صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا حدیث امام بعدی می تواند ناسخ حدیث امام قبلی باشد؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    100
    حضور
    1 روز 4 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    187

    آیا حدیث امام بعدی می تواند ناسخ حدیث امام قبلی باشد؟




    سلام. مثلا امام ششم میفرماید که پنیر نخورید و امام هفتم(که پس از امام ششم میباشد درباره همین موضوع) میفرماید پنیر خوردن جائز است.

    آیا میتوان گفت که حکم امام بعدی در یک حکم مشخص، نسخ میکند حکم امام قبلی را؟
    (حدیث بعدی ناسخ حدیث قبل هست؟)
    به نام خدا
    قبل از پاسخ دادن به مورد خاص این سوال، می توان بیان کرد:
    این احتمال وجود دارد که روایت یا روایات امام بعدی ناسخ روایت یا روایاتی باشد که از امام قبلی صادر شده است.
    توضیح این که:
    امکان دارد امام قبلی در وضع یا زمان خاصی بوده و حدیثی را بیان کرده است که امام بعدی از آن وضع و زمان خارج بوده حدیثی بر اقتضای احوال جدید بیان نموده است. در این صورت،
    حدیث بعدی هم می تواند داخل در حکم نسخ حدیث قبلی باشد و هم خارج از آن که البته تشخیص این موضوع در گرو نظر کارشناسی افراد با تجربه و آگاه است.
    و اما در باره سوال باید این مسئله را در نظر بگیریم روایاتی که از کراهت مصرف پنیر حکایت دارد یا توصیه به خوردن آن حکایت می کند،در چه موقعیت و وضع خاص زمانی یا مکانی و یا وضع خاص سوال کننده بیان شده که امام سلام الله علیه از خوردن آن نهی یا به مصرف آن توصیه کرده است. شاید مصرف کننده پنیر را بدون گردو می خورده است که امام او را نهی کرده است. یا سوال از خوردن پنیر همراه با گردو بوده که امام به آن سفارش کرده است. علاوه خوردن پنیر در شب با خوردن آن درصبح متفاوت است. که خوردن پنیر در شب بدون گردو مشکلی ندارد پس این تناقض ظاهری در دو حدیثی که در دو زمان متفاوت ایراد شده است، نمی تواند بهانه ای برای تناقض واقعی بین دو روایت باشد،تا ناسخ و منسوخ شوند.
    به هر حال اگر بخواهیم به مواردی از این دست اشاره کنیم کم نیست و به مجال و فضای خاص خود نیاز است.

    ویرایش توسط محسن : ۱۳۹۲/۰۸/۳۰ در ساعت ۱۴:۵۲

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 22 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58310



    با نام و یاد دوست




    آیا حدیث امام بعدی می تواند ناسخ حدیث امام قبلی باشد؟







    کارشناس بحث: استاد محسن


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    پژوهش هاي ديني قرآن، روايي و كلامي
    نوشته
    564
    حضور
    16 روز 1 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1521






    سلام. مثلا امام ششم میفرماید که پنیر نخورید و امام هفتم(که پس از امام ششم میباشد درباره همین موضوع) میفرماید پنیر خوردن جائز است.

    آیا میتوان گفت که حکم امام بعدی در یک حکم مشخص، نسخ میکند حکم امام قبلی را؟
    (حدیث بعدی ناسخ حدیث قبل هست؟)

    به نام خدا
    قبل از پاسخ دادن به مورد خاص این سوال، می توان بیان کرد:
    این احتمال وجود دارد که روایت یا روایات امام بعدی ناسخ روایت یا روایاتی باشد که از امام قبلی صادر شده است.
    توضیح این که:
    امکان دارد امام قبلی در وضع یا زمان خاصی بوده و حدیثی را بیان کرده است که امام بعدی از آن وضع و زمان خارج بوده حدیثی بر اقتضای احوال جدید بیان نموده است. در این صورت،
    حدیث بعدی هم می تواند داخل در حکم نسخ حدیث قبلی باشد و هم خارج از آن که البته تشخیص این موضوع در گرو نظر کارشناسی افراد با تجربه و آگاه است.
    و اما در باره سوال باید این مسئله را در نظر بگیریم روایاتی که از کراهت مصرف پنیر حکایت دارد یا توصیه به خوردن آن حکایت می کند،در چه موقعیت و وضع خاص زمانی یا مکانی و یا وضع خاص سوال کننده بیان شده که امام سلام الله علیه از خوردن آن نهی یا به مصرف آن توصیه کرده است. شاید مصرف کننده پنیر را بدون گردو می خورده است که امام او را نهی کرده است. یا سوال از خوردن پنیر همراه با گردو بوده که امام به آن سفارش کرده است. علاوه خوردن پنیر در شب با خوردن آن درصبح متفاوت است. که خوردن پنیر در شب بدون گردو مشکلی ندارد پس این تناقض ظاهری در دو حدیثی که در دو زمان متفاوت ایراد شده است، نمی تواند بهانه ای برای تناقض واقعی بین دو روایت باشد،تا ناسخ و منسوخ شوند.
    به هر حال اگر بخواهیم به مواردی از این دست اشاره کنیم کم نیست و به مجال و فضای خاص خود نیاز است.

    ویرایش توسط محسن : ۱۳۹۲/۰۸/۱۵ در ساعت ۱۵:۳۶

  7. صلوات ها 6


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    100
    حضور
    1 روز 4 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    187



    بسیار عالی تشکر. اما میتوان بطورکلی گفت که حرف امام جلوتر ارجحیت دارد درهرمسئله ای؟

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    313
    حضور
    12 روز 5 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    756



    نقل قول نوشته اصلی توسط محسن نمایش پست ها
    سلام. مثلا امام ششم میفرماید که پنیر نخورید و امام هفتم(که پس از امام ششم میباشد درباره همین موضوع) میفرماید پنیر خوردن جائز است.
    در متن شما عینا سوال پرسشگر اومده ولی جواب یا مطلب اضافه ای ذکر نشده

  11. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    با سلام

    همانطور كه كارشناس محترم فرمودند این امر مطلق نیست وبسته به شرایط و فرد است ممکن است پنیر در آن زمان برای ان شخص معین مفید بوده است در هر صورت دستور امام حی اولی است :

    عن إسماعيل بن مرار، عن يونس، عن داود بن فرقد عن المعلى بن خنيس قال: قلت لابي عبدالله عليه السلام: إذا جاء حديث عن أولكم وحديث عن آخركم بأيهما نأخذ؟ فقال: خذوا به حتى يبلغكم عن الحي، فإن بلغكم عن الحي فخذوا قوله، قال: ثم قال أبوعبدالله عليه السلام: إنا والله لا ندخلكم إلا فيما يسعكم، وفي حديث آخر خذوا بالاحدث.اصول کافی


  12. صلوات ها 2


  13. #7
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    100
    حضور
    1 روز 4 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    187



    من مثال عرض کردم پنیر رو. کلا درمورد نخس بفرمائید جناب کارشناس

  14. صلوات


  15. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    پژوهش هاي ديني قرآن، روايي و كلامي
    نوشته
    564
    حضور
    16 روز 1 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1521



    نقل قول نوشته اصلی توسط me+ نمایش پست ها
    بسیار عالی تشکر. اما میتوان بطورکلی گفت که حرف امام جلوتر ارجحیت دارد درهرمسئله ای؟


    به نام خدا:

    البته چون علوم همه امامان از منبع الهی و وحیانی سر چشمه می گیرد،پس نمی توان هیچ گونه اختلافی که دلالت بر ارجحیت یا نقصان کلام بعضی نسبت به بعضی دیگر داشته باشد، در بیان ایشان مشاهده کرد.این جمله نورانی از زیارت پر فایده جامعه کبیره از قول معصوم سلام الله علیه است که فرمود:"كَلَامُكُمْ نُورٌ "یعنی کلام امامان همه از نور است و در آن نقصان یا زیادتی نسبت به هم که موجب ارجحیت امام قبلی بر امام بعدی یا بر عکس باشد، مشاهده نمی شود
    .
    به تعبیر دیگر، کلام ایشان از نور است یعنی در بیان آن ها تفاوتی نسبت به هم وجود ندارد.

  16. صلوات ها 2


  17. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    عاشق اباالفضل ع (مريدشم، ديوونشم)
    نوشته
    1,682
    حضور
    57 روز 10 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3272



    نقل قول نوشته اصلی توسط me+ نمایش پست ها
    من مثال عرض کردم پنیر رو. کلا درمورد نخس بفرمائید جناب کارشناس
    گاها بعضي از مطالب از ناحيه اهل بيت بر حسب شرايط زماني و مكاني و بعضا هم تقيه وارد مي شود و باب نسخ بر ان مترتب نيست زيرا نسخ يعني حذف و اضافه كردن اموري از احكام تشريع در صورتي كه حلال محمد ص حلال الي يوم القيامه و حرام محمد ص حرام الي يوم القيامه در واقع مقام نسخ يا مقام تشريع به واسطه رسول خدا پايان يافت و اهل بيت اجراي تشريع مي كنند و با توجه به شرايط مقطعي همانطور كه عرض شد تغييرات از ناحيه اهل بيت فصلي و زماني هست عنوان مثال شيخ طوسي در يكي از موادري كه مربوط به تحريم متعه از ناحيه اهل بيت هست مي فرمايند:

    فان هذه الرواية وردت مورد التقية وعلى ما يذهب إليه مخالفوا الشيعة ، والعلم حاصل لكل من سمع الاخبار ان من دين أئمتنا عليهم السلام إباحة المتعة فلا يحتاج إلى الاطناب فيه .
    این روایت به حسب تقیه وارد شده و بر اساس مذهب مخالفین شیعه است. و علم حاصل برای کسی که اخبار را شنیده این است که حلیت متعه از دین ائمه ی ماست، پس نیازی به طول دادن کلام درباره ی آن نیست.
    تهذيب الأحكام، الشيخ الطوسي، ج 7 ص 251


  18. صلوات


  19. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    پژوهش هاي ديني قرآن، روايي و كلامي
    نوشته
    564
    حضور
    16 روز 1 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1521



    نقل قول نوشته اصلی توسط dinshenasii نمایش پست ها
    در متن شما عینا سوال پرسشگر اومده ولی جواب یا مطلب اضافه ای ذکر نشده
    به نام خدا:
    اگر به متن سوال خوب دقت شود ایراد مذکور وارد نیست.

  20. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود