صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تحلیل و بررسی ازدواج موقت !!!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    قرآن, اهل بیت,خلاقیت, هنر, فقه, فلسفه
    نوشته
    260
    حضور
    1 روز 12 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    105
    صلوات
    1974

    تحلیل و بررسی ازدواج موقت !!!




    بسم الله الرحمن الرحیم


    تحلیل و بررسی ازدواج موقت !!!



    سلام خدمت همه عزیزان.



    ان شاالله به یاری حضرت حق, قصد داریم به بررسی شبهات و مسایل پیرامون ازدواج موقت بپردازیم!

    امیدوارم کارشناسان محترم ,ما رو از راهنمایی هاشون بی بهره نگذارند.



    هر امری اگر عاقلانه و درست انجام نشود مایه ناخوشایندی شده و برای انسان دردسر ایجاد می کند(حتی اگر فی نفسه امری
    مستحب و نیکو باشد)

    و این قاعده مخصوص ازدواج موقت نیست بلکه حتی ازدواج دائم و هر امر دیگری را نیز شامل می شود!

    عسل که مایه شفا است اگر با خربزه خوشمزه میل بشه مایه اذیت و شکم دردِ انسانه چون در جای خودش مصرف نشده!




    گذشته از اینکه باید بگم مشکل خیلی ها, یه قدم عقب تره و از نظر اعتقادی و فکری است!

    تصورِ تعارضِ ازدواج موقت با مراتبِ سعادت و کمال در انسان یکی از موضوعات مهمی است که باید ان شاالله در زمینه اش
    بحث بشه!
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن من عاداهم

  2. صلوات ها 13


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    قرآن, اهل بیت,خلاقیت, هنر, فقه, فلسفه
    نوشته
    260
    حضور
    1 روز 12 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    105
    صلوات
    1974

    بد نام کردن دین




    شبهه :
    ازدواج موقت در جامعه ما پذیرفته شده نیست و اکثرا با این موضوع مخالف اند لذا بخاطر رعایت شئون و دوری از موضع تهمت نباید سراغ اینگونه امور رفت تا مورد سوظن مردم قرار نگیریم خصوصا مذهبی ها که, باعث بد نام کردن دین می شوند!



    تحلیل و بررسی ازدواج موقت !!!

    پاسخ:

    اگر قرار باشه بخاطر اکثریت, امور دینی را کلا کنار بگذاریم که دیگه ,عَلَی الاسلام السلام ,فاتحه دین خوانده است.

    فوقش اگه بخواهیم از موضع تهمت دوری کنیم و مایه دردسر دنیایی ما نشود با تدبیر و درست و پوشیده از چشم نااهلان ,عمل می کنیم نه اینکه صورت مساله را پاک کنیم!

    ضمنا اگه قرار باشه بحث سر روشنگری دینی, حتی با دلیل ,مایه بد نامی دین باشه,باید درِ علم و اجتهاد رو بست.این شهید مطهری (رحمة الله علیه) است که می گوید: امام جعفر صادق ( علیه السلام ) ميفرمود يكی از موضوعاتی كه من هرگز در بيان آن تقيه نخواهم كرد موضوع متعه است .(1)


    درست است که کار فرهنگی ,یک دفعه ممکن نیست و شاید اینگونه فایده و تاثیر نداشته باشه ولی آیا این به معنی : توقف و ساکت ماندن و دست روی دست گذاشتن ,است؟!

    وقتی امری واقعا درست و پسندیده بود ,آیا صحیح است که چون به آلودگی کشیده شده ,مثل عسلی که مگس ها روی آن نشسته اند و باعث آلودگی آن شده اند ,بگوییم: کلاً (عسل )آلوده است و ما بخاطر این, سراغ آن نمی رویم.؟!
    آیا شخص عاقل, این را می پذیرد که بجای دعوت به زدودن آلودگیها و بجای حفظ این نعمت الهی از دست مگسان ,افراد را به نخوردن و بِالکُل بی خیال شدن استفاده از آن دعوت کنیم؟!

    ....................
    (1) نظام حقوق زن در اسلام ص 82

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن من عاداهم

  5. صلوات ها 11


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    1,353
    حضور
    30 روز 9 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12339



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد صادق نمایش پست ها
    شبهه :
    ازدواج موقت در جامعه ما پذیرفته شده نیست و اکثرا با این موضوع مخالف اند لذا بخاطر رعایت شئون و دوری از موضع تهمت نباید سراغ اینگونه امور رفت تا مورد سوظن مردم قرار نگیریم خصوصا مذهبی ها که, باعث بد نام کردن دین می شوند!



    تحلیل و بررسی ازدواج موقت !!!

    پاسخ:

    اگر قرار باشه بخاطر اکثریت, امور دینی را کلا کنار بگذاریم که دیگه ,عَلَی الاسلام السلام ,فاتحه دین خوانده است.

    فوقش اگه بخواهیم از موضع تهمت دوری کنیم و مایه دردسر دنیایی ما نشود با تدبیر و درست و پوشیده از چشم نااهلان ,عمل می کنیم نه اینکه صورت مساله را پاک کنیم!

    ضمنا اگه قرار باشه بحث سر روشنگری دینی, حتی با دلیل ,مایه بد نامی دین باشه,باید درِ علم و اجتهاد رو بست.این شهید مطهری (رحمة الله علیه) است که می گوید: امام جعفر صادق ( علیه السلام ) ميفرمود يكی از موضوعاتی كه من هرگز در بيان آن تقيه نخواهم كرد موضوع متعه است .(1)


    درست است که کار فرهنگی ,یک دفعه ممکن نیست و شاید اینگونه فایده و تاثیر نداشته باشه ولی آیا این به معنی : توقف و ساکت ماندن و دست روی دست گذاشتن ,است؟!

    وقتی امری واقعا درست و پسندیده بود ,آیا صحیح است که چون به آلودگی کشیده شده ,مثل عسلی که مگس ها روی آن نشسته اند و باعث آلودگی آن شده اند ,بگوییم: کلاً (عسل )آلوده است و ما بخاطر این, سراغ آن نمی رویم.؟!
    آیا شخص عاقل, این را می پذیرد که بجای دعوت به زدودن آلودگیها و بجای حفظ این نعمت الهی از دست مگسان ,افراد را به نخوردن و بِالکُل بی خیال شدن استفاده از آن دعوت کنیم؟!

    ....................
    (1) نظام حقوق زن در اسلام ص 82
    باعرض سلام و تشکر از شما که موضوعی جنجالی و مورد نیاز جامعه فعلی را مطرح کرده اید به طور خلاصه باید بگویم که ازدواج موقت در چاچوب خاصی با مقررات خاص و در موقعیت خاص و برای افراد خاص بسیار مفید خواهد بود که متأسفانه فرسنگ ها از آن استاندارد و چار چوب واقعی دوریم یکی از مهمترین آسیب هایی که در ازدواج موقت پیش می آید کاهش عاطفه و محبت و بی حوصلگی نسبت به همسر اول و دایمی است که باعث تعارض ها شدیدی شده و بنده شاهد ارتباطات نامشروع و خیانت هایی بوده ام که با تحلیل این ارتباطات نامشروع می توان به این نتیجه رسید که همسر اول به دلیل کاهش صمیمیت و تخلیه انرژی روانی همسرش دچار کمبودهایی شده و با هدف انتقام جویی و یا جبران کمبود های عاطفی به ارتباطی خارج از خانواده دست زده است د حالی عذاب وجدان و احساس گناه شدیدی اورا احاطه کرده و باعث افسردگی اش شده است این یکی از آسیب ها بود که باید با فرهنگ سازی و مجبور کردن متقاضی برای ازدواج موقت به کلاس های توجیهی این آسیب را تا اندازه ای کاهش دهیم. موفق باشید

  7. صلوات ها 16


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    قرآن, اهل بیت,خلاقیت, هنر, فقه, فلسفه
    نوشته
    260
    حضور
    1 روز 12 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    105
    صلوات
    1974

    توجه عاطفی




    بسم الله الرحمن الرحیم

    نقل قول نوشته اصلی توسط اميدوار نمایش پست ها
    باعرض سلام و تشکر از شما که موضوعی جنجالی و مورد نیاز جامعه فعلی را مطرح کرده اید به طور خلاصه باید بگویم که ازدواج موقت در چاچوب خاصی با مقررات خاص و در موقعیت خاص و برای افراد خاص بسیار مفید خواهد بود که متأسفانه فرسنگ ها از آن استاندارد و چار چوب واقعی دوریم یکی از مهمترین آسیب هایی که در ازدواج موقت پیش می آید کاهش عاطفه و محبت و بی حوصلگی نسبت به همسر اول و دایمی است که باعث تعارض ها شدیدی شده و بنده شاهد ارتباطات نامشروع و خیانت هایی بوده ام که با تحلیل این ارتباطات نامشروع می توان به این نتیجه رسید که همسر اول به دلیل کاهش صمیمیت و تخلیه انرژی روانی همسرش دچار کمبودهایی شده و با هدف انتقام جویی و یا جبران کمبود های عاطفی به ارتباطی خارج از خانواده دست زده است د حالی عذاب وجدان و احساس گناه شدیدی اورا احاطه کرده و باعث افسردگی اش شده است این یکی از آسیب ها بود که باید با فرهنگ سازی و مجبور کردن متقاضی برای ازدواج موقت به کلاس های توجیهی این آسیب را تا اندازه ای کاهش دهیم. موفق باشید


    سلام و تشکر



    درسته که ازدواج موقت چهارچوبی داره ولی نه اون چهارچوب و محدودیتی که امروزه براش تصور می کنند !

    وقتی در شرع برخی محدودیتها برای ازدواج موقت تعریف نشده چرا باید بعضی ها اونو مخصوص موارد خاص کنند؟!



    متاسفانه این نوع نگاه ,در میان پیشگامان جامعه وجود داره و اونها بخاطر برداشت اشتباهی که از منابع دینی دارند,برای ازدواج موقت حد و مرز های نا بجا تعیین می کنند.


    وقتی نخبگان جامعه, امری رو منفی جلوه دادند ,مردم که دنبال رو آنها هستند نیز تاثیر می پذیرند .


    لذا مردمی که می خواهند از این حق خود استفاده کنند خیال می کنند دارند فراقانون عمل می کنند .اونها تحت تاثیر نظرات القایی قرار می گیرند.تصور می کنند واقعا دارند خیانت می کنند بهشون القا میشه که نمی شه با گرفتن همسر موقت ,به همسر دائم وفا دار بود و به او توجه کرد وحقوقش را رعایت کرد. (و همانگونه که فرمودین نیاز به فرهنگ سازی و جلسات توجیهی برای مردم هست. )



    لذا من تقسیم عشق رو قبول ندارم و اینکه در تعدد زوجات دائم(نه در ازدوج موقت)( بخاطر رعایت عدالت )رسیدگی به همسران تقسیم می شود,این منافاتی با دوست داشتن همسر اول, ندارد.فرض کنید شخصی مثل امیرالمومنین علیه السلام که محور عدل و درستی بود آیا با گرفتن همسر دوم محبتش نسبت به قبلی کم می شد؟ ( البته همونطور که گفتم جامعه ما با مشکل تبلیغات منفی القایی مواجه است که افراد تلقی خیانت و بی توجهی از اینگونه ازدواج ها دارند)


    تازه این موارد در ازدواج موقت نیست چون وقتی همسر موقت حقوقی مثل همخوابگی وغیره ندارد در مورد رسیدگی و توجه ,حقوق همسر دائم سرجای خودش است.




    اما از نظر عاطفی خانم ها دوست ندارند رقیب داشته باشند چون تصور می کنند که با این کار , توجه عاطفی شوهرشون به خودشون کم می شه ( خب رفتار مردان هم در شکل گیری این تصورات دخیل است.صد البته تبلیغات القایی سر جای خود موثر است )در حالیکه ممکنه واقعا اینطور نباشه.




    مثال بارزی که در این زمینه می تونم برای بزرگواران بزنم :تولد فرزند دوم درخانواده است .در این حالت محبت پدر و مادر نسبت به فرزند اول کم نمی شود اما توجه شان به فرزند تازه متولد شده ,این تصور را در بچه اول ایجاد می کند که بابا و مامان دیگه منو دوست ندارن. عملکرد والدین اینجا باعث می شود تا فرزندی که تابه حال بدون رقیب ,صاحب تمام نگاه و توجه اونها بوده,احساس حسادت , کمبود و تقسیم محبت نکند!


    ممنون از توجه تون


    موفق باشید.
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن من عاداهم

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    قرآن, اهل بیت,خلاقیت, هنر, فقه, فلسفه
    نوشته
    260
    حضور
    1 روز 12 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    105
    صلوات
    1974

    آینده دختر




    شبهه:

    اگه یه دختر مجرد ازدواج متعه بکنه بعد کدوم مرد یا پسر خوبی سراغ اون برای ازدواج دائم می ره؟
    جز اینکه مرد ای سن بالا زن مرده و .... می رن سراغش؟ شما برای خواهر خودتون به همچین مسئله ای راضی می شین؟ هر چقدر هم بگید که راضی میشید باور نمی کنیم.


    تحلیل و بررسی ازدواج موقت !!!


    پاسخ:

    1:
    به نظر من این سخن شاید توی تئوری خوب باشه ولی در عمل ,جامعه ما با تغییر فرهنگی ای که داره پیدا می کنه(به قول امروزی :حرکت به سوی مدرنیته)از این مسایل صرف نظر می کنه. مثلا زنانِ طلاق گرفته در فرهنگ شهری ما ,موقعیت ازدواج براشون (اگه خودشون خواهان باشن) خیلی هم کم نیست.(بگذریم از اینکه برخی متعه رو بدتر از طلاق می دونن)



    2:
    ازدواج موقت برای یک دختر خانم (اگر مرجع تقلیدش اجازه بده)در صورتی می تونه یک حرکت موفق و تام باشه که با رفتار درست و تدبیر عاقلانه انجام بشه.

    آیا یه دختر خانم مجرد می تونه ازدواج موقتی کنه که عاقلانه و درست باشه؟!آیا فکر می کنید میشه؟!

    شاید شما بگید نه!اصلا نمیشه!در هر صورت خودشو بدبخت می کنه!

    اما من می گم : چنین شخصی هم می تونه از این نعمت خدا استفاده کنه ولی نه اینکه بی گدار به آب بزنه!


    باید مسائلی رو در نظر بگیره :

    اولا:پسری که می خواد باهاش ازدواج موقت کنه چه آدمیه ؟ آیا متعهد و مقید به احکام هست؟آبرو دار و امین هست؟

    ثانیا:بخاطر آینده رعایت مسایلی مانند حفظ دختری رو بکنه که این بستگی به تعهد شخص مقابلش هم داره .

    ثالثا: اگر بخواد آبرو مندانه باشه باید مخفیانه باشه.لزومی هم نداره به شوهر آیندش بگه که چنین تجربه ای داشته (و این ,نه خیانته نه دروغ.دروغ گفتن حرامه ولی گفتن مطلب راست که واجب نیست!)

    و شرایط دیگری که ممکنه وجود داشته باشه...



    3:
    فکر می کنید چرا نباید به متعه برای خواهرم راضی بشم؟!البته درست و در شرایط عاقلانه و آبرومندانه و مخفی و...اونم نه با هر کس و ناکسی!

    البته اگر او نپسنده,مجبور به این عمل نیست .نه تنها برادر که پدر هم حق اجبار دختر رو بر کاری نداره.
    این نعمتی است که هر کی خواست و دوست داشت اختیار میکنه و الا مجبور نیست!
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن من عاداهم

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما بحثی در ازدواج موقت




    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد صادق نمایش پست ها
    شبهه:

    اگه یه دختر مجرد ازدواج متعه بکنه بعد کدوم مرد یا پسر خوبی سراغ اون برای ازدواج دائم می ره؟
    جز اینکه مرد ای سن بالا زن مرده و .... می رن سراغش؟ شما برای خواهر خودتون به همچین مسئله ای راضی می شین؟ هر چقدر هم بگید که راضی میشید باور نمی کنیم.
    پاسخ:
    1:
    به نظر من این سخن شاید توی تئوری خوب باشه ولی در عمل ,جامعه ما با تغییر فرهنگی ای که داره پیدا می کنه(به قول امروزی :حرکت به سوی مدرنیته)از این مسایل صرف نظر می کنه. مثلا زنانِ طلاق گرفته در فرهنگ شهری ما ,موقعیت ازدواج براشون (اگه خودشون خواهان باشن) خیلی هم کم نیست.(بگذریم از اینکه برخی متعه رو بدتر از طلاق می دونن)
    باسلام

    این مشکل از فرهنگ جامعه است، نگاهی که مردم به ازدواج موقت و متعه دارند موجب می شود که در اکثر موارد، کسی برای ازدواج به سراغ دخترانی که متعه کرده اند نرود.

    در حالیکه به حد وفور می بینیم که از یک طرف، معمولاً مردم برای ازدواج مجدد و یا اختیار همسر، زنان مطلقه را راحت تر بر می گزینند. و از طرف دیگر در وضعیتی که همه می دانند اگر فرهنگ درست و جایگزینی برای جلوگیری از فساد و ارتباطات نامشروع زنان و مردان و خصوصاً دختران و پسران نباشد، اکثریت غالب دختران ممکن است به مسائل نامشروع جنسی آلوده شوند، با این وجود و با این علم احتمالی، باز هم می بینیم که مردان، در زمان اختیار همسر، عموماً به دخترانی که متعه و ازدواج موقت را تجربه نکرده اند بیشتر اقبال نشان می دهند هر چند که روابط نامشروع و حرام دختر مورد گزینش را هم احتمال بدهند.

    برای اصلاح مشکلات اخلاقی جامعه و جلوگیری از فساد روابط نامشروع دختران و پسران، باید فرهنگ جامعه و نگاه مردم به احکام الهی و خیراتی که از قِبَل این توجه عاید جامعۀ اسلامی شده و نیز مشکلات و شروری که در نتیجه بی توجهی و غفلت، جامعه اسلامی بدان گرفتار می شود را اصلاح نمود.


    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد صادق نمایش پست ها
    2:
    ازدواج موقت برای یک دختر خانم (اگر مرجع تقلیدش اجازه بده)در صورتی می تونه یک حرکت موفق و تام باشه که با رفتار درست و تدبیر عاقلانه انجام بشه.

    ازدواج موقت طبق نظر مراجع تقلید شرایطی دارد که در جای خودش بسیار بحث شده و اگر پس از اصلاح فرهنگ جامعه و توجه دادن فکر و اندیشۀ مردم به خیرات و برکات آن، حسن تدبیر و رفتار درست و منطقی و توأم با تقوا و توکل به خدا را مؤثر در تمام و توفیق داشتن آن بدانیم.

    باید عرض کنم، که هیچ کدام از مراجع عظام تقلید، اجازۀ ازدواج موقت را در عهدۀ مرجع تقلیدش نمی دانند. بلکه قائلند که ازدواج موقت نیاز به اجازۀ پدر دارد. (رسالۀ دانشجوئی، ص258.)

    مگر اینکه منظورتان از از "اجازۀ مرجع تقلید"، در ازدواج موقت مخفیانه و بدون اجازۀ پدر باشد که البته این امر خارج از تدبیر عاقلانه و درستی رفتار و اندیشه ورزی و آینده نگری است. که شما نیز بر آنها تأکید ورزیدید؟؟؟

    و معمولاً اینگونه ارتباطات مخفیانه اگر تحت عنوان مجوز شرعی و متعه و ... هم باشد معمولاً همراه با مفسده بوده و آسیب ها در اکثر موارد متوجه زنان و دختران می شود.

    بعلاوه اینکه سنت اسلام در امر ازدواج، علنی کردن آن است.

    موفق باشید

    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۸۸/۱۲/۱۰ در ساعت ۱۴:۵۲ دلیل: تغییرات جزئی
    تحلیل و بررسی ازدواج موقت !!!

  13. صلوات ها 10


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    قرآن, اهل بیت,خلاقیت, هنر, فقه, فلسفه
    نوشته
    260
    حضور
    1 روز 12 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    105
    صلوات
    1974



    سلام و تشکر

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    برای اصلاح مشکلات اخلاقی جامعه و جلوگیری از فساد روابط نامشروع دختران و پسران، باید فرهنگ جامعه و نگاه مردم به احکام الهی و خیراتی که از قِبَل این توجه عاید جامعۀ اسلامی شده و نیز مشکلات و شروری که در نتیجه بی توجهی و غفلت، جامعه اسلامی بدان گرفتار می شود را اصلاح نمود.
    بله درست می فرمایید

    باید نگاه مردم به تمام احکام الهی ,اصلاح بشه که یکیش بحث ازدواج موقته.

    خداوند متعال همانگونه که دوری از گناهان شهوانی را واجب کرد ,ازدواج (چه دائم چه موقت)را مستحب قرار داد.بلکه فقها در صورتیکه مرد ازدواج نکنه به حرام می افته,ازدواج را بر او واجب دانستن! ( مساله 2442 رساله نُه مرجع)

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    ازدواج موقت طبق نظر مراجع تقلید شرایطی دارد که در جای خودش بسیار بحث شده و اگر پس از اصلاح فرهنگ جامعه و توجه دادن فکر و اندیشۀ مردم به خیرات و برکات آن، حسن تدبیر و رفتار درست و منطقی و توأم با تقوا و توکل به خدا را مؤثر در تمام و توفیق داشتن آن بدانیم. باید عرض کنم، که هیچ کدام از مراجع عظام تقلید، اجازۀ ازدواج موقت را در عهدۀ مرجع تقلیدش نمی دانند. بلکه قائلند که ازدواج موقت نیاز به اجازۀ پدر دارد. (رسالۀ دانشجوئی، ص258.)

    منظور من از اجازه مرجع تقلید : حکم شرعیِ ازدواج دختر, بدون اذن پدر و جدّ بود.

    در بین مراجع تقلید ,هستند کسانی که این اذن رو لازم نمی دونند (مثل آیة الله روحانی و شاهرودی و ...)و اگر مرجعی حکم به احتیاط واجب به اذن پدر داده باشه , میشه به مرجعی که فتوا به جواز داده رجوع کرد (با رعایت اعلمیت که تشخیص این بر عهده مکلف است)

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    مگر اینکه منظورتان از از "اجازۀ مرجع تقلید"، در ازدواج موقت مخفیانه و بدون اجازۀ پدر باشد که البته این امر خارج از تدبیر عاقلانه و درستی رفتار و اندیشه ورزی و آینده نگری است. که شما نیز بر آنها تأکید ورزیدید؟؟؟ و معمولاً اینگونه ارتباطات مخفیانه اگر تحت عنوان مجوز شرعی و متعه و ... هم باشد معمولاً همراه با مفسده بوده و آسیب ها در اکثر موارد متوجه زنان و دختران می شود.

    اینکه شما می فرمایید (خارج از تدبیره و مفسده داره)مطلق نیست!


    اگر کسی از عهده این کار بر بیاد چی؟!وقتی آدم با جامعه و با خانواده ای روبرو است که ممکنه نیازهای او را درک نکنند ,چرا نباید عمل خودش رو تدبیر کنه و مخفی نگه داره؟!


    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    بعلاوه اینکه سنت اسلام در امر ازدواج، علنی کردن آن است.
    این در ازدواج دائم صادق است نه ازدواج موقت
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن من عاداهم

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما ازدواج موقت




    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد صادق نمایش پست ها
    سلام و تشکر
    این در ازدواج دائم صادق است نه ازدواج موقت

    با تشکر

    لطف بفرمائید سند حرفتون رو هم ارائه کنید.؟

    تحلیل و بررسی ازدواج موقت !!!

  17. صلوات ها 6


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما بحثی در عدم مصلحت ازدواج موقت دختران بصورت مخفی




    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد صادق نمایش پست ها
    سلام و تشکر
    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد صادق نمایش پست ها
    اینکه شما می فرمایید (خارج از تدبیره و مفسده داره)مطلق نیست!
    اگر کسی از عهده این کار بر بیاد چی؟!وقتی آدم با جامعه و با خانواده ای روبرو است که ممکنه نیازهای او را درک نکنند ,چرا نباید عمل خودش رو تدبیر کنه و مخفی نگه داره؟!این در ازدواج دائم صادق است نه ازدواج موقت



    با سلام و تشکر مجدد


    در ادامۀ پست قبلی که با شناختی که از شما دارم، انشاءالله مدرک و سند حرفتون و ارائه می دهید، باید اضافه کنم.


    در بارۀ مشکلات مخفی داشتن ازدواج موقت، (البته در خصوص دختران باکره) و مفسده هائی که بر آن مترتب است چند نکته گفتنی است:

    1. ازدواج موقت دختران و پسران (بصورت مخفی) خصوصاً مخفی نگه داشتن از خانواده، در صورتیکه راضی به امر نیستند، نه تنها با حقیقت ازدواج که رسیدن به آرامش است در اکثر موارد تنافی پیدا می کند، به عبارتی حالت (دزد و پلیسی) بین طرفین حاکم می شود و این نه تنها آرامشی در بر ندارد بلکه به روح شان آسیب می رساند.

    2. با توجه به اینکه زمینه های تهمت و افتراء و خطرات بی آبروئی را در بارۀ افراد و خانواده ها ایجاد می کند. به هیچ وجه به صلاح نیست از طرفی نیز، با دستور اسلام در روایات معصومان (ع) که به مؤمنان فرار از مواضع تهمت را توصیه می کند، منافات جدی دارد.(دقت کنید)

    3. پذیرفتن ازدواج موقت مخفیانه و عرفی دانستن آن، در خصوص دختران و پسران، باب ناصواب (نا ثواب) ارتباطات نامشروع را برای دختران و پسرانی که به مسائل شرعی و اخلاقی هیچ توجهی ندارند باز نموده و دست آویزی برای زیاده خواهی، سوء استفاده های جنسی و رواج ارتباطات نامشروع و ... می شود.

    2. چنانکه گفتیم، ازدواج موقتِ مخفی، با قیدی که ذکر کردیم، در اکثر موارد، مفسده دارد و در این میان، معمولاً عمدۀ آسیب ها متوجه دختران می شود، و این وضعیت، عدم صلاح و مصلحت را بر آن مترتب می سازد. اگر مقدمۀ اول را بپذیریم مقدمۀ دوم خود بخود ثابت می شود زیرا روشن و مسلم است که معمولاً شرع مقدس، در موضوعات،(مصالح و مفاسد) بسته به اقتضاء و شرایط کلی حاکم بر جامعه و به خیر و صلاح کلی، جمعی و اکثری حکم می کند، و وجود بعضی استثناءات و شرایط خاص، موجب عدول از حکم اصلی و کلی نمی شود.

    این مورد (ازدواج موقت) نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بدلیل وجود مفسده در اختفاء، علنی بودن امر ازدواج موقت، موضوعیت پیدا نموده و به خیر و مصلحت نزدیکتر است.

    البته موارد دیگری را نیز می شود اضافه کرد که به وقت دیگری و یا به لطف و مشارکت دیگر دوستان می سپارم.

    موفق باشید ...



    تحلیل و بررسی ازدواج موقت !!!

  19. صلوات ها 7


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    قرآن, اهل بیت,خلاقیت, هنر, فقه, فلسفه
    نوشته
    260
    حضور
    1 روز 12 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    105
    صلوات
    1974



    سلام علیکم

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    با تشکر لطف بفرمائید سند حرفتون رو هم ارائه کنید.؟

    از امام صادق علیه السلام در حدیث متعه :

    ...یتزوج منهن ما شاء بغیر ولی و لا شهود

    ازدواج می کند از آنها آنچه می خواهد بدون ولی و بدون شاهد.
    (وسائل الشیعه. ابواب متعه)


    یک موید هم میارم:


    عن ابی عبدالله علیه السلام قال سالته عن التمتع بالابکار قال هل جعل ذلک الا لهن فلیستترن منه و لیستعففن

    در کتاب من لایحضره الفقیه باب متعه این روایت نقل شده که :
    از امام صادق علیه السلام از متعه با دختران باکره سوال کردم . حضرت فرمود:آیا آن[متعه]قرار داده شده جز برای آنها .پس مخفی کنند آنرا و عفت داشته
    باشند.



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    در بارۀ مشکلات مخفی داشتن ازدواج موقت، (البته در خصوص دختران باکره) و مفسده هائی که بر آن مترتب است چند نکته گفتنی است: 1. ازدواج موقت دختران و پسران (بصورت مخفی) خصوصاً مخفی نگه داشتن از خانواده، در صورتیکه راضی به امر نیستند، نه تنها با حقیقت ازدواج که رسیدن به آرامش است در اکثر موارد تنافی پیدا می کند، به عبارتی حالت (دزد و پلیسی) بین طرفین حاکم می شود و این نه تنها آرامشی در بر ندارد بلکه به روح شان آسیب می رساند. 2. با توجه به اینکه زمینه های تهمت و افتراء و خطرات بی آبروئی را در بارۀ افراد و خانواده ها ایجاد می کند. به هیچ وجه به صلاح نیست از طرفی نیز، با دستور اسلام در روایات معصومان (ع) که به مؤمنان فرار از مواضع تهمت را توصیه می کند، منافات جدی دارد.(دقت کنید) 3. پذیرفتن ازدواج موقت مخفیانه و عرفی دانستن آن، در خصوص دختران و پسران، باب ناصواب (نا ثواب) ارتباطات نامشروع را برای دختران و پسرانی که به مسائل شرعی و اخلاقی هیچ توجهی ندارند باز نموده و دست آویزی برای زیاده خواهی، سوء استفاده های جنسی و رواج ارتباطات نامشروع و ... می شود. 2. چنانکه گفتیم، ازدواج موقتِ مخفی، با قیدی که ذکر کردیم، در اکثر موارد، مفسده دارد و در این میان، معمولاً عمدۀ آسیب ها متوجه دختران می شود، و این وضعیت، عدم صلاح و مصلحت را بر آن مترتب می سازد. اگر مقدمۀ اول را بپذیریم مقدمۀ دوم خود بخود ثابت می شود زیرا روشن و مسلم است که معمولاً شرع مقدس، در موضوعات،(مصالح و مفاسد) بسته به اقتضاء و شرایط کلی حاکم بر جامعه و به خیر و صلاح کلی، جمعی و اکثری حکم می کند، و وجود بعضی استثناءات و شرایط
    خاص، موجب عدول از حکم اصلی و کلی نمی شود. این مورد (ازدواج موقت) نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بدلیل وجود مفسده در اختفاء، علنی بودن امر ازدواج موقت، موضوعیت پیدا نموده و به خیر و مصلحت نزدیکتر است. البته موارد دیگری را نیز می شود اضافه کرد که به وقت دیگری و یا به لطف و مشارکت دیگر دوستان می سپارم. موفق باشید ...

    اما در مورد مشکلاتی که فرمودید:
    1:کسی که کارش رو درست و سنجیده انجام می ده یقیناً آرامش داره!

    2:وقتی روایات, ما را از موضع تهمت ,منع کرده اند فرقی نداره که کلا عمل را ترک کنی یا اینکه عملی که مخفی است و در معرض تهمت نیست را انجام دهی!

    3:همونطور که امام رضا علیه السلام فرمود که متعه بر کسانی که نسبت به اون جاهل اند, حرامه ,لذا اول آگاهی دادن درست به اونها ملاکه بعد دعوت به انجام این سنت!
    4:
    اولا: اینکه می گویید اینها موارد استثنا اند درست نیست .
    ثانیا:کدوم مصالح و مفاسد ؟آیا مصالح و مفاسدی که به فکر ما میاد بر خلاف مصالح اولیه ای که شرع مقدس در نظر گرفته؟!پس مصلحت ازدواج و مفسده گناهانی از
    چشم چرانی و زنا و غیره چی می شه ؟ از کجا می دونید این مفاسد از مفاسدی که شما می گید مهمتره
    !!!
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن من عاداهم

  21. صلوات ها 6


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود