیون اخبارالرضا(ع)، ج 2، ص 59
    4- طبرسی آملی،‌ بشارت المصطفی لشیعه المرتضی، ص 258
    5- کتاب الغیبه، ص 46
    6- اربلی، کشف الغمه، ج 3، ص 206


  5. صلوات ها 10


  6. #3
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    آخرالزمان و اشراط الساعه

    «آخر» به بخش پایانی هر مجموعه گفته،1 و «زمان» در لغت بر وقت کم یا زیاد اطلاق می‌شود.2 و مقصود از آن در این‌جا روزگار و عمر جهان است.

    «
    آخرالزمان» ترکیبی اضافی و به معنای بخش پایانی حیات دنیا است. واژة آخرالزمان در قرآن به کار نرفته؛ امّا مطالب گوناگونی درباره این موضوع از آیات قابل استفاده است.

    قرآن به طور کلّی، جهانیان را به دو بخش پیشینیان (الأوّلین) و پسینیان (الأخرین) قسمت کرده است3 افزون بر آن، آیاتی در قرآن از میراث‌بری زمین به وسیلة صالحان و مستضعفان، پیروزی نهایی حق بر باطل و گسترش اسلام در سرتاسر جهان سخن می‌گوید که پس از وقوع بلاها و فتنه‌های بسیار محقّق می‌شود.4

    این آیات با دورة پایانی دنیا ارتباط دارند5 و برخی از نشانه‌های قیامت که از آن به «اشراط الساعة
    » تعبیر شده6 نیز در این بخش واقعند.

    در روایات و تفاسیر، بسیاری از نشانه‌های آخرالزمان از اشراط الساعة نیز شمرده شده است؛7

    جدایی این دو موضوع :

    آخرالزمان به حوادث و تحوّلات اجتماعی در واپسین دورة حیات بشری اختصاص یافته که معمولاً در کتاب‌هایی تحت عنوان الملاحم والفتن8 و کتاب‌های مربوط به غیبت امام زمان(عج)9 بررسی می‌شوند

    و «اشراط الساعة» به حوادث طبعی و دگرگونی‌های کیهانی در آستانة قیامت، مانند: طلوع خورشید از مغرب، پوشیده شدن آسمان از دود، تاریک شدن خورشید و ماه و ستارگان، متلاشی شدن کوه‌ها و... محدود شده است.10


    تعبیر «الیوم الأخر» که در قرآن فراوان به کار رفته، با جهان آخرت مرادف و ناظر به این واقعیت است که زندگانی آن جهان، در پی حیات دنیایی، سرانجام نهایی آن است؛11
    در نتیجه، این اصطلاح نیز به بحث
    «آخرالزمان» مربوط نمی‌شود.

    از آنجا که مفهوم «آخر
    » نسبی است و در تاریخ انقراض دنیا اختلاف فراوانی وجود دارد12 و قرآن نیز از تعیین وقتی مشخّص برای آن پرهیز کرده13 محدودة آخرالزمان به دقّت قابل انداز‌ه‌گیری نیست؛

    با این حال، با استفاده از روایات14 می‌توان بعثت پیامبر خاتم را سرآغاز دورة
    «آخرالزمان» دانست15؛

    البتّه در بیش‌تر روایات، آخرالزمان به دورة پایانی که با ظهور مهدی(عج) مقارن است، اطلاق شده است
    .


    بخشی از مقالة دایرةالمعارف قرآن کریم

    پی‌نوشت‌ها:

    1. الکلّیات، ج1، ص 83.
    2. لسان العرب، ج 6، ص 86، «زمن».
    3. سورة واقعه، آیة 13 و 39 و 49؛ سورة حجر، آیة 24.
    4. سورة اعراف ، آیة 128؛ سورة نور، آیة 55؛ سورة قصص، آیة 5؛ سورة فتح، آیة 28.
    5. قیام و انقلاب مهدی، ص 5و6.
    6. سورة محمد، آیة 18.
    7. روح المعانی، مج14، ج 26، ص 80ـ82؛ نمونه، ج 21، ص 449ـ 451
    8. الفتن و الملاحم فی آخرالزمان، ابن کثیر ابن طاووس؛ الملاحم و الفتن.
    9. طوسی، الغیبه.
    10. الکشّاف الموضوعی، ج 1، ص 97ـ 102.
    11. التحقیق، ج 1، ص 46، «آخر».
    12. هزاره‌گرایی، ص 21.
    13. سورة لقمان، آیة 34؛ سورة احزاب آیة 66؛ سورة زخرف، آیة 85.
    14. بحارالأنوار، ج 40، ص 177؛ ج 2، ص 87؛ ج 9، ص 319؛ ج 12، ص 282؛ ج 14، ص 83و 184؛ ج 15، ص 203؛ ج 16، ص 18ـ21؛ ج 20، ص 222؛ ج 21، ص 317 و 351.
    15. التحریر و التنویر، ج 26، ص 104.



  7. صلوات ها 9


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    ضرورت بيان نشانه‏هاى ظهور

    هر مسئله‏اى كه اهميت و مقبوليت عمومى داشته باشد، مخاطرات و تهديدها نسبت‏به آن از ناحيه سودجويان و فرصت طلبان بيشتر خواهد شد

    از جمله اين مسائل كه داراى شاخصه‏هاى جهانى و همگانى است، ظهور منجى است كه به منزله اعتقاد و باور عمومى در همه اديان مطرح شده است .

    طبيعى است افرادى كه به دنبال منفعت و سودجويى فردى‏اند با آزمندى بسيار و با ظاهر سازى فريبنده به اغفال مردم مى‏پردازند تا به نيت‏سوء خود برسند .

    از اينرو بيان نشانه‏ها و علايم ظهور، ضرورى است و رهبران و بزرگان دين، براى جلوگيرى از اين انحرافها و كج‏رويها و براى حفظ باورهاى اصيل مردم، بايد منجى و مصلح آخر زمان را با تمام شاخصه‏ها و خصال معرفى نمايند

    و براى ظهور و قيام او نشانه‏ها و علايمى را بيان كنند تا مردم درتشخيص امام زمان خوددر تحير و ترديد نمانند
    .
    از همين رو در روايات و احاديث‏بسيارى منجى آخر زمان (عج) و كيفيت ظهور او، با تمام علايم و نشانه‏ها بيان شده است .


  9. صلوات ها 7


  10. #5
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نشانه ها و علايم

    در رويكرد كلى و كلان، مى‏توان نشانه ‏ها و علايم ظهور امام زمان(عج) را به انواع مختلف تقسيم كرد كه به يكايك آنها خواهيم پراخت:

    - نشانه‏ هاى عام و خاص

    - نشانه‏هاى حتمى و غير حتمى

    -علايم با فاصله و بى‏فاصله

    -علايم زمينى و آسمانى

    در ادامه به بيان هر يك از موارد بالا مي پردازيم.

    1 . نشانه‏ هاى عام:

    آن دسته از نشانه‏ها و علايمى كه شاخصه‏هاى كلى و عمومى دارند يعنى در قالب پديده خاص، در برهه خاص و در افراد خاصى متصف نشده‏اند، «علايم عمومى‏» ناميده مى‏شوند
    نظير احاديث و رواياتى كه از احوال و اوضاع مردمان آخر زمان خبر مى‏دهند و از انحرافات و كج رويهايى كه در آن دوره رخ مى‏دهد سخن به ميان آورده‏اند كه در واقع، نوعى بيان علايم و نشانه‏هاى ظهور امام زمان ست، اما در قالب و معيار كلى و عمومى



    2.نشانه ‏هاى خاص:

    بعضى از نشانه‏ها و علايم ظهور، به صورت خاص و با شاخصهاى ويژه در افراد متعين، تبلور مى‏يابد; مثلا در روايات بسيارى ذكر شده است، كه ظهور امام زمان در سال فرد و در روز فرد تحقق پيدا خواهد كرد .

    ظهور و خروج افرادى به نام «دجال‏» و «سفيانى‏» كه مظهر ضلالت و گمراهى و نيز قيام افرادى مثل يمانى و سيد خراسانى كه سنبل هدايت هستند جزء علايم خاص شمرده مى‏شود و در احاديث، با اسم و رسم و با ويژگيهاى مخصوصشان وارد شده است .
    در روايات فوق نشانه‏ها و علايم خاصى براى ظهور امام زمان عليه السلام تعيين شده است.

    ادامه دارد...

    ویرایش توسط طاها : ۱۳۸۸/۱۲/۱۴ در ساعت ۱۳:۱۴ دلیل: تنظيم مطلب

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    حوادث آخرالزمان
    -سفیانی در آستانه کودتا : امام محمد باقر (ع) : سفیانی و حضرت قائم در یک سال قیام می کنند . ( بحارالانوار ج 52 ص 240) یکی از علامات حتمیه ظهور قیام فردی به نام سفیانی که همزمان با سید خراسانی در ماه رجب در سوریه کودتا نموده و چند کشور همسایه را فتح و سپس به سمت عراق پیشروی می نماید و لشگری برای دستگیری امام زمان (عج) به سوی مکه روانه می سازد که این لشگر در بین مکه و مدینه به زمین فرو می روند و نابود می شوند و … تعدادی از بزرگان در سوریه سفیانی را دیده و ( با همان ) اوصافی که در روایات ذکر شده است او را شناخته اند که با برخی مانند عالم فاضل و متعبد استاد بهلول مصاحبه شده و شرح دیدار به صورت مکتوب و نوار ویدئویی مستند و مکتوب موجود است ( کتاب آیا ظهور نزدیک است؟ و نوار ویدئویی در واحد فرهنگی گل یاس) و برخی دیدارها مانند دیدار امام موسی صدر و شهید چمران نقلی و غیر مستند می باشد . در دیدار استاد بهلول که حدودا 10 سال پیش انجام گرفته است سفیانی با همان ظاهر کریه که در روایات ذکر شده و جزء فرماندهان ارتش سوریه و فردی جاه طلب و میانسال ذکر گردیده است … با شدت گرفتن فتنه ها و درگیری ها در منطقه خاور میانه و عراق و لبنان و فلسطین و تحت فشار بودن یهودیان غاصب هر لحظه برای کودتای سفیانی که به نفع صهیونیستها و علیه کشورهای مسلمان صورت می گیرد شرایط فراهم تر می گردد.
    ـ آغاز مرحله ای که در آن عراق کانون تحولات است : سرزمین عراق در عصر ظهور بر طبق روایات معتبر کانون تحولات بسیار مهمی است و منشا معبر و محل برخورد اکثر قیامهای دوران ظهور است . شیصبانی حاکم ستمگر عراق ( صدام ) در نزدیکی ظهور از این مکان جنگ را آغاز می کند . سفیانی بعد از کودتا در سوریه سرزمین عراق را فتح می کند . سید خراسانی بعد از قیام به سوی عراق حرکت می کند و امام زمان (عج ) نیز بعد از قیام در مکه به سمت عراق پیش می رود و سرانجام پس از پیروزی نهایی مرکز حکومت خود را در کوفه قرار می دهد . در شرایط فعلی نیز لحظه به لحظه عراق به سمت تحولات عظیم و مهم پیش می رود و آنگونه که از روایات ذکر شده است در حال تبدیل شدن به مرکز تحولات جهانی در عصر ظهور می باشد . امام علی در مورد تحولات و فتح عراق در زمان ظهور می فرماید : … قلعه ها را بگشایند عراق را فتح کنند هر اختلافی را با خونریزی پاسخ گویند در چنین زمانی ظهور صاحب الزمان (عج) را انتظار کشید … حوادث جانکاه و کمرشکنی روی دهد شکافنده ها ( موشک ها ) بشکافند تیزپروازان( هواپیماها) به پرواز درآیند … عراق را فتح کنند هر اختلافی را با خونریزی پاسخ گویند ( بشاره الاسلام ص74) حضرت در اشاره به خروج سفیانی در نهج البلاغه می فرمایند: 1. گویا او را می بینم که در شام فریاد برداشته و با پرچم هایش در حول و حوش کوفه می گردد و به اهل کوفه همچون شتر سرکش رو می آورد زمین را از سرهای بریده فرش می کند دهانش گشوده قدمش در زمین سنگین جولانش گسترده و هیبتش عظیم است. به خدا قسم شما را در این طرف و آن طرف زمین پراکنده می کند تا از شما جز به مانند باقی مانده سرمه در چشم باقی نماند این برنامه ادامه دارد تا عرب بر سر عقل آید (نهج البلاغه خطبه 138) در نامه امام زمان به شیخ مفید (ره ):...گروههایی منحرف از اسلام بر عراق تسلط یابند و با کردارهای زشت خود موجب کمبود ارزاق (محاصره اقتصادی) در عراق می شوند.سپس با هلاکت طاغوتی از طواغیت(صدام)این فاجعه بر طرف می شود... (بحارالانوار ج 53 ص 175) اوضاع فعلی عراق نشان می دهد که ماچقدر به ظهور نزدیک شده ایم.
    ـ فراگیر شدن فساد و فحشا و ظلم: یکی دیگر از نشانه هایی که برای ظهور در روایات ذکر گردیده است فراگیر شدن انواع فساد و فحشا در جوامع انسانی می باشد که در روایات بعنوان علائم غیر حتمیه وارد شده است . رواج انواع فساد جنسی(زنا، همجنسگرایی،برهنگی و …) فساد اقتصادی (ربا،رشوه،گرانفروشی و...) فساد حکومتی(وضعیت فعلی حکومت در تمام جهان) فساداجتماعی ( فروپاشی بنیان خانواده ها ، اعتیاد و ناهنجاری های اجتماعی و …) دراوضاع کنونی دقیقا منطبق برفرمایشاتروایات و احادیث عصر ظهور می باشد . پوشش 350 کانال فاسد ماهواره که اکثر آنها زشت ترین و فجیع ترین صحنه ها را به راحتی نمایش می دهند و تمام اقشار بخصوص جوانان و نوجوانان را در سراسر جهان تحت تاثیر خود دارند و سایتهای مبتذل اینترنت و سی دی ها و فیلمهای مبتذل و فجیع که در سراسر جهان فراگیر شده اند ( حتی در ایران ) و …
    و سایر نشانه ها به اجمال : به بن بست رسیدن تمام نظریه ها برای سعادت انسان ، رویکرد جهان به معنویت ، شدت یافتن بلاها ، فتنه ها و مشکلات ، پیش بینی ائمه اطهار در مورد شهر مقدس قم و وقوع انقلاب اسلامی و اتصال آن به انقلاب جهانی امام زمان(عج) ، شدت یافتن دو جریان حق و باطل، شدت یافتن انتظار در ادیان مختلف و فراگیر شدن نام و یاد مهدی (فراگیر شدن دعای ندبه در سراسر کشور و در هر کوی و برزن ، اقبال و روی آوردن عموم مردم علی الخصوص جوانان به اماکن متبرک به نام امام زمان (عج) خصوصا جمکران بعنوان پایگاه اصلی منتظران و عاشقان ، بحث روز شدن مساله ظهور و امام زمان (عج) در بین مردم ،افزایش قابل توجه رویکرد به مساله مهدویت و ظهور در بین مطبوعات ، صدا و سیما ، سخنرانی ها و … و اقبال به این مساله در حوزه و دانشگاه و در بین فرهیختگان و نخبگان) و .........



  13. صلوات ها 5


  14. #7
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    ادامه پست 5


    نشانه‏هاى حتمى و غير حتمى



    - نشانه‏هاى حتمى

    علايم و نشانه‏هايى كه به طور قطع قبل از ظهور حضرت، رخ خواهند داد و در واقع، هيچ گونه قيد و شرطى در ايجاد آنها لحاظ نشده است علايم حتمى ناميده مى‏شوند و شايد بتوان گفت كه ادعاى ظهور قبل از تحقق آنها كذب و دروغ است .

    امام سجاد عليه السلام فرمود:

    «ان امرالقائم حتم من الله وامر السفيانى حتم من الله ولايكون قائم الا بسفيانى (1) ; ظهور قائم، از ناحيه خداوند، قطعى و خروج سفيانى نيز، از جانب خداوند قطعى است و قائمى جز با سفيانى وجود ندارد

    امام صادق عليه السلام فرمود:

    « [قيام] يمانى از نشانه‏هاى حتمى است

    فضل بن شاذان از ابى حمزه ثمالى نقل مى‏كند:

    به امام باقر عليه السلام عرض كردم: آيا خروج سفيانى حتمى است؟ فرمودند آرى، صيحه آسمانى نيز از علايم حتمى است و طلوع خورشيد از مغرب حتمى است . اختلاف بين بنى عباس در رابطه با حكومت، حتمى است . كشته شدن نفس زكيه حتمى است، قيام قائم آل محمد صلى الله عليه و آله حتمى است، ...»(2)

    - نشانه‏هاى غير حتمى

    بعضى از نشانه‏هاى ظهور قبل از ظهور، بطور مشروط رخ مى‏دهند; يعنى اگر مقتضى آنها موجود و موانع مفقود باشد، تحققشان حتمى خواهد بود .

    در ميان نشانه‏ها و علايم، آنچه حتمى شمرده شده، جزء محتوميات هستند و غير از آنها كه گروه بسيارى از علايم را تشكيل مى‏دهند جزء علايم غير حتمى شمرده مى‏شوند
    .

    پي نوشت:

    -1بحارالانوار، ج‏52، ص‏82 .
    2-ارشاد مفيد، ج‏3، ص‏347 .






  15. صلوات ها 4


  16. #8
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229




    ادامه پست 5



    علايم با فاصله و بى‏فاصله


    نشانه‏ هاى نزديك به وقت ظهور

    در بعضى از روايات، تصريح شده كه بعضى از علايم در سال ظهور امام زمان (عج)، رخ مى‏دهند; يعنى قبل از ظهور و در آستانه قيام حضرت مهدى (عج)، اين نشانه‏ها يكى پس از ديگرى پديدار شده، به ظهور امام زمان منتهى مى‏شود .

    امام صادق (ع) فرمود:

    «خروج الثلاثة، الخراسانى والسفيانى واليمانى فى سنة واحدة فى شهر واحد، فى يوم واحد وليس فيها راية باهدى من راية اليمانى يهدى الى الحق; (1)

    خروج سه كس: قيام خراسانى و سفيانى و يمانى، در يك سال و در يك ماه و يك روز خواهد بود و در اين ميان، هيچ پرچمى به اندازه پرچم يمانى، به حق و هدايت دعوت نمى‏كند

    امام باقر(ع) فرمود:

    «ليس بين قيام القائم وقتل النفس الزكية اكثر من خمس عشر ليلة (2) ; بين ظهور مهدى عليه السلام و كشته شدن نفس زكيه، بيش از پانزده شب فاصله نيست

    علايمى كه با ظهور، فاصله زمانى دارد

    بعضى از نشانه ‏ها و علايم در بستر تاريخ با فاصله بسيارى با وقت ظهور تحقق مى‏يابد;
    حتى بعضى از آنها قبل از تولد امام زمان رخ مى‏نمايند و بعضى بعد از تولد و قبل از ظهور با فاصله زياد، تحقق پيدا كرده و خواهند كرد;

    چنان كه شمارى از آنها، همچون از هم گسستن بنى اميه و بنى عباس، خروج ابومسلم خراسانى، اختلاف بين مسلمانان و ... اتفاق افتاده است
    .

    ادامه دارد....

    پي نوشت:
    1-كتاب غيبت نعمانى، ص‏252 .
    2-ارشاد مفيد، ج‏2، ص‏374; اعلام الورى، ص‏427 .



  17. صلوات ها 4


  18. #9
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    علايم زمينى و آسمانى


    -علايم طبيعى و زمينى

    در ميان نشانه‏ها و علايم ظهور، غالب آنها نشانه‏هاى طبيعى و زمينى‏اند و هر كدام در تثبيت‏حقانيت ظهور و قيام حضرت مهدى (عج)نقش اساسى دارند .

    امام على (ع) فرمود:
    « مردى از خاندان من، در سرزمين حرم قيام مى‏كند، پس خبر خروج وى به سفيانى مى‏رسد .

    وى، سپاهى از لشكريان خود رابراى جنگ، به سوى او مى‏فرستد و آنان را شكست مى‏دهد، آنگاه خود سفيانى با همراهانش به جنگ وى مى‏روند و چون از سرزمين بيداء مى‏گذرند، زمين آنان را فرو مى‏برد و جز يك نفر، كه خبر آنان را مى‏آورد كسى از آنان نجات نمى‏يابد

    نشانه هايى نظير فرو رفتن سفيانى در بيداء، قيام يمانى، خراسانى، سفيانى، دجال، قتل نفس زكيه، جنگهاى خونين و غيره ... از جمله علايم زمينى و طبيعى هستند .

    -علايم آسمانى

    به علت اهميت ظهور امام زمان، علاوه بر نشانه ‏هاى زمينى و طبيعى، برخى علايم آسمانى نيز در زمان ظهور حضرت رخ خواهند داد،

    تا مردم بهتر رهبر و مصلح آسمانى را شناخته و در راستاى تحقق رسالت و اهداف او مشاركت كنند; مانند
    :

    - صيحه آسمانى

    امام صادق (ع) فرمود:

    « هر گاه گوينده‏اى از آسمان ندا دهد كه حق با اولاد محمد صلى الله عليه و آله است، در آن هنگام، ظهور مهدى (ع) به سر زبانها مى‏افتد، و همه [شراب] دوستى او مى‏نوشند و غير او را ياد نمى‏كنند

    - كسوف

    امام صادق (ع) فرمود:
    نشانه ظهور مهدى (عج) كسوف خورشيد در ماه مبارك رمضان است [و وقت كسوف] سيزدهم يا چهاردهم ماه رمضان خواهد بود(1)


    پي نوشت:
    1- غيبت نعمانى، ص‏270


  19. صلوات ها 4


  20. #10
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229




    شرايط ظهور


    مقصود از شرايط ظهور، شرايطى است كه تحقق روز موعود متوقف بر آنها است و گسترش عدالت جهانى به آنها بستگى دارد و مى توان تعداد اين شرايط را چنين دانست.


    - وجود طرح و برنامه عادلانه كاملى كه عدالت خالص واقعى را در برداشته باشد و بتوان آن را در هر زمان و مكانى پياده كرد و براى انسانيت سعادت و خوشى به بار آورده و تضمين كننده سعادت دنيوى و اخروى انسان باشد.
    روشن است كه بدون چنين برنامه و نقشه جامعى، عدالت كاملا متحقق نخواهد شد.


    -
    وجود رهبر و پيشواى شايسته و بزرگ كه شايستگى رهبرى همه جانبه آن روز را داشته باشد.


    -
    وجود ياران همكار و همفكر و پاسدار در ركاب آن رهبر واحد براى پياده كردن جهانى آن اهداف بلند.

    ويژگيهايى را كه اين افراد مى بايست واجد باشند، در همين شرط نهفته است زيرا اين افراد بايد داراى خصوصيات معينى باشند تابتوانند آن كار مهم را انجام دهند و گرنه هر گونه پشتيبانى كفايت نمى كند .


    -
    وجود توده هاى مردمى كه در سطح كافى از فرهنگ و شعور اجتماعى و روحيه فداكارى باشند.
    تا در نخستين مرحله موعود گروه هاى اوليه پيروان حضرت مهدى (عج) را تشكيل دهند زيرا آن افراد با اخلاص درجه يك كه شرط سوم با وجود آنها محقق مى شود، گروه پيشرو جبهه جهانى هستند .


    لازم به ذكر است كه شرايط چهار گانه فوق مربوط به پياده كردن عدالت خالص در روز موعود است ولى چنانچه نسبت به شرايط ظهور بسنجيم، يكى از آنهاكه وجود رهبر باشد، كم مى شود.

    و سه شرط ديگر باقى مى ماند زيرا معنى ظهور آن است كه فرد آماده قيام در آن روز وجود دارد كه مى خواهد ظاهر شود و با گفتن اين كلمه شرط دوم را ضمنى پذيرفته ايم و خواه ناخواه سه شرط بيشتر باقى نمى ماند .

    و البته كه شرط اول هم همراه خود حضرت است و ايشان هستند كه برنامه كاملي براي هدايت بشر و نجات انسان از اين سر در كمي را دارد


  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود