صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نسخ نکاح متعه در جنگ خیبر

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    130
    حضور
    5 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    490

    نسخ نکاح متعه در جنگ خیبر




    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام خدمت همه دوستان

    اهل سنت معتقدند که حکم جواز ازدواج موقت دائمی نبوده ودر جریان غزوه خیبر این جواز برداشته شده است.

    سؤال من این است که آیا چنین امری می تواند ناسخ بوده باشد.

    متشکرم

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله




    نسخ نکاح متعه در جنگ خیبر







    کارشناس بحث: استاد صدرا

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۰۶/۲۹ در ساعت ۰۹:۰۸


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,860
    حضور
    47 روز 17 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10623



    نقل قول نوشته اصلی توسط گلشن نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام خدمت همه دوستان

    اهل سنت معتقدند که حکم جواز ازدواج موقت دائمی نبوده ودر جریان غزوه خیبر این جواز برداشته شده است.

    سؤال من این است که آیا چنین امری می تواند ناسخ بوده باشد.

    متشکرم
    با سلام و عرض ادب

    مقدمه:

    الف) نسخ حکم شرعی تنها در صورتی امکان پذیر است که دلیل ناسخ هم طراز و هم رتبه ی با دلیل منسوخ بوده باشد. در بحث نکاح متعه اجماع امت(شیعه و سنی) بر مشروعیت نکاح متعه در صدر اسلام تعلق گرفته است و در این امر اختلافی دیده نمی شود، کسانی که مدعی نسخ این حکم شرعی هستند باید دلیل قاطعی اقامه نماید که صلاحیت نسخ این حکم قطعی را داشته باشد در حالی که:

    اگر دلیل بر مشروعیت نکاح متعه را علاوه بر روایات، آیه ی شریفه:«فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَة»؛[1] بدانیم؛ همچنان که قرائن داخلی و خارجی[2] بر این امر شهادت می دهند، تنها در صورتی می توان قائل به نسخ این آیه شد که دلیل قاطی همچون آیه ای دیگر و یا سنت قطعیه بر این امر اقامه شود؛ در حالی که ادله ای که اقامه شده علاوه بر اینکه همگی اخبار احادند(و طبق نظر صحیح نسخ قرآن با خبر واحد جایز نخواهد بود)، از لحاظ دلالت نیز متشتت و غیر قابل جمع می باشند به گونه ای که نمی توان آنها را تحت دلیل و موضوع واحدی قرار داد.

    همچنین اگر دلیل جواز متعه را تنها روایات و اجماع بدانیم باز نسخ این حکم باید به دلیل قطعی باشد، در حالی که چنین دلیلی یافت نمی گردد و بازگشت فرضیه ی نسخ این حکم به این خواهد بود که دلیل مظنون رافع دلیل قطعی باشد و چنین امری نیز باطل خواهد بود؛ زیرا:
    اگر دلیل ناسخ موجود باشد یا این دلیل با تواتر ثابت است و یا به دلیل خبر واحد؛ اگر با تواتر ثابت باشد که مذهب اهل بیت علیهم السلام و برخی از صحابه بر خلاف این امر است؛ بنابراین تواتری در کار نخواهد بود.

    واگر دلیل ناسخ خبر واحد باشد؛ از آنجا که اباحه ی متعه امری ثابت بوده است(به اجماع و تواتر)، اگر بخواهیم با خبر واحد این دلیل قطعی را نسخ نمائیم، لازمه اش آن خواهد بود که امر ظنی را رافع حکم قطعی بدانیم که چنین امری باطل است.

    ب) عدم وجود دلیل ناسخ و تشتت آن باعث شده که اهل سنت نظرات عجیبی را بیان دارند:

    مسلم در صحیح خود بابی با عنوان :«باب نِكَاحِ الْمُتْعَةِ وَبَيَانِ أَنَّهُ أُبِيحَ ثُمَّ نُسِخَ ثُمَّ أُبِيحَ ثُمَّ نُسِخَ وَاسْتَقَرَّ تَحْرِيمُهُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ؛ باب نکاح متعه و بیان اینکه این حکم حلال شد و نسخ گردید، سپس حلال شد و نسخ گردیده، و پس از آن حکم نسخ تا روز قیامت باقی می ماند»، دارد.

    ابن کثیر نیز در تفسیرش می گوید:«شافعی و گروهی از علماء برآنند که: ازدواج موقت حلال شد و سپس نسخ گردید، سپس حلال شد و دوباره نسخ گردید».[3]

    برخی دیگر گفته اند که نسخ بیش از دوبار واقع شده است، و بنابرپذیرش این نظریه برای برطرف نمودن تناقضات احادیث بناچار باید گفت که نسخ چندین مرتبه تکرار گردیده است؟!


    قرطبی در این زمینه می گوید:
    «دانشمند دیگری که طرق احادیث ازدواج موقت را جمع آوری نموده گفته است: مقتضای این احادیث این است که حکم ازدواج موقت هفت بار حلال و حرام شده باشد؛ زیرا:
    «ابن عمرة»، روایت نموده که این حکم مربوط به اوائل اسلام بوده است. «سلمة بن اکوع»، روایت می کند که مربوط به سال فتح«اوطاس»، است. از روایات منسوب به علی علیه السلام بر می آید که مربوط به فتح خیبر بوده است. روایت«ربیع بن سبره»، حلیت آنرا مربوط به فتح مکه مربوط می داند که طرق این روایات همگی از صحیح مسلم است. ودر غیر از صحیح مسلم از قول علی علیه السلام روایت شده که نهی از آن در غزوه تبوک بوده است و در سنن ابی داود از «ربیع بن سبرة»، روایت شده که نهی از متعه در «حجة الوداع» بوده است که ابو داود روایت اخیر را صحیح ترین روایات این باب می داند. همچنین عمر از حسن روایت می کند که پیش از آن و بعد از آن (=حجة الوداع)حلال نشده است که این سخن از قول «سبرة» نیز روایت شده است».[4]

    بدین شکل التزام پیروان مکتب خلفا به صحت احادیث وارد در کتابهایی که عنوان صحیح یافته اند، آنانرا بدانجا کشانیده که بگویند:«حکم متعه در شرع اسلام بارها نسخ گردیده است؛ و سخن ابن قیم در این رابطه قابل توجه است که می گوید: یقینا چنین نسخی در شریعت بی سابقه است، و همانند آن در اسلام نشدنی است
    :« وهذا لا عهد بمثله فى الشريعة البتة، ولا يقعُ مثلُه فيها».[5]



    [1]. النساء/24.

    [2]. همچنان که اتفاق اهل بیت علیهم السلام و عده ای از صحابه و تابعین همچون ابن عباس وابی بن کعب و مجاهد و ...بر این امر تعلق گرفته است.

    [3]. تفسیر القرآن العظیم، ابن کثیر، ج2،ص227:«و قد استدل بعموم هذه الآية على نكاح المتعة، و لا شك أنه كان مشروعا في ابتداء الإسلام، ثم نسخ بعد ذلك، و قد ذهب الشافعي و طائفة من العلماء إلى أنه أبيح ثم نسخ مرتين. و قال آخرون: أكثر من ذلك. و قال آخرون: إنما أبيح مرة ثم نسخ و لم يبح بعد ذلك».

    [4]. «الجامع لاحکام القرآن، ج5،ص131:«و- قال ابن العربي: و- أما متعة النساء فهي من غرائب الشريعة، لأنها أبيحت في صدر الإسلام ثم حرمت يوم خيبر، ثم أبيحت في غزوةأو طاس، ثم حرمت بعد ذلك و- استقر الامر على التحريم، و- ليس لها أخت في الشريعة إلا مسألة القبلة، لان النسخ طرأ عليها مرتين ثم استقرت بعد ذلك. و- قال غيره ممن جمع طرق الأحاديث فيها: إنها تقتضي التحليل و- التحريم سبع مرات، فروى ابن أبي عمرة أنها كانت في صدر الإسلام. و- روى سلمة بن الأكوع أنها كانت عام أو طاس. و- من رواية علي تحريمها يوم خيبر. و- من رواية الربيع بن سبرة إباحتها يوم الفتح. قلت: و- هذه الطرق كلها في صحيح مسلم، وفي غيره عن علي نهيه عنها في غزوة تبوك، رواه إسحاق بن راشد عن الزهري عن عبد الله بن محمد بن علي عن أبيه عن علي، و- لم يتابع إسحاق بن راشد على هذه الرواية عن ابن شهاب، قاله أبو عمر رحمه الله. وفي مصنف أبي داود من حديث الربيع بن سبرة النهي عنها في حجة الوداع، و- ذهب أبو داود إلى أن هذا أصح ما روي في ذلك. و- قال عمرو «1» عن الحسن ما حلت المتعة قط إلا ثلاثا في عمرة القضاء ما حلت قبلها و- لا بعدها. و- روي هذا عن سبرة أيضا، فهذه سبعة مواطن أحلت فيها المتعة و- حرمت».

    [5]. زاد المعاد في هدي خير العباد، ابن قیم،ج2،ص460.
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۲/۰۸/۰۹ در ساعت ۱۹:۱۷
    نسخ نکاح متعه در جنگ خیبر
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,860
    حضور
    47 روز 17 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10623




    بررسی نسخ متعه در جریان غزوه ی خیبر:


    در روایتی که از طریق اهل سنت از امام علی علیه السلام نقل شده است آمده است که در جریان غزوه ی خیبر دو چیز بر مسلمانان حرام گردید: نکاح متعه و خوردن گوشت الاغ های اهلی.[1]

    عَنِ الزُّهْرِىِّ عَنِ الْحَسَنِ وَعَبْدِ اللَّهِ ابْنَىْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِىٍّ عَنْ أَبِيهِمَا عَنْ عَلِىٍّ أَنَّ النَّبِىَّ -صلى الله عليه وسلم- نَهَى عَنْ نِكَاحِ الْمُتْعَةِ يَوْمَ خَيْبَرَ وَعَنْ لُحُومِ الْحُمُرِ الأَهْلِيَّةِ.[2]


    تحریم ازدواج موقت در جریان خیبر، با واقعیت های تاریخی آنروز سازگاری ندارد؛ همچنان که عده ای از علمای اهل سنت همچون ابن قیم بر آن تصریح نموده اند: «ولم تُحرم المتعةُ يومَ خيبر، وإنما كان تحريمُها عامَ الفتحِ هذا هو الصوابُ»،[3]

    ابن قیم در کتاب :«زاد المعاد»، می گوید:
    «در فتح خیبر هیچ یک از صحابه با زنان یهودی ازدواج موقت ننمودند، ودر این باره از رسول خدا صلی الله علیه و آله اجازه نخواستند، وهرگز کسی آنرا در باره ی غزوه ی خیبر روایت نکرده است، ودر آن غزوه به هیچ وجه یادی از متعه و انجام و تحریم آن نبوده است.[4]

    ابن قیم همچنین می گوید:
    در خیبر زن مسلمان نبود، وزنان موجود در آن یهودی بودند و جواز ازدواج با زنان اهل کتاب تا آنروز ثابت نمی باشد، و تنها بعد از فتح خیبر بود که خداوند ازدواج با آنان را حلال نمود و در سوره ی مائده (آیه ی 5) فرمود:«الیوم احل لکم...والمحصنات من الذین اوتوالکتاب من قبلکم»، امروز برای شما حلال شد... و زنان پاکدامن اهل کتاب پیش از شما. واین حلیت در سالهای پایانی بعد از «حجة الوداع» یا در آن سال بود؛ پس جواز ازدواج با زنان اهل کتاب در زمان فتح خیبر ثابت نمی باشد.[5]

    ابن حجر عسقلانی در شرح حدیث مذکور می نویسد:
    «زمان فتح خیبر جای ازدواج موقت نبوده است؛ زیرا در غزوه ی خیبر هیچ گونه متعه و ازدواج موقتی صورت نگرفته است».[6] وی در شرح همین حدیث در باب: منع رسول خدا صلی الله علیه وآله از ازدواج موقت در سالهای آخرین از سهیلی نقل می کند که وی می گوید:«اشکال این حدیث آن است که می گوید: منع از ازدواج موقت در زمان فتح خیبر بوده است، واین چیزی است که هیچ یک از سیره نویسان و راویان حدیث آنرا به رسمیت نمی شناسند.[7]

    بنابراین حلیت نکاح متعه امری مسلم بوده است و حدیث حرام نمودن چنین امری در جریان خیبر بر اساس گفته ی علمای اهل سنت قابلیت نسخ چنین حکمی را نخواهد داشت.


    موفق باشید.

    [1]. سند تحریم ازدواج موقت در خیبر، تنها همین یک حدیث است، در حالی که سند تحریم گوشت الاغ های اهلی در اسناد دیگری آمده است. البته داستان تحریم گوشت الاغ اهلی نیز دائمی نبوده و کسی قائل به حرمت گوشت الاغ نمی باشد.

    [2]. صحیح مسلم، باب نِكَاحِ الْمُتْعَةِ وَبَيَانِ أَنَّهُ أُبِيحَ ثُمَّ نُسِخَ ثُمَّ أُبِيحَ ثُمَّ نُسِخَ وَاسْتَقَرَّ تَحْرِيمُهُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ،ح3499.

    [3].زاد المعاد، ابن قیم، ج3،ص343، موسسة الرسالة، بیروت.

    [4].زاد المعاد، ج2،ص344:« وقصة خَيْبَر لم يكن فيها الصحابةُ يتمتعون باليهوديات، ولا استأذنوا فى ذلك رسولَ الله صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، ولا نقلَه أحدٌ قطُّ فى هذه الغزوة، ولا كان للمُتعة فيها ذِكرٌ البتة، لا فِعلاً ولا تحريماً».

    [5].زاد المعاد، ابن قیم، ج3، ص460، موسسة الرسالة:« فإن خَيْبَر لم يكن فيها مسلمات، وإنما كُنَّ يهوديات، وإباحة نساء أهل الكتاب لم تكن ثبتت بعد، إنما أُبِحْنَ بعد ذلك فى سورة المائدة بقوله: { اليَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ، وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ حِلٌ لَّكُمْ، وَطَعَامُكُمْ حِلٌ لَهُمْ،وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ والْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ}[المائدة: 5]، وهذا متصل بقوله: {اليَوْمَ أكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ}[المائدة: 3] ، وبقوله: {اليَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ}[المائدة: 3]، وهذا كان فى آخِر الأمر بعد حجة الوداع، أو فيها، فلم تكن إباحةُ نساء أهل الكتاب ثابتة زمنَ خَيْبَر».

    [6]. فتح الباری، ابن حجر، ج7،ص369، دارالمعرفة: «وليس يوم خيبر ظرفا لمتعة النساء لأنه لم يقع في غزوة خيبر تمتع بالنساء وسيأتي».

    [7].فتح الباری، ج9، ص145،درالمعرفة:« قال السهيلي ويتصل بهذا الحديث تنبيه على اشكال لان فيه النهى عن نكاح المتعة يوم خيبر وهذا شئ لا يعرفه أحد من أهل السير ورواة الأثر».

    نسخ نکاح متعه در جنگ خیبر
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    عاشق اباالفضل ع (مريدشم، ديوونشم)
    نوشته
    1,682
    حضور
    57 روز 10 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3272



    نقل قول نوشته اصلی توسط گلشن نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام خدمت همه دوستان

    اهل سنت معتقدند که حکم جواز ازدواج موقت دائمی نبوده ودر جریان غزوه خیبر این جواز برداشته شده است.

    سؤال من این است که آیا چنین امری می تواند ناسخ بوده باشد.

    متشکرم
    سلام عليكم

    باتشكر

    برادرم اين تدليس بزرگيست كه در تاريخ مرتكب به ان شده اند و تنها دليل براي سرپوش گذاشتن به متعه فقط براي توجيه كردن و گمراه كردن و جهت دادن به اذهان عمومي نسبت به تحريم متعه از جانب عمر است زيرا ادله فراواني بر عدم نسخ در خيبر است

    دليل اول:. روايت است امدن پيش دختر ابوبكر از او در باره متعه نسا سوال شد و او پاسخ داد ما در زمان رسول انجام ميداديم
    دخلنا على أسماء بنت أبي بكر ، فسألناها عن متعة النساء ، فقالت : « فعلناها على عهد النبي صلى الله عليه وسلم
    تذكر: دقت بفرماييد كه اسما مي گويد ما در زمان رسول انجام مي داديم اين بدين معناست امر متعه نسخ نشده و اتفاقات تحريم ان بعد رسول هست زيرا سوال انها انجام و عدم انجام فعل مي باشد و او مي گويد ما در ان زمان انجام مي داديم و خبري هم از نسخ و نهي و تهريم نبوده

    و همچنين:
    قال عطاء قدم جابر بن عبد الله معتمرا فجئناه في منزله فسأله القوم عن أشياء ثم ذكروا المتعة فقال نعم استمتعنا على عهد رسول الله صلى الله عليه وسلم وأبى بكر وعمر .
    عطاء گويد : جابر بن عبد الله انصاري براي عمره به مكه آمد . به منزل او رفتم ، مردمان از او مسأله مي‌پرسيدند تا صحبت رسيد به متعه . جابر بن عبد الله گفت : بلي ما در زمان رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم و هم در زمان ابوبكر و عمر متعه مي‌كرديم
    صحيح مسلم ، ج4 ، ص131 .

    اما:::::::::::::

    1405 حدثني محمد بن رافع حدثنا عبد الرزاق أخبرنا بن جريج أخبرني أبو الزبير قال سمعت جابر بن عبد الله يقول كنا نستمتع بالقبضة من التمر والدقيق الأيام على عهد رسول الله صلى الله عليه وسلم وأبي بكر حتى نهى عنه عمر في شأن عمرو بن حريث
    از جابر بن عبد الله الأنصاری شنیدم که می گفت : ما در زمان رسول خدا و ابو بکر در مقابل یک مشت خرما یا آرد متعه می کردیم . تا اینکه عمر در قضیه عمرو بن حریث از آن نهی کرد .
    صحيح مسلم ، ج 2 ص 1023 ، اسم المؤلف: مسلم بن الحجاج أبو الحسين القشيري النيسابوري الوفاة: 261 ، دار النشر : دار إحياء التراث العربي - بيروت ، تحقيق : محمد فؤاد عبد الباقي

    2192 - حَدَّثَنِي حَامِدُ بْنُ عُمَرَ الْبَكْرَاوِيُّ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ عَنْ عَاصِمٍ عَنْ أَبِي نَضْرَةَ قَالَ كُنْتُ عِنْدَ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ فَأَتَاهُ آتٍ فَقَالَ إِنَّ ابْنَ عَبَّاسٍ وَابْنَ الزُّبَيْرِ اخْتَلَفَا فِي الْمُتْعَتَيْنِ فَقَالَ جَابِرٌ فَعَلْنَاهُمَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثُمَّ نَهَانَا عَنْهُمَا عُمَرُ فَلَمْ نَعُدْ لَهُمَا
    صحيح مسلم

    ابو نضرة مى‏گويد من نزد جابر بن عبد اللّه بودم يكى آمد وگفت ابن عباس و ابن زبير در دو متعه (متعه حج و متعه نساء) اختلاف كردند جابر گفت: ما با پيغمبر در زمان رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم هر دو را انجام مى‏داديم سپس عمر ما را از هر دو نهى كرد و ديگر آنها را انجام نداديم


    دليل 2: كلام خود عمر است كه مي گويد من انرا حرام كردم

    متعتان كانتا على عهد رسول الله ، صلى الله عليه وآله – أنا أنهى عنهما ، وأعاقب عليهما ، متعة النساء ومتعة الحج .
    دو متعه در زمان رسول خدا حلال بود كه من آن را حرام مي‌كنم و هر كس انجام دهد ، او را مجازات مي‌كنم : يكي متعه حج و ديگري متعه زنان .

    الإيضاح ، الفضل بن شاذان الأزدي ، ص 443 و مسند احمد ، الإمام احمد بن حنبل ، ج 1 ، ص 52 و ج 3 ، ص 325 و السنن الكبرى ، البيهقي ، ج 7 ، ص 206 و معرفة السنن والآثار ، البيهقي ، ج 5 ، ص 345 و الاستذكار ، ابن عبد البر ، ج 4 ، ص 95 و أحكام القرآن ، الجصاص ، ج 1 ، ص 338 و أحكام القرآن ، الجصاص ، ج 2 ، ص 191 و تفسير الرازي ، الرازي ، ج 5 ، ص 167 و تذكرة الحفاظ ، الذهبي ، ج 1 ، ص 366 و ميزان الاعتدال ، الذهبي ، ج 3 ، ص 552

    اما ديدگاه علماي اهل سنت درباره حرام اعلام كردن متعه به واسطه عمر

    آقاي سرخسي حنفي و ابن قدامه حنبلي از شخصيت‌هاي برجستۀ اهل سنت وقتي به اين مي‌رسند مي‌گويند :
    وقد صح أن عمر رضي الله عنه نهي الناس عن المتعة .
    اين كه عمر از متعه نهي كرده است ، صحت دارد .

    4246 حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا يَحْيَى عَنْ عِمْرَانَ أَبِي بَكْرٍ حَدَّثَنَا أَبُو رَجَاءٍ عَنْ عِمْرَانَ بْنِ حُصَيْنٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَال أُنْزِلَتْ آيَةُ الْمُتْعَةِ فِي كِتَابِ اللَّهِ فَفَعَلْنَاهَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَلَمْ يُنْزَلْ قُرْآنٌ يُحَرِّمُهُ وَلَمْ يَنْهَ عَنْهَا حَتَّى مَاتَ قَالَ رَجُلٌ بِرَأْيِهِ مَا شَاءَ قال محمد يقال انه عمر
    آيه متعه در کتاب خدا نازل شد . پس ما با پيغمبر در زمان رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم متعه انجام داديم و آيه اي نازل نشد تا آن را حرام کند و رسول خدا هم از آن نهي نفرمودند . در اين هنگام شخصي طبق نظر خودش هرچه خواست گفت ( متعه را حرام کرد) ، محمد بخاري مي گويد آن كسي كه متعه را حرام كرد عمر بود.
    صحيح بخاري

    دليل سوم:::::::‌
    اختلاف بين مولا علي ع و عثمان در مورد متعه
    عن شعبة عن عمرو بن مرة عن سعید بن المسیب قال اختلف علی وعثمان رضی الله الله عنهما وهما بعسفان فی المتعة فقال علی ما ترید إلى أن تنهى عن أمر فعله النبی صلى الله علیه وسلم قال فلما رأى ذلک علی أهل بهما جمیعا .
    سعید بن مسیب می گوید : بین علی و عثمان در منطقه عسفان بر سر متعه حج اختلاف پیش آمد ، پس علی به عثمان فرمود :ای عثمان،تو اراده نکرده ایی (هدفی نداری)جز این که مخالفت کنی و نهی کنی از کاری که رسول خدا آن را انجام داده! و زمانی که علی مخالفت عثمان را با سنت نبوی دید برای هر دو حج ( عمره و تمتع ) لبیک گفت
    صحيح بخاري
    اين ماجرا بر مي گردد به زمان خلافت عثمان زيرا عمر عامل تحريم متعه بود و يكي از شروط خليفه بعد از عمر هم اين بود كه بايد به سنت خليفه اول و دوم عمل كند كه عثمان عامل به همين دستور عمر بوده
    مضاف بر اينكه عثمان دليلش براي تخريم متعه چه بوده؟ اگر از سنت نبوي بوده بايد بگويم مولا عالم ترين فرد به سنت نبويست لذا اگر نبي ص ان را تحريم نموده و در زمان ايشان نسخ شده باشد ديگر دليلي بر اختلاف نيست لذا عثمان به سنت عمر اقامه نموده بوده كه انرا تحريم كرد و مولا هم با ان مبارزه نمود

    دليل چهارم: كلام نافذ مولا علي درباره تحريم متعه بوده:

    ين مطلب را ابن جرير طبري و سيوطي در تفسيرشان از امير مومنان علي عليه السلام نقل مي کنند که فرمود:
    لولا أنّ عمر رضي اللّه عنه نهى عن المتعة ما زنى إلاّ شقي.

    اگر عمر از متعه نهي نمي کرد جز افراد بد بخت زنا نمي کردند ( بلکه به متعه رو مي آوردند)


    تفسير الطبري ج5 ص13 چاپ دار الفکر بيروت -

    الدر المنثور ج2 ص486 دار الفکر بيروت


    عبد الرزاق نيز شبيه همين مطلب را از امير مومنان در المصنف (ج7 ص500 شماره14029) نقل مي کند


    تذكر: تفسير طبري از تفاسير معتبر اهل سنت هست كه در ارزش و اعتبار علمي ان ابن تيميه قلم فرسايي كرده و همچنين درباره عبد الرزاق هم همان طور كه مستحضر هستيد ذهبي مي گويد لو ارتد عبدالرزاق عن الاسلام ما تركناه الحديث

    دليل پنجم: مطرود خواندن نسخ متعه در خيبر

    إبن حجر عسقلاني نقل مي‌كند از سهيلي ـ از علماء و فقهاء نامي أهل سنت ـ :

    بأن النهي عن نكاح المتعة يوم خيبر و هذا شئ لا يعرفه أحد من أهل السير و رواة الأثر


    فتح الباري لإبن حجر العسقلاني، ج9، ص145 ـ عمدة القاري للعيني، ج17، ص247 ـ إرشاد الساري للقسطلاني، ج6، ص536 ـ زاد المعاد لإبن القيم الجوزية، ج2، ص18 ـ نصب الراية للزيلعي، ج3، ص335


    و علي هذا أكثر الناس

    نظر أكثر مردم هم اين است كه متعه در روز خيبر حرام نشده است


    فتح الباري لإبن حجر العسقلاني، ج9، ص145


    موفق باشيد

    ویرایش توسط kheymegahabalfazl : ۱۳۹۲/۰۶/۳۱ در ساعت ۰۳:۱۲

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    عاشق اباالفضل ع (مريدشم، ديوونشم)
    نوشته
    1,682
    حضور
    57 روز 10 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3272



    جواز امام مالك بر انجام متعه::::::::

    با امام مالک بن انس{یکی از ائمه چهارگانه خودتان}چه می کنید که آن را جایز می دانست:
    وَتَفْسِیرُ الْمُتْعَةِ أَنْ یَقُولَ لِامْرَأَتِهِ : أَتَمَتَّعُ بِکَ کَذَا مِنْ الْمُدَّةِ بِکَذَا مِنْ الْبَدَلِ...جَائِزٌ عِنْدَ مَالِکِ بْنِ أَنَسٍ وَهُوَ الظَّاهِرُ مِنْ قَوْلِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ
    تفسیر متعه آن است که به زنی گفته شود: من تو را برای فلان زمان و با فلان مقدار مال متعه می کنم...و مالک بن انس آن را جایز می داند و گویا نظر ابن عباس هم چنین باشد
    المبسوط للسرخسی ج5 ص152


    آيا امام مالك صاحب مذهب مالكي ها نمي دانست؟

    لازم به ذكر هست اندلسي هم بر جواز ان تصريح داشته است و قائل بر اين بوده كه متعه نسخ نشد و براي نسخ ان اه اي هم نازل نشد



  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    100
    حضور
    1 روز 4 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    187



    اثبات جعلی بودن حدیث نهی از متعه رو از کارشناسان درخواست میکنم جواب بدن

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    عاشق اباالفضل ع (مريدشم، ديوونشم)
    نوشته
    1,682
    حضور
    57 روز 10 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3272



    نقل قول نوشته اصلی توسط me+ نمایش پست ها
    اثبات جعلی بودن حدیث نهی از متعه رو از کارشناسان درخواست میکنم جواب بدن
    شما روايت را ارئه دهيد تا مورد بررسي قرار بگيرد ضمن اينكه بحث نهي از متعه به واسطه عمر بن خطاب قرار گرفته است كه برهان محكمي بر عدم نهي متعه در زمان رسول الله ص مي باشد
    مطالب حقير را با دقت بخوانيد انجا به صورت دلالي اين قضيه را مورد بحث قرار داده ام و همچنين فتواي امام مالك نيز مبينه بر صحت و سقم از عدم نهي و تحريم متعه در زمان رسول است


  17. صلوات

    me+

  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    100
    حضور
    1 روز 4 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    187



    بفرما:
    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    عَنِ الزُّهْرِىِّ عَنِ الْحَسَنِ وَعَبْدِ اللَّهِ ابْنَىْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِىٍّ عَنْ أَبِيهِمَا عَنْ عَلِىٍّ أَنَّ النَّبِىَّ -صلى الله عليه وسلم- نَهَى عَنْ نِكَاحِ الْمُتْعَةِ يَوْمَ خَيْبَرَ وَعَنْ لُحُومِ الْحُمُرِ الأَهْلِيَّةِ
    صحیح مسلم، باب نِكَاحِ الْمُتْعَةِ وَبَيَانِ أَنَّهُ أُبِيحَ ثُمَّ نُسِخَ ثُمَّ أُبِيحَ ثُمَّ نُسِخَ وَاسْتَقَرَّ تَحْرِيمُهُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ،ح3499.


  19. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    100
    حضور
    1 روز 4 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    187



    کارشناسا و همچنین دوست عزیز دقت فرمائید من برام ثابت شده که عمری ها متعه رو دارند ولی بخاطر عمر قبول ندارن.

    و این سوال صرفا درمورد بررسی سندی حدیث بالاست از امیرالمومنین سلام الله علیه

صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۲/۲۷, ۲۰:۵۰ : 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود