صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: رابطه عمل صالح با لذت های جسمانی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579

    رابطه عمل صالح با لذت های جسمانی




    سلام
    طبق آموزه های قرآن آنچه که بعنوان پاداش به مومنان میرسد خود اعمال آنهاست نه چیز دیگر
    سوال اینست که از نظر عقلی اموری چون نماز،انفاق و امثالهم که کاملا اموری معنوی و روحانی هستند چگونه بعد از مرگ منشاء لذت های جسمانی مثل نکاح میشوند؟ در حالی که ما در دنیا شاهد تقابل و غیر هم سنخ بودن این امور باهم هستیم(لذات معنوی با لذات مادی)
    لذا آنچه که از پاداش و جزا به عنوان عینیت اعمال یاد میشود فقط با حیات و معاد روحانی تطابق دارد نه حیات جسمانی..

    منتظر پاسخ کارشناسان محترم و دوستان حقیقت جو هستم
    باتشکر


  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله






    رابطه عمل صالح با لذت های جسمانی





    کارشناس بحث: استاد اندیشمند


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    با سلام خدمت شما بزرگوار

    مسئله ای که شما اشاره فرمودید با عنوان تجسم اعمال مطرح گردیده است و اینگونه نیست که همه دانشمندان اسلامی معتقد به این نظریه باشند بلکه برخی مخالفت خود را با این نظریه بیان داشته اند.
    منظور از تجسّم‏ اعمال نزد شيعيان اين است كه انديشه و گفتار و كردار انسان- خوب يا بد- صورت و سيمايى در دنيا و آخرت دارد؛ ولى در دنيا آشكار نمى‏شود. در رستاخيز، پس از تحوّلات و تبدّلات ژرف و شگرف، انديشه و گفتار و كردار آدمى به صورت واقعيّت اخروى جلوه مى‏نمايد و صاحب خويش را شاد يا غمگين مى‏سازد.

    دانشمندان شيعه درباره تجسّم اعمال بر دو گروه‏اند: گروهى معتقدند كه مجازات آدمى در قيامت، با تجسّم اعمال صورت مى‏پذيرد. اعمال در جهان آخرت با سيمايى نيك يا زشت ظاهر مى‏شوند و به صاحبان خويش مى‏رسند (اربعين‏، 623؛ الميزان‏؛ رياض السّالكين‏، 399؛ الفردوس الأعلى‏، 173). گروه ديگر بر اين باورند كه خود اعمال جزاى انسان نيستند؛ بلكه جزاى او، آثار و لوازم اعمال است (بحارالانوار، 7/ 23؛ مجمع البيان‏، 1/ 413).[1]

    شهید مطهری دراین رابطه می گوید:
    مسأله تجسم اعمال مسأله‏اى است كه دلايل نقلى و شرعى فراوانى بر آن هست و اصلا لحن خود قرآن هم لحن تجسم اعمال است. قرآن تعبير به جزا مى‏كند ولى خودش در جاهاى ديگر اين مطلب را ذكر مى‏كند كه جزاى عمل شما همان خود عمل شماست كه به شما برگردانده مى‏شود.[2]

    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    ملا صدرا اين مسأله را بنحو خاصى مورد بررسى و توجه قرار داده و گويد شكى نيست كه هر عملى را اثرى است در نفس و اثرى است در خارج و نفس انسان در مقابل اعمال و رفتار خود متأثر مى‏شود: همانطور كه اعمال و رفتار هر كس را در خارج آثار وجودى خاص است، در نفس نيز اثرى مى‏گذارد كه مجموعه ملكات و فضائل و رذائل نفسانى محصول اعمال و رفتار و بالجمله اكتسابات انسان است و هر يك از ملكات نفسانى را ظهورى است. در هر يك از مواطن و قوابل و هر صفت جسمانى و يا روحانى در مقام مقارنت و مجاورت با قابلى اثرى در آن قابل مى‏گذارد و نحوه اثر آن در هر يك از مواطن و قوابل متفاوت است و همانطورى كه اعمال خارجى در نفس اثر مى‏گذارند ملكات نفسانى نيز در خارج اثر مى‏كنند و آثارى از فضائل و رذائل نفسانى در خارج حاصل مى‏شود مثلا غضب، كبر، عجب، حقد و غيره كه از كيفيات و امور نفسانى هستند، آثارى از آنها در خارج ظاهر مى‏شود.

    يكى از مواطن، موطن آخرت است و نشأت اخروى است و بعيد نيست كه مثلا غضب كه يكى از ملكات و صفات نفسانى است در نشأت آخرت بصورت نار محرّقه مجسم شود و صاحب آن را بسوزاند كه فرمودند: «الدنيا مزرعة الآخرة ...» و همين طور، جود، علم و ساير صفات كه از كيفيات نفسانى‏اند بصورت سلسبيل درآيند و آكل مال يتيم ظلما در نشأت آخرت بصورت آتش در بطون خورندگان آن درآيد و آنها را بسوزاند و بالاخره ملكات فاضله و رذائل كه از مكتسبات نفسانى است و از آثار و اعمال انسان است در نشأت دنيوى بعينه در نشأت ديگر مجسم شوند و نتيجه عمل هر كس بدين طريق‏ براى او نمودار شود.[3]



    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    درباره ماهيت بهشت بايد گفت: بهشت كانون انواع مواهب و نعمت هاي الهي اعم از معنوي و مادي است. و جاي ترديد نيست كه ما هر تصور و ترسيمي از بهشت در ذهن خود داشته باشيم و هر فكري در سر بپرورانيم با معيارها و مفاهيمي است كه از مواهب اين جهان داريم و قطعاً ترسيم كامل بهشت نخواهد بود و آن چيزي است برتر و بالاتر و فراتر و عميق تر ازآنچه ديده ايم و نوشته ايم و خوانده ايم و فراتر از جهان ما است، ولي با مطالعة آيات و روايات مي توان يك ترسيم اجمالي از آن بدست آورد، ترسيمي كه داراي بعد تربيتي فوق العاده اي است و در واقع هر انساني را كه داراي هر گونه انگيزة معنوي و مادي باشد به سوي خود فرا مي خواند و جلب و جذب مي كند، و او را براي نيل به آن به تهذيب نفوس و پاكسازي عقيده و پاكي اعمال و درستي گفتار و رفتار دعوت مي نمايد، با اين اشاره درباره چيستي بهشت بايد به سراغ آياتي رفت كه در آنها از بهشت و نعمت هاي آن سخن گفته شده است[4]

    معاد و زندگي انسان در عالم آخرت محدود به حيات روحي نيست بلكه زندگي روحاني و جسماني است لذا لازم است كه خداوند از هر گونه مواهب و لذايد اعم از جسماني و روحاني بندگان صالح خود را بهره مند سازد و به همين جهت براي مؤمنان گذشته از نعمت ها و لذايذ روحاني نعمت ها و لذايذ جسماني نيز قرار داده است بي ترديد اگر پاداش هاي خداوند تنها به امور معنوي و روحاني محدود مي شد، و از نعمت هاي جسماني نظير حوريان بهشتي خبري نمي بود در واقع مؤمنان از بخشي از نعمت ها و لذت ها محروم مي ماندند در حالي كه نياز داشتند و يا علاقه داشتند كه آنها را نيز داشته باشند.[5]

    نکته ای که نباید فراموش کرد این است که اعمالی مانند نماز را نمی شود فقط از بعد معنوی آن نگریست زیرا این اعمال دارای جنبه جسمانی نیز می باشند که افعال و حرکات نماز از همین قبیل می باشد.


    [1] فرهنگ شيعه، ص: 180
    [2] مجموعه ‏آثار استاد شهيد مطهرى ج‏4 688
    [3] از مبدأ و معاد ملا صدرا ص 343 رساله عرشيه ضميمه مشاعر ص 195 به نقل از فرهنگ علم كلام، ص: 83
    [4] مكارم شيرازي، ناصر، پيام قرآن، تهران، نشر دار الكتب الاسلاميه، 1377 ش، ج 6، ص 195
    [5] مكارم شيرازي، ناصر، پيام قرآن، قم، نشر مدرسه اميرالمؤمنين ـ عليه السّلام ـ ،1370 ش، ج6 (معاد 2)،ص 278.به نقل از نرم افزار پاسخ
    ویرایش توسط اندیشمند : ۱۳۹۲/۰۶/۱۷ در ساعت ۲۲:۰۲
    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    طبق آموزه های قرآن آنچه که بعنوان پاداش به مومنان میرسد خود اعمال آنهاست نه چیز دیگر
    سوال اینست که از نظر عقلی اموری چون نماز،انفاق و امثالهم که کاملا اموری معنوی و روحانی هستند چگونه بعد از مرگ منشاء لذت های جسمانی مثل نکاح میشوند؟ در حالی که ما در دنیا شاهد تقابل و غیر هم سنخ بودن این امور باهم هستیم(لذات معنوی با لذات مادی)
    لذا آنچه که از پاداش و جزا به عنوان عینیت اعمال یاد میشود فقط با حیات و معاد روحانی تطابق دارد نه حیات جسمانی..
    سلام
    حقایق معنوی دارای حقیقت و رقیقت هستند این حقایق وقتی بخواهند در مراتب نازله جلوه کنند از کانال ملکات و گرایشهای نفسانی عبور می کنند و در قالب آنها در می آیند لذا ذکر باغ و بوستان میشود یا وضو حورالعین ووو
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579



    نقل قول نوشته اصلی توسط اندیشمند نمایش پست ها
    همانطور كه اعمال و رفتار هر كس را در خارج آثار وجودى خاص است، در نفس نيز اثرى مى‏گذارد كه مجموعه ملكات و فضائل و رذائل نفسانى محصول اعمال و رفتار و بالجمله اكتسابات انسان است و هر يك از ملكات نفسانى را ظهورى است. در هر يك از مواطن و قوابل و هر صفت جسمانى و يا روحانى در مقام مقارنت و مجاورت با قابلى اثرى در آن قابل مى‏گذارد و نحوه اثر آن در هر يك از مواطن و قوابل متفاوت است و همانطورى كه اعمال خارجى در نفس اثر مى‏گذارند ملكات نفسانى نيز در خارج اثر مى‏كنند و آثارى از فضائل و رذائل نفسانى در خارج حاصل مى‏شود مثلا غضب، كبر، عجب، حقد و غيره كه از كيفيات و امور نفسانى هستند، آثارى از آنها در خارج ظاهر مى‏شود.
    باسلام و تشكر
    اما همانطور كه جناب حامد هم اشاره كردند به نظر مي آيد خواسته ها و ناخواسته هاي ما در تجسم اعمال نقش كليدي را ايفا ميكند
    به اين صورت كه اگر بخواهيم به عنوان مثال مفهوم بهشت را منطبق بر خوسته اي مادي و معنوي ندانيم ديگر وجهي براي بشارت دادن به آن نمي ماند
    لذا در مكانيزم تبديل روح اعمال نيك به مواهب جسماني آرزوها ي دنيا نقش اصلي را بازي ميكنند
    نظر شماچيست؟

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    حقایق معنوی دارای حقیقت و رقیقت هستند این حقایق وقتی بخواهند در مراتب نازله جلوه کنند از کانال ملکات و گرایشهای نفسانی عبور می کنند و در قالب آنها در می آیند لذا ذکر باغ و بوستان میشود یا وضو حورالعین
    سلام
    پاسخ خوبي است
    اما چه الزامي است براي اين تبيين؟
    اگر امكانش هست بيشتر توضيح بديد
    باتشكر

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    اما چه الزامي است براي اين تبيين؟
    سلام
    علم النفس
    اونجا بحث و اصولش محکم میشه
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام
    علم النفس
    اونجا بحث و اصولش محکم میشه
    از آنجايي كه بي ربط به موضوع اين تاپيك نيست اگر امكانش هست يك مقدار توضيح بفرماييد

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود