صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوالی درباره حدیث ظهور

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    101
    حضور
    6 روز 10 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    14
    صلوات
    530

    اشاره سوالی درباره حدیث ظهور




    با سلام

    1- احادیثی که در مورد سال ظهور بینا شده مثلا گفته شده امام زمان در روز شنبه عاشورای سال فرد ظهور می کند چقدر معتبر می باشد

    2- احادیثی که درباره ندای آسمانی روز جمعه 23 رمضان گفته می شود چقدر معتبر است

    با تشکر
    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۵/۱۲/۲۷ در ساعت ۱۶:۵۰

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11166



    با نام الله





    سوالی درباره حدیث ظهور





    کارشناس بحث: استاد مجید


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط احمد 1363 نمایش پست ها
    با سلام

    1- احادیثی که در مورد سال ظهور بینا شده مثلا گفته شده امام زمان در روز شنبه عاشورای سال فرد ظهور می کند چقدر معتبر می باشد

    2- احادیثی که درباره ندای آسمانی روز جمعه 23 رمضان گفته می شود چقدر معتبر است

    با تشکر
    با صلوات برمحمد وآل محمد
    باسلام وعرض ادب
    كتاب ارشاد شيخ مفيد، ابو عبد الله محمد بن محمد بن نعمان عكبرى بغدادى است( 336- 413 هجرى).
    که از چهره‏ هاى برجسته علما و فقهاى شيعه در قرن چهارم هجرى مى‏ باشددر فصلی این گونه اشاره می فرماید:

    فصل (1) و اما در باره سال آمدن حضرت قائم عليه السلام و روز ظهور آن حضرت نيز رواياتى از ائمه اطهار عليهم السلام رسيده است.

    (2) 1- ابو بصير از امام صادق عليه السلام روايت كرده كه گفت: امام قائم عليه السلام خروج نكند جز در سال طاق: سال يك، يا سه، يا پنج، يا هفت، يا نه.
    (3) 2- و نيز از آن حضرت روايت كرده كه فرمود: در شب بيست و سوم بنام امام قائم عليه السلام ندا شود، و در روز عاشورا قيام كند، و آن روزى است كه حسين بن على عليهما السلام در آن كشته شده، گويا آن جناب را مي نگرم كه در روز شنبه دهم محرم در ميان ركن و مقام ايستاده، و جبرئيل در سمت راست او فرياد مي زند: بيعت براى خدا! پس شيعيان آن حضرت از اطراف زمين بسويش رهسپار شوند، و زمين زير پايشان بسرعت پيچيده شود تا خدمتش رفته با او بيعت كنند و خدا بوسيله او زمين را از عدل و داد پر كند چنان چه از جور و ستم پر شده باشد
    .( ارشاد-ترجمه رسولى محلاتى، ج‏2، ص: 354)

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    صوت قرآن از لبان دلربا
    نوشته
    322
    حضور
    6 روز 15 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    555



    نقل قول نوشته اصلی توسط مجید نمایش پست ها
    با صلوات برمحمد وآل محمد
    باسلام وعرض ادب
    كتاب ارشاد شيخ مفيد، ابو عبد الله محمد بن محمد بن نعمان عكبرى بغدادى است( 336- 413 هجرى).
    که از چهره‏ هاى برجسته علما و فقهاى شيعه در قرن چهارم هجرى مى‏ باشددر فصلی این گونه اشاره می فرماید:

    فصل (1) و اما در باره سال آمدن حضرت قائم عليه السلام و روز ظهور آن حضرت نيز رواياتى از ائمه اطهار عليهم السلام رسيده است.

    (2) 1- ابو بصير از امام صادق عليه السلام روايت كرده كه گفت: امام قائم عليه السلام خروج نكند جز در سال طاق: سال يك، يا سه، يا پنج، يا هفت، يا نه.
    (3) 2- و نيز از آن حضرت روايت كرده كه فرمود: در شب بيست و سوم بنام امام قائم عليه السلام ندا شود، و در روز عاشورا قيام كند، و آن روزى است كه حسين بن على عليهما السلام در آن كشته شده، گويا آن جناب را مي نگرم كه در روز شنبه دهم محرم در ميان ركن و مقام ايستاده، و جبرئيل در سمت راست او فرياد مي زند: بيعت براى خدا! پس شيعيان آن حضرت از اطراف زمين بسويش رهسپار شوند، و زمين زير پايشان بسرعت پيچيده شود تا خدمتش رفته با او بيعت كنند و خدا بوسيله او زمين را از عدل و داد پر كند چنان چه از جور و ستم پر شده باشد.( ارشاد-ترجمه رسولى محلاتى، ج‏2، ص: 354)
    سلام علیکم
    استاد بزرگوار از اینکه این دو حدیث را ذکر فرمودید سپاس.
    اما سؤال دوستمون این بود که آیا اینگونه احادیث صحیح هستند یا نه.
    مطمئناً کسانی که پیگیر مسائل ظهور هستند با اینگونه احادیث برخورد داشته اند، اما اولین سؤالی که بعد از خواندن این دست از روایات بر ذهن خطور می کند این است که اگر ظهور اینقدر ملموس است پس چرا همه ما به پیگیری مسائل ظهور امر شده ایم؟
    منظور این است که اگر در شب بیست و سوم رمضان ندایی به گوش می رسد و در عاشورای همان سال امر ظهور به وقوع می پیوندد پس چرا گفته شده مراقب بسته شدن درب توبه باشید؟

    *.*.* گفته بودم چو بیـایی غـم دل با تو بگـویم *.*.*.*.*.*.*.*.*.*.* چه بگویم که غم از دل برود چون تو بیایی*.*.*

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    336
    حضور
    10 روز 14 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    459



    نقل قول نوشته اصلی توسط 1az313 نمایش پست ها
    مطمئناً کسانی که پیگیر مسائل ظهور هستند با اینگونه احادیث برخورد داشته اند، اما اولین سؤالی که بعد از خواندن این دست از روایات بر ذهن خطور می کند این است که اگر ظهور اینقدر ملموس است پس چرا همه ما به پیگیری مسائل ظهور امر شده ایم؟
    منظور این است که اگر در شب بیست و سوم رمضان ندایی به گوش می رسد و در عاشورای همان سال امر ظهور به وقوع می پیوندد پس چرا گفته شده مراقب بسته شدن درب توبه باشید؟
    برادر محترم ظهور برای کسانی ملموس است که با احادیث و نشانه های ظهور و روشهای شناخت امام پس از ظهور آشنایی کامل داشته باشند و مرتب حوادث و اوضاع جهان را رصد کنند (البته نه اینکه بخواهند توقیت کنند) و هر نشانه ای را دقیقا تحلیل و بررسی کنند!

    در رمضانی که در آن صیحه اسمانی اتفاق خواهد افتاد، قبل از آن و در ماه رجب همان سال، سفیانی و یمانی و خراسانی خروج خواهند کرد .

    ثانیا ماهیت این صیحه جبرئیل، برخلاف تصور عمومی، مادی و فیزیکی نخواهد بود که با حواس پنجگانه قابل درک باشد بلکه جبرئیل ملک(ملائکه) است و متعلق به عالم ملکوت پس صیحه جبرئیل هم در عالم ملکوت خواهد بود و ارواح و فرشتگان و کلیه ملکوتیان انرا درک خواهند کرد و درک این صیحه برای انسانهای زنده روی زمین ، فقط از طریق رویای صادقه و یا مکاشفه امکانپذیر خواهد بود و نه با گوش سر چون اساسا این یک صیحه مادی نخواهد بود و مطابق حقیقت قران انتظار درک فیزیکی فرشتگان از انتظار منکران و کافران است و درک فیزیکی و عمومی فزشتگان از نشانه های قطعی عذاب است!

    قبلا سلسله مباحثی در مورد ماهیت صیحه آسمانی و بطور کلی روشهای شناخت حضرت بهنگام ظهور در لینک زیر
    http://www.askdin.com/thread27014-2.html#post334973
    انجام شده است

    میتوانید انرا مطالعه فرمایید.

    الحمد لله رب العالمین

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    صوت قرآن از لبان دلربا
    نوشته
    322
    حضور
    6 روز 15 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    555



    نقل قول نوشته اصلی توسط خادم الیمانی(ع) نمایش پست ها
    ثانیا ماهیت این صیحه جبرئیل، برخلاف تصور عمومی، مادی و فیزیکی نخواهد بود که با حواس پنجگانه قابل درک باشد بلکه جبرئیل ملک(ملائکه) است و متعلق به عالم ملکوت پس صیحه جبرئیل هم در عالم ملکوت خواهد بود و ارواح و فرشتگان و کلیه ملکوتیان انرا درک خواهند کرد و درک این صیحه برای انسانهای زنده روی زمین ، فقط از طریق رویای صادقه و یا مکاشفه امکانپذیر خواهد بود و نه با گوش سر چون اساسا این یک صیحه مادی نخواهد بود و مطابق حقیقت قران انتظار درک فیزیکی فرشتگان از انتظار منکران و کافران است و درک فیزیکی و عمومی فزشتگان از نشانه های قطعی عذاب است!
    با سلام و عرض ادب خدمت حضرت عالی
    ضمن احترام قلبی که حقیر نسبت به تمامی دوستداران امام زمان (عج) قائلم باید خدمتتون عرض کنم بنده تاپیکی را که جناب عالی ارجاع دادید مطالعه کردم و متأسفانه در پست های شما تفسیر به رأی زیادی مشهود بود و با توجه به دلایل عقلی و روایی که کارشناسان ارائه فرمودند شما همچنان بر سر موضع خویش استوار هستید و تنها به تعدادی از آیات و روایات که دائماً در پست های خودتان تکرار فرمودید و غالباً تفسیر سلیقه ای در آنها قابل لمس می باشد استناد فرموده اید.
    حقیر قصد بحث و جدل بر سر این موضوع تکراری را ندارم (عزیزان علاقمند به این مبحث به همان تاپیک معرفی شده مراجعه بفرمایند) فقط به لحاظ عقلی عرض می کنم که ماهیت این صیحه از دو حالت خارج نیست:
    یا مادیست و یا ملکوتی (و البته کاری با چگونگی این ماهیت نداریم)
    در صورت مادی بودن، لازمه آن شنیده شدن در عالم ماده توسط تمامی مخلوقات مادیست که منافاتی با اصل روایات ندارد.
    و در صورت ملکوتی بودن، شنیده شدن آن صیحه تنها توسط ملکوتیان قابل درک می باشد، البته این ماهیت به لحاظ عقلی در تنافی با چنین روایاتیست، چرا که نص صریح روایات تأکید بر شنیده شدن صیحه توسط همه انسان ها دارد.
    و دلیل دیگر اینکه خداوند رحیم با ظهور حجتش قصد سعادتمند نمودن خلایقش را دارد نه قافل گیر کردن و شقی نمودن آنها، پس لازمه این کار عظیم آگاه نمودن بندگان از نزدیک شدن زمان فرج است و این دلیلی محکم برای کثرت روایات نشان دهنده علائم ظهور می باشد.

    در پناه حق

    *.*.* گفته بودم چو بیـایی غـم دل با تو بگـویم *.*.*.*.*.*.*.*.*.*.* چه بگویم که غم از دل برود چون تو بیایی*.*.*

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط احمد 1363 نمایش پست ها
    با سلام

    1- احادیثی که در مورد سال ظهور بینا شده مثلا گفته شده امام زمان در روز شنبه عاشورای سال فرد ظهور می کند چقدر معتبر می باشد

    2- احادیثی که درباره ندای آسمانی روز جمعه 23 رمضان گفته می شود چقدر معتبر است

    با تشکر
    با صلوات بر محمد وآل محمد
    با سلام و عرض ادب
    در مورد سال فرد آمده است که حضرت در یکی از سال های فرد ظهور می کنند؛ سال های فرد چون یک، سه،پنج،هفت،نه(کشف الغمه،ج3،ص534؛بحار الانوار،ج52،ص235)
    اما در مورد روز قیام حضرت،برخی نوروز را آغاز قیام دانسته ،و برخی روز عاشورا وتعدادی از روایات هم روز شنبه وتعدادی هم روز جمعه را روز قیام تعیین کرده اند.
    در هم زمانی نوروز با عاشورا اشکالی به نظر نمی رسد و یکی شدن این دو روز ممکن است وهم زمانی این دو روز با جمعه وشنبه نیز ممکن است. اما آن چه مشکل است ذکر دو روز هفته (جمعه وشنبه) به عنوان روز قیام است.اگر سند این روایت صحیح باشد، در این صورت احادیثی که جمعه را روز ظهور تعیین کرده اند ،بر روز قیام وظهور حمل می شوند وروایاتی که شنبه را روز قیام می دانند بر استقرار وتثبیت نظام الهی ونابودی مخالفان تفسیر می شود. اما روایاتی که شنبه را روز قیام می دانند از نظر سند مورد تامل هستند.(چشم اندازی به حکومت مهدی(ع)،نجم الدین طبسی،ص63)


  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    336
    حضور
    10 روز 14 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    459



    نقل قول نوشته اصلی توسط 1az313 نمایش پست ها
    یا مادیست و یا ملکوتی (و البته کاری با چگونگی این ماهیت نداریم)
    در صورت مادی بودن، لازمه آن شنیده شدن در عالم ماده توسط تمامی مخلوقات مادیست که منافاتی با اصل روایات ندارد.
    و در صورت ملکوتی بودن، شنیده شدن آن صیحه تنها توسط ملکوتیان قابل درک می باشد، البته این ماهیت به لحاظ عقلی در تنافی با چنین روایاتیست، چرا که نص صریح روایات تأکید بر شنیده شدن صیحه توسط همه انسان ها دارد.
    برادر محترم ظاهرا مبحث را متوجه نشدید
    اولا کلیه عرایض بنده مستند به ایات قران و کلام معصومین(ع) بود و تفسیر به رای نبود و نه شما برادر عزیز و نه هر کارشناس محترمی با کلام انشایی خالص و بدون استناد به ثقلین نمیتواند کلام مستند به ثقلین بنده را رد علمی کند

    بطور خلاصه:
    1-منظور روایات نمیتواند خلاف نص صریح قران باشد
    2- طبق نص قران انتظار درک فیزیکی فرشتگان(شنیدن صدا و دیدن) محال و از انتظارات منکران و کافران است

    پس انتظار شنیده شدن صدای صیحه جبرئیل بصورت مادی انتظار منکران و کافران است و منظور روایات درک صیحه جبرئیل در عالم ملکوت بوده است یعنی از طریق رویای صادقه که همه رویای صادقه میبینند!

    یعنی اگر بخصوص در ماه رمضان رویایی دیدیم که مضمون ان معرفی قائم(ع) است انرا انکار نکنیم و به خوابهای اشفته نسبت ندهیم!

    الحمد لله رب العالمین

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    صوت قرآن از لبان دلربا
    نوشته
    322
    حضور
    6 روز 15 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    555



    نقل قول نوشته اصلی توسط خادم الیمانی(ع) نمایش پست ها
    برادر محترم ظاهرا مبحث را متوجه نشدید
    اولا کلیه عرایض بنده مستند به ایات قران و کلام معصومین(ع) بود و تفسیر به رای نبود و نه شما برادر عزیز و نه هر کارشناس محترمی با کلام انشایی خالص و بدون استناد به ثقلین نمیتواند کلام مستند به ثقلین بنده را رد علمی کند

    بطور خلاصه:
    1-منظور روایات نمیتواند خلاف نص صریح قران باشد
    2- طبق نص قران انتظار درک فیزیکی فرشتگان(شنیدن صدا و دیدن) محال و از انتظارات منکران و کافران است

    پس انتظار شنیده شدن صدای صیحه جبرئیل بصورت مادی انتظار منکران و کافران است و منظور روایات درک صیحه جبرئیل در عالم ملکوت بوده است یعنی از طریق رویای صادقه که همه رویای صادقه میبینند!

    یعنی اگر بخصوص در ماه رمضان رویایی دیدیم که مضمون ان معرفی قائم(ع) است انرا انکار نکنیم و به خوابهای اشفته نسبت ندهیم!

    الحمد لله رب العالمین
    با سلام مجدد
    اتفاقاً حقیر برای درک هرچه بیشتر مبحث، تمامی پست های حضرت عالی و همچنین نقد های کارشناس محترم و بقیه دوستان عزیز را به دقت و بدون هرگونه تعصبی مطالعه کردم.
    ولی متأسفانه همانطور که عرض کردم تفسیر به رأی کاملاً در نوشته های حضرت عالی مشهود است.
    صرف آوردن چند آیه و روایت و تفسیر سلیقه ای آنها نمی توان پذیرفت که نظریه شما صحیح است.
    حتی یکی از بزرگان تفسیر وحی نظریه شما را تأیید نمی کند، که اگر چنین بود مطمعناً به آن نیز استناد می فرمودید.
    و اگر شما خود را از مفسرین بزرگ تاریخ اسلام برتر می دانید، می بایست این ادعا را به اثبات برسانید.
    اعلم مفسرین هم نتوانسته در رابطه با حتی یکی از آیات کلام الله، چنین محکم و قطع به یقین نظر بدهد که حضرت عالی حتی حاضر به پذیرفتن احتمال خطا هم نیستید.
    نصیحت دوستانه و دلسوزانه عبد ضعیف به شما بزرگوار این است که قدری به عاقبت راهی که در پیش گرفته اید بیاندیشید، خدای من شاهد است نیتم خیر خواهانه است.

    در پناه حق

    *.*.* گفته بودم چو بیـایی غـم دل با تو بگـویم *.*.*.*.*.*.*.*.*.*.* چه بگویم که غم از دل برود چون تو بیایی*.*.*

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    101
    حضور
    6 روز 10 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    14
    صلوات
    530



    با سلام

    با توجه به سوال بنده پس می شود مثلا جستجو کرد و دید در کدام سال های فرد روز شنبه یا جمعه عاشوراست و همچنین نوروز نیز می باشد پس با این تفاسیر مثلا پیدا کردیم 10 سال دیگه همچنین روز هایی با هم موافق است پس یعنی تا 10 سال دیگه ظهور اتفاق نمی افتد؟


    با تشکر

  21. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود