صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حسد چیست ؟ فرق حسد و غبطه چیست ؟(اثر حسادت در اراده خدا ! )

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    مطلب حسد چیست ؟ فرق حسد و غبطه چیست ؟(اثر حسادت در اراده خدا ! )




    تعریف حسد :
    آرزوی زوال نعمت از کسی است که سزاوار داشتن آن نعمت است ، چه آن نعمت به حسود برسد یا نرسد . شخص حسود علاوه بر آرزوی قلبی چه بسا کوشش در زوال آن نعمت می کند .
    حسد رذیله اخلاقی ای است که از کینه حاصل می شود و کینه نیز از نتائج غضب است . به عبارت دیگر حسد شاخه ای از درخت غضب می باشد . مقابل حسد خیرخواهی است.

    منشأ کلی حسد :
    منشأ کلی این صفت مذموم و انفعال روانی به مانند سایر رذائل ، کوری قلب و انکار الطاف خداوندی است . و به عبارت دیگر صاحبان چنین صفت بدی به نوعی بیماری و مرض قلبی گرفتارند ، که می بایست برای درمان آن از اخلاق اسلامی کمک بگیرند .

    فرق حسد و غبطه :
    هنگامی که خداوند به برادر یا خواهر دینی انسان نعمتی عطا می فرماید ، چه نعمت مادی باشد و چه نعمت معنوی از قبیل تقوا و علم ، دو حالت برای انسان مؤمن پیش می آید :
    1 – انسان آن نعمت داده شده به دیگری را دوست نمی دارد و خواهان نابودی آن است ، به این حالت حسد یا رشک گفته می شود ، که این مذموم است ، مصداق آیه قرآن کریم :
    قال الله تعالی : وَدَّ كَثِيرٌ مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ يَرُدُّونَكُم مِّن بَعْدِ إِيمَانِكُمْ كُفَّاراً حَسَدًا مِّنْ عِندِ أَنفُسِهِم مِّن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ ...( بقره آیه 109 )
    گروهی از اهل کتاب بر شما حسد می ورزند و با آنکه حقيقت بر آنها آشکارشده ، دوست دارند شما را از راه خود به کفر بازگردانند .

    2 – انسان مؤمن از وجود و دوام آن نعمت برای برادر و خواهر دینی خود نفرت ندارد ، امّا مثل آن نعمت را از خداوند برای خود می خواهد ، به این حالت غبطه و یا اشتیاق گفته می شود ، که این ممدوح است ، مصداق آیه قرآن کریم :
    قال الله تعالی : و فی ذلک فلیتنافس المتنافسون.( مطففین آیه 26 ) .
    و غافلان برای این نعمت و شادمانی ابدی باید به شوق و رغبت بکوشند .

    عوامل ایجاد حسد :
    عوامل گوناگونی در ایجاد این رذیله اخلاقی دخالت دارند از جمله :
    1 – دشمنی .
    2 – بزرگی طلبی .
    3 – تکبر و خود بزرگ بینی .
    4 – ترس .
    5 – حب جاه و مقام .
    ممکن است برخی یا تمام این عوامل در ایجاد حسد در فردی دخیل باشند .

    این مبحث ادامه دارد ..
    و من الله التوفیق
    ویرایش توسط سادات : ۱۳۹۱/۰۷/۱۱ در ساعت ۱۲:۴۳

  2. صلوات ها 21


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    162
    حضور
    3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    2
    گالری
    0
    صلوات
    968



    به نظر من منشا حسد ناشی از ناراضی بودن از تقدیر الهی است

  5. صلوات ها 15


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    4,747
    حضور
    46 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    41
    صلوات
    26912



    امام صادق (عليه السلام):

    حسد چیست ؟ فرق حسد و غبطه چیست ؟(اثر حسادت در اراده خدا ! )

    قال لقمان لابنه : وللحاسد ثلاث علامات : يغتاب اذا غاب و يتملق اذا شهد و يشمت بالمصيبة

    لقمان به فرزندش گفت :
    حسود را سه نشانه است : پشت سر غيبت مى كند، رو به رو تملق مى گويد و از گرفتارى ديگران شاد مى شود.

    حسد چیست ؟ فرق حسد و غبطه چیست ؟(اثر حسادت در اراده خدا ! )

    خصال ص 121.



    امام على (عليه السلام):

    حسد چیست ؟ فرق حسد و غبطه چیست ؟(اثر حسادت در اراده خدا ! )

    لله در الحسد ما اعدله ! بدا بصاحبه فقتله

    آفرين بر حسادت ! چه عدالت پيشه است !
    پيش از همه صاحب خود را مى كشد.

    حسد چیست ؟ فرق حسد و غبطه چیست ؟(اثر حسادت در اراده خدا ! )

    شرح نهج البلاغه 1/316.



    امام على (عليه السلام):
    حسد چیست ؟ فرق حسد و غبطه چیست ؟(اثر حسادت در اراده خدا ! )

    الحسد عيب فاضح و شح فادح لايشفى صاحبه الا بلوغ آماله فيمن يحسده

    حسادت عيبى رسوا و بخلى سهمگين است و حسود تا به آرزوى خود درباره محسودش نرسد آرام نمى گيرد.

    حسد چیست ؟ فرق حسد و غبطه چیست ؟(اثر حسادت در اراده خدا ! )


    غررالحكم 2/164/2205.


    ویرایش توسط مشکاة : ۱۳۹۱/۰۵/۰۶ در ساعت ۰۴:۵۷ دلیل: ادغام پست ها

  7. صلوات ها 17


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    "حسد" در لغت به معني بدخواهي و خواستن زوال نعمت و سعادتِ ديگري است[1] و در اصطلاح نيز به معني آرزو کردن زوال و نيستي نعمت كسي كه استحقاق آن نعمت را دارد.[2] شخص حسود در واقع با خداوند متعال به خاطر اعطا و تدبيرش در نزاع است و راضي به كار خدا نیست.[3]

    حسد از منظر آيات قرآن
    يكي از عمده‌ترين عوامل تخريب و فساد در جهان، تخريب و فسادي است كه از ناحيه افراد حسود نشأت مي‌گيرد و بدون شك ارتكاب هر گناهي براي تأمين يكي از خواسته‌هاي نفساني است.
    قرآن حسادت را عامل نخستين قتلي كه در روي كره زمين رخ داده است، معرفي كرده و مي‌فرمايد:
    «وَتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأ ابْنَي ءادَمَ بّالحَقِّ إذ قَرّبا قُرباناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أحَدِهِما وَلَمْ يُتَقَبَّل مِنَ الآخَرِ قالَ الأقتُلَنّكَ قالَ إنّما يَتَقَبَّلَ اللهُ مِنَ المُتَّقينَ» (مائده 27)
    «داستان دو فرزند آدم را به حق بر آنها بخوان هنگامي كه هر كدام عملي براي تقرب به پروردگار انجام دادند، اما از يكي پذيرفته شد و از ديگري قبول نشد و او گفت به خدا سوگند تو را خواهم كشت (ديگري) گفت: به درستي كه خداوند از پرهيزكاران مي‌پذيرد »

    از اين آيه استفاده مي‌شود كه در زمان حضرت آدم مراسم قرباني وجود داشته و هابيل و قابيل كه فرزندان حضرت آدم بودند، به دستور پدرشان عبادت قرباني را انجام دادند، ولي تنها، قرباني هابيل پذيرفته شد و برادر ديگر كه قرباني‌اش پذيرفته نشده بود، به شدت خشمگين شد و آتش حسادت به برادرش هابيل در دل او شعله كشيد و سرانجام، او را به قتل رسانید.[4]
    يكبار ديگر تاريخ در حال اجرا بود و آن هم در مورد يوسف پيامبر، آنجا كه برادران او به خاطر حسادت به يوسف، تصميم به قتل او گرفتند و در نهایت او را در چاه انداختند.[5]

    «قالَ قائِلُ مِنْهُمْ لاتَقْتُلُوا يُوسُفَ وَأَلقُوهُ فِي غَيابات الجُبّ يَلتَقِطْهُ بَعْضَ السَّيارَةِ إنْ كُنْتُم فعِلينَ » (يوسف 10)
    «يكي از برادران گفت: يوسف را نكشيد و اگر كاري مي‌خواهيد انجام دهيد، او را در نهانگاه چاه بيفكنيد تا بعضي از قافله‌ها او را بردارند و به مكان دوري ببرند »

    اين آيه در مورد حسادت يهوديان به مسلمانان است، كه چون خودشان ايمان نداشتند، مي‌خواستند آنها را نيز از ايمان برگردانند.
    «وَدّ كَثيرٌ مِنْ أهْلِ الكِتابِ لَوْ‌ يَرُدُونَكُمْ مِنْ‌بَعدِ إيمنِكُمْ كُفّاراً حَسَداً مِنْ عِندِ أنفُسِهِم مِنْ بَعدِ ما تَتَبيّنَ لَهُمُ الحَقّ....»
    «بسياري از اهل كتاب دوست داشتند، كه شما را بعد از ايمان آوردنتان از آن برگردانند، به خاطر حسادتي كه بر ايمان شما در نفس خود داشتند، بعد از آنكه حق بر آنها روشن شده بود »(بقره 109)

    خداوند در سورۀ فلق حسد را از بدترين و زشت‌ترين صفات برشمرده و دستور داده که از شر شخص حسود به خدا پناه ببرید:
    «مِنْ شَرِِّّ حاسِدٍ إذا حَسَد»(فلق 5)
    «پناه مي‌برم به خدا از شر حسود، آنگاه كه حسادت كند »

    حسد در روايات
    در روايات نكوهش شديدي از حسد شده، بطوري كه در مورد كمتر رذيله‌اي چنين نكوهشي شده است.
    پيامبر اكرم (ص): «خداوند به موسي بن عمران فرموده همانا حسود از نعمتهاي من ناراحت است و از قسمتي كه براي بندگانم مقرر داشته‌ام رويگردان »
    امام باقر (ع): «حسد ايمان را مي‌خورد، همانگونه كه آتش هيزم را » [6]
    امام صادق (ع): «از حسادت كردن به يكديگر بپرهيزيد؛ زيرا كفر، ريشه‌اش حسادت است »
    فضيل عياض روايت كرده كه حضرت صادق (ع) فرمودند: «همانا مؤمن غبطه مي‌خورد و حسد نمي‌ورزد، ولي منافق حسد مي‌ورزد و غبطه نمي‌خورد »[7]

    آثار سوء حسد از نظر امام علي (ع):
    1- حسود دائماً ناراحت است و اين سبب بيماري جسمي و روحي او مي‌شود.
    2- حسد ريشه ايمان را خورده و انسان را نابود مي‌كند.
    3- حسد حجاب ضخيمي در برابر معرفت و شناخت حقايق است.
    4- فرد حسود به همه مردم حتي نزديكانش حسادت مي‌كند و این امر باعث از دست دادن دوستانش می­شود.
    5- حسود هرگز به سيادت و بزرگي نمي‌رسد.
    6- حسود بسيار حسرت و اندوه دارد و گناهانش پيوسته افزوده مي‌شود.[8]

    درمان حسد
    براي درمان هر يك از رذايل اخلاقي دو راه وجود دارد.
    درمان علمي: انسان بايد به پيامدها و آثار ويرانگر حسد در زندگي و روح و روان خود بنگرد و اينكه چقدر براي دين و دنياي او مضرّ است و در آن انديشه كند، شايد متنبّه شود.
    درمان عملي: مواظبت بر آثار خيرخواهي كه ضد حسد است، يعني به كسي كه حسادت مي‌كند، برعكس آن عمل كرده و دائماً صفات خوب و نيك او را بيان كرده، تا براي خودش ملكه شده و دست از حسادت بردارد.[9]



    [1] . قرشي، سيد علي اكبر؛ قاموس قرآن، دارالكتب الاسلاميه، تهران، 78، چاپ هشتم، ج 1، ص 131.

    [2] . خسروي حسيني، سيدغلامرضا؛ ترجمه و تحقيق مفردات الفاظ قرآن، نشر مرتضوي، تهران، 75، چاپ دوم، ج 1، ص 487.

    [3] . مصطفوي تبريزي، حسن، التحقيق في كلمات القرآن، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، تهران، 74، چاپ اول، ص 213.

    [4] . مصباح يزدي، محمدتقي، اخلاق در قرآن، موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني، قم، 78، چاپ اول، ج 3، ص 201 و 202.

    [5] . مكارم شيرازي، ناصر؛ تفسير نمونه، دارالكتب الاسلاميه، تهران، 70، چاپ دهم، ج 9، ص 326.

    [6] . محمدي ري شهري، محمد؛ منتخب ميزان الحكمة، مترجم حميدرضا شيخي، نشردارالحديث، 83، ص 153.

    [7] . كليني، محمد؛ اصول كافي، ترجمه صادق حسن زاده، نشر قائم آل محمد، قم، 185، چاپ دوم، ج 3، ص 647.

    [8] . مكارم شيرازي، ناصر؛ اخلاق در قرآن، نشر مدرسه امام علي بن ابي طالب، قم، 78، چاپ اول، ج 2، ص 140 تا 143.

    [9] . مجتبوي، سيد جلال الدين؛ علم اخلاق اسلامي (ترجمه جامع السعادات، نشر حكمت، سال 66، چاپ دوم، ج 2، ص 255.

  9. صلوات ها 16


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    312
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1445



    فرق بين «غبطه» و «حسادت» :


    « حسادت » آن است كه انسان از نعمت ديگران ناراحت می شود و آرزوى از بين رفتن آن نعمت را دارد.

    اما « غبطه »، حالتى است كه انسان از اينكه مثل ديگران داراى فلان نعمت نيست، ناراحت است يعنى، از نداشتن خود و نه از بهره مندى ديگران. در نتيجه آرزو يا تلاش نمی كند كه نعمت از ديگرى سلب گردد بلكه از نعمت ديگران خوشحال است و آرزو و دعا و تلاش می كند كه خود نيز به آن خوبى برسد و معمولًا در نعمتهاى عبادى و معنوى، مثل حال خوش در نماز و سجده نسبت به ديگران حالت غبطه به انسان دست می دهد.

    درمان حسد، دو ركن اساسى دارد:

    ركن اول آن شناخت حسد و ابعاد و نتايج آن در دنيا و آخرت است. ركن دوم عمل و اقدام است.

    يكم : بايد اين نكته را درك نمود كه حسد نه تنها زيانى براى شخص مورد حسد ندارد بلكه چه بسا به نفع او است زيرا حسادت ديگران نوعا موجب غيبت يا تهمت او شده و اين كار موجب از بين رفتن گناهان او و به دوش كشيده شدن آنان توسط حسود می گردد. انسان خردمند هيچ گاه ضرر خود را نمی خواهد و چه ضررى از حسادت بالاتر.

    دوم : خداوند نظام جهان را بنابر حكمت بالغه خود، به گونه اى قرار داده است كه انسانها از هر نظر ، با يكديگر متفاوت باشند. از نظر استعداد، قيافه، مال، خانواده و اين به جهت امتحان و ابتلايى است كه بايد برقرار باشد. اگر آدمى حقيقت اين مطلب را براى خود تصور نمايد و به عمق آن دست يابد، آن گاه بر موقعيت ديگران رشك نخواهد برد چرا كه همه اين موهبتها و تفاوتها را به جهت جريان حركت زندگى و فلسفهاى كه در وراى آن است، می داند.

    سوم : توجه به معاد و نعمت ها و درجات والايى كه پرهيزكاران در قيامت و آخرت دارند، آدمى را از چشم دوختن به متاع دنيا باز می دارد. خداوند در قرآن خطاب به پيامبر (ص) می فرمايد: « ولا تمدن عينيك »(1) « چشم از اين متاع ناقابل دنيوى كه به برخى داده ايم [براى امتحان] بازگير و بر اينان اندوه مخور »،

    اگر آدمى به حقيقت معناى « رزق ربك خير و ابقى » را دريابد، ديگر چشم به امكانات و برخورداری هاى اين و آن نخواهد دوخت و عمر خود را بر سر اين غصه ، گزاف نخواهد گذاشت.

    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــ
    (1) حجر (15)، آيه 88.

    اگر خدا بهت فرمود که لیاقت شهادت را نداری؛ بگو : مگر آنچه را که تا بحال به من داده ای لیاقتش را داشته ام!
    کدام نعمت تو را من لیاقت داشته ام که این یکی را داشته باشم؟!
    مگر تو تا بحال در بذل نعمت هایت به لیاقت من نگاه می کردی؟!

    ***********************




  11. صلوات ها 12


  12. #6
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    مطلب موارد جواز حسد کدامند ؟




    رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله دو مورد را از استثنائات حسد ذکر فرموده اند ، به حدیث زیر توجه کنیم :

    قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
    لا حسد الّا فی اثنین ، رجل اتاه الله مالاَ فسلّطه علی هلکته فی الحق و رجل اتاه الله علماَ فهو یعمل به و یعلمه الناس .
    ( المحجة البیضاء ، ج5 ص 332 )

    حسادت جز در مورد دو نفر جایز نیست :
    مردی که خداوند او را مال دهد و او را در آن مال ، در راه حق مؤفق گرداند ، و مردی که خداوند او را علم داده و او به آن علم ، غافل باشد ، و به مردم نیز بیاموزد .

    این مبحث همچنان ادامه دارد ...
    و من الله التوفیق



  13. صلوات ها 9


  14. #7
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    مطلب منشأ حسد و منشأ غبطه




    منشأ حسد : از دو چیز است :
    یکی عداوت و حقد ، مثل آن که با کسی به جهت جلب نفعی یا دفع ضرری که از او توقع داشتی و نکرد یا به تو ضرری زد ، دشمن شدی ، لازمه ی دشمنی حسد است .
    و یکی از حبّ ریاست و این محتاج به سابقه ندارد . خود علتّ تامّی است زیرا که ریاست با شرکت نمی سازد .
    در هر جهت که ریاست داری می خواهی در آن جهت همسر نداشته باشی ، پس اسم هر کس برده شود قلباّ منقبض شوی و حسد بری .
    و امّا حبّ حیات حسد نیاورد و غبطه آورد . زیرا که غرض نفس از جهت این حبّ آن است که اسباب عیشش مهیا باشد و از برای سایر خلق هم اگر باشد . و لکن از حبّ حیات ، زود عداوت خیزد و از عداوت ، حسد .

    اقتباس از کتاب کاشف الاسرار عارف و عالم ربّانی ملا نظر علی طالقانی رحمة الله علیه

    ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۹/۰۱/۰۳ در ساعت ۰۷:۳۰

  15. صلوات ها 7


  16. #8

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    شارژ ایرانسل-نت-چایی-فلافل
    نوشته
    532
    حضور
    48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4042



    سلام
    به نظرتون بحث رفتارهایی که ارثی به آدما میرسه تاثیری در حسادت نداره؟
    به نظر من یکی از عوامل حسد میتونه همین باشه
    أوْشَكُ دَعْوَةً‌ وَ أسْرَعُ إجابَةُ دُعاءُ الْمَرْءِ لاِخیهِ‌ بِظَهْرِ الْغَیبِ.
    دعایی كه بیشتر امید اجابت آن می رود و زودتر به اجابت می رسد،‌ دعا برای برادر دینی است در پشت سر او.


    التماس دعا

  17. صلوات ها 7


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    156
    حضور
    34 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1265



    سلام
    ممنون از مطلب جالبتون اگر میشه آیاتی رو که در قرآن درباره حسد بیان شده رو بگید

  19. صلوات ها 9


  20. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    مى‏دانیم بسیارى از صفات رذیله از یکدیگر سرچشمه مى‏گیرند، یا به تعبیر دیگر تاثیر متقابل دارند. حسد نیز از صفاتى است که از صفات زشت دیگرى ناشى مى‏شود و خود نیز سرچشمه رذایل فراوانى است!

    علماى اخلاق براى حسد سرچشمه‏هاى زیادى ذکر کرده‏اند: از جمله عداوت و کینه است که موجب مى‏شود انسان آرزوى زوال نعمت از کسى که مورد عداوت اوست کند.


    دیگر
    کبر و خودبرتربینى است، به همین جهت اگر ببیند دیگران مشمول نعمت‏هاى بیشترى شده‏اند آرزو دارد بلکه تلاش مى‏کند که نعمت آنان زایل گردد تا برترى او را نسبت‏به دیگران به خطر نیفکند!

    سوم حب ریاست است که سبب مى‏شود آرزوى زوال نعمت دیگران کند، تا بتواند بر آنها حکومت نماید; زیرا اگر امکانات او از نظر مال و ثروت و قدرت او بیش از دیگران نباشد پایه‏هاى ریاست او سست مى‏شود.


    چهارم از اسباب حسد ترس از نرسیدن به مقاصد مورد نظر است، چرا که گاه انسان تصور مى‏کند نعمت‏هاى الهى محدود است اگر دیگران به آن دست‏یابند امکان رسیدن او را به آن نعمت‏ها کم مى‏کنند.


    پنجمین سبب احساس حقارت و خود کم بینى است، افرادى که در خود لیاقت رسیدن به مقامات والایى را نمى‏بینند و از این نظر گرفتار عقده حقارتند آرزو مى‏کنند دیگران هم به جایى نرسند تا همانند یکدیگر شوند!


    ششمین اسباب حسد بخل و خباثت نفس است

    زیرا بخیل نه تنها حاضر نیست از نعمت‏هاى خود در اختیار دیگران بگذارد بلکه از رسیدن دیگران به نعمت‏هاى الهى نیز بخل مى‏ورزد و ناراحت مى‏شود، آرى تنگ نظرى، کوته‏بینى و رذالت طبع آدمى را به حسد مى‏کشاند و گاه مى‏شود که همه این امور ششگانه دست‏به دست هم مى‏دهند و گاه دو یا سه منشا به هم ضمیمه مى‏شوند و به همان نسبت، خطر حسد فزونى مى‏یابد.

    ولى فراتر از اینها حسد ریشه‏هایى در عقاید انسان نیز دارد، کسى که ایمان به قدرت خدا و لطف و عنایت او و حکمت و تدبیر و عدالتش دارد چگونه مى‏تواند حسد بورزد؟


    شخص حسود با زبان حال دارد به خداوند اعتراض مى‏کند که چرا فلان نعمت را به فلان کس دادى؟ این چه حکمتى است و چه عدالتى؟ چرا به من نمى‏دهى؟ و نیز به زبان حال مى‏گوید:

    هرگاه خدا به دیگرى نعمتى دهد ممکن است از دادن مثل آن به من العیاذ بالله عاجز باشد پس چه بهتر که نعمت از او سلب گردد تا به من برسد

    بنابراین حسودان در واقع گرفتار نوعى تزلزل در پایه‏هاى ایمان به توحید افعالى پروردگار و حکمت و قدرت او هستند، چه اینکه انسانى که به این اصول مؤمن باشد مى‏داند تقسیم نعمت‏ها از سوى خداوند حسابى دارد و بر طبق حکمتى است و نیز مى‏داند خداوند توانایى دارد که بیشتر و بهتر به او ببخشد، هرگاه آنها را شایسته نعمت‏بداند، پس باید کسب شایستگى کند.


    به همین دلیل در حدیثى از زکریا(پیامبر بزرگ الهى) آمده است که خداوند مى‏فرماید:

    «الحاسد عدو لنعمتى، متسخط لقضائى، غیر راض لقسمتى التى قسمت‏بین عبادى
    حسود دشمن نعمت من است، او خشمگین در برابر قضا و تقدیر من و ناراضى از قسمتى است که در میان بندگانم کرده‏ام‏
    »

    شبیه همین معنى از رسول خداصلی‌الله‌علیه‌وآله‌و سلم نقل شده است که مى‏فرماید:

    خداوند به موسى بن عمران فرمود: «لاتحسدن الناس على ما آتیتهم من فضلى، و لاتمدن عینیک الى ذلک، و لاتتبعه نفسک، فان الحاسد ساخط لنعمى، ضاد لقسمى الذى قسمت‏بین عبادى و من یک کذلک فلست منه و لیس منى

    اى موسى! هرگز در مورد آنچه به مردم از فضلم عطا کرده‏ام حسد مورز و چشم به آنها ندوز و آنها را در دل پیگیرى نکن(و بر این امور خرده مگیر); زیرا حسود نسبت‏به نعمت‏هاى من خشمگین و مخالف تقسیمى است که در میان بندگانم کرده‏ام، هر کس چنین باشد نه من از اویم و نه او از من است‏»


    کوتاه سخن اینکه حسود در واقع پایه‏هاى اعتقادى محکمى ندارد وگرنه ى‏دانست‏حسدورزى نوعى انحراف از توحید است.


    شاعر عرب در همین زمینه مى‏گوید:


    الا و قل لمن کان لى حاسدا ا تدرى على من اسات الادب؟! اسات على الله فى فعله اذا انت لم ترض لى ما وهب!

    «به حسود من بگو آیا مى‏دانى نسبت‏به چه کسى اسائه ادب مى‏کنى؟ تو بى ادبى در برابر خداوند نسبت‏به کارش دارى، هرگاه راضى به بخشش خدا در باره من نشوى‏»

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  21. صلوات ها 9


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۲/۰۷/۱۵, ۰۷:۵۸ : 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود