صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا دلیل تحریم شطرنج، قمار بوده است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    650
    حضور
    12 روز 21 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    2
    گالری
    12
    صلوات
    1149

    آیا دلیل تحریم شطرنج، قمار بوده است؟




    سلام. در زیر تعدادی از احادیث تحریم شطرنج را می بینید:


    81- بَابُ تَحْرِيمِ اللَّعْبِ بِالشِّطْرَنْجِ وَ نَحْوِهِ‏

    15186-[1] دَعَائِمُ الْإِسْلَامِ، عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع: أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثانِ وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ[2] فَقَالَ الرِّجْسُ مِنَ الْأَوْثَانِ الشِّطْرَنْجُ وَ قَوْلُ الزُّورِ الْغِنَاءُ.

    15187-[3] زَيْدٌ النَّرْسِيُّ فِي أَصْلِهِ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ فِي حَدِيثٍ: وَ أَمَّا الشِّطْرَنْجُ فَهُوَ الَّذِي قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏ فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثانِ‏[4] الْخَبَرَ.

    15188-[5] الصَّدُوقُ فِي الْمُقْنِعِ، وَ فِي التَّفْسِيرِ، عَنِ الصَّادِقِ ع:[6] أَنَّ الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ الشِّطْرَنْجُ.

    15189-[7] جَامِعُ الْأَخْبَارِ، رَوَى عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْعُودٍ: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص مَرَّ بِقَوْمٍ يَلْعَبُونَ بِالشِّطْرَنْجِ قَالَ مَا هَذِهِ التَّمَاثِيلُ الَّتِي أَنْتُمْ لَهَا عَاكِفُونَ:.

    عَوَالِي اللآَّلِي، عَنْهُ ص: مِثْلَهُ.[8]
    15190-[1] الْقُطْبُ الرَّاوَنْدِيُّ فِي لُبِّ اللُّبَابِ، عَنِ النَّبِيِّ ص أَنَّهُ قَالَ: مَلْعُونٌ مَنْ جَرَّ اللَّعْبَ بالإِسْتِرِيقِ يَعْنِي الشِّطْرَنْجَ.

    15191-[2] الشَّيْخُ أَبُو الْفُتُوحِ فِي تَفْسِيرِهِ، عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع: أَنَّهُ مَرَّ بِقَوْمٍ يَلْعَبُونَ بِالشِّطْرَنْجِ فَقَالَ مَا هَذِهِ التَّمَاثِيلُ الَّتِي أَنْتُمْ لَهَا عَاكِفُونَ وَ أَخَذَ قَدْراً مِنَ التُّرَابِ وَ طَرَحَهُ فِيهِ قَالَ الشَّيْخُ يَقُولُ الَّذِينَ يَتَعَاطَوْنَ لَعْبَ الشِّطْرَنْجِ إِنَّهُ كُلَّمَا بَسَطَ نَطْعَهُ وَجَدَ فِيهِ شَيْئاً مِنَ التُّرَابِ.

    [3] 82- بَابُ تَحْرِيمِ الْحُضُورِ عِنْدَ اللَّاعِبِ بِالشِّطْرَنْجِ وَ السَّلَامِ عَلَيْهِ وَ بَيْعِهِ وَ شِرَائِهِ وَ أَكْلِ ثَمَنِهِ وَ اتِّخَاذِهِ وَ النَّظَرِ إِلَيْهِ وَ تَقْلِيبِهِ وَ أَنَّ مَنْ قَلَّبَهُ يَنْبَغِي أَنْ يَغْسِلَ يَدَهُ قَبْلَ أَنْ يُصَلِّيَ‏

    15192-[4] الشَّيْخُ أَبُو الْفُتُوحِ فِي تَفْسِيرِهِ، عَنِ النَّبِيِّ ص أَنَّهُ قَالَ: مَلْعُونٌ مَنْ لَعِبَ بِالْإِسْتِرِيقِ يَعْنِي الشِّطْرَنْجَ وَ النَّاظِرُ إِلَيْهِ كَآكِلِ لَحْمِ الْخِنْزِيرِ:.

    جَامِعُ الْأَخْبَارِ، عَنْهُ ص: مِثْلَهُ‏[5]

    وَ فِي خَبَرٍ آخَرَ: النَّاظِرُ إِلَيْهِ كَالنَّاظِرِ إِلَى فَرْجِ أُمِّهِ.

    [6]

    15193-[7] فِقْهُ الرِّضَا، ع: فَأَمَّا الشِّطْرَنْجُ‏ فَإِنَّ اتِّخَاذَهَا كُفْرٌ بِاللَّهِ الْعَظِيمِ وَ اللَّعْبُ بِهَا شِرْكٌ وَ تَقَلُّبُهَا كَبِيرَةٌ مُوبِقَةٌ وَ السَّلَامُ عَلَى اللَّاهِي بِهَا كُفْرٌ وَ مُقَلِّبُهَا كَالنَّاظِرِ إِلَى فَرْجِ‏ أُمِّهِ.

    15194-[8] عَوَالِي اللآَّلِي، قَالَ الصَّادِقُ ع: اللَّاعِبُ بِالشِّطْرَنْج‏ مُشْرِكٌ وَ السَّلَامُ عَلَى اللَّاهِي بِهِ مَعْصِيَةٌ.

    همانطور که ملاحظه می کنید، در این روایات، ابداً به بحث قمار بودن و برد و باخت اشاره نشده است و صرف بازی با آن و یا حتی نگاه به آن، حرام است و تعابیر خاصی نیز برایش ذکر شده است.

    با این حساب، چرا اکثر مراجع به صرف نبودن برد و باخت در آن و از بین رفتن کامل قمار بودنِ آن، آنرا حلال می دانند؟

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله



    آیا دلیل تحریم شطرنج، قمار بوده است؟







    کارشناس بحث: استاد اسراء



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,787
    حضور
    6 روز 22 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9234



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    سلام. در زیر تعدادی از احادیث تحریم شطرنج را می بینید:




    همانطور که ملاحظه می کنید، در این روایات، ابداً به بحث قمار بودن و برد و باخت اشاره نشده است و صرف بازی با آن و یا حتی نگاه به آن، حرام است و تعابیر خاصی نیز برایش ذکر شده است.

    با این حساب، چرا اکثر مراجع به صرف نبودن برد و باخت در آن و از بین رفتن کامل قمار بودنِ آن، آنرا حلال می دانند؟
    ضمن عرض سلام و ادب
    لازم است چند نکته را عارض شوم:
    1)وظیفه ی مقلدین مراجعه ی به احادیث نیست و فهم احادیث و برداشت انچه به جرات بتوان با حجت قاطعه به دین نسبت داد و حجت نزد خدا بر ان اقامه نمود کار مجتهد و مرجع تقلید است . اگر بنا باشد برای فهم احکام همه ی ما به احادیث و منابع خام مراجعه کنیم در اینصورت باید مجاز بدانیم که مثلا یک بیمار قلبی برای یافتن داروهای درمانی خود ،شخصا به کتب فوق تخصص قلب مراجعه کند و به این ترتیب بدنبال یافتن در مان خود باشد .و این را احدی مجاز نمیداند .مراجعه ی به خبره ی هر فنی ،امری معقول و متداول و عقلایی است و ارتکاب خلاف ان موجب مذمت عقلاست .
    2) در بین روایات گاه روایات اخلاقی و فقهی در کنار یکدیگر دیده میشوند که تشخیص اخلاقی و فقهی بودن ان بعهده ی فقیه است و کار خبره است. چنانکه در روایات فوق می بینیم در بعضی از انها فقهی و برخی اخلاقی است ،مثلا روایاتی که می فرماید سلام کردن به قمار باز معصیت است یا ایشان مشرکند و... و بقیه فقهی هستند و این نیز نشانه ی دیگر بر لزوم مراجعه ی متخصص به روایات است .
    3)سوال شما مقداری تخصصی است و لذا پاسخ نیز باید مقداری تخصصی باشد :
    همه ی مراجع بازی با الاتی که عرف ان را الات قمار میدانند را در حکم قمار و حرام میدانند و کسی ان را منوط به برد و باخت ننموده ،بله اگر بازی خاصی مثلا فوتبال ،مخصوص قمار نباشد و عرف ان را الات و بازی قمارانه نمیداند ولی عده ای در ان بردو باخت قرار دادند یعنی پولی وسط گذاشتند و گفتند هرکه برنده شد پول ها برای او باشد ،اینهم ملحق به قمار و حرام است و این نیز مورد اختلاف هیچیک از علما نیست.
    3)چنانچه در روایات فوق ملاحظه نمودید حکم و حرمت روی بازی کردن با ابزار و الات قمار امده یعنی روی بازی با وسیله و ابزاری امده که عرف ان را قمار میدانند (خطابات ملقات به عرف هستند و مرائ از موضوعات در احکام بیان شده از طرف شرع موضوعات عرفی است بعبارت دیگر تشخیص موضوعات بعهده ی عرف است )و طبیعتا وسیله و ابزاری که دیگر در زمان ما با ان قمار بازی نمیشود و عرف ان را وسیله ی قمار بازی نمیداند مراد کسی که میگوید بازی با ابزار قمار جایز نیست نمیتواند باشد . بله ممکن است کسی بگوید معصوم علیه السلام سخن از خصوص شطرنج اورده اند و این نشان از منفوریت خصوص شطرنج دارد و ملاک قمار بودن یا نبودن ان نیست جواب میدهیم:تشخیص این که ملاک حرمت شطرنج بازی با ابزار قمار بودن شطرنج است یا منفوریت خصوص شطرنج بعهده ی مجتهد است و اتفاقا منشااختلاف مراجعی مثل حضرت امام و رهبری که شطرنج را در صورتی که عرف ان را ابزار قمار نداند جایز میدانند با مراجعی چون ایات عظام سیستانی و بهجت که شطرنج را مطلقا حرام میدانند بر سر همین تشخیص است.

    ویرایش توسط اسراء : ۱۳۹۲/۰۷/۰۵ در ساعت ۱۸:۰۲

  7. صلوات ها 11


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    264
    حضور
    22 روز 15 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    1762



    بسم الله

    سلام
    ممنون از کارشناس بزرگوار
    ایا علاوه بر این دلایلی که شما گفتید صفحه ی سفید سیاه بازی شطرنج دلیل دیگه ای برای حرمت این باز ی نزد برخی از مراجع نیست

    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    ابداً به بحث قمار بودن و برد و باخت اشاره نشده است و صرف بازی با آن و یا حتی نگاه به آن، حرام است
    با توجه به اینکه نگاه کردن رو هم حرام دونستن


  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,787
    حضور
    6 روز 22 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9234



    نقل قول نوشته اصلی توسط :.صبا:. نمایش پست ها
    بسم الله

    سلام
    ممنون از کارشناس بزرگوار
    ایا علاوه بر این دلایلی که شما گفتید صفحه ی سفید سیاه بازی شطرنج دلیل دیگه ای برای حرمت این باز ی نزد برخی از مراجع نیست


    با توجه به اینکه نگاه کردن رو هم حرام دونستن
    دلایلی که گفتیم دلیل محکم و بسیار قابل اعتنایی بود ،ایا دلیلی محکم تر از نهی صریح امام معصوم از بازی با شطرنج؟وبالاتر از نهی صریح پیامبر از شطرنج و لعن شطرنج باز توسط پیامبر ؟ و اینکه امام معصوم بازی با شطرنج را معادل کفر و شرک بدانند؟شرک و کفری که از ان بالاتر گناه سراغ نداریم!!!
    البته اجماع نیز هست هرچند مدرکی است
    و اگر منظورتان کلی قمار باشد صریح ایه ی قران هم هست که خداوند میفرماید انما الخمر و المیسر رجس من عمل الشیطان:براستی که شراب خواری و قمار پلیدی است و کارشیطان است ؛
    و لی اینها ادله است و مهم برای هر کسی فتوای مرجع تقلید اوست.

    ویرایش توسط اسراء : ۱۳۹۲/۰۷/۰۵ در ساعت ۱۸:۵۹

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    264
    حضور
    22 روز 15 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    1762



    نقل قول نوشته اصلی توسط اسراء نمایش پست ها
    دلایلی که گفتیم دلیل محکم و بسیار قابل اعتنایی بود
    بسم الله
    سلام

    من دلایل شما رو رد نکردم فقط سوال پرسیدم


  13. صلوات ها 7


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    قدم زدن زیر بارون
    نوشته
    1,578
    حضور
    61 روز 9 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    50
    صلوات
    4213



    با سلام و عرض ادب.

    تجربه شخصی حقیر:

    در شهریور ماه سال 1367 که مطابق فتوای امام خمینی(ره) ورزش فکری شطرنج پس از چند سال وقفه در ایران از سر گرفته شد، با مطالعه آکادمیک این رشته، تحولی شگرف و پیشرفتی عظیم را در زمینه تقویت حافظه و قدرت تحلیل و تعمق و تفکر در خود مشاهده نمودم. که حتی در زندگی شخصی و نیز مطالعات درسی و دانشگاهی و تحقیقات علمی تاثیری مثبت و شگرف داشت و دارد.

    موفق باشید
    از ثــری تا به ثــريّـــا به عبـــوديّــت او .............. همه در ذكر و مناجات و قيامند و قعود

  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    500
    حضور
    16 روز 19 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    1648



    نقل قول نوشته اصلی توسط استوار نمایش پست ها
    با سلام و عرض ادب.
    تجربه شخصی حقیر:
    در شهریور ماه سال 1367 که مطابق فتوای امام خمینی(ره) ورزش فکری شطرنج پس از چند سال وقفه در ایران از سر گرفته شد، با مطالعه آکادمیک این رشته، تحولی شگرف و پیشرفتی عظیم را در زمینه تقویت حافظه و قدرت تحلیل و تعمق و تفکر در خود مشاهده نمودم. که حتی در زندگی شخصی و نیز مطالعات درسی و دانشگاهی و تحقیقات علمی تاثیری مثبت و شگرف داشت و دارد.
    موفق باشید

    هیچ دلیل پذیرفتنی‌ای برای ناروا بودن این بازی بسیار پرورشی، نیست.

    بزرگان نیز «فتوا»‌های دوگانه‌ای داده‌اند که خود این نشان‌دهنده‌ی نبود دستور استواری از جانب خداست زیرا فرمان خدا، نباید دوگانه باشد و اینکه گروهی آنرا ناروا و گروهی آنرا بی‌مورد دانسته‌اند، نشان‌دهنده‌ی بیراهه‌ رفتن آنان است.

    زیرا بدون‌شک، یکی از اینان اشتباه می‌کند!

    اگرچه کارشناسان نمی‌توانند سخنی در برابر فتواها بگویند، ولی بهتر دست از این سخنان برداشته شود؛ هنگامی که بازی‌های شطرنج به‌گونه‌ای گسترده در ایران برگزار می‌شود، چه جای گفتن این سخن است؟

    کسی که در بازی شطرنج، برنده می‌شود و پولی را دریافت می‌کند، پول دست‌رنج خود را می‌گیرد زیرا او سال‌ها فسفر مغز سوزانده است و شطرنج‌باز چیره‌ای گشته است که بتواند در بازی‌ها همه را شکست بدهد.

    همه میدانیم که کارهای ذهنی، خیلی بیشتر از کارهای بدنی، نیرو از بدن می‌گیرد.


  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    313
    حضور
    12 روز 5 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    756



    نقل قول نوشته اصلی توسط اسراء نمایش پست ها
    تشخیص این که ملاک حرمت شطرنج بازی با ابزار قمار بودن شطرنج است یا منفوریت خصوص شطرنج بعهده ی مجتهد است و اتفاقا منشااختلاف مراجعی مثل حضرت امام و رهبری که شطرنج را در صورتی که عرف ان را ابزار قمار نداند جایز میدانند با مراجعی چون ایات عظام سیستانی و بهجت که شطرنج را مطلقا حرام میدانند بر سر همین تشخیص اس
    استاد کسی در بین مراجع امروز قائل هست که شطرنج به خودی خود (نه مصداق قمار بودن) حرام هست؟
    در بین بزرگان فقهای گذشته به طور اجماع یا مشهور آن را مصداق قمار میدانسته اند یا این که به خودی خود حرام؟

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    313
    حضور
    12 روز 5 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    756



    البته من نظر آقای سیستانی رو که در این زمینه دیدم حتی ایشون هم مصداق قمار میدونند نه این که برای شطرنج موضوعیت قائل باشند:

    سؤال :

    اگر بازى با شطرنج به عنوان يك علم ، هنر و يك ورزش فكرى انجام شود و مسلما هيچگونه قمار يا شرط بندى هم در كار نباشد آيا اشكالى وجود دارد ؟
    جواب :


    بازى با شطرنج جايز نيست بلى اگر احراز شود در هيچ كجا بازى با برد و باخت مالى با آن معمولا انجام نمى شود بازى با آن جايز خواهد بود ولى ظاهرا اين فرض محقق نيست .

    http://www.sistani.org/index.php?p=8...e=2&perpage=10

    سؤال :

    آيا بازى كردن با شطرنج بدون برد و باخت با توجه به اينكه در عرف به عنوان آلت قمار استفاده نمى شود؛ جايز است؟ در رابطه با تخته نرد چطور؟
    جواب :


    شطرنج هنوز هم در دنيا به عنوان قمار مطرح است و بازى با آن حرام است و همچنين تخته نرد و و اما پاسور اگر در شهر شما معمولاً وسيله قمار باشد به احتياط واجب جايز نيست.
    http://www.sistani.org/index.php?p=614984&id=819
    ویرایش توسط dinshenasii : ۱۳۹۲/۰۷/۰۵ در ساعت ۲۰:۳۸

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود