صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: هفت آسمان از منظر اسلام

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    نقاشی، شعر، عکاسی
    نوشته
    541
    حضور
    20 روز 8 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1113

    هفت آسمان از منظر اسلام




    با عرض سلام
    منظور از هفت آسمان در آیات قرآن کریم و همینطور احادیث و روایات چیست؟
    با تشکر
    اگر شهامت داشته باشی که سوال کنی خواهی دید چقدر سوال بی جواب داری

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,517
    حضور
    175 روز 2 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58316



    با نام و یاد دوست




    هفت آسمان از منظر اسلام







    کارشناس بحث: استاد
    میقات

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط چالشگر نمایش پست ها
    با عرض سلام
    منظور از هفت آسمان در آیات قرآن کریم و همینطور احادیث و روایات چیست؟
    با تشکر

    «هُوَ الَّذي خَلَقَ لَكُمْ ما فِي الْأَرْضِ جَميعاً ثُمَّ اسْتَوى‏ إِلَى السَّماءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَماواتٍ»
    او خدايى است كه همه آنچه را (از نعمتها) در زمين وجود دارد، براى شما آفريد سپس به آسمان پرداخت و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود. (بقره، 29)


    با سلام و درود

    در این زمینه، به عنوان مقدمه، مطلبی عرض می شود:

    كلمه "سماء" در لغت به معنى ارتفاع، بلندی، علو و طرف بالا است. (كتاب العين، ج ‏7، ص 318، واژه سمو؛ المفردات في غريب القرآن، ص 427؛ لسان العرب، ج ‏14، ص 397؛ التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج ‏5، ص 218)

    اين مفهوم جامعى است كه مصداق هاى مختلفى دارد، لذا در قرآن در موارد گوناگونى به كار رفته است:

    ـ گاهى به "جهت بالا" در قسمت مجاور زمين (ارتفاع کم) اطلاق شده: «أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ» (ابراهيم، 24)

    ـ گاه به منطقه ‏اى دورتر از سطح زمين (محل ابرها و تشکیل بارن) اطلاق شده: «وَ نَزَّلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً مُبارَكاً» (ق، 9)

    ـ گاه به "قشر متراكم هواى اطراف زمين" گفته شده: «وَ جَعَلْنَا السَّماءَ سَقْفاً مَحْفُوظاً» (انبياء، 32)

    ـ و گاهى به معنى "كرات بالا" آمده: «ثُمَّ اسْتَوى‏ إِلَى السَّماءِ وَ هِيَ دُخانٌ» ( فصلت، 11)


    بنا بر این:

    لفظ "سماء" در قرآن، علم و لغت به یک معنای واحد به کار نرفته است، بلکه در معانی و مصادیق مختلف به کار رفته است؛ به عبارت دیگر، مشترک لفظی است.

    لذا نباید تصور کرد که در همه جا و همه آیات باید به یک معنا و مراد باشد.

    __________
    (ر.ک: تفسير نمونه، ج ‏1، ص 165)

    هفت آسمان از منظر اسلام

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    آسمان های هفتگانه


    اقوال مفسران و دانشمندان اسلامى در باره آسمان های پنجگانه را می توان این چنین برشمرد:

    1. آسمان هاى هفتگانه همان هفت سياره (عطارد زهره، مريخ، مشترى، زحل، و ماه و خورشيد) هستند كه به عقيده دانشمندان فلكى قديم جزء سيارات بودند.

    2. منظور طبقات متراكم هواى اطراف زمين، و قشرهاى مختلفى است كه روى هم قرار گرفته اند.

    3. عدد هفت در اينجا به معنى عدد تعدادى (عدد مخصوص) نيست، بلكه عدد تكثيرى است كه به معنى تعداد زياد و فراوان مى ‏باشد.

    4. مقصود از "سماوات سبع" همان معنای واقعى آسمان هاى هفتگانه است. تكرار اين عبارت در آيات مختلف قرآن، نشان مى ‏دهد كه عدد "سبع" در اين جا به معنای تكثير نيست، بلكه اشاره به همان عدد مخصوص است.

    از آيات قرآن چنين استفاده مى‏شود كه تمام كرات و ثوابت و سياراتى را كه ما مى ‏بينيم همه جزء آسمان اول است، و شش عالم ديگر وجود دارد كه از دسترس ديد ما و ابزارهاى علمى امروز ما بيرون است، و مجموعا هفت عالم را به عنوان هفت آسمان تشكيل مى ‏دهند.

    از آیات (فصلت، 12) و (صافات، 6) به خوبى استفاده مى‏ شود كه همه آن چه را ما مى ‏بينيم و جهان ستارگان را تشكيل مى ‏دهد همه جزء آسمان اول است، و در ماوراى آن شش آسمان ديگر وجود دارد كه ما در حال حاضر اطلاع دقيقى از جزئيات آن نداريم. (ر.ک: تفسير نمونه، ج ‏1، ص 167)

    مؤلفین تفسیر نمونه، همین قول چهارم را انتخاب کرده و صحیح تر دانسته اند.


    حقیقت آسمان های هفتگانه

    ممكن است اين فضاى پهناور كه نهايتش را جز خدا نمی داند، مشتمل بر هفت طبقه باشد كه طبقه اول، همين آسمان پرستاره‏ ای است كه ما مشاهده می كنيم. اما حقيقت اين طبقات هفتگانه، مانند حقيقت عرش، كرسى، بيت المعمور، سدرة المنتهى و امثال اين ها، بر ما مكشوف نيست و جز خداوند نمی داند. (أطيب البيان في تفسير القرآن، ج ‏1، ص 494)

    هفت آسمان از منظر اسلام

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    1,017
    حضور
    40 روز 6 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    26
    صلوات
    3623



    سلام
    با تشکر از توضیخات استاد میقات گرامی

    خدا در قران گفته ما این دنیا ها را بیهوده خلق نکردیم یعنی ساختیم که بشتر در طول سالیان دراز عمر خود ببیند و به وجود خالقی متفکر و با علم بی منتها پی ببرد و او را سپاس بگوید

    حالا یک سوالی که پیش می اید این است که آیا منظور، آن اسمان ها هم بوده یا نه فقط جستجو در اسمان اول را خدا مد نظر قرار داده و انسان ها والا مقام مثل پیامبران و امامان فقط می توانند به سیر و سیاحت در شگفتیهای اسمان های بالاتر تا سدر المنتهی بروند!(مثلا امام خمینی هر وقت سخنرانی داشت دائم از عالم های بالاتر سخن می گفت و از جبروت و ...حرف میزد!...لابد از هفت اسمان هم عبور کرد که به جبروت وارد شد دیگه نه!؟)

    و اینکه اگر بمیریم (ما مردم عادی) ایا این حقایق را حواهیم دید!

    تشکر

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    پس از مرگ شناسی
    نوشته
    283
    حضور
    8 روز 13 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    633



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    و شش عالم ديگر وجود دارد كه از دسترس ديد ما و ابزارهاى علمى امروز ما بيرون است، و مجموعا هفت عالم را به عنوان هفت آسمان تشكيل مى ‏دهند.
    درود پس

    ولا تقف ما لیس لک به علم = پشت سر ندانسته هایت راه میفت


    من که هفت آسمان را نمی پذیریم چون هنوز برایم استوار و پایور نشده اند



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    همه آن چه را ما مى ‏بينيم و جهان ستارگان را تشكيل مى ‏دهد همه جزء آسمان اول است، و در ماوراى آن شش آسمان ديگر وجود دارد كه ما در حال حاضر اطلاع دقيقى از جزئيات آن نداريم. (ر.ک: تفسير نمونه، ج ‏1، ص 167)
    هاتوا بر هانکم ان کنتم صادقین !! , بـــه عــــمل کـار بـرآیــــــد بـــــه سخنـــرانـــی نیست

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    1,017
    حضور
    40 روز 6 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    26
    صلوات
    3623



    من که هفت آسمان را نمی پذیریم چون هنوز برایم استوار و پایور نشده اند
    سلام
    نوری نیرو تو سنی هستی؟

    تو قران نوشته ما اسمان اول جهان خلقت (سبع سوامات) را به ستارگان زینت دادیم یعنی اینکه شما مردم عادی فقط ستارگان را می تونید ببینید و اونطرف و نمی تونید ببنید
    ویرایش توسط پرنس کوچولو : ۱۳۹۲/۰۷/۱۸ در ساعت ۰۱:۲۳

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    نقاشی، شعر، عکاسی
    نوشته
    541
    حضور
    20 روز 8 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1113



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    اقوال مفسران و دانشمندان اسلامى در باره آسمان های پنجگانه را می توان این چنین برشمرد:
    1. آسمان هاى هفتگانه همان هفت سياره (عطارد زهره، مريخ، مشترى، زحل، و ماه و خورشيد) هستند كه به عقيده دانشمندان فلكى قديم جزء سيارات بودند.
    با عرض سلام
    همانگونه که مطلع میباشید تاریخ هفت آسمان به دوران بابلیان بر میگردد. دانشمندان آن دوره موفق شده بودند چند سیاره همسیایه زمین از جمله زهره، عطارد و مشتری را رصد کرده و تصور کنند هر یک از آنها در مدار خاصی به دور (ما) میگردند. با همین استدلال آنها ماه و خورشید را هم به این سیارات اضافه کردند و چنین نتیجه گرفتند که هر یک از این سیارات (محموعا هفت سیاره شامل ماه و خورشید!) در آسمانی خاص خوذ مستفر هستند و بر همین اساس هفت آسمان در جهان وجود دارد.
    قبل از ورود به دوران اسلامی لازم میدانم مثالی از یکی از اتفاقاتی که در این دوران افتاده بزنم تا بجث روشن تر شود:
    مردم مکه بت پرست بودند. شما بهتر میدانید.... انواع بت ها در جای جای مکه مورد پرستش واقع میشندند. آنها همان خدا نامیده میشدند و مانند خدا هم پرستش میشدند. پیامبر اسلام با تعریفی جدید از خدا، تمام آنها را نفی کرد و گفت خدا یکی است.... چرا پیامبر این کار را کرد؟ چون تعریف قبلی از خدا غلط بود. ایشان این تعریف را اصلاح کردند و تلاش کردند همان را به مردم انتقال دهند.
    برگردیم به هفت آسمان:
    در آیات قرآن کریم مکررا از هفت اسمان سخن به میان آمده است. در احادیث و روایات هم همینطور. چرا با وجود تکرار نسبتا زیاد هفت آسمان هیچ تعریف جدیدی از انها نشده؟ آیا تعریف قبلی درست بوده؟ (که میدانیم درست نبوده) اگر تعریف قبلی درست نبوده چرا پیامبر اجازه داده اند مردم در جهل این تعریف باقی بمانند؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    از آيات قرآن چنين استفاده مى‏شود كه تمام كرات و ثوابت و سياراتى را كه ما مى ‏بينيم همه جزء آسمان اول است، و شش عالم ديگر وجود دارد كه از دسترس ديد ما و ابزارهاى علمى امروز ما بيرون است، و مجموعا هفت عالم را به عنوان هفت آسمان تشكيل مى ‏دهند.
    از آیات (فصلت، 12) و (صافات، 6) به خوبى استفاده مى‏ شود كه همه آن چه را ما مى ‏بينيم و جهان ستارگان را تشكيل مى ‏دهد همه جزء آسمان اول است، و در ماوراى آن شش آسمان ديگر وجود دارد كه ما در حال حاضر اطلاع دقيقى از جزئيات آن نداريم. (ر.ک: تفسير نمونه، ج ‏1، ص 167)
    توجه شما را به بخشی از خطبه اول نهج البلاغه جلب می کنم:

    سپس خداى سبحان طبقات فضا را شكافت، و اطراف آن را باز كرد، و هواى به آسمان و زمين راه يافته را آفريد، و در آن آبى روان ساخت، آبى كه امواج متلاطم آن شكننده بود، كه يكى بر ديگرى مى نشست، آب را بر بادى طوفانى و شكننده نهاد، و باد را به باز گرداندن آن فرمان داد، و به نگهدارى آب مسلط ساخت، و حد و مرز آن را به خوبى تعيين فرمود. فضا در زير تندباد و آب بر بالاى آن در حركت بود، سپس خداى سبحان طوفانى برانگيخت كه آب را متلاطم ساخت و امواج آب را پى در پى درهم كوبيد، طوفان بشدت وزيد، و از نقطه اى دور دوباره آغاز شد، سپس به طوفان امر كرد، تا امواج درياها را به هر سو روان كند و برهم كوبد، و با همان شدت كه در فضا وزيدن داشت، بر امواج آبها حمله ور گردد، از اول آن برمى داشت و به آخرش مى ريخت. و آبهاى ساكن را به امواج سركش برگرداند. تا آنجا كه آبها روى هم قرار گرفتند، و چون قله هاى بلند كوهها بالا آمدند، امواج تند كفهاى برآمده از آبها را در هواى باز، و فضاى گسترده بالا برد، كه از آن هفت آسمان را پديد آورد. آسمان پايين را چون موج مهارشده، و آسمانهاى بالا را مانند سقفى استوار و بلند قرار داد، بى آنكه نيازمند به ستونى باشد، يا ميخهايى كه آنها را استوار كند، آنگاه فضاى آسمان پايين را به وسيله نور ستارگان درخشنده، زينت بخشيد، و در آن چراغى روشنايى بخش، و ماهى درخشان، به حركت درآورد، كه همواره در مدار فلكى گردنده و برقرار، و سقفى متحرك، و صفحه اى بى قرار، به گردش خود ادامه دهند.
    صرف نظز از سایر مطالبی که جضرت در این خطبه فرموده اند، در بخش بولد شده ایشان نیز اشاره به این دارند که آسمان اول شامل ستارگان میشود. با این تفاوت که خلقت تمام این آسمان را پس از خلقت زمین میدانند. نظر شما چیست؟
    با تشکر
    ویرایش توسط چالشگر : ۱۳۹۲/۰۷/۱۸ در ساعت ۰۱:۰۶
    اگر شهامت داشته باشی که سوال کنی خواهی دید چقدر سوال بی جواب داری

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط چالشگر نمایش پست ها
    با عرض سلام
    منظور از هفت آسمان در آیات قرآن کریم و همینطور احادیث و روایات چیست؟
    با تشکر
    سلام
    ظاهرا منظور از هفت آسمان طبقات جو است
    چون قرآن کریم خلقت هفت آسمان را بعد از خلقت زمین می داند و این معنایی جز آفرینش جو ندارد ضمن اینکه به خلقت هفت زمین هم تصریح می کند که بیانگر پیدایی طبقات زمین است
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    پس از مرگ شناسی
    نوشته
    283
    حضور
    8 روز 13 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    633



    نقل قول نوشته اصلی توسط اضراییل نمایش پست ها
    سلام
    نوری نیرو تو سنی هستی؟
    خودم که نه ولی گوشیم چرا - سُنیه !



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    ظاهرا منظور از هفت آسمان طبقات جو است
    أَنبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَـٰؤُلَاءِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ
    ویرایش توسط نوری نیرو : ۱۳۹۲/۰۷/۱۸ در ساعت ۰۹:۲۷

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۲/۰۷/۲۲, ۱۹:۵۴ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود