صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ولایت مطلقه فقیه ، همان ولایت رسول الله است

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135

    ولایت مطلقه فقیه ، همان ولایت رسول الله است




    امام خميني(ره) فرمودند:ولایت مطلقه فقیه همان ولایت رسول الله است
    با توجه به معصوم بودن رسول وهمچنين تفاوتهاي عمده ديگر چگونه اين سخن مرحوم امام قابل توجيه است؟

    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما عدم تفاوت در سطح اختیارات حکومتی ولی فقیه با پیامبر و امام (ع)




    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد نمایش پست ها
    امام خميني(ره) فرمودند:ولایت مطلقه فقیه همان ولایت رسول الله است
    با توجه به معصوم بودن رسول وهمچنين تفاوتهاي عمده ديگر چگونه اين سخن مرحوم امام قابل توجيه است؟

    باسلام

    پاسخ این سؤال را از منظر امام خمینی (ره)، در کتاب ولایت فقیه ایشان به نظاره می نشینیم.

    در بخشی از کلام امام (ره) ضرورت تشکیل حکومت اسلامی و وجود ولی فقیه بعنوان حاکم اسلامی چنین تبیین شده است:

    "اکنون که شخص معینی (به طورخاص) از طرف خدای تبارک و تعالی برای احراز امر حکومت در دوره غیبت تعیین نشده است، تکلیف چیست؟

    آیا باید اسلام را رها کنیم؟ دیگر اسلام نمی خواهیم؟ آیا اسلام برای دویست سال بود؟ معنای نداشتن حکومت این است که تمام حدود و ثغور مسلمین از دست برود، و ما با بی حالی دست روی دست بگذاریم که هر که هر کاری می خواهد بکند، و ما اگر کارهای آن ها را امضا نمی کنیم، رد نمی کنیم، آیا باید این طور باشد؟ (و به همین مقدار کفایت شود؟) یا این که حکومت لازم است، و اگر خدا شخص معینی را برای حکومت در دوره غیبت تعیین نکرده است، لکن آن خاصیت حکومتی را که از صدر اسلام تا زمان حضرت صاحب (امام عصر، عج) موجود بود، برای بعد از غیبت هم قرار داده است. این خاصیت که عبارت از علم به قانون و عدالت (فقیه عادل) باشد، در عده بی شماری از فقهای عصر ما موجود است، اگر با هم اجتماع کنند، می توانند، حکومت عدل عمومی در عالم تشکیل دهند."

    در بخشی دیگر، در خصوص وجوب اطاعت از ولی فقیه (عالم عادل) می فرماید:

    "اگر فرد لایقی که دارای این دو خصلت (فقه و عدالت) باشد به پا خاست و تشکیل حکومت داد، همان ولایتی را که حضرت رسول اکرم(ص) در امراداره جامعه داشت دارا می باشد، و بر همه مردم لازم است که از اواطاعت کنند."

    در بارۀ سطح اختیارات حکومتی پیامبر اکرم (ص)، امام معصوم (ع) و اختیارات فقیه چنین می گوید:

    "این توهم که اختیارات حکومتی رسول اکرم(ص) بیش تر از حضرت علی(ع) بود، یا اختیارات حکومتی حضرت امیر بیش از فقیه است، باطل و غلط است."

    و در پاسخ به سؤال مورد اشارۀ شما چنین می افزاید:

    "البته فضایل حضرت رسول اکرم (ص) بیش از همه عالم است، وبعد از ایشان فضایل حضرت امیر(ع) از همه بیش تر است، لکن زیادی فضایل معنوی، اختیارات حکومتی را افزایش نمی دهد. همان اختیارات وولایتی که حضرت رسول و امامان دیگر(ع) در تدارک و بسیج سپاه، تعیین ولات و استان داران و گرفتن مالیات و صرف آن در مصالح مسلمانان داشتند، خداوند همان اختیارات را برای حکومت فعلی (حاکمیت ولی فقیه) قرار داده است، منتها شخص معینی نیست، بلکه تکیه روی عنوان «عالم عادل » است."

    و چنین ادامه می دهد:

    "البته باید توجه داشت: «وقتی می گوییم ولایتی را که رسول اکرم (ص) وائمه(ع) داشتند بعد از [فرا رسیدن عصر] غیبت، فقیه عادل دارد، برای هیچ کس این توهم نباید پیدا شود که مقام فقها همان مقام ائمه(ع) و رسول اکرم(ص) است، زیرا این جا [در تشکیل حکومت] صحبت از مقام نیست، بلکه صحبت از وظیفه است، ولایت یعنی حکومت و اداره کشور، و اجرای قوانین شرع مقدس، یک وظیفه سنگین و مهم است، نه این که برای کسی شان و مقام غیر عادی به وجود بیاورد، و او را از حد انسان عادل بالاتر ببرد، به عبارت دیگر ولایت مورد بحث یعنی حکومت واجرا و اداره، برخلاف تصوری که خیلی از افراد دارند، امتیاز نیست، بلکه وظیفه ای خطیر است.»


    نتیجه اینکه مقصود، برابری ولایت ولی فقیه با پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع)، در مسائل مربوط به تشکیل حکومتی و امور سیاست است، نه در فضیلت و مقامات معنوی."


    موفق باشید ...


    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۸۸/۱۲/۰۱ در ساعت ۱۴:۲۶ دلیل: فونت
    ولایت مطلقه فقیه ، همان ولایت رسول الله است

  5. صلوات ها 10


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    590
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2890



    بسم الله الرحمن الرحیم

    مورد سوال ناشی از عدم فهم صحیح کلام مرحوم امام است .بحث این نیست که ولی فقیه هم طراز نعوذ بالله رسول الله (ص)است.این برداشت کاملا نادرست است .

    بلکه باید گفت :انسان 1400 سال قبل ابعاد وجودی اش و نیازمندی هایش در ست مانند انسان این عصر است.صد البته زندگی انسان امروزه بسیار پیچیده تر از قبل است .

    بنابراین اموری که انسانها در اجتماع بایکدیگر نیاز دارند و رسیدگی به آنها،اختیاراتی را برای شخص حاکم بر آنها می طلبد که بتواند با دست باز کارها را انجام و در امور مقتضی تصمیماتی را اتخاذ کند.

    که جز موارد خاص بقیه آنها مشترک زمان معصوم و ولی فقیه است .

    بنابراین دیگر جای این سوال باقی نمی ماند که چرا اختیارات ولی فقیه مانند معصوم علیه السلام مطلق است که در غیر این صورت حکومت ،معنای واقعی خود را پیدا نکرده است و منظور نظر اسلام محقق نگشته است.

    ویرایش توسط طاها : ۱۳۸۸/۱۲/۰۵ در ساعت ۱۵:۰۸ دلیل: با اجازه
    این بقیةالله التّی لا تخلوا من العترة الهادیة!!

  7. صلوات ها 10


  8. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    فقط حقيقت
    نوشته
    19
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    140



    با سلام

    با اجازه دوستان بنده هم عرايضي براي روشن شدن مطلب عرض مي كنم :

    مسئله ولايت فقيه آنهم از نوع مطلقه اش به نظر يكي از مسائل مستصعب فقهي است كه هنوز هم مراد جدي طرفداران آن مشخص نيست !! اما نكته اي كه فهم اين مسئله را براي ما آسان مي كند ، آشنايي ما با ديكَر نظريه هايي در مقابل اين نظريه قرار دارند .

    تقريبا در مسئله ولايت فقيه سه نظريه كلي وجود دارد : (به طور اختصار )

    نظريه اول : برخي ولايت فقيه را به مقام افتاء (فتوا دادن) و قضاء (قضاوتو حكم) محدود مي دانند، (به نظر مي رسد طرفداران اين نظريه بسيار اندكبوده اند و با مرور و كَذشت زمان و نيازمندي به حضور فقيه در اجتماعتقريبا طرفداران خود را از دست داده است ولايت مقيده.

    نظريه دوم : برخي ولايت فقيه را علاوه بر افتاء و قضاء به امور حسبه نيزتعميم داده اند (كارهاي زمين مانده كه متولي خاصي نداشته باشد متولي آن فقيه خواهد بود) ، حضرت آيت الله خوئي و نوع شاكَردان ايشان از جمله شيخ جواد تبريزي را مي توان از طرفداران بارز اين نظريه دانست.

    نظريه سوم : برخي ولايت فقيه را مطلقه دانستند يعني ولايتي نظير ولايتمعصومين !! كه علاوه بر امور حسبه به مسائلي همجو امكان تشكيل حكومت بهفقها نيز داده مي شود. حضرت امام (ره) و نوع شاكَردان ايشان همجو شيخ حسينعلي منتظري را از طرفداران اين نظريه هستند.

    توضيح اينكه در سر بويايي فقه تشيع از همين جا مشخص مي شود ، در كَذشته نه چندان دور كه شيعيان در مضيقه و محدوديت شديد به سر مي بردند امكان تشكيلحكومت نيز براي آنها ميسر نبود لذا فقها نيز نوعا براي اين موضوع احساسنياز نمي كردند، (شايد هم متوجه اين مسئله نبودند) اما با كَذشت زمان ونيازمندي شيعيان به تشكيل حكومت و قيام امام خميني و نظريه بردازي عميق او، نظريه ولايت فقيه شكل موجه تر و عملي به خود مي كَيرد.

    نكته مهم : بنده كه از ميان نظريه هاي فوق نظريه مطلقه را صواب مي دانم اما هيجكَاه به آن نظر مطلق ندارم !! يعني نظريه هاي ديكَر را در حد خودمفيد و موجه و معتبر مي شمارم. كما اينكه مي دانيم كه بسياري از مراجعحاضر در قم هم بر نظريه دوم نظر دارند. و الله العالم

    به اين اختلاف ، اختلاف در انتصاب يا انتخابي بودن ولي فقيه هم اضافه كنيد كه اخيرا هم به شكل جدي مورد بحث علما قرار كَرفت .

    ویرایش توسط طاها : ۱۳۸۸/۱۲/۰۵ در ساعت ۱۵:۰۹ دلیل: با اجازه

  9. صلوات ها 8


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    علاقه
    اخبار
    نوشته
    4
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    26



    دوست عزیز سلام فکر کنم نظریه چهارم ولایت شورایی را فراموش کردید
    ویرایش توسط seyed14 : ۱۳۸۹/۰۴/۳۰ در ساعت ۰۰:۰۶

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    93
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    68



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    آیا باید اسلام را رها کنیم؟ دیگر اسلام نمی خواهیم؟ آیا اسلام برای دویست سال بود؟ معنای نداشتن حکومت این است که تمام حدود و ثغور مسلمین از دست برود، و ما با بی حالی دست روی دست بگذاریم که هر که هر کاری می خواهد بکند، و ما اگر کارهای آن ها را امضا نمی کنیم، رد نمی کنیم، آیا باید این طور باشد؟ (و به همین مقدار کفایت شود؟) یا این که حکومت لازم است، و اگر خدا شخص معینی را برای حکومت در دوره غیبت تعیین نکرده است، لکن آن خاصیت حکومتی را که از صدر اسلام تا زمان حضرت صاحب (امام عصر، عج) موجود بود، برای بعد از غیبت هم قرار داده است. این خاصیت که عبارت از علم به قانون و عدالت (فقیه عادل) باشد، در عده بی شماری از فقهای عصر ما موجود است، اگر با هم اجتماع کنند، می توانند، حکومت عدل عمومی در عالم تشکیل دهند."
    این موضوع که ابتدا با سوال مشخص می شود و استدلال می شود بسیار منطقی است. اما اینکه چطور بیکباره به بحث ولایت فقیه رسید و ولایتش را ولایت رسول نامید اصلا مشخص نیست!!
    و کاش امام زنده بودند و این سوالها را هم جواب می دادند
    آیا برای برپایی اسلام حتما باید یک نفر باشد و ان یک نفر هم حتما باید فقیه باشد ! و ولایتش همپایه ولایت رسول الله باشد و حکمش بر همه واجب الاطاعه باشد , تا اسلام برجا بماند؟
    آیا همه اسلام در حکومت چند ماهه رسول خلاصه می شود و اگر پیامبر در اواخر عمرش حکومت تشکیل نمی داد اسلام نابود بود!! و قبل از فتح مکه و تشکیل حکومت اسلامی اساسا اسلامی وجود نداشت! و هیچ کسی اسلام را نمی خواست؟
    آیا پیامبران دیگر که اکثرشان تشکیل حکومت ندادند! پیامبر نبودند!! و کسی دینشان را نخواست؟
    آیا بعد از امام حسن که در اکثر کشورهای اسلامی حاکمان ظلم امدند! دیگر اسلام نابود شد و هیچ کسی مسلمان نماند!
    و آیا همین تفکر وجود یک فرد حاکم با ولایت مطلقه و واجب الاجرا باعث انحراف اسلام بعد از وفات رسول الله نبود؟

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    229
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    433



    جناب صدیق این تاپیک را جزو تاپیکهایی معرفی کردند که در ان مباحث ولایت فقیه و شبهات من در ان پاسخ داده شده است.
    اما گویا سوال آخر یکی از کاربران هنوز در ان بی جواب مانده است.
    امام علی(ع): «تولی الاراذل و الاحداث الدول دلیل انحلالها و ادبارها»
    «روی کارآمدن افراد فرومایه و کم سنان تازه به دوران رسیده، نشانه انحلال و انحطاط و سقوط یک حکومت است»!





  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما اعلام پست های مخفی به مدیران و کارشناسان




    نقل قول نوشته اصلی توسط فریاد نمایش پست ها
    جناب صدیق این تاپیک را جزو تاپیکهایی معرفی کردند که در ان مباحث ولایت فقیه و شبهات من در ان پاسخ داده شده است.
    اما گویا سوال آخر یکی از کاربران هنوز در ان بی جواب مانده است.
    سلام

    ممنون از یادآوری تان آقای فریاد، انشاءالله در اولین فرصت به سؤال دوست عزیز خواهیم پرداخت.

    از همه دوستان و کاربران بارها درخواست کرده ایم که چه با اندیشه غرض ورزانه و تخریب، نظیر اقدام جناب فریاد عزیز و چه از سر لطف، تایپیک ها و سؤالاتی که از منظر دید مدیران و کارشناسان مغفول مانده اند را به مدیران و کارشناسان اعلام کنند و لینک آن را بصورت پیام خصوصی و یا در صفحات شخصی کارشناسان قرار دهند.

    مجدداً درخواست خاضعانه خود را تکرار می کنیم، بی شک در اجر پاسخگویی به سؤالات شریک خواهید بود.

    موفق باشید ...


    ولایت مطلقه فقیه ، همان ولایت رسول الله است

  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما پاسخ به سؤالاتی پیرامون ولایت فقیه و حکومت اسلامی




    نقل قول نوشته اصلی توسط mahdiqs نمایش پست ها
    این موضوع که ابتدا با سوال مشخص می شود و استدلال می شود بسیار منطقی است. اما اینکه چطور بیکباره به بحث ولایت فقیه رسید و ولایتش را ولایت رسول نامید اصلا مشخص نیست!!
    و کاش امام زنده بودند و این سوالها را هم جواب می دادند

    آیا برای برپایی اسلام حتما باید یک نفر باشد و ان یک نفر هم حتما باید فقیه باشد ! و ولایتش همپایه ولایت رسول الله باشد و حکمش بر همه واجب الاطاعه باشد , تا اسلام برجا بماند؟
    با سلام و تشکر

    و با عرض پوزش از تأخیر در پاسخگویی و با تشکر از یادآوری آقای فریاد ...

    اتفاقاً اگر دقت کنید، امام (رضوان الله تعالی علیه) در ادامه همان پست، به این نکته ای که مورد سؤال شماست پاسخ داده اند انجائیکه می فرماید:
    "اگر فرد لایقی که دارای این دو خصلت (فقه و عدالت) باشد به پا خاست و تشکیل حکومت داد، همان ولایتی را که حضرت رسول اکرم(ص) در امراداره جامعه داشت دارا می باشد، و بر همه مردم لازم است که از اواطاعت کنند."(دقت بفرمایید صحبت از قیام و برپا داشتن حکومت است و در حکومت، پسندیده است که حاکم دینی یک فقیه جامع الشرایط باشد تا هرج و مرج و بی نظمی در اداره جامعه رخداد نکند).

    بی شک، از آنجائیکه حکومت اسلامی در حقیقت حکومت فقه اسلامی است نه شخص فقیه، بدیهی است از جمله شرایط اصلی اینست که شخص حاکم باید فقیه و اسلام شناس باشد. و سپس دیگر شرایط حاکم مطرح می شود.

    وانگهی اگر بنا باشد که ولایتش در حوزه اختیارات حکومتی کمتر از اختیارات رسول الله (ص) و امام معصوم (ع) باشد نتیجه می شود بسته بودن دست ولی فقیه در پیاده کردن احکام الهی و برخورد با معضلات و مفاسد اجتماعی و
    در تدارک و بسیج سپاه، تعیین ولات و استان داران و گرفتن مالیات و صرف آن در مصالح مسلمانان. و این امر نتیجه ای جز بن بست و شکست برای حکومت اسلامی در تحقق و پیاده کردن احکام الهی در پی نخواهد داشت از اینرو دستیابی به موفقیت، در تشکیل و اداره حکومت اسلامی، مستلزم باز بودن دست ولی فقیه در همان اختیارات حکومتی پیامبر و امام معصوم (ع) است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط mahdiqs نمایش پست ها
    آیا همه اسلام در حکومت چند ماهه رسول خلاصه می شود و اگر پیامبر در اواخر عمرش حکومت تشکیل نمی داد اسلام نابود بود!! و قبل از فتح مکه و تشکیل حکومت اسلامی اساسا اسلامی وجود نداشت! و هیچ کسی اسلام را نمی خواست؟

    اسلام همیشه زنده است این وعده الهی است چه با اقبال مردم حکومت تشکیل شود، چه تشکیل نشود اما بدیهی است از آنجائیکه بیشتر احکام اسلام جهت اجتماعی و سیاسی دارند تنها در صورتی زمینه تحقق و پیاده شدن آن اکثر، فراهم است که حکومت اسلامی تحت تدبیر و رهبری حاکم اسلامی تشکیل شود چه در زمان وجود امام معصوم به رهبری امام معصوم و چه در زمان غیبت به رهبری و حاکمیت ولی فقیه.

    نقل قول نوشته اصلی توسط mahdiqs نمایش پست ها
    آیا پیامبران دیگر که اکثرشان تشکیل حکومت ندادند! پیامبر نبودند!! و کسی دینشان را نخواست؟

    پیامبران همه آمدند تا این آیه شریفه را محقق کنند: "لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط و انزلنا الحدید فیه باس شدید و منافع للناس." (حدید، آیه 25)
    فرستاده شدند تا عدل و داد را در جامعه و امت ها پیاده کنند مستحضرید که این بپا داشتن عدل و داد و قسط، چنانکه در آیه شریفه بدان اشاره شده علاوه بر اسباب هدایت (کتاب و میزان) مستلزم تشکیل حکومت و قوه قهریه (انزلنا الحدید) بمنظور تحقق ولایت الهی و پیاده شدن احکام الهی است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط mahdiqs نمایش پست ها
    آیا بعد از امام حسن که در اکثر کشورهای اسلامی حاکمان ظلم امدند! دیگر اسلام نابود شد و هیچ کسی مسلمان نماند!

    توجه داشته باشید، حقیقت اسلام توسط مکتب اهل بیت زنده ماند و آنچه امویان و عباسیان به آن متصف بودند تنها اسمی از اسلام بود و حاکمان جور و ستم بنام دین و اسلام، از هیچ کاری برای رسیدن به اهداف ظالمانه و مبتنی بر فساد و تباهی و هوی و هوس دریغ نکردند و تا توانستند به پوستۀ اسلام ضربه زدند و اگر نبود وعدۀ الهی و صیانت مکتب اهل بیت (ع) که در مواضع حساس، وارد عرصه شده و جامعه را از خطر تحریف و از بین بردن حقیقت اسلام حفظ کردند، شاید اینک نامی از اسلام هم باقی نبود.

    نشانه های آن سکوت 25 ساله امام علی (ع) و راهنمائی خلفا در جهت گیری هاشان بمنظور حفظ اسلام، پذیرش صلح نامه توسط امام حسن (ع) بمنظور حفظ اسلام و مسلمانان، قیام خونین امام حسین (ع) در دفاع از حقیقت دین در برابر فساد دستگاه یزید و معرفی آن، موضع گیری های امام سجاد (ع) و زینب کبری در اسارت شام و پس از آن و معرفی ولایت حقیقی و اسلام ناب، در قالب ادعیه و اذکار، قیام علمی امام باقر و امام صادق (علیهماالسلام) و ...


    نقل قول نوشته اصلی توسط mahdiqs نمایش پست ها
    و آیا همین تفکر وجود یک فرد حاکم با ولایت مطلقه و واجب الاجرا باعث انحراف اسلام بعد از وفات رسول الله نبود؟
    این برداشت ناصواب و نتیجه گیری اشتباه از عدم شناخت و درک صحیح شما از حقیقت مطلقه در مسألۀ ولایت فقیه ناشی می شود، لازم است بدانید:

    مقصود از مطلقه، گسترش دامنه ولایت فقیه است و مسؤولیت اجرایی ولی فقیه در تمام احکام انتظامی اسلامی و در رابطه با تمامی ابعاد مصالح عمومی مردم و جامعه می باشد و مانند دیگر ولایتها، یک بعدی نخواهد بود، از این رو مطلقه در برابر نسبی بودن است، یعنی اختیارات ولی فقیه به امور خاصی چون امور حسبیه محدود و مقید نیست.(دقت کنید)

    http://www.askdin.com/showthread.php...310#post127310

    موفق باشید ...



    ولایت مطلقه فقیه ، همان ولایت رسول الله است

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    229
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    433



    فکر کنم کلا اشتباه متوجه شدید جناب صدیق
    ایشان سوالش این است که
    چرا شما می گویید باید یک نفر باشد.
    چرا مثل کشورهای دیگر حاکم بطور دوره ای عوض نشود.
    ایده خوبی هم هست. هر چند سال مجلس خبرگان دو یا چند نفر را از عالمان دینی زمان انتخاب بکنند. و مردم از بین آنها یکی را با رای گیری انتخاب بکنند.
    امام علی(ع): «تولی الاراذل و الاحداث الدول دلیل انحلالها و ادبارها»
    «روی کارآمدن افراد فرومایه و کم سنان تازه به دوران رسیده، نشانه انحلال و انحطاط و سقوط یک حکومت است»!





  21. صلوات


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 5

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود