صفحه 1 از 22 1231121 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا روح تولد و مرگ دارد ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955

    آیا روح تولد و مرگ دارد ؟




    سلام

    ایا روح تولد و مرگ دارد ؟


    باتشکر



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293





    با نام و یاد دوست




    آیا روح تولد و مرگ دارد ؟







    کارشناس بحث: استاد صادق



  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,022
    حضور
    192 روز 9 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28749



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    سلام

    ایا روح تولد و مرگ دارد ؟


    باتشکر


    پاسخ :
    با سلام وتقدیر از شما برای دقت در این گونه امور .
    در ابتدا باید گفت : تولد روح در ضمن تولد جسم وبدن انجام می شود چون روح وبدن یک حقیقت متحد است که موجودی به نام انسان از آن دو شکل می گیرد . انسان موجود دو ساحتی است یکی ساحه آن بدن او و ساحه دیگر حقیقتی است که از آن «به من» یا «خود» تعبیر می‌شود و در آموزه های دینی روح نامیده شده. (1) در هر صورت روح تولد مستقل از بدن ندارد ودر ضمن بدن از مادر متولد می شود . اما در باره مرگ روح باید گفت :
    قرآن فرمود:
    «کل شیء هالک إلا وجهه و له الحکم و إلیه ترجعون؛(2) جز ذات او همه چیز نابود شونده است، فرمان از آن اوست و به سوی او بازگردانیده می‌شوید».
    از این اصل کلی مرگ همگان حتى فرشتگان مقرب به خوبی معلوم می‌شود. اما نحوة مرگ آنان برای کسی معلوم نیست، چون در آموزه‌های وحیانی در این باره چیزی بیان نشده است.
    اما بر اساس این قاعده که مرگ هر موجودی متناسب با ساختار وجود خود اوست، شاید مرگ روح مثل مرگ فرشتگان به مفهوم محو و فنای هستی آنان در نور عظمت و جلال و شوکت هستی بی‌کران حق تعالى باشد. آنان در قیامت با دمیده شدن صور مانند قطرات در دریای بی‌کران نامتناهی حق فانی خواهند شد. به گفتة سعدی:
    چو سلطان عزت عَلَم بر کشد جهان سر به جیب عدم در کشد(3)
    بنابراین در باره نحوة مرگ موجود مجرد مثل روح وفرشته گان
    جز این که بگوییم فنای هستی آنان در هستی بی‌کران حق و محو قطرات وجود آن ها در دریای بی‌کران هستی خداوند است، چیزی دیگری را به آسانی نمی‌توان گفت. چو مرگ ارواح نظیر مرگ فرشتگان درکش آسان نخواهد بود،ولی اصل فنای آنان در پیشگاه هستی بی کران حق مطرح است، گرچه نحوه آن فنا برای ما قابل درک نیست.



    پی‌نوشت‌ها:
    1. ر. ک: آموزش کلام اسلامی، ج 2، ص 213
    2. . قصص (28) آیه 88.
    3. بوستان سعدی، نشر دوستان تهران 1370 ش، باب 3، ص 90.
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۰۷/۱۱ در ساعت ۱۴:۱۸ دلیل: اصلاح نقل قول

  7. صلوات ها 12


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    قدم زدن زیر بارون
    نوشته
    1,578
    حضور
    61 روز 9 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    50
    صلوات
    4213



    سلام و عرض ادب.
    خواهرم، سرکار بی نظیر.

    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    سلام

    ایا روح تولد و مرگ دارد ؟


    باتشکر
    ضمن تشکر از شما خواهر فرهیخته بابت ایجاد این موضوع، نظر شخصی و تفسیر شخصی حقیر به شرح زیر است:

    آیه شریفه 28 سوره بقره: « كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَكُنتُمْ أَمْوَاتًا فَأَحْيَاكُمْ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ »

    حرف "ف" : ترتیب زمانی بلافاصله را بیان میدارد.
    حرف "ثم" : ترتیب زمانی فاصله دار (خواه با فاصله کم، خواه با فاصله زیاد) را بیان میدارد.

    وَكُنتُمْ أَمْوَاتًا : اشاره به جنین است قبل از انشاء روح.

    فاحیاکم
    : اشاره به تولد و خلقت روح است. با توجه به اینکه روح از امر پروردگار است، خلقت و تولد روح نیز آنی بوده و بلافاصله موجود شده. بنابراین از حرف "ف" استفاده نموده.

    ثُمَّ يُمِيتُكُمْ
    : اشاره به برقراری ارتباط روح و کالبد است. ارتباط روح غیر مادی با جسم مادی به دلیل شرایط عالم خلق، شامل گذر زمان (ولو اندک) است. بنابراین از حرف "ثم" استفاده نموده. مرگ روح در این مرحله، تعبیری است از محدود شدن ارتباط روح با عالم امر در اثر ارتباط با عالم خلق. از دیدگاه حقیر، در فاصله خلقت روح تا ارتباطش با کالبد، میثاق او و خداوند منعقد گردیده.

    ثُمَّ يُحْيِيكُمْ : اشاره به رفع محدودیت ارتباط روح با عالم امر پس از مرگ جسم دارد. به تعبیری دیگر تولد دوم روح.

    ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ : اشاره به فاصله زمانی برزخ از تولد دوم روح تا قیامت دارد.

    بنابراین از دیدگاه حقیر، روح متولد میشود ولی مرگ ندارد. فقط علاوه بر تولد اولش، میتوان با توجه به تغییر در ارتباطش با عالم امر، یک مرگ و یک تولد دیگر برایش تعبیر نمود.

    و همانطور که میدانید آیه فوق در اصل، مربوط به موت و حیات و اماته جسم در دنیا و حیات مجدد در پایان برزخ است و دلیلی بر معاد جسمانی-روحانی.
    ویرایش توسط استوار : ۱۳۹۲/۰۷/۱۱ در ساعت ۱۳:۱۷
    از ثــری تا به ثــريّـــا به عبـــوديّــت او .............. همه در ذكر و مناجات و قيامند و قعود

  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    سلا م خدمت شما و با عرض احترام

    شما تفسیری کاملا جدید از این ایه ارایه دادید که نقد ان از نظر من اینگونه است



    نقل قول نوشته اصلی توسط استوار نمایش پست ها
    وَكُنتُمْ أَمْوَاتًا : اشاره به جنین است قبل از انشاء روح.
    معنی ان این است که شما مرده بودید یعنی زمانی که نبودید مثلا انرژی بودید

    در حالی که شما اشاره به جنین کرده اید و ما نمی توانیم جنین را مرده فرض کنیم
    حتی در حالت جنینی هم ما هستیم و زنده ایم قلب ضربان دارد



    نقل قول نوشته اصلی توسط استوار نمایش پست ها
    فاحیاکم : اشاره به تولد و خلقت روح است. با توجه به اینکه روح از امر پروردگار است، خلقت و تولد روح نیز آنی بوده و بلافاصله موجود شده. بنابراین از حرف "ف" استفاده نموده.
    شما زنده شدن را با دمیدن روح در نطر گرفته اید
    در حالی که حتی جنین دو سه روزه زنده است





    نقل قول نوشته اصلی توسط استوار نمایش پست ها
    ثُمَّ يُحْيِيكُمْ : اشاره به رفع محدودیت ارتباط روح با عالم امر پس از مرگ جسم دارد. به تعبیری دیگر تولد دوم روح.
    باز هم اینجا چون می گوید سپس زنده شدید
    منظور زنده شدن در عالم اخرت هست و چون فاصله زیاد هست هم از کلمه ثم استفاده کرذده است

    در کل شما مرگ و زندگی را فقط برای روح در این ایه در نظر گرفته اید
    و جسم چه می شود ؟ ایا برای جسم مرگ و زندگی نیست ؟



    نقل قول نوشته اصلی توسط استوار نمایش پست ها
    بنابراین از دیدگاه حقیر، روح متولد میشود ولی مرگ ندارد. فقط علاوه بر تولد اولش، میتوان با توجه تغییر در ارتباطش با عالم امر، یک مرگ و یک تولد دیگر برایش تعبیر نمود.
    من نظرم این است که چون روح موجود مستقلی نیست و وابسته به جسم است تولد و حتی مرگ برای ان نمی توان در نظر گرفت

    در کجای قران یا حتی روایات از روح به عنوان یک موجود نام برده شده است ؟


    با تشکر



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    خــدا » همه چیز
    نوشته
    6,192
    حضور
    144 روز 10 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    3158
    صلوات
    44196



    به نظر من ما در مورد روح یک جمله میدانیم مابقی چیزهای ساخته ذهن بشر در مورد روح هست:
    *روح از جانب خداست *

    مـــرغ باغ ملکوتم
    دورم از عـــــالم خاک



    توجیه یه دختر محجبه برای نشر عکس خود
    دوس دارم عکسم را برای تبلیغ حجاب منتشر کنم !

    کلیک کنید


  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    پس از مرگ شناسی
    نوشته
    283
    حضور
    8 روز 13 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    633



    نقل قول نوشته اصلی توسط استوار نمایش پست ها
    وَكُنتُمْ أَمْوَاتًا : اشاره به جنین است قبل از انشاء روح.
    درود

    بر گردان = و شما مردگانی بودید !

    روشنگری (تفسیر ) شما که فرموده اید اشاره به جنین است قبل از انشاء روحدرست نیست جناب استوار
    چرا ؟
    چون هتا پیش از دمیدن روان در آن , یاخته های رویان زنده اند و در هال رُست و نمو



    ویرایش توسط نوری نیرو : ۱۳۹۲/۰۷/۱۱ در ساعت ۱۴:۴۰

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    صوت قرآن از لبان دلربا
    نوشته
    322
    حضور
    6 روز 15 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    555



    سلام خدمت همه دوستان عزیز
    بررسی نظرات مختلف در رابطه با موت و حیات در آیات قرآن

    نظریه اول:
    در تمام آیات قرآن، موت و حیات به یک معنا و با مصداق های ثابت بیان شده است.

    موت اول: عدم وجود، قبل از حیات دنیوی
    حیات اول: زندگی دنیوی
    موت دوم: موت و خارج شدن از دنیا
    حیات دوم: زندگی ابدی در آخرت


    اشکالات نظریه اول:
    اگر چه این نظریه با برخی از آیات همخوانی دارد (از جمله بقره: 28) ولی قابل تعمیم به تمام آیات قرآن نمی باشد.
    زمانی که این نظریه را با آیه 11 سوره غافر بررسی می کنیم دو اشکال اساسی به وجود می آید.
    اول اینکه: در این آیه خداوند از زبان کفار می فرماید: دو بار میراندی و دو بار حیات بخشیدی تا اینکه این مسأله باعث شد به گناهان خود اعتراف کنیم و به یقین برسیم.
    اگر موت قبل از حیات دنیا و همچنین حیات دنیوی در به یقین رسیدن آنها تأثیری می داشت، می بایست در همین دنیا به یقین برسند، اما اولین جایی که کفار به یقین خواهند رسید، موت بعد از حیات دنیوی خواهد بود، در نتیجه اولین موت مورد نظر در این آیه مرگ در دنیاست.

    دوم اینکه: در این آیه از زبان کفار به صراحت بیان می شود که ما را میراندی، از آنجایی که میراندن قبل از حیات معنایی ندارد، پس ناچاراً موت اول باید بعد از حیات باشد و با اتفاق نظر حیات اول حیات دنیویست.

    نظریه دوم:
    این نظریه هم مانند نظریه اول، در تمام آیات قرآن، موت و حیات را به یک معنا و با مصداق های ثابت می داند، البته با اندکی تفاوت در مصداق ها.

    موت اول: مرگ و خارج شدن از دنیا
    حیات اول: زندگی برزخی
    موت دوم: موت و خارج شدم از برزخ
    حیات دوم: زندگی ابدی در آخرت


    اشکالات نظریه دوم:
    این نظریه هم مانند نظریه اول، تنها با برخی از آیات همخوانی دارد (از جمله غافر: 11) ولی باز قابل تعمیم به تمام آیات قرآن نمی باشد.
    و زمانی که این نظریه را با آیه 28 سوره بقره بررسی می کنیم با اشکال مواجه می شویم.
    چرا که بیان صریح آیه اینگونه است که موت اول قبل از حیات دنیاست.

    اما نظریه سوم:
    موت و حیات در آیات مختلف معانی مختلفی دارد و اصولاً موت را نمی توان مرگ و نیستی معنا کرد، بلکه معنای واقعی آن پایان مهلت زندگی در یک عالم است و با اتمام این مهلت به عالم دیگر انتقال یافتن.

    این نظریه نه تنها اشکالی بر آن مترصد نمی شود، بلکه قابل تعمیم به تمامی آیات قرآن خواهد بود.

    با در نظر گرفتن این نظریه، معنای واقعی موت روح در عالم برزخ روشن می شود و اشکالی بر آن وارد نخواهد شد.
    با در نظر گرفتن این نظریه، می توان درک کرد که افزوده شدن تعداد موت و حیات ها در این دنیا بر شمار دو موت و دو حیات اشاره شده در آیات اضافه نمی کند.
    با در نظر گرفتن این نظریه، صحت رجعت و عدم تناقض آن با آیه 11 سوره غافر روشن می شود.

    در پناه حق..

    *.*.* گفته بودم چو بیـایی غـم دل با تو بگـویم *.*.*.*.*.*.*.*.*.*.* چه بگویم که غم از دل برود چون تو بیایی*.*.*

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    در ابتدا باید گفت : تولد روح در ضمن تولد جسم وبدن انجام می شود چون روح وبدن یک حقیقت متحد است که موجودی به نام انسان از آن دو شکل می گیرد
    سلام

    با توجه به اینکه روح و بدن را یک حقیقت متحد نامیدید پس چرا پس از مرگ بدن یا انسان
    همچنان برای روح بقا در نظر می گیرید ؟

    چون بنا به گفته شما روح وابسته به تن است و متحد با ان است پس اگر تنی نباشد چطور می توان
    روح را جدای از ان در نظر گرفت ؟

    با تعریف شما از نظر حقیر با مرگ انسان روح هم که با ان متحد هست می میرد

    یعنی منیت انسان یا همان خود انسان می میرد

    با تشکر






    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    قدم زدن زیر بارون
    نوشته
    1,578
    حضور
    61 روز 9 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    50
    صلوات
    4213



    سلام و عرض ادب

    نقل قول نوشته اصلی توسط استوار نمایش پست ها
    وَكُنتُمْ أَمْوَاتًا : اشاره به جنین است قبل از انشاء روح.
    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    معنی ان این است که شما مرده بودید یعنی زمانی که نبودید مثلا انرژی بودید
    در حالی که شما اشاره به جنین کرده اید و ما نمی توانیم جنین را مرده فرض کنیم
    حتی در حالت جنینی هم ما هستیم و زنده ایم قلب ضربان دارد
    نقل قول نوشته اصلی توسط غلام ملی نوری نمایش پست ها
    روشنگری (تفسیر ) شما که فرموده اید اشاره به جنین است قبل از انشاء روحدرست نیست جناب استوار
    چرا ؟
    چون هتا پیش از دمیدن روان در آن , یاخته های رویان زنده اند و در هال رُست و نمو
    بله. لازم بود منظورم را کاملتر و روشنتر بیان میکردم. ممنون از تذکرتان.
    جنین و حتی قبل از آن اسپرم و تخمک حیات دارند. و موجوداتی صاحب شعورند. و منظور حقیر از موت جنین، عدم ارتباط روح با آن و در نتیجه عدم خودآگاهی و اراده برای آن موجود با شعور است.
    فبلا هم در جاهای دیگر عرض کرده بودم که روح را عامل حیات نمیدانم. بلکه روح را عامل تبلور اراده و خودآگاهی در یک موجود زنده با شعور میدانم.
    همانطور که تعبیر مرگ روح را با محدودیتش در ارتباط با عالم امر بیان نمودم.


    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    شما زنده شدن را با دمیدن روح در نطر گرفته اید
    در حالی که حتی جنین دو سه روزه زنده است
    خیر اینگونه نیست.
    ابتدا گفتم خلقت و تولد روح بر اساس فاحیاکم.
    سپس گفتم ارتباط آن روح با کالبد بر اساس ثم یمیتکم.
    یعنی بوجود آمدن روح را زنده شدن روح، و ارتباط روح با کالبد را مرگ روح میدانم. (به واسطه محدودیتش در ارتباط با عالم امر یا همان اصلش)
    همچنین مرگ کالبد و رفع محدودیت روح با عالم امر را حیات دوباره روح قلمداد میکنم.


    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    در کل شما مرگ و زندگی را فقط برای روح در این ایه در نظر گرفته اید
    و جسم چه می شود ؟ ایا برای جسم مرگ و زندگی نیست ؟
    اگر جمله انتهائی مطلبم را خوانده باشید:
    نقل قول نوشته اصلی توسط استوار نمایش پست ها
    و همانطور که میدانید آیه فوق در اصل، مربوط به موت و حیات و اماته جسم در دنیا و حیات مجدد در پایان برزخ است و دلیلی بر معاد جسمانی-روحانی.
    متوجه میشوید که حقیر دو تفسیر از این آیه دارم:
    یکی همان تفسیر معروف در نقل قول فوق و دیگری تفسیری شخصی در رابطه با روح و مرتبط به سؤال تاپیک.
    ویرایش توسط استوار : ۱۳۹۲/۰۷/۱۱ در ساعت ۱۵:۱۲
    از ثــری تا به ثــريّـــا به عبـــوديّــت او .............. همه در ذكر و مناجات و قيامند و قعود

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 22 1231121 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود