صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا خداوند جزییات احکام دین را در قرآن نیاورده است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    1,736
    حضور
    33 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    119
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3287

    چرا خداوند جزییات احکام دین را در قرآن نیاورده است؟




    با سلام خدمت کارشناسان و کاربران محترم.
    همان طور که در عنوان موضوع هم آوردم سوال این است که چرا خداوند جزییات احکام را در قرآن نیاورده است تا ما نیاز به احادیث پیامبر و معصومین نداشته باشیم که در آنها تحریف وارد شده است و ناچار باشیم برای تشخیص حدیث صحیح از جعلی علمی برسازیم با عنوان علم رجال و حدیث که بشری است و خطاپذیر و یقینی نیست.
    آیا این نقض غرض الهی در هدایت بشر نیست؟ در واقع اگر خداوند قرآن را از تحریف حفظ کرده است باید احادیث معصومین را هم از تحریف حفظ می کرد.
    و من الله توفیق


  2. صلوات ها 10


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله




    چرا خداوند جزییات احکام دین را در قرآن نیاورده است؟







    کارشناس بحث: استاد رئوف



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,333
    حضور
    28 روز 20 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3973

    قرآن




    نقل قول نوشته اصلی توسط شریعت عقلانی نمایش پست ها
    با سلام خدمت کارشناسان و کاربران محترم.
    همان طور که در عنوان موضوع هم آوردم سوال این است که چرا خداوند جزییات احکام را در قرآن نیاورده است تا ما نیاز به احادیث پیامبر و معصومین نداشته باشیم که در آنها تحریف وارد شده است و ناچار باشیم برای تشخیص حدیث صحیح از جعلی علمی برسازیم با عنوان علم رجال و حدیث که بشری است و خطاپذیر و یقینی نیست.
    آیا این نقض غرض الهی در هدایت بشر نیست؟ در واقع اگر خداوند قرآن را از تحریف حفظ کرده است باید احادیث معصومین را هم از تحریف حفظ می کرد.
    و من الله توفیق

    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    چند مطلب :

    - معارف قرآن تنها محدود به احکام نیست. در قرآن مباحث اخلاقی، تاریخی، اعتقادی و .. بیان شده است و البته مطالب مربوط به احکام نیز بیان شده است. با توجه به این مطلب که قرآن کتاب هدایت است، نمی توان توقع داشت که این کتاب تنها محدود به احکام باشد بلکه از آنجایی که اعتقادات زیر بنا و پشتوانه ی احکام هستند، باید به مسائل اعتقادی اهمیت ویژه ای داده شود. با توجه به این مطلب نمی توان توقع داشت که قرآن سراسر به احکام بپردازد.

    - مطلب بعدی این است که حال که تنها بخشی از قرآن به احکام اختصاص دارد، بنابراین نمی توان توقع داشت که تمام جزئیات احکام بیان شود.

    - مسئله ی دیگری که باید در نظر گرفته شود این است که مسائل مختلفی ممکن است در شرایط متفاوت رخ دهد و نمی توان توقع داشت که یک کتاب که حدود 600 صفحه است، تمام جزئیات مسائل را بیان کرده باشد. بلکه آن چیزی که امکان پذیر است این است که اصول کلی در قرآن بیان شود و جزئیات توسط پیامبر و دیگر معصومان تبیین شود.

    - مسئله دیگر این است که در علومی که وجود دارد خطای نا خواسته بشری، مشکلی ایجاد نمی کند و این خطاهای ناخواسته اگر از روی کم کاری نباشد، معفو است.

    - نکته ی دیگر آن است که این مسئله نقض غرض نیست زیرا که با استفاده از علوم دینی و روش های اجتهاد می توان به پیام الهی دست یافت و این چنین نیست که پیام الهی در دسترس نباشد و نابود شده باشد.

    موفق باشید


  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    خــدا » همه چیز
    نوشته
    6,204
    حضور
    145 روز 4 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    3161
    صلوات
    44234



    جناب رئوف میشه این نکته رو هم اضافه کرد که احکام وابسته به زمان و مکان هست؟
    مثلا الان مباحث احکامی زیادی مطرح شده اند که در گذشته نبوده اند.

    مـــرغ باغ ملکوتم
    دورم از عـــــالم خاک



    توجیه یه دختر محجبه برای نشر عکس خود
    دوس دارم عکسم را برای تبلیغ حجاب منتشر کنم !

    کلیک کنید


  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    349
    حضور
    4 روز 9 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    81
    صلوات
    986



    نقل قول نوشته اصلی توسط ابوالفضل نمایش پست ها
    جناب رئوف میشه این نکته رو هم اضافه کرد که احکام وابسته به زمان و مکان هست؟
    مثلا الان مباحث احکامی زیادی مطرح شده اند که در گذشته نبوده اند.
    عرض سلام خدمت شما.
    البته هیچ حکمی نیست که در گذشته نبوده باشه.
    فقط احکام ثانویه به مرور زمان و در مکانهای مختلف و شرایط حاکم بر زمان تغییر میکند.

    لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما
    با ثامن الائمه جــــــــــــــواد الائمه گفت.
    با تازیانه مـــــــــــــــــــادر ما را چرا زدند.

    با ثامن الائمه جــــــــــــــواد الائمه گفت.
    چگونه مرگ یک مادر چهل تن متهم دارد.

    الهمــــــــ عجلــــــ لولیکــــ الفرجـــ (عج)

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    313
    حضور
    12 روز 5 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    756



    نقل قول نوشته اصلی توسط رئوف نمایش پست ها
    - معارف قرآن تنها محدود به احکام نیست. در قرآن مباحث اخلاقی، تاریخی، اعتقادی و .. بیان شده است و البته مطالب مربوط به احکام نیز بیان شده است. با توجه به این مطلب که قرآن کتاب هدایت است، نمی توان توقع داشت که این کتاب تنها محدود به احکام باشد بلکه از آنجایی که اعتقادات زیر بنا و پشتوانه ی احکام هستند، باید به مسائل اعتقادی اهمیت ویژه ای داده شود. با توجه به این مطلب نمی توان توقع داشت که قرآن سراسر به احکام بپردازد.

    - مطلب بعدی این است که حال که تنها بخشی از قرآن به احکام اختصاص دارد، بنابراین نمی توان توقع داشت که تمام جزئیات احکام بیان شود.

    - مسئله ی دیگری که باید در نظر گرفته شود این است که مسائل مختلفی ممکن است در شرایط متفاوت رخ دهد و نمی توان توقع داشت که یک کتاب که حدود 600 صفحه است، تمام جزئیات مسائل را بیان کرده باشد. بلکه آن چیزی که امکان پذیر است این است که اصول کلی در قرآن بیان شود و جزئیات توسط پیامبر و دیگر معصومان تبیین شود.

    - مسئله دیگر این است که در علومی که وجود دارد خطای نا خواسته بشری، مشکلی ایجاد نمی کند و این خطاهای ناخواسته اگر از روی کم کاری نباشد، معفو است.

    - نکته ی دیگر آن است که این مسئله نقض غرض نیست زیرا که با استفاده از علوم دینی و روش های اجتهاد می توان به پیام الهی دست یافت و این چنین نیست که پیام الهی در دسترس نباشد و نابود شده باشد.
    استاد این پاسخ قانع کننده نبود
    آیا خداوند نمیتوانست یک کتاب دستورات الهی بفرستد چرا که در فقه میگویند چون عقل ما دسترسی به تمام مصالح و مفاسد نداشت خدا دین و آموزه های فقهی آن را فرستاد. چرا اینها در خود قران یا در کتابی به ضمیمه و بدون تحریفات متداول در روایات به ما نرسیده است.
    در مورد نکته اخری که فرمودید در بسیاری از مسائل اختلاف هست که خیلی از این مسائل هم مسائل کم اهمیتی نیستند. یک عالم بزرگ میگوید حکم خدا این بوده عالم بزرگ دیگری حکم خدا را چیز دیگری میداند و این موارد کم نیستند.

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    1,736
    حضور
    33 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    119
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3287



    نقل قول نوشته اصلی توسط رئوف نمایش پست ها
    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    بنده هم خدمت شما سلام عرض می کنم و از پاسخ گویی شما کمال تشکر را داریم.
    نقل قول نوشته اصلی توسط رئوف نمایش پست ها
    معارف قرآن تنها محدود به احکام نیست. در قرآن مباحث اخلاقی، تاریخی، اعتقادی و .. بیان شده است و البته مطالب مربوط به احکام نیز بیان شده است. با توجه به این مطلب که قرآن کتاب هدایت است، نمی توان توقع داشت که این کتاب تنها محدود به احکام باشد بلکه از آنجایی که اعتقادات زیر بنا و پشتوانه ی احکام هستند، باید به مسائل اعتقادی اهمیت ویژه ای داده شود. با توجه به این مطلب نمی توان توقع داشت که قرآن سراسر به احکام بپردازد.
    بنده هم عرض نکردم فقط احکام باشد. بلکه گفتم در کنار تمام معارف اعتقادی و اخلاقی و البته برخی احکام و کلیات آن هست جزییات تمام احکامی را هم که معصومین گفتند در قرآن میامد.
    نقل قول نوشته اصلی توسط رئوف نمایش پست ها
    مطلب بعدی این است که حال که تنها بخشی از قرآن به احکام اختصاص دارد، بنابراین نمی توان توقع داشت که تمام جزئیات احکام بیان شود.
    چرا نمی توان انتظار داشت؟ بنده انتظار دارم که تمام احکام خدا در کتابی که خود خدا وعده عدم تحریف در آن داده است موجود باشد. تا عمل بنده به آن احکام یقینی باشد.
    نقل قول نوشته اصلی توسط رئوف نمایش پست ها
    مسئله ی دیگری که باید در نظر گرفته شود این است که مسائل مختلفی ممکن است در شرایط متفاوت رخ دهد و نمی توان توقع داشت که یک کتاب که حدود 600 صفحه است، تمام جزئیات مسائل را بیان کرده باشد. بلکه آن چیزی که امکان پذیر است این است که اصول کلی در قرآن بیان شود و جزئیات توسط پیامبر و دیگر معصومان تبیین شود.
    البته قرآن فقط اصول کلی را نگفته است. بلکه احکام جزیی بسیاری را هم آورده است. در ضمن قرآن می توانست بیشتر از 600 صفحه باشد. مثلا در چندین جلد که توسط خود پیامبر در موضوعات مختلفی دسته بندی شده باشد تا هدایت الهی بهتر و یا کیفیت بالاتری انجام پذیرد. چه استبعادی دارد؟ چرا نمی توانانتظار این مسئله را داشت؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط رئوف نمایش پست ها
    مسئله دیگر این است که در علومی که وجود دارد خطای نا خواسته بشری، مشکلی ایجاد نمی کند و این خطاهای ناخواسته اگر از روی کم کاری نباشد، معفو است.
    اگر قرار بر این بود پس چرا خدا قرآن را از تحریف حفظ کرد. می گذاشت خطاهای بشری در آن راه پیدا کند و آیات صحیح و جعلی هم با اجتهاد بشر مشخص شود.
    نقل قول نوشته اصلی توسط رئوف نمایش پست ها
    نکته ی دیگر آن است که این مسئله نقض غرض نیست زیرا که با استفاده از علوم دینی و روش های اجتهاد می توان به پیام الهی دست یافت و این چنین نیست که پیام الهی در دسترس نباشد و نابود شده باشد.
    خیر این اجتهاد ها بدلیل ایتکه اختلافات بسیاری دارند و منشا مجاله های فقهی بسیاری شده اند لذا نمی توان گفت اجتهاد فقها و فتاوای آنها صد در صد نظر خداوند بوده است. به عنوان مثال در علم رجال به افراد مورد وثوق اعتماد هست و به افراد دروغگو اعتماد نمی کنند. منتها این نقد وارد است که از دروغگوترین دروغگویان هم ممکن است کلام راست صادر گردد و راستگوترین راستگویان هم ممکن است در انتقال احادیث خطاهای بشریرخ دهد. لذا اجتهاد فقها اصلا و ابدا یقینی نیست.
    و من الله توفیق


  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,333
    حضور
    28 روز 20 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3973

    مباحث جدید




    نقل قول نوشته اصلی توسط ابوالفضل نمایش پست ها
    جناب رئوف میشه این نکته رو هم اضافه کرد که احکام وابسته به زمان و مکان هست؟
    مثلا الان مباحث احکامی زیادی مطرح شده اند که در گذشته نبوده اند.
    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    بله این مسئله هم، می تواند یکی از موارد مورد بحث باشد. البته باید به این مسئله توجه کرد که اصول کلی در قرآن و حدیث وجود دارد که وظایف ما را نسبت به موارد جدید مشخص می کند به عبارت دیگر راهکار هایی آموزه های دینی ما برای مسائل جدید، در نظر گرفته شده است.

    موفق باشید

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,333
    حضور
    28 روز 20 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3973

    فقه




    نقل قول نوشته اصلی توسط dinshenasii نمایش پست ها
    استاد این پاسخ قانع کننده نبود
    آیا خداوند نمیتوانست یک کتاب دستورات الهی بفرستد چرا که در فقه میگویند چون عقل ما دسترسی به تمام مصالح و مفاسد نداشت خدا دین و آموزه های فقهی آن را فرستاد. چرا اینها در خود قران یا در کتابی به ضمیمه و بدون تحریفات متداول در روایات به ما نرسیده است.
    در مورد نکته اخری که فرمودید در بسیاری از مسائل اختلاف هست که خیلی از این مسائل هم مسائل کم اهمیتی نیستند. یک عالم بزرگ میگوید حکم خدا این بوده عالم بزرگ دیگری حکم خدا را چیز دیگری میداند و این موارد کم نیستند.
    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    دوست گرامی، رساله توضیح المسائل هم نیاز به توضیح برای مردم دارد، قرآن نیز نیاز به شارح دارد، شارحی که به خوبی آن را می شناسد و برای مردم به خوبی شرح و بسط می دهد. در هر صورت باید در عمل به فردی مراجعه شود که ابهامات جدید و نیز صورت های مختلف یک حکم را بیان کند.
    جزئیات مباحث فقهی بسیار بیشتر از آن چیزی است که شما تصور می کنید. و امکان آنکه آنها را در یک یا دو جلد کتاب بیان می کردند، واقعا تصور درستی نیست. به طور مثال کتاب جواهر الکلام که یک دوره فقه تخصصی است مشتمل بر 43 جلد است در حالی که این کتاب در حدود 150 سال پیش نوشته شده است و اگر امروزه مباحث جدید را نیز به آن اضافه کنیم، حجم آن بسیار بیشتر خواهد شد. بنابراین تنها کاری که عملا می تواند اتفاق بیفتد آن است که اصول کلی در قرآن بیان شود و جزئیات احکام در طول تاریخ توسط پیامبر و 12 امام معصوم تشریح شود.

    موفق باشید


  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,333
    حضور
    28 روز 20 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3973

    متن اصلی




    نقل قول نوشته اصلی توسط شریعت عقلانی نمایش پست ها

    بنده هم خدمت شما سلام عرض می کنم و از پاسخ گویی شما کمال تشکر را داریم.
    .
    .
    .

    اگر قرار بر این بود پس چرا خدا قرآن را از تحریف حفظ کرد. می گذاشت خطاهای بشری در آن راه پیدا کند و آیات صحیح و جعلی هم با اجتهاد بشر مشخص شود.

    خیر این اجتهاد ها بدلیل ایتکه اختلافات بسیاری دارند و منشا مجاله های فقهی بسیاری شده اند لذا نمی توان گفت اجتهاد فقها و فتاوای آنها صد در صد نظر خداوند بوده است. به عنوان مثال در علم رجال به افراد مورد وثوق اعتماد هست و به افراد دروغگو اعتماد نمی کنند. منتها این نقد وارد است که از دروغگوترین دروغگویان هم ممکن است کلام راست صادر گردد و راستگوترین راستگویان هم ممکن است در انتقال احادیث خطاهای بشریرخ دهد. لذا اجتهاد فقها اصلا و ابدا یقینی نیست.
    و من الله توفیق

    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    بخشی از پاسخ به پرسش های شما را در جواب اخیر به جناب دین شناسی، متذکر شدم، لطفا در آن کامنت مطالعه کنید. اما در مورد موارد دیگر:

    - جایگاه قرآن و روایات یکسان نیست و مقایسه این دو با هم صحیح نیستند. قرآن پیام الهی است و اصل یک دین را تشکیل می دهد و متن اصلی است که دیگر متون به اعتبار استنادشان به آن حجیت پیدا می کنند. به عبارت دیگر ملاک قبول یا رد متون دیگر، قرآن است. احادیث جنبه شرح و بسط آن را دارند و بر اساس متون دینی اگر حدیثی مخالف قرآن بود، باید آن حدیث را به دیوار زد (کنایه از مردود بودن حدیث) بنابراین اینکه اصل دین و سنگ محک دیگر متون از تحریف مصون باشد، متفاوت از احادیث است.
    قرآن کتابی است که مورد اجماع تمام مسلمین است و همه در حفظ آن کوشیده اند و نسخه های متعددی که در جهان اسلام در طول تاریخ وجود داشته، اختلافی ندارد و این نشان از صحت آن است در حالیکه احادیث لزوما چنین نبوده و آموزه های ائمه شیعه، مورد پذیرش تمام گروه های اسلامی نبوده اند و این آموزه ها دشمنانی نیز داشته اند که در صدد از بین بردن آنها بوده اند، معلوم است که نتیجه این متون با متن اصلی می تواند متفاوت باشد. به این معنا که در احادیث، احادیث جعلی راه بیابد ولی در قرآن چنین نباشد. آن چه مهم است این است که قرآن که سنگ محک است سالم باقی بماند تا به مدد آن، احادیث صحیح و غیر صحیح را از هم بازشناسی کنیم.

    - عرض بنده این نبود که فتوای خداوند صد در صد، مراد خداوند هستند و احتمال خطا ندارند، عرض بنده این بود که همه آنها چون از روی تلاش و کوشش و نیز طی کردن مراحل لازم به دست آمده است، در نزد خداوند ماجور است و به جهت خطا بودن یک فتوا، مکلف مواخذه نمی شود.

    موفق باشید


  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی نظرتون درباره مادر شوهر چیه؟ ((مادر شوهر کُشونه بیایید تماشا))
    توسط safir sabz در انجمن سایر موارد
    پاسخ: 100
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۷/۰۹, ۱۱:۱۱
  2. جمع بندی تایید لات ها و کفتربازها توسط امام صادق علیه السلام
    توسط صدور انقلاب در انجمن جعل حدیث
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۱۰/۱۵, ۱۳:۴۵
  3. جمع بندی آیا دانش کنونی تایید می کند که سید های امروزی فرزند پیامبر اسلام هستند؟
    توسط نوری نیرو در انجمن دین و حقوق بشر
    پاسخ: 40
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۹/۱۶, ۲۱:۱۶
  4. پاسخ: 105
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۸/۱۶, ۰۹:۲۶

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود