صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مرگ و حیات و مساله رجعت

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955

    اشاره مرگ و حیات و مساله رجعت





    سلام استاد گرامی

    می دانیم
    طبق ایات قران انسان دوبار می میرد و دوبار زنده می شود




    "قالُوا رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ، وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ، فَاعْتَرَفْنا بِذُنُوبِنا، فَهَلْ إِلى‏ خُرُوجٍ مِنْ سَبِيلٍ" پروردگارا دو نوبت ما را ميراندى، و دو بار زنده كردى، پس اينك بگناهان خود اعتراف مى‏كنيم، پس آيا هيچ راهى بسوى برون شدن هست؟(مؤمن آيه 11)

    اگر قرار باید عده ای یک بار دیگر زنده شده و بمیرند پس انها سه بار زنده شده و سه بار می می رند
    که خلاف ایه قران است

    این را چگونه توجیه می کنید ؟

    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۹/۱۱ در ساعت ۱۶:۲۶



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    صوت قرآن از لبان دلربا
    نوشته
    322
    حضور
    6 روز 15 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    555



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    "قالُوا رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ، وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ، فَاعْتَرَفْنا بِذُنُوبِنا، فَهَلْ إِلى‏ خُرُوجٍ مِنْ سَبِيلٍ" پروردگارا دو نوبت ما را ميراندى، و دو بار زنده كردى، پس اينك بگناهان خود اعتراف مى‏كنيم، پس آيا هيچ راهى بسوى برون شدن هست؟(مؤمن آيه 11)

    اگر قرار باید عده ای یک بار دیگر زنده شده و بمیرند پس انها سه بار زنده شده و سه بار می می رند
    که خلاف ایه قران است
    این را چگونه توجیه می کنید ؟
    سلام

    منظور از موت اول، مرگ در دنیا می باشد.
    منظور از احیای اول، زنده شدن در عالم برزخ است.
    منظور از موت دوم، مرگ در عالم برزخ می باشد.
    منظور از احیای دوم، زنده شدن در قیامت است.

    پس حتی اگر کسی در این دنیا بیش از ده بار مرده و دوباره زنده شود، همان یک موت برایش محسوب می شود، چرا که موت و حیاتش همه در یک دنیا بوده.

    اگر رجعت را خلاف آیه قرآن بدانیم آن وقت زنده کردن مردگان توسط انبیای الهی نیز توجیهی نخواهد داشت.

    برای روشن تر شدن موضوع به ترجمه الميزان، ج‏17، ص: 475 مراجعه شود.

    *.*.* گفته بودم چو بیـایی غـم دل با تو بگـویم *.*.*.*.*.*.*.*.*.*.* چه بگویم که غم از دل برود چون تو بیایی*.*.*

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط 1az313 نمایش پست ها
    منظور از موت اول، مرگ در دنیا می باشد.
    منظور از احیای اول، زنده شدن در عالم برزخ است.
    منظور از موت دوم، مرگ در عالم برزخ می باشد.
    منظور از احیای دوم، زنده شدن در قیامت است.
    سلام
    حیات در عالم دنیا چه میشود ؟
    چرا موت بر حیات مقدم شده است ؟
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    صوت قرآن از لبان دلربا
    نوشته
    322
    حضور
    6 روز 15 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    555



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام
    حیات در عالم دنیا چه میشود ؟
    چرا موت بر حیات مقدم شده است ؟
    والله الموفق
    علیک سلام

    منظور تنها شمردن مطلق اماته‏ها و احياءهايى كه بر آنان گذشته، نبوده، بلكه آن اماته و احيايى منظور بوده كه در حصول يقين براى آنان دخالت داشته، و احياى در دنيا چنين دخالتى نداشته.

    به بیان ساده تر حیات دنیوی اگر در یقین کفار تأثیری داشت در همان حیات دنیا اعتراف می کردند، اولین چیزی که کفار را به یقین می رساند مرگ است، پس شمارش از مرگ آغاز می شود.

    نتیجه اینکه اگر حیات دنیا را دخالت دهیم آن وقت سه احیاء و دو موت می شود و با آیه در تناقض است.

    در پناه حق..

    *.*.* گفته بودم چو بیـایی غـم دل با تو بگـویم *.*.*.*.*.*.*.*.*.*.* چه بگویم که غم از دل برود چون تو بیایی*.*.*

  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,893
    حضور
    84 روز 4 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6743



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    طبق ایات قران انسان دوبار می میرد و دوبار زنده می شود

    "قالُوا رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ، وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ، فَاعْتَرَفْنا بِذُنُوبِنا، فَهَلْ إِلى‏ خُرُوجٍ مِنْ سَبِيلٍ" پروردگارا دو نوبت ما را ميراندى، و دو بار زنده كردى، پس اينك بگناهان خود اعتراف مى‏كنيم، پس آيا هيچ راهى بسوى برون شدن هست؟(مؤمن آيه 11)

    اگر قرار باید عده ای یک بار دیگر زنده شده و بمیرند پس انها سه بار زنده شده و سه بار می می رند
    که خلاف ایه قران است
    این را چگونه توجیه می کنید ؟
    با سلام و عرض ادب

    اتفاقا ، ائمه عليهم السلام (برای اثبات رجعت) به آيه شريفه فوق استناد كرده‌اند ،ائمه عليهم السلام چنین استدلال كرده‌اند؛ قرآن می فرماید: « رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَیْنِ وَ أَحْیَیْتَنَا اثْنَتَیْنِ..» خدايا ما را دوبار مي‌راندي و دوبار زنده كردي . منظور از حیات اول زندگی در دنیا قبل از رجعت است، و منظور از حیات دوم زندگی در دنیا بعد از رجعت می باشد .
    مفسران گران قدر در تفسیر این آیه شریفه وجوه مختلفی ذکر فرموده اند ، که منظور از دو اماته و دو احیاء چه می باشد . برخی از مفسرین نیز معتقدند آیه فوق ناظر به رجعت می باشد؛ در تفسیر علی بن ابراهیم از امام صادق(ع) نقل شده است: «رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَیْنِ وَ أَحْیَیْتَنَا اثْنَتَیْنِ...‏»، قال الصادق (ع): «ذلک فی الرجعة» این امر در بازگشت است (قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، ج ‏2، ص 256؛ دار الکتاب، قم، 1367ش؛ شریف لاهیجی، محمد بن علی، تفسیر شریف لاهیجی، ج ‏3، ص 900- 901، نشر داد، تهران، 1373)
    البته همچنان که عرض کردم مفسران وجوه مختلفی در تفسیر این آیه شریفه بیان فرموده اند ، برای مطالعه بیشتر به تفاسیر بزرگان ذیل آیه شریفه مراجعه بفرمایید .

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    نقل قول نوشته اصلی توسط 1az313 نمایش پست ها
    منظور از موت اول، مرگ در دنیا می باشد.
    منظور از احیای اول، زنده شدن در عالم برزخ است.
    منظور از موت دوم، مرگ در عالم برزخ می باشد.
    منظور از احیای دوم، زنده شدن در قیامت است.
    سلام

    اشتباه می فرمایید بزرگوار

    منظور از موت اول نیستی ابتدایی هست
    منظور از احیای اول زنده شدن و بدنیا امدن به این دنیاست
    منظور از موت دوم مرگ در این دنیاست
    و منظور از زنده شدن دوم زنده شدن در قیامت است



    نقل قول نوشته اصلی توسط 1az313 نمایش پست ها
    پس حتی اگر کسی در این دنیا بیش از ده بار مرده و دوباره زنده شود، همان یک موت برایش محسوب می شود، چرا که موت و حیاتش همه در یک دنیا بوده.
    اما انها یعنی رجعت کنندگان بین دنیای برزخ و این دنیا رفت و امد کرده اند
    و مرگ و حیاتشان تماما در این دنیا اتفاق نیفتاده



    نقل قول نوشته اصلی توسط 1az313 نمایش پست ها
    اگر رجعت را خلاف آیه قرآن بدانیم آن وقت زنده کردن مردگان توسط انبیای الهی نیز توجیهی نخواهد داشت.
    رجعت و با معجزه اشتباه قاطی نکنید

    موفق باشید



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    اتفاقا ، ائمه عليهم السلام (برای اثبات رجعت) به آيه شريفه فوق استناد كرده‌اند ،ائمه عليهم السلام چنین استدلال كرده‌اند؛ قرآن می فرماید: « رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَیْنِ وَ أَحْیَیْتَنَا اثْنَتَیْنِ..» خدايا ما را دوبار مي‌راندي و دوبار زنده كردي . منظور از حیات اول زندگی در دنیا قبل از رجعت است، و منظور از حیات دوم زندگی در دنیا بعد از رجعت می باشد .
    سلام

    اما رجعت همگانی نیست پس نمی توان این ایه را برای اثبات ان بیان کرد

    با تشکر



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط 1az313 نمایش پست ها
    علیک سلام

    منظور تنها شمردن مطلق اماته‏ها و احياءهايى كه بر آنان گذشته، نبوده، بلكه آن اماته و احيايى منظور بوده كه در حصول يقين براى آنان دخالت داشته، و احياى در دنيا چنين دخالتى نداشته.

    به بیان ساده تر حیات دنیوی اگر در یقین کفار تأثیری داشت در همان حیات دنیا اعتراف می کردند، اولین چیزی که کفار را به یقین می رساند مرگ است، پس شمارش از مرگ آغاز می شود.

    نتیجه اینکه اگر حیات دنیا را دخالت دهیم آن وقت سه احیاء و دو موت می شود و با آیه در تناقض است.

    در پناه حق..
    سلام
    قرینه ای وجود ندارد که ثابت کند حیات به معنای حیات همراه با یقین است
    ضمن اینکه قرآن کریم حیات دنیوی را قبول دارد لذا بارها از این تعبیر استفاده می کند و کافر و مومن هم در این حیات یکسان اند
    اما برای پاسخ به سوال دوم بهتر است به فرهنگ خود قرآن مراجعه کنیم . قرآن می فرماید :
    کیف تکفرون بالله و کنتم امواتا فاحیاکم ثم یمیتکم ثم یحییکم ثم الیه ترجعون ( بقره 28)
    می بینید که خدای متعال موت را بر حیات مقدم می دارد یعنی اینکه عدم حیات در عالم ماده یا دنیا همان موت است سپس انسان در این نشاه بوجود می اید و حیات می یابد و پس از مدتی می میرد که همان عدم در عالم ماده است و آنگاه حیات می یابد به حیات اخروی و معنوی و در این حیات اخروی و معنوی که دیگر در آن موتی نیست بسوی ذات باریتعالی رجعت می یابد
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    نقل قول نوشته اصلی توسط 1az313 نمایش پست ها
    نتیجه اینکه اگر حیات دنیا را دخالت دهیم آن وقت سه احیاء و دو موت می شود و با آیه در تناقض است.
    اشتباه شما اینجاست که عالم برزخ رو هم یکی از عوالم در نظر گرفتید در حالی که هیچ کجای
    قران بیان صریحی برای ان وجود ندارد و اتفاقا خیلی از منکرین برزخ
    از همین ایه برای رد برزخ استفاده می کنند

    موفق باشید



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    اشتباه شما اینجاست که عالم برزخ رو هم یکی از عوالم در نظر گرفتید در حالی که هیچ کجای
    قران بیان صریحی برای ان وجود ندارد و اتفاقا خیلی از منکرین برزخ
    از همین ایه برای رد برزخ استفاده می کنند
    سلام
    ایه شریفه 100 سوره مومنون وجود مرحله ای یا بگو عالمی بین حیات دنیوی و روز برانگیخته شدن را ثابت می کند
    این آیه شریفه هم آنرا نفی نمی کند بلکه باید آنرا مقدمه حیات دوم ( حیات معنوی محض ) به حساب آورد
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود