صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: متعه ؛ ستم به همسر اول

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علوم دینی
    نوشته
    1,241
    حضور
    35 روز 16 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    145
    آپلود
    1
    گالری
    48
    صلوات
    8306

    اشاره متعه ؛ ستم به همسر اول




    سلام علیکم
    در تاپیک دیگری بحث از زن و جایگاهش در دین اسلام بود که با دوستی بحث به اینجا کشید:
    اگر مردی با اینکه زندگی اول او زندگی خوب و سالمی است، بخاطر هوسبازی، اقدام به صیغه یا ازدواج مجدد کند، اولاً عقد صحیح است؟ ثانیاً این کار مشکل شرعی دیگری ندارد؟
    مثلاً درجاهایی فتوا می بینیم که عقد صحیح است ولی فرد، معصیت کرده!
    این مساله که مطرح شد، درکدام مقوله می گنجد؟ عقد صحیح است و عقوبتی برای مترتب نیست؟
    یا عقد صحیح است(اثر وضعی دارد) ولی عقوبت هم دارد؟
    یا اصلاً عقد صحیح نیست؟

    مرجع حقیر امام خامنه ای هستند اما بحث در آن تاپیک، از نظر مراجع دیگر مانند مکارم شیرازی و آیت الله روحانی بود.
    اگر نظر هرسه مرجع گفته شود ممنون می شوم.
    موید باشید
    یاعلی

    وَ اللهِ اِن قَطَعــــــتُموا یَمینی

    اِنّی اُحامی اَبَداً عَن دینی




  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,740
    حضور
    11 روز 11 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    141
    گالری
    208
    صلوات
    8477



    نقل قول نوشته اصلی توسط eslamic110 نمایش پست ها
    سلام علیکم
    در تاپیک دیگری بحث از زن و جایگاهش در دین اسلام بود که با دوستی بحث به اینجا کشید:
    اگر مردی با اینکه زندگی اول او زندگی خوب و سالمی است، بخاطر هوسبازی، اقدام به صیغه یا ازدواج مجدد کند، اولاً عقد صحیح است؟ ثانیاً این کار مشکل شرعی دیگری ندارد؟
    مثلاً درجاهایی فتوا می بینیم که عقد صحیح است ولی فرد، معصیت کرده!
    این مساله که مطرح شد، درکدام مقوله می گنجد؟ عقد صحیح است و عقوبتی برای مترتب نیست؟
    یا عقد صحیح است(اثر وضعی دارد) ولی عقوبت هم دارد؟
    یا اصلاً عقد صحیح نیست؟

    مرجع حقیر امام خامنه ای هستند اما بحث در آن تاپیک، از نظر مراجع دیگر مانند مکارم شیرازی و آیت الله روحانی بود.
    اگر نظر هرسه مرجع گفته شود ممنون می شوم.
    موید باشید
    یاعلی
    هوسبازی لزوما سبب حرمت عملی نمی شود. مثل این که شما بخاطر هوس غذا بخورید و یا بخوابید. بله برای رسیدن به سقف ایمان فرد باید مواظب حتی هوسهای حلال خود هم باشد.
    همیشه حلالها عناوین اولیه و بدون رعایت تبعات منفی کارها است. تبعات منفی می تواند عنوان اولیه را از بین ببرد. مثلا کسی که زندگی خوبی دارد و با ازدواج موقت سبب ستم و بی عدالتی نسبت به خانواده خود می شود قطعا این ازدواج موقت کار حرامی است اما این حرمت یک حکم تکلیفی است و هر حکم تکلیفی موجب حکم وضعی نمی شود یعنی حرمت یک عمل لزوما موجب بطلان آن نیست. لذا هوسبازی حتی اگر منجر به ستم به خانواده شود موجب بطلان عقد موقت نمی شود.


  5. صلوات ها 9


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علوم دینی
    نوشته
    1,241
    حضور
    35 روز 16 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    145
    آپلود
    1
    گالری
    48
    صلوات
    8306



    بسیار سپاسگزارم از استاد بزرگوارم
    در تاپیک تحقیر زن همین بحث و مشابه آن درحال بحث است و این نوشته را آنجا کپی کردم
    بازهم ممنون
    http://www.askdin.com/thread30921-17.html

    وَ اللهِ اِن قَطَعــــــتُموا یَمینی

    اِنّی اُحامی اَبَداً عَن دینی




  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علوم دینی
    نوشته
    1,241
    حضور
    35 روز 16 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    145
    آپلود
    1
    گالری
    48
    صلوات
    8306



    نقل قول نوشته اصلی توسط eslamic110 نمایش پست ها
    سلام علیکم
    در تاپیک دیگری بحث از زن و جایگاهش در دین اسلام بود که با دوستی بحث به اینجا کشید:
    اگر مردی با اینکه زندگی اول او زندگی خوب و سالمی است، بخاطر هوسبازی، اقدام به صیغه یا ازدواج مجدد کند، اولاً عقد صحیح است؟ ثانیاً این کار مشکل شرعی دیگری ندارد؟
    مثلاً درجاهایی فتوا می بینیم که عقد صحیح است ولی فرد، معصیت کرده!
    این مساله که مطرح شد، درکدام مقوله می گنجد؟ عقد صحیح است و عقوبتی برای مترتب نیست؟
    یا عقد صحیح است(اثر وضعی دارد) ولی عقوبت هم دارد؟
    یا اصلاً عقد صحیح نیست؟

    مرجع حقیر امام خامنه ای هستند اما بحث در آن تاپیک، از نظر مراجع دیگر مانند مکارم شیرازی و آیت الله روحانی بود.
    اگر نظر هرسه مرجع گفته شود ممنون می شوم.
    موید باشید
    یاعلی
    در ادامه ی سوال بالا، این را هم در صورت امکان جواب بدهید.
    عنوان چنین عملی در فقه ما ظلم هست یا نه؟
    یعنی مردی که با وجود داشتن همسری که از وظایف خود کم نمی گذارد، به او وفا نکند و همسر دومی را فقط بخاطر تفنن و زیاده خواهی اختیار کند، درصورت احراز چنین نیتی، آیا ظالم به حقوق همسر اولش هست یا نه؟

    موید باشید.

    وَ اللهِ اِن قَطَعــــــتُموا یَمینی

    اِنّی اُحامی اَبَداً عَن دینی




  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    313
    حضور
    12 روز 5 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    756



    نقل قول نوشته اصلی توسط روح بخش نمایش پست ها
    همیشه حلالها عناوین اولیه و بدون رعایت تبعات منفی کارها است. تبعات منفی می تواند عنوان اولیه را از بین ببرد. مثلا کسی که زندگی خوبی دارد و با ازدواج موقت سبب ستم و بی عدالتی نسبت به خانواده خود می شود قطعا این ازدواج موقت کار حرامی است اما این حرمت یک حکم تکلیفی است و هر حکم تکلیفی موجب حکم وضعی نمی شود یعنی حرمت یک عمل لزوما موجب بطلان آن نیست. لذا هوسبازی حتی اگر منجر به ستم به خانواده شود موجب بطلان عقد موقت نمی شود.
    با سلام خدمت شما سرور گرامی
    به عنوان نکته تکمیلی و برای عدم برداشت اشتباه دوستمان اسلامیک 110:
    این که مردی زن دیگری بگیرد و از جهت ناراحتی او بگوئیم ستم است موجب حرام بودن این کار نمیشود.
    رضایت زن یا ناراحت شدن او شرط نیست چرا که لازمه طبع زنهاست ولی باید به جای احساسات تابع شرعیات بود.
    آنچه در معنای عدالت و ستم در این موضوع آورده میشود این است که مرد در نفقه و نوبت همخوابگی بین زنانش فرق نگذارد.
    مگرنه اگر عدالت را به معنایی بگیریم که عرف میگوید تعدد زوجات و صیغه در قرآن حرام میشود

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,740
    حضور
    11 روز 11 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    141
    گالری
    208
    صلوات
    8477



    نقل قول نوشته اصلی توسط eslamic110 نمایش پست ها


    در ادامه ی سوال بالا، این را هم در صورت امکان جواب بدهید.
    عنوان چنین عملی در فقه ما ظلم هست یا نه؟
    یعنی مردی که با وجود داشتن همسری که از وظایف خود کم نمی گذارد، به او وفا نکند و همسر دومی را فقط بخاطر تفنن و زیاده خواهی اختیار کند، درصورت احراز چنین نیتی، آیا ظالم به حقوق همسر اولش هست یا نه؟

    موید باشید.
    این تعبیر که به تازگی مد شده است که گرفتن زن دیگر خیانت به زن نخست است و نشان بی وفایی مرد است تعبیری بی پایه است.
    مرد طبیعتش بگونه ای است که نمی تواند همه قلبش را به همسرش بدهد حال چه ازدواج دیگری بکند یا نکند. مرد قسمیت از قلبش را در اختیار زنش قرار می دهد و قسمت دیگر آن ممکن است همچنان خالی بماند. مرد طبق تعبیر قرآن «قائم» است و زن چون تاکی است پیچیده بر نخل. گرچه درهم تنیدگی نخل و تاک شرابی جان بخش می آفریند ولی همچنان قسمتهایی از تنه نخل، خالی است!
    می دانیم که تعلق زن به مرد بیش از تعلق مرد به زن است:
    زن اصرار دارد که مرد با او همسخن شود ولی مرد کمتر حوصله این کار را دارد.
    زن دوست دارد مرد او را بیرون ببرد و در همه امور همراهیش کند ولی مرد کمتر رغبت این کار را دارد.
    زن در عشق وفادارتر از مرد است. زودتر احساساتش برانگیخته می شود و دیرتر عشق را فراموش می کند. و چه مردان ستمگری که در حوزه عشق چه ها که بر سر زنان نیاوردند.
    زنان تصور می کنند اگر مردشان را از ازدواج دوم منصرف کنند توانسته اند همه قلب او را در تسخیر خود داشته باشند غافل از این که با این کار همان مقدار قلبی را هم که مرد اختصاص به او داده بود ممکن است از دست بدهند.
    اصلا حسادتی که طبق احادیث ما ممکن است زن را به کفر بکشند، همین حسادت به هوو است. که متأسفانه در رسانه های ما که ادعای مسلمان بودن دارند این تعبیر احادیث عکس شده و غیرت زن مدح شده و ازدواج مجدد مرد خیانت شمرده شده است!!
    اصلا مسلمانی یعنی همین تسلیم بودن. تسلیم شرعی بودن که اجکامش مطابق با فطرت است. اربابان کلیسا حکم خداوند را تغییر داده و تعدد زوجات را تحریم نمودند. اهل سنت حکم خداوند را تغییر داده و ازدواج موقت را تحریم نمودند. در این میان عده ای با ادعای مسلمانی و تشیع، با رفتار قهر آمیزشان هم تعدد زوجات را تحریم نمودند و هم ازدواج موقت را. آیا این گروه چه می کنند با این آیات قرآن که:
    مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ
    مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
    مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُون
    این کفر و ظلم و فسق همان حسادتی است که احادیث ما زنان را از آن بشدت باز داشته است.
    البته بنده مخالف وجود شرائط برای ازدواج مجدد و یا موقت نیستم. ولی متأسفانه با این قضیه طوری برخورد می شود که انگار این مسئله کلا بر خلاف فطرت و شرع است.





  13. صلوات ها 11


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علوم دینی
    نوشته
    1,241
    حضور
    35 روز 16 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    145
    آپلود
    1
    گالری
    48
    صلوات
    8306



    بازهم سپاس،
    البته پیرو بحث های پیشین، حقیر قانع شده .
    ولی چقدر خوشحال شدم که صحبت های بدیعتون رو نوشتین. ان شاء الله هم ما زنها و هم آقایون، همه ی ما انسان ها بیدار شیم وتسلیم امر خدا.

    خلاصه ما مخلص حکم خداییم

    وَ اللهِ اِن قَطَعــــــتُموا یَمینی

    اِنّی اُحامی اَبَداً عَن دینی




  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    229
    حضور
    11 روز 8 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    55
    صلوات
    1311



    نقل قول نوشته اصلی توسط روح بخش نمایش پست ها

    این تعبیر که به تازگی مد شده است که گرفتن زن دیگر خیانت به زن نخست است و نشان بی وفایی مرد است تعبیری بی پایه است.
    مرد طبیعتش بگونه ای است که نمی تواند همه قلبش را به همسرش بدهد حال چه ازدواج دیگری بکند یا نکند. مرد قسمیت از قلبش را در اختیار زنش قرار می دهد و قسمت دیگر آن ممکن است همچنان خالی بماند. مرد طبق تعبیر قرآن «قائم» است و زن چون تاکی است پیچیده بر نخل. گرچه درهم تنیدگی نخل و تاک شرابی جان بخش می آفریند ولی همچنان قسمتهایی از تنه نخل، خالی است!
    می دانیم که تعلق زن به مرد بیش از تعلق مرد به زن است:
    زن اصرار دارد که مرد با او همسخن شود ولی مرد کمتر حوصله این کار را دارد.
    زن دوست دارد مرد او را بیرون ببرد و در همه امور همراهیش کند ولی مرد کمتر رغبت این کار را دارد.
    زن در عشق وفادارتر از مرد است. زودتر احساساتش برانگیخته می شود و دیرتر عشق را فراموش می کند. و چه مردان ستمگری که در حوزه عشق چه ها که بر سر زنان نیاوردند.
    زنان تصور می کنند اگر مردشان را از ازدواج دوم منصرف کنند توانسته اند همه قلب او را در تسخیر خود داشته باشند غافل از این که با این کار همان مقدار قلبی را هم که مرد اختصاص به او داده بود ممکن است از دست بدهند.
    اصلا حسادتی که طبق احادیث ما ممکن است زن را به کفر بکشند، همین حسادت به هوو است. که متأسفانه در رسانه های ما که ادعای مسلمان بودن دارند این تعبیر احادیث عکس شده و غیرت زن مدح شده و ازدواج مجدد مرد خیانت شمرده شده است!!
    اصلا مسلمانی یعنی همین تسلیم بودن. تسلیم شرعی بودن که اجکامش مطابق با فطرت است. اربابان کلیسا حکم خداوند را تغییر داده و تعدد زوجات را تحریم نمودند. اهل سنت حکم خداوند را تغییر داده و ازدواج موقت را تحریم نمودند. در این میان عده ای با ادعای مسلمانی و تشیع، با رفتار قهر آمیزشان هم تعدد زوجات را تحریم نمودند و هم ازدواج موقت را. آیا این گروه چه می کنند با این آیات قرآن که:
    مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ
    مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
    مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُون
    این کفر و ظلم و فسق همان حسادتی است که احادیث ما زنان را از آن بشدت باز داشته است.
    البته بنده مخالف وجود شرائط برای ازدواج مجدد و یا موقت نیستم. ولی متأسفانه با این قضیه طوری برخورد می شود که انگار این مسئله کلا بر خلاف فطرت و شرع است.

    به خدا موندم چی بگم ... این همه هم امضا زیر این پست هست ...
    یعنی چی !!! آقایون دوست دارن چند تا زن داشته باشن ... پس حقشونه ... جزو فطرتشونه ... پس داشته باشن ؟؟؟
    عجب استدلالی ... هر جا گیر میکنین ... تعریف میکنید ...
    میگین تعریف مرد اینجوریه ...
    تعریف زن اینجوریه که باید بهش خیانت بشه و هیچی نگه ...
    تعریف مرد هم اینجوریه که چند تا میخواد و بهش بدین ...

    اون زنی رو هم که از چند نفر خوشش میاد رو بگیرین و پخ پخ ...
    چنا تا "قال" هم میزارین کنار هم و تمام ...

    ماشالله ...


    ویرایش توسط عنکبوت سرخ : ۱۳۹۲/۰۷/۰۳ در ساعت ۲۰:۵۷


  17. صلوات ها 7


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علوم دینی
    نوشته
    1,241
    حضور
    35 روز 16 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    145
    آپلود
    1
    گالری
    48
    صلوات
    8306



    نقل قول نوشته اصلی توسط عنکبوت سرخ نمایش پست ها

    به خدا موندم چی بگم ... این همه هم امضا زیر این پست هست ...
    یعنی چی !!! آقایون دوست دارن چند تا زن داشته باشن ... پس حقشونه ... جزو فطرتشونه ... پس داشته باشن ؟؟؟
    عجب استدلالی ... هر جا گیر میکنین ... تعریف میکنید ...
    میگین تعریف مرد اینجوریه ...
    تعریف زن اینجوریه که باید بهش خیانت بشه و هیچی نگه ...
    تعریف مرد هم اینجوریه که چند تا میخواد و بهش بدین ...

    اون زنی رو هم که از چند نفر خوشش میاد رو بگیرین و پخ پخ ...
    چنا تا "قال" هم میزارین کنار هم و تمام ...

    ماشالله ...

    این اعتراض ریشه های روانی داره تو خانوم ها و آقایونی که به تشابه کامل زن و مرد معتقدن. کمااینکه خودمنم مبتلا بهش بودم تا همین چندروز گذشته. پس درکتون می کنم. اما دعوت می کنم چند جمله ی منو بی هیچ تعصبی به جنسیتها بخونین

    پیشترها که فمنیسم پدید نیومده بود مردهای دوزنه قبیح شمرده نمی شدن. اونچه قبیح بود ظلم مردا بود به خانوماشون

    اما فمنیسم زیراب این رو زد و با اینکه نتونست حق خانومها را از آقایون ظالم پس بگیره و چه بسا خانوما رو از فطرتشون دور کرد، درعوضش چه کرد؟ زیراب چیزی که مغایرتی با فطرت نداشت رو با تبلیغات سوئش چنان زد که فرهنگ مذهبی ایرانی رو هم درگیر کرد، و ما هم باور کردیم این یه امر متناسب با فطرت نیس.

    ویرایش توسط mkhahande313 : ۱۳۹۲/۰۷/۰۳ در ساعت ۲۱:۰۸
    وَ اللهِ اِن قَطَعــــــتُموا یَمینی

    اِنّی اُحامی اَبَداً عَن دینی




  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    229
    حضور
    11 روز 8 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    55
    صلوات
    1311



    انشالله شما هم به فطرتتون برسین ... براتون دعا میکنم ...
    برای بهشتی که تو ذهنت داری بجنگ ...
    جوینده یابنده است ... برای هرچیزی سعی کنی بدستش میاری ...
    تو قیامت همون چیزی رو بهت میدن که براش سعی و تلاش کردی ...
    ویرایش توسط عنکبوت سرخ : ۱۳۹۲/۰۷/۰۳ در ساعت ۲۱:۱۵


  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود