صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تضاد سحر و جادو با اراده و اختیار انسان

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    32
    حضور
    19 روز 7 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    82

    اشاره تضاد سحر و جادو با اراده و اختیار انسان




    سلام
    سوال من پایه ای تر از این هاست.
    اصلا چرا باید توی این دنیا چیز به اسم سحر و جادو وجود داشته باشه . وجود اون با اختیار انسان در تضاد . بعد به نظر من توی اسلام موهوم گویی زیاد وجود داره ( برداشت های چند گانه از ی عبارت ). به عنوان نمونه : توی یکی از کتاب های مدرسه خوندیم ک زمانی که حضرت محمد میخاست بره به صحرا گردنبند ک آمنه بهش داده بود رو پس داد و گفت خدا از من نگه داری میکنه بعد می بینیم چند سال بعد خود خدا میگه پیامبر ! نزدیک بود تو رو چشم زخم بزنن !! یا اینکه توی یکی از جنگ ها حضرت علی روچشم زخم زدند !!!!!!!!!
    یا اینکه هر عملی توی دنیا واقع بشه اراده خداوند در طول اون قرار داره پس خداوند در جریان یه همچنین اعمالی هم قرار داره { اراده خداوند در طول همه اعمال هست ولی اینجا ی مورد خاص و غیر فیزیکی وجود داره که مورد رو خاص میکنه }
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۹/۱۴ در ساعت ۱۳:۱۶

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,516
    حضور
    175 روز 1 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58316



    با نام و یاد دوست




    تضاد سحر و جادو با اراده و اختیار انسان







    کارشناس بحث: استاد شعیب


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    دنیای ما دنیای اسباب و مسببات، اثر و موثر و عمل و عکس العمل است. در این دنیا اگر حرارتی به یک جسم سوختنی برسد خواهد سوخت.اگرچه این جسم سوختنی فرش مسجد باشد. همانگونه که اگر از راه دور کسی بر انسان صدمه ای بزند مثلا تیراندازی کند انسان مورد اصابت واقع می شود و مجروح و گاها کشته می شود و در برخی از موارد اراده ی انسان در پیشگیری از آن موثر نمی باشد بر فرض مثال آمریکا در هیروشیما و ناکازاکی بمب هسته ای انداخته و در یک ثانیه بیش از چهل هزار نفر را کشته و بیش از صدها هزار نفر را آلوده به اشاعات هسته ای می کند که هیچکدام از آن ها با اراده ی خود نمی توانند مانع شوند.
    سحر و جادو نیز بر زندگی انسان و اطراف انسان اثر می گذارد و گاهاً اراده ی فرد سحر شده نمی تواند مانع از سحر ساحر و جادوی جادوگر شود، با این تفاوت که تیراندازی در کشته شدن بواسطه ی تیر دارای عوامل و علل مادی و طبیعی است و سحر و جادو غالباً دارای عوامل ماورایی و غیر طبیعی است.
    پس سحر و جادو نیز به عنوان یک عمل از اعمال دنیایی در زندگی انسان اثر می گذارد و بسته به استفاده ی عامل آن باعث صلاح و فساد افراد یا جامعه می گردد. بر همین اساس اسلام همانگونه که استفاده از عوامل مخرب زندگی بشری مثل بمب ها و سلاح های کشتار جمعی را حرام و ممنوع اعلام کرده است، استفاده از سحر و جادو را نیز حرام می داند.
    پس در نتیجه اتفاقات زندگی انسان همگی تحت اراده ی انسان نیستند و برخی ارادی و برخی غیرارادی هستند.
    اما سوال دوم شما دوست عزیز که فرمودید پیامبر گردنبند را رد کرد:
    این رد کردن گردنبند به این معنا نبود که عوامل ماورایی مثل چشم زخم و .. وجود ندارد و یا اثری در زندگی انسان ندارد، بلکه بدین معناست که این گردنبند و این سنگ نمی تواند مانع تاثیر آن عوامل ماورایی شود بلکه خداست که می تواند اثر آن ها را از زندگی انسان بردارد. پس پیامبر اعظم منکر وجود چشم زخم نبوده است، بلکه اثر بخشی آن گردنبد را در مورد مذکور، رد می کند.

    و سوال سوم شما:
    اراده ی خدا در طول تمامی اراده هاست، چه این اراده از عوامل طبیعی و مادی باشد و چه از عوامل غیر مادی و ماورایی. حال این سوال پیش می آید که خداوند سحر و جادو را نیز اراده کرده است؟؟؟ سحر و جادویی که از عوامل مخفی و غیبی است و حتی گاها موجب فساد در انسان می شود؟؟ جواب اینکه خداوند برخی علل و عوامل را در تحت اراده ی انسان ها قرار داده است. حال انسان می تواند با تمسک به این علل و عوامل، خیر ایجاد کند و یا شر برساند. این علل و عوامل گاه مادی و طبیعی است و گاه غیر مادی و ماورایی. ایجاد افعال توسط خداوند متعال در عالم آفرینش تماماً خیر است (تکویناً) اما نسبت این افعال به انسان در دار تکلیف، حسن و قبح ایجاد می کند (تشریعاً).


  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها
    و سحر و جادو غالباً دارای عوامل ماورایی و غیر طبیعی است
    سلام

    بزرگوار منظور از اینکه سحرو جادو دارای عوامل ماورایی و غیر طبیعی است چیست ؟



    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها
    اما سوال دوم شما دوست عزیز که فرمودید پیامبر گردنبند را رد کرد:
    این رد کردن گردنبند به این معنا نبود که عوامل ماورایی مثل چشم زخم و .. وجود ندارد و یا اثری در زندگی انسان ندارد، بلکه بدین معناست که این گردنبند و این سنگ نمی تواند مانع تاثیر آن عوامل ماورایی شود بلکه خداست که می تواند اثر آن ها را از زندگی انسان بردارد. پس پیامبر اعظم منکر وجود چشم زخم نبوده است، بلکه اثر بخشی آن گردنبد را در مورد مذکور، رد می کند.
    منظورتان از اینکه فرمودین چشم زخم ماورایی است چیست ؟



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط پریشان نمایش پست ها
    سلام
    سوال من پایه ای تر از این هاست.
    اصلا چرا باید توی این دنیا چیز به اسم سحر و جادو وجود داشته باشه . وجود اون با اختیار انسان در تضاد . بعد به نظر من توی اسلام موهوم گویی زیاد وجود داره ( برداشت های چند گانه از ی عبارت ). به عنوان نمونه : توی یکی از کتاب های مدرسه خوندیم ک زمانی که حضرت محمد میخاست بره به صحرا گردنبند ک آمنه بهش داده بود رو پس داد و گفت خدا از من نگه داری میکنه بعد می بینیم چند سال بعد خود خدا میگه پیامبر ! نزدیک بود تو رو چشم زخم بزنن !! یا اینکه توی یکی از جنگ ها حضرت علی روچشم زخم زدند !!!!!!!!!
    یا اینکه هر عملی توی دنیا واقع بشه اراده خداوند در طول اون قرار داره پس خداوند در جریان یه همچنین اعمالی هم قرار داره { اراده خداوند در طول همه اعمال هست ولی اینجا ی مورد خاص و غیر فیزیکی وجود داره که مورد رو خاص میکنه }
    سلام
    1- در زندگی انسان بسیاری امور بطور جبری تاثیر گذارند لذا سحر و جادو خصوصیتی ندارد الا اینکه این سبب یک سبب غیر عادی است لذا اگر اشکالی وارد باشد باید به اصل تاثیرگذاری عوامل در زندگی انسان وارد بشود و نه خصوص سحر و جادو
    2- در پاسخ به تاثیرگذاری عوامل بیرونی هم مشکل قابل توجهی وجود ندارد و آن اینکه عالم عالم بهم پیوسته است و اختیار انسان هم کارکرد خود را در دایره تاثیر خودش دارد . کسی نگفته انسان در همه امور زندگیش مختار است بلکه اختیار به عنوان یک ویژگی در انسان موجود است که گاهی غالب و گاهی مغلوب
    3- در جایی گفته نشده انسان به تنهایی موثر در سعادت و شقاوت خویش است چرا که پیوستگی موجودات عالم و تاثیراتی که آنها بر یکدیگر دارندچنین ادعایی را نفی میکند . سعادت انسان ناشی از دست به دست هم دادن مجموعه عوامل است و اختیار در این میان نقش ویژه دارد و نه اینکه تنها نقش آفرین باشد
    4- رد گردنبند به معنای رد اثر نیست بلکه به معنای قراردادن خود در تحت موثرترین عوامل موثر در جهان یعنی ذات حق تعالی است
    5- چشم زخم یک عامل غیر عادی است که پذیرفتن ان منافاتی با اراده و قدرت خدای متعال ندارد
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    سلام

    بزرگوار منظور از اینکه سحرو جادو دارای عوامل ماورایی و غیر طبیعی است چیست ؟

    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    در انجام اعمال و افعال گاه مقدمات انجام آن عمل امور مادی و طبیعی است مثل از ضربه زدن به یک نفر با دست و مجروح ساختن وی و گاهی مقدمات انجام آن غیر طبیعی و غیر مادی است و از امور و اسبابی استفاده می شود که معمول نیست مثل مریض کردن افراد از راه چشم زدن و سحر کردن و ...
    همانگونه که میدانیم ورای از این دنیا مادی و اسباب مادی عالمی به نام مجردات است که از سنخ ماده نیست که از آن به ماوراء تعبیر می شود


  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها
    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    در انجام اعمال و افعال گاه مقدمات انجام آن عمل امور مادی و طبیعی است مثل از ضربه زدن به یک نفر با دست و مجروح ساختن وی و گاهی مقدمات انجام آن غیر طبیعی و غیر مادی است و از امور و اسبابی استفاده می شود که معمول نیست مثل مریض کردن افراد از راه چشم زدن و سحر کردن و ...
    همانگونه که میدانیم ورای از این دنیا مادی و اسباب مادی عالمی به نام مجردات است که از سنخ ماده نیست که از آن به ماوراء تعبیر می شود
    سلام خدمت شما

    بزرگوار اگر ما نمی دانیم علت مادی چشم زدن چیست نباید سریع به ان علت ماورایی نسبت بدهیم و
    همچنین در مورد سحر و جادو

    تمام این امور چون در جهان ماده اتفاق می افتد علت مادی حتما دارد چون این دنیا
    دنیای علت و معلول است

    و این سخن شما که عامل این امور را ماوریی دانستید درست نمی باشد

    موفق باشید



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    بزرگوار اگر ما نمی دانیم علت مادی چشم زدن چیست نباید سریع به ان علت ماورایی نسبت بدهیم و
    همچنین در مورد سحر و جادو

    تمام این امور چون در جهان ماده اتفاق می افتد علت مادی حتما دارد چون این دنیا
    دنیای علت و معلول است

    و این سخن شما که عامل این امور را ماوریی دانستید درست نمی باشد

    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    عرض شد که این امور علت دارند اما گاهی علت این امور علتی غیر معمول و غیر طبیعی است که از آن به ماوراء تعبیر می شود و این اسباب غیر طبیعی یا غیر معمول و گاها غیر مادی اند مانند تاثیر اجنه در روابط زن و مرد که قرآن بدان در سوره بقره که خداوند اشاره دارد که می فرماید: وَاتَّبَعُوا مَا تَتْلُوا الشَّیَاطِینُ عَلَی مُلْکِ سُلَیَمانَ وَمَا کَفَرَ سُلَیْمانُ وَلکِنَّ الشَّیَاطِینَ کَفَرُوا یُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَا أُنْزِلَ عَلَی الْمَلَکَیْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ وَمَا یُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتیٰ یَقُولاَ إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلاَ تَکْفُرْ فَیَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا یُفَرِّقُونَ بِهِ بَیْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ وَمَا هُمْ بِضَارِّینَ بِهِ مِنْ أَحَدٍإِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ وَیَتَعَلَّمُونَ مَا یَضُرُّهُمْ وَلاَ یَنْفَعُهُمْ وَلَقَدْ عَلِمُوا لَمَنِ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ خَلاَقٍ وَلَبِئْسَ مَا شَرَوا بِهِ أَنْفُسَهُمْ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ﴾
    البته گاهی برخی از امور که ما تصور می کنیم که دارای عوامل غیر مادی اند به خاطر جهل ما به علل مادی آن است که در انواع شعبده بازی ها و برخی از سحر ها نمونه های آن مشهود است
    آیه الله جوادی آملی در درس تفسیر خود ذیل این آیه می فرماید:
    سحر از علوم غریبه‌ای است، نظیر کهانت، نظیر طلسم و شَعبَده و جادو، نظیر علوم غریبه دیگرمثل سیمیا، کیمیا، لیمیا، هیمیا، این‌گونه از علوم غریبه همه و همه اینها سبب دارند که با سبب کار انجام می‌دهند. اختلافی که بین این علوم غریبه هست، گاهی در مبدأ فاعلی است، گاهی در مبدأ غایی و مانند آن وگرنه هیچ فعلی بدون سبب و بدون هدف یافت نمی‌شود.

    روی این اصل کلی سحر اگر کاری انجام می‌دهد سبب دارد، منتها گاهی اسباب سحر امور مادی محسوس‌اند و در اثر تمرین ساحر توانست یک کار خارق عادت انجام بدهد یا گاهی اسباب او امور مادی غیر محسوس‌اند که ساحر با سرعتِ عمل می‌تواند از آن امور غیر محسوس کاری را ارائه بدهد که خارق عادت باشد، گاهی هم در اثر قدرت اراده و روح می‌تواند کار غیر مادّی انجام بدهد؛ نظیر اِخبار به غیب، که از غیب خبر بدهد، خواه غیب مکانی، خواه غیب زمانی، خواه حادثه‌ای که الآن در یک مکان غائب اتفاق می‌افتد، یا حادثه‌ای که در زمان آینده اتفاق می‌افتد، خواه غیب مکانی، خواه غیب زمانی، اینها قابل اطلاع است، لذا اطلاع پیدا می‌کنند فی الجمله و نه بالجمله و خبر می‌دهند. منتها قسمت مهم مبدأ فاعلی سحر و سایر علوم غریبه قدرت اراده است.


  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    32
    حضور
    19 روز 7 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    82



    سلام و تشکر
    من در مورد علل و عوامل مادی مشکلی ندارم . مشکل مواردی است که از لحاظ عقلی قابل توجیه نیستند امثال سحر و جادو و ...
    • در هر حال سحر و جادو و ... وجود دارد و دارای قدرت فیزکی ( توانایی انجام کار) را دارد . پس چرا نیاییم و به صورت گسترده این کیمیا را ک با کمترین هزینه مادی ( معنویش رو من به شخصه نمی دونم ) بهترین بهره برداری رو میده به صورت گسترده تعلیم بدهیم و کلا عقل رو کنار بگذاریم ( جون قویتر از اون رو در اختیار داریم که در زمان کمتر و بهتر جواب میده ) به عنوان نمونه اگه بشه با استفاده از سحر و جادو به جای نصب یک قطعه سنگین 20 تنی با استفاده از جرثقیل 100 تن از سحر و جادو استفاده کرد . چرا نباید این کار را انجام دهیم ؟
    • در مواردی که خطر انسان را تهدید می کند به عنوان بیماری ها عقل به انسان می گوید باید دفع خطر نماید و خود را واکسینه نماید و در موارد سحر و جادو نیز انسان تهدید میشود (با این تفاوت ک حتی خود انسان نمی فهمد دچار آن شده است یا نه که در این مورد مساله خیلــــــــــــــــــی حادتر می باشد) پس باید خود را واکسینه کند یعنی از بدو تولد ( روز اول ) هزار و یک دعا و .... به خودش متصل کند یا زمانی که شروع به حرف زدن کرد هر روز زیر لب هزار و یک ورد ( خواه آیه باشد یا حدیث یا .... )را زمزمه کند و هماهنگونه که در بیماری ها به پزشک مراجعه می کند باید به سراغ رمال ، جادوگر ، دعا نویس ، امام و یا .... برود و به صورت پیوسته ویزیت شود.


  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    نقل قول نوشته اصلی توسط پریشان نمایش پست ها
    سلام و تشکر
    من در مورد علل و عوامل مادی مشکلی ندارم . مشکل مواردی است که از لحاظ عقلی قابل توجیه نیستند امثال سحر و جادو و ...

    در هر حال سحر و جادو و ... وجود دارد و دارای قدرت فیزکی ( توانایی انجام کار) را دارد . پس چرا نیاییم و به صورت گسترده این کیمیا را ک با کمترین هزینه مادی ( معنویش رو من به شخصه نمی دونم ) بهترین بهره برداری رو میده به صورت گسترده تعلیم بدهیم و کلا عقل رو کنار بگذاریم ( جون قویتر از اون رو در اختیار داریم که در زمان کمتر و بهتر جواب میده ) به عنوان نمونه اگه بشه با استفاده از سحر و جادو به جای نصب یک قطعه سنگین 20 تنی با استفاده از جرثقیل 100 تن از سحر و جادو استفاده کرد . چرا نباید این کار را انجام دهیم ؟
    در مواردی که خطر انسان را تهدید می کند به عنوان بیماری ها عقل به انسان می گوید باید دفع خطر نماید و خود را واکسینه نماید و در موارد سحر و جادو نیز انسان تهدید میشود (با این تفاوت ک حتی خود انسان نمی فهمد دچار آن شده است یا نه که در این مورد مساله خیلــــــــــــــــــی حادتر می باشد) پس باید خود را واکسینه کند یعنی از بدو تولد ( روز اول ) هزار و یک دعا و .... به خودش متصل کند یا زمانی که شروع به حرف زدن کرد هر روز زیر لب هزار و یک ورد ( خواه آیه باشد یا حدیث یا .... )را زمزمه کند و هماهنگونه که در بیماری ها به پزشک مراجعه می کند باید به سراغ رمال ، جادوگر ، دعا نویس ، امام و یا .... برود و به صورت پیوسته ویزیت شود.
    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    محدوده تاثیر سحر و جادو آنقدر که تصور فرموده اید نیست بلکه محدود و در تاثیر ناقص است و از طرفی به خاطر غیر معمول بودن و غیر طبیعی بودن عوامل آن همگانی نبوده و مورد استفاده افراد خاصی قرار می گیرد.
    درباره جادو، حدیث معتبرى از امام صادق (علیه السلام) در كتاب احتجاج طبرسى وارد شده كه بسیار جامع و نافع است. زندیق مصرى در بحثى طولانى كه با امام صادق (علیه السلام) داشت، از ایشان پرسید: اصل جادو چیست و چگونه جادوگر مى تواند كارهایى عجیب و غریب انجام دهد؟ امام(علیه السلام) فرمود: سحر بر چند وجه است: یك نوع آن به منزله پزشكى است یعنى همان گونه كه پزشكان براى هر مریضى راه علاجى مى یابند جادوگران نیز براى هر صحتى، راهى براى از بین بردن آن مى یابند.

    نوع دوم شعبده و سرعت دست و اعمال فوق عادت است. نوع سوم آن كه شیاطین را به خدمت مى گیرند.

    زندیقی نزد امام صادق (علیه السلام ) آمد

    زندیق گفت: شیاطین جادو را از كجا آموخته اند؟

    فرمود: از همان جا كه پزشكان پزشكى را مى آموزند، بعضى را به تجربه و بعضى را به علاج.

    زندیق گفت: درباره ماجراى هاروت و ماروت... چه مى گویى؟

    فرمود: آن ها براى امتحان انسان ها آمده بودند و تسبیحشان این گونه بود كه اگر بنى آدم فلان كار و فلان كار را بكنند یا فلان ورد را بخوانند فلان اتفاق روى مى دهد.... به این طریق، مردم انواع سحر را از آن ها فرا گرفتند. پس آن ها به مردم مى گفتند كه ما براى امتحان شما آمده ایم. چیزى را كه ضرر مى رساند و فایده اى براى شما ندارد از ما فرا نگیرید.

    زندیق پرسید: آیا ساحر مى تواند با سحر خود، انسان را به صورت سگى یا الاغى یا مثل این ها درآورد؟

    امام صادق (علیه السلام) فرمودند: ساحر عاجزتر از آن است كه بتواند خلق خدا را تغییر دهد و... اگر مى توانست هر آینه از خودش پیرى و فقر و مریضى را دور مى كرد... پس بهترین سخن ها درباره سحر آن است كه بگوییم: سحر به منزله پزشكى است .

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۶/۰۵/۳۱, ۱۱:۰۲ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود