جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تدبر سوره مبارکه ماعون

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه - فقه استدلالی
    نوشته
    885
    حضور
    13 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3130

    مطلب تدبر سوره مبارکه ماعون




    باسمه تعالی
    علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه در مورد این سوره می فرمایند : این سوره وعید کسانی است که به ظاهر اسلام آوردند، اما متخلق به اخلاق منافقانه ای هستند که با تصدیق روز جزا سازگار نیست.
    غرض سوره مبارکه ماعون، بنابر محتوای آن و محوریت آیه اول، بیان «نشانه ها و موجبات تکذیب عملی معاد» است. (ارایت الذی یکذب بالدین )
    1- نشانه های تکذیب عملی معاد:
    الف- راندن یتیم از خود : فذلک الذی یدع الیتیم(که یتیم را به سختی می راند).
    اگر روز جزا را تکذیب نمی کرد از عاقبت کار خود می ترسید و اگر می ترسید به یتیم رحم می کرد.
    ب- عدم تشویق بر اطعام مسکین : و لا یحض علی طعام المسکین( و به خوراک دادن بینوا ترغیب نمی کند)
    2- موجبات تکذیب عملی معاد:
    الف- سهل انگاری در نماز : فویل للمصلین الذین هم عن صلاتهم ساهون ( پس وای بر نمازگزاران آنان که از نمازشان غافلند).
    یعنی به آن اهمیت نمی دهند که نمازشان به کلی یا در بعض اوقات فوت شود و یا به تاخیر افتد.
    ب- ریا :الذین هم یراءون( آنان که ریا می کنند)
    یعنی برای مردم عمل می کنند نه برای خدا
    ج- خودداری کردن از رفع حاجت ضروری مردم : و یمنعون الماعون (و ديگران را از وسايل ضرورى زندگى منع مى‏نمايند)


    ویرایش توسط سعید : ۱۳۸۸/۱۲/۰۱ در ساعت ۲۳:۱۷

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    تحصیل،تحقیق
    نوشته
    75
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    322



    بسم الله

    با سلام و آرزوی موفقیت

    " أرأیت الذی یکذب بالدین "

    ظاهرا : ماده " کذب " لازم است و " تکذیب " متعدی .

    اگر چنین است ؛ دخول حرف " با " بر کلمه " الدین " برای چیست ؟

  5. صلوات ها 2


  6. #3
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه - فقه استدلالی
    نوشته
    885
    حضور
    13 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3130

    حرف باء




    باسمه تعالی
    با سلام و تشکر از شما دوست عزیز
    حرف باء بنابر گفته ابن هشام چهارده معنا دارد که یکی از این معانی تعدیه است. با توجه به اینکه «کذب» وقتی به باب تفعیل می رود متعدی می شود شاید در محل بحث باء زائده باشد.

    تشکر


  7. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه - فقه استدلالی
    نوشته
    885
    حضور
    13 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3130

    مطلب




    بسم الله الرحمان الرحیم
    با سلام و تشکر از جنابعالی

    برای حرف باء در کتاب مغنی الادیب 14 معنا ذکر شده است که تعدیه یکی از آن معانی است. در این آیه حرف باء شاید زائده باشد البته در تفاسیر کسی را ندیدم که به این مطلب پرداخته باشد.
    موفق باشید

    ویرایش توسط سعید : ۱۳۹۰/۰۱/۳۱ در ساعت ۲۳:۰۸

  8. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود