صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نخستین کسی که به گناه ارتداد از دین کشته شد کی بود ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    پس از مرگ شناسی
    نوشته
    283
    حضور
    8 روز 13 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    633

    اشاره نخستین کسی که به گناه ارتداد از دین کشته شد کی بود ؟




    درود

    بفرمایید نخستین کسی که به جرم بر گشت از دین کشته شد کی بود و در زمان کدام پیشوا و به دست چه کسی کشته شد؟

    توضیح این که:

    نخسنین کسی که به کیفر ارتداد( الله نا باوری ) در اسلام کشته شد کی بود ؟

    در زمان کدام پیشوای اسلامی و به دستور چه کسی ؟

    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۵/۰۹/۰۸ در ساعت ۱۹:۵۰

  2. صلوات ها 10


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    با نام الله




    نخستین کسی که به گناه ارتداد از دین کشته شد کی بود ؟







    کارشناس بحث: استاد عماد

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۰۷/۱۰ در ساعت ۱۸:۰۸ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,133
    حضور
    45 روز 18 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10535



    سلام علیکم
    درتاریخ نام بعضی از افراد آمده که بعد از مرتد می شدند ، می شاید بتوان اولین مرتد را مقیس بن صبابه نامید(1) ، وی که برادرش به دست یکی از مسلمانان به سهو کشته شده بود ، به مدینه آمدو مسلمان شد ، بعد طلب دیه و گرفتن آن مدتی در مدینه ماند ، و سپس قاتل برادر را کشت و به مکه فرار کرد ، این شخص از اسلام خود برگشته و در مکه ساکن شد، (2)
    هنگام فتح مکه در جایی مخفی بود و همراه گروهی از مشرکین مشغول نوشیدن شراب بود که یکی از مسلمانان به نام نمیله بن عبدالله کنانی او را پیدا کرده و وی را کشت (3)
    1. ابن هشام ، السیره النبویه ، جلد سوم ، ص 305و306
    2. همان و رفیع الدین بن محمد بن همدانی ، سیرت رسول خدا، ص 393
    3.واقدی ، المغازی ، جلد دوم ، ص 289-290و کامل ، ابن اثیر ، جلد دوم ، ص 250


  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    پس از مرگ شناسی
    نوشته
    283
    حضور
    8 روز 13 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    633



    نقل قول نوشته اصلی توسط عماد نمایش پست ها
    هنگام فتح مکه در جایی مخفی بود و همراه گروهی از مشرکین مشغول نوشیدن شراب بود که یکی از مسلمانان به نام نمیله بن عبدالله کنانی او را پیدا کرده و وی را کشت (3)
    درود نیک شب
    با سپاس از پاسخگویی

    در اینجا روشن نیست به چه کیفری کشته شده است ؟ به پاد افره ی می گساری یا کین جویی یا بر گشت از دین ؟

    اگر بپنداریم که به کیفر بر گشت از دین او را کشته باید فرمان پیامبر اسلام برای کیفر در تاریخ نگاشته می شد

    از سوی دیگر آدمکش ( قاتل) کس نام وری نبوده و چنین می نماید که سر بازی از سپاه اسلام بوده است و خود سرانه جان باخته ( مقتول) را بادلیلی ناشناخته نابود کرده است

    بنده همچنان نگران نمونه های دلنشین تر هستم
    ویرایش توسط نوری نیرو : ۱۳۹۲/۰۷/۱۵ در ساعت ۲۰:۲۶

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,133
    حضور
    45 روز 18 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10535



    مجددا سلام علیکم و چه زیباست سلام

    نقل قول نوشته اصلی توسط نوری نیرو نمایش پست ها
    در اینجا روشن نیست به چه کیفری کشته شده است ؟ به پاد افره ی می گساری یا کین جویی یا بر گشت از دین ؟
    این شخص که در حال شراب خوردن بوده کشته شده و از از اسلام هم قبلا بر گشته است
    شما می گوید شاید به خاطر شراب کشته شده ؟ مگر حد شراب خوردن کشتن شرابخور است ؟


    نقل قول نوشته اصلی توسط نوری نیرو نمایش پست ها
    اگر بپنداریم که به کیفر بر گشت از دین او را کشته باید فرمان پیامبر اسلام برای کیفر در تاریخ نگاشته می شد
    در فتح مکه پیامبر صلی الله علیه واله وسلم دستور دادند کسی را نکشید و الیوم یوم المرحمه را شعار خود قرار دهید لا چند نفر
    نام این چند نفر در تاریخ موجود است
    عبدالله بن سعد از ابی عامر
    عبدالله بن خطل از بنی تیم و دو کنیز وی
    حویرث بن نقیذ بن وهب بن عبدالاقصی
    مقیس بن حبابه
    ساره کنیز یکی از بنی عبدالمطلب
    عکرمه بن ابی جهل (1)

    1.ابن هشام ، سیره النبویه ، جلد چهارم ، ص 51و 52

    نقل قول نوشته اصلی توسط نوری نیرو نمایش پست ها
    از سوی دیگر آدمکش ( قاتل) کس نام وری نبوده و چنین می نماید که سر بازی از سپاه اسلام بوده است و خود سرانه جان باخته ( مقتول) را بادلیلی ناشناخته نابود کرده است

    با توجه به مطالبی که خدمتتان عرض شد
    اولا : چون پیامبر صلی الله علیه واله وسلم فرمان عفو عمومی داده بودند ، پس مسلمانان بدون اجازه چنین کاری نمی کردند مگر اینکه گفته شده باشد که بدون اجازه چنین کاری شده است
    ثانیا:جرم وی هنگام کشته شدن ارتداد و شراب نوشی بوده است ، و هیچکس نمی گوید که حد شراب نوشی کشتن شرابخوار است
    ثالثا : نام وی در میان کسانی که از عفو عمومی استثنا شده اند دیده می شود
    رابعا : نام پدر وی به دو صورت حبابه و صبابه در تاریخ نگاشته شده است


  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431



    با سلام

    البته افراد ديگري هم ذكر شده اند :

    وعبد الله بن سعد بن أبي سرح، من كتاب الرسول، وقد كان أول مرتد في الإسلام. ارتد وكان قد خالف في كتابه إملاءه، فأنزل الله فيه آيات من القرآن نهى فيه عن اتخاذه كاتبًا، فهرب، فلما كان يوم "الفتح" التجأ18 إلى "عثمان" أخوه من الرضاعة فأجاره، واستجار له "عثمان" عند النبي فأجاره له. وقد عينه "عثمان" عاملًا على مصر، وافتتح إفريقية، ومات سنة ست وثلاثين، أو سبع وخمسين، أو تسع وخمسين1. وروي أنه كان أول من كتب له من قريش2.
    وهناك رواية يرجع سندها إلى "أنس بن مالك"، تذكر أن "رجلًا كان يكتب لرسول -الله صلى الله عليه وسلم- فكان إذا أملى عليه سميعًا عليمًا، كتب سميعًا بصيرًا. وكان قد قرأ البقرة وآل عمران، وكان من قرأهما قرأ قرآنًا كثيراً، فتنصر الرجل، وقال إنما كنت أكتب ما شئت عند محمد.. قال: فمات"3. ولا نعرف كاتبًا ينطبق عليه هذا الوصف سوى "عبد الله بن سعد بن أبى سرح". فهو المراد بهذه القصة. وهي قصة لا يمكن أن تكون صحيحة؛ لأن ارتداد "عبد الله" إنما كان بمكة، فدليل النص عليه في سورة الأنعام4، وهي سورة مكية، فكيف يكون قد قرأ سورة البقرة وآل عمران، ثم تنصر، وهما سورتان مدنيتان.
    وفي "عبد الله" نزلت الآية: {وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا} ، أو قال: أوحي إلي ولم يوح إليه شيء. ومن قال: سأنزل مثل الذي أنزل الله"5، على رأي أكثر المفسرين. "كان يكتب للنبي -صلى الله عليه وسلم- وكان فيما يملي عزيز حكيم، فيكتب غفور رحيم، فيغيره، ثم يقرأ عليه كذا وكذا لما حوّل، فيقول نعم سواء. فرجع عن الإسلام، ولحق بقريش. وقال لهم: لقد كان ينزل عليه عزيز حكيم، فأحوّله ثم أقول لما أكتب، فيقول: نعم سواء. ثم رجع إلى الإسلام قبل فتح مكة". وورد في رواية أخرى: "وكان يكتب للنبي -صلى الله عليه وسلم- فكان إذا أملى عليه سميعًا عليمًا، كتب هو عليمًا حكيمًا، وإذا قال عليمًا حكيمًا، كتب سميعًا عليمًا، فشك وكفر. وقال: إن كان محمد يوحى إليه، فقد أوحي إلي وإن كان الله ينزله، فقد أنزلت مثل ما أنزل الله. قال محمد: سميعًا عليمًا. فقلت أنا: عليمًا حكيمًا.
    ـــــــ
    1 الإصابة "2/ 309"، "رقم 4711".
    2 الاستيعاب "1/ 30"، "حاشية على الإصابة"، البلاذري، أنساب "1/ 358"، الجهشياري "13".


    الأَسْوَد العَنْسي
    (000 - 11 هـ = 000 - 632 م)
    عيهلة بن كعب بن عوف العنسيّ المذحجي، ذو الخمار: متنبئ مشعوذ، من أهل اليمن. كان بطاشا جبارا. أسلم لما أسلمت اليمن، وارتد في أيام النبي صلى الله عليه وسلّم فكان أول مرتد في الإسلام. وادعى النبوة، وأرى قومه أعاجيب استهواهم بها، فاتبعته مذحج. وتغلَّب على نجران وصنعاء، واتسع سلطانه حتى غلب على مابين مفازة حضرموت إلى الطائف إلى البحرين والأحساء إلى عدن. وجاءت كتب رسول الله صلّى الله عليه وسلم إلى من بقي على الإسلام في اليمن، بالتحريض على قتله، فاغتاله أحدهم في خبر طويل أورده ابن الأثير. وكان مقتله قبل وفاة النبي صلّى الله عليه وسلم بشهر واحد. وفي غربال الزمان: ظهر سنة 10 هـ وكان له " شيطان؟ " يخبره بالمغيبات فضلَّ به كثير من الناس. وكان بين ظهوره وقتله نحو من أربعة أشهر، ولكنه استطار استطارة الشرر وتطابقت عليه اليمن والسواحل كجار عثر والشرجة والجردة وغلافقة وعدن، وامتد إلى الطائف. وبلغ جيشه سبعمائة فارس.
    وقال البلاذري: سمى نفسه " رحمان اليمن " كما تسمى مسيلمة " رحمان اليمامة " (1) .


    1. ابن الأثير: حوادث سنة 11 هـ والبلاذري 111 - 113 وجمهرة الأنساب 381 وتاريخ الخميس 2: 155 وغربال الزمان - خ. وابن الوردي 1: 140 واسمه في بعض هذه المصادر " عبهلة " وفي دائرة المعارف الاسلامية 2: 198 " عبهلة، ويقول البعض عبهلة ".







  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,133
    حضور
    45 روز 18 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10535



    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها
    البته افراد ديگري هم ذكر شده اند :

    جناب خیر البریه گرامی
    فرمایش شما درباره اولین مرتد درست است اما
    سوال این نیست که اولین مرتد کیست ، بلکه سوال این است . اولین مرتدی که به جرم ارتداد کشته شد کیست ؟ و این دو موضوع است


  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    خندیدن
    نوشته
    561
    حضور
    13 روز 5 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2572



    یه سوال من داشتم مگه خدا نگفته در دین اجباری نیست
    پس چرا مرتد ها رو میکشن و اعدام میکنند؟

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    علاقه
    معارف قرآن
    نوشته
    1,420
    حضور
    130 روز 14 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    31
    آپلود
    0
    گالری
    29
    صلوات
    23607



    نقل قول نوشته اصلی توسط ღ✿ღ Parisa ღ✿ღ نمایش پست ها
    یه سوال من داشتم مگه خدا نگفته در دین اجباری نیست
    پس چرا مرتد ها رو میکشن و اعدام میکنند؟
    سلام

    کاربر گرامی این سئوال شما اعتقادی هستش و پاسخ آن در لینک های زیر آمده است




    با تشکر

    ویرایش توسط مدیر سایت : ۱۳۹۲/۰۷/۲۱ در ساعت ۱۳:۳۴

  19. صلوات ها 6


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    مسائل مذهبی
    نوشته
    326
    حضور
    1 روز 22 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1424



    نقل قول نوشته اصلی توسط ღ✿ღ Parisa ღ✿ღ نمایش پست ها
    یه سوال من داشتم مگه خدا نگفته در دین اجباری نیست
    پس چرا مرتد ها رو میکشن و اعدام میکنند؟
    //////////////////////////

    بله منظور شما قسمتی از آیت الکرسی است اما ادامه آن را هم توجه کنید :

    لاَ إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﴿256﴾ .........

    در دين هيچ اجبارى نيست و راه از بيراهه بخوبى آشكار شده است پس هر كس به طاغوت كفر ورزد و به خدا ايمان آورد به يقين به دستاويزى استوار كه آن را گسستن نيست چنگ زده است و خداوند شنواى داناست (256) سوره بقره


    خداوند سرور كسانى است كه ايمان آورده‏اند آنان را از تاريكيها به سوى روشنايى به در مى‏برد و[لى] كسانى كه كفر ورزيده‏اند سرورانشان [همان عصيانگران=] طاغوتند كه آنان را از روشنايى به سوى تاريكيها به در مى‏برند آنان اهل آتشند كه خود در آن جاودانند (257)

    ویرایش توسط yanoor : ۱۳۹۲/۰۷/۲۱ در ساعت ۱۴:۲۲
    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک

  21. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود