صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا خدا انسان را آفرید؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    6
    حضور
    4 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5

    اشاره چرا خدا انسان را آفرید؟




    نیاز خدا واسه آفریدن انسان چه بود ؟ چرا واقعا؟

    چرا وقتی خدا از اینده انسان ها خبر داره اونا رو مورد امتحان قرار میده؟ اصلا چرا به دنیا بیاره امتحانشون کنه ببرتشون جهنم؟

    خوب همون چندتا مشتیشو بسازه دیگه این همه ادم میسازه واسه چی ؟

    اگه ابلیس یا همون شیطان با خدا کل انداخته انسانها رو به دربدر کنه چرا خدا اینهمه قدرت به او داده ؟

    این حق انتخاب انسان کجاست پس؟ هر کار اشتباهی بکنی دهنت سرویسه چه این دنیا چه اون دنیا.

    این اتیشا که تو جهنمه چه مدلیه مثل آتیشای زمینه؟

    اگه کشتن نفس حرامه چرا این همه اعدام سیاسی داریم ما ، تو تاریخ جمهوری اسلامی؟
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۹/۱۴ در ساعت ۱۳:۲۰

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,569
    حضور
    175 روز 16 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58352



    با نام و یاد دوست




    چرا خدا انسان را آفرید؟







    کارشناس بحث: استاد شعیب


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427




    با سلام خدمت شما دوست عزیز
    از این که سوالات به این مهمی را با سایت خودتان در میان گذاشتید خرسندیم
    یکی از مهمترین سوالاتی که در طول زندگی ذهن انسان را مشغول می کند سوال درباره فلسفه آفرینش انسان است این که چرا خدا انسان را خلق کرد چه نیازی به این کار داشت و ...
    قبل از پاسخ به این سوال مهم دانستن این نکته خالی از لطف نیست که پرسیدن این سوالات ذهنی نه تنها مذموم و بد نیست بلکه سفارش شده دین و نشانه رشد و ترقی ذهنی دینی فرد است
    جواب:
    خدا هیچ نیازی به کسی ندارد و هر چه آفریده است از روی لطف کرم و حکمتش بوده است. خدا هر موجودی را که امکان بودن داشته است را آفریده است خدا چون خدا است می آفریند چون جود و کرم و لطف دارد آفریده است خدا غنی و بی نیاز است و همه چون مخلوق اویند به او نیاز دارند.
    چشمه چون چشمه است می جوشد خورشید چون خورشید است می تابد و اگر به دیگران فایده می دهد نه به خاطر نیازش است بلکه مقتضای ذاتش تابش است.
    خدا انسان را آفریده است چون می دانسته این انسان می تواند با اختیار خود به کمال برسد برای همین زمینه را برای این هدف فراهم کرد. این انسان می تواند با اختیار خود به بالا ترین درجات انسانی برسد و تا آنجا بالا رود که از ملایکه نیز بالاتر رود تا جایی که خدا امتیازهایی را به او می دهد که کارهای خدایی انجام دهد. مریض شفا دهد از غیب خبر دهد مرده زنده کند و حتی از گل موجود زنده خلق کند.
    پس چرا خدا این چنین موجودی را نیافریند؟
    اگر خدا موجودی را که می توانست باشد نیافرید این نشانه نقص و ضعف در خدا نیست(نعوذ بالله)؟
    خدا انسان ها را می آفریند و وسایل و اسباب آزمایش آنها را فراهم می آورد و آنها را می آزماید که کدام رستگار و کدام راه معصیت را در پیش می گیرند.
    پدری چندین کودک دارد و با روحیات آنها آشناست و می داند که کدام درس خوان و کدام تنبل اند اما با این وجود هیچ کدام را از مدرسه و درس خواندن باز نمی دارد حداقل فایده ای که این کار دارد اتمام حجتی است برای بچه ها که فردا کسی اعتراض نکند که من هم اگر درس می خواندم به درجات بالا می رسیدم.
    آری خداوند با علم وسیع خود می داند که انسانها سعادتمند یا شقاوتمند خواهند بود ولی این دانستن به معنای مجبور کردن نیست همانگونه که معلمی می داند فلان دانش آموز توانایی جواب دادن به سوال امتحان را دارد و این کار را به سادگی هم انجام می دهد ولی او را با دیگر افراد یک کلاس، و در یگ گروه کلی مورد آزمون و امتحان قرار می دهد. پس علم معلم به اینکه فلان دانش آموز توانایی خوبی در جواب دادن به سوالات دارد، مانع از این نمی شود که از او امتحان نگیرد و همچنین علم معلم به این مطلب، منافاتی با اختیار دانش آموز ندارد. خداوند نیز انسان را دارای اختیار خلق کرده و مورد آزمایش قرار می دهد و اگر چه می داند که سرنوشت آزمون او چه خواهد بود ولی این به آن معنا نیست که دانستن خدا، موجب جبر می شود چرا که خداوند به نتیجه ی اختیار انسان آگاه است و از آن خبر دارد.
    انسان در درون خود دو عامل برای انجام امور اختیاری دارد یکی عقل و دیگری نفس و خوبی ها و بدی ها در درون او نهادینه شده است همانگونه که در قرآن می فرماید " فالهمها فجورها و تقوی ها" و همچنین در بیرون هم دو راهنما و گرایش متفاوت قرار داد تا این برنامه تکلیفی به طور کامل اجرا شود. خدا زمینه را برای این انتخاب فراهم کرده است
    از طرفی شیطان فقط وسوسه می کند و هیچ کونه تصرف در زندگی انسان ندارد
    وَقَالَ الشَّيْطَانُ لَمَّا قُضِيَ الأَمْرُ إِنَّ اللّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدتُّكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ وَمَا كَانَ لِيَ عَلَيْكُم مِّن سُلْطَانٍ إِلاَّ أَن دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي فَلاَ تَلُومُونِي وَلُومُواْ أَنفُسَكُم مَّا أَنَاْ بِمُصْرِخِكُمْ وَمَا أَنتُمْ بِمُصْرِخِيَّ إِنِّي كَفَرْتُ بِمَآ أَشْرَكْتُمُونِ مِن قَبْلُ إِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
    ترجمه:
    در روز قیامت :
    چون كار از كار گذشت [و داورى صورت گرفت] ........
    شيطان مى‏گويد در حقيقت‏خدا به شما وعده داد .....وعده راست و من به شما وعده دادم و با شما خلاف كردم و مرا بر شما هيچ تسلطى نبود جز اينكه شما را دعوت كردم و شما اجابتم نموديد
    پس مرا ملامت نكنيد و خود را ملامت كنيد من فريادرس شما نيستم و شما هم فريادرس من نيستيد من به آنچه پيش از اين مرا [در كار خدا] شريك مى‏دانستيد كافرم آرى ستمكاران عذابى پردرد خواهند داشت.
    تمام وعده به بهشت و نار و ساختن و سوختن ها برای به کمال رسیدن انسان و از روی حکمت الهی است.

    اگر سوال دیگری بود بنده در خدمت شما بزرگوار هستم.
    التماس دعا



  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط hamed224 نمایش پست ها
    نیاز خدا واسه آفریدن انسان چه بود ؟ چرا واقعا؟
    سلام
    ذات باریتعالی بی نیاز است و فوران این بی نیازی رحمتی است که جهان را پدید آورده است



    نقل قول نوشته اصلی توسط hamed224 نمایش پست ها
    چرا وقتی خدا از اینده انسان ها خبر داره اونا رو مورد امتحان قرار میده؟ اصلا چرا به دنیا بیاره امتحانشون کنه ببرتشون جهنم؟
    امتحان ایجاد فرصت برای بروز دادن استعدادها و تمایلات و کلا مکنونات ذاتی افراد است ونه ابزاری برای مچ گیری و بهانه ای برای عذاب



    نقل قول نوشته اصلی توسط hamed224 نمایش پست ها
    خوب همون چندتا مشتیشو بسازه دیگه این همه ادم میسازه واسه چی ؟
    همه برای رحمت خلق شده اند و در مجموعه ای بهم پیوسته قرار داده شده اند تا در فرصتهای زندگی از روی اختیار نیکی ها را بروز دهند


    نقل قول نوشته اصلی توسط hamed224 نمایش پست ها
    اگه ابلیس یا همون شیطان با خدا کل انداخته انسانها رو به دربدر کنه چرا خدا اینهمه قدرت به او داده ؟
    ابلیس مانند هر موجودی که میتواند انسان را از فرصتها محروم کند عمل می کند این انسان است که باید با تکیه بر نور عقل و ایمان فصتها را غنیمت بشمرد و مدارج را طی کند
    زندگی مسابقه ای برای رسیدن به قله هاست
    اما حرکت در کوهها خطرناک است


    نقل قول نوشته اصلی توسط hamed224 نمایش پست ها
    این حق انتخاب انسان کجاست پس؟ هر کار اشتباهی بکنی دهنت سرویسه چه این دنیا چه اون دنیا.
    انسان حق انتخاب دارد اما نه تام و تمام چون او در مجموعه بزرگ بهم پیوسته موجودات حضور دارد و خیلی عادی است که انتخاب او گاهی محقق میشود و گاهی نه و دیگر اینکه خدای متعال جهان را برای جبران خطاها و عقب ماندگیها تنظیم کرده است ما باید فرصتها را از دست ندهیم


    نقل قول نوشته اصلی توسط hamed224 نمایش پست ها
    این اتیشا که تو جهنمه چه مدلیه مثل آتیشای زمینه؟
    آتشی از جنس حسرت و ندامت یا خشم و غضب اما خالصتر و قویتر و سوزاننده تر



    نقل قول نوشته اصلی توسط hamed224 نمایش پست ها
    اگه کشتن نفس حرامه چرا این همه اعدام سیاسی داریم ما ، تو تاریخ جمهوری اسلامی؟
    قتل نفس به غیر حق حرام است نه به حق وگرنه خدای متعال به جنگ با کفار و منافقین و کشتن آنها فرمان نمی داد
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    279
    حضور
    23 روز 20 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    24
    صلوات
    1741



    سلام

    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها
    آری خداوند با علم وسیع خود می داند که انسانها سعادتمند یا شقاوتمند خواهند بود ولی این دانستن به معنای مجبور کردن نیست
    ولی گاهی اوقات جبر بیشتر از اختیار در زندگی بعضی از انسانها،خودنمایی میکنه! دلیلش چیه؟


    ممنون
    ویرایش توسط تندیس : ۱۳۹۲/۰۷/۰۹ در ساعت ۱۰:۳۵

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    خــدا » همه چیز
    نوشته
    6,206
    حضور
    145 روز 1 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    3161
    صلوات
    44240



    نقل قول نوشته اصلی توسط تندیس نمایش پست ها
    ولی گاهی اوقات جبر بیشتر از اختیار در زندگی بعضی از انسانها،خودنمایی میکنه! دلیلش چیه؟
    جبر و تفویض انسان در حدیث زیر از امام صادق (ع) خلاصه میشود:
    لا جبر و لا تفویض و لکن امر بین امرین .
    نه جبر است و نه تفویض ، بلکه چیزى میان این دو است . اصول کافى ، ج 1، ص 160
    حالا مراحل بعدی که به جبر بیشتر یا تفویض بیشتر سوق داده شود بیشتر دست خود انسان هست
    فرض کنیم یکی میره نوکر یه ارباب خشن میشه مسلما خودش رو بیشتر گرفتار جبر کرده
    و یکی تلاش میکنه رییس میشه و حیطه اختیار خودش رو افزایش میده



    مـــرغ باغ ملکوتم
    دورم از عـــــالم خاک



    توجیه یه دختر محجبه برای نشر عکس خود
    دوس دارم عکسم را برای تبلیغ حجاب منتشر کنم !

    کلیک کنید


  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    279
    حضور
    23 روز 20 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    24
    صلوات
    1741



    سلام


    نقل قول نوشته اصلی توسط ابوالفضل نمایش پست ها
    حالا مراحل بعدی که به جبر بیشتر یا تفویض بیشتر سوق داده شود بیشتر دست خود انسان هست

    به نظر من نمیشه با این قطعیت گفت بیشتر دست خود انسان هست.
    چون گاهی اوقات اتفاقاتی خارج از اختیار بشر صورت میگیره و جبر رو بیشتر نمایان میکنه...

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    خــدا » همه چیز
    نوشته
    6,206
    حضور
    145 روز 1 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    3161
    صلوات
    44240



    نقل قول نوشته اصلی توسط تندیس نمایش پست ها
    به نظر من نمیشه با این قطعیت گفت بیشتر دست خود انسان هست.
    چون گاهی اوقات اتفاقاتی خارج از اختیار بشر صورت میگیره و جبر رو بیشتر نمایان میکنه...
    بالاخره مربوط به دنیای مادی هست و ربط داره به مدیریت انسانها .دانش انسانها . و جنگ و صلح انسانها
    مثلا جنگ بر یه سری انسان تحمیل میشه که باز مربوط میشه به یه سری انسان نادان که جنگ رو شروع میکنن
    زلزله که رخ میده مربوط هست به دانش انسان که میتونه نقاط زلزله خیز رو بشناسه و از ان ها دور بشه
    پس برخی مواقع جبر از روی سهل انگاری به ما تحمیل میشه
    مـــرغ باغ ملکوتم
    دورم از عـــــالم خاک



    توجیه یه دختر محجبه برای نشر عکس خود
    دوس دارم عکسم را برای تبلیغ حجاب منتشر کنم !

    کلیک کنید


  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,006
    حضور
    69 روز 20 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    28
    گالری
    50
    صلوات
    6217



    نقل قول نوشته اصلی توسط hamed224 نمایش پست ها
    چرا خدا انسان را آفرید؟
    سلام علیکم
    سوال شما بخش های مختلفی داره که انشاءالله پاسخ داده خواهد شد!
    علت و فلسفه آفرینش انسان، مثل فلسفه عمومی خلقت است. این دو ماهیتی جدای از هم ندارند. باید دید كه هدف خداوند از آفرینش همه موجودات چیست تا آن گاه فلسفه آفرینش انسان و هدف اصلی آن برای ما روشن گردد.

    تصور ما از انجام کارها، معمولا به دست آوردن سود یا رفع یک نیاز است؛ زیرا ما انسان ها موجوداتی محدود و ناقص هستیم و همواره اعمال ما به یکی از این دو امر برمی گردد؛ اما خداوند، هیچ نقصی ندارد تا با افعالش، قصد رفع آن را داشته باشد. خدا فاقد هیچ کمالی نیست تا به کمال رسیدن برای او متصور باشد؛ بلکه خدایی او اقتضای آفرینش دارد؛ خداوند در قرآن می فرماید:
    «مَا كَانَ عَطَآءُ رَبِّكَ مَحْظُوراً؛[1] عطاى پروردگارت از كسى منع نمى ‏شود.»

    هر چیزی که اقتضای وجود و هستی داشته یا امکان وجود داشتن آن باشد، فیض وجود از خدا دریافت می کند. خداوند بخل در وجود و هستی دادن ندارد تا موجودی که امکان وجود آن است، وجود را دریافت نکند.جهان هستی با تمام نظم و زیبایی هایش نمادی از لطف، مهربانی، علم، قدرت و حکمت خداست؛ به طوری که بدون آفرینش، صفات جمال و جلال خدا مخفی و پنهان می ماند.

    هر «بود»ی، «نمود»ی دارد. نمی شود خدا فیاض باشد، اما فیضی نداشته باشد. همان گونه که نمی تواند نور باشد. اما روشنایی نداشته باشد و رحمت باشد، اما بخشش نداشته باشد. بنابراین، از همین جا می توان نتیجه گرفت که خلقت جهان و از جمله انسان، نتیجه صفات خداوند است.

    خداوند فیض و بخشش دارد و لازمه آن این است که هر چه امکان وجود دارد، فیض و هستی خداوند را دریافت کند. چون قابلیت وجود برای جهان هستی بود، خداوند آن را آفرید. بنابراین، جهان هستی نشان دهنده و نتیجه صفات خداوند است . از این رو، خلقت جهان هستی با تمامی نظم و زیباییش، جلوه گر جمال خداست.خداوند از آن جا که "علم" و "قدرت" و "فضل" و "جود" بی نهایت دارد، جهان و انسان را آفریده است.
    لازمه این صفات آن است که اولا، جهان را بیافریند. ثانیا، خلقت او بهترین و کامل‏ترین آفرینش باشد. در مجموعه هستی اگر وجود مخلوقی، زیبایی و کمال آفرینش مجموعه عالم را افزایش دهد، لازم است خدا آن موجود را خلق کند؛ و عدم خلقت آن موجود، ناشی از جهل، ضعف یا بخل است که در خدای متعال راه ندارد.

    پس جهانی که خدا خلق می کند، باید کامل‏ترین صورت ممکن را داشته باشد. هر چه امکان تحقق دارد، از طرف خداوند فیض وجود دریافت می کند. و در حقیقت، غایت و هدف افعال الهی همان خود اوست. خداوند چون خداست، می‌آفریند. آفرینش، لازمه خدایی اوست؛ او این فیض را از عالم دریغ نمی نماید؛ در عین حال، آفرینش خداوند هم بر اساس صفات حکمت و علم او در نهایت اتقان و استحکام و هدف مندی است.
    و برای درك حقیقت هدف خداوند تذكر این نكته ضروری است كه هدف دو گونه است: یکی هدف فعل و دیگری هدف فاعل. بین این دو تفاوت وجود دارد. به این مثال توجه نمایید:
    صنعتگری موتوری را می سازد که قادر به حرکت با سرعت 800 کیلومتر در ساعت است. هدف این موتور که فعل صنعتگر است، رسیدن به سرعت مورد نظر است. اما هدف اصلی سازنده موتور، نشان دادن توانمندی خود یا رسیدن به شهرت و مانند آن است. با این توضیح باید گفت که فارغ از هدف خداوند در خلقت عالم و اقتضای ذات و صفاتش، این عالم هم مسیر و مقصدی را در پیش دارد که هدف آن به شمار می رود. این هدف، تکامل انسان و رسیدن به غایت نهایی ذات انسانی اوست.
    در آیات قرآن آزمایش[2] و عبادت[3] به عنوان علّت آفرینش انسان شناخته شده است. در عین حال، آفرینش بسیاری از مظاهر خلقت مانند آنچه در زمین است، برای انسان تعریف شده است.[4] از این امر می توان نتیجه گرفت که غایت حکیمانه ای که خداوند در مسیر خلقت عالم در نظر گرفته، تکامل انسان و رسیدن او به درجات والای وجودی و در نهایت، بهره مندی او از این کمالات و رشد و پیشرفت آدمی است.
    ___________________
    [1]. اسراء (17) آیه‏ 20.
    [2]. ملک (67) آیه 2. «الَّذِى خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیَاةَ لِیَبْلُوَكُمْ أَیُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَهُوَ الْعَزِیزُ الْغَفُورُ»
    [3]. ذاریات(51) آیه 56.«وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ »
    [4]. بقره (2) آیه 29. «هُوَ الَّذِى خَلَقَ لَكُم مَّا فِى الْأَرْضِ جَمِیعاً ثُمَّ اسْتَوَى‏ إِلَى‏ السَّمَآءِ ... »

    گفتم که مرا برکاتی بفرست
    گفتا که تو اول حسناتی بفرست
    گفتم حسنات من بٌوّد حٌب علی
    گفتا بر جمالش صلواتی بفرست

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    279
    حضور
    23 روز 20 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    24
    صلوات
    1741



    فرض کنید یه بچه ای معلول به دنیا میاد... بعد از چندین روز مثلا پدرش فوت میکنه و مادرش بیمار میشه. نه مرگ دست انسان بوده و نه بیماری،نه معلولیت اون بچه! فرض کنید شرایط مالی و روحی بسیار شدیدی براشون حکمفرما میشه... اینجا نقش جبر بیشتره تا اختیار...

    نقل قول نوشته اصلی توسط ابوالفضل نمایش پست ها
    مثلا جنگ بر یه سری انسان تحمیل میشه که باز مربوط میشه به یه سری انسان نادان که جنگ رو شروع میکنن
    البته بحث من در مورد جنگ و زلزله و ... نیست و نمیخوام بحث به این مسائل منحرف بشه ولی فرض کنید جنگ ایران و آمریکا شروع بشه... انگیزه از جنگ رو هم عنوان میکنن: نبرد حق علیه باطل
    اینجا دیگه نمیگن از روی نادانی بوده!!! میگن؟

    توی همین تحریمها، دارو کمیاب هست و به بیماران یا دارو نمیرسه یا یه سری داروی تقلبی به بیماران داده میشه. خب کی مسئوله؟ نادانی از طرف کی بوده؟ سختیش برای کی بوده؟
    ویرایش توسط تندیس : ۱۳۹۲/۰۷/۰۹ در ساعت ۱۱:۳۵

  21. صلوات


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 4

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود