جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: داستان پیامبران

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    5
    حضور
    10 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12

    اشاره داستان پیامبران




    سلام،
    بنده سؤالی در زمینه داستان انبیاء در قرآن دارم. در اکثر داستانهای انبیاء که در قرآن آمده، داستان به این شکل شاکله یافته است که مثلا آن پیامبر در میان فلان قوم فرستاده شد و خود را بشارت و بیم دهنده معرفی کرد و مردم را به اطاعت از و عبادت خداوند یکتا فرا خوانده است، و عده ای از مردم او را پذیرفته و عده کثیری او را دروغگو خوانده اند (مثلاً . اما اصلاً اشاره ای به اوردن برهان و شاهد از جانب خدا (یعنی معجزه) نشده است. یعنی برداشت یک فرد عادی که این حکایت را در قرآن میخواند این میشود که مردی از جانب خدا آمده و مردم را به خدا دعوت میکند، ولی مردم او را تکذیب میکنند، خوب این فرد عادی می گوید هر کسی که بلند شود و بگوید من از جانب خدا آمده ام و مردم را به خدا بخواند که نمیشود به او اطمینان کرد، باید برهانی محکم بیاورد، اما در قرآن اشاره ای به این آورده شدن براهین و معجزه نشده است. چرا اینگونه است؟
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۵/۰۹/۰۸ در ساعت ۱۹:۴۶

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 16 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58286



    با نام و یاد دوست




    داستان پیامبران







    کارشناس بحث: استاد عماد


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,133
    حضور
    45 روز 18 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10535



    نقل قول نوشته اصلی توسط esmaeel-e نمایش پست ها
    اما اصلاً اشاره ای به اوردن برهان و شاهد از جانب خدا (یعنی معجزه) نشده است. یعنی برداشت یک فرد عادی که این حکایت را در قرآن میخواند این میشود که مردی از جانب خدا آمده و مردم را به خدا دعوت میکند، ولی مردم او را تکذیب میکنند، خوب این فرد عادی می گوید هر کسی که بلند شود و بگوید من از جانب خدا آمده ام و مردم را به خدا بخواند که نمیشود به او اطمینان کرد، باید برهانی محکم بیاورد، اما در قرآن اشاره ای به این آورده شدن براهین و معجزه نشده است. چرا اینگونه است؟
    سلام علیکم
    فرمایش شما صحیح نیست
    خداوند در ایه 25سوره حدید می فرمایند لقد ارسلنا رسلنا بالبينات).ما رسولان خود را همراه با معجزات روشـن گـسـيـل داشـتـيـم
    اما بعضی از پیامبران که معمولا شاخص بوده اند نوع معجزه انان آمده و بعضی نیامده ، نیامدن معجزه بعضی از پیامبران دلیل بر نبود معجزه از آنان نیست چون خداوند در ایه ای که ذکر کردیم بیان نموده اند همه پیامبران معجزه داشته اند
    قران کتاب تاریخ نیست که تمام جزئیات تاریخی را بیان نماید در بعضی موارد که نیاز بوده بیان نموده ودر بعضی موارد بیان ننموده است
    اینکه کلی بگوید همه پیامبران معجزه دارند و برای تعدادی از آنها معجزاتی نقل کند این معنا را دارد که غرض بیان این است که پیامبران معجزه داشته اند نه اینکه بخواهد مثل کتابهای قصص الانبیا یکی یکی پیامبران را بنویسد و بعد محل تولد زندگی و معجزات وبعد محل وفاتشان را بیان کند
    اما در قران برای بسیاری از پیامبران معجزاتی نقل شده است
    برخى معجزات حضرت موسى(ع) عبارتند از: انداختن عصا و تبديل شدن آن به اژدها و خنثى نمودن سحر ساحران فرعون، بيرون آوردن دست از گريبان و روشن شدن و درخشندگى در بين انگشتان آن حضرت، غرق شدن فرعونيان در رود نيل و نجات پيروان حضرت موسى، زدن عصا بر سنگ در بيابان و جوشيدن چشمه هاى آب به اذن خداوند، ارسال توفان، ملخ، شپش، قورباغه ها و خون شدن آب ها در ميان قوم حضرت موسى از جانب خداوند; چنان كه آيات سوره اعراف به آنها اشاره دارد
    معجزه حضرت نوح
    خبر از طوفان هولناک
    (فَأَنجَيْنَـهُ وَ أَصْحَـبَ السَّفِينَةِ وَ جَعَلْنَـهَآ ءَايَةً لِّلْعَــلَمِينَ);(1) او را با كشتى نشينان برهانيديم و آن[ سفينه] را براى جهانيان عبرتى گردانيديم
    شاید بگوید اینکه معجزه نیست معجزه باید قبل از بلا باشد ولی خبر از بلا و طوفان خود نوعی معجزه است
    معجزه حضرت ابراهیم
    بردا وسلاما شدن آتش
    قُلْنَا يَا نَارُ كُونِي بَرْدًا وَسَلَامًا عَلَى إِبْرَاهِيمَ (2) گفتیم ای اتش برای ابراهیم سرد وسلامت باش
    این خود نوعی معجزه است وقتی پیامبری ادعای نبوت می کند و او را تکذیب می کنند و در آتش می افکنند وبعد آتش گلستان می شود ایا این معجزه نیست ؟
    ادامه دارد

    1.عنكبوت، آيه 15.
    2.انبیاء ایه 69


  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,133
    حضور
    45 روز 18 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10535



    ادامه پست قبلی


    حضرت موسى نیز معجزه هاى فراوانى داشته اند، آن معجزاتى كه قرآن كريم ذكر مى كند عبارتند از:
    1. تبديل شدن عصا به مار عظيم و بلعيدن ابزار ساحران. طه ایه 20
    2. يد بيضاء; يعنى درخشيدن دست موسى هم چون يك منبع نور. اعراف ایه 133
    3.قورباغه ها كه از رود نيل سربرآوردند و آن قدر توليد مثل كردند كه زندگى آنان را دچار مشكل كردند اعراف ایه 133
    4. دم; يعنى ابتلاى عمومى به خون دماغ و يا به رنگ خون درآمدن رود نيل به گونه اى كه نه براى نوشيدن قابل
    استفاده بود نه براى كشاورزى اعراف ایه 133
    5. شكافته شدن دريا; به گونه اى كه بنى اسرائيل توانستند از آن بگذرند. بقره ایه 50
    6. جوشيدن چشمه ها از سنگ سخت. بقره ایه 60
    7. جدا شدن قسمتى از كوه و قرار گرفتن هم چون سايبانى بالاى سر آنان. اعراف ایه 171
    8. بازگشت زندگى به فرد كشته شده اى كه قتل او مايه اختلاف شديد ميان بنى اسرائيل شده بود.بقره ایه 73
    9. استفاده از سايه ابرها كه در حرارت شديد بيابان بر سر آنان قرار
    مى گرفت.بقره ایه 57
    10. زنده كردن مردگان;شفا دادن شخص كور;
    شفا دادن مريض پيسى. مائده ایه 100
    علاوه بر اینها معجزات دیگری نیز حضرت موسی داشته است که در قران به آنها اشاره شده است



  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,731
    حضور
    109 روز 13 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    4
    گالری
    1583
    صلوات
    37596



    سلام علیکم

    جناب عماد در آیه 24 سوره مبارکه یوسف علیه السلام میخوانیم:

    " وَ لَقَد هَمّّت بِه وَ هَمَّ بِها لَو لا اَن رَءا بُرهانَ رَبِه کذلکَ لِنصرفَ عَنه السُّوءَ وَ الفَحشاءَ ....."

    منظور از برهان در این آیه همون معجزه است؟

    باتشکر


    نتیجه اش زیباست وقتی این دو را پیوند می زنیم؛


    اینکه فرمودند: زکات زیبایی، پاکدامنی ست

    و اینکه پرداخت زکات دارائیت را افزون می کند

    حالا آنان که زیبایی بیشتر می خواهند، بسم الله




  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 16 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58286



    نقل قول نوشته اصلی توسط باغ بهشت نمایش پست ها
    سلام علیکم

    جناب عماد در آیه 24 سوره مبارکه یوسف علیه السلام میخوانیم:

    " وَ لَقَد هَمّّت بِه وَ هَمَّ بِها لَو لا اَن رَءا بُرهانَ رَبِه کذلکَ لِنصرفَ عَنه السُّوءَ وَ الفَحشاءَ ....."

    منظور از برهان در این آیه همون معجزه است؟

    باتشکر

    با نام و یاد دوست

    سلام

    برای یافتن پاسخ سوال فوق به تاپیک زیر مراجعه کنید:

    http://www.askdin.com/thread4464.html

    در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید


  13. صلوات ها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود