صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا نذر زن بی اذن شوهر باطل است ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    1,415
    حضور
    42 روز 17 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6338

    پرسش چرا نذر زن بی اذن شوهر باطل است ؟




    سلام

    لطفا توضیح دهید چرا نذر زن بدون اذن شوهر باطل است ؟

    مگر یکی از شرایط صحت نذر بالغ و عاقل و بااختیار بودن شخص نیست ؟ آیا زن عقل و فهمش از بچه هم کمتر است چطور فرزند بدون اذن پدر میتونه نذر کنه ولی زن این اجازه رو نداره ؟

    مگه نمیگن زن حق دخل و تصرف و مالکیت بر درآمد و ارث خود را دارد حتی بخاطر این که ارث زن فقط متعلق به خود زن است حق سهم ارث دختر را نصف سهم الارث پسر قرار داده اند پس اگر قرار باشه برای نذر دادن از درآمد خودش یا حتی ارث متعلق به خودش، نه درآمد شوهر باز هم از شوهر اجازه بگیره در این صورت به نظر شما حق مالکیت زن منتفی نمیشه ؟

    اومدیم زن خواست 100 تا صلوات نذر کنه، خواست برای رفع مشکلی نذر زجری کند در این صورت هم باید اجازه بگیرد؟

    با تشکر




  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,569
    حضور
    175 روز 16 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58358



    با نام و یاد دوست




    چرا نذر زن بی اذن شوهر باطل است ؟







    کارشناس بحث: استاد صادق


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,057
    حضور
    192 روز 21 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28785



    نقل قول نوشته اصلی توسط shabnam ! نمایش پست ها
    سلام

    لطفا توضیح دهید چرا نذر زن بدون اذن شوهر باطل است ؟

    مگر یکی از شرایط صحت نذر بالغ و عاقل و بااختیار بودن شخص نیست ؟ آیا زن عقل و فهمش از بچه هم کمتر است چطور فرزند بدون اذن پدر میتونه نذر کنه ولی زن این اجازه رو نداره ؟

    مگه نمیگن زن حق دخل و تصرف و مالکیت بر درآمد و ارث خود را دارد حتی بخاطر این که ارث زن فقط متعلق به خود زن است حق سهم ارث دختر را نصف سهم الارث پسر قرار داده اند پس اگر قرار باشه برای نذر دادن از درآمد خودش یا حتی ارث متعلق به خودش، نه درآمد شوهر باز هم از شوهر اجازه بگیره در این صورت به نظر شما حق مالکیت زن منتفی نمیشه ؟

    اومدیم زن خواست 100 تا صلوات نذر کنه، خواست برای رفع مشکلی نذر زجری کند در این صورت هم باید اجازه بگیرد؟

    با تشکر
    پاسخ : با سلام وتقدیر از پرسش خوبی شما .
    در ابتدا باید گفت :حقیقت این گونه احکام را باید در چارچوب نوع ساختاری که اسلام برای خانه و خانواده تعریف کرده است دید ؛ در اسلام خانواده یکی از مهم ترین مجموعه های اجتماعی است که سلامت و کارایی درست آن در ساختن انسان های مفید و سعادتمند و در نتیجه در ایجاد جامعه ای سالم و مفید نقش کلیدی و اساسی دارد ؛ به همین خاطر دستورات زیادی برای نتیجه بخشی این مجموعه و انجام کامل رسالت آن و دوری آن از آفات در نظر گرفته شده است .
    یقینا هر مجموعه موفقی هرچند بسیار کوچک، نیاز به مدیر دارد تا در سایه مدیریت و هماهنگی که بین او و دیگر اعضا مجموعه برقرار می شود ، هدف معینی که پیش روی مجموعه است، به درستی تحقق یابد و هریک از اعضا برای خود و برای رسیدن به هدف مورد نظر خود تلاش نمایند .
    اسلام به دلایل مختلف که تا حدودی هم روشن است، از میان اعضای خانواده، شوهر را به عنوان مدیر این مجموعه انتخاب کرده ، برای او اختیارات و امتیازات وی‍ژه ای را معین کرده ، تصمیم گیری برای افراد مجموعه را در بخشی از مسائل شخصی و جمعی بر عهده او نهاده است . البته در مقابل ، هزینه های زندگی و مسئولیت اعضا را هم در بسیاری از موارد برعهده او قرار داده است.
    نکته دیگر این که : مسلما یکی از مهم ترین ابعاد مدیریت هر مجموعه ای آگاهی مدیر از نوع رفتارها و عملکرد اعضای مجموعه است . ورود و خروج اعضا یکی از شاخص ترین موارد این آگاهی هاست که البته در خصوص فرزندان به شکل طبیعی وجود دارد ، اما در خصوص همسر که نقش برجسته ای در زندگی دارد ،به دستور شرع این تکلیف لازم شمرده شده است تا مدیر مجموعه به طور کامل از نحوه عملکردهای کلی اعضا ی مجموعه مطلع باشد.
    درباره‌ی دلیل مسئله‌ی فوق باید گفت، با توجه به این‌که این مسئله‌ی یک امر تعبدی است، دلیل شرعی آن‌را باید بین روایات و احادیث امامان معصوم(ع) جست‌وجو کرد. و مستند فتوای اکثر فقها در این‌باره، حدیثی است از امام صادق (ع) که در ذیل به آن اشاره می‌‌شود:
    امام صادق(ع) می‌فرماید:: «لیس للمرأة مع زوجها أمر فی عتق و لاصدقة و لاتدبیر و لاهبة و لانذر فی مالها إلا بإذن زوجها إلا فی حجٍ أو زکاة أو برّ والدیها أو صلة قرابتها». «زن حقّ ندارد بدون اجازۀ همسرش بنده آزاد کند، یا برده‌اش را تدبیر کند، یا چیزى به کسى ببخشد و یا نذر کند در مال مخصوص خودش، مگر در انجام حج یا زکات واجب یا نیکى به پدر و مادرش یا بخششى به خویشانش».[1]
    بسیارى از فقها این نهى را دلیل بر شرطیت اذن شوهر در این امور دانسته‌اند و فتوا داده‌اند که بدون اذن شوهر، نذر و امثال آن باطل است.[2] دلیل این موضوع شاید آن باشد که چون مدیریت خانواده با مرد است، زن با آن‌که حق خرید و فروش و تصرف در اموال خویش را دارد، اما در امور مستحبی چون نذر بهتر است که هماهنگی لازم با شوهر انجام شود تا دلگیری از این سبب به وجود نیاید.

    پاورقی :

    [1]. ر. ک: طوسى، ابو جعفر، محمد بن حسن، تهذیب الأحکام، ج‌8، ص 257، ح 935، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چهارم، 1407ق؛

    [2]. جمعى از مؤلفان، مجله فقه اهل بیت علیهم السلام (فارسى)، ج ‌16، ص 180، مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامى، قم، چاپ اول.




    .
    ویرایش توسط صادق : ۱۳۹۲/۰۷/۲۵ در ساعت ۰۹:۰۳

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    1,415
    حضور
    42 روز 17 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6338



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    درباره‌ی دلیل مسئله‌ی فوق باید گفت، با توجه به این‌که این مسئله‌ی یک امر تعبدی است، دلیل شرعی آن‌را باید بین روایات و احادیث امامان معصوم(ع) جست‌وجو کرد. و مستند فتوای اکثر فقها در این‌باره، حدیثی است از امام صادق (ع) که در ذیل به آن اشاره می‌‌شود:
    امام صادق(ع) می‌فرماید:: «لیس للمرأة مع زوجها أمر فی عتق و لاصدقة و لاتدبیر و لاهبة و لانذر فی مالها إلا بإذن زوجها إلا فی حجٍ أو زکاة أو برّ والدیها أو صلة قرابتها». «زن حقّ ندارد بدون اجازۀ همسرش بنده آزاد کند، یا برده‌اش را تدبیر کند، یا چیزى به کسى ببخشد و یا نذر کند در مال مخصوص خودش، مگر در انجام حج یا زکات واجب یا نیکى به پدر و مادرش یا بخششى به خویشانش».[1]
    بسیارى از فقها این نهى را دلیل بر شرطیت اذن شوهر در این امور دانسته‌اند و فتوا داده‌اند که بدون اذن شوهر، نذر و امثال آن باطل است.[2] دلیل این موضوع شاید آن باشد که چون مدیریت خانواده با مرد است، زن با آن‌که حق خرید و فروش و تصرف در اموال خویش را دارد، اما در امور مستحبی چون نذر بهتر است که هماهنگی لازم با شوهر انجام شود تا دلگیری از این سبب به وجود نیاید.
    پاورقی :
    با سلام و تشکر ویژه از پاسختان
    ولی دوست عزیز هنوز قسمتی از سوالمو جواب ندادید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟



    نقل قول نوشته اصلی توسط shabnam ! نمایش پست ها
    اومدیم زن خواست 100 تا صلوات نذر کنه، خواست برای رفع مشکلی نذر زجری کند در این صورت هم باید اجازه بگیرد؟
    در این صورت هم باید اجازه بگیرد ؟؟؟ به نظر شما چنین چیزی قانع کننده است ؟؟؟؟؟


  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,057
    حضور
    192 روز 21 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28785



    نقل قول نوشته اصلی توسط shabnam ! نمایش پست ها
    سلام

    لطفا توضیح دهید چرا نذر زن بدون اذن شوهر باطل است ؟

    مگر یکی از شرایط صحت نذر بالغ و عاقل و بااختیار بودن شخص نیست ؟ آیا زن عقل و فهمش از بچه هم کمتر است چطور فرزند بدون اذن پدر میتونه نذر کنه ولی زن این اجازه رو نداره ؟

    مگه نمیگن زن حق دخل و تصرف و مالکیت بر درآمد و ارث خود را دارد حتی بخاطر این که ارث زن فقط متعلق به خود زن است حق سهم ارث دختر را نصف سهم الارث پسر قرار داده اند پس اگر قرار باشه برای نذر دادن از درآمد خودش یا حتی ارث متعلق به خودش، نه درآمد شوهر باز هم از شوهر اجازه بگیره در این صورت به نظر شما حق مالکیت زن منتفی نمیشه ؟

    اومدیم زن خواست 100 تا صلوات نذر کنه، خواست برای رفع مشکلی نذر زجری کند در این صورت هم باید اجازه بگیرد؟

    با تشکر
    UOTE=shabnam !]سلام
    دوست عزیز اینا رو نشد تو تایپیک بزنم ولی میخوام ازتون خواهش کنم جوابشو تو همون تایپک بدید.
    به نظر شما اون حدیث درسته ؟ شاید منظور حدیث یه چیز دیگه بود ولی مراجع اون رو به همه انواع و اقسام نذر نسبت داده اند ؟
    چرا خدایی که میگه زن و مرد مساویند با نصب چنین احکامی فقط این حس رو در ما به وجود میاره که زن برده مرده اگه خواست به خدا برسه اول باید به شوهرش برسه . زن برای صد تا صلوات هم باید از شوهرش اجازه بگیره !!!!! من قبلا چنین چیزایی نمیدونستم ولی الان با دونستن اینا یه کم عقیدمو نسبت به اسلام از دست داده ام متاسفانه این مساله تا حدی برای خواهرم هم به وجود امد تا انجا که تقاضا داد نام کاربریشو مسدود کنن مبادا ایمانش از بین بره ولی من میخوام علتشو بدونم میخوام با قاطعیت ایمانمو به اسلام حفظ کنم متاسفانه فکر میکنم همه اسلام تحریف شده آخوندها و مراجع فقط چون مرد هستن هر چی رو به نفع خودشون بوده پررنگ جلوه دادند .
    این حکم باعث شد من از زن بودن خودم خجالت بکشم ( همه حرفای دلم بود نگفتنش تا ابد مانند یک عقده بر دلم باقی میموند ) [/QUOTE]
    پاسخ :
    باسلام وتقدیر از شما که دغدغه های اعتقادی خود را با کار شناس دینی در میانمی گذارید وبرای رفع مشکل تلاش می کنید .
    ولی نگار نباشید آن طور که شما گمان می کنید نیست برای رفع نگاری تان به چند تکته توجه کنید :
    الف _حدیث یاد شده مشکلی ندارد ومراجع هم کار شناس ومتخصص این گونه مسایل اند لا اقل ازا فراد دیگر در این باره آگاهی بشتر دارند . برا ی روشن شدن مسله به این مثال توجه کنید :
    شما وقت برای بیماری خود به یک متخصص مراجعه کنید بدلیل اینکه او را در کار خودش صاحب نظر می د انید سعی می کنید برای درمان خود دقیق طبق نظر او عمل کنید ودارو های که او تجویز نموده مصرف کنید . در حالی که همان دارو ممکن است برای چندین نوع بیماری از سوی متخصصان مربوطه تجویز گردد ولی چون پزشک شما برای درمان شما آن را تجویز نموده برا ی شما اطمنان آور است . مسله مورد بحث نیز شبیه همین مثال است ومراجع که آن حدیث نظر داده دقیق وبجا است .
    ب_این گونه احکام موجب بردگی زن نمی شود . بلکه این گونه قوا نین سبب همدلی مدریت در زندگی وعامل استحکام خانواده ومانند آن می گردد .
    وازسوی دیگر شما خوب است جامع نگر باشید واحکام اسلام را با هم در نظر بگیرید مثلا اسلام تامین زندگی نظیر مسکن ولباس وغذا وسایر لوازم زندگی زن را یر مرد واجب نموده ومرد را مثل یک نوکر و پیش خدمت برای تامین راحتی زن قرار داده ومانند آن را نیز در نظر بگیرد .در ابتدا باید اشاره شود که قران کریم این خصیصه را به شدت نکوهش نموده و کسانی را که که می گویند: "نومن ببعض و نکفر ببعض؛ (1) ما به برخی از احکام الهی ایمان و باور داریم و به بعض دیگر باور نداریم"، اما این که چرا برخی از آدمیان به چنین نگریش تبعیض آمبزی نسبت به عقاید دچار می گردند، باید گفت: این کار در واقع یک روحیه شیطانی است؛ زیرا اولین کسی که به این روش دست زد، ابلیس است؛ چون او به خدا باور داشت و سال های طولانی او را عبادت نمود؛ ولی در مسئله سجده به آدم، از فرمان خداوند سر باز زده و مدعی برتری خود بر آدم شد. در حالی که مأمور به سجده بود، ولی شیطان با خوی ناپسند خود بزرگ بینی این فرمان حق را نپذیر فت؛ در حالی که بسیاری دیگر از فرامین الهی را قبول نموده بود. از این می توان نتیجه گرفت که این خوی که کسی در حین ایمان به خدا، از روی عمد و لجاجت و عناد، از پذیرش برخی دیگر از احکام الهی تمرد نماید، در واقع برخاسته از خوی شیطانی است؛ چه این که انگیزه های دیگر نیز ممکن است در این مسئله نقش داشته باشد؛
    ج_نکته دیگر این که جامعه بشری یک نظام اندام واره و ارگانیکی است، که هر یک از اعضا و جوارح مسؤلیتی دارد که دیگری آن را ندارد، مانند این که: مغز وظیفه‏اش مدیریت و صدور فرمان است. قلب مسئولیتش پمپاژ خون و رساندن اکسیژن به تمامی سلول‏های بدن است. نمی توان در میان این اندام‌ها از ترجیح عقل بر دل سخن گفت ؛ زیرا هر دو در جای خود و با توجه به وظیفه ای که دارند ، ارزشمند هستند. در اجتماع بشری نیز وضع بدین منوال است، بلکه در کل جهان طبیعت چنین است.
    جهان چون چشم و خط و خال و ابروست‏
    که هر چیزش به جای خویش نیکوست

    بنابراین با وجود تفاوت‏های موجود در افراد اجتماع، یکی مسئولیت مدیریت اجتماع را برعهده می‏گیرد، یکی کشاورز می‏شود و.... اجتماع چون می‏بایست نظم داشته باشد و از هرج و مرج جلوگیری شود، مدیر لازم دارد.
    خانواده کوچک‏ترین هسته جامعه بشری است. در این اجتماع کوچک نیز می‏بایست وظایف و مسئولیت‏ها تقسیم و مشخص شود. یکی مدیریت و مسئولیت اداره آن را می‏بایست در دست بگیرد.
    در دنیای امروز این سخن پذیرفته شده است که اگر هیأتی (حتی هیأت دو نفره) مأمور انجام کاری شود، حتماً باید یکی از آن دو رئیس و مدیر و دیگری معاون یا عضو باشد وگرنه هرج و مرج پیدا می‏شود، یعنی باید در هر تشکل و اجتماعی اگر چه محدود، یکی از آنها مدیریت کند. حال در خانواده مدیر مرد باشد یا زن؟ باید مسئولیت‏ها منطبق با نظام تکوینی و سازگار با آفرینش زن و مرد باشد. اسلام می‏گوید این مسئولیت منطبق با آفرینش مرد است و مدیر خانه مرد و زن معاون او باشد. (الرجال قوامون علی النساء...)(2)
    اشتباه نشود و از این سخن استبداد و ظلم مردان بر زنان برداشت نگردد، بلکه مراد این است که این اجتماع کوچک با داشتن یک نفر به عنوان مدیر و مسئول، کارهایش به خوبی بچرخد و همه از آن نفع ببرند.
    ممکن است بپرسید: چرا این مسئولیت را اسلام برعهده زن قرار نداده است.
    در پاسخ می‏گوییم: همان گونه که در بالا اشاره شد، این مسئولیت همگام با خلقت و فطرت زن و مرد است.
    توضیح: زن و مرد اگر چه در انسانیت تفاوتی ندارند، ولی از نظر امور جسمانی (اعضا و جوارح)، احساسات و عواطف و تمایلات و اخلاق و فعالیت‏های مغزی تفاوت هایی دارند.
    از نظر توان بازو و رشد عضلات، توان زن به پای مردان نمی‏رسد. تردیدی نیست که به تناسب تفاوت در آفرینش این دو، معمولاً کارهایی را که نیازمند به نیروی بازو و قدرت بدنی باشد، مردان انجام می‏دهند و کارهای سبک و پرظرافت را زنان.
    از نظر احساسات، عواطف و تمایلات بنا به گفته روانشناسان، "محبت"، "رفتار انفعالی"، "رفتار عاطفی" و "حمایت کننده" از ویژگی‏ها و رفتار زنانه، در مقابل، "پرخاشگری"، "استقلال"، "رقابت" "سلطه" و "حاکمیت" از ویژگی‏ها و رفتار و مردانه است.(3)
    در راستای این تفاوت های طبیعی ما با دو گونه وظایف و مسئولیت در درون جامعه خانواده مواجه هستیم:
    کارهایی که نیاز به عقل محاسبه گر و توانایی های روحی و جسمی برای کارهای سخت و توان فرسا و دغدغه آفرین و مدیریت و...دارد.
    کارهایی که نیاز به عواطف ، داشتن آرامش روحی، ظرافت ، صبر و حوصله و...دارد.
    اسلام نقش اول را به مردان و نقش دوم را به زنان برای تأمین اهدافی که در فوق برشمردیم ، داده است.
    برای درک این موضوع تنها یک جمله کافی است که هیچ مردی مادر نمی تواند باشد و اگر بخواهید هزاران صفحه در مورد این جمله می‌توان نوشت.
    بنابراین،به مقتضای تفاوت در آفرینش ، تشریع و مسئولیت‏های اجتماعی مختلف می‏شود. زن با تکیه به شوهرش و احساس حمایت گری شوهر از او محبت و عشق به او به آرامش می‏رسد. اما مرد می‏خواهد با فراهم آوردن نیاز های افراد خانواده و بودن محیط آرام در درون خانه و برآورده شدن نیازهای خود از زن و فرزندان به آرامش برسد و در این راستا باید مدیریت صحیح داشته باشد.
    این سخن همان "الرجال قوامون علی النساء" است، یعنی مرد باید مسئول خانواده باشد.
    به تناسب همین مسئولیت اسلام می‏گوید: مرد وظیفه دارد هزینه خانواده را تأمین کند.
    قرار دادن مسئولیت تأمین مخارج خانواده بر دوش مردان امری طبیعی است و از این که به نفع زنان است و باری بر دوش مردان وضع شده است، کسی اعتراض نمی‏کند، چون این حکم به مقتضای طبیعت است و در آفرینش ریشه دارد. نیز قراردادن وظیفه سنگین و طاقت‏فرسای جهاد و خدمت سربازی، بر دوش مردان امری طبیعی است و از این که این قانون به نفع زنان است و آنان را از این کار طاقت فرسا معاف داشته است، اعتراضی نیست.
    قرآن در آیه 34 سوره نساء بعد از بیان مسئولیت مردان در خانواده به دو نیروی مذکور (توانایی بدنی و نفقه) اشاره کرده است.( 4)
    در امور خانوادگی، مسئولیت‏های زنان و مردان را می‏بایست کنار هم قرار داد و قضاوت نمود. همان گونه که اسلام تکالیفی برعهده مردان قرار می‏دهد که برعهده زنان قرار نمی‏دهد، مانند نفقه، مهریه، دیه عاقله، جهاد و سربازی و... تکالیفی هم برعهده زنان قرار می‏دهد که برعهده مردان نیست. این دو قسم را در مجموع و در کنار هم باید سنجید.
    د_در باره نکته ی پایانی شما باید گفت : ممکن بود اگر خداوند شما را مرد خلق می‌کرد و مشکلات مردان را تجربه می‌کردید، باز می‌پرسیدید که چرا خداوند شما را مرد خلق کرده است، ولی به جای طرح سئوالاتی از این قبیل باید بدانیم مشکل در مرد یا زن بودن نیست، زیرا هر دو در انسان بودن مشترکند و ارزش‌های انسانی به جنبه جنسی و جسمانی بر نمی‌گردد، بلکه کمالات و شخصیت انسانی است که قابل دسترسی برای هر دو می‌باشد.
    در جامعه امروز ما، زنان مانند مردان و بلکه در مواردی جلوتر از آنان، مراحل ترقی و پیشرفت را طی می‌کنند و چیزی از مردان کم ندارند تا آروز کنید ای کاش مرد بودید یا چرا زن هستید؟!
    باید استعدادهای درونی خود را شناسایی کنید و به زن بودن خود افتخار کنید. استعدادها و کمالات و ارزش‌ها را در وجود خود بارور ساخته و نمایان کنید، تا حس احترام به خودتان را برای دیگران ایجاد کنید؛ برای این منظور باید اول خودتان برای خود ارزش بگذارید و احترام نمایید تا احترام و ارزش‌گذاری دیگران را جلب کنید.علاقه‌های خود را بازشناس و تلاش کنید که روز به روز پیشرفت‌های تازه‌ای داشته باشید، در غیر این صورت چنین پرسش‌هایی،‌ مشکلی از شما را حل نخواهد کرد.
    به جای نگاه به آنچه ندارید و به جای منفی بافی،‌نگاه مثبت به خودتان داشته باشید. به آنچه که دارید و هستید ، فکر کنید.
    البته روحیه پرسش‌گری قابل تقدیر و تحسین است و به هیچ وجه نمی‌خواهیم شما را از پرسش کردن منع نماییم، ولی تأکید می‌کنیم که در اسلام، مسئله‌ای به نام جنسیت مطرح نیست. زنان مانند مردان از شرافت و کرامت برخوردارند و از نگاه دینی، هیچ تفاوتی بین زن و مرد، دختر و پسر وجود ندارد.
    زن و مرد (زن و پسر) مکمل یکدیگرند و دوشادوش یکدیگر به فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و سیاسی می‌پردازند. در بسیاری از عرصه‌های علمی،‌زنان و پسران با یکدیگر رقابت دارند. و هر کدام به فراخور تلاش‌های خود به موفقیت‌های دست پیدا می‌کنند.
    از طرف دیگر اگر بنا بود همه زنان مثل شما فکر کنند، در عالم طبیعت نباید زن داشته باشیم.
    در آن صورت واژه زیبایی به نام «مادر» با تمام رازهایی که در آن وجود دارد، نبود و اصلاً نسلی از بشر تداوم نمی‌یافت. پس با خواجه حافظ شیرازی بخوانیم:
    خیز تا بر کِلک آن نقاش جان افشان کنیم کاین همه نقش عَجَب در گردش پرگار داشت

    پی نوشت ها:
    1. نساء (4)، آیه 150.
    2. نساء (4)، آیه 34.
    3. روانشناسی رشد، ج 1، ص 330.
    4. محمد تقی مدرسی، تفسیر هدایت، ج 2، ص 68 - 69.

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    1,415
    حضور
    42 روز 17 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6338



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    بسیارى از فقها این نهى را دلیل بر شرطیت اذن شوهر در این امور دانسته‌اند و فتوا داده‌اند که بدون اذن شوهر، نذر و امثال آن باطل است
    سلام

    گفتید که نذر زن بدون اذن شوهر باطل است ؟

    مادر من چند سال پیش دو نذر کرده بود ( اون زمون نمیدونست حتما باید از پدرم اجازه بگیره ) بدون اذن شوهر نذر کرده بود و حاجت روا هم شده بود ولی در این مدت نتونست نذر رو ادا کنه البته همیشه بفکر ادای آنها بود. تا اینکه من اومدم به این سایت و مطلع شدم نذر زن بدون اذن شوهر باطله و نیازی به ادا کردن نداره. به مادرمم همین رو گفتم اتفاقا خیلی هم دعاتون کرد چون میگه نمی تونم این نذرها رو ادا کنم ( اون موقعه فقط میخواست حاجت روا شه مبلغ سنگینی رو نذر کرده ) اما خودش میگه ( باور کنید جدی میگم ) چند وقت پیش تو داروخانه یه زن فال گیر بهش گفته نذری بر گردن دارید که باید حتما ادا شه . حتی میگه خواب دیده که بهش گوشزد کردند نذرشو اداکنه .

    حالا این چه معنی میده ؟؟؟؟ اگه نذرش بدون اجازه شوهرش باطله پس این خواب و اون ماجرا به چه معنی است ؟ خیالاتی شده ؟؟ بدجور الان ذهنش مشغوله مونده نذرها رو ادا کنه یا نه . میشه لطفا بگید لازمه این نذرها ادا شه ؟؟؟؟؟؟




  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    434
    حضور
    11 روز 13 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1317



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    امام صادق(ع) می‌فرماید:: «لیس للمرأة مع زوجها أمر فی عتق و لاصدقة و لاتدبیر و لاهبة و لانذر فی مالها إلا بإذن زوجها إلا فی حجٍ أو زکاة أو برّ والدیها أو صلة قرابتها». «زن حقّ ندارد بدون اجازۀ همسرش بنده آزاد کند، یا برده‌اش را تدبیر کند، یا چیزى به کسى ببخشد و یا نذر کند در مال مخصوص خودش، مگر در انجام حج یا زکات واجب یا نیکى به پدر و مادرش یا بخششى به خویشانش».[1]
    بسیارى از فقها این نهى را دلیل بر شرطیت اذن شوهر در این امور دانسته‌اند و فتوا داده‌اند که بدون اذن شوهر، نذر و امثال آن باطل است.[2] دلیل این موضوع شاید آن باشد که چون مدیریت خانواده با مرد است، زن با آن‌که حق خرید و فروش و تصرف در اموال خویش را دارد، اما در امور مستحبی چون نذر بهتر است که هماهنگی لازم با شوهر انجام شود تا دلگیری از این سبب به وجود نیاید.
    پاورقی :
    با سلام در اینجا سه مورد توجه من را جلب کرد

    فرمودید :

    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    امام صادق(ع) می‌فرماید:: «لیس للمرأة مع زوجها أمر فی عتق و لاصدقة و لاتدبیر و لاهبة و لانذر فی مالها إلا بإذن زوجها إلا فی حجٍ أو زکاة أو برّ والدیها أو صلة قرابتها». «زن حقّ ندارد بدون اجازۀ همسرش بنده آزاد کند، یا برده‌اش را تدبیر کند، یا چیزى به کسى ببخشد و یا نذر کند در مال مخصوص خودش، مگر در انجام حج یا زکات واجب یا نیکى به پدر و مادرش یا بخششى به خویشانش».[1]
    پاورقی :
    میگویند زن در اموال شخصی خود در اسلام استقلال تام دارد ولی گویا اینطور که شما فرمودید ، چنین چیزی نیست چرا که مال خودش را بدون اطلاع شوهر نمی تواند خرج کند حتی در راه صحیح و برای حاجت روا شدنش و خواسته اش از خداوند و بخشش مالش در راه خدا

    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    بسیارى از فقها این نهى را دلیل بر شرطیت اذن شوهر در این امور دانسته‌اند و فتوا داده‌اند که بدون اذن شوهر، نذر و امثال آن باطل است. دلیل این موضوع شاید آن باشد که چون مدیریت خانواده با مرد است
    درست است که مدیریت اقتصادی خانواده با مرد است چون تلاش و کار از اوست برای نفقه و پولش برای خودش و خانواده اش است ولی پول زن برای خودش تنها است ... و نباید بحث پول شخصی زن که میگوین مال خودش است ، بیفتد دست شوهر

    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    زن با آن‌که حق خرید و فروش و تصرف در اموال خویش را دارد، اما در امور مستحبی چون نذر بهتر است که هماهنگی لازم با شوهر انجام شود تا دلگیری از این سبب به وجود نیاید.
    پاورقی :
    در اینجا نیز سلب اختیار شده ، چرا که زن حق ندارد پولش را بدون هماهنگی با شوهر نذر کند ، تا دلخوری پیش نیاید . آیا مرد نیز همینگونه است ؟ باید با زنش هماهنگی کند تا دلخوری پیش نیاید ؟ چرا که تا جاییکه ما میدانیم پول زن برای خودش است و مرد حقی در آن ندارد پس چرا باید ناراحت شود که زنش پولش را نذر خانواده کرده ؟ مگر استقلال نداشت ؟ ولی پول مرد برای زن و مرد است و لزوم هماهنگی برای مورد دوم بیشتر است که متاسفانه بنده حدیثی در این خصوص و مشورت با زن برای نذر ندیدم چرا که طرف مرد است و بی نیاز از این مورد هر چند پولش برای خودش تنها نیست و حق زنش و فرزندانش نیز در آن است.
    مگر اینکه بحث عقل باشد که به قول یکی از دوستان :

    مگر یکی از شرایط صحت نذر بالغ و عاقل و بااختیار بودن شخص نیست ؟ آیا زن عقل و فهمش از بچه هم کمتر است چطور فرزند بدون اذن پدر میتونه نذر کنه ولی زن این اجازه رو نداره ؟


    چيزي که مرا نگران مي‌کند اين است که به مردم ياد مي‌‌دهند، به نفهميدن رضايت دهند


    آزار دهنده‎ترین چیز در جهان این است که احمق‎ها کاملاً مطمئنند و هوشمندان پر از شک و تردید


    حتی اگر همه دارای یک عقیده باشند، باز هم می‎تواند آن فکر اشتباه باشد


  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    92
    حضور
    2 روز 10 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    263



    مشكلي نيست با همسرش در ميون بذاره اگه همسر قبول كنه كه نذر وادا كنه از بزرگيشه در غير اين صورت نيازي نيست نظرو ادا كنه
    يا علي ادركني

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    1,415
    حضور
    42 روز 17 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6338



    نقل قول نوشته اصلی توسط زمانه نمایش پست ها
    مشكلي نيست با همسرش در ميون بذاره اگه همسر قبول كنه كه نذر وادا كنه از بزرگيشه در غير اين صورت نيازي نيست نظرو ادا كنه

    آخه میدونی چیه میگن اگر بدون اجازه باشه اون نذر باطله یعنی در اصل نذری اصلاً بر گردنش نیست من این رو بهش گفتم ولی خودش شک داره .
    بعدش مطمئنی که نیازی نیست ادا شه ؟ لازمه بگم مادرم گفته اگه اشتباه بهم بگید دینش گردن خودتون



  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    92
    حضور
    2 روز 10 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    263



    ببخشيد نذر دومو اشتباه نوشتم
    يا علي ادركني

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود