جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اختیارات رهبر

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    33
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    135

    اختیارات رهبر




    رهبر اسلامی تا چه حد می تواند احکام اولیه را تعطیل و احکام ثانویه را جایگزین کند؟ در روابط خارجی دولت اسلامی میزان این مصلحت سنجی به چه مقدار است؟ به عنوان مثال : چرا جمهوری اسلامی با عضو شدن در بسیاری از سازمان های بین المللی مانند «آژانس بین المللی انرژی اتمی» برای کفار و علیه خود سبیل ایجاد می کند. در حالی که این با نص قرآن مخالفت دارد.

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    35
    حضور
    1 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    129



    سلام علیکم
    بحث تعطیلی احکام اولیه و جایگزینی احکام ثانویه صحیح نیست.احکام اولیه ثابتند و تعطیل پذیر نیستند مگر آن که موضوعشان کلا تغییر کندوحکم ثانویه بر موضوع جدید وارد شود.

    احکام ثانویه اصطلاحاً احکامی است که در موارد عسر و حرج و ضرر وضع شده است . به عبارتی صحیح تر همان حکم اولی است ; یعنی همان طور که وظیفهء اولِ انسان ِسالم , خواندن نماز در حال ایستاده است , وظیفهء اولی برای انسان بیمار که نمی تواند ایستاده نماز بخواند و معذوراست , نشسته نماز خواندن است . بنابراین تمامی احکام اسلامی تا یوم القیامة تغییر ناپیر است .
    احکام ثانویه در مورد تغییر موضوع است . با تغییر موضوع , تغییر حکم ، طبیعی است , مثلاً گوشت سگ نجس و خوردن آن حرام است . حال اگر موضوع عوض شد, مثلاً سگ در نمک زار تبدیل به نمک شد, دیگر نمک نجس و خوردن آن حرام نیست . همین طور هنگامی که آب در دسترس است و برای انسان ضرری ندارد, باید وضو گرفت یا غسل کرد,ولی وقتی موضوع عوض شد, مثلاً آب در دسترس نبود یا ضرر داشت , حکم نیز عوض می شود; یعنی وضو یا غسل واجب نیست , بلکه تیمم واجب می شود.


    در مورد سبیل کفار بر مسلمین ؛
    اولا ایران سبیل و راهی برعلیه کشورمسلمان ایجاد نکرده است بلکه به دنبال جلب منافعی است که از این راه عاید کشور مسلمان می شود از جمله آموزش نیروها و بحث امنیت نیروگاهها و سایر مسائل.

    دوما در تعاملات با کشورهای غیر مسلمان علاوه بر حفظ عزت و استقلال اسلامی ، باید سایر مسائل نیز لحاظ شود و همانند افراد که در احکام ممکن است دچار اضطرار یا اکراه گردیده و موضوع حرامی برای آنها حلال گردد در مسائل جامعه اسلامی نیز اضطرار و اکراه و اجبار نیز وجود دارد که تشخیص آن با ولی فقیه آگاه و مدیر و مدبر می باشد.

    سوما عموم این نصوص قرآنی که مورداشاره حضرتعالی است با آیات و روایات مختلف دیگری تقیید زده شده است از جمله آیه 185 بقره: وان كان ذوا عسره فنظره الي ميسره یا آیاتی که حرج و عسر را از اهل ایمان بر می دارد یا روایاتی که در مورد دوم هم اشاره شد(حدیث اضطرار(رفع ما لایعلمون و مااضطروا الیه و...) ) یا احادیث نفی ضرر(لاضرر) که همه ی اینها میتواند عموم این نص قرآنی را تخصیص بزند که باید همه ی عمومات و تخصیص ها را درکنار هم دیدو نتیجه گیری کرد.
    سیدنا و قائدنا سیدعلی الحسینی الخامنه ای:

    بعضی‌ها در فضای فتنه، اين جمله‌ی «كن فی الفتنه كابن اللبون لا ظهر فیركب و لا ضرع فیحلب» را بد ميفهمند و خيال ميكنند معنايش اين است كه وقتی فتنه شد و اوضاع مشتبه شد، بكش كنار!

    اين معنايش اين است كه به هيچوجه فتنه‌گر نتواند از تو استفاده كند.
    اين كنار كشيدن ، خودش همان ضرعی است كه یُحلب؛ همان ظهری است كه يُركب! گاهی سكوت كردن، كنار كشيدن، حرف نزدن، خودش كمك به فتنه است.

    .:تسنیم:.

  5. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود