صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: صحیح ترین کتاب حدیث اهل سنت و شیعیان؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    اسک دین
    نوشته
    148
    حضور
    8 روز 18 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    704

    اشاره صحیح ترین کتاب حدیث اهل سنت و شیعیان؟




    سلام علیکم

    برادران اهل تسنن کتاب صحیح مُسلِم را پس از قرآن کریم، صحیح ترین کتاب خود میدانند.
    حال صحیح ترین کتاب حدیث اهل تشیع کدام است؟ آیا از کتب اربعه است؟ کدام یک؟

    پیشاپیش از پاسخ کارشناس محترم متشکرم
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۵/۰۷/۲۱ در ساعت ۱۸:۰۸

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 5 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58322



    با نام و یاد دوست




    صحیح ترین کتاب حدیث اهل سنت و شیعیان؟







    کارشناس بحث: استاد صدرا


  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,860
    حضور
    47 روز 16 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نام و نشان نمایش پست ها
    سلام علیکم

    برادران اهل تسنن کتاب صحیح مُسلِم را پس از قرآن کریم، صحیح ترین کتاب خود میدانند.
    حال صحیح ترین کتاب حدیث اهل تشیع کدام است؟ آیا از کتب اربعه است؟ کدام یک؟

    پیشاپیش از پاسخ کارشناس محترم متشکرم
    با سلام و عرض ادب

    الف) نگاهی به صحیح بخاری و مسلم

    درمیان کتب حدیثی اهل سنت دو کتاب صحیح بخاری[1] و صحیح مسلم[2] به عنوان معتبرترین کتب جامع[3] حدیثی پذیرفته می شود. و به صورت کلی روایات این دو کتاب به اتفاق علمای اهل سنت تلقی به قبول شده است.[4]

    با اینکه این دو کتب هر دو صحیح می باشند، اما در مقام تفاضل به واسطه اینکه بخاری در فن علوم حدیث برتر از مسلم بوده و مسلم شاگرد بخاری بوده است، واینکه بخاری ملتزم به شرایط سختری در نقل حدیث در این کتاب [5]بوده[6]، کتاب صحیح بخاری از جهت (صحت و اصحیّت) مقدم بر صحیح مسلم می باشد.

    هر چند که کتاب صحیح مسلم[7] از جهت «ترتیب» و «حسن سیاق» به اینکه روایات تقطیع ندارند و روایات بریده بریده نمی باشند برتر از کتاب بخاری می باشد.[8]

    در مورد تعداد روایات صحیح بخاری بین دانشمندان اختلاف نظر وجود دارد، ابن حجر عسقلانی روایات صحیح بخاری را با در نظر گرفتن احادیث تکراری 7397 و با حذف مکررات 2602 حدیث اعلام نموده است.


    [1]. مؤلف کتاب صحیح بخاری:«ابی عبدالله محمّد بن اسماعيل بن بردزبه البخارى»،متوفاى:256؛ است .

    [2]. مؤلف کتاب صحیح مسلم:«ابی الحسین مسلم بن الحجاج القشیری النیشابوری»، «م261ه»می باشد.

    [3]. جوامع حدیثی به کتبی اطلاق می گردد که مشتمل بر همۀ موضوعات و ابواب حدیثی باشند. محدّثان اهل سنّت ، مجموع احادیث ومطالب دینی را در هشت موضوع (عقائد، احکام، رقاق، آداب، تفسیر، تاریخ و سیر، فتن و اشراط الساعة، مناقب و مثالب.نزهة النظر، ص54) دسته بندی کرده اند و برآن اند که جامع حدیث کتابی است که در بر دارندۀ همۀ آنها باشد.

    [4]. نزهة النظر فی توضیح نخبة الفکر، ابن حجر العسقلانی، ص35:«لاتفاق العلماء بعدهما علی تلقی کتابیهما بالقبول»؛ تدریب الراوی فی شرح تقریب النواوی، السیوطی، ص49:«اول مصنف فی الصیح المجرد، صحیح البخاری، ثم مسلم، وهما اصح الکتب بعد القرآن»؛تدریب الراوی، ص69:«ما رویاه بالاسناد المتصل فهو المحکوم بصحته».

    [5]. بخاری دارای کتب دیگری نیز هست ولی هیچ کدام از آنها اعتبار صحیح را ندارند.

    [6]. زیرا بخاری در نقل روایات معاصرت و شنیدن راوی از من روی عنه را به عنوان شرط پذیرش روایات خود پذیرفته در حالی که مسلم به قید معاصرت راوی با من روی عنه اکتفا نموده است.

    [7]. ابو علی نیشابوری قائل به اصحیت صحیح مسلم می باشد:«ما تحت ادیم السماء اصح من کتاب مسلم». (نزهة النظر، ص36).

    [8]. البته این سخن بر اساس مبنای اهل سنت است، والا روایات بسیاری در این دو کتاب فاقد شرایط پذیرش می باشند به صورتی که به اقرار علمای حدیث اهل سنت راویانی وجود دارند که مورد نقد واقع شده اند.(نزهة النظر، ابن حجر، ص41).
    صحیح ترین کتاب حدیث اهل سنت و شیعیان؟
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,860
    حضور
    47 روز 16 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    ب) نگاهی گذرا به کتاب :«الکافی»

    کتاب کافی، تالیف:«ابوجعفر محمد بن یعقوب بن اسحاق کلینی رازی»، معروف به ثقة الاسلام،[1] از معروفترین فقها و محدثین امامیه در عصر غیبت صغری(م: شعبان:329) می باشد. کافی جامع ترین و مهمترین کتاب در میان کتب اربعه ی شیعه است.
    مرحوم کلینی کتاب کافی را در طول مدت 20 سال تدوین نمود،که تعداد روایات این کتاب بنابرنظر بسیاری از محققان 16199 حدیث می باشد.[2]

    ج) نظر برخی از علما در رابطه با کتاب:«الکافی»

    مرحوم شیخ مفید در این باره می نویسند:«کافی از سترگ ترین و سودمندترین کتب شیعه است».[3]
    مرحوم فیض کاشانی نیز کافی را معتبر ترین، کاملترین و جامعترین کتب اربعه دانسته است.[4]
    مرحوم علامه ی مجلسی نیز کتاب کافی را دقیق ترین و جامعترین و بزرگترین و بهترین تالیفات شیعه معرفی نموده است.[5]

    د) کتاب کافی در سه بخش تدوین یافته است:
    الف) اصول: مشتمل بر مباحث اعتقادی و اخلاقی که در هشت بخش سامان یافته است. که این بخشها عبارتند از: کتاب العقل و الجهل، کتاب فضل العلم، کتاب التوحید، کتاب الحجة، کتاب الایمان و الکفر، کتاب الدعاء، کتاب فضل القرآن، کتاب العشرة.

    ب) فروع کافی: مشتمل بر روایات فقهی از قبیل نماز، زکات، روزه، حج، و غیره، که به دلیل تخصصی بودن مطالب آن معمولا مورد استفاده ی فقیهان بوده است.

    ج) فروع کافی: این بخش با 597 حدیث، شامل مباحث گوناگونی همچون خطبه ها و نامه ها ی ائمه علیهم السلام، مواعظ، داستانها و مطالب تاریخی است و به دلیل همین تنوع موضوعی به روضه ی کافی یعنی بوستان نامگذاری شده است.


    ه) دیدگاهها در مورد صحت روایات کافی

    یکی از بحثهای مهم در باره ی کتاب کافی، حد و حدود اعتبار احادیث این کتاب می باشد. این بحث از دیر باز در میان فقیهان و محدثین شیعه مطرح بوده است، که در این رابطه دو دیدگاه کلی وجود داشته است:

    1. دیدگاه افراطی(دیدگاه اخباریون از شیعه): این گروه معتقد بوده اند که همه ی روایات کتب اربعه از جمله کافی، صحیح و قطعی الصدور می باشد.

    2. دیدگاه اکثر محققان شیعه: نظر اکثر محققان شیعه آن است که کتاب کافی با تمام ویژگی های خاصی که دارد، مشتمل بر تعدادی از روایات ضعیف السند و تعدادی از روایات مردود است؛ زیرا مضمون برخی از روایات گاه با متن قرآن کریم و دیگر ادله ی قطعی در تناقض است.

    و‌) تعداد روایات ضعیف کافی:

    بر اساس تقسیم متاخرین[6] از علمای شیعه( که از نظر آنان حدیث صحیح به حدیثی اطلاق می گردد که توسط راویان عدل امامی نقل شده باشد و روایت به معصوم منتهی گردد)؛ ، آماری که در بیان شمارش تعداد احادیث ضعیف کافی گفته شده است اختلافی می باشد:

    مرحوم شیخ یوسف بحرانی(م:1186)، تعداد احادیث ضعیف کافی را 9485 حدیث می داند.[7]
    مرحوم علامه ی مجلسی در مرآة العقول تعداد احادیث ضعیف کافی را 8299 روایت می داند.

    مرحوم بهبودی در کتاب صحیح الکافی بر اساس دیدگاه خود نهایتا 4428 روایت را صحیح قطعی دانسته است.[8]
    در نرم افزار درایة النور تعداد احادیث ضعیف 6328 روایت شمرده شده است.[9]

    ز) مهمترین تفاوتی که میان دیدگاه شیعه نسبت به مهمترین کتب روایی خویش و اهل سنت نسبت به صحیحین موجود است، آن است که اهل سنت در استدلال به احادیث صحیح بخاری و مسلم خود را بی نیاز از بررسی حال راویان احادیث این دو کتاب می دانند؛ لذا بررسی سندی و حکم به حدیث(نسبت به این دو کتاب) در نزد آنان وجهی ندارد؛ و این بر خلاف دیدگاه شیعه نسبت به کتب حدیثی خویش است که احادیث را در صورتی مورد قبول می داند که حدیث از جهت سند و محتوی بدون اشکال بوده باشد.

    برای اطلاع بیشتر رجوع شود به کتب:
    1) جوامع حدیثی شیعه، دکتر هادی حجت.
    2) دانش حدیث، به قلم مدرسان دانشکده علوم حدیث.
    3) جوامع حدیثی اهل سنت، دکتر مجید معارف.
    4)کلیات علم رجال، آیت الله جعفر سبحانی.
    5) المدخل الی علم الرجال و الدرایة، دکتر سید محمد حسینی قزوینی.


    موفق باشید.


    [1]. ثقة الاسلام یعنی دانشمندی که مورد وثوق وسند وثاقت اسلام و مسلمین است و آن قدر اهمیت داشته که برای اولین بار کلینی سرآمد دانشمندان و فقهای پیشین شیعه را بدان منسوب نموده اند.(مفاخر اسلام، ج3، ص28، پاورقی 2).

    [2].لؤلؤ البحرین، ص394، به نقل از برخی اساتیدش،؛ البته ارقام دیگری نیز ذکر شده است که عبارتند از :16477 روایت، سید حسن صدر، نهایة الدرایة، ص546؛ 16121روایت، رجال بحرالعلوم، ج3، ص331؛ 15508روایت، عمیدی در مجله ی علوم حدیث، ش1؛ 15176 روایت، مقدمه ی دکتر محفوظ، ص28.

    [3]. «الکافی و هو من اجل کتب الشیعه و اکثرها فائدة »، تصحیح الاعتقاد، ص27.

    [4]. «الکافی ...اشرفها و اوثقها و اتمها و اجمعها»، الوافی، ج1، ص5.

    [5]. «کتاب الکافی...اضبط الاصول و اجمعها، و احسن مؤلفات الفرقة الناجیة و اعظمها»، مرآة العقول، ج1، ص3.

    [6]. شیوه ی تقسیم اخبار میان متقدمین و متاخرین شیعه با هم متفاوت است.

    [7]. لؤ لؤ البحرین، ص394 و 395.

    [8]. به نقل از کتاب جوامع حدیثی شیعه ، هادی حجت، ص65.

    [9]. این اختلافات عمدتا ناشی از اختلاف در مبانی رجالی و تفاوت دیدگاههای عالمان مذکور در توثیق و تضعیف راویان موجود در اسناد کافی است.
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۲/۰۷/۰۶ در ساعت ۲۳:۳۴
    صحیح ترین کتاب حدیث اهل سنت و شیعیان؟
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  9. صلوات ها 10


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    لا ادری
    نوشته
    659
    حضور
    17 روز 6 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1143



    سلام علیکم

    ابن حجر در مقدمه فتح الباری ص 14 می گوید که بخاری کتاب خود را به علی بن المدینی و ابوزرعه و احمد بن حبنل و یحیی بن معین . اسحاق بن راهویه و ... عرضه کرد و آنها به جز چند روایت ، بقیه را صحیح دانستند و بر آن شهادت دادند . خود بخاری هم التزام دارد که احادیث صحیح بیاورد . حال تقریبا پنج نفر از استوانه های علمی و رجالی اهل سنت که نظر هر یک به تنهایی حجت است ، بر صحت این کتاب شهادت داده اند ، پس می توان گفت که صحت این کتاب بدون شک مورد تایید همه اهل سنت باید باشد. از طرفی روایات فراوانی در این کتاب وجود دارد که نه تنها مذهب اهل سنت و جماعت را هلاک می کند ، بلکه ریشه اصل اسلام را هم می زند ، تا آنجا که افرادی همچون سلمان رشدی ، که معرف حضور آقایان هست و سام باسیل ، کارگردان فیلم برائت از مسلمانان ، کتب و فیلم های خود را بر اساس این روایات و احادیث نوشته و میسازند .

    از طرفی در کتب شیعه هم همچون اصول کافی و ... روایاتی صحیح السند وجود دارند که تطابقی با روح انسانی و حتی روحیات ائمه شیعه و پیامبر ندارند . به عنوان مشت نمونه خروار ، روایت معروف شرمگاه غصب شده وجود دارد که متن آن : ان ذلک فرج غصبناه می باشد . همین روایت صحیح با روحیات یک انسان و حتی با روحیات حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام سازگاری ندارد .

    سوال اینجاست :

    یا این روایات حقیقت صدر اسلام را بیان می کنند و ماوقع را به تصویر می کشند و یا ساختگی و جعلی هستند !!!

    اگر اولی باشد که واویلا !!! باید به حال خود خون گریه کنیم

    و اگر دومی باشد که دیگر چه دلیلی دارد بیان شده و در کتب باقی بمانند ؟

    حال من از شما سوال می پرسم :

    فرض کنید کسی بخواهد مسلمان شود : معمولا دو راه بیشتر ندارد :

    یا شیعه شود و یا سنی

    اگر بخواهد سنی شود کتاب بخاری را به او می دهند که بخواند : حال این فرد با این کتاب چه تصویری از اسلام و مسلمین در ذهنش نقش می بندد ؟

    همان ابتدای بخاری که وضعیت نزول وحی را از زبان همسر پیامبر بیان می کند برای هر عاقلی کافیست که دیگر به سمت این دین نیاید ، دیگر باقی موارد بماند

    و اگر بخواهد شیعه شود ، بازهم با خواندن کافی و روایاتی که بعضا با عقل در تضاد هستند ، از این کیش هم متنفر می شود.

    به نظر شما آیا شایسته نیست که مسلمین اندکی در کتب خودشان بازبینی کنند و خرافات آنرا پاک کنند ؟

    آیا فکر نمی کنید که کتب هر دو فرقه بدترین حمله را به اسلام کرده اند ؟

    آیا بهتر نیست به جای آنکه فیلم ها را موهن بدانیم ، کتاب های خودمان را تهذیب کنیم ؟

    السلام علی سلامه العقل.

    والسلام.


  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    313
    حضور
    12 روز 5 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    756



    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالرسول نمایش پست ها
    و اگر بخواهد شیعه شود ، بازهم با خواندن کافی و روایاتی که بعضا با عقل در تضاد هستند ، از این کیش هم متنفر می شود.

    به نظر شما آیا شایسته نیست که مسلمین اندکی در کتب خودشان بازبینی کنند و خرافات آنرا پاک کنند ؟

    آیا فکر نمی کنید که کتب هر دو فرقه بدترین حمله را به اسلام کرده اند ؟

    آیا بهتر نیست به جای آنکه فیلم ها را موهن بدانیم ، کتاب های خودمان را تهذیب کنیم ؟
    به نظرم اولین کسی که این کار را کرد و صدها فتوا داد که کسی به جز خودش نداده و خواست چهره اسلام را از این مسائل بزداید صانعی بود که دیدیم چه طور باهاش برخورد کردند. ه نظرم هرچند صانعی هم تماما فتواهاش مطابق عقلانیت نیست و مسائل بسیاری است که او نتوانسته اصلاح کند اما توانسته راه جدیدی باز کند که بعد از او کسان دیگری آن را گسترش دهند.
    البته یک نظر دیگه هم هست که چیزهائی که شما غیر عقلانی و خرافات در کتاب های شیعه و سنی میخوانید ممکن است واقعا از طرف خدا باشند و حکمتی داشته باشند که ما قادر به درک انها نباشیم مثل این که خدا به ابراهیم دستور داده بود فرزند خود را قربانی کند. یا ماجراهای خضر در قرآن که موسی حکمت آنها را نمیفهمید و اعتراض میکرد.

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    لا ادری
    نوشته
    659
    حضور
    17 روز 6 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1143



    نقل قول نوشته اصلی توسط dinshenasii نمایش پست ها
    البته یک نظر دیگه هم هست که چیزهائی که شما غیر عقلانی و خرافات در کتاب های شیعه و سنی میخوانید ممکن است واقعا از طرف خدا باشند و حکمتی داشته باشند که ما قادر به درک انها نباشیم مثل این که خدا به ابراهیم دستور داده بود فرزند خود را قربانی کند. یا ماجراهای خضر در قرآن که موسی حکمت آنها را نمیفهمید و اعتراض میکرد.

    سلام بر شما دوست عزیز و بزرگوار

    قرآن و مسائل موجود در آن باید در موقعیتی دیگر و در محلی مناسب تر بررسی شوند . اینجا تا آنجا که از عنوان تاپیک بر می آید : بحث احادیث و ... مطرح می شود . البته بسیاری به همین مثل های قرانی و به ویژه داستان حضرت موسی و خضر علی نبینا و آله و علیهما السلام هم ایراد می گیرند ( بیشتر بر روی ماجرای قتل ) .

    بنده از اطلاعات شما نسبت به احادیث خبر ندارم ، اما همان مثالی که از کافی آوردم را دوباره مطرح می کنم . عقل سالم چنین مطلبی که دختر علی بن ابیطالب را بازور ببرند و غصب کنند و بعدها شخصیتی همچون حضرت جعفرصادق بیاید و از آن به عنوان شرمگاه غصب شده یاد کند ، را نمی پذیرد . نه فقط برای علی و دخترش بلکه برای هر انسان غیرتمندی !!!

    یا مثلا در بخاری در خصوص ماجرای نزول اولیه وحی ، هرگونه نسبت ناروایی به پیامبر اسلام داده می شود ، از دیوانگی تا خودکشی !!! و اسف بار اینجاست که چنین روایتی آغازگر کتاب بخاری است ( در بعضی نسخ روایت سوم است ) . علی ای حال هنگامی که ابتدای کتابی پیامبر را دیوانه و ... معرفی کند ، معلوم است که انتهایش چه می شود !!!

    من فکر نمی کنم که اینها از سوی خدا باشند و یا حکمتی داشته باشند .

    اینها مثال های کوچکی از صدها و بلکه هزاران روایات و احادیث مخالف عقل و منطق سالم و حتی موازین اسلامی است .

    من عذر می خواهم که اینجا اینرا می آورم : در روایتی در کتاب صحیح بخاری از زبان انس بن مالک ، خادم پیامبر ، نقل شده که در یک شب پیغمبر با چند تن از زنان خود همبستر میشده . و بعد هم مطرح می شود که قوای جنسی پیامبر در میان صحابه مثال زدنی بوده است و در میان آنان چنین بوده که به پیامبر قدرت سی مرد داده شده است .

    خب آیا این مخالف عقل نیست ؟ آیا بی حیایی از این روایت بالاتر ؟ انس از کجا به این مطلب رسیده ؟ عذر می خواهم ولی دو حالت بیشتر ندارد : یا خودش با چشمان خودش دیده ( علی الاسلام السلام ) و یا پیامبر و یا زنان پیامبر برایش تعریف کرده اند !!!

    من سوال می پرسم : یک غیر مسلمان با خواندن این روایت از پیامبر اسلام چه تصویری در ذهنش مجسم می شود ؟

    قضاوت با وجدان های بیدار.


  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    دفاع از حضرت زهرا (س)-سید عباس-اکبر بیرامی
    نوشته
    1,424
    حضور
    33 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    2
    گالری
    2
    صلوات
    2980



    سلام علیکم خدمت دوستان و اساتید محترم
    جالب است بدانید همین مطالبی که شما فرمودید با مطالب شرم اور دیگر در سایت های مسیحی و یهودی گذاشته شده است و بعد از نوشتن اینگونه مطلب نشستند دارند مسخره مسلمان ها می کنند .قضیه احتلام شدن مردان در خانه عائشه به نقل از استاد ابوالقاسمی در 20 سایت مسیحی و یهودی قرار داده شده است. کتاب آیات شیطانی باز هم به نقل از ایت الله قزوینی از کتاب صحیح بخاری روایاتش را استنباط کرده است
    ویرایش توسط ammarshia : ۱۳۹۲/۰۷/۰۸ در ساعت ۱۷:۱۲
    قابل توجه تهمت زنندگان ::
    ان شاء الله در آن دنیا با هم صحبت می کنیم و فقط یک سوال دارم چرا واقعا تهمت زدند ؟؟؟
    نکند ظاهر و باطن و عالم الغیب بودند نعوذ بالله ؟؟؟
    امام سجاد ع می فرمایند:
    لاستحل رجال مسلمون دمی * یرون أقبح ما یأتونه حسنا
    ای بسا اگر برخی لباب علمم ظاهر کنم مردم می گند امام سجاد بت پرسته یک مشت مسلمان خونم را می ریزن





  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    313
    حضور
    12 روز 5 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    756



    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالرسول نمایش پست ها
    سلام بر شما دوست عزیز و بزرگوار
    و سلام به شما دوست گرامی

    یه حدیثی که یک عالم رجال یا فقیه ضعیف میدونه یکی دیگه ممکنه صحیح بدونه و بالعکس. در واقع در مورد تک تک روایات اختلاف هست.
    سوال شما نکته ای که داره و میشه از کارشناس همین تاپیک پرسید اینه که آیا در کتب اربعه احادیثی هست که اجماع همه علما از قدیم تا الان بر کذبش باشه و اگه بله چرا از کتب اربعه حذف نمیشه
    ویرایش توسط dinshenasii : ۱۳۹۲/۰۷/۰۸ در ساعت ۱۷:۳۸

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,860
    حضور
    47 روز 16 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالرسول نمایش پست ها


    از طرفی در کتب شیعه هم همچون اصول کافی و ... روایاتی صحیح السند وجود دارند که تطابقی با روح انسانی و حتی روحیات ائمه شیعه و پیامبر ندارند . به عنوان مشت نمونه خروار ، روایت معروف شرمگاه غصب شده وجود دارد که متن آن : ان ذلک فرج غصبناه می باشد . همین روایت صحیح با روحیات یک انسان و حتی با روحیات حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام سازگاری ندارد .

    سوال اینجاست :

    یا این روایات حقیقت صدر اسلام را بیان می کنند و ماوقع را به تصویر می کشند و یا ساختگی و جعلی هستند !!!

    اگر اولی باشد که واویلا !!! باید به حال خود خون گریه کنیم

    و اگر دومی باشد که دیگر چه دلیلی دارد بیان شده و در کتب باقی بمانند ؟

    .
    با سلام و عرض ادب

    در خصوص برخی از روایات موجود در کتب شیعه همچون کافی عرض می شود:

    1) بر خلاف پنداشت علمای اهل سنت نسبت به روایات صحیحین؛[1] شیعه[2] معتقد و ملتزم به صحت جمیع روایات کتاب کافی نمی باشد و فقهای شیعه جمیع روایات موجود در کتب اربعه و غیر آن را ارزیابی سندی می کنند، و چه بسا روایتی که از جهت سند نیز اشکالی نداشته باشد؛ بلکه از این ناحیه حکم صحت بر آن بار شود؛ اما با این حال فقهای شیعه به مضمون آن عمل نکنند.

    2) باید توجه داشت که بحث بررسی اسناد امری نسبی خواهد بود یعنی ممکن است راوی ای در نزد عالمی شرایط پذیرش خبر را داشته باشد و عالم دیگری به این نتیجه نرسیده باشد؛ همچنان که این امر مشترک در جرح و تعدیل روات احادیث در دو مکتب تشیع و اهل سنت می باشد.

    3) آنچه بر امت اسلامی لازم است رجوع به اهل بیت علیهم السلام است؛ زیرا که اهل بیت مفسران معصوم کلام وحی اند که بر اساس مفاد حدیث متواتر ثقلین تا قیامت در کنار قرآن باقی می مانند و هر کس بدانها تمسک نماید هرگز گمراه نخواهد شد. «إنّي تارك‏ فيكم‏ ما إن تمسّكتم به لن تضلّوا بعدي، أحدهما أعظم من الآخر: كتاب اللَّه حبل ممدود من السماء إلى الأرض، وعترتي أهل بيتي، ولن يتفرقا حتّى يردا عليّ الحوض، فانظروا كيف تخلفوني فيهما»؛ [3] همانا من در ميان شما چيزى به جاى گذاشته‏ ام كه اگر به آن متمسك شويد هيچ گاه بعد از من گمراه نخواهيد شد، يكى از آن‏ها از ديگرى بزرگ‏تر است: كتاب خداوند كه ريسمان كشيده شده بين آسمان تا زمين است و خاندان و اهل بيتم كه هيچ گاه از هم جدا نمى‏ شوند تا آن كه در كنار حوض بر من وارد مى ‏شوند. پس نيك بنگريد و دقت نماييد چگونه بعد از من آنان را پاسدارى و نگهدارى مى‏ نماييد.

    بنابراین راه شناخت اسلام صحیح رجوع به عترت است و نه مکتب خلفا که میوه ی آن در جهان معاصر پدیده ی شوم سلفی است که موج اسلام هراسی رادر دنیا به رقم زده است.


    [1]. که روایات این دو کتب را تلقی به صحت نموده اند.
    [2]. بجز اخباریون.
    [3]. سنن الترمذی، باب 32 مناقب أهل النبي صلى الله عليه و آله و سلم.

    صحیح ترین کتاب حدیث اهل سنت و شیعیان؟
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 2 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 2 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود