صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوال......شرايط ظهور امام زمان (عج)...

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    13
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    86

    سوال......شرايط ظهور امام زمان (عج)...




    امام زمان چرا نمی آید؟

    همه شنیده ایم که امام زمان زمانی می آید که جهان پر از ظلم و ستم شده باشد و می آید که جهان را پر از عدل و داد کند و انسان را به کمال واقعی خود برساند.

    و زمانی دنیا پر از ظلم وستم می شود که اکثریت حکومت ها فاسد باشند اگر نگوییم که اکثر مردم ظالم و فاسد باشند.
    و الان زمانی است که اکثر حکومت ها فاسدند و ظلم و ستم بی داد می کند اسلام در ضعف است و تنها نامی از آن باقی مانده٬ پس چرا امام نمی آید ؟
    پس می توان گفت که آن زمان باید ویزگی و شرایطی غیر از این را داشته باشد؟

    آن شرایط چیست؟
    چه انتظار عجیبی
    تو بین منتظران هم عزیز من چه غریبی
    چه بی خیال نشستیم نه کوششی نه وفایی
    فقط نشسته وگفتیم
    خدا کند که بیایی

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    13
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    86



    عزیزان کارشناس سوالی مطرح کردم در مورد اینکه چرا امام زمان نمی آیند؟
    لطفا جواب دهید که شرایط ظهور امام زمان چیست؟
    چه انتظار عجیبی
    تو بین منتظران هم عزیز من چه غریبی
    چه بی خیال نشستیم نه کوششی نه وفایی
    فقط نشسته وگفتیم
    خدا کند که بیایی

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229




    با سلام

    مهدویت یکی از اندیشه های ریشه دار فرهنگ غنی اسلام است که ابتدا از سوی پیامبر گرامی اسلام مطرح شده و همواره مظلومان عالم را امیدوار به حاکمیت مستضعفان نموده است .

    از این رو، همواره این پرسش در ذهن مسلمانان شکل گرفته که زمان ظهور آن موعود کی خواهد بود؟

    به گونه ای که حتی قبل از ولادت آن حضرت برخی از پیروان اهل بیت علیهم السلام از ائمه معصومین علیهم السلام درباره زمان آغاز آن تحول بزرگ و قیام جهانی پرسشهای فراوانی نموده اند .

    و البته، همواره ائمه معصومین علیهم السلام مسائل مربوط به حضرت مهدی (عج) به ویژه زمان ظهور آن حضرت را از اسرار الهی ذکر کرده، وقتگذاران را تکذیب کرده اند .

    با سیری کوتاه در بوستان کلام الهی و بیانات نورانی ائمه اطهار علیهم السلام درباره وقت ظهور به مطالب ذیل برخواهیم خورد:

    1 . علم و آگاهی از زمان دقیق ظهور تنها به خداوند متعال اختصاص دارد .

    2 . همواره معصومین علیهم السلام مردم را از تعیین وقت و وقتگذاری درباره ظهور حضرت مهدی (عج) برحذر داشته و وقتگذاران را تکذیب کرده اند .

    3 . روایات فراوانی رخداد ظهور را ناگهانی ذکر کرده و احادیث فراوانی اصلاح امر فرج را یک شبه ذکر نموده اند که البته این نیز با تعیین وقت ظهور منافات دارد .

    4 . اگرچه پنهان بودن زمان ظهور از اسرار الهی است و حکمت الهی اقتضا نموده آگاهی به هنگام ظهور مهدی (عج) نزد مردم مجهول و مکتوم باشد، ولی در برخی روایات نیز به پاره ای از حکمتهای آن اشاره شده است و تا حدودی محدوده زمانی آن معین شده است .
    در ادامه هر يك از اين موارد را مورد بررسي قرار مي دهيم.

    ادامه دارد...


  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    فقط خدا می داند

    از روایاتی که علم به زمان ظهور را ویژه خداوند دانسته، می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

    - در روایت مشهوری است که وقتی دعبل در محضر هشتمین آفتاب برج امامت، امام رضا (ع) در ضمن قصیده خود سخن از ظهور و قیام حضرت مهدی (عج) بر زبان جاری ساخت،

    آن حضرت در حالی که سرشک از دیدگانش جاری بود رو به دعبل کرده، فرمود: ای خزاعی! همانا روح القدس بر زبانت این دو بیت را جاری ساخت . آیا می دانی این امام کیست و چه زمانی قیام می کند؟
    »

    آنگاه خود آن حضرت به معرفی آن امام پرداخته، سپس درباره زمان ظهورش چنین فرمود: : «واما «متی » فاخباره عن الوقت .
    فقد حدثنی ابی عن ابیه عن آبائه علیهم السلام ان النبی صلی الله علیه و آله قیل له یا رسول الله متی یخرج القائم من ذریتک؟

    فقال علیه السلام: مثله مثل الساعة التی «لا یجلیها لوقتها الا هو ثقلت فی السماوات والارض لا تاتینکم الا بغتة
    » » (1) ; (2)

    و اما اینکه چه زمانی ظهور خواهد کرد،این خبر دادن از وقت است .
    پدرم از پدرش و ایشان از پدرانش از رسول گرامی اسلام نقل کرده اند که وقتی از آن حضرت پرسیده شد:
    ای رسول خدا! چه زمانی قائم از ذریه شما ظهور می کند؟ آن حضرت فرمود
    : مثل او مثل قیامت است که [خداوند درباره زمان وقوع آن چنین فرمود]: هیچ کس جز او به هنگامش آن را آشکار نمی سازد . این امر بر [اهل] آسمانها و زمین دشوار است . جز به صورت ناگهانی به سراغ شما نمی آید

    از آنجایی که حضرت مخفی بودن زمان ظهور را همانند زمان قیامت و رستاخیز قلمداد فرموده است،
    می توان نتیجه گرفت که
    :
    - با مخفی بودن قیامت یک نوع آزادی عمل برای همگان پیدا می شود و از سوی دیگر چون وقت آن دقیق معلوم نیست و در هر زمان محتمل است، نتیجه اش حالت آماده باش دائمی است و همین طور درباره قیام حضرت مهدی(عج) است;

    چرا که اگر تاریخ تعیین می شد و زمان ظهور دور بود، همه در غفلت و غرور و بی خبری فرو می رفتند و اگر زمانش نزدیک بود، ممکن بود آزادی عمل را از دست بدهند و اعمالشان جنبه اضطراری پیدا کند
    .

    - همان گونه که علم به زمان قیامت فقط در اختیار خداوند است، علم به زمان ظهور حضرت مهدی (عج) نیز در عهده خداوند است .
    بعلاوه در سخنان فراوانی در بیانات معصومین علیهم السلام از ظهور حضرت مهدی (عج) در کنار قیامت یاد شده است و از این رو، برخی از ویژگیهای آن همانند رستاخیز است
    .

    خداوند در ادامه آیه فوق علم به قیامت را حتی از پیامبر خود منتفی ساخته، آنجا که می فرماید: «یسئلونک کانک حفی عنها قل انما علمها عند الله » ;
    از تو می پرسند، چنان که گویا تو از چون و چند آن آگاهی، بگو همانا علم آن نزد خداوند است


    از اینجا می توان نتیجه گرفت که حتی پیامبر اکرم نیز به زمان دقیق ظهور حضرت مهدی (عج) آگاه نیست و اینکه عده ای به خود جرات داده، به راحتی وقت ظهور را تعیین می کنند، جای بسی تامل است .

    نه تنها این سؤال از اولین معصوم پرسیده شد و ایشان این گونه جواب فرمودند که علم به زمان ظهور نزد خداست، بلکه وقتی از آخرین معصوم علیهم السلام نیز چنین سؤالی را پرسیدند، در ضمن توقیعی این سان جواب دادند: «... واما ظهور الفرج فانه الی الله تعالی ذکره وکذب الوقاتون (3) ;
    و اما ظهور فرج همانا در اختیار خداوند متعال است و وقتگذاران دروغ گفتند

    و هم آن حضرت در آخرین توقیع به آخرین سفیر خود، ظهور را تنها در اراده و اختیار خداوند دانسته، چنین فرمود: «ولا ظهور الا بعد اذن الله تعالی; (4) و ظهوری نخواهد بود مگر آنگاه که خداوند تبارک و تعالی اجازت فرماید

    از بیانات فوق به روشنی به دست می آید که زمان آغاز ظهور، یکی از اسرار الهی است و دست اندیشه و فکر بشر از رسیدن به آن سخت کوتاه است و ناتوان .


    پي نوشت:

    1) اعراف/187 .
    2) عیون اخبار الرضا شیخ صدوق، ج 2، ص 266 و کمال الدین، شیخ صدوق، ج 2، ص 372 .
    3) کتاب الغیبه، شیخ طوسی،ص 291 .
    4) الخرایج والجرایح، قطب الدین راوندی، ج 3، ص 1128 و کتاب الغیبة، ص 395

    ادامه دارد...


  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    ادامه پست قبلي



    آیا برگزیدگان می دانند؟

    حال که روشن شد علم به زمان ظهور در شان و مقام پروردگار است، آیا این علم در اختیار برگزیدگانش قرار گرفته است یا خیر؟

    اگر چه پیش از این اشاره شد که علم به زمان ظهور همانند علم به قیامت اختصاص به خداوند دارد،
    ولی در برخی روایات نیز متذکر شده اند که خداوند بخشی از این آگاهی را در اختیار پیامبر اکرم قرار داده و آن حضرت نیز به وارثان علم خود منتقل ساخته است و البته، ایشان نیز مامور شده اند هرگز این علم را در اختیار دیگران قرار ندهند و اضافه بر آن، شیعیان را امر به تکذیب وقتگذاران کرده اند
    .

    رحمان بن کثیر نقل می کند که نزد امام صادق (ع) بودم که مهزم وارد شد . از آن حضرت پرسید: فدایت گردم، آیا مرا خبر نمی دهید از زمان این امری که انتظار آن را می کشیم؟

    آن حضرت فرمود: «یا مهزم! کذب الوقاتون; (1) ای مهزم! وقتگذاران دروغ می گویند
    در جایی دیگر آن حضرت در جواب ابوبصیر همین جمله را فرمودند و اضافه کردند: «انا اهل بیت لا نوقت; ما خاندانی هستیم که هرگز وقت [ظهور] را اعلام نمی کنیم
    و البته همین مطلب در سخنان پدر بزرگوار ایشان امام باقر (ع) با تاکید بیشتری ذکر شده است . آنگاه که فضیل بن یسار از زمان ظهور پرسید، امام پنجم در جواب او فرمود: «کذب الوقاتون، کذب الوقاتون، کذب الوقاتون.» (2) .
    بدون تردید مقصود از وقت تعیین کردن در اینجا، عبارت است از مشخص کردن دقیق سال و روز ظهور و گرنه همان طور که اشاره خواهد شد، برخی روایات به صورت فی الجمله برخی محدوده های زمانی ظهور را مشخص کرده اند .
    همان گونه که بیان شد در روایات فراوانی از ظهور آن حضرت به عنوان حادثه ای ناگهانی یاد شده است و پر واضح است که ناگهانی بودن آن با تعیین قبلی وقت منافات دارد;
    چرا که وقتی برای امری زمان مشخص شد، دیگر دفعی و ناگهانی بودن آن معنا نخواهد داشت . و به طور مسلم کسانی که تعیین وقت می کنند، سخنشان خلاف این گروه روایات است .

    پي نوشت:

    1-کتاب الغیبة، ص 426 و الکافی،کلینی، ج 1، ص 368 .
    2-الکافی، ج 1، ص 368 .



    ادامه دارد...


  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    زمان ظهور در روایات


    در برخی روایات به صورت محدود زمانهایی برای رخداد این حادثه بزرگ ذکر شده است . در این بین، روایات به چند دسته تقسیم می شود:

    1 . روایاتی که جمعه را به عنوان روز ظهور معرفی کرده اند:

    امام صادق (ع) در این باره می فرماید: «یخرج قائمنا اهل البیت یوم الجمعة; (1) قائم ما اهل بیت در روز جمعه ظهور خواهد کرد

    2 . روایاتی که روز ظهور را مصادف با روز عاشورا ذکر کرده اند:

    امام باقر علیه السلام ضمن بیاناتی درباره روز عاشورا فرمودند: «... وهذا الیوم الذی یقوم فیه القائم; (2) و این روز (عاشورا) روزی است که در آن قائم (عج) قیام خواهد کرد

    3 . روایاتی که ظهور حضرت مهدی (عج)را در سال فرد ذکر کرده اند:

    امام صادق (ع) فرمودند: لا یخرج القائم الا فی وتر من السنین; (3) قائم ظهور نمی کند مگر در سال فرد

    4 . برخی روایات نیز روز ظهور را شنبه ذکر کرده اند:

    امام باقر علیه السلام فرمود: «یخرج القائم یوم السبت یوم عاشورا; (4) قائم در روز شنبه که روز عاشورا است خروج می کند

    اگرچه قرائن بیشتری بر ظهور حضرت مهدی (عج) در روز جمعه وجود دارد، ولی این روایت و امثال آن را می تواند به این صورت توجیه کرد که اولین روز ظهور جمعه است و از آنجایی که حوادث فراوانی با شروع ظهور رخ خواهد داد، بخشی از آن حوادث روز شنبه واقع خواهد شد

    پي نوشت:

    1-الخصال، شیخ صدوق، ج 2، ص 394 و بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 56، ص 26 .
    2-تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج 4، ص 300 .
    3-کتاب الغیبة، ص 453 و روضة الواعظین، محمد بن حسن فتال نیشابوری، ص 263 .
    4-تهذیب، ج 4، ص 333 و کمال الدین، ج 2، ص 653 .



  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    13
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    86



    بسیار سپاسگذارم طاهای عزیز
    از روایات برمیآید که زمان ظهور معلوم نیست.
    شما از علائم ظهور گفتید
    حال موانع ظهور چیست؟
    چه انتظار عجیبی
    تو بین منتظران هم عزیز من چه غریبی
    چه بی خیال نشستیم نه کوششی نه وفایی
    فقط نشسته وگفتیم
    خدا کند که بیایی

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط آفتاب پنهان نمایش پست ها
    از روایات برمیآید که زمان ظهور معلوم نیست. شما از علائم ظهور گفتید حال موانع ظهور چیست؟


    با سلام


    دوست بزركوار آفتاب پنهان گرامي

    اگر اجازه بفرماييد بحث را ادامه دهيم و اكر حوصله كنيد اين بحث را به جايي برسانيم و سپس به موانع ظهور بپردازيم البته مي توانيم تايپك جداكانه اي هم بزنيم انشاالله

    در ضمن هرچند زمان ظهور معلوم نيست ولي
    ائمه(ع) در برخي از روايات علايمي و شرايطي هم براي زمان ظهور ذكر كرده اند كه از ان زمان تعبير به آخرالزمان مي شود

    اگراجازه فرماييد در باره آخرالزمان و شرايط ان هم به زودي تايپكي به عون الله تعالي ميزنيم


  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    13
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    86



    طاهای عزیز از توجه شما ممنونم
    چون سوال بنده از شرایط زمان ظهور امام می باشد و نه علام آن زمان
    و سوال بنده از بابت فهمیدن این تاخیر و موانع ظهور ایشان می باشد
    اگر ممکن است این مطالب از هم تفکیک شود.
    سپاسگذارم.
    چه انتظار عجیبی
    تو بین منتظران هم عزیز من چه غریبی
    چه بی خیال نشستیم نه کوششی نه وفایی
    فقط نشسته وگفتیم
    خدا کند که بیایی

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229




    شرايط ظهور امام زمان (عج)

    مقصود از شرايط ظهور، همان شرايطى است كه تحقق روز موعود متوقف بر آنها است و گسترش عدالت جهانى به آنها بستگى دارد و مى توان تعداد اين شرايط را چنين دانست.

    1-وجود طرح و برنامه عادلانه كاملى كه عدالت خالص واقعى را در برداشته باشد و بتوان آن را در هر زمان و مكانى پياده كرد و براى انسانيت سعادت و خوشى به بار آورده و تضمين كننده سعادت دنيوى و اخروى انسان باشد. روشن است كه بدون چنين برنامه و نقشه جامعى، عدالت كاملا متحقق نخواهد شد.

    2- وجود رهبر و پيشواى شايسته و بزرگ كه شايستگى رهبرى همه جانبه آن روز را داشته باشد.

    3-
    وجود ياران همكار و همفكر و پاسدار در ركاب آن رهبر واحد براى پياده كردن جهانى آن اهداف بلند.
    اين افراد بايد داراى خصوصيات معينى باشند تابتوانند آن كار مهم را انجام دهند و گرنه هر گونه پشتيبانى كفايت نمى كند .

    4-
    وجود توده هاى مردمى كه در سطح كافى از فرهنگ و شعور اجتماعى و روحيه فداكارى باشند. تا در نخستين مرحله موعود گروه هاى اوليه پيروان حضرت مهدى (عج) را تشكيل دهند زيرا آن افراد با اخلاص درجه يك كه شرط سوم با وجود آنها محقق مى شود، گروه پيشرو جبهه جهانى هستند .




  21. صلوات ها 7


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود