صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا برخی مراجع اتفاق نظر ندارند و فتواها متفاوت است!؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    تارک الصلاه ها و بی نمازان با من هیچ نسبتی ندارند و مورد لعنتند
    نوشته
    57
    حضور
    20 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    191

    راهنما چرا برخی مراجع اتفاق نظر ندارند و فتواها متفاوت است!؟




    باسلام و ادب
    همه ما قطعا سئوالاتی در ذهن میپردازیم یا برخورد میکنیم که هنوز به جواب آن نرسیده ایم و فکر کنم مراجع هم از این مقوله استثناء نیستند!(فکر میکنم)
    در بیان اینکه همه ما صاحب الزمانمان بر سر ما وجود دارد بحمدلله شکی نیست و در حکایات و روایات از کمک امام عصر به مراجع باخبریم و معتقد که حرمت شیعه و شیعیان حفظ شود.
    در بیان این موضوع هم قصد بیحرمتی یا خدشه ای به این مقامات عالیه مذهبی ندارم ولی سئوال است که چرا
    احکام در بین مراجع مختلف بیان میشود و برای پاسخ شنیدن باید بگوئیم فلان مرجع عالیقدر را بعنوان مرجع تقلید گرفتم - یا اینکه در حال حاضر مرجعی دیگر را اختیار کردم.
    بسیاری احکام بین مراجع مشابه و یکسان است و موردی نیست اما شایسته نیست که همه مراجع با علم اینکه خداوند هنوز امر ظاهر سازی حضرت را محقق ندانسته مجلسی تشکیل گردد که به نظر امام غائب احکام بیان و منعکس شود و مغایرت نداشته باشد.
    نمیشه در موردی گفت هم حرام است هم جایز است در صورتی که فلان باشد- دین اسلام حرام را حرام مطلق و حلال را حلال مطلق میداند و تبصره و دیگر موارد از نظرات شخصی صورت میگیرد.
    نظرات یکسان، اعمال یکسان و مهر و محبت بیشتر را بدنبال دارد. شک ها از بین رفته و وجود امام هم در صوذرت محقق بودن این کار لازم و واجب است (بیان احکام یا تائید توسط امام حاضر نیاز بوده و دلیل بر عدم وجود او و بینیازی به حضرت نبوده و نیست)
    کاش باور کنیم که محتاج یادگیری و سکوت هستیم تا احکام را بهتر و بیشتر یاد بگیریم
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجه و سهل مخرجه
    لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها
    فرمودند: بهترین اعمال انجام واجبات و ترک محرمات است
    جامعه اسلامی را خودمان بسازیم

    یا هادی المضلین
    یا خیرالحامدین

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    تارک الصلاه ها و بی نمازان با من هیچ نسبتی ندارند و مورد لعنتند
    نوشته
    57
    حضور
    20 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    191



    نقل قول نوشته اصلی توسط M.javad نمایش پست ها
    باسلام و ادب
    همه ما قطعا سئوالاتی در ذهن میپردازیم یا برخورد میکنیم که هنوز به جواب آن نرسیده ایم و فکر کنم مراجع هم از این مقوله استثناء نیستند!(فکر میکنم)
    در بیان اینکه همه ما صاحب الزمانمان بر سر ما وجود دارد بحمدلله شکی نیست و در حکایات و روایات از کمک امام عصر به مراجع باخبریم و معتقد که حرمت شیعه و شیعیان حفظ شود.
    در بیان این موضوع هم قصد بیحرمتی یا خدشه ای به این مقامات عالیه مذهبی ندارم ولی سئوال است که چرا
    احکام در بین مراجع مختلف بیان میشود و برای پاسخ شنیدن باید بگوئیم فلان مرجع عالیقدر را بعنوان مرجع تقلید گرفتم - یا اینکه در حال حاضر مرجعی دیگر را اختیار کردم.
    بسیاری احکام بین مراجع مشابه و یکسان است و موردی نیست اما شایسته نیست که همه مراجع با علم اینکه خداوند هنوز امر ظاهر سازی حضرت را محقق ندانسته مجلسی تشکیل گردد که به نظر امام غائب احکام بیان و منعکس شود و مغایرت نداشته باشد.
    نمیشه در موردی گفت هم حرام است هم جایز است در صورتی که فلان باشد- دین اسلام حرام را حرام مطلق و حلال را حلال مطلق میداند و تبصره و دیگر موارد از نظرات شخصی صورت میگیرد.
    نظرات یکسان، اعمال یکسان و مهر و محبت بیشتر را بدنبال دارد. شک ها از بین رفته و وجود امام هم در صوذرت محقق بودن این کار لازم و واجب است (بیان احکام یا تائید توسط امام حاضر نیاز بوده و دلیل بر عدم وجود او و بینیازی به حضرت نبوده و نیست)
    کاش باور کنیم که محتاج یادگیری و سکوت هستیم تا احکام را بهتر و بیشتر یاد بگیریم
    در قسمت سرخ باید در آخر یک علامت سئوال نوشته میشد که عذرخواهی میکنم
    من حیص المجموع هدف از نوشتن این موضوع این بود که اگر خداوند وقت آن را نزدیک نمیبیند و زمینه ظهور هموار نیست راه زمینه ظهور از مراجع تعیین شود اگر خدا بخواهد.
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجه و سهل مخرجه
    لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها
    فرمودند: بهترین اعمال انجام واجبات و ترک محرمات است
    جامعه اسلامی را خودمان بسازیم

    یا هادی المضلین
    یا خیرالحامدین

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58295



    با نام و یاد دوست





    چرا برخی مراجع اتفاق نظر ندارند و فتواها متفاوت است!؟





    کارشناسان بحث: استاد سجاد و استاد اویس
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۰۶/۱۴ در ساعت ۱۵:۱۱ دلیل: درج نام کارشناس پاسخگوی دوم

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط M.javad نمایش پست ها
    باسلام و ادب
    همه ما قطعا سئوالاتی در ذهن میپردازیم یا برخورد میکنیم که هنوز به جواب آن نرسیده ایم و فکر کنم مراجع هم از این مقوله استثناء نیستند!(فکر میکنم)
    در بیان اینکه همه ما صاحب الزمانمان بر سر ما وجود دارد بحمدلله شکی نیست و در حکایات و روایات از کمک امام عصر به مراجع باخبریم و معتقد که حرمت شیعه و شیعیان حفظ شود.
    در بیان این موضوع هم قصد بیحرمتی یا خدشه ای به این مقامات عالیه مذهبی ندارم ولی سئوال است که چرا
    احکام در بین مراجع مختلف بیان میشود و برای پاسخ شنیدن باید بگوئیم فلان مرجع عالیقدر را بعنوان مرجع تقلید گرفتم - یا اینکه در حال حاضر مرجعی دیگر را اختیار کردم.
    بسیاری احکام بین مراجع مشابه و یکسان است و موردی نیست اما شایسته نیست که همه مراجع با علم اینکه خداوند هنوز امر ظاهر سازی حضرت را محقق ندانسته مجلسی تشکیل گردد که به نظر امام غائب احکام بیان و منعکس شود و مغایرت نداشته باشد.
    نمیشه در موردی گفت هم حرام است هم جایز است در صورتی که فلان باشد- دین اسلام حرام را حرام مطلق و حلال را حلال مطلق میداند و تبصره و دیگر موارد از نظرات شخصی صورت میگیرد.
    نظرات یکسان، اعمال یکسان و مهر و محبت بیشتر را بدنبال دارد. شک ها از بین رفته و وجود امام هم در صوذرت محقق بودن این کار لازم و واجب است (بیان احکام یا تائید توسط امام حاضر نیاز بوده و دلیل بر عدم وجود او و بینیازی به حضرت نبوده و نیست)
    کاش باور کنیم که محتاج یادگیری و سکوت هستیم تا احکام را بهتر و بیشتر یاد بگیریم
    با عرض سلام و احترام خدمت جناب عالی و تشکر از سؤال شما

    اجتهاد، در لغت به معنی تحمل سختی ها (از ریشه جهد به فتح جیم )[1] و همچنین به معنی قدرت وتوانایی (از ریشه جهد به ضم جیم)[2] است و در اصطلاح فقها یعنی به کار بردن حداکثر تلاش و کوشش علمی برای استنباط و به دست آوردن حکم شرعی از منابع و ادلّه ی آن. بنابراین، وحدت نظر و وحدت فتوا در بین مجتهدان به چند امر بستگی دارد:
    1 ـ اتحاد و اشتراک منابع اجتهاد.
    2 ـ وحدت مبانی در علوم مقدماتی که اجتهاد به آنها وابسته است.
    3 ـ برداشت واحد از منابع اجتهاد.
    4ـ تعیین وتشخیص دقیق موضوع و وحدت نظر در آن.
    در فقه شیعه اگر چه منابع اجتهاد (قرآن، سنت، عقل) در بین همه ی مجتهدان، مشترک است و همه ی آنها را معتبر می دانند، ولی برای برداشت و استفاده و استنباط از این منابع، علوم دیگری نظیر ادبیات عرب، آشنای با محاورات عرفی زمان معصوم(ع)، منطق، علم اصول فقه، علم رجال، آگاهی به قرآن و حدیث و...[3] نیاز است که هر فقیه باید علاوه بر آگاهی بر این دانش ها، در تمام مسائل آنها دارای مبنا باشد تا بتواند از این علوم در طریق برداشت از منابع اجتهاد بهره مند شود مثلا در استفاده از احادیث و روایات ممکن است یک مجتهد بر طبق مبنای که در علم رجال پذیرفته است، روایتی را از نظر سند غیر قابل اعتماد بداند و از آن استناد نکند و در آن مسأله جز این روایت، روایات و دلیل دیگری نباشد، پس این فقیه نمی تواند در آن مسأله فتوا دهد. در حالی که بعضی دیگر با صحیح دانستن سند همان روایت، به آن استناد کرده و فتوا می دهند. همچنین استعداد و قدرت تجزیه و تحلیل همه ی مجتهدان یکسان نیست بر این اساس، هر یک از مجتهدان ممکن است برداشت جداگانه ای از آیات و روایات داشته باشند.
    مثلاً قرآن مجيد مي فرمايد: "والمطلقات يتربّصن بأنفسهنّ ثلاثة قروء؛ يعني زن هاي مطلقه بايستي سه قرء به انتظار بمانند.(4)
    كلمه قرء كه در اين آيه به كار برده شده در زبان عرب به طور اشتراك لفظي براي دو معناي متضاد آمده: يكي به معناي پاكي و ديگري به معناي عادت ماهيانه زنان. از اين جهت فقها در مفهوم اين آيه با هم اختلاف دارند. برخي معتقدند: زن مطلقه بايد بعد از طلاق دو مرتبه عادت ماهيانه ببيند و پاك شود و مرتبه سوم به محض اين كه عادت ماهيانه ديد و لو آن كه از آن عادت بيرون نيامده و پاك نشده باشد مي تواند با مرد ديگر ازدواج كند. گروهي ديگر عقيده دارند تا زن مطلقه از عادت ماهيانه‌ مرتبه سوم بيرون نيايد و به كلي پاك نشود حق شوهر كردن ندارد، يعني پس از اتمام مرتبه سوم مي توانند شوهر كنند.
    با اين که حكم واقعي خدا دربار زنان مطلقه اي كه بايد مدتي را به عنوان عده از شوهر كردن خودداري كنند يكي است، در عين حال يك مرجع مي گويد: مدت عده سه عادت ماهيانه (يعني سه تا حيض ) است و ديگري مي گويد سه مرتبه پاك بودن از عادت شرط است و اين اختلاف هم از فهم خود آيه سرچشمه مي گيرد.(5)
    هر یک از این موارد، به تنهایی می تواند موجب اختلاف در فتوای مجتهدان شود ولی با این همه، موارد اختلاف فتوا در بین مجتهدان محدود به جزئیات مسائل است و مجتهدان در اصول مسائل شرعي و کليات آن دارای نظر واحد و فتوای یکسان هستند.

    در پایان باید عرض کنیم که امام زمان عجل الله فرجه الشریف در غیبت هستند و نمی شود کسی مثل زمان حضور ائمه علیهم السلام ، جلسه ای با حضور امام زمان ع برگزار کند ...

    پي نوشت:
    . [1] النهایه، ج1، ص 319.
    . [2] همان.
    . [3] نک: هادوی تهرانی، مبانی کلامی اجتهاد، ص 19 و20.
    . [4] بقره (2)، آيه 288)
    . [5] زين العابدين قرباني،‌ درسايه قلم، ص 201 ـ202


  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    تارک الصلاه ها و بی نمازان با من هیچ نسبتی ندارند و مورد لعنتند
    نوشته
    57
    حضور
    20 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    191



    باسلام و احترام
    ضمن تشکر از زحمات شما
    لطفا جواب سئوال مرا با توجه به ظرفیت من پاسخ گو باشید.خیلی ها با کلمات و متون نوشتاری شما مشکل ادراکی دارند.
    ساده جواب دهید مثل خودم که ساده سئوال کردم
    وقتی امام زمان نمازهایشان را به جماعت میخوانند چرا برای حل مسائل مسلمانان وقت ندارند عجب امام زمانی هستند ایشان (افکار ما امام زمانمان را نمیسازد ولی امام زمانم شاید افکار ما را بسازد)
    جایی نوشته بود متونتان را فارسی ننویسید چون امام زمان به فارسی مسلط نیست، اگر کسی امام زمان باشه و به زبانی مسلط نباشه امام زمان نیست!
    اسلام برای هر حالت فرد و مساله اش جواب دارد و امام زمان وقت نداره یا جلسه برگزار نمیکنه از اون فتواهاست. برخی فتواها بوی وهابیت گرفته فتواهای شطرنجی!!!
    احترام به جا نظر خودشون را القا میکنند اگر غیر از این بود نظرات یکسان بود.
    دو امام در یک دوره هم حق فتواهای جداگانه ندارند چه برسه به بقیه
    حکم خداست حساب کتاب داره!
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجه و سهل مخرجه
    لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها
    فرمودند: بهترین اعمال انجام واجبات و ترک محرمات است
    جامعه اسلامی را خودمان بسازیم

    یا هادی المضلین
    یا خیرالحامدین

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط M.javad نمایش پست ها
    باسلام و احترام
    ضمن تشکر از زحمات شما
    لطفا جواب سئوال مرا با توجه به ظرفیت من پاسخ گو باشید.خیلی ها با کلمات و متون نوشتاری شما مشکل ادراکی دارند.
    ساده جواب دهید مثل خودم که ساده سئوال کردم
    وقتی امام زمان نمازهایشان را به جماعت میخوانند چرا برای حل مسائل مسلمانان وقت ندارند عجب امام زمانی هستند ایشان (افکار ما امام زمانمان را نمیسازد ولی امام زمانم شاید افکار ما را بسازد)
    جایی نوشته بود متونتان را فارسی ننویسید چون امام زمان به فارسی مسلط نیست، اگر کسی امام زمان باشه و به زبانی مسلط نباشه امام زمان نیست!
    اسلام برای هر حالت فرد و مساله اش جواب دارد و امام زمان وقت نداره یا جلسه برگزار نمیکنه از اون فتواهاست. برخی فتواها بوی وهابیت گرفته فتواهای شطرنجی!!!
    احترام به جا نظر خودشون را القا میکنند اگر غیر از این بود نظرات یکسان بود.
    دو امام در یک دوره هم حق فتواهای جداگانه ندارند چه برسه به بقیه
    حکم خداست حساب کتاب داره!
    با عرض سلام مجدد

    بنده از ظرفیت شما مطلع نیستم از این رو بهتر است بفرمایید کدام قسمت ها را متوجه نشدید بیشتر توضیح دهم .

    همیشه سلامت و موفق باشید


  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    313
    حضور
    12 روز 5 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    756



    منظور ایشون اینه که آیا قاعده لطف اقتضا نمیکنه که اگر مجتهدان خواستند جمعی فتوا بدهند امام زمان به نحوی با القا مطلب مانع از فتاوای اشتباه شود. و لذا این اختلافات فقهی که فراتر از حدود طبیعی است از بین برود یا به حداقل برسد

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    240
    حضور
    2 روز 4 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    837



    قاعده لطف کلا اقتضا میکنه غیبتی نباشه!
    این قاعده مشکل داره اصلا!


  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه،سوال،طبیعت،سَحر و هر چیزی که یاداور مالکو صاحبم باشه
    نوشته
    1,212
    حضور
    15 روز 8 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    46
    آپلود
    1
    گالری
    5
    صلوات
    3259



    نقل قول نوشته اصلی توسط mona690 نمایش پست ها
    قاعده لطف کلا اقتضا میکنه غیبتی نباشه!
    این قاعده مشکل داره اصلا!
    در این قاعده قید عدم نقض اختیار وجود دارد که با ندیدن اون به به این مشکل شما میرسیم ولی اختیار انسان موجب غیبت شده..که در مورد اقوام گذشته و غیبت انبیا انها هم اتفاق افتاده

    ویرایش توسط hoorshid : ۱۳۹۲/۰۶/۱۵ در ساعت ۱۱:۴۰
    ما دلخوش به سلامی هستیم که پاسخ ان واجب است!السلام علیک یا ابا صالح المهدی!
    یا رب!
    ما رو عامل تعجیل ظهور موعودت قرار بده!
    کمک کن تسکین غم هایش باشیم!
    و خنده ی روی لبهاش!
    نه (پناه بر تو!) اشک گوشه ی چشم هاش!


  19. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 22 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30897



    با عرض سلام وادب خدمت همه سروران گرام
    الحمدلله همکار محترم جناب آقای سجاد به کاملترین وجه پاسخ M.javad را دادند و نکته بیشتری را لازم به اضافه نمی بینم.
    در مورد ابهامات موجود برای کاربر گرامی M.javad نیز باید بگویم که بهتر است ایشان مطالعات بیشتری را در زمینه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و نتایج حاصل از غیبت آن حضرت به خود اختصاص دهند چون به نظر می رسد پاسخی چند جمله ای نمی تواند خلل علمی و معرفتی ایشان را در این زمینه پر نماید و نیاز به تحقیق و مطالعه اساسی در بخش اعتقادات امامیه دارند.
    در عین حال اجازه دهید چند جمله به اختصار عرض نمایم.



    نقل قول نوشته اصلی توسط M.javad نمایش پست ها
    وقتی امام زمان نمازهایشان را به جماعت میخوانند چرا برای حل مسائل مسلمانان وقت ندارند عجب امام زمانی هستند
    اولا اینکه چه کسی گفته ایشان برای حل مسائل مسلمانان وقت ندارند؟؟؟؟
    دوما اینکه چه رابطه ای است بین نماز جماعت خواندن حضرت با وقت نداشتن حل مسائل مسلمین؟
    سوما اجتهاد با توضیح کاملی که توسط جناب سجاد ارائه شد راه حلی است برای امت اسلامی که در زمان غیبت امام بتوانند از طریق مراجعه به ظواهر آیات و روایات، احکام الهی را بر اساس نیازهای روز جامعه استنباط نمایند و این چه ربطی به نماز جماعت خواندن حضرت دارد و از کجای این عبارت وقت نداشتن حضرت برای امور مسلمین را نتیجه گرفتید؟؟؟
    چهارما اگر قرار بود امام در زمان غیبت مانند زمان ظهور خود به همه امور مسلمانان رسیدگی کنند پس چه فرقی بین زمان غیبت امام با زمان ظهور ایشان خواهد بود؟؟؟


    نقل قول نوشته اصلی توسط M.javad نمایش پست ها
    جایی نوشته بود متونتان را فارسی ننویسید چون امام زمان به فارسی مسلط نیست، اگر کسی امام زمان باشه و به زبانی مسلط نباشه امام زمان نیست!
    این حرف بی اساس و پایه در کدامین کتاب نوشته شده بود؟؟؟؟
    در پایان این نکته را خدمت حضرات عرض میکنم که اگر در ادامه این تاپیک فرمایش دیگری از کاربر محترم M.javad مطرح شد و حقیر بدان پاسخ نگفتم دلیلش عدم دسترسی به جواب ایشان نیست بلکه به این دلیل است که اولا به نظر میرسد اشکالات زیر بنایی بسیاری در مورد حضرت بقیه الله و غیبت ایشان در کاربر نامبرده وجود دارد که با این نوع پاسخهای چند کلمه ای ابهامات ایشان برطرف نمی گردد و ثانیا به نظر می رسد این سوالات بیشتر مربوط به بخش اعتقادات باشد تا مربوط به کارشناس اخلاق و عرفان!

    ویرایش توسط اویس : ۱۳۹۲/۰۶/۱۵ در ساعت ۲۲:۵۹

  20. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۲/۲۷, ۲۰:۵۷ : 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود