جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سبب چيست ؟ اقسام سبب كدام است ؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6042

    مطلب سبب چيست ؟ اقسام سبب كدام است ؟




    سبب چيست ؟
    كلمه" سبب" به معناى وصله و وسيله است . پس معناى ايتاء سبب از هر چيز اين مى‏شود كه از هر چيزى كه معمولا مردم به وسيله آن متوسل به مقاصد مهمزندگى خود مى‏شوند، از قبيل عقل و علم و دين و نيروى جسم و كثرت مال ولشگر و وسعت ملك و حسن تدبير و غير آن .
    ( تفسير الميزان علامه طباطبايي )
    چنانكه :
    قال الله تعالي :
    إِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِي الْأَرْضِ وَ آتَيْناهُ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ سَبَباً فَأَتْبَعَ سَبَباً.
    ( كهف آيه 84 )
    ما او را در زمين مکانت داديم و راه رسيدن به هر چيزی را بها و نشان ، داديم .
    نظام طبيعى، نظام سبب و مسبّبي است و هر چيزى سببى دارد كه شناخت آن سبب ها ما را در رسيدن به مقاصد و تعالي كمك خواهد كرد ، و از اين روست كه بندگان خدا مي بايست با اين اسباب مادي و معنوي خدادادي اهداف مشروع و حقّ خود را دنبال كنند . منشأ تمام اسباب خداوند مسبب الاسباب است .

    اقسام اسباب :
    1 – اسباب طبيعيه : اسبابي است كه علم و جهل و اعتقاد و دين و مذهب و نيت اخلاص و قصد قربت هيچكدام به آن ربطي و دخلي ندارد . بدين جهت اختصاص به قوم و ملتي ندارد و همه اهل عالم به ميزان علم و قدرت از آن بهره مي برند و سرّ و حكمت آن بر همگان ظاهر و آشكار است .
    مانند :
    آتش كه وسيله ايست براي گرم كردن و پختن غذا .
    غذا كه وسيله ايست براي سير شدن و رهايي از گرسنگي .
    آب كه سببي است براي رفع عطش و تشنگي .
    داروهاي گوناگون كه سببي است براي درمان برخي از بيماريهاي شناخته شده .
    اتومبيل كه وسيله ايست براي رسيدن به مقصد در زماني كوتاه .
    برق و الكتريسيته كه وسيله ايست براي ايجاد روشنايي و فرار از تاريكي .
    نوع خواسته هاي بشر يا جلب منفعت است يا دفع ضرر . اگر مقصود او جلب منفعت باشد بايد آن سبب را تحصيل نمايد تا بتواند از آن منفعت و سود ببرد . و اگر منظور او دفع ضرر و زيان باشد بايد سبب ضد آن ضرر را به دست آورد و بكار بندد تا بتواند خود را از زيان و خسران دور نمايد .
    در هر دو مورد انسان تناسب و تضاد اين اسباب را با نيازهايش درك مي كند و با اختلاف علميت و آگاهي اي كه افراد بشر نسبت به اين روابط ( اسباب و اهداف ) دارند به هر حال از اين اسباب ماديّه طبيعيّه كمتر و يا بيشتر بهره مي برند .
    اقسام اسباب طبيعيه :
    الف :
    اسباب مركب ، با تركيب چند سبب انسان به هدف و خواسته خود ميرسد مانند تركيب چند عنصر و ماده براي بوجود آوردن دارويي براي درمان مرضي خاص . يا همراهي چندين سبب مادي در ساختن يك عمارت .
    ب :
    اسباب منفرد ، يك سبب خاص هدف و خواسته بشر را تأمين مي كند مانند : رفع عطش با آب .

    كيفيت استفاده از اين اسباب :
    الف :
    استفاده با نيروي كمتر .
    ب :
    استفاده از نيروي بيشتر .
    و گاهي بدون كمك ديگران و گاهي با كمك ديگران امكان استفاده از اين نوع اسباب فراهم ميشود .
    مثال براي تفريب ذهن : گاهي انسان يك وزنه اي را با يك انگشت بلند مي كند تا از آن استفاده كند و گاهي با دو دست و يا كمك ديگران .


    اين مبحث همچنان ادامه دارد....
    و من الله التوفيق
    ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۸/۱۲/۰۸ در ساعت ۱۶:۰۹

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6042

    مطلب اسباب الهيّه دينيّه




    2 – اسباب الهيّه ( دينيّه ) ( اعتقاديّه ) ( ماوراء الطبيعه اي ) ( معنوي ) :
    اين نوع اسباب مربوط به اعتقاد و دين و مذهب ابناي بشر است و شرط استفاده و فائده مندي از اين اسباب اعتقاد و اقرار باطني و اعمال ظاهري انسان است . ولي حقيقت اينست كه اين اسباب فقط در خدمت كساني است كه اعتقاد صحيح الهي داشته باشند . اگر چه قاعده لطف الهي شامل همه است و به قول شاعر : گبر و ترسا وظيفه خور داري ، از اين باب پيروان مكاتب الهي نسخ شده نيز از منافع بسيار نازله ي برخي از اين اسباب مانند دعا برخوردار هستند كه قابل كتمان نيست .
    در اين نوع اسباب تناسب و تضاد آنها با نتائج و اهداف و تأثير گذاري آن ها بر طبيعت براي همگان متصور و قابل درك و فهم نيست . فقط صاحبان نفوس زكيّه مي توانند به اذن الله بر اين امور آگاهي پيدا كنند .
    مانند :
    رابطه اعمال عبادي نماز و دعا و زيارت معصوم عليه السلام با جلب رزق و يا دفع بلا و مرض .
    رابطه صدقه با صحت و عافيت .
    رابطه احسان به والدين و صله ارحام با طول عمر .
    رابطه تربت حضرت سيدالشهداء عليه السلام با شفاي مريض .

    اقسام اسباب الهيّه :
    الف : اسباب مركب : مانند اينكه براي رسيدن به برخي از حاجات شرط حصول ، تركيب دو يا چند سبب عبادي و اعتقادي با هم ديگر است ، مثل : قرآن - نماز – روزه – دعا – طهارت ظاهري ( وضو و غسل ) – قرباني - زيارت – عريضه نويسي - صدقه و غيره در وقت خاص - مكان خاص - كيفيت و آداب و عدد خاص – و يا تكرار و الحاح - تفألات و تطيّرات ... .

    ب : اسباب منفرد ، برخي از نيازهاي بشر نيز تنها با استفاده از يكي از اين اسباب بدست مي آيد .

    تأثير اين اسباب مشروط است به دو شرط كلي :
    1 - قصد تقرب به خداوند ( قربة الي الله ) :
    اصل استفاده از اين اسباب قرب حقيقي به خداوند و تحصيل كمال معنوي و آخرتي باشد ، كه اين همان خواسته و فرمان حضرت حق تعالي مي باشد ، ضميمه و فرعش بر آورده شدن حاجات مادي و دنيوي . چنانكه خداوند متعال مي فرمايد :
    تريدون عرض الدنيا و الله يريد الاخرة . ( انفال 67 )
    شما متاع اين جهانی را میخواهيد و خدا آخرت را میخواهد .

    2- تقواي الهي :
    چنانكه خداوند در قرآن كريم مي فرمايد : و من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب . ( طلاق 2 و 3 ) .
    هر کس تقوا و پرهیزگاری پیشه می کند ( مراعات واجب وحرام الهی در حد علم و در حد قدرت ) خداوند برای او گشایش ایجاد می کند ورزق او را از جایی که گمان نمی کند میدهد .
    از اعظم تقوا نيز ولايت پذيري و اطاعت از امام معصوم سلام الله عليه است .

    اين مبحث همچنان ادامه دارد ....
    و من الله التوفيق
    ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۸/۱۲/۰۸ در ساعت ۱۶:۱۱

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    علاقه
    کتاب ها
    نوشته
    127
    حضور
    8 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    55
    صلوات
    1211





    من که منتظرم بعد 2 سال که از آخرین پست این تایپیک میگذره انشالله ادامه پیدا کنه توسط استادان بزرگوار
    ویرایش توسط شهرزاد : ۱۳۹۰/۰۵/۳۰ در ساعت ۱۰:۳۷


    ساعات خوب زندگی ام در حرم گذشت ...

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    723
    حضور
    6 روز 23 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    3
    گالری
    5
    صلوات
    2877



    سلام.
    بحث بسیار خوب و مفیدی است.
    امیدواریم ادامه پیدا کند.

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط سلیم نمایش پست ها
    اسباب طبيعيه : اسبابي است كه علم و جهل و اعتقاد و دين و مذهب و نيت اخلاص و قصد قربت هيچكدام به آن ربطي و دخلي ندارد . بدين جهت اختصاص به قوم و ملتي ندارد و همه اهل عالم به ميزان علم و قدرت از آن بهره مي برند و سرّ و حكمت آن بر همگان ظاهر و آشكار است .
    نقل قول نوشته اصلی توسط سلیم نمایش پست ها
    اسباب الهيّه ( دينيّه ) ( اعتقاديّه ) ( ماوراء الطبيعه اي ) ( معنوي ) : اين نوع اسباب مربوط به اعتقاد و دين و مذهب ابناي بشر است و شرط استفاده و فائده مندي از اين اسباب اعتقاد و اقرار باطني و اعمال ظاهري انسان است . ولي حقيقت اينست كه اين اسباب فقط در خدمت كساني است كه اعتقاد صحيح الهي داشته باشند . اگر چه قاعده لطف الهي شامل همه است و به قول شاعر : گبر و ترسا وظيفه خور داري ، از اين باب پيروان مكاتب الهي نسخ شده نيز از منافع بسيار نازله ي برخي از اين اسباب مانند دعا برخوردار هستند كه قابل كتمان نيست .
    سلام
    همه اسباب در دار وجود اسباب الهیه هستند . چه اینکه همه اینها هم خلق الهی اند و هم می توانند در مسیر کمال انسانی و تقرب به حق مورد استفاده قرار گیرند .
    بهتر است در تحت عنوان اسباب الهیه آنها را به اسباب طبیعی و معنوی تقسیم کنیم تا همان نگاه جهانشمول قرآن را رعایت کرده باشیم
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  11. صلوات ها 4


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود