صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: صدور انقلاب اسلامی ایران

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940

    صدور انقلاب اسلامی ایران






    صدور انقلاب اسلامی ایران اندیشه و تحلیل ها

    صدور انقلاب یكی از پدیده هایی بود كه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی؛ بحث ها، اختلاف نظر ها و دیدگاه های گوناگونی را موجب شد. بنابر این در این قسمت در ابتدا به نگرش های اولیه در زمینه ی صدور انقلاب اسلامی، سپس انتقاد های موجود به این نگرش ها و در نهایت آرای حضرت امام درباره ی صدور انقلاب اسلامی می پردازیم.

    الف) ملی گراها: ناسیونالیسم به مفهوم ملیت پرستی در تاریخ ایران سابقه ی دیرینه ای داشت، لیكن از دوران مشروطیت به بعد جمعی از ناسیونالیست ها ظهور كردند كه ریشه در قدمت حضور فرهنگ غرب در ایران داشتند. این ناسیونالیست ها كه غالباً در خدمت حكومت رضا خان بودند، پس از شهریور 1320 به صورت یك جریان سیاسی مخالف دخالت بیگانگان مطرح و تدریجاً در دوران حاكمیت مصدق به اوج شكوفایی خود رسیده بودند، در یك موضع گیری انفعالی به این جمع بندی گرایش یافتند كه بدون توجه به فاكتور های بین المللی تنها باید در صدد بهبود اوضاع ملی و ارتقای سطح كیفی دانش و تكنولوژی برآمد و از ایجاد حساسیت های جهانی جلوگیری نمود.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  2.  

  3. #2
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940




    تكنوكرات های میان سال و پیری كه طی سه دهه، حركت های انتقادی مبتنی بر قانون اساسی مشروطه علیه رژیم حاكم پهلوی داشتند، میدان را عرصه ی بارور نمودن اندیشه ی خود قرار می دهند. شعار بازسازی ملی در قالب هماهنگ با نظام و عرف بین المللی، بدون توجه به شرایط انقلابی اولین آمیزه ی این دیدگاه بود. اینان به موازات داغ شدن بحث صدور انقلاب، مخالفت تلویحی خود را با اعلام اولویت بازسازی داخلی مطرح نمودند. طرفداران این دیدگاه مدعی بودند تنها باید در قبال ملت ایران احساس مسؤولیت نمود و تمام محور های توسعه و رشد باید صرفاً منافع ملت ایران را در بر گیرد و ایرانیت محور اصلی پیشرفت تلقی می شد. این تفكر، نگاهی انفعالی و خنثی نسبت به تحولات جامعه ی جهانی داشت و تنها نسبت به آن بخش از تحولات جهانی واكنش نشان می داد كه به تعهدات بین المللی و مدون كشور ارتباط داشت. برخورد ارزشی با نظام جهان از این دیدگاه عملی ناپسند و مطرود تلقی می گردید. كرانه ی شعار ها به این نكته بسنده می شد كه باید ایرانی آباد، آزاد و مستقل بسازیم و با تمامی كشور ها یك رابطه ی متقابل و مستمر برقرار نموده و به جمع وضع موجود جهانی بپیوندیم. این گروه معتقد بودند ارزش های انقلاب تنها در چارچوب مرزهای ملی قابل قبول بوده و نباید نسبت به محیط پیرامون، موضعی تعرضی داشته باشد، لذا به طور كلی مخالف صدور انقلاب بوده و آن را عملی خلاف شؤونات بین المللی می پنداشتند[1] و البته واضح است كه به ارزش های اسلامی و حتی ماهیت انقلاب اسلامی توجهی نداشتند.

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  4. #3
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    ب) آرمان گرایان؛ دسته ای دیگر عناصری ظاهراً انقلابی بودند كه مرزهای ملی را ساخته ی دوران سلطه ی استعمار دانسته و معتقد بودند كه جهان اسلام زمانی یك كل یكپارچه بوده است، كه بر اثر تهاجم دو قطب فرهنگ غرب یعنی ناسیونالیسم و استعمار تجزیه شده و به فراخور منافع دول قدرتمند، مرزها و پرچم های ملی شكل گرفته اند و تفاخر نژادی و ملی تقویت شده، ارزش های فرهنگ اسلام را تحت الشعاع قرار داده اند. طرفداران این دیدگاه به تئوری توطئه، اعتقاد داشته و هرگونه نابسامانی، عقب ماندگی، تحجر فرهنگی و مرزبندی ها را ناشی از توطئه ی برنامه ریزی شده ی دولت های استعمار گر می دانستند، توجیه قدرتمند، «اسلام مرز نمی شناسد» حربه ی مناسبی برای این گروه بود كه در قالب آن مشروعیت شایان توجهی نیز برای خود تدارك دیده بودند. باقی ماندن در مرزهای ملی و حركت برای توسعه ی داخلی را نوعی توطئه و شیوه ی میانه رو می دانستند كه به نظر آنان می توانست در پی تهاجم جامعه ی جهانی به ارزش های انقلابی، از بین رفته و الگوی تحقق یافته ی انقلاب را به شكست بكشاند، تهاجم دائمی و مستمر به ارزش های وضع موجود و تلاش در جهت نابود ساختن رژیم های پیرامونی هدف اصلی این دیدگاه بود.

    استفاده از توانمندی های نظامی، چریكی و اطلاعاتی و تجهیز تسلیحاتی جنبش های آزادی بخش و به خطر افكندن پایه های حكومت های مستبد، در كانون توجه این دسته قرار داشت. رشد ملی تنها در قالب ایجاد زنجیر های انقلابی در ملت های مسلمان و به خطر افكندن منافع جهانی استعمار قابل قبول بود، لذا این دیدگاه به سرعت در برابر دیدگاه اول عرض اندام نمود. در این دیدگاه منافع ملی با منافع آرمانی یكسان فرض شد، و اولویت در سیاست خارجی به منافع ایدئولوژیك داده می شود. هر نوع پذیرش قوانین بین المللی مطرود بوده و تمامی سازمان ها، مؤسسات و قواعد بین المللی به كلی مطرود تلقی می شود و درگیری دایمی تا نابودی كامل این سیستم ظالمانه و تحقق ارزش های انقلابی از طریق اعمال زور و قدرت مورد توجه این دسته می باشد.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  5. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    ج) میانه رو ها: طرف داران این دیدگاه معتقد بودند كه باید تلاش كنیم در داخل، یك امت نمونه بسازیم و از تمامی ابزار های انقلابی، قانونی و حتی خشن نظامی برای تحقق این هدف سود جوییم. در رابطه با جامعه ی جهانی نیز این دیدگاه، سیاست مسالمت آمیز توأم با فرصت طلبی را دنبال می كرد و معتقد بود هر جا مصالح و منافع ملی اقتضا نمود و شرایط نیز آماده بود. به رژیم های وابسته و مستبد ضربه وارد نماییم و اگر شرایط مناسب نبود به تفاهم با وضع موجود ادامه دهیم.

    این دیدگاه تلفیقی از دو دیدگاه اول و دوم را دنبال می نمود و طرف داران آن اعتقاد داشتند مادامی كه در داخل موفق به تثبیت اوضاع نشده ایم، نباید در قبال جامعه ی جهانی، موضعی تعرضی داشته باشیم، بلكه پس از آن كه توانستیم اوضاع را در داخل بهبود بخشیده و به اهداف خود دست یابیم، باید تدریجاً وارد یك مخاصمه با جامعه ی جهانی و محیط پیرامون شویم. در صورتی كه منافع ما در نقطه ای به خطر افتاد و مخاصمه و برخورد خشن كارساز نبود، اقدام به یك مصالحه ی بین المللی و تفاهم با كشوری قدرتمند ضروری است. این دیدگاه تا حدود زیادی در داخل متأثر از اندیشه ی انقلابی و در جامعه جهانی، مدافع تفاهم با سیاست دولت های قوی بود. در این دیدگاه استفاده از تمام شیوه ها برای دست یابی به اهداف انقلابی، مشروع بوده و قابل قبول تلقی می شد.[2]
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  6. #5
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    دیدگاه حضرت امام درباره «صدور انقلاب»

    نظرات امام خمینی ـ كه نه تنها سنخیت كاملی با ارزش های انقلاب اسلامی داشته، بلكه سمبل عینی این ارزش ها بودند ـ موضع دقیقی در این زمینه ارائه می نمایند كه در متن مفاهیم خود، سه دیدگاه را به طور نسبی طرد می نمایند.

    اولاً دیدگاه ناسیونالیستی به دلیل آن كه پایه های غیر دینی را وارد ارزش های اسلامی انقلاب می نمایند، به طور نسبتاً آشكاری مورد نفی امام قرار می گیرد، چه آن كه «ایران مداری» لزوماً معادل «اسلام مداری» نبوده، بلكه به مراتب محدود تر از آن می باشد.

    از سوی دیگر دیدگاه ناسیونالیستی كاملاً انفعالی بوده و هیچ گونه سنخیتی با شرایط انقلابی ندارد و محدود كردن هرگونه تحول و توسعه ای به درون مرزهای ملی و حركت پیرامون تحقق آن، مبین نوعی بی توجهی به جامعه ی جهانی تلقی می شود. اعلام صریح امام مبنی بر قطعی بودن صدور انقلاب، بیانگر طرد صریح و روشن این دیدگاه به حساب می آید. ثانیاً طیف دیگر را نیز از آن جایی كه استفاده از هر وسیله ی ممكنی را برای نفی جامعه ی جهانی مجاز می دانند، مطرود امام هستند؛ چه آن كه چنین دیدگاهی با سنت های مرسوم در دوران استعمار مباینتی نداشته و تهاجم نظامی به كشورهای هم جوار و سرنگون كردن قهرآمیز رژیم های كشور های اسلامی و جهان سومی، یاد آور به كارگیری شیوه های استعماری است. اعتقاد به انقلاب زنجیره ای با تجهیز و تقویت گروه های چریكی و پارتیزانی و از طریق تشویق و ترغیب به بمب گذاری و ترور و نفی مطلق رژیم های موجود كه تعمیق حركت توده ای را مورد توجه قرار نمی دهد، از سوی امام خمینی شیوه ی غیر ممكن و نادرستی به حساب می آید.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  7. #6
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    و برخی گروه های دیگر را نیز به دلیل آن كه نوعی فرصت طلبی را در قاموس خود دارند و از تمهیدات قانونی و غیر قانونی در شرایط مناسب برای تحقق اهداف خود بهره برده و صدور انقلاب را نیز در این چارچوب مورد تأیید و پذیرش قرار می دهد، از سوی امام نفی شده و از آن جایی كه تكیه ی اصلی این تفكر بر محور بازسازی ملی قرار داشته و تعرض به جامعه ی جهانی را به طور محدود مورد شناسایی قرار می دهد، نوعی موضع گیری انفعالی به حساب می آید.

    امام ضمن طرد و نفی این دیدگاه ها و بیان نواقص هر یك به فراخور زمان و در قالب سخن رانی ها و مكتوبات خود، به معماری یك استراتژی همه جانبه در این راستا همت می گمارد كه در تاریخ انقلاب های قرن بیستمی بی نظیر است. گرچه انقلاب های قرن بیستم هر یك در قالب اهداف و ارزش های خود به یكی از سه دیدگاه فوق تن در داده اند، لیكن انقلاب اسلامی در این مسیر با همه ی انقلاب ها متفاوت است؛ چه آن كه امام راحل با نفی دیدگاه های فوق، روش و آرمان جدیدی را بنیان می نهد كه فراتر از تمامی آن ها می باشد، از دیدگاه امام وفاداری به ارزش های والای اسلام و عمل به آن ها در اولویت قرار دارد و اسلام دین تمامی ابنای بشر است.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  8. #7
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940







    [1]. صدور انقلاب از دیدگاه امام خمینی، مؤسسه ی تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران، 1376، صص 11 - 13.
    [2]. همان، صص 13 - 15.

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  9. #8
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    صدور انقلاب اسلامی ایران پس اعتقاد به ارزش های اسلامی مبین نوعی احساس مسؤولیت نسبت به جامعه ی جهانی است، نفی فرهنگ ها و ارزش های مادی، كه الگوی حكومت در شرق و غرب می باشد، و نیز مبارزه با كج روی ها، توطئه ها و آگاهی دادن به ملت ها در مضار چنین فرهنگ هایی، نوعی احساس مسؤولیت دائمی در قبال جامعه ی جهانی است، لذا در این دیدگاه، بستن مرزها و اسیر شدن در قیودات لازمی نظیر توسعه و رشد ملی، بدون توجه به سرنوشت سایر ملت ها، طرد می شود.

    ماهیت اصلی این تفكر مبتنی بر نفی ظلم و ظلم پذیری، نفی سلطه و سلطه گری، نفی سكوت و برخورد انفعالی است. از دیدگاه امام تنها در صورتی می توان الگوی مناسبی برای ملت ها گردید كه آن ها حس كنند در قبال مسائل و معضلاتشان احساس مسؤولیت انقلابی وجود دارد، بنابر این همان گونه كه ملاحظه می شود، مخاطب انقلاب اسلامی، ملت ها هستند و هدف، آگاهی دادن به آن هاست. در این قالب مفهوم صدور انقلاب با اتخاذ مشی روشن گرانه ای كه ملت ها خود در تغییر سرنوشت خویش اقدام نمایند، كاملاً عجین گردیده است و حركت های نظامی گرایانه كه مستلزم اخذ تصمیم و اقدام به جای ملت ها باشد، به كلی نفی می شود. در این مسیر ارتباط دیپلماتیك با حكومت ها نیز وجود دارد، چه آن كه دعوت به فرهنگ انقلابی به آنان نیز قابل تسری است.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  10. #9
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    در این دیدگاه، ضمن آن كه صدور انقلاب یك وظیفه ی حتمی و انقلابی به شمار می آید، چنین روندی در صورتی موفق خواهد شد كه بتواند در داخل نیز یك الگوی موفق تدارك دیده و با عنوان امت الگو و نمونه تلقی شود، لذا در یك جمع بندی كلی، صدور انقلاب از دیدگاه امام به مفهوم تأكید بر تحقق ارزش ها در داخل و اهتمام جدی به ارائه و اشاعه ی ارزش ها و آرمان های انقلاب در خارج می باشد.

    در هر صورت حضرت امام مسأله ی صدور انقلاب را در درجه ی اول به عنوان خصلت ذاتی یا اجتناب ناپذیر انقلاب اسلامی معرفی می نماید؛ چرا كه به لحاظ اسلامی بودن انقلاب و حضور میلیون ها مسلمان در اقصی نقاط گیتی كه عزت و عظمت اسلام را هم چون گمشده ای محبوب جستجو می كنند، اشاعه ی پیام رهایی بخش و عزت آفرین انقلاب اسلامی لزوماً موكول به اخذ تصمیم از جانب منادیان یا اجازه ی نشر از جانب مخالفان نیست. علاوه بر این، اصل كلی پیوستگی امور انسانی و اجتماعی مانع از آن است كه رخداد و حادثه ای به عظمت انقلاب اسلامی ایران در عصری كه وسایل و لوازم ارتباطی به چنان سطحی از پیشرفت رسیده اند و خبر و پیام های كلی این قبیل رخداد ها به سرعت منتشر می شود، دیگر انسان ها و جوامع را تحت تأثیر قرار ندهد؛ بویژه اگر این انقلاب علیه درد و رنج مشترك انسان ها ندا داده باشد، این تأثیر و تأثر اجتناب ناپذیر خواهد بود.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  11. #10
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    اما حضرت امام به صدور انقلاب در همین حد بسنده نمی كنند. برای ایشان صدور انقلاب هم یك تكلیف است كه در راستای همان احساسی است كه برای حاكمیت اسلام و احكام تعالی بخش آن در داخل كشور ایران، مسلمین را مكلف به آن می دانستند، (حاكمیت اسلام در سایر بلاد اسلامی و پاسخ گویی به ندای مظلومیت سایر مسلمانان و مستضعفان جهان را نیز وظیفه ی خود و دیگر پیروان اسلام ناب می دانستند.) هم این كه صدور انقلاب را به عنوان یك تاكتیك تهاجمی علیه دشمنان و انقلاب برای دور كردن خطر آنان و به نوعی صیانت از انقلاب ضروری می دانستند و عزم راسخ خود و دیگر مسؤولان نظام را در این زمینه با صراحت اعلام می داشتند.

    به علاوه، حضرت امام انقلاب اسلامی را الگوی ارزش های مطلوب مردم تحت ستم دانسته، معتقد بودند انقلاب اسلامی از آن جهت كه معرف آرمان های مردم محروم و مسلمانان مظلوم است، مورد پذیرش آنان است. تحت چنین شرایطی مشخص است كه منظور از صدور انقلاب به هیچ وجه هجوم نظامی و لشكر كشی به كشور های مسلمان نیست.[1]
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود