صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا اکثر روات بخاری شیعه بودند؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    100
    حضور
    1 روز 4 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    187

    آیا اکثر روات بخاری شیعه بودند؟




    شنیده ام اکثر روات صحیحین شیعه بوده و در تشیع ایشان شکی نیست. درست است؟ تشکر

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    با نام الله






    آیا اکثر روات بخاری شیعه بودند؟





    کارشناس بحث: استاد محسن


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    پژوهش هاي ديني قرآن، روايي و كلامي
    نوشته
    564
    حضور
    16 روز 1 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1521



    آیا اکثر روات بخاری شیعه بودند؟
    شنیده ام اکثر روات صحیحین شیعه بوده و در تشیع ایشان شکی نیست. درست است؟ تشکر
    به نام خدا
    در پاسخ دو مطلب را می توان گفت که اگر منظور از شیعه ماخذ اصلی روایت باشد که روایت از قول بعضی از صحابیان مخلص پیامبر چون سلمان و ابوذر و جابر نقل شده باشد که در این باره بحثی نیست که در کتاب های بخاری و مسلم و سایر کتاب های روایی مربوط به اهل سنت چنین نقل هایی وجود دارد .
    اما اگر مقصود از راوی در صحیح بخاری افرادی اند که به عنوان راوی روایت را از صحابه گرفته نقل کرده اند که به طور حتم این راویان شیعه نبوده اند. پس باید گفت شنیده شما به این شکل که اکثر روات صحیحین بخاری و مسلم شیعه بودند صحیح نیست و حتی اقلیت آن ها هم شیعیه نبودند البته امکان دارد که به طور نادر احادیثی از روات شیعه در این دو کتاب خصوصا مسلم دیده شود که نمی تواند معیار باشد.
    و اما در باره این دو کتاب خصوصا صحیح بخاری این توضیحات لازم است:
    صحیح بخاری و مسلم دو کتابی است که مورد احترام فوق العاده اهل سنت بوده همین نکته با توجه به حساسیت و نیز تعصب خاصی که علمای اهل سنت و نیز راویان آن نسبت به احادیث مورد قبول شیعه دارند پس به طور معمول نمی توانستند در آثار خود از راویان شیعه حدیث نقل کنند و اگر هم روایتی را که شهره عام بوده و از حیث نقل مورد دو طرف شیعه و سنی مورد قبول بود نقل می کردند، با تاویل و توجیه از اعتبار می انداختند. یا به طور کم رنگ از آن می گذشتند هر چند تعداد این روایت های کمرنگ کم هم نیست.در این دو کتاب و سایر کتاب های مرجع اهل سنت سعی بر این بوده است که از راویانی روایت نقل شود که هم خوان عقیده و رای خودشان باشند .
    با این حال جای این سوال وجود دارد که آیا روایت شیعه ها در این دو کتاب صحیح بخاری و صحیح مسلم آمده؟در صورت آمدن چه مقدار آمده است؟
    پاسخ این است برخي از روایات موجود در کتاب صحیح بخاری و صحیح مسلم در باب های مختلف با روایات شیعه مطابق هستند، زیرا آن ها روایات پیامبر را از طریق اصحاب آورده اند و کتاب های روایی شیعه آن روایات را از طریق پیامبر آورده اند از این رو از حیث مضمون و لفظ در موارد زیادی با هم مطابق می باشند.
    البته در چند باب مطابقت کم است: یکی در باب امامت و جانشینی رسول خدا که آنها با توجه به اعتقادی که به خلفا داشته و جریان خلافت را مطابق حق می دانند، روایاتی که با این موضوع همخوان نبوده را نقل نکرده یا توجیه رده و دخل و تصرف نموده اند تا با اعتقادشان همراستا باشد و روایاتی که مطابق اعتقادشان وضع شده را آورده اند.
    دوم در باب فضایل که سعی داشته اند. فضایل امام علی و اهل بیت را کتمان کنند و در مقابل برای دیگران روایاتی حاکی از فضایل تراشیده اند.
    با این وجود باز هم روایات فضایل اهل بیت در این کتاب ها فراوان است که بعضی افراد آنها را جمع آوری کرده اند از جمله "فضایل الخمسه من الصحاح السته"، فیروزآبادی، تهران، انتشارات اسلامیه ،سال 1410 ق.
    در باب های دیگر هم با توجه به این که این عالمان از باب علم پیامبر (امام علی و فرزندان معصومش) فاصله گرفته و دیگران را مرجع علمی خود قرار داده اند، روایاتی نقل کرده اند که حق نیست و از اسرائیلیات و ساخته یهود و مسیحیانی است (مثل کعب الاحبار و عبد الله سلام و وهب بن منبه و ...)که اظهار اسلام کردند و باور های خود را در قالب روایت به فرهنگ اسلامی تزریق کردند. طبیعی است که این روایات با روایات ما از معصومین سازگار نمی باشد و برای اطلاع از آنها می توانید به کتاب، محمد صادق نجمی و هاشم زاده هریسی، سیری در صحیحین، مراجعه کنید.
    در باب احکام هم چون دخالت های بیجای خلفا در احکام و بدعت های آنان انحراف هایی به وجود آورد که مورد قبول آنها بود ، به نقل جعلیاتی که توجیه گر این اقدامات است، پرداختند مثل روایات آنها در باب وضو و تکتف (دست بسته نماز خواندن ) ، متعه و ... از این رو در این زمینه ها هم مطابقت روایات خیلی کم است.
    د رادامه چون بحث و سوال در باره این کتاب مطرح شد، پس به بعضی از اشکال های اساسی در باره صحیح بخاری اشاره می کنیم:
    برخورد ای از ضعف های سندی:
    با آن‌که دربارهٔ روایاتی که بخاری در صحیح آورده، گفته شده است: "کلّ من روی عنه البخاری فقد جاوز القنطرة؛(1)هرکس که بخاری از او نقل کرده باشد، از پل (جرح و تعدیل رجالیان) گذشته است"؛ اما واقعیت نشان می‌دهد که او از افراد فاسقو فاجر، خارجی و ناصبی و دینبه دنیا فروخته (همچون عمرو بن عاص، مروان بن حکم، ابوسفیان، معاویه، مغیرة بن شعبة و ...) روایات فراوانی نقل کرده است. اما از افراد صادقو سرچشمهٔ معارف اسلامی و معلمان فرهنگغنی اسلامو حدیث، یا اصلاً نقل نکرده و یا اگر هم نقل کرده نسبت به دیگران بسیار ناچیز و کم است.(2)
    برخورداری از ضعف محتوایی
    گذشته از اشکال‌های پیش‌گفته، مهم‌ترین نقدی که بر صحیح بخاری وارد است، نقل روایاتی است که از هر جهت با فرهنگ و آموزه‌های قرآن کریم و پیامبر اکرم ـ صلی‌الله‌علیه‌وآله ـ و اهل بیت ـ علیهم‌السلام ـ حتی از دیدگاه برخی از صاحب نظران اهل سنت مخالف است. بدون تردید اگر مدعی باشیم که صحیح بخاری در شکل‌دهی شماری از اندیشه‌های نادرست کلامی و فقهی و دور ساختن امت اسلامی از فرهنگ ناب اسلامی و قرآنی به‌عنوان مهم‌ترین منبع روایی، بیشترین نقش را داشته است، سخنی از روی گزاف نخواهد بود. (3)برای نمونه، صحیح بخاری در بُعد توحید، از خدایی یاد می‌کند که دارای جسم، اعضا و جوارح و قابل رؤیت است و (مانند موجودات عادی) محل اعراض و صفات قابل زوال است. (4)
    انتقاد اصلی شیعه به صحیح بخاری
    یکی از انتقادات اصلی شیعه به صحیح بخاری، این است که نقل روایت از طریق امامان شیعه و فرزندان آنان بسیار اندک است. با آن‌که او دست‌کم با دو تن از ائمه شیعه، امام هادی و امام حسن عسکری علیهماالسلام ـ معاصر بوده است، تنها احادیث معدودی از امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام، امام حسن مجتبی ـ علیه‌السلام ـ و امام باقر ـ علیه‌السلام ـ روایت کرده است. در مقابل روایاتی از خوارج و نواصب (از قبیل عکرمه و عمران بن حطان) که حتی بسیاری از محدثان اهل سنت آنان را جرح و تضعیف کرده‌اند، در اسناد احادیث بخاری آمده‌است.
    پی نوشت ها:
    1. حلبی، برهان‌الدین، الکشف الحثیث، ص ۱۱۲، انتشارات مکتبة النهضة العربیة، چاپ اول، ۱۴۰۷ ق.
    2. نصیری، علی، حدیث‌شناسی،قم،انتشارات سنابل،سال 1383 خورشیدی،چاپ اول، ج ۱، ص ۱۴۱ ـ ۱۴۳
    3. همان ص ۱۴۴
    4. در این‌باره به «کتاب التوحید» صحیح بخاری مراجعه شود.

    ویرایش توسط محسن : ۱۳۹۲/۰۸/۲۰ در ساعت ۱۷:۰۳

  7. صلوات ها 3


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    100
    حضور
    1 روز 4 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    187



    روات سلسله مراتب احادیثشان هم شیعهدرش نیست؟

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    دفاع از حضرت زهرا (س)-سید عباس-اکبر بیرامی
    نوشته
    1,424
    حضور
    33 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    2
    گالری
    2
    صلوات
    2980



    کتاب مسلم مملو از روات شیعه است
    خطیب نقل می کند :
    کتاب استادی ملان من حدیث الشیعه .یعنی مسلم بن حجاج
    کتاب مسلم حجاج مملو از حدیث شیعه است
    الکفایه ص 159
    روات شیعه در سند صحاح اهل سنت
    علامه شرف الدین در کتاب مراجعات بیش از 100 روای شیعه را می ارود . و اقای مجمد جعفر طبسی در کتاب رجال الشیعه فی اسانید السنه 140 نفر را ذکر می کند
    قابل توجه تهمت زنندگان ::
    ان شاء الله در آن دنیا با هم صحبت می کنیم و فقط یک سوال دارم چرا واقعا تهمت زدند ؟؟؟
    نکند ظاهر و باطن و عالم الغیب بودند نعوذ بالله ؟؟؟
    امام سجاد ع می فرمایند:
    لاستحل رجال مسلمون دمی * یرون أقبح ما یأتونه حسنا
    ای بسا اگر برخی لباب علمم ظاهر کنم مردم می گند امام سجاد بت پرسته یک مشت مسلمان خونم را می ریزن





  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    عاشق اباالفضل ع (مريدشم، ديوونشم)
    نوشته
    1,682
    حضور
    57 روز 10 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3272



    نقل قول نوشته اصلی توسط me+ نمایش پست ها
    شنیده ام اکثر روات صحیحین شیعه بوده و در تشیع ایشان شکی نیست. درست است؟ تشکر
    البته مطلب خطيب بغدادي را برادر عزيزم عمار متذكر شدند:::::::::::::

    وسئل عن الفضل بن محمد الشعراني، فقال: صدوق في الرواية إلا أنه كان من الغالين في التشيع، قيل له: فقد حدثت عنه في الصحيح، فقال: لأن كتاب أستاذي ملآن من حديث الشيعة يعني مسلم بن الحجاج،
    از او در مورد فضل بن محمد شعراني سوال شد؛ پس گفت: در روايت راستگوست، اما اشکالي که دارد اين است که در مورد تشيع زياده روي مي کند؛ به او گفتند: در صحيح از وي روايت کرده ايد. گفت: کتاب استادم پر از روايات شيعه است (يعني کتاب صحيح مسلم)!!! .
    الكفاية في علم الرواية، ص195، رقم 349.

    اماااااااااااااااااااااا:: :::::::::::::::::::::


    1) عبيد الله بن موسى بن أبى المختار : باذام ، العبسى مولاهم ، أبو محمد الكوفى ،متوفی : 213 ،

    طبقه 9 ( صغار اتباع تابیعن ) ،

    رتبته عند ابن حجر : ثقة ، كان يتشيع ،

    رتبته عند الذهبي : ثقة ، أحد الأعلام على تشيعه و بدعته ( این بدعه رو خوب دقت کنین ) .

    هر شش کتاب روایی اهل سنت از او نقل روایت کرده اند . در 43 جا از بخاری نام او آمده است . احادیث فراوانی از او را بخاری نقل کرده من جمله :

    بُنِيَ الإِسْلاَمُ عَلَى خَمْسٍ: شَهَادَةِ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ، وَإِقَامِ الصَّلاَةِ، وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ، وَالحَجِّ، وَصَوْمِ رَمَضَانَ

    2 ) محمد بن فضيل بن غزوان بن جرير الضبى مولاهم ، أبو عبد الرحمن الكوفى ، متوفی : 295 ،

    طبقه : 9 ( صغار اتباع تابعین )

    رتبته عند ابن حجر : صدوق عارف رمى بالتشيع

    رتبته عند الذهبي : ثقة شيعى

    هر شش کتاب روایی اهل سنت ( کتب سته ) از او روایت کرده اند و در 18 جای بخاری از او روایت آمده است من جمله :


  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    دفاع از حضرت زهرا (س)-سید عباس-اکبر بیرامی
    نوشته
    1,424
    حضور
    33 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    2
    گالری
    2
    صلوات
    2980



    ممنون از برادر خیمه گاه ابوالفضل برای شناخت روایان شیعه در صحاح کتاب
    مجمد جعفر طبسی در کتاب رجال الشیعه فی اسانید السنه 140 نفر را ذکر کرده است که بنده از اینترنت دانلودش کردم و حجمی هم ندارد آیت الله قزوینی که سرور ما هستند در شبکه ولایت به عنوان نمونه چند تن را ذکر کردند که بنده یادداشت کردم به این ترتیب :
    به عنوان مثال :
    ابان بن تغلب
    روایت کرده در 5 کتاب از صحاح مسلم سنن ابی داود نسای ابن ماجه ترمذی .تهذیب التهذیب ج6 ص 81
    از شیعیان غالی است کان غالیا فی التشیع . الکامل فی ضعفاء الرجال ج1 ص 386
    خالد بن مخلد
    در کتاب تهذیب التهذیب امده است که از هر 6 صحاح نقل کرده است و شیعه است و شیعه ی افراطی هم هست جوزجانی به ابوبکر و عمر فحش می داده کان شتاما
    سعید بن عمرو
    از روایان صحیحین است باز هم می گویند غال زائع یعنی فی التشیع . تهذیب التهذیب ج4 ص 46

    عبدالله بن شریک
    روایت کرده در صحاح ابن حبان می گوید کان غالیا فی التشیع یروی .. تهذیب التهذیب ج5 ص 663
    ذهبی فیه تشیع خفیف . سیر اعلام النبلاء ج5 ص 606
    عبدالله بن عمر بن محمد الاموی
    روایتی کرده برای مسلم وسنن ابی داود و نسایی کان غالیا فی التشیع ... یروی عنه مسلم اثنی عشر حدیثا.
    تهذیب التهذیب ج5 ص 391
    عدی بن ثابت
    در همه صحاح است عین یعنی تمام صحاح ابن معین : شیعی مفرط ... الا انه کان غالیا یعنی فی التشیع
    تهذیب التهذیب ج4 ص 150
    علی بن هاشم
    از راویان کتاب ادب مفرد است و هم چنین از راویان مسلم هم هست و کان یتشیع... کان هو ابوه غالیین فی مذهبهما
    تهذیب التهذیب ح4 ص 364
    فصل بن دکین
    روایت کرده برای هر 6 صحاح .تهذیب التهذیب ج8 ص 263
    ذهبی می گوید تشیع خفیف . سیر اعلام النبلا ج10 ص 151 . ج6 ص 153
    در کتاب المراجعات 100 نفر را ذکر می کند
    قابل توجه تهمت زنندگان ::
    ان شاء الله در آن دنیا با هم صحبت می کنیم و فقط یک سوال دارم چرا واقعا تهمت زدند ؟؟؟
    نکند ظاهر و باطن و عالم الغیب بودند نعوذ بالله ؟؟؟
    امام سجاد ع می فرمایند:
    لاستحل رجال مسلمون دمی * یرون أقبح ما یأتونه حسنا
    ای بسا اگر برخی لباب علمم ظاهر کنم مردم می گند امام سجاد بت پرسته یک مشت مسلمان خونم را می ریزن





  15. صلوات


  16. #8
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    100
    حضور
    1 روز 4 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    187



    حالا کارشناس درست میفرماید یاشما دوستان؟

  17. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    عاشق اباالفضل ع (مريدشم، ديوونشم)
    نوشته
    1,682
    حضور
    57 روز 10 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3272



    نقل قول نوشته اصلی توسط me+ نمایش پست ها
    حالا کارشناس درست میفرماید یاشما دوستان؟
    بنده خوار و ذليل گنه كارم و پر از اشتباه اما به اقوال برادر عمار گوش بده زيرا او مصداق ايه: هو الذي يصلي عليكم و ملائكه هست كه خدا و فرشتگان بر او درود مي فرستند

    اما دستور قران به شما اين است برادرم::::::::


    فبشر عباد الذين يستمعون القول فيتبون احسنه


    شما اقوال و اخبار و اطلاعات را بخوان هركدام با تحقيق و پزوهش شما هم خواني داشت و بهتر بود ان را انتخاب كن، شما در انتخاب ازاديد برادرم، لا اكراه

    انشا الله خدا حافظ شما باشد
    ویرایش توسط kheymegahabalfazl : ۱۳۹۲/۰۷/۱۷ در ساعت ۰۰:۲۶

  18. صلوات


  19. #10
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    100
    حضور
    1 روز 4 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    187



    ایا کارشناس محسندرست میگن یا برادرعمار؟روات شیعه داریم یانه؟

  20. صلوات


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۱۰/۲۶, ۱۲:۳۴ : 2

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود