صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مخاطب معجزات (به خصوص معجزات قران) علما هستند یا مردم؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    205
    حضور
    3 روز 11 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    378

    مخاطب معجزات (به خصوص معجزات قران) علما هستند یا مردم؟




    ان طور که به نظر میاد مخاطب معجزات مردم عادی نیستند در واقع علما هستند.چون انها توانایی فهم درستی یک معجزه رو دارند مثلا فرق سحر و معجزه حضرت موسی را ساحران فهمیدند نه مردم عادی. در مورد قرانم همینطوره.یعنی مثلا استاد بلاغت شاید بتونه ایجازشو درک کنه.
    حالا سوالم اینه که با این وضع مردم باید گوش به حرف علما بکنند و اگر این علما دروغ بگن مردم چاره ای برای فهم حقیقت ندارن.
    مثلا اگر ساحران زمان موسی علیه السلام با وجود فهمین حقیقت ان رو انکار میکردند و میگفتن ان هم سحر است.مردم چه طور باید حق رو تشخیص میدادند.دقیقا همین اتفاق در مورد قران افتاده.فهم معجزات قران شاید برای عرب زبانها ی عادی هم ساده نباشد و به استاد بلاغت نیاز هست.حالا اساتیدی هستند که این ایجازو انکار میکنند و در برابر تحدی قران مواردی رو میارن و عده ای دیگه از اساتید ان رو نمیپذیرند و میگن این پاسخ درستی به تحدی نیست.
    حالا مردم عادی که این علوم رو ندارن از کجا بفهمند کدام دسته از این علما درست میگن؟!...

    أَنَا هَارِبٌ مِنْكَ إِلَيْكَ یا رب!!!

    و اذ قال ابراهيم رب ارني كيف تحيي الموتي قال اولم تو من قال بلي ولكن ليطمين قلبی!

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 7 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58331



    با نام و یاد دوست




    مخاطب معجزات (به خصوص معجزات قران) علما هستند یا مردم؟







    کارشناس بحث: استاد میقات

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۰۷/۲۲ در ساعت ۱۸:۴۹ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط هارب نمایش پست ها
    ان طور که به نظر میاد مخاطب معجزات مردم عادی نیستند در واقع علما هستند.چون انها توانایی فهم درستی یک معجزه رو دارند مثلا فرق سحر و معجزه حضرت موسی را ساحران فهمیدند نه مردم عادی. در مورد قرانم همینطوره.یعنی مثلا استاد بلاغت شاید بتونه ایجازشو درک کنه.
    حالا سوالم اینه که با این وضع مردم باید گوش به حرف علما بکنند و اگر این علما دروغ بگن مردم چاره ای برای فهم حقیقت ندارن.
    مثلا اگر ساحران زمان موسی علیه السلام با وجود فهمین حقیقت ان رو انکار میکردند و میگفتن ان هم سحر است.مردم چه طور باید حق رو تشخیص میدادند.دقیقا همین اتفاق در مورد قران افتاده.فهم معجزات قران شاید برای عرب زبانها ی عادی هم ساده نباشد و به استاد بلاغت نیاز هست.حالا اساتیدی هستند که این ایجازو انکار میکنند و در برابر تحدی قران مواردی رو میارن و عده ای دیگه از اساتید ان رو نمیپذیرند و میگن این پاسخ درستی به تحدی نیست.
    حالا مردم عادی که این علوم رو ندارن از کجا بفهمند کدام دسته از این علما درست میگن؟!...


    با سلام و درود

    در این زمینه چند نکته عرض می شود:

    1. اعجاز قرآن منحصر به اعجاز بلاغی نیست و ابعاد مختلفی دارد، و هر کس از هر جنبه ای اطمینان به معجزه بودن آن پیدا کند، کفایت می کند؛ لذا منحصر در یک بُعد خاص نیست.

    2. اعجاز قرآن برای مردم عصر نزول، ثابت شده بوده، و از آن ها نیز نسل به نسل و برای دیگران نقل شده، که می تواند ایجاد اطمینان کند.

    3. ائتلاف همه عالمان و دانشمندان بر دروغ، صحیح نیست و معقول و منطقی هم به نظر نمی رسد.

    4. تاریخ ثابت کرده که تشکیک هایی که در این زمینه شده، پس از مدتی تضغیف و کم رنگ شده است. و این نشان از این است که حقیقت، به مردم عادی هم منتقل می شده است.

    5. درست است که مردم عادی این علم را ندارند ولی با مراجعه به افراد عالم و معتمد، که آن افراد هم به بزرگان و اساتید خود مرتبط هستند، از حقیقت آگاه می شوند.


    بنابر این، مردم عادی با مراجعه به عالمانی که اطمینان به آن ها دارند، و نیز با قرائن صدق که می یابند، به این اطمینان می رسند. افزون بر این که اعجاز قرآن منحصر به بُعد خاصی نیست و هر بُعدی از آن موجب اطمینان شود، کفایت می کند.

    مخاطب معجزات (به خصوص معجزات قران) علما هستند یا مردم؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    205
    حضور
    3 روز 11 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    378



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    3. ائتلاف همه عالمان و دانشمندان بر دروغ، صحیح نیست و معقول و منطقی هم به نظر نمی رسد.
    خب ائتلاف همه ی دانشمندان مسلمان یک چیز است همه ی غیر مسلمانهام یک چیز!!!...
    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    5. درست است که مردم عادی این علم را ندارند ولی با مراجعه به افراد عالم و معتمد، که آن افراد هم به بزرگان و اساتید خود مرتبط هستند، از حقیقت آگاه می شوند.
    بنابر این، مردم عادی با مراجعه به عالمانی که اطمینان به آن ها دارند، و نیز با قرائن صدق که می یابند، به این اطمینان می رسند.
    عالم مورد اطمینان رو من چه طور پیدا کنم در حالی که قرار است فردی باشد که من ریشه ی عقایدم رو بر اساس گفته هاش میذارم!مسمانها یا غیر مسلمانها؟!؟...اصلا در مورد چنین مسئله ی بزرگی چه طور میشه انقدر به کسی اعتماد کرد؟!این ضعف نیست در حکمت الهی که شیوه ای رو انتخاب کرده که برای همه و فرد فرد انسانها ایجاد اطمینان نمیکنه؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    افزون بر این که اعجاز قرآن منحصر به بُعد خاصی نیست و هر بُعدی از آن موجب اطمینان شود، کفایت می کند.
    کسی که فردی معمولی است و در هیچ رشته ای تخصص ندارد چی؟و یک مطلب دیگه مثلا من که فیزیک خوندم چه طور اطمینان پیدا کنم؟(مواردی از معجزات علمی قران شنیدم ولی هیچ کدام قانع کننده نبود)شما میتونید با توجه به اطلاعات من این ایجازو اثبات کنید؟

    ویرایش توسط هارب : ۱۳۹۲/۰۷/۲۶ در ساعت ۱۸:۴۰
    أَنَا هَارِبٌ مِنْكَ إِلَيْكَ یا رب!!!

    و اذ قال ابراهيم رب ارني كيف تحيي الموتي قال اولم تو من قال بلي ولكن ليطمين قلبی!

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ثقلین
    نوشته
    992
    حضور
    22 روز 22 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2216

    دعوت




    نقل قول نوشته اصلی توسط هارب نمایش پست ها
    ان طور که به نظر میاد مخاطب معجزات مردم عادی نیستند در واقع علما هستند
    با سلام. این یکی از شبهات قدیمی است. البته باید بگیم که مخاطب قرآن مجید در موضوع تحدّی، کسانی هستند که آشنا به زبان قرآنند، و علما خصوصیّتی ندارند.

    و امّا جواب این شبهه که استاد «طاهر» هم اشاره کردند، این است که: اقتضای فطرت و غریزه در هر امری، رجوع به متخصّص است؛

    بنابراین، افرادی که زبان قرآن را می‌فهمند و در این باره اهل فن می‌باشند و تخصّص دارند، اعجاز قرآن را درک می‌کنند، و

    سایر افراد هم وظیفه دارند که به آنها رجوع کنند و سخن اهل فن در حقّ بقیّه حجّت است.

    همچنان که علاّمه طباطبایی(ره) هم در پاسخ شبهه‌ی یادشده چنین فرموده:

    «يدرك صاحب الفهم العالي و النظر الصائب، ويرجع من هو دون ذلك فهما ونظرا إلى صاحبه ، و الفطرة حاكمة و الغريزة قاضية» (المیزان فی تفسیر القرآن: 61/1)


    نقل قول نوشته اصلی توسط هارب نمایش پست ها
    این ضعف نیست در حکمت الهی که شیوه ای رو انتخاب کرده که برای همه و فرد فرد انسانها ایجاد اطمینان نمیکنه؟
    تنها راه ممکن و در عین حال مطابق با فطرت، برای اثبات اعجاز در برابر عموم، همین راه تحدّی است که خداوند در قرآن مجید اتّخاذ فرموده است.

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط هارب نمایش پست ها
    ان طور که به نظر میاد مخاطب معجزات مردم عادی نیستند در واقع علما هستند.چون انها توانایی فهم درستی یک معجزه رو دارند مثلا فرق سحر و معجزه حضرت موسی را ساحران فهمیدند نه مردم عادی. در مورد قرانم همینطوره.یعنی مثلا استاد بلاغت شاید بتونه ایجازشو درک کنه.
    حالا سوالم اینه که با این وضع مردم باید گوش به حرف علما بکنند و اگر این علما دروغ بگن مردم چاره ای برای فهم حقیقت ندارن.
    مثلا اگر ساحران زمان موسی علیه السلام با وجود فهمین حقیقت ان رو انکار میکردند و میگفتن ان هم سحر است.مردم چه طور باید حق رو تشخیص میدادند.دقیقا همین اتفاق در مورد قران افتاده.فهم معجزات قران شاید برای عرب زبانها ی عادی هم ساده نباشد و به استاد بلاغت نیاز هست.حالا اساتیدی هستند که این ایجازو انکار میکنند و در برابر تحدی قران مواردی رو میارن و عده ای دیگه از اساتید ان رو نمیپذیرند و میگن این پاسخ درستی به تحدی نیست.
    حالا مردم عادی که این علوم رو ندارن از کجا بفهمند کدام دسته از این علما درست میگن؟!...
    سلام
    معجزات به لحاظ درک شدن توسط مردم به دو دسته تقسیم می شوند
    معجرات عام که همه مردم از خواص و عوام آنرا درک می کنند مانند معجزه شکافتن دریا یا زنده کردن مرده ووو اینها اغلب معجرات محسوس هستند
    معجرات خاص که عمدتا خواص قادر به درک آن هستند مانند قرآن کریم که معجزه ای معقول است
    تا بحال دسته ای از علماء که نافی اعجاز قرآن باشند نیامده اند
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432




    با سلام

    علامه در الميزان گفته اند :

    اولم يكفهم انا انزلنا عليك الكتاب يتلى عليهم ...
    اين آيه زمينه چينى مى كند براى پاسخ از تعريض و طعنه اى كه به قرآن زدند، كه قرآن آيت نيست ، و استفهام در آن انكارى ، و خطاب در آن به رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) است ، مى فرمايد: آيا براى آنان كافى نيست معجزه بودن اين كتاب كه برايشان خوانده مى شود؟ و ايشان آن را با دو گوش خود مى شنوند، و معجزه بودنش را به حس در مى يابند؟ علاوه بر اين سرشار از رحمت و تذكر براى مؤ منين است ؟.


    ولى وقتى خداى تعالى پيغمبر خود را مبعوث نموده ، و قرآن نازل شد، و حق به سويشان آمد، گفتند: (لولا اوتى مثل ما اوتى موسى ، اولم يكفروا بما اوتى موسى من قبل )، چرا به او آن معجزاتى را ندادند كه به موسى دادند، آيا همين ها نبودند كه به همان معجزات كه به موسى داده شد در هنگامى كه به اهل كتاب مراجعه كردند، و اهل كتاب قرآن را تصديق كردند، كفر ورزيده گفتند: هم قرآن و هم تورات سحر است كه يكديگر را كمك مى كنند، و مگر نگفتند ما به همه اينها كافريم ؟ آنگاه به رسول گرامى خود حجت رامى آموزد، تا با آن عليه كفار احتجاج كند، مى فرمايد: (قل فاتوا بكتاب من عند الله هو اهدى منهما اتبعه به ايشان بگو اگر راست مى گوييد پس شما كتابى از نزد خدا بياوريد كه بهتر از قرآن و تورات باشد، تا من آن را پيروى كنم )،

    و در تفسير قمى در ذيل آيه : (و ما منعنا ان نرسل بالايات ...) فرمود: اين آيه در باره قريش نازل شده و در روايت ابى الجارود از امام باقر (عليه السلام ) نيز آمده كه در تفسير آيه فرمود: رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) از قوم خود در خواست كرد كه نزدش ‍ بيايند جبرئيل نازل شد و گفت : خداى تعالى مى فرمايد (و ما منعنا ان نرسل بالايات الا ان كذب بها الاولون ) و ما هر وقت آيتى به سوى قريش مى فرستاديم و ايمان نمى آوردند به همين جهت هلاكشان مى كرديم ، و ليكن اينكار را با قريش اين عصر نمى كنيم ، چون نمى خواهيم با بودن تو در ميان آنان ، آنها را هلاك كنيم لذا معجزاتى كه مى خواهند نمى فرستيم .

    و مساءله گرفتاريها و هلاكت ها و عذابها همه به دست خداى تعالى است ، و او در كتاب خود نوشته كه هر قريه اى را قبل از روز قيامت هلاك كند، و يا به عذاب شديدى مبتلا سازد، در بين امتهاى گذشته هم همين معنا را اعمال كرده ، براى هر امتى آيات و معجزات خود را مى فرستاده و چون كفر مى ورزيدند و آن را تكذيب مى كردند دنبالش عذاب انقراض آور را مى فرستاده ولى درامت آخرين از آوردن آن معجزات كه دنبالش عذاب استيصال است خوددارى كرد.
    آرى خداوند چنين خواست كه رفتار ايشان را با هلاكت تلافى نكند، چيزى كه هست اصل فساد در ميان آنان رو به پيشرفت است ، و به زودى شيطان همه شان را گمراه مى كند، آن وقت است كه وعده خدا در باره آنان محقق گشته و خدا هلاكشان مى سازد، و اين امرى است شدنى .


    هدايت به دست خدا است و صرف وجود آيت معجزه سبب ايمان آوردن نيست


    معناى آيه چنين مى شود: (شما مؤ منين چه ميدانيد كه واقع مطلب چيست ؟ واقع اين است كه اگر ما معجزه هم برايشان بفرستيم باز ايمان نمى آورند) و در حقيقت آيه شريفه ميخواهد اين معنا را برساند كه : اين مشركين قسم مى خورند اگر معجزهاى برايشان بفرستيم حتما ايمان مى آورند، و چه بسا شما مؤ منين فريب اين قسمهايشان را بخوريد، و حال آنكه خبر نداريد كه اگر ما معجزه دلخواهشان را برايشان بفرستيم ايمان نخواهند آورد، چون خدا نخواسته كه ايشان موفق به ايمان شوند.




  15. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    205
    حضور
    3 روز 11 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    378



    نقل قول نوشته اصلی توسط Hadi99g نمایش پست ها
    با سلام. این یکی از شبهات قدیمی است. البته باید بگیم که مخاطب قرآن مجید در موضوع تحدّی، کسانی هستند که آشنا به زبان قرآنند، و علما خصوصیّتی ندارند.

    و امّا جواب این شبهه که استاد «طاهر» هم اشاره کردند، این است که: اقتضای فطرت و غریزه در هر امری، رجوع به متخصّص است؛

    بنابراین، افرادی که زبان قرآن را می‌فهمند و در این باره اهل فن می‌باشند و تخصّص دارند، اعجاز قرآن را درک می‌کنند، و

    سایر افراد هم وظیفه دارند که به آنها رجوع کنند و سخن اهل فن در حقّ بقیّه حجّت است.

    همچنان که علاّمه طباطبایی(ره) هم در پاسخ شبهه‌ی یادشده چنین فرموده:

    «يدرك صاحب الفهم العالي و النظر الصائب، ويرجع من هو دون ذلك فهما ونظرا إلى صاحبه ، و الفطرة حاكمة و الغريزة قاضية» (المیزان فی تفسیر القرآن: 61/1)
    سلام و تشکر برای پاسختون
    البته تحدی ویژگی همه ی معجزت است نه فقط قران و حرف بنده هم به طور کل در مورد همه ی معجزات است که با چنین مشکلی روبه رو میشوند.مثالی هم عرض کردم که فرض کنید ساحران زمان موسی علیه السلام با وجود فهمیدن حق ان رو انکار میکردند یا عده ای شان انکار و عده ایشن تایید میکردند.ایا راه هدایت برای مردم باز بود؟!الان همین اتفاق در مورد قران افتاده!!...
    من انتظار دارم خداوند قادر و حکیم من راهی بگذارد جلو من که بتوانم حق رو با یقین تشخیص بدم!نه انکه مجبور بشم برای فهم حقانیت ریشه ی عقایدم که سعادت و شقاوت ابدیم در گرو ان است به انسانهای دیگه تکیه کنم که بهشان اطمینان ندارم!من چه بدانم کدام عالم و متخصص و کارشناس (یا همان به قول شما اشنا به زبان قران) دارد حق میگوید؟!وقتی خودم این علم رو ندارم؟!؟...
    نقل قول نوشته اصلی توسط Hadi99g نمایش پست ها
    تنها راه ممکن و در عین حال مطابق با فطرت، برای اثبات اعجاز در برابر عموم، همین راه تحدّی است که خداوند در قرآن مجید اتّخاذ فرموده است.
    به عرض بنده دقت نکردید مشکل من اصل مسئله ی تحدی نیست.شیوه ی تشخیص صحت و بقای ان است.عرض کردم:
    نقل قول نوشته اصلی توسط هارب نمایش پست ها
    اساتیدی هستند که این ایجازو انکار میکنند و در برابر تحدی قران مواردی رو میارن و عده ای دیگه از اساتید ان رو نمیپذیرند و میگن این پاسخ درستی به تحدی نیست.

    ویرایش توسط هارب : ۱۳۹۲/۰۷/۲۷ در ساعت ۱۹:۲۲
    أَنَا هَارِبٌ مِنْكَ إِلَيْكَ یا رب!!!

    و اذ قال ابراهيم رب ارني كيف تحيي الموتي قال اولم تو من قال بلي ولكن ليطمين قلبی!

  16. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    205
    حضور
    3 روز 11 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    378



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    معجزات به لحاظ درک شدن توسط مردم به دو دسته تقسیم می شوند
    معجرات عام که همه مردم از خواص و عوام آنرا درک می کنند مانند معجزه شکافتن دریا یا زنده کردن مرده ووو اینها اغلب معجرات محسوس هستند
    معجرات خاص که عمدتا خواص قادر به درک آن هستند مانند قرآن کریم که معجزه ای معقول است
    تا بحال دسته ای از علماء که نافی اعجاز قرآن باشند نیامده اند
    والله الموفق
    خب معجزات عام رو که ما نداریم و مطالبی هم که هست مثل شق القمر اگر اشتباه نکنم فقط اسناد درون دینی دارد و راستش رو هم بخواید اگر من اینطور معجزات رو هم میدیدم چون نمیتونم فرقشو با سحر تشخیص بدم باز هم مشکوک بودم!
    علمای نافی اعجاز قران یعنی چه کسانی؟علما رو اگر فقط مسلمانان بدانیم بله درست است ولی ایا کسانی که سعی کردند در برابر تحدی مواردی رو بیارند و خودشان فکر میکنند تحدیشان درست است عالم نیستند به زبان عربی؟!
    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها
    هدايت به دست خدا است و صرف وجود آيت معجزه سبب ايمان آوردن نيست
    خب راستش جواب سوالم رو که در بین صحبت هاتون نتونستم پیدا کنم.اما خود خداوند هم در قران درخواست مردم رو برای معجزه درخواست حق میداند.اگر معیاری نباشد برای تشخیص صدق ادعای نبی که باید از هرکسی که از راه میرسد پیروی کنیم!!بله هادی اصلی خداست و او هم با اسبابش امورش رو انجام میده. اما چرا این خدا ی حکیم و قادر روشی رو که به قلب من اطمینان بده نگذاشته؟(یا اگر گذاشته جواب مشکلی که عرض کردم چیست؟)

    أَنَا هَارِبٌ مِنْكَ إِلَيْكَ یا رب!!!

    و اذ قال ابراهيم رب ارني كيف تحيي الموتي قال اولم تو من قال بلي ولكن ليطمين قلبی!

  17. صلوات


  18. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط هارب نمایش پست ها

    خب ائتلاف همه ی دانشمندان مسلمان یک چیز است همه ی غیر مسلمانهام یک چیز!!!...

    عالم مورد اطمینان رو من چه طور پیدا کنم در حالی که قرار است فردی باشد که من ریشه ی عقایدم رو بر اساس گفته هاش میذارم!مسمانها یا غیر مسلمانها؟!؟...اصلا در مورد چنین مسئله ی بزرگی چه طور میشه انقدر به کسی اعتماد کرد؟!این ضعف نیست در حکمت الهی که شیوه ای رو انتخاب کرده که برای همه و فرد فرد انسانها ایجاد اطمینان نمیکنه؟
    کسی که فردی معمولی است و در هیچ رشته ای تخصص ندارد چی؟و یک مطلب دیگه مثلا من که فیزیک خوندم چه طور اطمینان پیدا کنم؟(مواردی از معجزات علمی قران شنیدم ولی هیچ کدام قانع کننده نبود)شما میتونید با توجه به اطلاعات من این ایجازو اثبات کنید؟


    با سلام و درود

    1. بالاخره این گونه نیست که همه بر یک نظر نادرست ائتلاف کرده باشند بلکه نظرات مخالف هم مطرح است و هر کس می تواند با مراجعه به عالمانی که مورد اطمینانش هستند، از نظرات آگاهی پیدا کند.

    لذا همین که نظرات مختلف مطرح است معنایش این است که ائتلاف بر دروغ نیست.

    2. مانند سایر موارد که ما ابتدا به افراد نزدیک و در دسترس مراجعه می کنیم، سپس تا حدودی نسبت به آن موضوع آگاهی هایی به دست می آوریم و افراد عالم تری را می شناسیم و ...، تا این که به جایی می رسیم که تقریبا به اطمینان می رسیم.

    این خیلی عادی است و ما در همه مسائل و موضوعات، چنین عمل می کنیم.

    در ثانی، قرار نیست همه چیز را از یک نفر و چشم بسته قبول کنیم. مراجعه به افراد عالم و آگاه و نیز با جمع آوری قرائن و شواهد بر صدق، می توان به اطمینان رسید.

    مطلب دیگر این که این عیب نیست. این روش عادی و معمولی است و همه عقلاء در امورات خود همین گونه عمل می کنند تا به اطمینان برسند.

    3. لازم نیست در رشته های قرآنی تخصص داشته باشیم. کما این که مثلا در مورد فلان بیماری که دچار می شویم هیچ اطلاعاتی نداریم ولی با مراجعه به پزشک عمومی و سپس از طریق او با مراجعه به متخصص و فوق تخصص و ...، پس از مدتی آگاهی های نسبتا خوبی به دست می آوریم.

    این هم مانند همان موارد است. لذا یک متخصص علم فیزیک هم می تواند با مطالعه نظرات و استدلال های دیگران و با توجه به شخصیت های علمی و نظر عالمان مشهور و ...، به قرائنی از صدق برسد که برای او اطمینان آور باشد.

    اعجاز علمی قرآن نیز یکی از ابعاد معجزه بودن قرآن است و می تواند کسی در این زمینه به وثوق نرسیده باشد ولی از جهت ابعاد دیگر مثل فصاحت و بلاغت و ...، و نیز با توجه به شخصیت آورنده قرآن (پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله) و ...، به حد نصابی از وثوق و اطمینان برسد.

    مخاطب معجزات (به خصوص معجزات قران) علما هستند یا مردم؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  19. صلوات ها 2


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود