صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: احترام به ادیان و شکستن بت ها توسط حضرت ابراهیم (ع)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    4
    حضور
    43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17

    احترام به ادیان و شکستن بت ها توسط حضرت ابراهیم (ع)




    با سلام.
    سوالی که مد نظر من هست اینست که چطور در قرآن آمده است که به بت های دیگر توهین نکنید تا آنها هم به خدای شما توهین نکنند؛ ولی خود خدا در جای دیگری می گوید که به حضرت ابراهیم دستور دادیم که به بت ها توهین کند (آنها را بشکند)!

    به نظر شما این تناقض در عمل نیست؟ چرا خدا حرف خود را زیر پا گذاشت؟


  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 7 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58331



    با نام و یاد دوست




    احترام به ادیان و شکستن بت ها توسط حضرت ابراهیم (ع)







    کارشناس بحث: استاد میقات

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۰۶/۳۰ در ساعت ۱۹:۴۹

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط SedMammad نمایش پست ها
    با سلام.
    سوالی که مد نظر من هست اینست که چطور در قرآن آمده است که به بت های دیگر توهین نکنید تا آنها هم به خدای شما توهین نکنند؛ ولی خود خدا در جای دیگری می گوید که به حضرت ابراهیم دستور دادیم که به بت ها توهین کند (آنها را بشکند)!

    به نظر شما این تناقض در عمل نیست؟ چرا خدا حرف خود را زیر پا گذاشت؟


    با سلام و درود

    در این زمینه چند نکته عرض می شود:

    1. در آیه شریفه (انعام، 108) دستور ممنوعیت سبّ و دشنام دادن به معبود کسانی که غیر خدا را می پرستند، آمده است؛ ولی آیه ای نداریم که به حضرت ابراهیم دستور داده باشد به بتهای بت پرستان توهین بکن.

    2. لزوما شکستن بت ها، توهین محسوب نمی شود و از مصادیق توهین نیست.

    در این جا حضرت ابراهیم علیه السلام نمی خواهد عواطف و احساسات آنها را تحریک و یا جریحه دار کند تا توهین محسوب شود، بلکه می خواهد عقلانیت آن ها را تحریک کند تا آن ها بیدار و متذکر شوند: «فَرَجَعُوا إِلى‏ أَنْفُسِهِمْ فَقالُوا إِنَّكُمْ أَنْتُمُ الظَّالِمُونَ»؛ آنها به و جدان خويش بازگشتند و (به خود) گفتند: حقّا كه شما ستمگريد! (انبیاء، 64)

    ممکن هم هست در ابتدا به نظر برسد که توهین بوده و احساسات آن ها جریحه دار شده، ولی حضرت ابراهیم جهت عقلانیت آن را متذکر می شود تا آن ها به فکر فرو رفته و تلنگری بر تفکر و عقلانیت آن ها باشد که بت اصلا قادر به انجام کاری نیست و نمی تواند بت های دیگر را شکسته باشد و حتی نمی تواند پاسخ سؤال آن ها را بدهد: «فَسْئَلُوهُمْ إِنْ كانُوا يَنْطِقُونَ»؛ از آنها بپرسيد اگر سخن مى‏گويند! (انبیاء، 63)

    3. توهین نکردن و سب ننمودن مقدسات دیگران، از قواعد اخلاقی محسوب می شوند. قواعد اخلاقی هم، تابع اهم و مهم هستند، یعنی وقتی که مورد اهمی وجود نداشته باشد، این قاعده جاری است، لذا در جایی که مورد اهم از این وجود دارد، تخلف از این قاعده اشکالی ندارد.

    به بیان دیگر، این که این قاعده اشاره به اهم و مهم دارد لذا وقتی انگیزه هدایت بشر وجود دارد، هدف بلندتری مد نظر بوده که اهم از آن محسوب می شود، و در این موارد تخلف از آن قاعده اشکالی ندارد.

    بنابر این، مواردی اقتضا دارد که خلاف این قاعده عمل شود و این قاعده شکسته شود، مثل هدایت بشر.

    4. کسی می تواند با هدف هدایت و بیداری انسان ها چنین کند که بر او اتمام حجت شده و بینی و بین الله، حجت بر او تمام باشد، یعنی باید بین خود و خدای خود به این نتیجه قطعی رسیده باشد که علاوه بر این که کارش صحیح است، جنبه هدایتگری و تربیتی آن هم قابل توجه است و در دیگران تاثیرگذار است؛ همانطور که پس از این کار ابراهیم، قرآن می فرماید: «فَرَجَعُوا إِلى‏ أَنْفُسِهِمْ فَقالُوا إِنَّكُمْ أَنْتُمُ الظَّالِمُونَ»؛ آنها به و جدان خويش بازگشتند و (به خود) گفتند: حقّا كه شما ستمگريد! (انبیاء، 64)

    لذا چنین کاری با هر هدف و انگیزه ای صحیح نیست و بی اخلاقی محسوب می شود و مورد نهی قرآن قرار گرفته است.


    با این بیان، تناقض و تعارضی بین آیات و تعالیم الهی نیست.

    احترام به ادیان و شکستن بت ها توسط حضرت ابراهیم (ع)

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    313
    حضور
    12 روز 5 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    756



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    2. لزوما شکستن بت ها، توهین محسوب نمی شود و از مصادیق توهین نیست.
    استاد یعنی توهین فقط به مسائل لفظی گفته میشود؟ توهین عملی نداریم؟ اگر کسی به من و شمای نوعی فحش بدهد توهین کرده اگر تف کند توهین نکرده؟ موارد متعددی از توهین به صورت عملی به ذهنم میاد که بنویسم ولی نوشتن شان ظاهرا خلاف ادب است.

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    100
    حضور
    1 روز 4 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    187



    فکر میکنم منظور جناب میقات هدف ابراهیم خلیل الله است که قصد توهین نداشته.

    نقل قول نوشته اصلی توسط dinshenasii نمایش پست ها
    استاد یعنی توهین فقط به مسائل لفظی گفته میشود؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    در این جا حضرت ابراهیم علیه السلام نمی خواهد عواطف و احساسات آنها را تحریک و یا جریحه دار کند تا توهین محسوب شود، بلکه می خواهد عقلانیت آن ها را تحریک کند تا آن ها بیدار و متذکر شوند: «فَرَجَعُوا إِلى‏ أَنْفُسِهِمْ فَقالُوا إِنَّكُمْ أَنْتُمُ الظَّالِمُونَ»؛ آنها به و جدان خويش بازگشتند و (به خود) گفتند: حقّا كه شما ستمگريد! (انبیاء، 64)


    ولی یه سوال از جناب میقات، پس مثلا ما اگر فحشای بزرگان دینی بعضی فرقه هارو با ادله خودشون ثابت کنیم آیا توهین به آنهاست؟ درحالی که ما داریم حقیقت رو میگیم که هدایت بشن؟

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    313
    حضور
    12 روز 5 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    756



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    در این جا حضرت ابراهیم علیه السلام نمی خواهد عواطف و احساسات آنها را تحریک و یا جریحه دار کند تا توهین محسوب شود، بلکه می خواهد عقلانیت آن ها را تحریک کند تا آن ها بیدار و متذکر شوند: «فَرَجَعُوا إِلى‏ أَنْفُسِهِمْ فَقالُوا إِنَّكُمْ أَنْتُمُ الظَّالِمُونَ»؛ آنها به و جدان خويش بازگشتند و (به خود) گفتند: حقّا كه شما ستمگريد! (انبیاء، 64)

    ممکن هم هست در ابتدا به نظر برسد که توهین بوده و احساسات آن ها جریحه دار شده، ولی حضرت ابراهیم جهت عقلانیت آن را متذکر می شود تا آن ها به فکر فرو رفته و تلنگری بر تفکر و عقلانیت آن ها باشد که بت اصلا قادر به انجام کاری نیست و نمی تواند بت های دیگر را شکسته باشد و حتی نمی تواند پاسخ سؤال آن ها را بدهد: «فَسْئَلُوهُمْ إِنْ كانُوا يَنْطِقُونَ»؛ از آنها بپرسيد اگر سخن مى‏گويند! (انبیاء، 63)
    استاد اگر یه وهابی با اون اعتقاداتشون بیاد عین همین داستانو پیاده کنه در حرم امام رضا بمب بذاره تا همون نتیجه گیری ها رو ظاهرا بخواد به شیعه نشون بده کار درستی کرده؟
    قبول کنید این به آیه ای که میگوید به بت ها توهین نکنید(اگر توهین را مطلق در نظر بگریم نه در شرایطی که در آیه تصویر شده) در تعارض است. مگر این که بگوئیم مثلا اگر من ببینم جلوی یه بت پرست حتی اگه بگم بت پرستی کار خوبی نیست و اون با همینم مقابله به مثل کنه و فحش های رکیک بده وجدان من راضی نمیشه که اون توهین کنه و اگه توانایی برخورد باهاش رو نداشته باشم و بدونم اون همچین کاری میکنه بهش کاری نمیگیرم که فحش بشنوم. ولی این به معنی اشتباه بودن کار توهین کننده در غیر اینها نیست. برای مثال تبری که از فروع دین ماست و امروزه مهجور
    ویرایش توسط dinshenasii : ۱۳۹۲/۰۷/۰۳ در ساعت ۲۱:۲۵

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط SedMammad نمایش پست ها
    سوالی که مد نظر من هست اینست که چطور در قرآن آمده است که به بت های دیگر توهین نکنید تا آنها هم به خدای شما توهین نکنند؛ ولی خود خدا در جای دیگری می گوید که به حضرت ابراهیم دستور دادیم که به بت ها توهین کند (آنها را بشکند)!

    به نظر شما این تناقض در عمل نیست؟ چرا خدا حرف خود را زیر پا گذاشت؟
    سلام
    منظور پرهیز از توهین لسانی است که میتواند با یک توهین لسانی دیگر پاسخ داده شود
    اما شکستن بت مصداق روشن مبارزه با بت پرستی است که جنگ دائمی اهل ایمان و شرک است و هرگاه فرمانی از سوی خدا در این حوزه وارد شود همانطور که به ابراهیم ع گفته شد باید عملی گردد
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علوم دینی
    نوشته
    1,241
    حضور
    35 روز 16 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    145
    آپلود
    1
    گالری
    48
    صلوات
    8306



    سلام علیکم
    نمیدونم این نظرم در کنار نظر اساتید گرامی جایگاهی داره یا نه؛ اما خود من هم با لعن فرستادن، مشکل داشتم که تو زیارت عاشورا هم داریم. با صحبت با دوستان، به این نتیجه رسیدم که اون توهینی که ما ازش منع شدیم تا به موجب اون توهین به خدای ما نشه؛ یه مقوله ی دیگه اس.
    یه جورایی مث جدل میشه حالا میتونه لفظی و لسانی باشه یا میتونه عملی باشه؛ اما حالت توهین کردن و قصد تحقیر فرد با معبودش، یه واکنشی در فرد ایجاد می کنه که چشمشو ممکنه روحقایق ببنده و به مسلم ترین اعتقادات طرف مقابلش هم توهین کنه. خب این کارها نفسانیه و فایده ای هم نداره پس مذمت شده

    اما بالاخره بغض نسبت به دشمن خدا وجود داره و این مثلاً با لعن، یا با بت شکنی بروز داده میشه اما باید توجه کرد که زمان مناسب و با برنامه ریزی دقیق عاقلانه انجام بشه که احساس تحقیر به اشخاص القا نشه و بت شکن درواقع نخواد برتری خودشو ثابت کنه بلکه فقط برای بیداری ذهن طرف مقابلش چنین اقدامی کنه

    کمااینکه در فتح مکه هم بت ها شکسته شد اما اونقدر درست و حساب شده، که کسی نه اونجا و نه در برابر احتجاج حضرت ابراهیم، شروع به مقابله نکرد و توهین به خدای محمد و ابراهیم نکرد!

    ویرایش توسط mkhahande313 : ۱۳۹۲/۰۷/۰۴ در ساعت ۱۴:۱۷
    وَ اللهِ اِن قَطَعــــــتُموا یَمینی

    اِنّی اُحامی اَبَداً عَن دینی




  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علوم دینی
    نوشته
    1,241
    حضور
    35 روز 16 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    145
    آپلود
    1
    گالری
    48
    صلوات
    8306



    نقل قول نوشته اصلی توسط dinshenasii نمایش پست ها
    استاد اگر یه وهابی با اون اعتقاداتشون بیاد عین همین داستانو پیاده کنه در حرم امام رضا بمب بذاره تا همون نتیجه گیری ها رو ظاهرا بخواد به شیعه نشون بده کار درستی کرده؟
    قبول کنید این به آیه ای که میگوید به بت ها توهین نکنید(اگر توهین را مطلق در نظر بگریم نه در شرایطی که در آیه تصویر شده) در تعارض است. مگر این که بگوئیم مثلا اگر من ببینم جلوی یه بت پرست حتی اگه بگم بت پرستی کار خوبی نیست و اون با همینم مقابله به مثل کنه و فحش های رکیک بده وجدان من راضی نمیشه که اون توهین کنه و اگه توانایی برخورد باهاش رو نداشته باشم و بدونم اون همچین کاری میکنه بهش کاری نمیگیرم که فحش بشنوم. ولی این به معنی اشتباه بودن کار توهین کننده در غیر اینها نیست. برای مثال تبری که از فروع دین ماست و امروزه مهجور
    ببخشید مگه حرم امام رضا بت هست برا شیعیان؟؟؟؟؟
    اونکه با بت شکنی ریخته میشه فلسفه ی بت پرستیه
    مگه شیعیان اعتقاد دارن امام رضا قدرت خدایی داره و نباید اجازه بده کسی به حرمش چپ نگاه کنه؟

    بت پرست ها بت رو به عنوان پروردگارشون می پرستیدن
    پس بت شکن کارش اینه که عجز این پروردگار دروغین رو نشون بده. که حتی در دفاع از یک مجسمه هم قادر نیست کاری بکنه.

    این با مساله ای که شما فرمودین خیلی متفاوته

    شیعه به زیارت حرمی میره که صاحبش رو واسطه ی رزق مادی و معنوی خودش می دونه و اولاً قائل به این هست که این وساطت به اذن خداس . ثانیاً حرم رو بت نمیدونه بلکه براش حکم یادآور داره و چون یادآور عزیز مقدسی براش هست، خودش رو به اون متبرک می کنه. بحث پرستیدن و قدرت خدایی دادن به حرم نیست تا شبهه ی شما جای مطرح شدن داشته باشه

    وَ اللهِ اِن قَطَعــــــتُموا یَمینی

    اِنّی اُحامی اَبَداً عَن دینی




  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    313
    حضور
    12 روز 5 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    756



    نقل قول نوشته اصلی توسط eslamic110 نمایش پست ها
    ببخشید مگه حرم امام رضا بت هست برا شیعیان؟؟؟؟؟
    اونکه با بت شکنی ریخته میشه فلسفه ی بت پرستیه
    مگه شیعیان اعتقاد دارن امام رضا قدرت خدایی داره و نباید اجازه بده کسی به حرمش چپ نگاه کنه؟

    بت پرست ها بت رو به عنوان پروردگارشون می پرستیدن
    پس بت شکن کارش اینه که عجز این پروردگار دروغین رو نشون بده. که حتی در دفاع از یک مجسمه هم قادر نیست کاری بکنه.

    این با مساله ای که شما فرمودین خیلی متفاوته

    شیعه به زیارت حرمی میره که صاحبش رو واسطه ی رزق مادی و معنوی خودش می دونه و اولاً قائل به این هست که این وساطت به اذن خداس . ثانیاً حرم رو بت نمیدونه بلکه براش حکم یادآور داره و چون یادآور عزیز مقدسی براش هست، خودش رو به اون متبرک می کنه. بحث پرستیدن و قدرت خدایی دادن به حرم نیست تا شبهه ی شما جای مطرح شدن داشته باشه
    خیر من خودم شیعه هستم
    پاسخ من به استاد بود:

    نوشته استاد رو ببینید:

    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    شکستن بت ها، توهین محسوب نمی شود و از مصادیق توهین نیست.

    در این جا حضرت ابراهیم علیه السلام نمی خواهد عواطف و احساسات آنها را تحریک و یا جریحه دار کند تا توهین محسوب شود، بلکه می خواهد عقلانیت آن ها را تحریک کند تا آن ها بیدار و متذکر شوند: «فَرَجَعُوا إِلى‏ أَنْفُسِهِمْ فَقالُوا إِنَّكُمْ أَنْتُمُ الظَّالِمُونَ»؛ آنها به و جدان خويش بازگشتند و (به خود) گفتند: حقّا كه شما ستمگريد! (انبیاء، 64)

    ممکن هم هست در ابتدا به نظر برسد که توهین بوده و احساسات آن ها جریحه دار شده، ولی حضرت ابراهیم جهت عقلانیت آن را متذکر می شود تا آن ها به فکر فرو رفته و تلنگری بر تفکر و عقلانیت آن ها باشد که بت اصلا قادر به انجام کاری نیست و نمی تواند بت های دیگر را شکسته باشد و حتی نمی تواند پاسخ سؤال آن ها را بدهد
    ولی من نوشتم که این کار توهین هست و توهین به عقاید باطل شرعا اشکالی نداره و ما موضوعی ترک شده در فروع دینمون به نام تبری داریم.(توهین به اولی و دومی)
    گفتم که اگر بگیم این کار توهین نبوده و به نظر استاد توهین صرفا زبانی و لسانی هست و توهین عملی نداریم آیا اگه یه وهابی با عقاید درون دینی خودش این کارو انجام بده و قصد نیاتی که استاد در مورد حضرت ابراهیم گفتن رو داشته باشه ما این کارو توهین حساب نمیکنیم؟
    ویرایش توسط dinshenasii : ۱۳۹۲/۰۷/۰۴ در ساعت ۱۵:۰۸

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود