صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خلقت نخستین نشانگر قدرت خدا برای برپایی قیامت است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    650
    حضور
    12 روز 21 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    2
    گالری
    12
    صلوات
    1149

    خلقت نخستین نشانگر قدرت خدا برای برپایی قیامت است؟




    سلام. قرآن در برخی آیات، در پاسخ به شکّاکان در روز قیامت، با اشاره به خلقت نخستین انسان از گل و نطفه،می فرماید چنین خالقی قادر به زنده کردن مردگان است.(به عنوان مثال، سوره دهر: 40-37) همچنین گاهی به زنده کردن زمین بعد مرگ آن، با بارش باران، اشاره شده است. سؤالات من هم پیرامون منطقی بودن این استدلال است:

    1.آیا اینکه خدا انسان را به تغبیری از هیچ، و به تغبیری از خاک و سس از نطفه آفریده است، می تواند ثابت کند که او می تواند ذرات تجزیه شده بدن انسان را پس از پوسیدن یا سوختن یا خورده شدن توسط درندگان، جمع کرده و همان انسان اوّل را با همان خصوصیات روانی و جسمی بسازد؟


    2.نظر به اینکه آفرینش نخستین انسان با آفرینش مجدّد او پس از پوسيده شدن در خاك یا سوختن یا خورده شدن، دو امر كاملاً متفاوت هستند، آیا این قیاس صحیح و منطقی است؟ در واقع وقتی دو فعل الف و ب، با هم متفاوت هستند، رخ دادن الف از سوی یک فاعل، به معنای رخ دادن ب از سوی او نیز خواهد بود؟


    3.در مورد آیات مربوط به زنده شدن زمین پس از مرگش، با بارش باران:

    الف: آیا اساساً درست است که بگوییم باران باعث زنده شدن زمین می شود، وقتی که اگر بذری در زمین و آفتابی در آسمان نباشد، باران باعث رویش هیچگونه روییدنی نخواهد شد؟

    ب: اگر بارش باران باعث زنده شدن خاک می شود، این امر چگونه می تواند زنده شدن مردگان در قیامت را ممکن و شدنی نشان بدهد؟

    ج:آیا قدرت خدا بر بر زنده کردن زمین مرده، نشانگر قدرت او بر بازگرداندن مردگان نیز خواهد بود؟


    4.برای بررسی ممکن بودن معاد جسمانی، ما باید ثابت کنیم که این امر محال نیست، یا اثبات محال بودن به عهده مخالفین است و ما نیازی به اثبات محال نبودن نداریم؟


    یکی دو سؤال دیگر هم دارم که پس از پاسخگویی به این سؤالات، عرض خواهم کرد.


  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    با نام الله





    خلقت نخستین نشانگر قدرت خدا برای برپایی قیامت است؟





    کارشناس بحث: استاد صدیق


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    سلام. قرآن در برخی آیات، در پاسخ به شکّاکان در روز قیامت، با اشاره به خلقت نخستین انسان از گل و نطفه،می فرماید چنین خالقی قادر به زنده کردن مردگان است.(به عنوان مثال، سوره دهر: 40-37) همچنین گاهی به زنده کردن زمین بعد مرگ آن، با بارش باران، اشاره شده است. سؤالات من هم پیرامون منطقی بودن این استدلال است:
    1. آیا اینکه خدا انسان را به تغبیری از هیچ، و به تغبیری از خاک و سس از نطفه آفریده است، می تواند ثابت کند که او می تواند ذرات تجزیه شده بدن انسان را پس از پوسیدن یا سوختن یا خورده شدن توسط درندگان، جمع کرده و همان انسان اوّل را با همان خصوصیات روانی و جسمی بسازد؟
    2.نظر به اینکه آفرینش نخستین انسان با آفرینش مجدّد او پس از پوسيده شدن در خاك یا سوختن یا خورده شدن، دو امر كاملاً متفاوت هستند، آیا این قیاس صحیح و منطقی است؟ در واقع وقتی دو فعل الف و ب، با هم متفاوت هستند، رخ دادن الف از سوی یک فاعل، به معنای رخ دادن ب از سوی او نیز خواهد بود؟
    باسلام
    خداوند متعال در آیات 49 تا 51 سوره اسرا می فرماید:«وَ قالُوا أَ إِذا كُنَّا عِظاماً وَ رُفاتاً أَ إِنَّا لَمَبْعُوثُونَ خَلْقاً جَديداً (49)قُلْ كُونُوا حِجارَةً أَوْ حَديداً (50)أَوْ خَلْقاً مِمَّا يَكْبُرُ في‏ صُدُورِكُمْ فَسَيَقُولُونَ مَنْ يُعيدُنا قُلِ الَّذي فَطَرَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ... الخ(51» در این آیات خداوند در مقابل شبهه منکرین معاد و کسانی که به خاطر پودر شدن و خاکستر شدن بدن انسان، به انکار معاد می پرداختند، می فرماید همان کسی که شما را اولین بار خلق کرد میتواند همین کار را دوباره انجام دهد. بر اساس آیات قران کریم اولین انسان از خاک آفریده شده است. بنابراین آفریده شدن انسان از خاک امکان دارد. این تشبیه تنها تا همین حد را بیان میکند. یعنی میگوید همانطور که اولین بار شما را از خاک خلق کردیم بار دیگر نیز میتوانیم چنین کاری را انجام بدهیم. اين آيه شريفه، اشاره به اين است كه قدرت مطلقه الهى را تجديد خلقت هيچ چيزى به ستوه نمى‏آورد، چه استخوانهاى پوسيده و توتيا شده، و چه آهن و چه غير آن.و معنايش اين است كه به ايشان بگو اگر از هر چيزى باشيد سخت‏تر از استخوان‏هاى پوسيده مانند سنگ يا آهن و يا مخلوقى ديگر و در نتيجه استبعادتان چند برابر و از اين بيشتر باشد.خداوند به زودى شما را به خلقت اولتان برخواهد گردانيد، و مبعوثتان خواهد نمود.(تفسیر المیزان، ج13 ص 116) اما در مورد ادامه شبهه و اینکه چطور اجزای پراکنده شده را میتواند دوباره دور هم جمع کند، ربطی به این تشبیه ندارد و خداوند تنها به قدرت خود اشاره دارد و می فرماید چنین خدایی میتواند شما را دوباره بیافریند. اما به نحوه آن اشاره ای ندارد. اینکه خداوند چطور دوباره میتواند این اجزاء را بازگرداند و اینکه اصلا کدام اجزاء باز میگردد، به بحث معاد جسمانی باز میگردد که قران کریم تنها به بیان اصل آن اشاره دارد ولی اشاره ندارد که چطور این کار را خداوند انجام میدهد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    3.در مورد آیات مربوط به زنده شدن زمین پس از مرگش، با بارش باران:
    الف: آیا اساساً درست است که بگوییم باران باعث زنده شدن زمین می شود، وقتی که اگر بذری در زمین و آفتابی در آسمان نباشد، باران باعث رویش هیچگونه روییدنی نخواهد شد؟
    بله، رویش گیاه بر روی زمین معلول یک سری عوامل و شرایط و فقدان یک سری موانع است، ولی در دید مردم آب مایه حیات است و زندگی بدون آن امکان پذیر نیست به همین جهت آنرا عامل زنده شدن زمین دانسته است. این نیز یک بیان خطابی است نه بیان دقیق علمی و فلسفی.

    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    ب: اگر بارش باران باعث زنده شدن خاک می شود، این امر چگونه می تواند زنده شدن مردگان در قیامت را ممکن و شدنی نشان بدهد؟
    ج:آیا قدرت خدا بر بر زنده کردن زمین مرده، نشانگر قدرت او بر بازگرداندن مردگان نیز خواهد بود؟
    خداوند متعال در آیه شریفه 57 سوره اعراف می فرماید: «وَ هُوَ الَّذي يُرْسِلُ الرِّياحَ بُشْراً بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ حَتَّى إِذا أَقَلَّتْ سَحاباً ثِقالاً سُقْناهُ لِبَلَدٍ مَيِّتٍ فَأَنْزَلْنا بِهِ الْماءَ فَأَخْرَجْنا بِهِ مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ كَذلِكَ نُخْرِجُ الْمَوْتى‏ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ».
    این آیات نیز با تشبیه مسئله زنده کردن مردگان با مسئله زنده شدن زمین و رویش دوباره، به دنبال رفع کردن استبعاد مخالفان معاد است. یعنی میخواهد بگوید ببینید چطور زمینی که از درخت خشک شده، با باریدن باران، دوباره زنده میشود، زنده شدن مردگان نیز شبیه این امر است. در اين آيه شريفه براى مساله معاد و زنده كردن مردگان احتجاج به زنده كردن زمين مى‏كند، چون به گفته دانشمندان" حكم الامثال در مواردی که مجاز است و محال است یکی است، وقتى منكرين معاد احياى زمين را در فصل بهار به چشم خود مى‏بينند ناگزيرند معاد را هم قبول كنند، و نمى‏توانند بين آن دو فرق گذاشته و بگويند احياى زمين بيدار كردن درختان و گياهان خفته است، و اما معاد، اعاده معدوم است، زيرا انسان مرده هم به تمام معنا معدوم نشده، تا زنده كردنش اعاده معدوم باشد بلكه جانش زنده و محفوظ است، تنها اجزاى بدن است كه آنهم از هم پاشيده مى‏شود، نه اينكه معدوم شده باشد، بلكه در روى زمين به صورت ذراتى پراكنده باقى است، هم چنان كه اجزاى بدن نبات در فصل پائيز و زمستان پوسيده و متلاشى مى‏شود، اما روح نباتيش در ريشه آن باقى مانده و در فصل بهار دوباره همان زندگى فعال خود را از سر مى‏گيرد. پس مساله معاد و زنده كردن مردگان هيچ فرقى با زنده كردن گياهان ندارد، تنها فرقش اين است كه بعث بشر در قيامت بعث كلى، و بعث نباتات جزئى است(المیزان، ج8 ص 160)

    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    4.برای بررسی ممکن بودن معاد جسمانی، ما باید ثابت کنیم که این امر محال نیست، یا اثبات محال بودن به عهده مخالفین است و ما نیازی به اثبات محال نبودن نداریم؟
    هر کسی هر ادعایی دارد باید برای ادعای خود دلیل بیاورد. حال خواه گاه به صورت مستقیم به امکان ذاتی و امکان وقوعی آن اشاره میکنیم و گاه به ممتنع نبودنش. بنابراین چون ما مدعی هستیم که معاد ممکن است، باید برای ادعای خود دلیل بیاوریم. در آیات قران کریم نیز به مسئله ممتنع نبودن معاد جسمانی اشاره شده است و مثالهایی را برای آن ذکر نموده است و آنرا همانند خلق اولیه آنها یا رویاندن دوباره گیاهان بر روی زمین و زنده کردن دوباره زمین تشبیه کرده است.بنابراین همین که ما به امکان معاد جسمانی بپردازیم جواب شبهه ممتنع بودن آنرا داده ایم. اما بحث در مورد برخی شبهات ریزتر و جزیی تر، نیاز به بحثهای دیگری دارد.

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    650
    حضور
    12 روز 21 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    2
    گالری
    12
    صلوات
    1149



    با عرض سلام و تشکر از استاد صدیق.

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    می فرماید همان کسی که شما را اولین بار خلق کرد میتواند همین کار را دوباره انجام دهد. بر اساس آیات قران کریم اولین انسان از خاک آفریده شده است. بنابراین آفریده شدن انسان از خاک امکان دارد. این تشبیه تنها تا همین حد را بیان میکند. یعنی میگوید همانطور که اولین بار شما را از خاک خلق کردیم بار دیگر نیز میتوانیم چنین کاری را انجام بدهیم.
    بزرگوار، چنین استدلالی، این مشکل را پیش می آورد که مگر خلقت نخستین انسان از خاک، اثبات شده است؟ توجه بفرمایید که تنها راه اثبات این ادّعا، مجرای نقل و قرآن است، و کسی که قرآن را بپذیرد، دیگر در پذیرش معاد مشکلی ندارد.


    از سوی دیگر، بزرگوار، مورد سؤال الزاماً موارد اشاره به خلقت از خاک نیست، برای مثال آیات 37 تا 40 سوره قیامه(که به اشتباه آنرا الدهر نوشتم) می فرمایند:
    آيا آدمى قطره آب نطفه نبود كه (در رحم) ريزند؟ و پس از نطفه خون بسته شد و آن گاه (خدايش به اين صورت زيباى حيرت انگيز) آفريد و آراسته ساخت. پس آن گاه از او دو صنف نر و ماده پديد آورد. آيا چنين خداى (با قدرت و حكمت) باز نتواند مردگان را زنده گرداند؟

    این آیات را که نمی شود به خلقت مجدد از خاک تفسیر کرد. آیا بین به وجود آمدن از نطفه و برخاستن زنده شدن مردگان، تناسب و ارتباطی هست؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها

    خداوند متعال در آیه شریفه 57 سوره اعراف می فرماید: «وَ هُوَ الَّذي يُرْسِلُ الرِّياحَ بُشْراً بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ حَتَّى إِذا أَقَلَّتْ سَحاباً ثِقالاً سُقْناهُ لِبَلَدٍ مَيِّتٍ فَأَنْزَلْنا بِهِ الْماءَ فَأَخْرَجْنا بِهِ مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ كَذلِكَ نُخْرِجُ الْمَوْتى‏ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ».
    این آیات نیز با تشبیه مسئله زنده کردن مردگان با مسئله زنده شدن زمین و رویش دوباره، به دنبال رفع کردن استبعاد مخالفان معاد است. یعنی میخواهد بگوید ببینید چطور زمینی که از درخت خشک شده، با باریدن باران، دوباره زنده میشود، زنده شدن مردگان نیز شبیه این امر است. در اين آيه شريفه براى مساله معاد و زنده كردن مردگان احتجاج به زنده كردن زمين مى‏كند، چون به گفته دانشمندان" حكم الامثال در مواردی که مجاز است و محال است یکی است، وقتى منكرين معاد احياى زمين را در فصل بهار به چشم خود مى‏بينند ناگزيرند معاد را هم قبول كنند، و نمى‏توانند بين آن دو فرق گذاشته و بگويند احياى زمين بيدار كردن درختان و گياهان خفته است، و اما معاد، اعاده معدوم است، زيرا انسان مرده هم به تمام معنا معدوم نشده، تا زنده كردنش اعاده معدوم باشد بلكه جانش زنده و محفوظ است، تنها اجزاى بدن است كه آنهم از هم پاشيده مى‏شود، نه اينكه معدوم شده باشد، بلكه در روى زمين به صورت ذراتى پراكنده باقى است، هم چنان كه اجزاى بدن نبات در فصل پائيز و زمستان پوسيده و متلاشى مى‏شود، اما روح نباتيش در ريشه آن باقى مانده و در فصل بهار دوباره همان زندگى فعال خود را از سر مى‏گيرد. پس مساله معاد و زنده كردن مردگان هيچ فرقى با زنده كردن گياهان ندارد، تنها فرقش اين است كه بعث بشر در قيامت بعث كلى، و بعث نباتات جزئى است(المیزان، ج8 ص 160)
    آیا صحیح است اگر (در برابر ادّعای از هم پاشیدن بدن در خاک، دشوار بودن جمع کردن تمام ذرات آن مردگان، به عنوان یک احتمال) گفته شود، که ما یک حقیقت ثابت داریم که آن حقیقت می ماند و جسم هم مانند لباسی برای اوست، و پاداش و عذاب آخرت را نیز، همان حقیقت حس می کند و نه جسم؟


    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    هر کسی هر ادعایی دارد باید برای ادعای خود دلیل بیاورد. حال خواه گاه به صورت مستقیم به امکان ذاتی و امکان وقوعی آن اشاره میکنیم و گاه به ممتنع نبودنش. بنابراین چون ما مدعی هستیم که معاد ممکن است، باید برای ادعای خود دلیل بیاوریم. در آیات قران کریم نیز به مسئله ممتنع نبودن معاد جسمانی اشاره شده است و مثالهایی را برای آن ذکر نموده است و آنرا همانند خلق اولیه آنها یا رویاندن دوباره گیاهان بر روی زمین و زنده کردن دوباره زمین تشبیه کرده است.بنابراین همین که ما به امکان معاد جسمانی بپردازیم جواب شبهه ممتنع بودن آنرا داده ایم. اما بحث در مورد برخی شبهات ریزتر و جزیی تر، نیاز به بحثهای دیگری دارد.
    آیا همین که محال بودن معاد قابل اثبات نیست، نشانگر ممکن بودن معاد نیست؟

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    بزرگوار، چنین استدلالی، این مشکل را پیش می آورد که مگر خلقت نخستین انسان از خاک، اثبات شده است؟ توجه بفرمایید که تنها راه اثبات این ادّعا، مجرای نقل و قرآن است، و کسی که قرآن را بپذیرد، دیگر در پذیرش معاد مشکلی ندارد
    باسلام
    این بحث در مورد مقایسه این دو فرایند در قران است. یعنی سوال ازاین بود که چه رابطه ای میان خلقت نخستین از خاک و برانگیختن مردگان از خاک وجود داشته که خداوند این دو را به هم مقایسه نموده است. مخاطبان این آیه درآن زمان و زمانهای بعد کسانی هستند که خلقت نخستین انسان از خاک را قبول داشته و دارند.
    اما اگر کسی این بحث را قبول نداشته باشد و نخواهد بپذیرد که خلقت انسان نخستین از خاک بوده است، این بحث و مقایسه از اساس کنار میرود. به عبارت دیگر، اگر کسی یک طرف قیاس را قبول داشته باشد و بپذیرد که خلقت نخستین از خاک بوده، میتوان برای او این مسأله را با مسأله معاد جسمانی مقایسه کرد نه کسی که این را قبول ندارد و آیه برای این افراد نیست.
    در مورد کسی که خلقت نخستین از خاک را قبول ندارد، روش بحث فرق میکند. دقت کنید، هر کلام وخطابی، به اقتضای قواعد بیان، باید بر اساس فهم مخاطبش و مجرای بحثش وارد شود و این بحث چون با کسانی بوده که خلقت از خاک را قبول داشته اند و آنرا پذیرفته بودند صورت گرفته است. به عبارت دیگر، طرف اول تشبیه و مقایسه( خلقت از خاک) امری مسلم بوده و بحث در خلقت دوم و ثانوی از خاک بوده که با این مقایسه درصدد رفع استبعاد و استدلال بر امکان آن بر امده اند.
    بعلاوه، اینطور نیست که کسانی که در معاد جسمانی و فهم ان مشکل داشته اند، قرآن را قبول نداشته اند. فلاسفه اسلامی که همگی قرآن را قبول داشته اند در فهم چگونگی آن مشکل داشته اند. ابن سینایی که می گوید من از نظر عقلی نمیتوانم معاد جسمانی را بفهمم و اثبات کنم اما چون صادق مصدّق فرموده قبول میکنم و ایمان به آن می آورم، موید همین نکته است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    از سوی دیگر، بزرگوار، مورد سؤال الزاماً موارد اشاره به خلقت از خاک نیست، برای مثال آیات 37 تا 40 سوره قیامه(که به اشتباه آنرا الدهر نوشتم) می فرمایند:
    آيا آدمى قطره آب نطفه نبود كه (در رحم) ريزند؟ و پس از نطفه خون بسته شد و آن گاه (خدايش به اين صورت زيباى حيرت انگيز) آفريد و آراسته ساخت. پس آن گاه از او دو صنف نر و ماده پديد آورد. آيا چنين خداى (با قدرت و حكمت) باز نتواند مردگان را زنده گرداند؟
    این آیات را که نمی شود به خلقت مجدد از خاک تفسیر کرد. آیا بین به وجود آمدن از نطفه و برخاستن زنده شدن مردگان، تناسب و ارتباطی هست
    در این مقایسه هم محور مقایسه امکان خلقت انسان است. یعنی همانطور که انسان با این شکل و قیافه و وزن و اندازه بتواند از دو سلول بسیار ریز و میکروسکوپی از مردو زن بوجود بیاید( از نطفه)، باز هم میتواند از خاک پدید بیاید. خاک که تمام مواد معدنی مورد نیاز بدن را در خود دارد و بصورت بالقوه توان تبدیل شدن به سلولهای بدن انسان را دارد. نشانه ان نیز این است که همین بدن، پس از مرگ دوباره به خاک تبدیل میشود و چیزی ازآن باقی نمیماند. بنابراین، اصل امکان معاد در این آیه مورد بحث است و مقایسه بر سر این است. خداوند قادراست که چنین کاری را دوباره به شکلی دیگر انجام بدهد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    آیا صحیح است اگر (در برابر ادّعای از هم پاشیدن بدن در خاک، دشوار بودن جمع کردن تمام ذرات آن مردگان، به عنوان یک احتمال) گفته شود، که ما یک حقیقت ثابت داریم که آن حقیقت می ماند و جسم هم مانند لباسی برای اوست، و پاداش و عذاب آخرت را نیز، همان حقیقت حس می کند و نه جسم؟
    عرض شد که قران کریم تنها به امکان معاد جسمانی اشاره دارد و نمونه هایی از آن را نیز ذکر نموده است. اما چگونگی این امر در آیات قران کریم به بحث گذارده نشده است و به دنبال شبهات بازتر و دقیق تر در کلام و فلسفه مطرح شده است. جوابهایی نیز در فلسفه به صورت عقلی به این شبهه داده شده است. البته بیشتر این جوابها به نوعی نشان دهنده این مطلب هست که با عقل بشری نمیتوان معاد جسمانی به همان صورتی که در اذهان وجود دارد و از آن اصطلاح متبادر به ذهن میشود را فهمید و اثبات کرد. یعنی اینکه همین بدنی که در این دنیا داریم با تمام مشخصاتش باز میگردد یا اینکه برخی از اجزای بدن جسمانی این دنیا بازگردانده میشود یا بدن مثالی که مشابه همین بدن است برانگیخته و ساخته میشود.
    باقطع نظر از این شبهات و پاسخهایی که به آن داده شده، یک نکته نباید مورد غفلت واقع شود و آن قدرت خداوند است که نامحدود و مطلق است. البته به شرطی که آن چیز خودش محال نباشد. بنابراین اگر خلق اجسام به صورتی قابل انجام دادن باشد و تنها استبعاد مخاطبین وجود داشته باشد، با اثبات قدرت مطلق الهی میتوان به آن ایمان آورد وانرا نیز قبول کرد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    آیا همین که محال بودن معاد قابل اثبات نیست، نشانگر ممکن بودن معاد نیست؟
    بله، محال نبودن یک پدیده و ممکن بودن آن، دو بیان از یک مسأله و دو نوع نگاه به یک مسأله است.

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    آیا اینکه خدا انسان را به تغبیری از هیچ، و به تغبیری از خاک و سس از نطفه آفریده است، می تواند ثابت کند که او می تواند ذرات تجزیه شده بدن انسان را پس از پوسیدن یا سوختن یا خورده شدن توسط درندگان، جمع کرده و همان انسان اوّل را با همان خصوصیات روانی و جسمی بسازد؟
    سلام
    چه تفاوتی بین این دو موضوع از لحاظ نشان دادن قدرت خدای متعال است ؟


    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    نظر به اینکه آفرینش نخستین انسان با آفرینش مجدّد او پس از پوسيده شدن در خاك یا سوختن یا خورده شدن، دو امر كاملاً متفاوت هستند، آیا این قیاس صحیح و منطقی است؟
    شما چه تصوری از معاد دارید مگر شما معاد را دیده اید که به تفاوت آن با مساله خلقت نخستین تصریح می کنید ؟ تفاوت این دو در چه بعدی است که یکی دلالت بر دیگری ندارد ؟


    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    آیا اساساً درست است که بگوییم باران باعث زنده شدن زمین می شود، وقتی که اگر بذری در زمین و آفتابی در آسمان نباشد، باران باعث رویش هیچگونه روییدنی نخواهد شد؟
    ذکر یک عامل اساسی به معنای نفی عوامل دیگر نیست در معاد هم چنین است


    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    اگر بارش باران باعث زنده شدن خاک می شود، این امر چگونه می تواند زنده شدن مردگان در قیامت را ممکن و شدنی نشان بدهد؟
    ظاهرا زنده شدن انسانها هم به همین نحو قابل تحقق است چه اینکه هردو با جمع شدن ذرات در یک ساختار وجودی محقق می شود هرچند ممکن است طریقه این تجمیع فرق بکند


    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    برای بررسی ممکن بودن معاد جسمانی، ما باید ثابت کنیم که این امر محال نیست، یا اثبات محال بودن به عهده مخالفین است و ما نیازی به اثبات محال نبودن نداریم؟
    اساسا معتقدیم ایات مذکور بیانگر :
    1- قدرت خدای متعال بر زنده کردن مردگان است
    2- دلالت ایات بر نحوه این کار کلی است یعنی جزئیات روییدن گیاه از خاک مرده با باران مد نظر نیست بلکه آنچه مد نظر است این است که انسان در شانی دیگر از همین عالم بر می اید همچنانکه گیاه با خاک با آن ساختار کاملا متفاوتش از زمین مرده بر می آید
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    650
    حضور
    12 روز 21 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    2
    گالری
    12
    صلوات
    1149



    با سلام مجدّد.

    با تشکّر از پاسخها، پرسشها و پاسخها را بازخوانی کردم. چنانکه استاد فرمودند، اینجا بحث بر سر امکان معاد است و از منظر ایشان، قرآن اینجا بحث امکان خلقت از خاک را برای کسی که پیشتر نیز از خاک یا دو سلول خلق شده است، را یادآوری نموده است.

    امّا چالشی دیگر که وجود دارد، بر سر ماهیت رستاخیز از منظر قرآن است:

    جناب صدّیقین، آنگونه که رستاخیز جسمانی در تمثیل سوره بقره، برای پرندگان حضرت ابراهیم نمایش داده شده است و آیه قبل از آن(بقره:260-259)، رستاخیز به معنای بازگشت اعضای جسم مرده است و نه خلقتی دوباره.

    به عنوان یک مثال، شما یک موقع اجزای یک کامپیوتر را تهیه می کنید و به اصطلاح یک سیستم می بندید، ولی یک موقع این اجزا را جدا می کنید و هر یک را در یک خیابان رها می کنید. اینجا اینکه شما دوباره کامپیوتر پیشین خود را داشته باشید(بنا به تمثیل قرآن)، به معنای این نیست که دوباره همان اجزا مثل اوّل را تهیه کنید، بلکه به معنای یافتن تک تک اجزای پخش شده در خیابانهاست. اینکه شما توانستید بار اوّل اجزا را حتی خودتان بسازید، به معنای این نیست که می توانید دوباره تمام آنها را که در خیابانها پخش کرده اید، جمع کنید و کامپیوتر خود را بازسازی کنید.

    اینجا، و در نگرش کلامی، با تکیه بر علم حضوری خدا، بر اینکه ذرات جسد پس از تجزیه شدنِ هر یک از این اجزا به کجا رفتند، می توان شبهه را برطرف کرد.

    ولی موردی که قرآن به آن اشاره دارد، مورد دیگری است، قرآن اشاره به خلقت نخستین می فرماید. اینجا، چه تناسبی هست، بین خلقت نخستین و جمع آوری و بازیابی اجزای مردگان؟

    شما می فرمایید «بر اساس آیات قران کریم اولین انسان از خاک آفریده شده است. بنابراین آفریده شدن انسان از خاک امکان دارد.» ولی مشکل اینجاست که قرآن، رستاخیز جسمانی را یک خلقت ندانسته است، که حال با ایجاد از خاک یا نطفه قابل قیاس باشد. از دیدگاه قرآن، رستاخیز جسمانی، یعنی بازگشت ذرات بدن جسد، و در واقع تمثیل پرندگان حضرت ابراهیم و آن فرد که به روستایی متروک رسید، در سورۀ بقره، یک بازگشت از اجزاء و بازگشت از مرگ است، و نه یک خلقت.

    قرآن نیز می فرماید: «و براى ما مثلى زد و آفرينش خود را فراموش كرد، گفت: اين استخوانهاى پوسيده را باز كه زنده مى‏ كند؟ بگو: آن خدايى زنده مى‏ كند كه اول بار آنها را ايجاد كرد و او به هر آفريده‏اى داناست. آن خدايى كه از درخت سبز و تر براى انتفاع شما آتش قرار داده كه بر مى‏ افروزيد آيا آن خدايى كه آسمانها و زمين را آفريده بر آفرينش مانند اين كافران قادر نيست؟ چرا و او آفريننده و داناست.»(یس: 81-78)

    در این آیات گوهربار سورۀ یس، نیز قرآن احیای استخوان پوسیده را می پذیرد، و صحبت از خلقتی جدید نمی فرماید، ولی دلیل، همان دلیل است. خدای توانا بر خلقت، قادر به جمع آوری اجزای از دست رفته نیز هست. فقط سؤال اینجاست که چه تناسبی هست بین خلقت و جمع آوری اجزا و سر هم بندی و احیای مجدّد؟

    با تشکر
    ویرایش توسط مسلمان ایرانی : ۱۳۹۲/۰۶/۲۸ در ساعت ۱۴:۰۰

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    در این آیات گوهربار سورۀ یس، نیز قرآن احیای استخوان پوسیده را می پذیرد، و صحبت از خلقتی جدید نمی فرماید، ولی دلیل، همان دلیل است. خدای توانا بر خلقت، قادر به جمع آوری اجزای از دست رفته نیز هست. فقط سؤال اینجاست که چه تناسبی هست بین خلقت و جمع آوری اجزا و سر هم بندی و احیای مجدّد؟
    دوست عزیز قرار است در معاد جسمانی، جسمی که اجزایش پراکنده شده است، به قدرت الهی دوباره در یک جا جمع شود و روحی که از ان جدا شده بود، دوباره به آن ملحق گردد و به تدبیر آن بپردازد. در این فرض- باقطع نظر از چگونگی تعلق قدرت خداوند به انجام این کار- جسمی که متلاشی شده بود و به ذرات خاک تبدیل شده بود، دوباره تغییر شکل میدهد و به شکل انسان و د رقابل اجزای استخوانی و ماهیچه ای و ... در می آید. این چه تفاوتی با خلقت نخستین دارد. خصوصا در مورد حضرت آدم که تمام اجزای بدن او از خاک آفریده شد. در آنجا نیز بدن انسان از چیزی(خاک) ساخته شده که در ظاهر هیچ سنخیتی با بدن ندارد در رستاخیز نیز بدن انسان که متلاشی شده بود و تبدیل به خاک شده به گوشت و استخوان تبدیل میشود که در ظاهر هیچ سنخیتی میان انها نیست. دقت شود، بدنی که برگردانده شده، فقط تکه تکه نشده تا بتوان گفت همان برگردانده شده است و فقط سرهم شده است. بلکه اجزای قبلی تغییر شکل نیز داده و از حالت بدن انسان به خاک تبدیل شده است. همین را میتوان خلقت نامید. خلقت است نه ابداع و در خلقت نیز اجزای موجود خلق شده قبلا وجود دارد و ماده ان قبلا موجود است و از ان خلق شده است.

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    650
    حضور
    12 روز 21 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    2
    گالری
    12
    صلوات
    1149



    با تشکر از پاسخهای شما، چند سؤال و شبهه هم در مورد معاد جسمانی هست، که فکر می کنم با این تاپیک مرتبط باشد، خواهشمندم به اینها هم جواب بدهید:

    1.روز قیامت چگونه این همه انسان در ادوار مختلف بر روی زمین جا می شوند، تا حسابرسی گردند؟

    2.چرا خدا پس از مرگ هر کسی به حساب او رسیدگی نمی کند، این مسئله را به روز قیامت موکول می فرماید؟

    3.لطفا در مورد پاسخ به این شبهه که ممکن است ذرات بدن تجزیه شده ی یک انسان، وارد بدن یک انسان دیگر بشود،(مثلاً از راه تغذیه یا هر طریق دیگر) و در قیامت معلوم نیست باید در بدن چه کسی قرار بگیرد توضیح بدهید.

    متشکرم

  19. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    1.روز قیامت چگونه این همه انسان در ادوار مختلف بر روی زمین جا می شوند، تا حسابرسی گردند؟

    2.چرا خدا پس از مرگ هر کسی به حساب او رسیدگی نمی کند، این مسئله را به روز قیامت موکول می فرماید؟

    3.لطفا در مورد پاسخ به این شبهه که ممکن است ذرات بدن تجزیه شده ی یک انسان، وارد بدن یک انسان دیگر بشود،(مثلاً از راه تغذیه یا هر طریق دیگر) و در قیامت معلوم نیست باید در بدن چه کسی قرار بگیرد توضیح بدهید.
    سلام
    همه این شبهات به فرض مادی یا همان جسمانی بودن معاد مطرح است که مد نظر ما نیست
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  20. صلوات ها 3


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 17
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۶/۰۹, ۰۹:۴۴
  2. تو میایی ای پسر فاطمه
    توسط safareeshghe در انجمن مهدویت و آخرالزمان
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۴/۲۰, ۱۹:۴۷
  3. پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۳/۰۸, ۲۱:۴۲
  4. مقایسه ؛ بلایی خانمان سوز یا سکویی برای پرش؟؟؟؟؟
    توسط راهی در انجمن مهارت های زندگی
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۱۹, ۲۲:۰۲

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود