صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حيا و ميل به خودآرايي

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579

    حيا و ميل به خودآرايي




    سلام
    1-در سخنان شهيد مطهري خواندم كه حيا و ميل به خودآرايي در زنان از امور فطري و طبيعي هستند
    منتها ظاهرا پاسخ نفرموده بودند كه اين گرايشها چگونه با هم قابل جمعند؟ تا آنجا كه بنده اطلاع دارم تضاد فقط بين احكام عقلي و غرائز طبيعي قابل فرض است نه بين خود غرائز
    چگونه ميشود زني كه برحسب خلقتش شرم و حيا دارد تبرج و خودآرايي هم داشته باشد



    2- اينكه ميگويند حيا فطري است يعني چه؟ چگونه قابل اثبات است؟ آنچه كه از شواهد به دست مي آيد اين است كه اموري مثل حيا و خودآرايي طي شرايط اجتماعي به وجود آمده اند
    نهايتِ آن چيزي را كه مي توان به اين گرايش ها نسبت داد فطرت ثاني است نه فطرت اوليه


  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,511
    حضور
    174 روز 12 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58276






    با نام و یاد دوست




    حيا و ميل به خودآرايي







    کارشناس بحث: استاد هدی


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,710
    حضور
    29 روز 5 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5703



    با سلام خدمت شما
    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    سلام
    1-در سخنان شهيد مطهري خواندم كه حيا و ميل به خودآرايي در زنان از امور فطري و طبيعي هستند
    منتها ظاهرا پاسخ نفرموده بودند كه اين گرايشها چگونه با هم قابل جمعند؟ تا آنجا كه بنده اطلاع دارم تضاد فقط بين احكام عقلي و غرائز طبيعي قابل فرض است نه بين خود غرائز
    چگونه ميشود زني كه برحسب خلقتش شرم و حيا دارد تبرج و خودآرايي هم داشته باشد
    حيا و خود آرايي تضادي با هم ندارند .
    از نظر اسلام خود آرايي زن امر مذموم و ناپسندي نيست بلكه خودنمايي او در برابر نامحرمان مذموم است : وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى( احزاب/33)
    مانند روزگار جاهليت قديم زينتهاى خود را آشكار مكنيد
    ماده برج بمعناى ظهور و آشكار ساختن است. لذا بر قصر مرتفع ساختمان بلند و... همچنين بر زنيكه زيبائيهايش را در مقابل نامحرم ظاهر مى ‏سازد، اطلاق مى ‏شود (1)
    بنابر اين ، آنچه مذموم است ، تبرج يعني خودنمايي و خود آرايي در برابر نامحرم است كه در اسلام مذموم شمرده شده است، اما بعكس در روايات بر تبرج زن در مقابل شوهر سفارش شده است . پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند :
    «بهترين زنان شما زني است كه بسيار با محبت باشد، عفيف و پاك‏دامن باشد، نزد اقوامش عزيز و محترم باشد، با شوهرش متواضع و فروتن باشد، براي او خودآرايي و تبرّج داشته باشد و در برابر نامحرم عفيف باشد.»(2)
    حيا نيز نوعى انفعال و انقباض نفسانى است كه موجب خوددارى از انجام امور ناپسند در انسان مى‏ گردد (3)
    تبرج و خود آرايي در مقابل شوهر امر ناپسندي نيست كه نيازمند حياو شرم باشد و از طرفي هم تبرج در مقابل نامحرم ، امري ناپسند است كه حيا مانع آن مي شود لذا تضادي در اين زمينه بوجود نمي آيد .


    (1)- التحقيق فى كلمات القرآن، ج 1 ص 227
    (2)- اصول كافي ، ج 5، ص324
    (3)- ابن مسكويه ، تهذيب الاخلاق ، ص 141


  7. صلوات ها 13


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,710
    حضور
    29 روز 5 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5703



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    اينكه ميگويند حيا فطري است يعني چه؟ چگونه قابل اثبات است؟ آنچه كه از شواهد به دست مي آيد اين است كه اموري مثل حيا و خودآرايي طي شرايط اجتماعي به وجود آمده اند
    نهايتِ آن چيزي را كه مي توان به اين گرايش ها نسبت داد فطرت ثاني است نه فطرت اوليه
    در آيه 22 سوره مباركه اعراف سخن ازپوشش آدم و حوا است كه توسط برگ درختان خود را پوشانده اند :

    ...بَدَتْ لَهُمَا سَوْءَاتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ...
    برهنگى ‏هايشان بر آنان آشكار شد و به چسبانيدن برگ[هاى درختان] بهشت بر خود آغاز كردند
    از آنجا كه آدم و حوا در آنجا تنها بودند و و مع هذا اقدام به پوشاندن خود كردند فطري بودن پوشش براي انسان مشخص مي شود .

  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    148
    حضور
    4 روز 12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    290



    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست ها
    وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى
    سلام
    آیه جالبیه، توی این آیه نگفته اصلا تبرج نکنید بلکه نوع خاصی از تبرج رو که تبرج جاهلی نامیده نهی کرده.

    - به باور پاره‏اى منظور اين است كه روسرى خود را بر اندازد، امّا بى‏آنكه آن را گره زند و گلوبند و گوشواره‏هايش را نهان سازد، در كوچه و خيابان به راه افتد. اين شيوه در جاهليت ميان زنان سبكسر رواج داشت، و آيه از اين روش ناپسند و زشت هشدار مى‏دهد.(مجمع البیان)

    -به باور پاره‏اى منظور از «خودنمايى جاهليتِ نخستين» اين است كه پيش از اسلام زن مى‏توانست براى خود يك همسر داشته باشد و يك دوست؛ و طبق مقررات جاهليت، پايين تنه خود را براى همسرش نگاه دارد و بالا تنه‏اش را براى دوست و معشوق خود واگذارد تا از او بهره گيرد(مجمع البیان)

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579



    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست ها
    ماده برج بمعناى ظهور و آشكار ساختن است. لذا بر قصر مرتفع ساختمان بلند و... همچنين بر زنيكه زيبائيهايش را در مقابل نامحرم ظاهر مى ‏سازد، اطلاق مى ‏شود (1)
    بنابر اين ، آنچه مذموم است ، تبرج يعني خودنمايي و خود آرايي در برابر نامحرم است
    با سلام وتشكر
    يعني مي فرماييد زني كه شوهر ندارد بصورت تكويني اين غريزه را ندارد؟ بنده كاري با تشريع اين مسئله ندارم،دقت بفرماييد وقتي كه ميگوييم زنان بصورت غريزي ميل به خود ارايي دارند يعني كه داريم به يك موضوع اجتماعي مي پردازيم نه خانوادگي لذا اين مسئله ارتباط مستقيم با اجتماع و نامحرمان دارد
    اگر اين يك غريزه است ديگر نمي توانيم بگوييم كه فقط براي شوهران است و براي ديگران نيست بلكه شوهران هم در ابتدا ديگران بوده اند .درسته؟
    حلا سوال اين است كه اين ميل چگونه با شرم و حيا قابل جمع است؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست ها
    برهنگى ‏هايشان بر آنان آشكار شد و به چسبانيدن برگ[هاى درختان] بهشت بر خود آغاز كردند
    صحبت بنده عقلي است نه نقلي
    در تفسير الميزان از قول علامه طباطبايي آمده كه قبل از اسلام خيلي از قوم ها برهنه بوده اند و اسلام پوشش را به ارمغان آورد(حتي اشاره به اين شده كه قومي از تازه مسلمان شده ها بصورت برهنه در حال طواف بوده اند). يا انسانهايي كه در كنار حيوانات در جنگل زندگي كرده اند نشاني از حسن و قبح فطري كه در ميان ما مطرح است ندارند
    ما مسلمانان دست دادن با نامحرم را عيب ميدانيم در حالي كه خيلي ها در دنيا دست ندادن را بي احترامي ميدانند
    اين شواهد نشان ميدهد كه بد و خوب ها دستاورد زندگي اجتماعي و دينها ميباشند نه چيزي به نام فطرت

    منتظر پاسخ شما هستم
    ویرایش توسط معلق : ۱۳۹۲/۰۶/۳۱ در ساعت ۱۰:۳۸

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    سلام
    1-در سخنان شهيد مطهري خواندم كه حيا و ميل به خودآرايي در زنان از امور فطري و طبيعي هستند
    منتها ظاهرا پاسخ نفرموده بودند كه اين گرايشها چگونه با هم قابل جمعند؟ تا آنجا كه بنده اطلاع دارم تضاد فقط بين احكام عقلي و غرائز طبيعي قابل فرض است نه بين خود غرائز
    چگونه ميشود زني كه برحسب خلقتش شرم و حيا دارد تبرج و خودآرايي هم داشته باشد


    2- اينكه ميگويند حيا فطري است يعني چه؟ چگونه قابل اثبات است؟ آنچه كه از شواهد به دست مي آيد اين است كه اموري مثل حيا و خودآرايي طي شرايط اجتماعي به وجود آمده اند
    نهايتِ آن چيزي را كه مي توان به اين گرايش ها نسبت داد فطرت ثاني است نه فطرت اوليه
    سلام
    هیچ ایرادی ندارد که
    امور غریزی فطری یکدیگر را کنترل و متعادل کنند مثلا حیا تبرج را کنترل کند و بالعکس چرا که کارکردهای آنها در جایگاههای متفاوتی است مثلا زن در نزد همسر باید متبرج باشد و در نزد غیر او باحیا
    و دیگر اینکه
    حیا ناشی از غریزه صیانت نفس است که در همه انسانها وجود دارد و از آنجا که زن می یابد قابلیتهای تعرض متفاوتی دارد با حیا به پوشش و مراقبت از خود تمایل می یابد
    اما نحوه پرورش این نوع حس در جوامع مختلف متفاوت است لذا شعاعی از ان در همه فرهنگها هست بطوری که عموم زنان در مواجهه با تمایل مردان در حدودی از مراقبت ، تقریبا یکسان اند پس این امر فطری و عمومی است اما نحوه پرورش و حدود آن متفاوت است
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    هیچ ایرادی ندارد که امور غریزی فطری یکدیگر را کنترل و متعادل کنند مثلا حیا تبرج را کنترل کند و بالعکس چرا که کارکردهای آنها در جایگاههای متفاوتی است مثلا زن در نزد همسر باید متبرج باشد و در نزد غیر او باحیا
    سلام
    بايدي كه شما ميگوييد فقهي است نه تكويني
    آيا زناني كه شوهر ندارند تبرج ندارند؟
    بنده فكر ميكنم هر دو مورد حيا و خودآرايي مربوط به فرهنگ اجتماع است ونه چيز ديگر

    منتظر پاسخ شما هستم

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,710
    حضور
    29 روز 5 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5703



    با سلام خدمت شما
    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    با سلام وتشكر
    يعني مي فرماييد زني كه شوهر ندارد بصورت تكويني اين غريزه را ندارد؟
    بزرگوار به عرایض بنده عنایت بفرمایید .
    من عرض کردم:
    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست ها
    خودنمايي او در برابر نامحرمان مذموم است

    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست ها
    آنچه مذموم است ، تبرج يعني خودنمايي و خود آرايي در برابر نامحرم است
    مگر محرم زن فقط همسر اوست ؟!
    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    وقتي كه ميگوييم زنان بصورت غريزي ميل به خود ارايي دارند يعني كه داريم به يك موضوع اجتماعي مي پردازيم نه خانوادگي لذا اين مسئله ارتباط مستقيم با اجتماع و نامحرمان دارد
    برادر بزرگوار! خانواده کوچکترین واحد اجتماعی است شما با تعریف فوق نمی توانید خانواده را منفک از اجتماع بدانید .
    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    اگر اين يك غريزه است ديگر نمي توانيم بگوييم كه فقط براي شوهران است و براي ديگران نيست بلكه شوهران هم در ابتدا ديگران بوده اند .درسته؟
    بله دقیقا
    این یک غریزه است که حیا به انضمام دستورات دینی برای او حد تعیین می کند و کنترل و قانونمندش می نماید .
    مثل گرسنگی که یک غریزه است اما افراد به صرف اینکه گرسنگی یک غریزه است به هنگام گرسنگی وسط خیابان نمی روند و به اغذیه فروشیها دستبرد نمی زنند یا خم نمی شوند و علفهای کنارخیابان را بخورند . منظور از امر غریزی امری نیست که لزوما بی در و پیکر باشد و به صرف غریزی بودن ، فرد هر گونه استفاده صحیح یا ناصحیحی از آن بنماید .
    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    حلا سوال اين است كه اين ميل چگونه با شرم و حيا قابل جمع است؟
    حیا مانع بروز و ظهور افراطی این غریزه می شود البته همانطور که عرض شد ، دستورات دینی هم این غریزه را قانونمند می کند اما حیا یک عامل درونی قوی برای کنترل غریزه خود آرایی در زنان است .
    وجه جمعش هم این است که زن با وجود اینکه میل به خود آرایی دارد اما حیا مانع می شود هر نوع خود آرایی در برابر هر مردی داشته باشد .
    یک مثال برای ملموس تر شدن این مساله :
    گاز فرار است و این جزء ویژگیهای اصلی گاز است .
    همچنین قابل اشتعال است ، این هم جزء خصوصیات اصلی گاز است .
    وقتی که گاز در برابر شعله قرار بگیرد شعله ور شده و هر چیزی را در برابرش باشد می سوزاند
    در واقع همواره از قرار گرفتن گاز در معرض اشعال خود داری می شود زیرا آتش و گاز متضاد هم هستند
    اما شما هم اکنون می بینید که با استفاده از ابزار های کنترل کننده ، از گاز در مصارف خانگی استفاده می شود و گاز در معرض اشتعال قرار می گیرد اما تخریب و آتش سوزی بهمراه ندارد . بله اگر ابزار های کنترل کننده را برداریم یا دچار نقص باشند ، انفجار و آتش سوزی بوجود خواهد آمد .
    البته این مثال است و در مثل هم مناقشه نیست .
    حیا هم حکم کنترل کننده درونی غریزه خود نمایی و عرضه نمودن خود در معرض انظار نامحرمان را در زن را بر عهده دارد ، ابزار کنترل کننده دیگر ، دستورات دینی هستند . حالا در مقام عمل ، اگر یکی از این دو عامل از میان برود یا درست بکار گرفته نشود ، قطعا بروز و ظهور غریزه خود نمایی در برابر نامحرمان ، خطرات تخریبی و نابهنجاری های بسیار بر فرد و جامعه بر جای خواهد گذارد .
    ادامه...

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۲/۰۷/۰۲ در ساعت ۰۸:۱۹

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    سلام
    بايدي كه شما ميگوييد فقهي است نه تكويني
    آيا زناني كه شوهر ندارند تبرج ندارند؟
    بنده فكر ميكنم هر دو مورد حيا و خودآرايي مربوط به فرهنگ اجتماع است ونه چيز ديگر
    سلام
    بنده مبنای حیا را گفتم
    اما در جوامع مختلف غرایز و گرایشهای درونی و بیرونی افراد به انحاء مختلف پرورش می یابند ولی این باعث نفی یک ویژگی در فطرت انسان نیست
    و اما بحث تفاوت جایگاه تبرج و عفت به حسب حالات خود اشخاص هم امری تکوینی است اگر در زندگی زنان در هرجامعه ای نگاه کنیم می بینیم که نحوه عرضه زن به همسر و اجتماع متفاوت است
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  21. صلوات


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۱/۲۱, ۱۶:۴۲
  2. پاسخ: 6
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۰/۰۲, ۰۳:۳۰
  3. انگار توفيق طلبه شدن را ندارم (لطفا راهنمايي كنيد)
    توسط بنده ی خدا در انجمن موفقیت و موانع
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۲/۱۵, ۱۳:۴۱
  4. مصاحبه هايي ناب درباره شيخ رجب علي خياط ره
    توسط گمنام در انجمن تاریخچه عرفان
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۱/۱۷, ۱۸:۵۲
  5. پاسخ: 6
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۰/۰۴, ۲۲:۲۵

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود