جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: وجود فهم در جمادات

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    1
    حضور
    1 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات:
    1

    وجود فهم در جمادات




    میز میان انسان و غیرش را نطق و داستان فهم او ذکر می کنیم چگونه این مسئله با وجود فهم در تمام اشیا و ذکر گفتن ایشان جمع می کنیم مثلا در داستان بلعم باعورا الاغ وی به زبان می اید و شکایت می کند و ... .

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58295



    با نام و یاد دوست




    وجود فهم در جمادات







    کارشناس بحث: استاد هادی


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,889
    حضور
    84 روز 1 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6732



    سلام علیکم

    اینکه عالم هستی و هر آنچه در اوست تسبیح خدا را می گویند و از درک و فهم برخوردارند با توجه به آیات قرآن کریم هیچ ابهامی در این موضوع نیست؛ خداوند سبحان می فرماید:« أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُسَبِّحُ لَهُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الطَّيْرُ صَافَّاتٍ كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبيحَهُ وَ اللَّهُ عَليمٌ بِما يَفْعَلُون» آيا نديدى تمام آنان كه در آسمانها و زمينند براى خدا تسبيح مى‏كنند، و همچنين پرندگان به هنگامى كه بر فراز آسمان بال گسترده‏اند؟! هر يك از آنها نماز و تسبيح خود را مى‏داند؛ و خداوند به آنچه انجام مي دهند داناست»( النور:41)

    از این آیه شریفه استفاده می شود که موجودات ، تسبیح آگاهانه دارند. چون اوّلاً خداوند سبحان از علم آنها به تسبیح و نمازشان خبر داد و ثانیاً بیان نمود که افزون بر تسبیح ، صلاة نیز دارند .اما میز (تمییز کننده) بین انسان و غیر آن فهم و سخن گفتن نیست ، بلکه ناطقیت و نطق اوست که انسان را از سایر موجودات جدا می کند ، در معنای نطق فرموده اند نطق به معنی ادراک کلیات است، تنها موجودی که قادر بر ادراک کلیات یا همان نفس ناطقه است انسان می باشد و غیر انسان قدرت درک کلیات را ندارد .

    «آنچه که انسان از سائر افراد حيوان بدان ممتاز می شود قوّه عقليه نظريّه و عمليّه است ، حيوان ادراك كلّى نمی کند، و انسان بقوّه نظريّه خداوند و پيغمبر و معارف الهى را مى‏شناسد و ايمان ميآورد ». (تفسير عاملي، ج‏8، ص: 58)

    نتیجه اینکه :

    جمادات ، نباتات ، حیوانات و انسان از فهم و شعور بر خوردارند ، اما باید بدانیم ؛ اولا:فهم و شعور در موجودات یکسان نبوده بلکه دارای مراتب متفاوتی است ، فهم و شعور انسان بسیار بالاتر از حیوانات و شعور حیوانات بالاتر از نباتات است لذا انسان چون دارای نفس ناقطه است دارای شعور بسیار بالاتری نسبت به سایر موجودات دارد .

    ثانیا: نفس ناطقه در انسان به معنی ادراک کلیات است و ادراک کلیات کامل ترین مرحله ادراک است(ملا صدرا اسفار اربعه ج 8 ص 329 ) و انسان به وسیله همین از سایر موجودات جدا می شود.
    ویرایش توسط هادی : ۱۳۹۲/۰۶/۱۶ در ساعت ۲۲:۴۷

  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    خــدا » همه چیز
    نوشته
    6,193
    حضور
    144 روز 12 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    3158
    صلوات
    44198



    این اختیار انسان هم یک تمییز کننده بالا بین انسان و جمادات است
    مثلا زنبورعسل فقط برنامه ی تولید عسل روش نصب شده .
    برتری دیگه اینه که انسان مسلط بر حیوان و جماد است.
    ویرایش توسط ابوالفضل : ۱۳۹۲/۰۶/۱۶ در ساعت ۲۲:۵۷
    مـــرغ باغ ملکوتم
    دورم از عـــــالم خاک



    توجیه یه دختر محجبه برای نشر عکس خود
    دوس دارم عکسم را برای تبلیغ حجاب منتشر کنم !

    کلیک کنید


  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,889
    حضور
    84 روز 1 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6732

    جمع بندی




    پرسش:
    تفاوت میان انسان و غیرش را نطق و داستان فهم او ذکر می کنیم چگونه این مسئله با وجود فهم در تمام اشیا و ذکر گفتن ایشان جمع می کنیم مثلا در داستان بلعم باعورا الاغ وی به زبان می آید و شکایت می کند و ...



    پاسخ:
    اینکه موجودات هستی از درک و فهم برخوردارند با توجه به آیات قرآن کریم هیچ ابهامی در این موضوع نیست؛ خداوند سبحان می فرماید:« أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُسَبِّحُ لَهُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الطَّيْرُ صَافَّاتٍ كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبيحَهُ وَ اللَّهُ عَليمٌ بِما يَفْعَلُون» آيا نديدى تمام آنان كه در آسمانها و زمينند براى خدا تسبيح مى‏كنند، و همچنين پرندگان به هنگامى كه بر فراز آسمان بال گسترده ‏اند؟! هر يك از آنها نماز و تسبيح خود را مى‏داند؛ و خداوند به آنچه انجام مي دهند داناست»(1)

    از این آیه شریفه استفاده می شود که موجودات، تسبیح آگاهانه دارند. چون اوّلاً خداوند سبحان از علم آنها به تسبیح و نمازشان خبر داد و ثانیاً بیان نمود که افزون بر تسبیح، صلاة نیز دارند. اما مَیّز (تمییز کننده) بین انسان و غیر آن فهم و سخن گفتن نیست، بلکه ناطقیت و نطق اوست که انسان را از سایر موجودات جدا می کند ، در معنای نطق فرموده اند نطق به معنی ادراک کلیات است، تنها موجودی که قادر بر ادراک کلیات یا همان نفس
    ناطقه است انسان می باشد و غیر انسان قدرت درک کلیات را ندارد.

    «آنچه که انسان از سائر افراد حيوان بدان ممتاز می شود قوّه عقليه نظريّه و عمليّه است ، حيوان ادراك كلّى نمی کند، و انسان بقوّه نظريّه خداوند و پيغمبر و معارف الهى را مى‏شناسد و ايمان ميآورد ». (2)
    نتیجه اینکه:
    جمادات ، نباتات ، حیوانات و انسان از فهم و شعور بر خوردارند ، اما باید بدانیم ؛ اولا:فهم و شعور در موجودات یکسان نبوده بلکه دارای مراتب متفاوتی است ، فهم و شعور انسان بسیار بالاتر از حیوانات و شعور حیوانات بالاتر از نباتات است لذا انسان چون دارای نفس ناقطه است دارای شعور بسیار بالاتری نسبت به سایر موجودات دارد.
    ثانیا: نفس ناطقه در انسان به معنی ادراک کلیات است و ادراک کلیات کامل ترین مرحله ادراک است(3) و انسان به وسیله همین از سایر موجودات جدا می شود.



    پی نوشت
    [1] النور:41
    [2] تفسير عاملي، ج‏8، ص: 58
    [3] ملا صدرا اسفار اربعه ج 8 ص 329


    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۶/۰۲/۰۹ در ساعت ۱۳:۱۴

  11. صلوات ها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود