صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: رابطه میان رجعت و تکامل

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    علاقه
    شعر,مطالعه
    نوشته
    832
    حضور
    33 روز 8 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    18
    آپلود
    0
    گالری
    225
    صلوات
    5729

    رابطه میان رجعت و تکامل




    سلام خدمت کارشناس محترم.

    بنده می خواهم پیرامون اصل رجعت سوال کنم.
    به اعتقاد بنده این مطلب بسیار گنگ است. منظور از تکامل چیست؟
    انسان وظیفه دارد که در هر لحظه از زندگی خود وظیفه خویش را نسبت به خدا و خود و دیگران بشناسد و به آن عمل کند و پس از مرگ هم بر اساس آن معرفتی که خدا به او داده حساب و کتاب می شود. دنیا محل گذر و امتحان و آزمایش است. شهادت نهایت کمال است. کسی که جان خویش را در راه خدا ارزانی می کند در واقع به چنان تکاملی از معرفت الهی رسیده است که دنیا برایش بی ارزش باشد.
    ایا این تکامل نیست؟
    آیا مومنان واقعی که برای دنیا ارزشی قایل نیستند و به حیات جاویدان پس از مرگ اعتقاد دارد و عاشق خدا و لقای اویند آیا زندگی در دنیا برایشان تکامل می آورد؟
    یا اصلا شیعیان که اعتقاد دارند ائمه انسانهای کاملی هستند برای تکامل به این دنیا باز میگردند؟!!!
    لذا باید ابتدا تعریف کاملی از واژه تکامل داد به طوریکه سوالات بالا پاسخ داده شوند؟









    ویرایش توسط TAHOOR : ۱۳۹۲/۰۱/۲۲ در ساعت ۱۸:۵۲



    اينهمه فاصله داريم
    آن كه نيست و هست ، منم
    آن كه هست و نيست ، تويي ...

    هراس بي تو ماندنم ادامه دارد ...



  2. صلوات ها 9


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 22 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58310



    با نام و یاد دوست





    رابطه میان رجعت و تکامل





    کارشناس بحث: استاد هادی

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6734



    باسلام و عرض ادب

    ضمن تقدیر و تشکر از پرسش خوب تان ؛ تکامل این است که انسان در عالم دنیا استعدادهای والای خود را بالفعل کرده و هر «آن» به خداوند تبارک و تعالی تقرب جوید ، كمال هر موجودى در شكوفايى و به فعليت رسيدن استعدادهاى بالقوه اوست.(اخلاق اسلامی محمد علی سادات)
    مقصد نهایی حیات انسان آن چنان که از آیات قرآنی دریافت می شود مقام و مرتبتی است که از آن به «نزد خدا» تعبیر می شود، یعنی انسان در نقطه نهایی سیر استکمالی خویش به جایگاهی می رسد که آن جا، نزد خدا و جوار رحمت اوست.

    کمال نهایی انسان را خداوند سبحان در قرآن کریم این چنین بیان می فرماید:
    «انَّ المُْتَّقِينَ فىِ جَنَّاتٍ وَ نهََر فىِ مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُّقْتَدِر» به تحقیق پرهیزگاران در باغها و نهرها (ی بهشت جاودانی) منزل خواهند گزید.در جایگاهی راستین «نزد» خداوند سلطنت و عزت متنعمند (قمر 55)

    یعنی رسیدن به قرب الهی کمال نهایی انسان است اما قرب الهی هم دارای درجات متفاوتی است ، هر یک از انسانها بر اساس میزان و کیفیت اعمال خویش در پیشگاه خداوند درجه یا درجاتی دارند و هر فرد و گروهی در درجه و مرتبه‌ای قرار دارد ،«هم درجات عند الله» آنان در پیشگاه خدا دارای درجاتی هستند(انسان شناسی محمود رجبی) شهدای کربلا در یک درجه از قرب الهی متنعم هستند و شهدای دیگر در مرتبه دیگر قرب الهی . در میان خود شهدای کربلا نیز برخی از آنان مانند حضرت ابوالفضل علیه السلام در رتبه بالاتری از قرب الهی نسبت به بقیه شهدای کربلا قرار دارند .

    امام حسین علیه السلام فرمود:
    و انّ للعباس عند الله عزوجل منزلة يغبطه بها جميع الشهداء يوم القيامه (شيخ صدوق، الخصال، قم، جامعه مدرسين، بي تا، ص68) حضرت عباس آنچنان مقامي نزد خداوند دارد که همه شهيدان در روز قيامت به آن غبطه مي خورند.
    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۲/۰۶/۲۱ در ساعت ۱۶:۳۹

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6734



    لذا اینکه فرمودید شهادت کمال نهایی انسان است ، مطلب صحیحی است اما نکته اصلی در این جاست که کمال نهایی انسان «نزد خدا» خود دارای مراتب و درجات متفاوتی است و شهدا با توجه به مقام معنوی و معرفت خود به این درجات عالیه می رسند.

    بنابراین شهدایی که در هشت سال جنگ تحمیلی و انقلاب و... به فیض شهادت نائل آمدند به تعبیر قرآن کریم «عند ربهم یرزقون» اند اما همین شهدا می توانند به مراتب بالای قرب الهی نیز برسند و این مقدور نیست مگر اینکه تمامی استعدادهای بالقوه خود را در همین دنیا بالفعل کرده تا بتوانند به مراتب بالاتری از درجات قرب الهی نائل بشوند .

    بنابراین آنچه از بیانات فوق روشن می شود این است که: رجعت فرصت مناسبی است که شهداء به دنیا بازگشته و سیر تکاملی خود را ادامه دهند و به بالاترین درجه قرب الهی نائل آیند .

    در روایات آمده است:
    «بازگشت مؤمنين محض براي اين است که به بهره ی کامل از زندگي نائل شوند. اگر اين افراد با مرگ عادي از دنيا رفته اند باز مي گردند تا در رکاب امام معصوم به فوز شهادت نائل شوند و اگر با شهادت از دنيا رفته اند باز مي گردند تا با مرگ طبيعي از دنيا رحلت کنند. در رواياتِ رجعت، اهل بيت(ع) مطالب فوق را با استناد به آيات قرآني بيان کرده اند».

    نکته دیگر اینکه هم چنان که رتبه شهدا یکسان نیست مرتبه مومنین هم با همدیگر متفاوت است ، درجه پایین مومن بودن این است که دنیای مادی برایش بی ارزش است و به حیات جاویدان اعتقاد دارد، اما آیا حقیقت مومن بودن در همین حد است ؟ مومن می تواند به درجه ای از اخلاص و معنویت برسد که حتی ارزش ها را هم ارزش نداند،ارزش واقعی در نزد چنین شخصی نه بهشت است نه حیات جاویدان بلکه خود خداست که برای وی ارزش می شود ، آیا این دو در صورت رحلت و یا شهادت در یک درجه خواهند بود؟ مسلما مقام این دو در آخرت متفاوت است اولی در یک جایگاه از قرب الهی است و دومی در جایگاه دیگری از قرب الهی قرار دارد .

    لذا رجعت می تواند فرصت مناسبی پیش بیاورد که مومنین جایگاه اصلی خود را در زمان ظهور به دست بیاورند و از جایگاه اول به جایگاه دوم برسند که چیزی جز خدا برایشان ارزش نباشد . و به مقامی نائل آیند که بهشت هم برای آنها غبطه بخورد .
    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۲/۰۶/۲۱ در ساعت ۱۶:۴۰

  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6734



    نتیجه :

    آنچه از آیات و روایات فهمیده می شود ؛اصلی ترین فلسفه رجعت ، تکامل است ، چون مؤ منان واقعى در مسير تكامل معنوى با موانعى در زندگى روبرو بوده اند تكامل آنان ناتمام مانده است لذا رجعت و بازگشت به دنیا می تواند فرصتی خوبی برای تکامل معنوی مومنین باشد. (والله العالم)

    برای مطالعه بیشتر در ارتباط با موضوع رجعت کتاب ذیل را مطالعه بفرمایید:
    («خودشناسى براى خودسازى» و مباحث «انسان شناسى» از سلسله درسهاى «معارف قرآن» از استاد مصباح یزدى)

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    1,736
    حضور
    33 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    119
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3287



    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    لذا رجعت می تواند فرصت مناسبی پیش بیاورد که مومنین جایگاه اصلی خود را در زمان ظهور به دست بیاورند و از جایگاه اول به جایگاه دوم برسند که چیزی جز خدا برایشان ارزش نباشد . و به مقامی نائل آیند که بهشت هم برای آنها غبطه بخورد .
    با سلام خدمت شما کارشناس محترم.
    سوالی که پیش می آید این است که در متون دینی آمده که برخی از مومنین از این امر برخوردار خواهند شد نه همه آنها.
    حال سوال اینجاست که این گزینش بر چه اساس صورت می گیرد و چرا باید برخی فرصت رسیدن به کمالات بیشتر را پیدا کنند و برخی از این فرصت محروم باشند؟
    سوال دوم که مطرح است این است که مگر شیعیان معتقد نیستند که امامان شیعه از بالاترین درجه قرب الی الله برخوردارند. حال رجعت آنها به چه علت صورت می گیرد؟ آنها که به لحاظ صفات کمالی کمبود ندارند؟
    و من الله توفیق


  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6734



    نقل قول نوشته اصلی توسط شریعت عقلانی نمایش پست ها

    با سلام خدمت شما کارشناس محترم.
    سوالی که پیش می آید این است که در متون دینی آمده که برخی از مومنین از این امر برخوردار خواهند شد نه همه آنها.
    حال سوال اینجاست که این گزینش بر چه اساس صورت می گیرد و چرا باید برخی فرصت رسیدن به کمالات بیشتر را پیدا کنند و برخی از این فرصت محروم باشند؟

    با سلام و تشکر از شما بزرگوار

    آنچه از آیات و روایات استفاده مي‌شود اين است كه رجعت همگاني نيست. و منحصر به جمعي از مؤمنان محض و مشركان محض خواهد بود .
    حضرت صادق(ع) در روایتی فرمودند:

    « إنّ الرّجعة ليست بعامّةٍ، وهي خاصّةٌ. لايرجع إلّا من محَض الايمان محضاً او محّض الشّرك محضا»به درستي كه رجعت براي همه نيست، بلكه به جمعي خاص اختصاص دارد، رجعت (بازگشت) نمي‌كنند مگر مؤمنان راستين و مشركان فرو رفته در شرك محض و غير از آنها هيچ كس به دنيا باز نمي‌گردد.( مجلسي، بحار الانوار، ج 53، ص39، حديث1)

    اما اینکه چرا رجعت اختصاص به مومنین محض دارد؟
    سر این مطلب را علی رغم جستجو در روایات و برخی آثار بزرگان نیافتم اما می توان با توجه به آیات قرآن کریم که هدف را عبودیت و بندگی انسان می داند اینگونه پاسخ داد:

    تمام همّ و غم مومنین محض در این دنیا، وصول الی الله بوده و هدفی جز تقرب الی الله نداشتند ؛چنین مؤمنانی احیانا در مسير تكامل معنوى با موانعى در زندگى روبرو بوده اند که تكامل آنان ناتمام مانده است ، اما همّ و غم مومنین غیر محض خدا نبود بلکه نماز را برای کسب بهشت و ادای تکلیف می خواندند و گناه را به خاطر ترس از جهنم ترک می کردند لذا چنین کسانی اساسا به فکر تکامل نبوده اند تا همّ و غمی برای ادامه سیر تکاملی خود داشته باشند فلذا رجعت مخصوص مومنینی است که هدفشان تکامل و وصول به حق بود و خدا را به خاطر خود خدا و به خاطر عشق به خدا عبادت می کردند نه به خاطر بهشت و نه به خاطر ترس از جهنم .

    فلذا مومنینی که با خداوند بسان تاجر رفتار می کردند چون فکرشان معامله با خدا بود و بهشت را در قبال عمل می خواستند چنین کسانی از این فرصت محروم اند . و فقط مومنان محض که عبودیت و بندگی خداوند را می کردند تا به کمال نهایی انسان (قرب الی الله) برسند این فرصت را دارند که در دولت کریمه حضرت مهدی (عج) مسیر تکاملی خود را ادامه دهند .

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6734



    نقل قول نوشته اصلی توسط شریعت عقلانی نمایش پست ها

    سوال دوم که مطرح است این است که مگر شیعیان معتقد نیستند که امامان شیعه از بالاترین درجه قرب الی الله برخوردارند. حال رجعت آنها به چه علت صورت می گیرد؟ آنها که به لحاظ صفات کمالی کمبود ندارند؟
    و من الله توفیق
    در رابطه با پرسش دوم حضرت عالی

    همانطور که در پرسش حضرت عالی مطرح شده تکامل برای ائمه علیهم السلام مفهوم ندارد چرا که این بزرگواران انسان کامل بوده و تمامی کمالات یک انسان را دارا هستند ؛ رجعت ایشان به خاطر امامت بر امت اسلامی است .

    از برخی روایات چنین فهمیده می شود که ائمه علیهم السلام هم اکنون در عوالم دیگری غیر از این دنیا امامت می کنند و رجعت ائمه زنده شدن نیست بلکه بازگشت به همین دنیا و امامت در این دنیاست ، لذا فلسفه رجعت ائمه علیهم السلام امامت در این دنیاست .

    (بر گرفته از سیدمرتضی علم الهدی، رسائل شریف مرتضی، ج1، ص125)



  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    1,736
    حضور
    33 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    119
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3287



    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    « إنّ الرّجعة ليست بعامّةٍ، وهي خاصّةٌ. لايرجع إلّا من محَض الايمان محضاً او محّض الشّرك محضا»به درستي كه رجعت براي همه نيست، بلكه به جمعي خاص اختصاص دارد، رجعت (بازگشت) نمي‌كنند مگر مؤمنان راستين و مشركان فرو رفته در شرك محض و غير از آنها هيچ كس به دنيا باز نمي‌گردد.( مجلسي، بحار الانوار، ج 53، ص39، حديث1)

    اما اینکه چرا رجعت اختصاص به مومنین محض دارد؟
    با سلام و تشکر از پاسخ گویی شما
    1. با توجه به حدیثی که ذکر کردید رجعت مخصوص مومنین محض نیست. بلکه به مشرکان محض هم اختصاص دارد. مشرکان محض چرا رجعت می کنند؟
    2. در ضمن اگر ممکن است ضرورت و لزوم رجعت را از دیدگاه قرآن بفرمایید.
    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    همانطور که در پرسش حضرت عالی مطرح شده تکامل برای ائمه علیهم السلام مفهوم ندارد چرا که این بزرگواران انسان کامل بوده و تمامی کمالات یک انسان را دارا هستند ؛ رجعت ایشان به خاطر امامت بر امت اسلامی است .

    از برخی روایات چنین فهمیده می شود که ائمه علیهم السلام هم اکنون در عوالم دیگری غیر از این دنیا امامت می کنند و رجعت ائمه زنده شدن نیست بلکه بازگشت به همین دنیا و امامت در این دنیاست ، لذا فلسفه رجعت ائمه علیهم السلام امامت در این دنیاست .

    (بر گرفته از سیدمرتضی علم الهدی، رسائل شریف مرتضی، ج1، ص125)
    3. اگر قرار بود که رجعت امامان به دلیل حکومت بر مردم باشد خوب همان امام زمان (عج) که ظهور می کند همانطور که تا الان خداوند او را زنده نگه داشته است تا قیامت هم او را زنده نگه دارد برای حکومت بر مردم. چه نیازی به رجعت امامان دیگر هست؟
    و من الله توفیق


  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,892
    حضور
    84 روز 3 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6734



    نقل قول نوشته اصلی توسط شریعت عقلانی نمایش پست ها
    با توجه به حدیثی که ذکر کردید رجعت مخصوص مومنین محض نیست. بلکه به مشرکان محض هم اختصاص دارد. مشرکان محض چرا رجعت می کنند؟
    سلام علیکم ؛با عرض پوزش از بابت تأخیر

    در روايات بيان شده که رجوع کفار محض براي اين است که مجازات آنها کامل شود و از مجازات دنيوي و اخروي به طور کامل برخوردار شوند.
    سید مرتضی(ره) در پاسخ کسانی که از حقیقت رجعت پرسیده اند، می نویسد: آنچه شیعیان بدان باور دارند، این است که خداوند هنگام ظهور حضرت مهدی(عج) جمعی از شیعیانش را که قبلاً از دنیا رفته اند، زنده می کند تا به ثواب یاری آن حضرت نائل شوند و دولت کریمه او را مشاهده کنند و نیز گروهی از دشمنان آن حضرت را زنده می کند تا از آنان انتقام بگیرد.( سیدمرتضی علم الهدی، رسائل شریف مرتضی، ج 1، ص 125)

    گروهي از منافقان و كافران جبار سرسخت علاوه بر كيفر خاص خود در رستاخيز بايد مجازات هايي در اين جهان، نظير آن چه اقوام سركشي مانند فرعونيان و عاد و ثمود، و قوم لوط ديدند ببينند، و تنها راه آن رجعت است.( تفسير نمونه، ج 15، ص 559)

    امام باقر (عليه السلام) مي‌فرمايند:
    هيچ شخص نيک و بدي از اين امت نيست مگر اين‌که رجعت مي‌کند، اما مؤمنان برمي‌گردند تا اين‌که عزيز شده، چشمان آنان به ديدار مولايشان روشن شود و فجّار و منافقان برمي‌گردند تا اين‌که ذلّت خداوند نصيب آن‌ها گردد (علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 53، ص 64)

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود