صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا نماز خواندن در دین زرتشت جهتی دارد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511

    اشاره آیا نماز خواندن در دین زرتشت جهتی دارد؟




    با سلام
    اگر اساتید در این مورد توضیح دهند تشکر میکنم!
    زرتشتیان رو به چه جهتی نماز میگذراند و به چه دلیل ؟

    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۵/۰۹/۰۸ در ساعت ۱۹:۱۸
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  2. صلوات ها 6




  3. انجمن گفتگوی دینی

    انجمن کفتگوی دینی

    لیست موضوعات جهت اطلاع رسانی

     

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    با نام الله




    آیا نماز خواندن در دین زرتشت جهتی دارد؟







    کارشناس بحث: استاد عماد



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,133
    حضور
    45 روز 18 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10535



    طبق گفته بعضی از کارشناسان قبله زردشتیان نور و روشنایی است ، زردشتیان و روزها به سوی خورشید و شب ها در برابر نور ماه و آتش نماز می خوانند(1)آنان تنها در آتشکده و به سوی آتش نماز می گزارند(2)زيرا آنان معتقدند كه نميتوان براي خدا حدود و جهتي را معين نمود(3)
    البته آنان زیارتگاهی به نام پیر چک چک یا پیر سبز در استان یزد شهر اردکان بین کوههای اردکان و انجیره قرار دارد که زردشتیان از تمام نقاط جهان در24خرداد در آنجا حاضر شده به عبادت می پردازند (4)
    1. خورشیدیان، اردشیر. پاسخ به پرسش‌های دینی زرتشتیان. چاپ دوم. تهران: فروهر، ۱۳۸۷.ص ۱۱۸و منوچهرپور، منوچهر. بدانیم و سربلند باشیم؛ فشرده‌ای از آموزش‌های دین زرتشت. چاپ سوم. تهران: فروهر، ۱۳۸۷ص50
    2. خورشیدیان ۱۲۰
    3. تاريخ اديان جهان، ج 1، ص 182
    4. زنده‌دیل، حسن و دستیاران، استان یزد(ازمجموعهٔ راهنمای جامع ایرانگردی. ۱۳۷۷. نشر ایرانگردان


  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,133
    حضور
    45 روز 18 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10535



    طبق گفته بعضی از کارشناسان قبله زردشتیان نور و روشنایی است ، زردشتیان و روزها به سوی خورشید و شب ها در برابر نور ماه و آتش نماز می خوانند(1)آنان تنها در آتشکده و به سوی آتش نماز می گزارند(2)زيرا آنان معتقدند كه نمي‎توان براي خدا حدود و جهتي را معين نمود(3)
    البته آنان زیارتگاهی به نام پیر چک چک یا پیر سبز در استان یزد شهر اردکان بین کوههای اردکان و انجیره قرار دارد که زردشتیان از تمام نقاط جهان در24خرداد در آنجا حاضر شده به عبادت می پردازند (4)
    1. خورشیدیان، اردشیر. پاسخ به پرسش‌های دینی زرتشتیان. چاپ دوم. تهران: فروهر، ۱۳۸۷.ص ۱۱۸و منوچهرپور، منوچهر. بدانیم و سربلند باشیم؛ فشرده‌ای از آموزش‌های دین زرتشت. چاپ سوم. تهران: فروهر، ۱۳۸۷ص50
    2. خورشیدیان ۱۲۰
    3. تاريخ اديان جهان، ج 1، ص 182
    4. زنده‌دیل، حسن و دستیاران، استان یزد(ازمجموعهٔ راهنمای جامع ایرانگردی. ۱۳۷۷. نشر ایرانگردان


  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    نقل قول نوشته اصلی توسط حکمت نمایش پست ها
    با نام الله




    آیا نماز خواندن در دین زرتشت جهتی دارد؟







    کارشناس بحث: استاد عماد


    با سلام
    بسیار متشکرم جناب حکمت !


    البته بنده فکر میکنم این مسله بیشتر به انجمن عقاید و کلام مربوط باشد تا تاریخ !
    اما سوال اینجاست حالا که آنها برای خدا جهتی قائل نیستند چرا رو به آتش و روشنائی نماز میگذراند؟
    این قبله گاه را در کدام سخن خداوند گرفته اند؟
    در کجائی کتاب آنها خداوند دستور به چنین کاری داده؟

    چطور خالق تمامی جهان و خدائی که جهان را آفریده در نور خلاصه میشود ؟
    اگر اساتید جواب دهند ممنون میشوم

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    خــدا » همه چیز
    نوشته
    6,191
    حضور
    144 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    3158
    صلوات
    44190



    قبله زرتشتیان نور و روشنایی است نه به این مفهوم که نور رو می پرستن یعنی:
    مثلا ما به سوی کعبه نماز می گذاریم نه بدین مفهوم که کعبه پرست هستیم
    مـــرغ باغ ملکوتم
    دورم از عـــــالم خاک



    توجیه یه دختر محجبه برای نشر عکس خود
    دوس دارم عکسم را برای تبلیغ حجاب منتشر کنم !

    کلیک کنید


  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    پس از مرگ شناسی
    نوشته
    283
    حضور
    8 روز 13 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    633



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضا نمایش پست ها
    چطور خالق تمامی جهان و خدائی که جهان را آفریده در نور خلاصه میشود ؟

    شاید آیه ی الله نور السموات والارض بر گرفته از آموز های جناب زردتشت باشند



    نقل قول نوشته اصلی توسط عماد نمایش پست ها
    آنان معتقدند كه نمي‎توان براي خدا حدود و جهتي را معين نمود

    شاید آیه ی زیر بر گرفته از آموزهای جناب زردشت باشد

    وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَينَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ(البقرة/115)


    برگردان مکارم شیرازی : مشرق و مغرب، از آن خداست! و به هر سو رو کنيد، خدا آنجاست! خداوند بي‌نياز و داناست!

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    نقل قول نوشته اصلی توسط ابوالفضل نمایش پست ها
    قبله زرتشتیان نور و روشنایی است نه به این مفهوم که نور رو می پرستن یعنی:
    مثلا ما به سوی کعبه نماز می گذاریم نه بدین مفهوم که کعبه پرست هستیم
    با سلام
    لطف کرده و جایگاه خدا را در دین زرتشتی برای ما توضیح دهید که مفهوم نور را که به بخدا تشبیه کرده ایدو قبلگاه دریابیم



    کرتیر هیربد و موبد بزرگ که سى سال رهبرى روحانى را در سلطنت شاپور اول هرمز اول و بهرام دوم بر عهد داشت، مى گوید: آئین مزدائى با دست من تحکیم یافت و مردان فروزانه بدست من تنبیه شدند و یا با اعتراف به خطاى خویش، گناهانشان بخشوده شد.
    آتشکده ها بدست من ایجاد شد و مغان بر آنها گماشته شدند.
    به فرمان آفریدگار، منصب پادشاهان را تأئید نمودم؛ و در سراسر ایران آتشکده هاى متعددى ساخته شد.
    و ازدواج با اقارب دوباره ممنوع گردید.
    به هر جا که ارتش شاهنشاهى قدم گذاشت، آتشکده هائى در آن بر پا شد، در انطاکیه و... آتشکده ها بنا گردید.
    در اساطیر مذهبى ادیان از جمله اسلام، آمده است که بشر از دیرباز آتش را گرامى مى داشته است.
    برخى اساطیر مدعى اند که انسان اولیه به تقدیس آتش پرداخت و بر این کار اصرار کرد که آتش قربانى او را قبول کند و بسوزاند. برخى گفته اند آتش پرستى پس از داستان حضرت ابراهیم آغاز شده است.
    برخى معتقدند که قبل از پیدایش نفت و مواد سوختنى، آتش در نزد اقوام مختلف، اعتبارى تام و ارزشى فراوان داشته است.
    مؤلف فرهنگ قرآن مى گوید: اگر چه بعد از این، عقیده آتش پرستى در بسیارى از نقاط زمین رونق گرفت، ولى در نقاط نفت خیز رواج بیشترى داشت. مى توان گفت که کیش آتش پرستى با مواد نفتى و سوختى رابطه نزدیکى داشته است.
    در غرب باکو منطقه اى نفت خیز وجود دارد که در آن آتشکده بزرگى داشته اند.
    آئین زرتشت که ترکیبى از آئین زروانى یعنى عناصرپرستى و ستاره پرستى بود، از باکو به اطراف و اکناف ایران و هند و قسمتى از عربستان انتشار یافت. آئین زروانى قبل از زرتشت نیز در ماوراء النهر و غرب هند و افغانستان رایج بوده است. کلمه زروانى مشتق از کلمه زوکه معنى عناصر چهارگانه: آب، خاک، آتش و باد است، همین را مى رساند.
    چون آتش از میان این عناصر الطاف و حالت فعال ترى دارد، مردم آن نواحى آن را به عنوان خداى بزرگ مى پرستنده اند و آن سه عنصر دیگر را خدایان کوچک مى دانسته اند. زرتشت میان این دو آئین را (زروانى و ستاره پرستى) تلفیق کرد و آئین خود را پدید آورد.
    تقدیس آتش از ایران به یونان راه یافت و پیروانى پیدا کرد.
    آتش المپیاد یادگارى است از آن دوران که جزء تشریفات اولیه مراسم جهانى ورزش معاصر است.
    فلاسفه اسلامى بر این باورند که تقدیس آتش نتیجه اعتقاد به خیر و شر، پاک و پلید نور و تاریکى است
    . و این جزء ضدین است یا عنصر غالب دو ضد، و عنصر برتر آن، پس شایسته تقدیس بوده است.
    محققان جدید براین عقیده اند که سابقه آتش پرستى به دوران طبیعت پرستى مى رسد.
    به گفته یک مورخ ایرانى، در عهد اردشیر آتشکده هاى خاموش دوباره مشتعل شد و این زمان رسمیت یافتن آئین زرتشت به عنوان دین رسمى و سراسرى کشور ایران بوده است.


    کسانى که زردشت را یگانه پرست مى دانند مى کوشند اهورا مزدا را با الله تطبیق کنند ولى از این نکته غافلند که به هیچ وجه نمى توان اهورا مزدا را مساوى با الله دانست؛
    زیرا خدایى که اسلام معرفى مى کند و مردم را به سوى او فرا مى خواند «رب العالمین» یعنى پروردگار و آفریننده و صاحب اختیار همه جهانیان است خداى اسلام، واحد، ابدى و براى همه ملتها و جهانیان است و تنها خداى آسمانى و یا زمینى متعلق به ملت سامى، یا مردم آریایى و یا نژادهاى دیگر نیست در صورتى که زردشتیان غیر از اهورا مزدا به خدایان متعدد معتقدند و براى هر کارى خدایى و براى هر مقامى ربى قایلند و اهورا مزدا و خدایان دیگر اوستایى که سمت یاورى آن را دارند، مخصوص مردم آریاست و لذا وقتى ایران با یونان مى جنگید «زئوس» خداى خدایان یونان با اهورا مزدا با هم در آسمان جنگ مى کردند و علاوه بر این، ثنویت و دوگانه پرستى زردشتیان از همه معروفتر است.
    اهورا مزدا را خداى خیر و اهریمن را خداى شر مى دانند در صورتى که از نظر اسلام خدا یکى است و شریکى ندارد یعنى چیزى یا کسى درکارها با او همکارى ندارد. از نظر اسلام خدا به همه چیز تسلط و حاکمیت و احاطه دارد و فوق همه است و محکوم و محدود موجودات عالم نیست.
    ولى به عقیده زردشتیان اهورا مزدا سالها با دشمن خود اهریمن زد وخورد داشت و بالاخره اهورا مزدا نتوانست دشمن را از خود دفع کند و جنگ همچنان شعله ور بود و چون جنگ طولانى شد فرشتگان میانجیگرى کردند و اعلان آتش دادند و پیمان متارکه جنگ بستند به این ترتیب که اهورامزدا، عالم را مدت هفت هزار سال به شیطان واگذار کند و به او حکومت مطلقه بدهد تا بر حسب میل و اراده خود آنچه مى خواهد بکند وپس از این مدت اهریمن را بکشد و چون این قرارداد به امضا رسید و طرفین تعهد کردند که نسبت به عهد خود وفادار باشند، فرشتگان شمشیرهاى هر دو را گرفتند و در ذیل عهدنامه اضافه کردند که هر کدام از طرفین خلاف عهد عمل کند با شمشیر خودش کشته خواهد شد؛ بدین ترتیب اهورا مزدا محکوم موجودات دیگر است.
    خدایى که اسلام معرفى مى کند مادى نیست و جسم ندارد و هیچ گاه نه در این جهان و نه در آخرت به صورت انسان یا موجود دیگرى در نمى آید و نیز نمى توان خدا را با چشم دید و نه او را مجسم ساخت.
    ولى اهورا مزدا مادى است و شکل و شمایل دارد و لذا مجسمه اش همه جا دیده مى شود.
    در نقشهایى که از دوره ساسانى در نقش رجب و نقش رستم و طاق بستان مانده، اهورا مزدا تاج سلطنت را به اردشیر یا شاهپور یا خسرو عطا مى کند و این نشان مى دهد که مؤبدان زردشتى از اهورامزدا بتى ساخته اند.




    نقل قول نوشته اصلی توسط غلام ملی نوری نمایش پست ها
    شاید آیه ی الله نور السموات والارض بر گرفته از آموز های جناب زردتشت باشند






    شاید آیه ی زیر بر گرفته از آموزهای جناب زردشت باشد

    وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَينَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ(البقرة/115)


    برگردان مکارم شیرازی : مشرق و مغرب، از آن خداست! و به هر سو رو کنيد، خدا آنجاست! خداوند بي‌نياز و داناست!


    شما جناب نوری هرچند قبلا جواب این سخن را به جناب موبد مهران داده ایم که به بیراه نرود !
    اما این نور ان نوری نیست که در قرآن از ان یاد شده !
    لطف کرده و اگر سخنی در مورد دین زرتشتیگری دارد بگوید و مطالب قرآن را در تاپیکی دیگر دنبال کنید


    اوستا پنج گونه آتش را نام برده است و بر هر یک درود مخصوص فرستاده است.
    نخستین آتش، آتش بزرگ است که به آتش بهرام مشهور بوده است و در آتشکده ها نگاهداری می شده است.
    دومین آتش در بدن جانوران و کالبد آدمی پنهان است و آتش درون نامیده شده است.
    سومین آتش در روییدنی ها و بدنه چوبین گیاهان و درختان جاری است و مولد جیات نباتات و جانداران است.
    چهارمین آتش در ابر ها نهفته است و به صورت برقش یا آذرخش از دل ابرها بیرون می جهد و این همان آتش جهنده ای است که از گرز تشتر زبانه می کشد و شراره می گیرد.
    پنجمین آتش، آتش ایزدی است که در عرش جاودان و در برابر اهورامزدا قرار دارد.
    آتش مقدس زندگی در نهاد تمام فرزندان طبیعت، به امانت گذشاته شده است و به همه موجودات جهان ارمغان داده شده است.

    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۲/۰۶/۲۸ در ساعت ۱۵:۳۹
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    خــدا » همه چیز
    نوشته
    6,191
    حضور
    144 روز 10 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    3158
    صلوات
    44190



    جناب رضا من اطلاعات زیادی در مورد دین زرتشت ندارم .
    یه سری مطالب در این سایت خوندم
    http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%86%...B4%D8%AA%DB%8C
    مـــرغ باغ ملکوتم
    دورم از عـــــالم خاک



    توجیه یه دختر محجبه برای نشر عکس خود
    دوس دارم عکسم را برای تبلیغ حجاب منتشر کنم !

    کلیک کنید


  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    نقل قول نوشته اصلی توسط ابوالفضل نمایش پست ها
    جناب رضا من اطلاعات زیادی در مورد دین زرتشت ندارم .
    یه سری مطالب در این سایت خوندم
    http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%86%...B4%D8%AA%DB%8C

    با سلام
    جناب ابوالفضل عزیز ویکی پدیا منبع حساب نمیشود
    متاسفانه خیلی در طول تاریخ سعی کردند که این نور را نور خدائی جلوه دهندو قبلگاه خدا اما همواره گفتارو اسنادشان لنگ میزند
    و در تمامی منابع میبینیم این نور جنبه آتش پرستی دارد نه خدا پرستی

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود