صفحه 1 از 18 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اسلام و عدالت درباره ي زنان

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    27
    حضور
    10 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    82

    اسلام و عدالت درباره ي زنان




    دوستان من جديدم . سوال دارم . جواب بديد لطفا


    اگه مدرک دکتری هم داشته باشی ، اگه سالها تو دانشگاه برای تحصیل تلاش کرده باشی اگه شوهرت اجازه نده نمی تونی کار کنی....
    چون تو یک زنی و این حق قانونی و شرعی شوهرته!

    اگه بخوای گذرنامه بگیری باید شوهرت اجازه بده چون اون قانونا قیم تو هستش!

    ه...ر زمانی که شوهرت بخواد باید برای ارضای او آماده باشی اگر اطاعت نکنی شوهرت میتونه ادعا کنه که تو تمکین نداری! طلاقت میده یا سرت هوو میاره !

    نه ماه بارداری رو تحمل میکنی ، نه ماه صدای تپ تپ قلب بچه خودت رو حس می کنی اما وقتی زایمان کردی قانون میگه بچه مال شوهرته و تو قانونا سرپرست بچت نیستی!
    حتی اگر شوهرت بمیره سرپرست بچت پدر شوهرت میشه و نه تو !

    سهم ارث تو نصف سهم برادرت هستش چون تو دختری !
    این قانون اسلامه !

    حق شهادت تو در دادگاه نصف شهادت یک مرد ارزش داره چون از نظر دینی تو ناقص العقلی !

    اگر بخوای طلاق بگیری باید برای دادگاه کلی مدرک و شاهد از بدرقتاری شوهر بیاری و در آخر هم مجبور بشی مهریه رو ببخشی تا شوهرتت تن به طلاق بده اما اگر شوهرت یک شبه نظرش از تو برگشت میتونه خیلی راحت تو رو طلاق بده !

    اگه یه روز شوهرت تو رو با یک مرد دیگه ببینه قانون اجازه میده که شوهرت تو رو بکشه ! اما اگه تو شوهرت رو با یک زن دیگه ببینی هیچ حق اعتراضی نداری چون شوهرت قانونا و شرعا حق داره چهارتا عقدی و بینهایت صیغه ای داشته باشه.

    دیه تو در اسلام از دیه ی بیضه ی چپ یک مرد هم کمتره!


  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293





    با نام و یاد دوست




    اسلام و عدالت درباره ي زنان







    کارشناس بحث: استاد هدی



  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,710
    حضور
    29 روز 5 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5703



    شما موضوعات متعددي را در يك سوال مطرح كرديد .بنده به اجمال پاسخ هر يك رو عرض مي كنم ، اگر مايل بوديد در مورد هر بخش به بحث و گفتگوي بيشتر بپردازيد ، تاپيك جداگانه ايجاد كنيد زيرا موجب خلط مبحث شده و تاپيك غير قابل جمع بندي خواهد شد ، در غير اينصور مجبور به تفكيك موضوعات شما خواهيم شد .
    نقل قول نوشته اصلی توسط zeinab82 نمایش پست ها
    اگه مدرک دکتری هم داشته باشی ، اگه سالها تو دانشگاه برای تحصیل تلاش کرده باشی اگه شوهرت اجازه نده نمی تونی کار کنی....
    چون تو یک زنی و این حق قانونی و شرعی شوهرته!

    اگه بخوای گذرنامه بگیری باید شوهرت اجازه بده چون اون قانونا قیم تو هستش!
    بحث مديريت يك بحث اساسي براي تمامي جوامع - چه جوامع بزرگ و چه جوامع كوچك مانند خانواده - است .مديريت خانواده در اسلام به معناي سالارگري و سلطه طلبي نيست و يك سمت غير قابل واگذاري نيست بلكه اولا بحث مديريت اجرايي در خانواده است (1)و ثانيا مرد مي تواند در هنگام ازدواج ، مديريت خانواده را با تعيين محدوده هاي آن در صورت درخواست زن و موافقت خودش ، به زن واگذار نمايد ضمن اينكه در هر دو صورت - چه مديريت با مرد باشد و چه با زن - به عنوان مدير مجموعه بايد برنامه ها و كارها را با او هماهنگ كرد . لذا اذن و اجازه و ... در محيط خانواده از باب سالارگري مرد نيست بلكه از باب هماهنگي با مدير مجموعه است .مگر شما در اداره تان زماني كه مي خواهيد در ساعات كاري حتي يك ساعت بيرون برويد مرخصي نمي گيريد ؟ مرخصي به چه معناست ؟ چرا در برخي مواقع با مرخصي برخي ، موافقت نمي شود ؟آيا كسي مي گويد دكتر هم كه باشي براي خروج يكساعت از اداره بايد از مديرت مرخصي بگيري ؟ چرا ؟ زيرا همه مي دانند كه اين كسب اجازه به معني هماهنگي با مدير مجموعه است در مجموعه خانواده هم همينطور است ساير افراد مجموعه با مدير مجموعه هماهنگ باشند .
    نقل قول نوشته اصلی توسط zeinab82 نمایش پست ها
    سهم ارث تو نصف سهم برادرت هستش چون تو دختری !
    این قانون اسلامه !
    بله اما مرد به دليل تكاليف متعدد مالي سهم دو برابر ارثش را در خانواده - يعني بين زن و فرزندانش- تزريق مي كند اما زن به دليل اينكه تكليف مالي ندارد ، سهم ارث نصفه اش را براي خودش نگه مي دارد ضمن اينكه از سهم ارث مرد به عنوان نفقه و مهريه و ... هم استفاده مي كند لذا در مجموع و عملا سهم ارث آنها برابر است .

    (1)- نقل به مضمون ،ر.ك:زن در آيينه جلال و جمال ،ص 327

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۲/۰۷/۳۰ در ساعت ۱۵:۳۴

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,710
    حضور
    29 روز 5 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5703



    نقل قول نوشته اصلی توسط zeinab82 نمایش پست ها
    نه ماه بارداری رو تحمل میکنی ، نه ماه صدای تپ تپ قلب بچه خودت رو حس می کنی اما وقتی زایمان کردی قانون میگه بچه مال شوهرته و تو قانونا سرپرست بچت نیستی!
    حتی اگر شوهرت بمیره سرپرست بچت پدر شوهرت میشه و نه تو !
    حالا به اين سناريو توجه كنيد :
    نه ماه بارداري را تحمل كرده ايد ، دو سه بچه را بزرگ كرده ايد با شوهرتان اختلاف داريد ، طلاق مي گيريد ، سرپرستي بچه ها ،شرعا و قانونا - تصور كنيد اينگونه باشد - با شماست ، طلاق مي گيريد .
    شرايط زن پس از طلاق :
    يك زن تنها با دو سه بچه كه هم بايد مسكن آنها را تامين كند ، هم خرجشان را بدهد ، هم تربيتشان كند و هم بالاخره زن هم آدم است مي خواهد ازدواج مجدد كند گناه كه نيست ، حالا با اين شرايط چه كسي با خانمي با اين شرايط ازدواج مي كند ؟ و اگر هم ازدواج نكند بايد مسئوليت هزينه ها و تربيت بچه ها را به تنهايي بردوش بكشد حالا فرض كنيم كه تامين هزينه ها بر عهده پدرشان باشد ، زن مي خواهد ازدواج كند با وجود دو سه بچه - حالا شايد بيشتر شايد هم كمتر- چند درصد شانس ازدواجي بهتر از ازدواج قبلي را دارد ؟ فراموش نكنيد فرض را بر اين گرفتيم كه سرپرستي بچه شرعا و قانونا با زن است يعني او پس از ازدواج مجددش بايد با بچه هايش زندگي كند و بايد آنها را سرپرستي كند .
    حالا شرايط پدر بچه ها بعد از طلاق - با فرض بالا- :
    پس از طلاق ، مرد با فراغ خيال ، بدون هيچ مسئوليتي - نهايتا تامين هزينه زندگي بچه ها- مانند يك پسر مجرد بدون كوچكترين مزاحمت و مسئوليتي ، اقدام به ازدواج مجدد مي كند و اين پروسه را با يك زن ديگر تكرار مي كند در حاليكه مسئوليت تربيت و نگهداري فرزندانش بر عهده ي زني مطلقه است كه براي ازدواج مجدد حتي اگر فرزندي هم نداشت باز هم مشكلاتي براي او وجود داشت چه رسد با چند بچه .
    بنظر شما در اين سناريوي جديد ، حقوق بيشتري به زن تعلق مي گرفت ؟ يا اكنون كه اولا تعيين مسئوليت فرزندان بر عهده ي مرد ، خود عامل بازدارنده ي مهمي براي مرد است زيرا حق طلاق بدست مرد است و چون مسئوليت فرزندان با مرد است به راحتي اقدام به طلاق همسرش نمي كند . وثانيا اين حق حضانت غير قابل واگذاري نيست. لذا تعيين مرد - يا در صورت عدم وجود او ولي پدري بچه- عملا به نفع زن است زيرا او را در حصار مسئوليت و ... قرار نمي دهد ضمن اينكه حق ديدار و حتي نگهداري فرزند بصورت هفتگي و... را دارد و ضمنا قابل واگذاري هم هست . آنچه از بي عدالتي و تضييع حقوق در خصوص زن ، ملاحظه مي كنيد به عملكرد بد افراد باز مي گردد نه به ناحق بودن قوانين و دستورات الهي .

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۲/۰۷/۳۰ در ساعت ۱۵:۵۲

  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,710
    حضور
    29 روز 5 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5703



    نقل قول نوشته اصلی توسط zeinab82 نمایش پست ها
    حق شهادت تو در دادگاه نصف شهادت یک مرد ارزش داره چون از نظر دینی تو ناقص العقلی !
    شهادت يك حق نيست ، يك تكليف است و كسي براي سبك تر بودن تكليفش ناراحت نمي شود ضمن اينكه زن ناقص العقل نيست و در قرآن كريم علت نصف بودن شهادت زن نسبت به مرد ، نقص عقل بيان نشده است :...فان لم يكونا رجلين فرجل وامراتان ممن ترضون من الشهداء ان تضل احداهما فتذكر احداهما الاخري...
    ...پس اگر دو مرد نبودند، مردى را با دو زن‏، از ميان گواهانى كه (به عدالت آنان‏) رضايت داريد (گواه بگيريد)، تا (اگر) يكى از آن دو (زن‏) فراموش كرد، (زنِ‏) ديگر، وى را يادآورى كند....
    آيا معناي اين مساله و ياد آوري ، نقص عقل است به معناي اينكه او در قدرت فكر و فهم مطالب و مسائل ، ناتوان است ؟
    ضمنا توجه داشته باشيد كه در قرآن كريم ايات بسياري دال بر يكساني و هموزني زن و مرد است :

    مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ يُرْزَقُونَ فِيهَا بِغَيْرِ حِسَابٍ (غافر/40)
    هر كه كار شايسته كند چه مرد باشد يا زن در حالى كه ايمان داشته باشد در نتيجه آنان داخل بهشت مى ‏شوند و در آنجا بى ‏حساب روزى مى ‏يابند

    فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّي لاَ أُضِيعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِّنكُم مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى بَعْضُكُم مِّن بَعْضٍ...(آل عمران/195)
    پس پروردگارشان دعاى آنان را اجابت كرد [و فرمود كه] من عمل هيچ صاحب عملى از شما را از مرد يا زن كه همه از يكديگريد تباه نمى‏ كنم

    اگر زن از ديدگاه قران كريم ، ناقص العقل مي بود ، چگونه مورد خطاب امر و نهي قرار مي گيرد ، امر و نهي ايي كه تنها با بلوغ و عاقل بودن افراد ، معنا مي يابد و نيز جزا دادن و پاداش يا مجازات ، تنها در صورت عاقل بودن فرد مفهوم پيدا مي كند و حال اينكه خطابات امر و نهي در قران كريم در خصوص امور عمومي - يعني در اموري كه اختصاصي زن يا مرد نيست - يكسان است .





  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,710
    حضور
    29 روز 5 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5703




    نقل قول نوشته اصلی توسط zeinab82 نمایش پست ها
    اگر بخوای طلاق بگیری باید برای دادگاه کلی مدرک و شاهد از بدرقتاری شوهر بیاری و در آخر هم مجبور بشی مهریه رو ببخشی تا شوهرتت تن به طلاق بده اما اگر شوهرت یک شبه نظرش از تو برگشت میتونه خیلی راحت تو رو طلاق بده !

    نظر و دستور قران كريم در مورد نوع رفتار و زندگي مرد با زن دقيقا مخالف ادعاي شماست ، هم در مورد نوع رفتار با زنان و هم در موردي كه مرد از همسرش خوشش نيايد دستور قران كريم اني نيست كه به راحتي زنت را طلاق بده بلكه دستور بر خلاف اين است :
    ...
    وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِن كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا...(نساء /19)
    و با آنها بشايستگى رفتار كنيد و اگر از آنان خوشتان نيامد پس چه بسا چيزى را خوش نمى ‏داريد و خدا در آن مصلحت فراوان قرار مى ‏دهد
    ساير رفتارهايي كه شايسته نيست دستور و توصيه قرآن كريم نمي باشد و سلائق شخصي در رفتار است و نبايد به پاي دين نوشته شود .

    نقل قول نوشته اصلی توسط zeinab82 نمایش پست ها
    دیه تو در اسلام از دیه ی بیضه ی چپ یک مرد هم کمتره!

    در اين مورد مقالات جديدي به رشته نگارش در آمده كه شما را به مطالعه يكي از آنها ارجاع مي دهم البته لينك مربوط به بخش پنجم مقاله است .:
    بررسي نظريه مشهور در تفاوت ديه زن و مرد (5)
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۲/۰۷/۳۰ در ساعت ۱۵:۵۴

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط zeinab82 نمایش پست ها
    اگه مدرک دکتری هم داشته باشی ، اگه سالها تو دانشگاه برای تحصیل تلاش کرده باشی اگه شوهرت اجازه نده نمی تونی کار کنی....
    چون تو یک زنی و این حق قانونی و شرعی شوهرته!

    اگه بخوای گذرنامه بگیری باید شوهرت اجازه بده چون اون قانونا قیم تو هستش!

    ه...ر زمانی که شوهرت بخواد باید برای ارضای او آماده باشی اگر اطاعت نکنی شوهرت میتونه ادعا کنه که تو تمکین نداری! طلاقت میده یا سرت هوو میاره !

    نه ماه بارداری رو تحمل میکنی ، نه ماه صدای تپ تپ قلب بچه خودت رو حس می کنی اما وقتی زایمان کردی قانون میگه بچه مال شوهرته و تو قانونا سرپرست بچت نیستی!
    حتی اگر شوهرت بمیره سرپرست بچت پدر شوهرت میشه و نه تو !

    سهم ارث تو نصف سهم برادرت هستش چون تو دختری !
    این قانون اسلامه !

    حق شهادت تو در دادگاه نصف شهادت یک مرد ارزش داره چون از نظر دینی تو ناقص العقلی !

    اگر بخوای طلاق بگیری باید برای دادگاه کلی مدرک و شاهد از بدرقتاری شوهر بیاری و در آخر هم مجبور بشی مهریه رو ببخشی تا شوهرتت تن به طلاق بده اما اگر شوهرت یک شبه نظرش از تو برگشت میتونه خیلی راحت تو رو طلاق بده !

    اگه یه روز شوهرت تو رو با یک مرد دیگه ببینه قانون اجازه میده که شوهرت تو رو بکشه ! اما اگه تو شوهرت رو با یک زن دیگه ببینی هیچ حق اعتراضی نداری چون شوهرت قانونا و شرعا حق داره چهارتا عقدی و بینهایت صیغه ای داشته باشه.

    دیه تو در اسلام از دیه ی بیضه ی چپ یک مرد هم کمتره!
    سلام
    اولا زن فطرتا به تکیه گاهی بنام مرد نیاز دارد بدون این تکیه گاه زن مثل پروانه ای سرگردان در طوفان است
    ثانیا ازدواج مانند یک قرار داد است اگر تعهداتش را قبول ندارد یا آنرا تغییر می دهد یا ازدواج نمی کند
    ثالثا فرزند حق دارد در اختیار کسی باشد که توانایی بیشتری در اداره امور اورا دارد . اینجا صرفا بحث علاقه مادر نیست بلکه حق فرزند از آن مهمتر است
    رابعا اگر ارث و دیه زن نصف است مسوولیتی هم در اداره امور مالی خانواده ندارد
    خامسا شهادت با عقل عملی مرتبط است نه عقل نظری و ضعف زن در عقل عملی نسبت به مرد دلایل مشخص تکوینی دارد
    سادسا طلاق تابع اراده مرد نیست و باید مراحل قانونی خاص خودش را بگذراند ضمن اینکه در عقد ازدواج میتوان حق طلاق را برای زن مندرج کرد
    سابعا تعدد زوجات تنها به حسب مصالح مرد نیست بلکه محور آن مصالح اجتماعی است
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  15. صلوات ها 7


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    748
    حضور
    16 روز 18 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2733



    مطالب پست اول به دل نوشته های فیس بوکی بیشتر شبیهن تا سؤال!
    از اونهایی که گروه های به اصطلاح مدافع حقوق زنان برای تحریک اونها مینویسند.

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    500
    حضور
    20 روز 15 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2081



    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست ها
    بحث مديريت يك بحث اساسي براي تمامي جوامع - چه جوامع بزرگ و چه جوامع كوچك مانند خانواده - است .مديريت خانواده در اسلام به معناي سالارگري و سلطه طلبي نيست و يك سمت غير قابل واگذاري نيست بلكه اولا بحث مديريت اجرايي در خانواده است (1)و ثانيا مرد مي تواند در هنگام ازدواج ، مديريت خانواده را با تعيين محدوده هاي آن در صورت درخواست زن و موافقت خودش ، به زن واگذار نمايد
    سلام ببخشید یعنی نمیشه حداقل در این یک مورد میگفتن با همفکری و مشورت در مورد مسائل تصمیم بگیرین نه این که فقط یه نفر حرف خودش رو به کرسی بنشونه

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,710
    حضور
    29 روز 5 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5703



    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط (نگین) نمایش پست ها
    سلام ببخشید یعنی نمیشه حداقل در این یک مورد میگفتن با همفکری و مشورت در مورد مسائل تصمیم بگیرین نه این که فقط یه نفر حرف خودش رو به کرسی بنشونه
    يكي از اصول صحيح مديريت از نظر قران كريم اين است كه مدير با ساير افراد زير مجموعه مشورت كند اما خودش تصميم نهايي را بگيرد :
    ...وَشَاوِرْهُمْ فِي الأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللّهِ...(آل عمران/159)
    ...با آنان مشورت كن و چون تصميم گرفتى بر خدا توكل كن...
    يعني پيامبر اكرم - صلي الله عليه و آله و سلم - دستور مي يابند كه با مسلمانان مشورت كنند اما در مقام تصميم گيري ، خودشان تصميم نهايي را مي گيرند :"عزمت"
    در ساير موارد هم مسلمانان بطور كلي به مشورت با هم در كارها امر شده اند :"...وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَيْنَهُمْ..."(شوري/38)...و كارشان در ميانشان مشورت است...
    همينطور دستوراتي براي مشورت در حوزه مسائل خانواده و فرزندان وجود دارد:

    ...فَإِنْ أَرَادَا فِصَالًا عَن تَرَاضٍ مِّنْهُمَا وَتَشَاوُرٍ فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْهِمَا...(بقره/233)
    پس اگر [پدر و مادر] بخواهند با رضايت و صوابديد يكديگر كودك را [زودتر] از شير بازگيرند گناهى بر آن دو نيست
    مسلما زماني كه براي امري مانند از شير گرفتن كودك ، والدين به مشورت و جلب رضايت يكديگر امر مي شوند براي امور مهمتر در خانواده هم مشورت خواهند كرد .





  21. صلوات ها 7


صفحه 1 از 18 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود