صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: وجود اختیار در انسان ها = نقض عدالت خدا؟!؟!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    205
    حضور
    3 روز 11 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    378

    پرسش وجود اختیار در انسان ها = نقض عدالت خدا؟!؟!




    در پاسخ به وجود تبعیض هایی که بین انسانهاست معمولا گفته میشود که این ناشی از ویژگی های جهان مادی است یعنی من تاپیکای مختلف این سایتو خوندم جوابا همین بود.مثلا یک نمونه یکی از کارشناسان گفتن:
    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    حکمت خداوند اقتضای این را دارد که وقتی انسانی را خلق میکند اسباب هدایت و کمال او را هم فراهم کند و عدالت خداوند نیز اقتضای این را دارد که به بنده ای از بندگانش ظلم نکند. اما گاهی این موجود و انسان در اثر شرایط اجتماعی و مادی، توان رسیدن به کمال لایق خود را در این دنیا ندارد. خب با توجه به این شرایط، و اینکه خداوند او را به جهنم نمیبرد، پس به او ظلم نکرده. تنها میتوان گفت که درست است که ظلم نکرده ولی او که قادر مطلق است میتوانست شرایط را به صورتی مهیا کند که او به راه حق برسد، خصوصا در مورد کسانی که به اختیار خود، خودشان را از رسیدن به راه حق و دین حق محروم نکرده اند، همانند بچه ها یا دیوانگان یا افرادی که در جنگلها یا بیابانها به دور از ابزارهای اطلاع رسانی بوده اند یا در جاهایی بوده اند که فشار شدید تبلیغاتی انان را از فکر کردن محروم کرده بوده است و نظر حق به آنان نرسیده بوده است. در این موارد، از یک طرف قطعا شخص دچار عذاب نمیشود و از سوی دیگر نتیجه وضعی این شخص این است که به قرب الهی نرسیده است همانند درختی که به واسطه ماندن در لای درختان تنومند و بزرگ، کوچک و نهیف مانده است. در این صورت، مشکل از خورشید و آب باران نیست که به او نرسیده، بلکه مشکل از مزاحمهایی است که در کنار او وجود داشته است. البته ممکن است وضعیت این اشخاص در آن دنیا به صورتی باشد که بتوانند به درجاتی از قرب وکمال الهی برسند.
    البته تاپیکش بسته شده بود تاپیک جدید زدم...
    حالا مشکل من اینه که با این جواب باز هم مسئله حل نمیشود سه دلیل رو اینجا میارم:
    چون باز ظلم در مورد این افراد برمیگردد به خداوند
    یا بهتر بگم میشه این رو با ایه ی قران هم توضیح داد که در 15 اسرا گفته:
    مَنِ اهْتَدى‏ فَإِنَّما يَهْتَدي لِنَفْسِهِ وَ مَنْ ضَلَّ فَإِنَّما يَضِلُّ عَلَيْها وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى‏ وَ ما کُنَّا مُعَذِّبينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولاً
    این محروم شدن ها هم بار گنه دیگران رو به دوش کشیدن است.فقط عذاب شدن و به جهنم رفتن نیست.محروم شدن از نعمتهای بهشتی و درجات بالای قرب الهی هم مصداق ان است.حالا این مشکل چه طور حل میشود؟
    یا مثلا ایه ی دیگری هست که میگه: انما بغیکم علی انفسکم که وجود انما که بیان کننده ی حصر است نشان میدهد که در کل سیستم خلقت( با در نظر گرفتن اخرت) امکان ندارد کسی بتواند به دیگری ظلم کند . اما در این مورد به افراد ظلم شده.(نه به این معنی که عذاب میشن به خاطر کار دیگران به این معنی که از پاداش ها محروم میشن به خاطر اعمال دیگران!)
    یا میشود گفت همان طور که عامل اصلی نعمتها رو ما خدا میدانیم با وجود اینکه در رسیدن انها به ما واسطه وجود دارد اگر در کل نظام خلقت هم به کسی ظلم بشود عامل اصلی ان خداست.
    در مورد بخش ابی رنگ هم لطفا توضیح بدین که ایا امکانش هست برای همه کسانی که غیر مقصرند یا نه و اگر هست خب چرا برای همه ی انسانها اینطور نشه؟یعنی همه بعد از مرگ بدون اینکه پیامبر و دین داشته باشن به قرب و کمال الهی برسن همان طور که یک عده رسیدن؟

    اگر امکانش هست جناب صدیق پاسخگو باشن لطفا

    أَنَا هَارِبٌ مِنْكَ إِلَيْكَ یا رب!!!

    و اذ قال ابراهيم رب ارني كيف تحيي الموتي قال اولم تو من قال بلي ولكن ليطمين قلبی!

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله






    وجود اختیار در انسان ها = نقض عدالت خدا؟!؟!





    کارشناس بحث: استاد صدیق


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط هارب نمایش پست ها
    این محروم شدن ها هم بار گنه دیگران رو به دوش کشیدن است.فقط عذاب شدن و به جهنم رفتن نیست.محروم شدن از نعمتهای بهشتی و درجات بالای قرب الهی هم مصداق ان است.حالا این مشکل چه طور حل میشود؟
    سلام
    راه بسته نیست و الی ربک المنتهی ضمن اینکه خدای متعال فوق خواستها و رضایتها عنایت می فرماید


    نقل قول نوشته اصلی توسط هارب نمایش پست ها
    یا مثلا ایه ی دیگری هست که میگه: انما بغیکم علی انفسکم که وجود انما که بیان کننده ی حصر است نشان میدهد که در کل سیستم خلقت( با در نظر گرفتن اخرت) امکان ندارد کسی بتواند به دیگری ظلم کند . اما در این مورد به افراد ظلم شده.(نه به این معنی که عذاب میشن به خاطر کار دیگران به این معنی که از پاداش ها محروم میشن به خاطر اعمال دیگران!)
    کم به مجموعه انسانها با لحاظ افرادش برمی گردد و مستلزم انستکه که گناه هم در خود انسان و هم در دیگران اثر داشته باشد هرچند اساس و عمده این اثر در خود فرد گناهکار است



    نقل قول نوشته اصلی توسط هارب نمایش پست ها
    اگر در کل نظام خلقت هم به کسی ظلم بشود عامل اصلی ان خداست.
    برنامه الهی در سطح امور جزئی مورد قضاوت قرار نمیگیرد چون امر او کلی است و قضاوت در مورد فعل او به حسب آن امر کلی است نه جزئیات جزئیات و ظواهر به حسب ویژگیهای شخصی موجودات و از جمله انسانهاست لذا فعلی که در سطح ارتباط دو شخص ظلم است در سطح فعل الهی چنین ویژگیهایی ندارد و دیگر اینکه فعل و انفعالات در میان افراد دوطرفه است اگر یکی فاعل است دیگری هم منفعل است هرچند فرد منفعل نداند که این انفعال و به اصطلاح اثر پذیری او از ظلم از چه جهتی است
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    205
    حضور
    3 روز 11 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    378



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    راه بسته نیست و الی ربک المنتهی ضمن اینکه خدای متعال فوق خواستها و رضایتها عنایت می فرماید
    ربط این بخشو نفهمیدم راستش...
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    کم به مجموعه انسانها با لحاظ افرادش برمی گردد و مستلزم انستکه که گناه هم در خود انسان و هم در دیگران اثر داشته باشد هرچند اساس و عمده این اثر در خود فرد گناهکار است
    انما که حصر است اولا.
    دوما حالا انما رو هم در نظر نگیریم و فرض کنیم که مقدار کمی از ان به دیگری برگردد ولی باز هم مشکل پا برجاست.چنین محرومیتی رو شما مقدار کمی ظلم میدانید؟!؟...محرومیت بزرگی که در سعادت ابدی فرد هست؟ از درجات بالای کمال و سعادت ابدی محروم شدن کم است؟!؟!
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    برنامه الهی در سطح امور جزئی مورد قضاوت قرار نمیگیرد چون امر او کلی است و قضاوت در مورد فعل او به حسب آن امر کلی است نه جزئیات جزئیات و ظواهر به حسب ویژگیهای شخصی موجودات و از جمله انسانهاست لذا فعلی که در سطح ارتباط دو شخص ظلم است در سطح فعل الهی چنین ویژگیهایی ندارد و دیگر اینکه فعل و انفعالات در میان افراد دوطرفه است اگر یکی فاعل است دیگری هم منفعل است هرچند فرد منفعل نداند که این انفعال و به اصطلاح اثر پذیری او از ظلم از چه جهتی است
    همیشه این طور نیست مثلا مواردی که از نقل قول خود کارشناس بلد کردم ربطی به ظلم پذیری فرد ندارد!مثلا ما جاهل غیر مقصر نداریم اصلا؟!
    بعد هم چرا برنامه ی خدا در امور جزیی مورد قضاوت نیست؟ظلم،ظلم است.و کسی که ظلم کند ظالم است.چه به یک نفر چه به یک میلیارد نفر!
    و اگر درست فهمیده باشم.حرفتون مثل همان قصه ی دموکراسی است. یعنی ظلم به اقلیت رو با انگیزه ی حفظ منافع اکثریت توجیه میکنید!!!....

    ویرایش توسط هارب : ۱۳۹۲/۰۷/۱۴ در ساعت ۲۰:۱۲
    أَنَا هَارِبٌ مِنْكَ إِلَيْكَ یا رب!!!

    و اذ قال ابراهيم رب ارني كيف تحيي الموتي قال اولم تو من قال بلي ولكن ليطمين قلبی!

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط هارب نمایش پست ها
    چون باز ظلم در مورد این افراد برمیگردد به خداوند
    یا بهتر بگم میشه این رو با ایه ی قران هم توضیح داد که در 15 اسرا گفته:
    مَنِ اهْتَدى‏ فَإِنَّما يَهْتَدي لِنَفْسِهِ وَ مَنْ ضَلَّ فَإِنَّما يَضِلُّ عَلَيْها وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى‏ وَ ما کُنَّا مُعَذِّبينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولاً
    این محروم شدن ها هم بار گنه دیگران رو به دوش کشیدن است.فقط عذاب شدن و به جهنم رفتن نیست.محروم شدن از نعمتهای بهشتی و درجات بالای قرب الهی هم مصداق ان است.حالا این مشکل چه طور حل میشود؟
    یا مثلا ایه ی دیگری هست که میگه: انما بغیکم علی انفسکم که وجود انما که بیان کننده ی حصر است نشان میدهد که در کل سیستم خلقت( با در نظر گرفتن اخرت) امکان ندارد کسی بتواند به دیگری ظلم کند . اما در این مورد به افراد ظلم شده.(نه به این معنی که عذاب میشن به خاطر کار دیگران به این معنی که از پاداش ها محروم میشن به خاطر اعمال دیگران!)
    باسلام
    دوست عزیز من متوجه نشدم منظور شما از این بحث چیست؟ بیان شما مبهم است و مباحث مختلفی را در ضمن این سوالتان مطرح کردید؟ آیا به صورت کلی و با توجه به عنوانی که برای تاپیک انتخاب کرده اید، منظورتان این است که چرا خدا به انسان اختیار داده تا خودش را از نعمتهایی محروم کندو مستحق عذاب شود؟ یا اینکه منظور این است که نتایج کارهای دیگران در سرنوشت انسان دخالت تام دارد و او را از نعمتهایی محروم می کند؟
    هر کدام که باشد، پاسخی در خور خود میطلبد.
    در صورت اول، در مباحث مرتبط با اختیار بیان شده است، که اختیار یک کمال برای انسان است و با توجه به حکمت خداوند در خلقت و عدالت او، خداوند باید به انسان قدرت انتخاب بدهد تا بتواند از راه های خوب و بدی که برایش ترسیم کرده، راه درست را انتخاب کند و به کمال لایق خودش برسد. اگر این قدرت را به او نمیداد، نمیتوانست به کمال خود برسد. به کمال رسیدن، ویژگی وجودی ای است که بر اثر تلاشهای نفس بوجود میآید. این ویژگی در اثر کارهای نیکی است که انسان انجام میدهد و به زور نمیتوان انرا به کسی داد. خاصیتی تکوینی و وروحی است و از مقوله دستور العملی نیست، بلکه انتخابی است. حتی گاهی اوقات، صرف انتخاب، نیز برای رسیدن به کمال موثر است، ولو به مرتبه انجام دادن نرسد. البته این به این معنا نیست که خداوند نمیتواند این حالت را به روح انسان عطا کند و ببخشد. حاشا و کلا، خداوندی که علت تمام اشیاء است و قدرت تصرف در تمام مراتب عالم را دارد، چنین قدرتی را دارد. اما قرار بر این نیست که چنین بکند. در داستان بعلم باعورا، به خوبی به این مطلب اشاره دارد و میفرماید اگر ما میخواستیم و اراده میکردیم میتوانستیم او را نجات دهیم ولی این نجات دادن، اجباری میشد و او با علم و اگاهی خودش و به انتخاب خودش این مسیر را انتخاب کرد و دچار بدبختی وشقاوت شد.«وَ لَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ بِها وَ لكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَ اتَّبَعَ هَواهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ذلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُون»(اعراف، 176)
    انسان را به این دنیا آورده و راه خوب و بد را به او یاد داده«فالهما فجورها و تقویها»(سوره شمس، ایه 8) و به وسیله پیامبران و برنامه های اسمانی راه هدایت را به او یاد داده است«رسلا مبشرین و منذرین»(سوره نساء، ایه 165) و به او قدرت انتخاب داده است.«انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا»(سوره انسان، ایه 3) حال اگر خودش بدی و زشتی را انتخاب کرد، نباید دیگران را ملامت و سرزش کند. قرآن کریم، گفتگوی میان شیطان و گناهکاران در روز قیامت را به صورت زیبایی ترسیم نموده است. گناهکاران، شیطان را مقصر میدانند و از خداوند میخواهند که او را به جای انها عذاب کند.اما شیطان میگوید من جلوی اختیار شما را که نگرفته بودم. من تنها شما را به کارهای بد فرامیخواندم و تحریک میکردم ولی باز هم قدرت انتخاب داشتید. پس تنها خودتان را سرزنش کنید.«وَ قالَ الشَّيْطانُ لَمَّا قُضِيَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَ وَعَدْتُكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ وَ ما كانَ لِيَ عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاَّ أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لي‏ فَلا تَلُومُوني‏ وَ لُومُوا أَنْفُسَكُمْ ما أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ وَ ما أَنْتُمْ بِمُصْرِخِيَّ إِنِّي كَفَرْتُ بِما أَشْرَكْتُمُونِ مِنْ قَبْلُ إِنَّ الظَّالِمينَ لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ»(ابراهیم ، 22)
    اما در مورد اینکه کارهای دیگران در سرنوشت انسان دخیل باشد، این قضیه به صورت اجمالی مورد قبول است هرچند جلوی اختیار انسان را نمیگیرد. خیلی از عوامل هست که در سرنوشت انسان دخیل است، وراثت، محیط اجتماع، خانواده، دوستان و .. در پیشرفت مادی و معنوی انسان دخالت دارند ولی هیچ یک از اینها جلوی اختیار انسان و قدرت فکرش را نمیگردد.





  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط هارب نمایش پست ها
    یا میشود گفت همان طور که عامل اصلی نعمتها رو ما خدا میدانیم با وجود اینکه در رسیدن انها به ما واسطه وجود دارد اگر در کل نظام خلقت هم به کسی ظلم بشود عامل اصلی ان خداست.
    پاسخ این بخش نیز در تاپیک قبلی و ابتدای این پست روشن شد. درست است که علت تمام حوادث عالم در نهایت خداوند متعال است اما دیدگاه موافق عقل و شرع، نه جبر است و نه اختیار. خداوند علت همه چیز است اما نه به این معنا که هیچ موجودی از خودش اختیار ندارد. شرور اخلاقی لازمه اختیار داشتن انسان است. اصولا، اگر به کسی ظلم میشود، این ظلم از دو جنبه قابل بررسی است. از جنبه ظالم، این شخص با اختیار خود، مراتب بدبختی خود و پستی نفس خودش را انتخاب کرده است. ولی این ظلم از جهت شخصی که مورد ظلم واقع شده است، به شرطی که خودش خود را در معرض ظلم قرار نداده باشد و قدرت فرار ازآن ظلم را نداشته باشد، همین باعث قرب او به خداوند خواهد شد. یعنی یک عمل اختیاری و یک شر اخلاقی، درست است که در دنیا، موجب برخی محرومیتهای مادی شخص مظلوم شده است، اما تنها از جنبه مادی میتوان او را محروم کرد و ان هم تنها در همین دنیا، ولی جلوی اختیار او را برای رسیدن به معنویت و قرب الهی و کمالش گرفته نمیشود و هیچ کسی نمیتواند دیگران را به زور به جهنم ببرد.و از سوی دیگر، همین شخص مظلوم در ان دنیا به خاطر محرومیتهایی که کشیده است، پاداشهایی را خواهد برد. مراتبی از قرب الهی و کمال را نیز در زمان محرومیتش در این دنیا می پیماید. بنابراین، عامل اصلی ظلمها، خداوند نیست بلکه انسانها هستند که با اختیار خود به دیگارن ظلم میکنند.
    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۹۲/۰۷/۱۴ در ساعت ۰۸:۱۴

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط هارب نمایش پست ها
    البته ممکن است وضعیت این اشخاص در آن دنیا به صورتی باشد که بتوانند به درجاتی از قرب وکمال الهی برسند.
    در مورد این بخش نیز نظراتی بیان شده است. برخی معتقدند که برای مستضعفین فکری در آن دنیا، شرایطی شبیه شرایط اختیاری دنیا فراهم میشود و به عبارتی محیط این دنیا برایش شبیه سازی میشود. انگاه دین حق و راه درست به او نشان داده میشود و او با اختیار و انتخابی که هر کسی در دنیا دارد، توان انتخاب می یابد و اگر راه درستی را انتخاب کرد، به قرب الهی میرسد. به میزان معرفتی که یافته است.
    در روایتی از امام باقر علیه السلام به وضعیت این افراد اشاره شده است. در این حدیث، حضرت میفرماید این افراد در این دنیا به خداوند احتجاج میکنند که شرایط هدایت را نداشته اند و به همین جهت نتوانسته اند دین حق را انتخاب کنند. در این هنگام خداوند برایشان رسولی میفرستد. و به آنان میگوید که خداوند به شما دستوری داده است. هر کس آنرا انجام دهد و از دستور این رسول الهی اطاعت کند، به بهشت میرود و هر کس عصیان کند به آتش دوزخ مبتلا میشود.« إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ احْتَجَّ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى خَمْسَةٍ عَلَى الطِّفْلِ وَ الَّذِي مَاتَ بَيْنَ النَّبِيِّينَ وَ الَّذِي أَدْرَكَ النَّبِيَّ وَ هُوَ لَا يَعْقِلُ وَ الْأَبْلَهِ‏ وَ الْمَجْنُونِ الَّذِي لَا يَعْقِلُ وَ الْأَصَمِّ وَ الْأَبْكَمِ فَكُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ يَحْتَجُّ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ فَيَبْعَثُ اللَّهُ إِلَيْهِمْ رَسُولًا فَيُؤَجِّجُ لَهُمْ نَاراً فَيَقُولُ لَهُمْ رَبُّكُمْ يَأْمُرُكُم‏ أَنْ تَثِبُوا فِيهَا فَمَنْ وَثَبَ فِيهَا كَانَتْ عَلَيْهِ بَرْداً وَ سَلَاماً وَ مَنْ عَصَى سِيقَ إِلَى النَّارِ.»(بحار الانوار، ج5 ص 292)


  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    205
    حضور
    3 روز 11 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    378



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    باسلام
    دوست عزیز من متوجه نشدم منظور شما از این بحث چیست؟ بیان شما مبهم است و مباحث مختلفی را در ضمن این سوالتان مطرح کردید؟ آیا به صورت کلی و با توجه به عنوانی که برای تاپیک انتخاب کرده اید، منظورتان این است که چرا خدا به انسان اختیار داده تا خودش را از نعمتهایی محروم کندو مستحق عذاب شود؟ یا اینکه منظور این است که نتایج کارهای دیگران در سرنوشت انسان دخالت تام دارد و او را از نعمتهایی محروم می کند؟
    اما در مورد اینکه کارهای دیگران در سرنوشت انسان دخیل باشد، این قضیه به صورت اجمالی مورد قبول است هرچند جلوی اختیار انسان را نمیگیرد. خیلی از عوامل هست که در سرنوشت انسان دخیل است، وراثت، محیط اجتماع، خانواده، دوستان و .. در پیشرفت مادی و معنوی انسان دخالت دارند ولی هیچ یک از اینها جلوی اختیار انسان و قدرت فکرش را نمیگردد.
    سلام.متشکرم برای پاسخ
    منظورم همان بخش دوم بود.مواردی که خود شما هم در نقل قول اورده شده در پست اول اوردید مواردی رو مثال میند که میشود گفت برای ان افراد کاملا صلب اختیار شده:
    بچه ها یا دیوانگان یا افرادی که در جنگلها یا بیابانها به دور از ابزارهای اطلاع رسانی بوده اند یا در جاهایی بوده اند که فشار شدید تبلیغاتی انان را از فکر کردن محروم کرده بوده است و نظر حق به آنان نرسیده بوده است.

    أَنَا هَارِبٌ مِنْكَ إِلَيْكَ یا رب!!!

    و اذ قال ابراهيم رب ارني كيف تحيي الموتي قال اولم تو من قال بلي ولكن ليطمين قلبی!

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    205
    حضور
    3 روز 11 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    378



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    به شرطی که خودش خود را در معرض ظلم قرار نداده باشد و قدرت فرار ازآن ظلم را نداشته باشد، همین باعث قرب او به خداوند خواهد شد. یعنی یک عمل اختیاری و یک شر اخلاقی، درست است که در دنیا، موجب برخی محرومیتهای مادی شخص مظلوم شده است، اما تنها از جنبه مادی میتوان او را محروم کرد و ان هم تنها در همین دنیا، ولی جلوی اختیار او را برای رسیدن به معنویت و قرب الهی و کمالش گرفته نمیشود و هیچ کسی نمیتواند دیگران را به زور به جهنم ببرد.و از سوی دیگر، همین شخص مظلوم در ان دنیا به خاطر محرومیتهایی که کشیده است، پاداشهایی را خواهد برد. مراتبی از قرب الهی و کمال را نیز در زمان محرومیتش در این دنیا می پیماید. بنابراین، عامل اصلی ظلمها، خداوند نیست بلکه انسانها هستند که با اختیار خود به دیگارن ظلم میکنند.
    اگر فقط در این دنیا مور ظلم واقع شود مشکلی نیست ولی اگر از نعمتهای بهشتی هم محروم شود ان وقت ظلم است.
    خب ر این مورد هم شما در همان تاپیک گفته بودین:
    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    افرادی که نسبت به دین و راه حق جاهل هستند و در این جهل خود هیچ تقصیری ندارند و به اصطلاح جاهل قاصر هستند، تکلیف دیگری دارند. در مورد وضعیت این افراد و کسانی که قبل از رسیدن به سن بلوغ و یا تمییز از دنیا رفته اند و دین حق را با اختیار و عقل خود انتخاب نکرده اند، برخورد دیگری میشود. تعابیر و نظرات در مورد وضعیت این اشخاص متفاوت است. قطع به یقین این افراد به جهنم نخواهند رفت. اما اینکه چه میشوند برخی معتقدند که این افراد گرچه به جهنم نمیروند ولی به بهشت نیز نمیروند زیرا بهشت رفتن مستلزم این است که نفس انسان به مرحله ای از کمال رسیده باشد و رسیدن به کمال نتیجه وضعی کارها و اعمال اختیاری انسان است و چون این افراد در این دنیا اعمالی نداشته اند تا به تناسب آن دارای کمال شوند، توان ورود به بهشت را ندارند.( كلم الطيب در تقرير عقايد اسلام، ص: 24)برخی از روایات نیز مبین این نکته هستند که این افراد اگر به دنبال دشمنی با دین خدا نباشند و در حد توان نسبت به انجام کارهای منافی اخلاق و عفت خودداری کرده باشند، اهل بهشت میشوند، و این نیز به واسطه لطف خداوند است نه استحاق انان.( بحار الانوار، ج69 ص 162) البته ممکن است که این افراد به واسطه لطف خداوند به درجات بالای بهشت نتوانند برسند ولی به بهشتهای مادی که دارای لذتهای مادی و مشتهیات نفسانی است برسند.
    هرچند در هر صورت، این مطلب هیچ ربطی به عدالت خداوند ندارد. عدالت او مقتضی این است که کسی که کارهای نیک انجام داده را به جهنم نبرد. اما آیا اگر کسی که کاری را انجام نداده است و خداوند او را بهشت نبرد به او ظلم شده است. بله اگر او را به جهنم ببرند با عدالت خداوند سازگار نیست. زیرا خداوند متعال فرموده است که زمانی انسانها را عذاب میکند که کلام و حکم خود را به ایشان برساند و آنان از قبول آن سرباز بزنند و اعمالی مخالف آن انجام دهند.«و ما کنا معذبین حتی نبعث رسولا»(اسراء، 15) ولی بهشت و نعمتهای آن نیز مزد کارهای نیک اختیاری است. و این شخص که کار نیک اختیاری انجام نداده است. اما به واسطه سبقت رحمت و لطف الهی بر غضبش به او لطف میکند.
    ادیان نیز گرچه برای رسیدن انسان به کمال آمده اند اما کمال نیز دارای درجات زیادی است و چنین نیست که تمام دیندارن دارای کمالی یکسان باشند و درجه انان در بهشت به یک اندازه باشد. بنابراین اگر خداوند این افراد را به بهشت ببرد، منافاتی با حکمت ادیان ندارد.
    حالا با این وصف ایا ممکن است این افراد به درجات بالای قرب برسند؟مثلا یک دیوانه ی مادر زاد ممکن است در یک مقام با سلمان فارسی باشد؟یا باقی مواردی که خودتون مثال زدین؟
    اگر بله باز این مسئله که انها عملی ندشتند چه طور حل میشود؟

    ویرایش توسط هارب : ۱۳۹۲/۰۷/۱۴ در ساعت ۲۰:۰۸
    أَنَا هَارِبٌ مِنْكَ إِلَيْكَ یا رب!!!

    و اذ قال ابراهيم رب ارني كيف تحيي الموتي قال اولم تو من قال بلي ولكن ليطمين قلبی!

  19. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    205
    حضور
    3 روز 11 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    378



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    در مورد این بخش نیز نظراتی بیان شده است. برخی معتقدند که برای مستضعفین فکری در آن دنیا، شرایطی شبیه شرایط اختیاری دنیا فراهم میشود و به عبارتی محیط این دنیا برایش شبیه سازی میشود. انگاه دین حق و راه درست به او نشان داده میشود و او با اختیار و انتخابی که هر کسی در دنیا دارد، توان انتخاب می یابد و اگر راه درستی را انتخاب کرد، به قرب الهی میرسد. به میزان معرفتی که یافته است.
    در روایتی از امام باقر علیه السلام به وضعیت این افراد اشاره شده است. در این حدیث، حضرت میفرماید این افراد در این دنیا به خداوند احتجاج میکنند که شرایط هدایت را نداشته اند و به همین جهت نتوانسته اند دین حق را انتخاب کنند. در این هنگام خداوند برایشان رسولی میفرستد. و به آنان میگوید که خداوند به شما دستوری داده است. هر کس آنرا انجام دهد و از دستور این رسول الهی اطاعت کند، به بهشت میرود و هر کس عصیان کند به آتش دوزخ مبتلا میشود.« إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ احْتَجَّ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى خَمْسَةٍ عَلَى الطِّفْلِ وَ الَّذِي مَاتَ بَيْنَ النَّبِيِّينَ وَ الَّذِي أَدْرَكَ النَّبِيَّ وَ هُوَ لَا يَعْقِلُ وَ الْأَبْلَهِ‏ وَ الْمَجْنُونِ الَّذِي لَا يَعْقِلُ وَ الْأَصَمِّ وَ الْأَبْكَمِ فَكُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ يَحْتَجُّ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ فَيَبْعَثُ اللَّهُ إِلَيْهِمْ رَسُولًا فَيُؤَجِّجُ لَهُمْ نَاراً فَيَقُولُ لَهُمْ رَبُّكُمْ يَأْمُرُكُم‏ أَنْ تَثِبُوا فِيهَا فَمَنْ وَثَبَ فِيهَا كَانَتْ عَلَيْهِ بَرْداً وَ سَلَاماً وَ مَنْ عَصَى سِيقَ إِلَى النَّارِ.»(بحار الانوار، ج5 ص 292)
    خب اصلا این افراد چرا به دنیا میایند؟یا چرا برای همه ی انسانها همین اتفاق نمی افتد؟همه در برزخ در چنین شرایطی باشیم؟از طرفی همان طور که در برزخ با وجود اختیار این مشکلات دنیایی نیست چرا همان تدابیر رو خداوند در مورد دنیا انجام نداده؟

    أَنَا هَارِبٌ مِنْكَ إِلَيْكَ یا رب!!!

    و اذ قال ابراهيم رب ارني كيف تحيي الموتي قال اولم تو من قال بلي ولكن ليطمين قلبی!

صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود