صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا انحصار تفسیر صحیح قرآن به ائمه نقص قرآن نیست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    205
    حضور
    3 روز 11 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    378

    آیا انحصار تفسیر صحیح قرآن به ائمه نقص قرآن نیست؟




    هر وقت ایرادی به متن قران گرفته میشه با احادیث و... جواب میدن و میگن منظورش فلان است نه فلان!!شاید ظاهر این باشد اما ما از احادیث میفهمیم منظور اصلی این نیست... و میگن مفسر اصلی قران خود پیامبر است و ائمه.خب این رو میشه در مورد هر متن دیگه اورد و وقتی هم فردی ایراد گرفت نویسنده شروع به توجیه بکند و بگد مفسر حقیقی این متن خود منم!!!و مدام برای ایرداتی که در متنش هست دلیل بیاره و توضیحاتی اضافه کنه.خب معلومه از این متن نمیشود هیچ ایرادی گرفت!!....چرا خود قران واضح نیست؟چرا قران بدون احادیث ائمه کتابی ناقص است؟!
    أَنَا هَارِبٌ مِنْكَ إِلَيْكَ یا رب!!!

    و اذ قال ابراهيم رب ارني كيف تحيي الموتي قال اولم تو من قال بلي ولكن ليطمين قلبی!

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 22 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58310



    با نام و یاد دوست




    آیا انحصار تفسیر صحیح قرآن به ائمه نقص قرآن نیست؟







    کارشناس بحث: استاد میقات

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۰۷/۱۸ در ساعت ۲۲:۴۳ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط هارب نمایش پست ها
    هر وقت ایرادی به متن قران گرفته میشه با احادیث و... جواب میدن و میگن منظورش فلان است نه فلان!!شاید ظاهر این باشد اما ما از احادیث میفهمیم منظور اصلی این نیست... و میگن مفسر اصلی قران خود پیامبر است و ائمه.خب این رو میشه در مورد هر متن دیگه اورد و وقتی هم فردی ایراد گرفت نویسنده شروع به توجیه بکند و بگد مفسر حقیقی این متن خود منم!!!و مدام برای ایرداتی که در متنش هست دلیل بیاره و توضیحاتی اضافه کنه.خب معلومه از این متن نمیشود هیچ ایرادی گرفت!!....چرا خود قران واضح نیست؟چرا قران بدون احادیث ائمه کتابی ناقص است؟!

    با سلام و درود

    در این زمینه چند نکته عرض می شود:

    1. هیچ اشکالی ندارد که خود متکلم بگوید اگر در فهم قسمتی از کلام من ابهام بود و نمی توانستید بفهمید، به اهلش مراجعه کنید.

    2. خود قرآن گفته که در تأویل و تفسیر متشابهات به راسخان در علم مراجعه کنید: «وَ ما يَعْلَمُ تَأْويلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْم‏»؛ و تفسير آنها را، جز خدا و راسخان در علم، نمى‏دانند. (آل عمران، 7)

    3. ما یک قدرمتیقنی از قرآن را می فهمیم و این برای تحقق ایمان کافی است.

    4. هر متکلمی می تواند قرینه استظهار از کلامش را بیان کند، به شرطی که قدر متیقنی از آن، قابل برداشت باشد. در مورد قرآن، چنین است.

    5. مراجعه به مفسران حقیقی قرآن (معصومین علیهم السلام)، به معنای ناقص بودن قرآن نیست. خداوند خود فرموده که کلام من فرق می کند، محکم و متشابه دارد. «هُوَ الَّذي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهات‏»؛ او كسى است كه اين كتاب (آسمانى) را بر تو نازل كرد، كه قسمتى از آن، آيات «محكم» [صريح و روشن‏] است كه اساس اين كتاب مى‏باشد (و هر گونه پيچيدگى در آيات ديگر، با مراجعه به اينها، برطرف مى‏گردد.) و قسمتى از آن، «متشابه» است [آياتى كه به خاطر بالا بودن سطح مطلب و جهات ديگر، در نگاه اول، احتمالات مختلفى در آن مى‏رود ولى با توجه به آيات محكم، تفسير آنها آشكار مى‏گردد]. (آل عمران، 7)

    6. ضرورت تفاوت افق علم خدا و علم انسان، این اقتضاء را دارد که قدر متیقن از کلام الهی را بفهیم و بقیه را به اهلش ـ راسخان در علم که اهلبیت علیهم السلام هستند ـ مراجعه کنیم.

    آیا انحصار تفسیر صحیح قرآن به ائمه نقص قرآن نیست؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    خــدا » همه چیز
    نوشته
    6,197
    حضور
    144 روز 15 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    3158
    صلوات
    44207



    نقل قول نوشته اصلی توسط هارب نمایش پست ها
    چرا خود قران واضح نیست؟چرا قران بدون احادیث ائمه کتابی ناقص است؟!
    سلام
    باید گفت عقل انسان ناقص هست و ممکنه برخی مواقع برداشت نادرست کند در حالی که کتاب خدا کامل هست.
    پیامبر درجه اش بالاتر هست و با خدا هم سخن و 2 هم سخن سخن همدیگر رو بهتر میفهمند.
    یاعلی
    مـــرغ باغ ملکوتم
    دورم از عـــــالم خاک



    توجیه یه دختر محجبه برای نشر عکس خود
    دوس دارم عکسم را برای تبلیغ حجاب منتشر کنم !

    کلیک کنید


  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط هارب نمایش پست ها
    .چرا خود قران واضح نیست؟چرا قران بدون احادیث ائمه کتابی ناقص است؟!
    سلام
    قرآن به منزله قانون اساسی است که باید در موارد و مصادیقش تبیین گردد و این امر بر عهده معصومین گذاشته شده است
    نسبت قرآن و سنت نسبت اجمال و تفصیل است پس قرآن ناقص نیست بلکه مجمل است چرا که طرح اصول هدایت الهی بیش از این اقتضا نمیکرده فلذا تفصیل تعالیم قرآن در بیان ائمه ع آمده است
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    205
    حضور
    3 روز 11 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    378



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    4. هر متکلمی می تواند قرینه استظهار از کلامش را بیان کند، به شرطی که قدر متیقنی از آن، قابل برداشت باشد. در مورد قرآن، چنین است.
    لطف میکنید در این مورد بیشتر توضح بدین.

    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    . ضرورت تفاوت افق علم خدا و علم انسان، این اقتضاء را دارد که قدر متیقن از کلام الهی را بفهیم و بقیه را به اهلش ـ راسخان در علم که اهلبیت علیهم السلام هستند ـ مراجعه کنیم.
    با این حساب این ایه بی معنی نمیشود؟
    أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلافاً كَثِيراً

    أَنَا هَارِبٌ مِنْكَ إِلَيْكَ یا رب!!!

    و اذ قال ابراهيم رب ارني كيف تحيي الموتي قال اولم تو من قال بلي ولكن ليطمين قلبی!

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    205
    حضور
    3 روز 11 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    378



    نقل قول نوشته اصلی توسط ابوالفضل نمایش پست ها
    باید گفت عقل انسان ناقص هست و ممکنه برخی مواقع برداشت نادرست کند در حالی که کتاب خدا کامل هست.
    ولی مخاطب قران عقل ماست!ماییم که باید ایجازشو تشخیص بدیم!....

    أَنَا هَارِبٌ مِنْكَ إِلَيْكَ یا رب!!!

    و اذ قال ابراهيم رب ارني كيف تحيي الموتي قال اولم تو من قال بلي ولكن ليطمين قلبی!

  15. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    1. هیچ اشکالی ندارد که خود متکلم بگوید اگر در فهم قسمتی از کلام من ابهام بود و نمی توانستید بفهمید، به اهلش مراجعه کنید.
    سلام

    قسمتی از کلام الهی مبهم است و قابل فهم نیست بعد متکلم گفته به اهلش مراجعه کنید
    و این اهلش را هم مبهم گذاشته است
    و گفته راسخون در علم
    یعنی مبهم در مبهم
    خوب پس خداوند نباید ایجاد فرقه های مختلف اسلامی و مذاهب مختلف را
    که از این مبهم در مبهم ایجاد می شود بشر را مقصر بداند
    بلکه مشکل اصلی رایاید در همان مبهم در مبهم دانست

    موفق باشید



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  16. صلوات


  17. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,843
    حضور
    51 روز 12 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4099



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    قسمتی از کلام الهی مبهم است و قابل فهم نیست بعد متکلم گفته به اهلش مراجعه کنید
    و این اهلش را هم مبهم گذاشته است
    و گفته راسخون در علم
    یعنی مبهم در مبهم
    سلام
    قرآن اهلش را مبهم نگذاشته و صریحا پیامبر را مفسر قرآن معرفی کرده و این مبهم نیست
    وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ
    و خود این پیامبر در حدیثی که بین شیعه و سنی متواتر است بیان کرده که إني تارك فيكم ‏ ‏الثقلين ‏، ‏أحدهما أكبر من الآخر ، كتاب الله حبل ممدود من السماء إلى الأرض ‏، ‏وعترتي ‏ ‏أهل بيتي ، وأنهما لن يفترقا حتى يردا علي الحوض.
    که بیان می کند قرآن و اهل بیت (مفسران قرآن) از هم جدا نمی شوند تا بر حوض بر من وارد شوند


    ویرایش توسط ملاصدرا : ۱۳۹۲/۰۷/۲۲ در ساعت ۲۲:۲۴

  18. صلوات ها 2


  19. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    205
    حضور
    3 روز 11 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    378



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    قرآن به منزله قانون اساسی است که باید در موارد و مصادیقش تبیین گردد و این امر بر عهده معصومین گذاشته شده است
    نسبت قرآن و سنت نسبت اجمال و تفصیل است پس قرآن ناقص نیست بلکه مجمل است چرا که طرح اصول هدایت الهی بیش از این اقتضا نمیکرده فلذا تفصیل تعالیم قرآن در بیان ائمه ع آمده است
    خب چرا باید این طور باشد؟چرا نباید قران به گونه ای میبود که بتواند کافی باشد؟

    أَنَا هَارِبٌ مِنْكَ إِلَيْكَ یا رب!!!

    و اذ قال ابراهيم رب ارني كيف تحيي الموتي قال اولم تو من قال بلي ولكن ليطمين قلبی!

  20. صلوات


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود