صفحه 1 از 15 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: قدرت خدا

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    882
    حضور
    20 روز 18 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    1
    گالری
    17
    صلوات
    2369

    قدرت خدا




    سلام. آیا اینکه قدرت خدا شامل امور ممکن می شود و نه امور محال، نشانگر نقص در قدرت خدا نیست؟

    ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش, بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش.

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    با نام الله





    قدرت خدا





    کارشناس بحث: استاد هادی
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۰۶/۱۷ در ساعت ۲۳:۱۲ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,886
    حضور
    83 روز 22 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6726



    نقل قول نوشته اصلی توسط tazkie نمایش پست ها
    سلام. آیا اینکه قدرت خدا شامل امور ممکن می شود و نه امور محال، نشانگر نقص در قدرت خدا نیست؟
    با سلام و عرض ادب

    نقص زمانی متصور است که عدم توانایی از ناحیه فاعل باشد ، اما در امور محال و غیر ممکن عدم توانایی از جانب قابل است نه فاعل؛ اینکه گفته می شود خداوند متعال بر امور محال قدرت ندارد نه اینکه خداوند را با عدم قدرت توصیف می کنیم بلکه اساسا قابلیت تعلق قدرت به امور محال منتفی است و عدم تعلق قدرت نیز برای خداوند نقص به شمار نمی آید.

    این بیان را در قالب مثال توضیح می دهیم :
    برای مثال یک ظرف دو لیتری قابلیت پذیرش بیشتر از دو لیتر را ندارد و اگر بشتر از دو لیتر آب ریخته شود سرازیر می شود ، لذا این ظرف اگر به دریا هم انداخته شود همان دو لیتر را دریافت خواهد کرد نه بیشتر ، چون ظرف قابلیت دریافت بیشتر از دو لیتر را ندارد .
    در این مثال نقص از جانب فاعل (دریا) نیست ، اگر ظرف قابلیت بیشتری داشت می توانست از آب دریا بیشتر دریافت کند ؛ پس ظرف دو لیتری قابیلت تعلق بیشتر از دو لیتر آب را ندارد لذا نقص از جانب قابل و پذیرنده است نه از جانب فاعل .

    مثالی دیگر:
    «براي نزديک شدن مطلب به ذهن استاد کوزه‌گري را در نظر بگيريم که مي‌تواند زيباترين کوزه‌ها را از گل بسازد، حال به جاي گل، مقداري آب در اختيار او قرار داده و از او بخواهيم که با آن کوزه‌اي بسازد، بديهي است که در اين شرايط او کوچک ترين توفيقي براي ساختن حتي يک کوزه ساده نخواهد يافت، واضح است که اين عدم توفيق را نمي‌توان به پاي ناتواني يا کم تجربه گي او گذاشت و مقام استادي او را مورد ترديد قرار داد، در بحث ما نيز قضيه‌اي شبيه به اين مثال برقرار است . نقصان وکاستي به ناحيه قابل باز مي‌گردد، نه فاعل. بر اين اساس گفته شده است که اصولا مفهوم شيء بر محال عقلي صدق نمي‌کند تا آن مشمول تعابير اين که خدا بر همه چيز قدرت دارد بشود.(خداوند سبحان فرمود « ْ أَنَّ اللَّهَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدير»(بقره 106 )

    بنابراين حاصل پاسخ اين است که:
    قابليت، تعلق قدرت به اين امور منتفي است . عدم تعلق نيز نقص و محدوديتي براي قدرت خداوند به شمار نمي‌آيد(آموزش کلام اسلامي، ج 1، ص 233- 234)

    برای مطالعه بیشتر کتاب آموزش کلام اسلامی ، سعیدی مهر را مطالعه بفرمایید.
    لینک زیر نیز مفید است:
    http://www.pasokhgoo.ir/node/19975

  7. صلوات ها 13


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    خــدا » همه چیز
    نوشته
    6,192
    حضور
    144 روز 10 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    3158
    صلوات
    44193



    سوالی که برخی از من پرسیده بودند این بود: ایا خداوند میتواند کل جهان رو توی قوطی کبریت جای دهد؟
    پاسخ با توجه به توضیحات جناب هادی: قوطی کبریت ظرفیت 40 خلال چوب کبریت رو دارد و این نقص از طرف قوطی کبریت است نه خداوند.
    ویرایش توسط ابوالفضل : ۱۳۹۲/۰۶/۱۸ در ساعت ۱۱:۴۵
    مـــرغ باغ ملکوتم
    دورم از عـــــالم خاک



    توجیه یه دختر محجبه برای نشر عکس خود
    دوس دارم عکسم را برای تبلیغ حجاب منتشر کنم !

    کلیک کنید


  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,886
    حضور
    83 روز 22 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6726



    نقل قول نوشته اصلی توسط ابوالفضل نمایش پست ها
    سوالی که برخی از من پرسیده بودند این بود: ایا خداوند میتواند کل جهان رو توی قوطی کبریت جای دهد؟
    پاسخ با توجه به توضیحات جناب هادی: قوطی کبریت ظرفیت 40 خلال چوب کبریت رو دارد و این نقص از طرف قوطی کبریت است نه خداوند.

    با سلا و عرض ادب
    و با تشکر از شما : شخصی از امیرالمؤمنین علیه السلام پرسید که:«هَلْ یَقْدِرُ رَبُّکَ أَنْ یُدْخِلَ الدُّنْیَا فِی بَیْضَةٍ مِنْ غَیْرِ أَنْ تَصْغُرَ الدُّنْیَا أَوْ تَکْبُرَ الْبَیْضَةُ،آیا پروردگار تو می تواند دنیا را در تخم مرغی داخل کند بدون آنکه دنیا کوچک و تخم مرغ بزرگ شود امام(ع) فرمود:«إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی لَا یُنْسَبُ إِلَی الْعَجْزِ وَ الَّذِی سَأَلْتَنِی لَا یَکُونُ، همانا خداوند به عجز و ناتوانی متّصف نمی شود بلکه آن چه تو از من در باره آن پرسیدی موجود نمی شود [و قابلیت وجود ندارد»(توحید صدوق باب 9 حدیث 9)
    جا شدن جهان در قوطی کبریت به اجتماع و ارتفاع نقیضین می انجامد و هر دوی این ها محال ذاتی اند ، مثلا نمی شود یک چیز در زمان واحد هم سیاه باشد و هم سیاه نباشد
    برای اینکه کل جهان بتواند در قوطی کبریت جا بشود یا می بایست قوطی کبریت بزرگ شود و یا جهان آنقدر بزرگ شود که بتواند در قوطی کبریت جا بشود و می دانیم که هر دوی این ها محال است . در حقیقت پرسش گر از خداوند خواسته است امر محال (اجتماع نقیضین) را بجا بیاورد: قوطی کبریت از جهان کوچک تر است ، قوطی کبریت از جهان کوچک تر نیست .
    امکان ندارد در زمان واحد بدون اینکه جهان کوچک شود و یا قوطی کبریت بزرگ شود کل جهان در قوطی کبریت جا بگیرد ؛ لذا قابلیت تعلق قدرت به امور محال (اجتماع نقیضین) منتفی است .

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,886
    حضور
    83 روز 22 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6726



    جمع بندی

    موضوع: قدرت خداوند

    پرسش:

    آیا اینکه قدرت خدا شامل امور ممکن می شود و نه امور محال، نشانگر نقص در قدرت خدا نیست؟

    پاسخ:

    نقص زمانی متصور است که عدم توانایی از ناحیه فاعل باشد ، اما در امور محال و غیر ممکن عدم توانایی از جانب قابل است نه فاعل؛ اینکه گفته می شود خداوند متعال بر امور محال قدرت ندارد نه اینکه خداوند را با عدم قدرت توصیف می کنیم؛ بلکه اساسا قابلیتِ تعلق قدرت به امورِ محال منتفی است و عدمِ تعلق قدرت نیز برای خداوند نقص به شمار نمی آید.
    براي نزديک شدن مطلب به ذهن، استاد کوزه‌گري را در نظر بگيريم که مي‌تواند زيباترين کوزه‌ها را از گل بسازد، حال به جاي گل، مقداري آب در اختيار او قرار داده و از او بخواهيم که با آن کوزه‌اي بسازد، بديهي است که در اين شرايط او کوچک ترين توفيقي براي ساختن حتي يک کوزه ساده نخواهد يافت، واضح است که اين عدم توفيق را نمي‌توان به پاي ناتواني يا کم تجربه گي او گذاشت و مقام استادي او را مورد ترديد قرار داد، در بحث ما نيز قضيه‌اي شبيه به اين مثال برقرار است . نقصان وکاستي به ناحيه قابل باز مي‌گردد، نه فاعل. بر اين اساس گفته شده است که اصولا مفهوم «شيء» بر محال عقلي صدق نمي‌کند. خداوند سبحان فرمود «أَنَّ اللَّهَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدير»(1) خداوند بر هر چیزی قادر است.
    حاصل کلام: قابليتِ تعلقِ قدرت به اين امور منتفي است . عدم تعلق نيز نقص و محدوديتي براي قدرت خداوند به شمار نمي‌آيد(2)
    اما اینکه آیا خداوند می توان کل جهان را در قوطی کبریت جا بدهد؟ پاسخ این است که برای اینکه کل جهان بتواند در قوطی کبریت جا بشود یا می بایست قوطی کبریت بزرگ شود و یا جهان آنقدر بزرگ شود که بتواند در قوطی کبریت جا بگیرد و می دانیم که هر دوی این ها محال است . در حقیقت پرسش گر از خداوند خواسته است امر محال (اجتماع نقیضین) را بجا بیاورد: «قوطی کبریت از جهان کوچک تر است ، قوطی کبریت از جهان کوچک تر نیست»؛ جا شدن جهان در قوطی کبریت به اجتماع و ارتفاع نقیضین می انجامد و هر دوی این ها محال ذاتی اند ، مثلا نمی شود یک چیز در زمان واحد هم سیاه باشد و هم سیاه نباشد.
    امکان ندارد در زمان واحد بدون اینکه جهان کوچک شود و یا قوطی کبریت بزرگ شود کل جهان در قوطی کبریت جا بگیرد ؛ لذا قابلیت تعلق قدرت به امور محال (اجتماع نقیضین) منتفی است.
    شخصی از امیرالمؤمنین علیه السلام پرسید که:«هَلْ یَقْدِرُ رَبُّکَ أَنْ یُدْخِلَ الدُّنْیَا فِی بَیْضَةٍ مِنْ غَیْرِ أَنْ تَصْغُرَ الدُّنْیَا أَوْ تَکْبُرَ الْبَیْضَةُ آیا پروردگار تو می تواند دنیا را در تخم مرغی داخل کند بدون آنکه دنیا کوچک و تخم مرغ بزرگ شود امام(ع) فرمود:«إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی لَا یُنْسَبُ إِلَی الْعَجْزِ وَ الَّذِی سَأَلْتَنِی لَا یَکُونُ، همانا خداوند به عجز و ناتوانی متّصف نمی شود بلکه آن چه تو از من در باره آن پرسیدی موجود نمی شود [و قابلیت وجود ندارد»(3)

    پی نوشت
    [1] بقره 106
    [2] آموزش کلام اسلامي، ج 1، ص 233- 234
    [3] توحید صدوق باب 9 حدیث 9

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    494
    حضور
    8 روز 19 ساعت نامشخص
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1536



    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
    برای مثال یک ظرف دو لیتری قابلیت پذیرش بیشتر از دو لیتر را ندارد و اگر بشتر از دو لیتر آب ریخته شود سرازیر می شود ، لذا این ظرف اگر به دریا هم انداخته شود همان دو لیتر را دریافت خواهد کرد نه بیشتر ، چون ظرف قابلیت دریافت بیشتر از دو لیتر را ندارد .
    در این مثال نقص از جانب فاعل (دریا) نیست ، اگر ظرف قابلیت بیشتری داشت می توانست از آب دریا بیشتر دریافت کند ؛ پس ظرف دو لیتری قابیلت تعلق بیشتر از دو لیتر آب را ندارد لذا نقص از جانب قابل و پذیرنده است نه از جانب فاعل .

    مثالی دیگر:
    «براي نزديک شدن مطلب به ذهن استاد کوزه‌گري را در نظر بگيريم که مي‌تواند زيباترين کوزه‌ها را از گل بسازد، حال به جاي گل، مقداري آب در اختيار او قرار داده و از او بخواهيم که با آن کوزه‌اي بسازد، بديهي است که در اين شرايط او کوچک ترين توفيقي براي ساختن حتي يک کوزه ساده نخواهد يافت، واضح است که اين عدم توفيق را نمي‌توان به پاي ناتواني يا کم تجربه گي او گذاشت و مقام استادي او را مورد ترديد قرار داد، در بحث ما نيز قضيه‌اي شبيه به اين مثال برقرار است . نقصان وکاستي به ناحيه قابل باز مي‌گردد، نه فاعل. بر اين اساس گفته شده است که اصولا مفهوم شيء بر محال عقلي صدق نمي‌کند تا آن مشمول تعابير اين که خدا بر همه چيز قدرت دارد بشود.(خداوند سبحان فرمود « ْ أَنَّ اللَّهَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدير»(بقره 106 )
    باسلام
    درسته که ضعف از قوطی کبریته ولی اگه خدا خواسته بشه نمیشه؟ بدون اینکه جهان کوچک شود یا قوطی کبریت بزرگ؟
    مگر خداوند علی کل شیء قدیر نیست؟ اگر اراده کند نمیشود؟

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,886
    حضور
    83 روز 22 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6726



    نقل قول نوشته اصلی توسط user نمایش پست ها
    باسلام
    درسته که ضعف از قوطی کبریته ولی اگه خدا خواسته بشه نمیشه؟ بدون اینکه جهان کوچک شود یا قوطی کبریت بزرگ؟
    مگر خداوند علی کل شیء قدیر نیست؟ اگر اراده کند نمیشود؟
    با سلام عرض ادب خدمت شما

    ببینید اموری که محال باشد اصلا امکان ندارد در عالم خارج اتفاق بیافتند ، بدون اینکه جهان کوچک شود و یا قوطی کبریت بزرگ ممکن نیست جهان در قوطی کبریت جا بگیرد و این بی ارتباط با قادر بودن خداوند است دو تا مثال در پست های قبل ارائه شد لطفا به این مثال ها توجه بفرمایید انشاء الله حل خواهد شد .
    خداوند بر هر «شیئ» قادر است نه بر «لاشئ» امور محال لاشئ هستند ، لذا قدرت به آن ها تعلق نمی گیرد .
    توضیح منطقی و عقلی :
    بازگشت امور محال به اجتماع نقیضین است، شما می دانید دو نقیض مانند سیاهی و سفیدی در یک زمان بر یک شیئ واحد جمع نمی شوند؛ یعنی نمی توان گفت این شئ هم سیاه است هم سفید بالاخره یا سفید است یا سیاه ممکن نیست هم سیاه باشد هم سفید. آیا امکان دارد یک چیز هم سیاه باشد هم سفید؟ اصلا آیا منطقی است که از این موضوع سوال کرده و بپرسیم آیا خداوند می تواند یک چیز را هم سیاه کند و هم سفید؟
    مسئله مورد نظر هم همانند سیاهی و سفیدی است که در یک چیز جمع نمی شوند، به این صورت که یک شئ یا بزرگ است یا کوچک، امکان ندارد هم بزرگ باشد و هم کوچک ، بالاخره یا بزرگ است و یا کوچک. جمع این دو در یک چیز واحد اجتماع نقیضین است و اجتماع نقیضین از امور محال می باشد. می توان سوال کرد که آیا خداوند قادر است یک چیز را هم بزرگ کند هم کوچک ؟ این نشدنی است و هیچ لطمه ای به قادر بودن خداوند نمی زند.

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,552
    حضور
    38 روز 3 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4362



    نقل قول نوشته اصلی توسط tazkie نمایش پست ها
    سلام. آیا اینکه قدرت خدا شامل امور ممکن می شود و نه امور محال، نشانگر نقص در قدرت خدا نیست؟
    سلام بر شما
    به نظر من بین محال ذاتی و محال عادی باید فرق گذاشت و چه بسا برخی امور که در این عالم محال ذاتی به نظر میرسد ذاتی نباشند به عبارتی دایره محالات ذاتی بسیار کوچک است
    و اما خدای متعال در قران خود را بر هر چیزی قادر معرفی کرد و این چیز باید در ذات خود امکان تحقق داشته باشد وگرنه اصلا شی نیست تا قدرت به او تعلق بگیرد
    یا علی
    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    2,599
    حضور
    54 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6491



    نقل قول نوشته اصلی توسط tazkie نمایش پست ها
    سلام. آیا اینکه قدرت خدا شامل امور ممکن می شود و نه امور محال، نشانگر نقص در قدرت خدا نیست؟
    ممکنات موجودیت و هستی دارند( یعنی مثل خالقشان وجود دارند ) اما غیرممکن یا محال موجودیتی ندارد.

    قدرت خداوند بر چیزی که نیست چگونه باید تعلق بگیرد؟
    ویرایش توسط Serat : ۱۳۹۲/۰۹/۰۵ در ساعت ۲۲:۲۲
    امام خامنه ای: زیر پرچم امیرالمومنین دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهایی را میزد که دوست میزند...
    آگاهی خود را بالا ببرید. نقش نخبگان و خواص اینست که این بصیرت را نه فقط در خودشان بلکه در دیگران هم بوجود بیاورند. رسا بگویید روشن بگویید، مبین بگویید آنچه را که میفهمید. سعی هم بکنید آنچه را که فهمیده اید درست باشد.

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 15 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود