صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: قطع صله رحم

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    علاقه
    فیزیک
    نوشته
    40
    حضور
    1 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    113

    پرسش قطع صله رحم




    با عرض سلام خداوند در آیه 32 سوره محمد میفرماید کسانی که قطع صله رحم میکنند مورد لعن خدا هستند اما میدانیم صله رحم نیز مانند همه کارها نسبی است آیا فقط کسانی که رابطه را قطع میکنند دچار لعن خداوند هستند یا کسانی که رابطه را کم میکنند هم بطور نسبی مورد لعن قرار میگیرند؟ چه وقت میتوان رابطه را به میزان حداقلی رساند یعنی فقط قطع نشود

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11166



    با نام الله






    قطع صله رحم





    کارشناس بحث: استاد هدی


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,718
    حضور
    29 روز 8 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705



    با سلام خدمت شما كاربر گرامي
    نقل قول نوشته اصلی توسط taha20 نمایش پست ها
    با عرض سلام خداوند در آیه 32 سوره محمد میفرماید کسانی که قطع صله رحم میکنند مورد لعن خدا هستند اما میدانیم صله رحم نیز مانند همه کارها نسبی است آیا فقط کسانی که رابطه را قطع میکنند دچار لعن خداوند هستند یا کسانی که رابطه را کم میکنند هم بطور نسبی مورد لعن قرار میگیرند؟ چه وقت میتوان رابطه را به میزان حداقلی رساند یعنی فقط قطع نشود
    صله رحم نسبت به تمام خویشان (زن و مرد با تقوا و بی تقوا ، مسلمان و کافر ، ظالم و صالح) باید انجام شود.اسلام نسبت به صله رحم و کمک و حمایت و محبت نسبت به خویشاوندان اهمیت فوق العاده‏اى قائل شده است و قطع رحم و بریدن رابطه از خویشان و بستگان را شدیدا نهى کرده است.
    از حضرت علی(ع) نقل شده که فرمود: با خویشاوندانتان پیوند و رفت و آمد داشته باشید، هر چند آنان با شما قطع‏ رابطه ‏کرده‏ باشند (1)
    حتی اگر ارتباط ما با بعضی از خویشان و رفت و آمد به منزلشان باعث ناراحتی آنها شود و یا باعث اهانت به ما شود باز وظیفه صله رحم از بین نمی رود و در این صورت باید به روش های دیگر که باعث چنین مشکلی نمی شود ارتباط حفظ شود مثلا بدون رفتن به منزل آنها تلفنی حال آنها را جویا شویم و یا حتی غیر مستقیم به آنها توجه داشته باشیم و از دیگران احوال آنان را بپرسیم یا غیر مستقیم به آنان کمک کنیم چه کمک های مالی و چه حمایت زبانی از آنان در مقابل دیگران. به هر حال نباید با ارحام چون غریبه ها رفتار کرد و با وجود تمام بی محبتی ها به هر نحو ممکن در مواقع مختلف ارتباط خود با آنان را نشان دهیم.(2)و (3)



    (1)- بحارالانوار، ج‏71، ص 92
    (2)- استفاده شده از صراط النجاة مرحوم تبریزی و خوئی ج 3 ص 294.
    (3)- بر گرفته از سايت اسلام كوئست


    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۲/۰۶/۰۹ در ساعت ۲۱:۰۹

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,718
    حضور
    29 روز 8 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705




    بنابر اين قطع ارتباط ، حرام است و انسان را در معرض لعن الهي قرار مي دهد و نبايد به هيچ وجه صورت گيرد اما در خصوص سوال شما كه كم كردن ارتباط هم آيا انسان را در معرض لعن الهي قرار مي دهد يا خير مطالبي قابل عرض است :
    اول اينكه آنچه از ظاهر اوامر و نواهي مندرج در روايات حاصل مي شود اين است كه هر چه سوال كنندگان از سختي رابطه و آزار خويشاوندان مي گويند ، معصوم عليه السلام بر حفظ ارتباط اصرار و تاكيد دارند . (4)
    دوم اينكه بنده در جايي مفهوم به نام قطع نسبي صله رحم نديده ام و همه جا صحبت يا از صله رحم است يا از قطع رحم .
    سوم اينكه مفهوم برخي روايات بر حفظ حدود حداقلي صله رحم دلالت دارند مانند :

    " پیوند خویشاوندى خویش را حتى با جرعه ‏اى از آب محکم کن و بهترین راه براى خدمت به آنان این است که (لا اقل) از تو آزار و مزاحمتى نبینند"!(5)
    و چهارم اينكه بايد ديد آيا مفهومي كه از آن سخن مي گوييد يعني قطع نسبي صله رحم ، پس از مدتي و يا حتي در طولاني مدت منجر به قطع رحم نمي شود ؟





    (4)- مردی خدمت رسول خدا(ص) آمد و عرض کرد: یا رسول الله! من‏ خویشاوندانی دارم که من با آنان پیوند می‏کنم و رابطه دارم، اما آنان‏ آزارم می‏دهند. تصمیم گرفته ‏ام آنان را ترک کنم. حضرت رسول فرمود:آنگاه، خدا هم تو را ترک می‏کند! ... گفت: پس چه کنم؟ رسول خدا فرمود: به کسی که محرومت کرده، عطا کن، با کسی که از تو بریده، رابطه برقرار ساز، کسی که بر تو ستم کرده، از او درگذر. هر گاه چنین‏ کردی، خداوند پشتیبان تو خواهد
    بود.(بحارالانوار، ج‏71، ص‏100)
    (5)- ترجمه المیزان، ج‏16، ص 337

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    494
    حضور
    8 روز 19 ساعت نامشخص
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1536



    یکی از اقوام بنده بی حجاب هستند؛ خوف گناه هست که اونجا برم
    صله رحم برای من چه حکمی داره؟

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    علاقه
    فیزیک
    نوشته
    40
    حضور
    1 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    113



    پیامبر اكرم (ص) فرمود: قطع رحم مانع دعا و حجاب آن می‌شود
    ویرایش توسط taha20 : ۱۳۹۲/۰۶/۱۳ در ساعت ۰۸:۴۴

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,718
    حضور
    29 روز 8 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705



    با سلام خدمت شما
    نقل قول نوشته اصلی توسط user نمایش پست ها
    یکی از اقوام بنده بی حجاب هستند؛ خوف گناه هست که اونجا برم
    صله رحم برای من چه حکمی داره؟
    اگر تاثير گذار هستيد با توضيح و مستدل و با محبت و احترام از آنها بخواهيد هنگام حضور شما حجاب داشته باشند .
    در صورتي كه تاثير نداشت و حجاب نداشتند و شما هم به گناه مي افتيد به منزلشان نرويد بلكه صله رحم را از راه ديگري انجام دهيد مثلا تلفني جوياي احوالشان باشيد ، يا اگر در مساله اي به كمك احتياج داشتند كمكشان كنيد ، يا در مجالس ديگري حضور دارند و شما هم هستيد احوالشان را بپرسيد تا قطع رحم نباشد ضمنا شما هم به گناه نيافتيد .

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علم و تحقيق درمورد انسان و سرنوشت انسان دردست کیست
    نوشته
    642
    حضور
    15 روز 14 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1302



    بنام او

    باسلام..




    نقل قول نوشته اصلی توسط taha20 نمایش پست ها
    با عرض سلام خداوند در آیه 32 سوره محمد میفرماید کسانی که قطع صله رحم میکنند مورد لعن خدا هستند اما میدانیم صله رحم نیز مانند همه کارها نسبی است آیا فقط کسانی که رابطه را قطع میکنند دچار لعن خداوند هستند یا کسانی که رابطه را کم میکنند هم بطور نسبی مورد لعن قرار میگیرند؟ چه وقت میتوان رابطه را به میزان حداقلی رساند یعنی فقط قطع نشود




    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست ها
    صله رحم نسبت به تمام خویشان (زن و مرد با تقوا و بی تقوا ، مسلمان و کافر ، ظالم و صالح) باید انجام شود


    ببخشید اما بد نمیشد که ابتدا یک تعریف خوب و مشخص از صله رحم صورت میگرفت تا بعد فتاوای آنرا صادرمینمود یا منعکس مینمود .. به این دلیل که در ابتدا چه شد اما ..؟؟




    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست ها
    حتی اگر ارتباط ما با بعضی از خویشان و رفت و آمد به منزلشان باعث ناراحتی آنها شود و یا باعث اهانت به ما شود باز وظیفه صله رحم از بین نمی رود



    نقل قول نوشته اصلی توسط user نمایش پست ها
    یکی از اقوام بنده بی حجاب هستند؛ خوف گناه هست که اونجا برم
    صله رحم برای من چه حکمی داره؟




    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست ها
    اگر تاثير گذار هستيد با توضيح و مستدل و با محبت و احترام از آنها بخواهيد هنگام حضور شما حجاب داشته باشند .
    در صورتي كه تاثير نداشت و حجاب نداشتند و شما هم به گناه مي افتيد به منزلشان نرويد


    واقعا چرا وقتی پای حجاب یا یک ذره مو به میان میاید اینهمه سیاستها یا افکار یا گفتار و اخلاقیات عوض میشوند یا تغییر مینمایند ..؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟





    {باسپاس}

    باعرض معذرت وبدلیل مشکلات فنی دربرقراری ارتباط سریع،ممکن است پاسخگویی به نقل قولهانیزباتاخیرهمراه شوند.


  17. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,718
    حضور
    29 روز 8 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705



    با سلام خدمت شما
    نقل قول نوشته اصلی توسط pargaj نمایش پست ها
    بد نمیشد که ابتدا یک تعریف خوب و مشخص از صله رحم صورت میگرفت تا بعد فتاوای آنرا صادرمینمود یا منعکس مینمود
    ارحام ، جمع "رحم"- كه زهدان زن، جایي در شکم مادر است - و به معناي نزديكان است وچون خویشاوندان همه در اینكه از یك رحم خارج شده ‏اند مشتركند پس كلمه «رحم» به معناى نزدیك و ارحام به معناى نزدیكان انسان است.
    «صله رحم» یعنی نیکی و احسان کردن و پاداش دادن به بستگان.
    خويشي نسبی پیوندی است که از طریق وحدت رحم پیدا می‌شود مانند پدر، مادر، برادر، خواهر، عمه، عمو، دایی، خاله، پدربزرگ و مادربزرگ و فرزندان آن‌ها. خویشاوندی سببی از طریق ازدواج به وجود می‌آید؛ مانند خویشاوندی میان زن و شوهر و خویشان دو طرف.
    انسان باید پیوند عاطفی خود را با خویشان نسبی (ارحام) استمرار بخشد و هیچگاه ارتباط و علاقه خود را با آن‌ها قطع نکند و در برابر هر نیاز آن‌ها تا حد توان، پاسخ مثبت و متناسب بدهد.(1)
    البته درباره اینکه ارحام چه کسانی هستند، نص دقیقی وجود ندارد شهید ثانى ره گفته: اصحاب فقهاء اختلاف دارند كه قرابت كیانند؟ چون نصى در بیان آن نرسیده و بیشتر آن را امرى عرفى دانند كه در عادت، وابسته ی در نسب شمرده شوند، خواه ارث برند یا نه.(2)


    (1)- بر گرفته از مقاله "ارحام چه كساني هستند ؟" ، زينب مجلسي راد ، سايت تبيان
    (2)- ر.ك:مقاله "صله رحم در تعريف دقيق " ، انسيه نوش آبادي ، سايت تبيان


  18. صلوات ها 4


  19. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,718
    حضور
    29 روز 8 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705



    نقل قول نوشته اصلی توسط pargaj نمایش پست ها
    واقعا چرا وقتی پای حجاب یا یک ذره مو به میان میاید اینهمه سیاستها یا افکار یا گفتار و اخلاقیات عوض میشوند یا تغییر مینمایند ..؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    بزرگوار درباره ساير گناهان نيز همينگونه است مثل شرب خمر ، تارك نماز .
    در مورد بي حجابي مساله اين است كه اگر فرد خودش به گناه مي افتد و يا رفت و آمدش تاييد آن بي حجابي است ، صله رحم را از طريق ديگري بجا آورد مثلا احوالپرسي تلفني .
    بحث بر سر يك ذره مو نيست بحث در گناه كبيره و تاييد آن با رفت و آمد است كه در اينجا صله رحم مي تواند از طريق ديگري صورت گيرد .
    ضمنا از پیامبر اکرم(ص) روایت شده که «به کوچکی گناه منگرید، بلکه به بزرگی کسی بنگرید که نسبت به او گستاخی کرده اید»(1)
    اينها تغيير گفتار و سياست و افكار و اخلاق نيست بلكه مراتب و مراحلي از نهي منكر است كه به پاكي و سلامت جامعه كمك مي كند .

    (1)- بحارالانوار، ج 77، س 168

  20. صلوات ها 4


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود