صفحه 1 از 9 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نسخ شدن برده داری در اسلام؟!!!! حکم فقهی برده داری در زمان کنونی؟!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,843
    حضور
    51 روز 12 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4099

    اشاره نسخ شدن برده داری در اسلام؟!!!! حکم فقهی برده داری در زمان کنونی؟!




    سلام
    برده داری یکی از احکامی است که در اسلام آن را منع نکرده و گاها هم برای آزادی برده ها قوانینی بیان کرده
    من دو سوال یکی فقهی و دیگری اعتقادی دارم:
    سوال فقهی:اگر در زمان کنونی طبق همان قوانین صدر اسلام و همان راه های برده شدن کفار،برده و یا کنیزی به اسارت در آید آیا همان احکام زمان رسول الله درباره او وجود خواهد داشت؟(نظر مرجع خاصی را نمی خواهم فقط حکم فقهی باشد از هر مرجعی) در واقع حکم فقهی برده داری در این زمان و در زمان ظهور امام زمان چگونه خواهد بود؟!
    سوال اعتقادی:ادله بر برده داری در اسلام وجود دارد اما آیا ادله ای بر نسخ این حکم وجود دارد و آیا می توان چنین کاری را دوباره انجام داد؟ یعنی این حکم اسلامی کماکان پابرجا است اما فعلا به دلایل مصالح به آن عمل نمی شود و یا اصلا نباید به آن عمل شود و نهی وجود دارد؟!

    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۹/۱۱ در ساعت ۱۶:۱۵

  2. صلوات ها 9


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11166



    با نام الله



    نسخ شدن برده داری در اسلام؟!!!! حکم فقهی برده داری در زمان کنونی؟!







    کارشناس بحث: استاد هادی



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6734



    با سلام و عرض ادب

    با توجه به تفحصی که بنده کردم و از دفتر مقام معظم رهبری به صورت شفاهی سوال کردم ، از دیدگاه اسلام برده گرفتن کفار حربی در زمان ما که در حاکمیت ولی فقیه بسر می بریم با اذن ولی فقیه مانعی ندارد و می توان کفار حربی را به بردگی گرفت اما باید بدانیم برده گرفتن آخرین راه حل مسئله اسرای جنگی است و اسلام برده گرفتن را اجبار نکرده است؛ راه اول معاوضه اسرا است، راه بعدی آزاد کردن اسرا در مقابل امتیاز فرهنگی ، اقتصادی یا سیاسی است وقتی هر دو راه مسدود بود نوبت به برده گرفتن می رسد .
    در آیات قرآن کریم دلیلی بر نسخ برده داری نداریم ؛ احکام برده داری در کتب فقهی علمای بزرگی همچون شهید اول نظیر شرح لمعه و... ذکر شده است و در صورت مصداق پیدا کردن برده داری ، همین احکام قابل اجراست و تفاوتی بین زمان پیامبر (صل الله علیه و آله) و زمان حال ندارد و علی الظاهر نهی و منعی وارد نشده است .
    حاصل سخن اینکه حکم جواز برده داری حقیقتاً در اسلام بعنوان یک حکم اولی و ثابت وجود دارد و تا به امروز هم هیچ تغییری در اصل آن ایجاد نشده، گرچه به دلائلی درحال حاضر مصداقی برای این حکم یافت نمیشود، اما اصل حکم در جای خود ثابت است و هیچ خللی در آن وجود ندارد.
    نکته مهم و قابل توجه این است که اسلام هیچ راهى براى برده‏سازى افراد را جایز نمى‏داند؛ جز آنکه شخص کافر در جنگ علیه اسلام و مسلمین به اسارت درآمده باشد. از طرف دیگر این مسئله هم تابع شرایط زمان و مکان و با صلاحدید پیشواى مسلمانان است و اگر او برده ساختن اسیران جنگى را مصلحت ندانست، مى‏تواند وجهى به عنوان فدیه بگیرد و آزادشان کند و یا آنان را مورد عفو قرار دهد.( المیزان، ج ۶؛ زین العابدین قربانى، اسلام و حقوق بشر).
    حال آیا به رسمیت شناختن حق حیات براى کسانى که به خداوند رحمان کفر مى‏ورزند و با دین حق مبارزه مى‏کنند؛ جز از روى تفضل الهى است؟! اسلام حق حیات اینان را تضمین کرده و کشتن اسیر را جز در شدت درگیرى و معرکه جنگ روا ندانسته است؛ لیکن باید دایره فعالیت و آزادى چنین افرادى که از آزادى خود سوء استفاده نموده و در نبرد علیه دین خدا و مؤمنان شرکت جسته‏اند به گونه‏اى محدود گردد. در عین حال آموزه‏هاى بسیارى در اسلام براى رهایى آنان وجود دارد.(ایرجى، صادق، بردگى در اسلام)
    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۲/۰۶/۲۷ در ساعت ۱۱:۲۵

  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6734



    مسئله دیگر اینکه تفاوت فراوانی بین برده داری قبل از اسلام با برده داری بعد از اسلام وجود دارد برده‌داری در اسلام اساسا با برده‌داری مرسوم در سایر مناطق و سایر دورانها تفاوتی فراوان دارد. برده در اسلام مفهومی غیر از برده در سایر فرهنگها دارد.در پیش از اسلام صاحب حق داشت با برده هر معامله ای بکند ولی در اسلام برده یکی از اعضای خانواده محسوب میشد و مانند فرزندان خانواده با آنها رفتار میشد. اسلام برای برده‌دار حق این را قائل نبود که به برده ظلم کند و ... اسلام صاحب برده را ملزم میدانسته تا به برده خرجی دهد ، پیامبر(صل الله علیه و آله) فرموده است: « کاری که برده تاب آن را ندارد، به او تحمیل نکنید و هر چه خودتان میخورید، به او بدهید »(شرایع الاسلام/کتاب القضاء)
    امام علی(علیه السلام) به غلام خود «قنبر» می‏فرمود: «من از خدای خود شرم دارم که لباسی بهتر از تو بپوشم، زیرا رسول خدا(صلی الله علیه و آله) می‏فرمود: از آنچه خودتان می‏پوشید بر آنها بپوشانید و از آنچه خود می‏خورید به آنها غذا دهید.(بحارالانوار، ج74/144)

    لینک های زیر جهت مطالعه بیشتر معرفی می شود:


    همچنین براى مطالعه بيشتر ر.ك:

    طباطبايى، سيدمحمدحسين، تفسير الميزان، ج 6 عربى و ج 12 (فارسى)، ذيل آيات 116 تا 120
    موسوى زنجانى، اسلام و مسئله آزادى، بردگى
    حجتى كرمانى، از بردگى روم قديم تا ماركسيسم
    مكارم شيرازى، ناصر، فرآورده‏هاى دينى
    مبشرى، اسداللَّه، حقوق بشر
    گرامى، محمد على، نگاهى به بردگى
    ايرجى، صادق، بردگى در اسلام
    حسينى، مصطفى، بردگى از ديدگاه اسلام


    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۲/۰۶/۲۷ در ساعت ۰۶:۵۷

  9. صلوات ها 8


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاصدرا نمایش پست ها
    ادله بر برده داری در اسلام وجود دارد اما آیا ادله ای بر نسخ این حکم وجود دارد و آیا می توان چنین کاری را دوباره انجام داد؟ یعنی این حکم اسلامی کماکان پابرجا است اما فعلا به دلایل مصالح به آن عمل نمی شود و یا اصلا نباید به آن عمل شود و نهی وجود دارد؟!
    سلام
    موضوع این حکم الان وجود ندارد لذا به انتفاء موضوع اجرای حکم هم منتفی است هرچند اصل حکم هست
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  11. صلوات ها 8


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام
    موضوع این حکم الان وجود ندارد لذا به انتفاء موضوع اجرای حکم هم منتفی است هرچند اصل حکم هست
    والله الموفق
    سلام

    ببینید مطلب شما این را می رساند که چنین وقایعی در زمان حال وجود ندارد و چون وجود ندارد پس احکام مربوطه
    هم اجرا نمی شود هرچند حکم همچنان باقی است

    خوب این ایا گویای این مطلب است که برده داری و احکام اون برای شرایط
    ان زمان عربستان وضع شده و در حال حاضر کار بردی نداره


    قابل توجه بعضی از دوستان که اصرار دارند تمام قران برای تمام زمانها هست
    و هیچ حکمی وجود نداره که مخصوص ان زمان باشه


    با تشکر



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    313
    حضور
    12 روز 5 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    756



    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    با توجه به تفحصی که بنده کردم و از دفتر مقام معظم رهبری به صورت شفاهی سوال کردم ، از دیدگاه اسلام برده گرفتن کفار حربی در زمان ما که در حاکمیت ولی فقیه بسر می بریم با اذن ولی فقیه مانعی ندارد و می توان کفار حربی را به بردگی گرفت اما باید بدانیم برده گرفتن آخرین راه حل مسئله اسرای جنگی است و اسلام برده گرفتن را اجبار نکرده است؛ راه اول معاوضه اسرا است، راه بعدی آزاد کردن اسرا در مقابل امتیاز فرهنگی ، اقتصادی یا سیاسی است وقتی هر دو راه مسدود بود نوبت به برده گرفتن می رسد .
    با سلام خدمت استاد عزیز، با توجه به این که فرمودید راه برده‌گیری منحصر در اسرای جنگی است این امر به جهاد ابتدایی نیاز ندارد و در جهاد دفاعی هم میتوان از دشمن برده گرفت(از جمله در صدر اسلام) درست است؟ یا این امر منحصر در جهاد ابتدایی است؟

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    108
    حضور
    1 روز 9 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    325



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    قابل توجه بعضی از دوستان که اصرار دارند تمام قران برای تمام زمانها هست
    و هیچ حکمی وجود نداره که مخصوص ان زمان باشه
    سلام بر شما.

    هیچ کسی نمیتواند بگوید که برده داری امروز نیست، امروز نیست چون امروز جنگی نیست، احکام برده داری غالبا مختص به جنگ می باشد.
    مثلا روزی بیاید که اکثر مردم فقیر شوند و وجوب پرداخت زکات از سر آنها باز شود، آیا این عدم پرداخت، لطمه ای به اصل حکم میزند؟
    ویرایش توسط تبری : ۱۳۹۲/۰۶/۲۷ در ساعت ۰۹:۵۳

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    313
    حضور
    12 روز 5 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    756



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    ببینید مطلب شما این را می رساند که چنین وقایعی در زمان حال وجود ندارد و چون وجود ندارد پس احکام مربوطه
    هم اجرا نمی شود هرچند حکم همچنان باقی است

    خوب این ایا گویای این مطلب است که برده داری و احکام اون برای شرایط
    ان زمان عربستان وضع شده و در حال حاضر کار بردی نداره

    قابل توجه بعضی از دوستان که اصرار دارند تمام قران برای تمام زمانها هست
    و هیچ حکمی وجود نداره که مخصوص ان زمان باشه
    برده داری الان نیست اما معادلات و حوادث آینده جهانی را نمیدانیم که دوباره ایجاد نشود فرض بگیرید یک جنگ جهانی جهانی پیش بیاید و دوباره مساله به بردگی گرفتن رواج یابد.

  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    1,736
    حضور
    33 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    119
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3287



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاصدرا نمایش پست ها
    ادله بر برده داری در اسلام وجود دارد اما آیا ادله ای بر نسخ این حکم وجود دارد و آیا می توان چنین کاری را دوباره انجام داد؟ یعنی این حکم اسلامی کماکان پابرجا است اما فعلا به دلایل مصالح به آن عمل نمی شود و یا اصلا نباید به آن عمل شود و نهی وجود دارد؟!
    با سلام.
    اصولا لباس اسلام ( ظاهر احکام آن ) صرفا به تن اعراب آن زمان جامعه عربستان می آید. به تن قومی دیگر با آداب و فرهنگ متفاوت سازگار نیست. پیامبر به هیچ عنوان نمی توانست در تمام اقوام در تمام زمان ها حضور یابد و برای هر قومی احکامی صادر نماید. او فقط توانست به سوالات و خواسته های اعراب آن زمان از دین پاسخ گوید آنهم در حد ظرفیت اعراب آن زمان نه در حد ظرفیت تمام انسان ها در تمام زمان ها با تمام فرهنگ ها. برده داری هم نمونه ای از همین احکام است. شما به جای ظاهر تک تک احکام برده داری به روح حاکم بر آن ها بپردازید. احکام برده داری را ترجمه فرهنگی کنید. روح حاکم بر احکام برده داری در جهت حذف برده داری بود. راه بسیار علمی فراوانی در جامعه جهانی برای برخورد با زندانیان و اصلاح آنها وجود دارد.
    و من الله توفیق



  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 9 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی هویت اسلامی؟ایرانی؟ غربی؟ نسبت این ها با هم چه می تواند باشد؟
    توسط شهید علی اصغر پازوکی در انجمن حیات دنیوی انسان
    پاسخ: 60
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۲/۱۲, ۰۷:۱۵
  2. سیر به سوی کمال و سوالی در مورد آن
    توسط ملاصدرا در انجمن تفاوت زن و مرد
    پاسخ: 61
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۲/۲۲, ۰۸:۲۷
  3. جمع بندی حد رعایت حلال و طیب بودن غذاها در دوران بارداری؟
    توسط ترنـم در انجمن احکام خوردنیها و آشامیدنیها
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۶/۱۴, ۱۰:۳۴
  4. آزادی یعنی چی؟!
    توسط hoorshid در انجمن حیات دنیوی انسان
    پاسخ: 62
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۳/۰۳, ۲۱:۱۴

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۶/۰۹, ۰۹:۵۳ : 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود