صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا بت واسطه بین خدا و انسان است یا جایگزینی برای خدای اصلی یا خدا است ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955

    آیا بت واسطه بین خدا و انسان است یا جایگزینی برای خدای اصلی یا خدا است ؟




    سلام

    در بحثی که در تاپیک اصول اساسی اسلام با دوستان داشتیم
    بعضی دوستان معتقد بودند بتهای زمان جاهلیت واسطه بین انسان و خدا نبودند
    بلکه جایگزین خدای واقعی بودند
    این مطلب با این بیان قران تعارض دارد که مشرکان الله را قبول داشته و بتها را واسطه
    بین خود و خدا می دانستند
    حال سوال من این است که واقعیت این مساله چیست ؟
    از طرفی تصور ذهنی انسان در باره خدا را شبیه بتها دانسته و ان را هم واسطه
    بین خدا و انسان می دانند
    و معتقدند ارتباط مستقیم با خدا هرگز امکان پذیر نیست
    ایا تصور ذهنی انسان در باره خدا واقعا به مانند بت است ؟

    با تشکر




    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,516
    حضور
    175 روز 1 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58316



    با نام و یاد دوست




    آیا بت واسطه بین خدا و انسان است یا جایگزینی برای خدای اصلی یا خدا است ؟







    کارشناس بحث: استاد اندیشمند


  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    با سلام خدمت شما

    مشرکین زمان جاهلیت بت ها را به عنوان الله نمی پرستیدند بلکه شرک آنها شرک در عبودیت بود نه در خالقیت. شرك در عبادت: يعني پرستش كسي غير از خداوند. برخي از ملل در مرحله پرستش، چوب، سنگ، يا فلز، يا حيوان، يا ستاره، يا خورشيد، يا دريا، يا درخت را مي پرستيدند.[1] قرآن به این نکته اشاره می کند و می گوید:

    وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ [2]
    اگر از آنها بپرسی : چه کسی آسمانها و زمين را آفريده و آفتاب و ماه ، را رام کرده است؟خواهند گفت : خدای يکتا.

    زيرا مسلم است نه بت پرستان و نه غير آنها هيچكس نمى گويد خالق زمين و آسمان و تسخير كننده خورشيد و ماه يك مشت سنگ و چوبى است كه به دست انسان ساخته و پرداخته شده است .
    به تعبير ديگر: حتى بت پرستان در ((توحيد خالق )) شك نداشتند، آنها در عبادت مشرك بودند، مى گفتند ما بتها را براى اين مى پرستيم كه واسطه ميان ما و خدا شوند، چنانكه در آيه 18 سوره يونس مى خوانيم :

    «وَ یَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ ما لا یَضُرُّهُمْ وَ لا یَنْفَعُهُمْ وَ یَقُولُونَ هؤُلاءِ شُفَعاؤُنا عِنْدَ اللَّهِ؛(شگفتا كه) این بت‏ پرستان به جاى خدا چیزى را مى ‏پرستند كه نه ضررى دارد و نه سودى، و مى ‏گویند: این بت‏ ها واسطه‏ هاى ما در درگاه خدایند.» [3]

    بديهى است اگر بتها فرضا منشا سود و زيانى بودند ، باز هم شايسته عبوديت نبودند، ولى قرآن با اين تعبير مى خواهد اين نكته را بفهماند كه بت پرستان كوچكترين بهانه اى براى اين كار ندارند و موجوداتى را مى پرستند كه مطلقا بى خاصيتند و اين بدترين و زشتترين پرستش است .

    سپس به ادعاى واهى بت پرستان پرداخته ، مى گويد ((آنها مى گويند: اين بتها شفيعان ما در پيشگاه خدا هستند، يعنى مى توانند از طريق شفاعت منشا سود و زيانى شوند، هر چند مستقلا از خودشان كارى ساخته نباشد (و يقولون هؤ لاء شفعائنا عند الله ).
    اعتقاد به شفاعت بتها يكى از انگيزه هاى بت پرستى بود، و چنانكه در تواريخ آمده هنگامى كه ((عمرو بن لحى ))، بزرگ عرب ، براى استفاده از آبهاى معدنى شام و مداواى خويش به آن منطقه رفته بود، وضع بت پرستان نظر او را به خود جلب كرد، هنگامى كه دليل اين پرستش را از آنها پرسيد، به او گفتند اين بتها سبب نزول باران ، و حل مشكلات ، و شفاعت در پيشگاه خدا هستند، او كه يك مرد خرافى بود تحت تاثير قرار گرفت و خواهش كرد بعضى از بتها را در اختيار او بگذارند تا به حجاز بياورد، و به اين طريق بت پرستى در ميان مردم حجاز رواج يافت .[4]



    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    هر نوع انديشه اي كه معتقد باشد در جهان و عالم هستي غير از خدا موجودي اعم از انسان و غير او مي تواند مستقلا و با تكيه بر قدرت خود و بدون اذن الهي كاري را اعم از كوچك و بزرگ انجام دهد، شرك است. و لذا در منطق قرآن و انبياي الهي، تأثير و سببيت و نقش داشتن مخلوقات در نظام جهان، همه با اذن الهي است. قرآن مي فرمايد: «من (حضرت عيسي) از گِل چيزي به شكل پرنده مي سازم، سپس در آن مي دمم و به فرمان خدا پرنده مي گردد، و به اذن خدا كور مادر زاد و مبتلايان به پيسي و برص را بهبودي مي بخشم، و مردگان را به اذن خداوند زنده مي كنم»[5]. در آيه ديگر به طور كلي مي فرمايد: «هيچ رسول و پيامبري نمي توانست معجزه اي بياورد، مگر به فرمان خدا».[6]

    به بيان ديگر شفاعت خواهي اگر به صورت استقلالي باشد، كه شفيع در عرض خداوند قرار گيرد، شرك است و شيعه يك چنين شفاعتي را نه قائل است و نه قبول دارد، و اگر شفاعت خواهي به اين صورت باشد كه شفيع را مستقل ندانيم، بلكه مؤذون از طرف خداوند بدانيم، يعني در طول اراده و اذن خداوند، اين عين توحيد است و موافق ادله اي است كه بيان شد.

    به طور كلي توسل و تسبيب به اسباب، با توجه به اين كه خداست كه سبب را سبب قرار داده است و خداست كه از ما خواسته از اين وسايل و اسباب استفاده كنيم به هيچ وجه شرك نيست، بلكه عين توحيد است و اين جهت فرق ميان اسباب مادي و روحي، ميان اسباب ظاهري و معنوي، ميان اسباب دنيوي و اخروي نيست، ‌منتهي اسباب مادي را با آزمايش و تجربه مي‌شناسيم و اسباب معنوي را از طريق دين يعني وحي و كتاب و سنت[7].

    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    اساس اشتباه اين است كه تصور كرده‌اند كه اعتقاد به سلطه غيبي در افراد مطلقاً مايه شرك است و لذا گفته‌اند شيعيان بر طبق سنّت بت پرستان شفاي مريضان خود را از امامان خود طلب مي‌كنند و از خدا طلب نمي‌كنند، آنان ديگر نخواسته و يا نتوانسته‌اند كه ميان اعتقاد به سلطه متكي به سلطه خداوند كه شيعيان بر آن اعتقاد دارند، با اعتقاد به سلطه مستقل و جدا كه مادي‌گراها و بت‌‌پرستان برآنند فرق بگذارند.

    بت پرستان به علل و عوامل، نگاهي استقلالي دارند و تأثيرگذاريِ آنها را صرفا ناشي از خودشان مي‌دانند، چنان چه به آياتي كه حاكي از اعتقاد آنها بود اشاره شد و اگر ما اعراب جاهلي را مشرك مي‌خوانيم، به خاطر اين است كه آنان معتقد بودند كه اداره امور جهان يا امور بندگان به خدايان آنها تفويض و واگذار شده است و آنها در تدبير امور از خود استقلال دارند... و يا لااقل قسمتي از كارهاي خدايي... به آنها واگذار شده است و آنها در اين كار استقلال كامل دارند.

    اما به اعتقاد شيعيان هر گاه براي موجودي از نظر وجود يا تأثير، استقلال قايل شويم، از جاده توحيد منحرف خواهيم شد زيرا اعتقاد به استقلال، در اصل هستي، مساوي با بي‌نيازي او در هستي از خدا، مي‌باشد. چنين موجودي جز خدا كه در هستي به چيزي نياز ندارد و وجود او مربوط به خود اوست فرد ديگري نخواهد بود. و همچنين اگر وجود او را مخلوق خدا بدانيم ولي معتقد شويم كه در انجام كارهاي خود اعم از عادي و آسان و يا مشكل وغير عادي استقلال دارد در اين صورت دچار يك نوع شرك شده‌ايم، زيرا مستقل در فعل و كار سرانجام مستقل در اصل وجود و هستي نيز خواهد بود.

    شيعيان معتقدند فيض خداوند گاهي از طريق عادي به انسان مي‌رسد مثل اين كه عسل باعث شفاي مريض مي‌شود كه خداوند سببيت را به او داده، گاهي از طريق غير معمول و به دور از قوانين مادي و مجرايي طبيعي انسان مشمول فيض خداوند مي‌شود، مثل اين كه حضرت مسيح مي‌تواند باذن الله با دم مسيحايي شفابخش شود و بيمار صعب العلاج را شفا ببخشد، بدون اين كه بيمار دارويي را به مصرف برساند.
    بنابراين اساس، اشتباه در اين است كه تصور كرده‌اند كه اعتقاد به سلطه غيبي در افراد مطلقا مايه شرك است و موحدان را با بت پرستان مقايسه نموده‌اند. اگر اعتقاد به سلطه غيبي ملازم با اعتقاد به الوهيت طرف باشد نبايد به سلطه غيبي هيچ كس اعتقاد داشت حتي حضرت عيسي و پيامبر اسلام(ص) و ساير انبياء الهي، و اين خلاف وجدان و ضروري دين است.[8]

    [1] مطهري، مرتضي، معارف اسلامي در آثار شهيد مطهري، معاونت اساتيد، چاپ اول، 1376، ج6، ص97 ـ108، سبحاني، جعفر، منشور عقايد اماميه، اصل28ـ33.
    [2] عنکبوت:61.
    [3] تفسیر نمونه ذیل آیه 61 سوره عنکبوت.
    [4] همان،ذیل آیه 18 سوره یونس.
    [5] آل عمران: 49.
    [6] رعد: 38.
    [7] عدل الهي،شهید مطهری، ص263.
    [8] در این پاسخ از نرم افزار پاسخ بهره گرفته شده است.




    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    1,736
    حضور
    33 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    119
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3287



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    در بحثی که در تاپیک اصول اساسی اسلام با دوستان داشتیم
    بعضی دوستان معتقد بودند بتهای زمان جاهلیت واسطه بین انسان و خدا نبودند
    بلکه جایگزین خدای واقعی بودند
    این مطلب با این بیان قران تعارض دارد که مشرکان الله را قبول داشته و بتها را واسطه
    بین خود و خدا می دانستند
    حال سوال من این است که واقعیت این مساله چیست ؟
    از طرفی تصور ذهنی انسان در باره خدا را شبیه بتها دانسته و ان را هم واسطه
    بین خدا و انسان می دانند
    و معتقدند ارتباط مستقیم با خدا هرگز امکان پذیر نیست
    ایا تصور ذهنی انسان در باره خدا واقعا به مانند بت است ؟
    با سلام خدمت شما سرکار بی نظیر.
    بنده در آن تاپیک هم توضیحاتی خدمت شما دادم که ظاهرا با دیدگاه شما تا حدودی انطباق دارد و البته مطالب کارشناس اندیشمند هم به خوبی بیان شده است. ولی نکته ای که اینجا وجود دارد این است که ما در قرآن داریم خداوند لیس کمثله شی است. شبیه هیچ چیز نیست. دقت کنید نگفته شبیه انسان نیست. گفته شبیه هیچ چیزی نیست. در واقع نه تنها اوصاف انسانی را نمی توان به او نسبت داد.بلکه هیچ صفتی را نمی توان به او نسبت داد. مهربانی - بخشندگی - قدرت و ..... همه اینها اوصافی هستند که اگر به معنای فلسفی آنها مراجعه کنید می بینید که هیچ قرابتی با این اوصافی که در ذهن انسان از این صفات وجود دارد نیست. هیچ انسانی نمی تواند درک درستی ازخدا داشته باشد.
    آنچه در اندیشه ناید آن خداست.
    لذا اگر هم بت پرستان زمان جاهلیت بت ها را واسطه ای میان خودشان و خدا می دانستند منتها در هر حال آن خدایی که به آن اعتقاد داشتند باز نمی تواند همان خدای حقیقی باشد. مثلا این خدا چگونه اجازه داده بت ها واسطه بین انسان ها و او باشند. لذا می بینید تصور آنها از خدا هم تصور درستی نبوده و نیست.
    ولی باید گفت انسان برای زندگی در این دنیا نمی تواند از دام این تصورات رها شود. برای اینکه زندگی بهتری داشته باشد باید تصوری از خدا را در ذهن خود ایجاد کند تا بتواند با او ارتباط برقرار کند. لذا ارتباط یک مسلمان موحد هم با خدای حقیقی بواسطه ذهنیتی است که او نسبت به خدا دارد. برای همین هم بود که گفتم ذهنیت ما هم نسبت به خدا مانند یک بت است که واسطه بین ما با خدای حقیقی است. مانند بت جاهلیت که واسطه آنها با بت دیگری که همانا تصور آنها از خداست بوده است. در حقیقت برای اعراب جاهیت دو واسطه وجود دارد. یکی بت سنگی و بت دوم تصور آنها از خدا. اسلام آمد و واسطه اول را حذف کرد. ولی انسان مستقیما با خدا ارتباط برقرار نکرد. چرا که هنوز یک واسطه دیگر بود. ولی پیامبر در معراج خود از دام این واسطه ها رها شد و ارتباط مستقیم با خدا برقرار کرد. ولی زمانی که حاصل این ارتباط مستقیمش را با مردم خواست در میان بگذارد راهی جز استفاده از زبان دنیایی و مادی و محدود نبود. برای همین هم اوصافی چون رحمانیت و رحیمیت و .... شکل گرفتند. در حقیقت جهان ماده با تمام محدودیت هایش بزرگترین واسطه و مانع ارتباط مستقیم با خداست. برای رهایی از آن کشف و شهود لازم است. به معراج رفتن لازم است.
    به معراج برآیید چو از آل رسولید ...................... رخ ماه ببوسید چو بر بام بلندید.
    تبعیت از پیامبر در حقیقت تبعیت از او در 3 درجه است :
    در اقوال - در رفتار - در احوال ( الشریعه اقوالی - الطریقه افعالی - الحقیقته احوالی‌ )
    بالاترین درجه تبعیت، تبعیت در احوال اوست. حال او هنگام اتصال. خود پیامبر گفته که حقیقت امر حال من است در هنگام معراج یا همان اتصال به عالم ملکوت. لذا از میان برداشتن بت ها مستلزم شهود عارفانه است. تمام احکام دنیوی اسلام هم در همین راستای سبک کردن وجود انسان از بیگانه هاست تا هر چه سبک تر قابلیت پرواز پیدا کند و از دام این واسطه رهایی یابد.
    و من الله توفیق



    سعدی : چو رسی به کوه سینا "ارنی" مگو و بگذر
    که نیرزد این تمنا به جواب "لن ترانی"

    حافظ : چو رسی به طور سینا "ارنی" بگو و بگذر
    تو جواب دوست بشنو نه جواب "لن ترانی"

    مولانا : "ارنی" کسی بگوید که تو را ندیده باشد
    تو که با منی همیشه چه "تری" چه "لن ترانی"

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    نقل قول نوشته اصلی توسط اندیشمند نمایش پست ها
    «وَ یَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ ما لا یَضُرُّهُمْ وَ لا یَنْفَعُهُمْ وَ یَقُولُونَ هؤُلاءِ شُفَعاؤُنا عِنْدَ اللَّهِ؛(شگفتا كه) این بت‏ پرستان به جاى خدا چیزى را مى ‏پرستند كه نه ضررى دارد و نه سودى، و مى ‏گویند: این بت‏ ها واسطه‏ هاى ما در درگاه خدایند.» [3]
    سلام خدمت شما

    در این ایه عبارت من دون الله بکار رفته و فقط شامل بت نمیشه بلکه شامل هرچیزی غیر خدا میشه
    از طرزفی عبارت شفاعت بکار رفته یعنی مشرکان من دونالله را عامل شفاعت در درگاه خدا می دانستند
    و عبادت می کردند

    می دانم این بحث هزاران بار در سایت مطرح شده
    ولی می خواهم انشاالله این دفعه به جواب نهایی انشالله برسم

    ولی قرابت نزدیکی بین این اعتقاد مشرکان با اعتقاد شیعیان وجود داره
    اولا امام من دون الله هست
    و دوما ما امامان را واسطه شفاعت در درگاه خدا می دانیم

    می دانم الان می گویید ما استقلال برای امام قائل نیستیم
    و امام اجازه از طرف خدا دارد

    از کجا می دانید مشرکان برای بتها استقلال قائل بودند ؟
    اگر انها بتها را مسئول رتق و فتق امور جهان می دانستند و خدا را افریننده جهان
    پس این افریننده هست که مسئولیت رتق و فتق امور را به زیر دستانش واگذار می کند
    یعنی می شود گفت بتها هم خدای مستقل نبودند بلکه مسئولیت بهشون واگذار شده بود

    عبادت را چه معنی می کنید ؟
    ایا درخواست شفا و کمک و قربانی کردن برای امام
    یا نظر حضرت کردن
    یا به سرو شینه زدن و صدا زدن حضرات عبادت است یا خیر ؟

    اگر اینها عبادت است پس ما امامان خود را عبادت می کنیم

    موفق باشید
    نقل قول نوشته اصلی توسط اندیشمند نمایش پست ها
    بديهى است اگر بتها فرضا منشا سود و زيانى بودند ، باز هم شايسته عبوديت نبودند، ولى قرآن با اين تعبير مى خواهد اين نكته را بفهماند كه بت پرستان كوچكترين بهانه اى براى اين كار ندارند و موجوداتى را مى پرستند كه مطلقا بى خاصيتند و اين بدترين و زشتترين پرستش است .




    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    نقل قول نوشته اصلی توسط اندیشمند نمایش پست ها
    هر نوع انديشه اي كه معتقد باشد در جهان و عالم هستي غير از خدا موجودي اعم از انسان و غير او مي تواند مستقلا و با تكيه بر قدرت خود و بدون اذن الهي كاري را اعم از كوچك و بزرگ انجام دهد، شرك است. و لذا در منطق قرآن و انبياي الهي، تأثير و سببيت و نقش داشتن مخلوقات در نظام جهان، همه با اذن الهي است
    سلام

    لطفا مستدل ثابت کنید این اذن به پیامبر و امامان داده شده ؟

    و سوال دیگر ایا تصور ذهنی انسان از خدا به مانند بت است ؟
    و ایا این بت مانع ارتباط مستقیم ما با خدا می شود ؟
    ویرایش توسط بی نظیر : ۱۳۹۲/۰۷/۲۷ در ساعت ۰۸:۵۲



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    نقل قول نوشته اصلی توسط شریعت عقلانی نمایش پست ها
    برای همین هم بود که گفتم ذهنیت ما هم نسبت به خدا مانند یک بت است که واسطه بین ما با خدای حقیقی است. مانند بت جاهلیت که واسطه آنها با بت دیگری که همانا تصور آنها از خداست بوده است. در حقیقت برای اعراب جاهیت دو واسطه وجود دارد
    سلام

    همین قسمت از سخنانتون برای من سواله که امیدوارم کارشناس هم جواب بده
    شما تصور ذهنی ما از خدا رو به مثابه بت دانستید و گفتین ارتباط واقعی با خدا امکان پذیر نیست
    همانجا هم من گفتم ما برای تصور ذهنیمون شخصیت جدا قائل نیستیم بلکه ان را همان خدا می دانیم
    شما با قیاس بت ذهنی با بت جاهلیت کار انها را هم مجاز دانسته و گفتین چون درک درستی از خدا نداشتند بت را جایگزین خدا کرده بودند

    مانند بت ذهنی ما

    البته حرفای امروزتون کمی فرق داره و از بت اول و بت ذهنی سخن گفتین
    که البته فکر کنم منظور اسلام همان شکستن بت اول است

    موفق باشید



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    1,736
    حضور
    33 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    119
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3287



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    همین قسمت از سخنانتون برای من سواله که امیدوارم کارشناس هم جواب بده
    شما تصور ذهنی ما از خدا رو به مثابه بت دانستید و گفتین ارتباط واقعی با خدا امکان پذیر نیست
    همانجا هم من گفتم ما برای تصور ذهنیمون شخصیت جدا قائل نیستیم بلکه ان را همان خدا می دانیم
    شما با قیاس بت ذهنی با بت جاهلیت کار انها را هم مجاز دانسته و گفتین چون درک درستی از خدا نداشتند بت را جایگزین خدا کرده بودند

    مانند بت ذهنی ما

    البته حرفای امروزتون کمی فرق داره و از بت اول و بت ذهنی سخن گفتین
    که البته فکر کنم منظور اسلام همان شکستن بت اول است
    با سلام مجدد.
    یک سوالی از شما دارم شاید به جلو رفتن بحث کمکی بکند :
    خداپرستی ما به چه درد خدا می خورد؟ اصلا چرا ا باید خداپرست باشیم؟ اصلا برای چه اسلام به جای بت ما را به پرستیدن خدا دعوت کرده است؟ مگر خدا می خواسته در عالم هستی برای خود دسته و گروه تشکیل دهد و عده ای به نام خداپرست در گروه او قرار بگیرند؟ شاید بگوید هدف از خداپرستی قرب الهی است. این قرب الهی مبهم است. باید روشن تر بیان شود. مثلا می گویند کمال. کمال هم مبهم است. مثلا ایا رسیدن به کمال از راههای غیرخداپرستی میسر نمی شود؟ به قول شاعر :
    مسلمان گر بدانستی که بت چیست ...................بدانستی که دین در بت پرستی است
    در حقیقت اعراب جاهلیت هم از بت وسیله ای قرار داده بودند تا به همان کمالی که مبهم است برسند. حال اسلام این واسطه بت را برداشت و واسطه و ابزاری به نام خداپرستی را جایگزین کرد. شاید بتوان از روی آثار و نتایج دو دیدگاه و انسان هایی که پرورش داده اند و معارف بلندی که از آنها با جای مانده مقایسه ای انجام داد و گفت مثلا خداپرستی از بت پرستی بهتر است. ولی نباید هدف اصلی و اساسی را همین خداپرستی دانست. چرا که در بسیاری از جوامع خیلی انسان ها جبرا از همین خداپرستی هم محروم بوده اند. اگر خدای ادیان به این شکل بیان شده در دین صحت داشته باشد پس چرا خداپرستی را در تمام دنیا برای هدایت انسان ها قرار نداده است؟ لذا ادیان الهی از خداپرستی انسان ها هدف والاتر و بالاتری را داشته اند که باید آن را جست و جو کرد.
    و من الله توفیق

    سعدی : چو رسی به کوه سینا "ارنی" مگو و بگذر
    که نیرزد این تمنا به جواب "لن ترانی"

    حافظ : چو رسی به طور سینا "ارنی" بگو و بگذر
    تو جواب دوست بشنو نه جواب "لن ترانی"

    مولانا : "ارنی" کسی بگوید که تو را ندیده باشد
    تو که با منی همیشه چه "تری" چه "لن ترانی"

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود