صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بررسی راویان 15 حدیث از اصول کافی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    87
    حضور
    2 روز 19 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    143

    بررسی راویان 15 حدیث از اصول کافی




    سلام من 15 تا حدیث از اصول کافی رو میخوام که دیگران بررسی سندی از نظر راویان حدیث اتجام بدن . چون به یه نفر درباره جبر و اختیار بحث شدو من بحث بین الامرین رو با استناد از کتاب کافی اوردم اما طرف گفت از کجا معلوم این احادیث راویانش درست باشن .
    من فقط راویان حدیث رو میزارم اگر ممکنه بگید با توجه به این راویان احادیث ضعیفه یا قوی ؟

    با تشکر



    حدیث اول چنین راویانی دارد : علی بن محمد عن سهل بن زیاد و اسحاق بن محمد و غیرهمها رفعوه قال ...

    حدیث دوم : الحسین بن محمد عن معلی بن محمد عن الحسن بن علی ال وشاء عن حماد بن عثمان عن ابی بصیر ...

    حدیث سوم : الحسین بن محمد عن معلی بن المحمد عن الحسن بن علی ال وشاء ...

    حدیث چهارم : علی بن ابراهیم عن ابیه عن اسماعیل بن مرار عن یونس بن عبد الرحمن

    حدیث پنجم : محمد بن اسماعیل عن الفضل بن شاذان عن حماد بن عیسی عن ابراهیم بن عمر الیمانی ...

    حدیث ششم : علی بن ابراهیم عن محمد بن عیسی عن یونس بن عبدالرحمن عن حفص بن قرط ...

    حدیث هفتم : عده من اصحابنا عن احمد بن ابی عبدالله عن عثمان بن عیسی عن اسماعیل بن جابر

    حدیث هشتم : محمد بن یحیی عن احمد بن محمد بن الحسن زعلان عن ابی طالب القمی عن رجل عن ابی عبدالله(ع(

    حدیث نهم : علی بن ابراهیم عن محمد بن عیسی عن یونس بن عبد الرحمن عن غیر واحد عن ابی جعفر(ع) ...

    حدیث دهم : علی بن ابراهیم عن محمد بن عیسی عن یونس بن عبدالرحمن عن صالح بن سهل عن بعض اصحابه عن ابی عبدالله(ع(

    حدیث یازدهم : علی بن ابراهیم عن محمد عن یونس عن عده عن ابی عبد الله(ع ....(

    حدیث دوازدهم : محمد بن ابی عبد الله و غیره عن سهل بن زیاد عن احمد بن محمد بن ابی نصر ...

    حدیث سیزدهم : محمد بن ابی عبدالله عن حسین بن محمد عن محمد بن یحیی عمن حدثه عن ابی عبدالله(ع)....

    حدیث چهاردهم : عده من اصحابنا عن احمد بن محمد البرقی عن علی بن الحکم عن هشام بن سالم ....
    ویرایش توسط رایحهٔ بهشت : ۱۳۹۴/۰۵/۱۰ در ساعت ۱۸:۱۹

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    با نام الله



    بررسی راویان 15 حدیث از اصول کافی







    کارشناس بحث: استاد صدیقین



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  4. صلوات ها 2


  5. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    سلام به شما پرسشگر گرامی
    بهتر بود که اسناد را با آدرس دقیق ذکر می کردید؛ در هر صورت، نتیجه، مطابق نظرات ارائه شده در نرم افزار درایة النور، چنین است:

    نقل قول نوشته اصلی توسط ُSajjad.M نمایش پست ها
    حدیث اول چنین راویانی دارد : علی بن محمد عن سهل بن زیاد و اسحاق بن محمد و غیرهمها رفعوه قال ...
    ضعیف است؛ علت: مرفوع است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط ُSajjad.M نمایش پست ها
    حدیث دوم : الحسین بن محمد عن معلی بن محمد عن الحسن بن علی ال وشاء عن حماد بن عثمان عن ابی بصیر ...
    صحیح است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط ُSajjad.M نمایش پست ها
    حدیث سوم : الحسین بن محمد عن معلی بن المحمد عن الحسن بن علی ال وشاء ...
    کافی، ج 1 ، ص 157 ، ح 3 ؛ صحیح است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط ُSajjad.M نمایش پست ها
    حدیث چهارم : علی بن ابراهیم عن ابیه عن اسماعیل بن مرار عن یونس بن عبد الرحمن
    صحیح است.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۲/۰۶/۲۶ در ساعت ۱۸:۱۶

  6. صلوات ها 4


  7. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط ُSajjad.M نمایش پست ها
    حدیث پنجم : محمد بن اسماعیل عن الفضل بن شاذان عن حماد بن عیسی عن ابراهیم بن عمر الیمانی ...
    صحیح است

    نقل قول نوشته اصلی توسط ُSajjad.M نمایش پست ها
    حدیث ششم : علی بن ابراهیم عن محمد بن عیسی عن یونس بن عبدالرحمن عن حفص بن قرط ...
    صحیح است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط ُSajjad.M نمایش پست ها
    حدیث هفتم : عده من اصحابنا عن احمد بن ابی عبدالله عن عثمان بن عیسی عن اسماعیل بن جابر
    موثق است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط ُSajjad.M نمایش پست ها
    حدیث هشتم : محمد بن یحیی عن احمد بن محمد بن الحسن زعلان عن ابی طالب القمی عن رجل عن ابی عبدالله(ع(
    ضعیف است؛ علت: سه نفر آخر روایت، مجهول اند.

    نقل قول نوشته اصلی توسط ُSajjad.M نمایش پست ها
    حدیث نهم : علی بن ابراهیم عن محمد بن عیسی عن یونس بن عبد الرحمن عن غیر واحد عن ابی جعفر(ع) ...
    صحیح است.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۲/۰۶/۲۶ در ساعت ۱۸:۱۷

  8. صلوات ها 4


  9. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط ُSajjad.M نمایش پست ها
    حدیث دهم : علی بن ابراهیم عن محمد بن عیسی عن یونس بن عبدالرحمن عن صالح بن سهل عن بعض اصحابه عن ابی عبدالله(ع(
    ضعیف است. علت: وضعیت صالح بن سهل روشن نیست و برخی گفته اند: او غالی و کذاب و وضاع بوده است. بعض اصحابه هم مجهول است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط ُSajjad.M نمایش پست ها
    حدیث یازدهم : علی بن ابراهیم عن محمد عن یونس عن عده عن ابی عبد الله(ع ....(
    صحیح است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط ُSajjad.M نمایش پست ها
    حدیث دوازدهم : محمد بن ابی عبد الله و غیره عن سهل بن زیاد عن احمد بن محمد بن ابی نصر ...
    احتمالا صحیح است (اگر در نرم افزار درایه این سند را درج کنید، دو نتیجه متضاد صحیح و ضعیف به شما ارائه می دهد. البته علتی برای ضعف اعلام نمی کند. اطلاعات بیشتر را با مراجعه به نرم افزار مذکور مطالعه فرمایید).

    نقل قول نوشته اصلی توسط ُSajjad.M نمایش پست ها
    حدیث سیزدهم : محمد بن ابی عبدالله عن حسین بن محمد عن محمد بن یحیی عمن حدثه عن ابی عبدالله(ع)....
    ضعیف است. علت: نفر دوم و چهارم سند، مجهول اند.

    نقل قول نوشته اصلی توسط ُSajjad.M نمایش پست ها
    حدیث چهاردهم : عده من اصحابنا عن احمد بن محمد البرقی عن علی بن الحکم عن هشام بن سالم ....
    صحیح است.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۲/۰۶/۲۶ در ساعت ۱۸:۱۵

  10. صلوات ها 5


  11. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    87
    حضور
    2 روز 19 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    143



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیقین نمایش پست ها
    سلام به شما پرسشگر گرامی
    بهتر بود که اسناد را با آدرس دقیق ذکر می کردید؛ در هر صورت، نتیجه، مطابق نظرات ارائه شده در نرم افزار درایة النور، چنین است:


    ضعیف است؛ علت: مرفوع است.


    صحیح است.


    کافی، ج 1 ، ص 157 ، ح 3 ؛ صحیح است.


    صحیح است.
    راستش چون بحث سر راویان حدیث بود منم فقط اونا رو ذکر کردم . در واقع همش از احادیث کافی جلد1 باب بین الامرین بود .
    به هر حال خیلی ممنون
    ویرایش توسط ُSajjad.M : ۱۳۹۲/۰۶/۲۶ در ساعت ۱۸:۵۶

  12. صلوات


  13. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    313
    حضور
    12 روز 5 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    756



    نقل قول نوشته اصلی توسط ُSajjad.M نمایش پست ها
    من فقط راویان حدیث رو میزارم اگر ممکنه بگید با توجه به این راویان احادیث ضعیفه یا قوی ؟


    حدیث اول چنین راویانی دارد : علی بن محمد عن سهل بن زیاد و اسحاق بن محمد و غیرهمها رفعوه قال ...

    حدیث دوم : الحسین بن محمد عن معلی بن محمد عن الحسن بن علی ال وشاء عن حماد بن عثمان عن ابی بصیر ...

    حدیث سوم : الحسین بن محمد عن معلی بن المحمد عن الحسن بن علی ال وشاء ...

    حدیث چهارم : علی بن ابراهیم عن ابیه عن اسماعیل بن مرار عن یونس بن عبد الرحمن

    حدیث پنجم : محمد بن اسماعیل عن الفضل بن شاذان عن حماد بن عیسی عن ابراهیم بن عمر الیمانی ...

    حدیث ششم : علی بن ابراهیم عن محمد بن عیسی عن یونس بن عبدالرحمن عن حفص بن قرط ...

    حدیث هفتم : عده من اصحابنا عن احمد بن ابی عبدالله عن عثمان بن عیسی عن اسماعیل بن جابر

    حدیث هشتم : محمد بن یحیی عن احمد بن محمد بن الحسن زعلان عن ابی طالب القمی عن رجل عن ابی عبدالله(ع(

    حدیث نهم : علی بن ابراهیم عن محمد بن عیسی عن یونس بن عبد الرحمن عن غیر واحد عن ابی جعفر(ع) ...

    حدیث دهم : علی بن ابراهیم عن محمد بن عیسی عن یونس بن عبدالرحمن عن صالح بن سهل عن بعض اصحابه عن ابی عبدالله(ع(
    خیلی جالب بود هرچند یک کارشناس با مراجعه به نرم افزارها میتواند متن احادیث را ببیند ولی اگر قبل از مراجعه به کتاب های رجالی انسان متن حدیث را نبیند و فقط راویان را ببیند قضاوت بهتری در مورد حدیث خواهد داشت

  14. صلوات ها 2


  15. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    108
    حضور
    1 روز 9 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    325



    جناب صدیقین، اگر روایتی در حالی که در جایی تضعیف شده و در جای دیگر عینا با زنجیره ای دیگر از روات نقل شده باشد و صحیح باشد. حکم کلی این روایت در علم رجال چیست؟

    تشکر

  16. صلوات


  17. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط dinshenasii نمایش پست ها
    خیلی جالب بود هرچند یک کارشناس با مراجعه به نرم افزارها میتواند متن احادیث را ببیند ولی اگر قبل از مراجعه به کتاب های رجالی انسان متن حدیث را نبیند و فقط راویان را ببیند قضاوت بهتری در مورد حدیث خواهد داشت
    سلام

    اتفاقا عکس موضوع بهتر است، یعنی متن روایات در قضاوت نهایی از رجال سند تاثیر بهتری دارد. گاه شده که سند روایتی ضعیف است، اما متن و محتوای همان روایت، به علت تطبیق دقیق با روایات صحیح دیگر و یا آیات کریمه قرآن، قوی و قابل اعتماد است و مطلب هم به گونه ای است که می توان به آن اعتماد نمود.

    از سوی دیگر، برخی «روات» شناخته شده هستند و بسیار امین و قابل اعتمادند و امتحان ثقه بودنشان را در نقل صدها روایت بسیار دقیق پس داده اند، پس اگر احیانا سند برخی روایاتشان ضعیف بود، می توان با بررسی احادیث مشابه، نقاط ضعف و قوت روایتش را پیدا کرد و احیانا قراین جبران ضعف سند برایش پیدا نمود.

    از سوی سوم، در موارد متعددی، راویان را از مجموعه احادیث نقل شده اش می شناسند و برآیند روایاتی که نقل نموده، در تحلیل شخصیت رجالی و حدیثی اش بسیار کارآمد است. خیلی از روات غالی یا کذاب را از این طریق می توان شناخت.


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۲/۰۶/۲۷ در ساعت ۲۳:۲۷

  18. صلوات ها 4


  19. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط تبری نمایش پست ها
    جناب صدیقین، اگر روایتی در حالی که در جایی تضعیف شده و در جای دیگر عینا با زنجیره ای دیگر از روات نقل شده باشد و صحیح باشد. حکم کلی این روایت در علم رجال چیست؟ تشکر
    سلام

    اگر روایتی مطابق یک نقل دارای ضعف سندی باشد و در نقلی دیگر، صحیح السند باشد، به همان نقل صحیح اعتماد می شود. سند صحیح در نقل دیگر، خود ضعف سندی نقل دیگر را جبران می کند و گواه بر آنست که آن روایت قابل اعتماد است.

    توجه دارید که بین «جعلی بودن» و «ضعیف السند بودن» یک روایت، تفاوت است. روایت جعلی، به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست و از ابتدا طرد می شود، اما روایت ضعیف السند، بدین معناست که این روایت به تنهایی قابل اعتماد نیست و برای اعتماد به محتوای نقل شده اش، باید قراین اطمینان بخش دیگری از آن پشتیبانی نماید.

    پس ضعیف السند بودن یک روایت، به معنای جعلی بودن آن نیست بلکه بدین معناست که آن روایت، به تنهایی قابل اعتماد نیست.


  20. صلوات ها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود