صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: روحانیت و مبارزه با استبداد پهلوی

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940

    روحانیت و مبارزه با استبداد پهلوی




    روحانیت و مبارزه با استبداد پهلوی (2) در تحلیل حركت براندازانه روحانیون شیعه باید بدین نكته توجه داشت كه اگر چه اعتراض و مخالفت نسبت به برنامه های شاه به گونه‎ای عام در میان روحانیون دیده می‎شد از یك سو خطی كه در میان روحانیون، آرمان براندازی را دنبال می‎كرد یك خط مشخص بود و این همان خطی بود كه هماهنگ با اعتراضها و مخالفت‎های خود، به یك حكومت جایگزین اسلامی نیز می‎اندیشید، و از سوی دیگر برخی در مجموع می‎خواستند حكومت، رویه‎های غیر اسلامی خود را تغییر دهد یعنی در فكر تأسیس یك حكومت نبودند و یا حداقل نظریه‎ای درباره ایجاد یك حكومت جایگزین در آثار آنها مشاهده نمی‎شود.

    در میان مجموعه علما و روحانیونی هم كه در براندازی حكومت پهلوی حركت می‎كردند با وجود دیدگاههای متفاوتی كه در بحث‎های گوناگون داشته‎اند هیچ كدام راهبردهای مستقلی از خط براندازی مورد پذیرش امام خمینی ارائه نكرده‎اند.

    هر چند از مجموعه اندیشه‎هایی كه ارائه داده‎اند و اسلام را بصورتی مكتبی و ایدئولوژیك ارائه نموده‎اند می‎توان استنباط كرد كه آن‎ها در پی ایجاد یك حكومت دینی بوده‎اند، اما هیچكدام تئوری مستقلی را به نام حكومت اسلامی طراحی نكرده‎اند. از این رو توجه بیشتر ما در بحث براندازی به دیدگاهها و اقدامات امام خمینی به دلیل نمایان ساختن اصلی‎ترین خط سیر براندازی است كه از سوی علمای شیعه پیموده شد و مجموعه فعالان و نظریه پردازان روحانی انقلاب را نیز درون خود جای داد. از نظر امام خمینی شاه به عنوان یك مجرم دیگر نمی‎توانست بماند زیرا بر خلاف قانون اساسی موجود: «شاه رسماً در اداره امور كشور و تنظیم خطوط اصلی سیاسی ایران در زمینه اصلاحات، در شئون مختلف كشور دخالت كرده است و این خود جرم است زیرا شاه در سلطنت مشروطه مقام غیر مسئول است.»[1] یعنی شاه از این نظر كه پاسخگو نیست نمی‎تواند حكومت كند. از این رو باید او را سرنگون كرد و «كسانی كه لیاقت سرنگون كردن این رژیم را داشته باشند، البته با این كار خود ثابت می‎كنند كه توانایی اداره كشور را نیز دارند.»[2]
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  2.  

  3. #2
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    این سخنان را ممكن بود كسانی دیگر هم مطرح كنند اما آنچه درباره امام خمینی اهمیت داشت، این بود كه دیدگاه ایشان از پایگاه مرجعیت ریشه‎داری بود كه می‎توانست به میزان برد مواضع این نهاد در لایه‎های متوسط و زیرین جامعه ایران پیامدهای پیش‎بینی نشده‎ای برای حاكمیت سیاسی جامعه به همراه آورد، چنانچه ناباورانه به فروپاشی حكومتی انجامید. در اینجا بر آنیم كه صرفا از زاویه نقش آفرینی جریان اصلی برانداز در میان روحانیون شیعه به بررسی روند تاریخی این سرنگونی دور از انتظار بپردازیم.

    پس از كودتای 28 مرداد، شاه ایران روی به سمتی نهاد كه شاید طبیعت یك كودتا بود یعنی حكومت استبدادی مطلقه. چنین راهی را نیز یا با تصویب قوانین غیر دموكراتیك و یا حتی بدون توجه به قوانین موجود پیمود. برای مثال پس از واقعه 16 آذر 1332 در دانشگاه تهران،‌ دولت در مجلس هجدهم قانونی را به تصویب رساند كه استقلال دانشگاه را از بین می‎برد. همچنین به عنوان مبارزه با توده‎ایها فضایی بر ایران حاكم شد كه می‎توان بخشی از چگونگی آن را در آثار و نامه‎های اعتراض‎آمیز باقی مانده از آن روزگار مشاهده كرد.[3]
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  4. #3
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940





    گرایش به حكومت مطلقه، با بركناری سرلشكر زاهدی نه تنها ادامه یافت بلكه از شاه یك قدرت بی‎رقیب ساخت. دراین دوره یعنی پیش از آغاز دهه 1340 ش مهمترین رخدادی كه به ویژه نسل جوان روحانیون را به شدت تحت تأثیر قرار داد سركوب فداییان اسلام بود. وجود آرمانی به نام حكومت اسلامی نزد آنها (فدائیان اسلام) می‎‎تواند نمایانگر وجود تمایلات براندازی درمیان برخی از چهره‎های این گروه سیاسی ـ‌ مذهبی باشد، با این توضیح كه فكر حكومت اسلامی نزد فداییان اسلام با آنچه بعدها به عنوان نظریه حكومت اسلامی مطرح شد متفاوت بود. دیدگاه فداییان اسلام نسبت به حكومت اسلامی چیزی فراتر از یك طرح ابتدایی كه بیشتر در برابر مظاهر غیر اسلامی حساسیت نشان می‎داد، نبود زیرا هنوز نظریه حكومت اسلامی به عنوان یك حكومت جایگزین شكل نگرفته بود.

    با این حال فداییان اسلام و به ویژه شخص نواب صفوی بر روحانیون انقلابی دهه 1340 و 1350 تأثیر فراوانی گذاشتند. و باید توجه داشت كه جنبش فداییان اسلام به دو دلیل مهم توانست بر حركت بدنه‌ جوانتر جامعه روحانیت شیعه در جهت براندازی حكومت وقت تأثیر بگذارد. نخست، دیدگاه ـ هر چند ابتدائی ـ آنها درباره یك حكومت آرمانی اسلامی بود كه برای نخستین بار مطرح شد و پیش زمینه اندیشیدن روحانیون به یك حكومت جایگزین را فراهم نمود و دوم شیوه‎های مبارزه مسلحانه این گروه كه توانست برای حركتهای مسلحانه پس از دهه‌ 1340 الهام بخش باشد. (علاوه بر آن حركت امام خمینی است كه تاثیر شگرف و جذابیّت خاص را به دنبال دارد)
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  5. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    جذابیت امام خمینی نزد شاگردان روحانی‎اش در این بود كه به قول یكی از آنها «مجموعه فقه، فلسفه، عرفان و اخلاق در یك زمینه و ظرف مستعدی ریخته شد،‌ یك معجونی در آورد كه آن معجون امام بود.» و برای نسل مذهبی دانشگاه از این نظر كه وی «موج بازگشت به اسلام و احیاء اندیشه دینی را كه در میان اقشار تحصیل كرده و دانشگاهی از یك دهه قبل به راه افتاده بود بسیار تقویت نمود.»[4]

    این چهره مذهبی در دهه 1340 پس از درگذشت آیت‎ا... بروجردی به دلیل اظهار نظرهای بی‎پرده خود در برابر آنچه اصلاحات حكومتی خوانده می‎شد آغاز‎گر همان انقلابی شد كه شاه گمان می‎كرد با انجام اصلاحات و با استفاده از عنوان انقلاب سفید می‎تواند از آن جلوگیری كند. به قولی انقلاب سفید «نقطه‌ انقلاب خونینی را كه به سقوط شاه انجامید در بطن خود داشت.»[5] و دلیل آن نیز وجود دشواریهایی فراتر از توان چنان اصلاحاتی در جامعه‌ ایران بود.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  6. #5
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    در حقیقت بر خلاف اهدافی كه انقلاب سفید برای خنثی كردن جنبش‎های داخلی دنبال می‎كرد، مخالفتهای داخلی در ایران به راهی می‎‎رفت كه اگر چه هنوز تصوری از براندازی حكومت نداشت اما گام نهادن در راهی بی‎بازگشت بود.

    این در حالی بود كه شاه می‎خواست خود سكاندار چنین ضرورتی باشد اما مخالفان او به ویژه روحانیون به نتایج دیگری رسیده بودند. این نتایج را می‎توان در مواضعی تشخیص داد كه با تكیه بر سنت،‌آغاز‎گر حركتی به سمت ایجاد یك جبهه شفاف در برابر برنامه‎های حكومت بود، حركتی كه می‎رفت فضای عمومی جامعه را تحت تأثیر خود قرار دهد. به قولی پس از سال 1342 ش: «در جامعه واكنشی در برابر ضد سنت گرایی رژیم پیدا شده بود.»[6] واكنشی كه البته خود سنت دیرپاتری به نام استبداد را نشانه گرفته بود.

    نكته مهمی كه در مواضع روحانیون پس از انقلاب سفید می‎توان مشاهده كرد تقویت گرایشی است كه بار دیگر حساسیت‎های سیاسی آن ها را برانگیخت و هر گونه تصور همسویی با حكومت را «تهمت بی اساس» دانست [7] از این رو به روشنی آنچه را كه حكومت،‌ انقلاب می‎خواند: «حركاتی علیه قانون مقدس اسلام و مواد صریح قانون اساسی و مصالح ملت ایران»[8] معرفی كرد. در این میان مخالفتهای بی‎پرده امام خمینی توانست رویارویی آشكار جریان معترض و حكومت را در روز پانزدهم خرداد 1342 تدارك ببیند.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  7. #6
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    در جریان بحث پیرامون براندازی حكومت پهلوی اهمیت واقعه پانزدهم خرداد در این است كه این رخداد آغاز‎گر یك صف‎بندی جدید در برابر حكومت گردید كه اقشار گوناگون جامعه‌ ایران را از پایگاه مذهب در برابر حاكمیت سیاسی موجود قرار داد. سرنوشت این جنبش هر چه بود به سود حركت براندازانه تمام شد زیرا مهمترین كاری كه حكومت توانست در برابر آن انجام دهد سركوب خونین آن بود، یعنی دقیقاً همان كاری كه مجموعه مخالفین سیاسی حكومتی ـ‌حتی كسانی كه پانزدهم خرداد را ارتجاعی می‎دانستند ـ را به نتایج مشتركی رساند. این رخداد به نقطه آغاز حركت براندازی حكومت پهلوی تبدیل شد.

    یك سال بعد در روز سیزدهم آبان ماه سال 1343 ش این متن كوتاه در روزنامه اطلاعات انتشار یافت«طبق اطلاع موثق و شواهد و دلایل كافی چون رویه آقای خمینی و تحریكات مشارالیه بر علیه منافع ملت و امنیت و استقلال تمامیت ارضی كشور تشخیص داده شد لذا در تاریخ 13 آبان 1343 از ایران تبعید گردید.»[9] از این پس شكل حركت طرفداران امام خمینی و به ویژه كسانی كه فعالان روز پانزدهم خرداد بودند سیمایی تشكیلاتی‎تر به خود گرفت بنابر توصیه امام خمینی هیأت‎های مذهبی دست به تشكیل گروههای ده نفری زدند كه هر كدام نمایندگانی داشتند و هسته مركزی آنها شامل سه گروه چهار نفری بود.[10] این مجموعه توسط چند رابط با شخص امام خمینی در ارتباط بودند[11] و با نام هیأت‎های مؤتلفه اسلامی شهرت یافتند. هیأتهای مؤتلفه با طرح و اجرای ترور نخست وزیر حسنعلی منصور آغازگر گرایش به حركت مسلحانه‎ای شدند كه نقش غیر قابل انكاری در سرنگونی حكومت پهلوی آفرید.

    در آغاز تبعید امام خمینی به شهر نجف سركنسولگری ایران در عراق گزارش داد «آقای خمینی از چندی به این طرف به كلی خود را از صحنه سیاست خارج كرده و به صورت جدی سرگرم تدریس و نماز جماعت می‎باشد».[12] با گذشت نزدیك به سه سال یعنی از سال 1347 ش ساواك به تدریج از وضعیت امام خمینی در نجف نگران شد.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  8. #7
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940




    [1] . ر. ك روح‎ا... خمینی: «مصاحبه خبرنگار روزنامه بالتیمورسان »، 18/10/57، صحیفه نور، ج 3، ص 64.
    [2] . ر. ك روح‎ا... خمینی: «مصاحبه مخبر خبرگزاری فرانس پرس »،‌ 3/8/57،‌ صحیفه نور، ج 2، ص 102.
    [3] . برای مثال نامه آیت‎ا.... سید ابوالقاسم كاشانی به سازمان ملل متحد كه پس از كودتای 28 مرداد و در جریان انتخابات مجلس شورای ملی و سنا نوشته شد. ر. ك غلامرضا نجاتی، جنبش ملی... ، ص 361.
    [4] . ر. ك صادق زیبا كلام، روزنامه جامعه، اسفند 1376 ش 14 ص 7
    [5] . ر.ك باری روبین، جنگ قدرت‎ها در ایران،‌ ترجمه محمود مشرقی، انتشارات آشتیانی, ص 95
    [6] . ر.ك همایون كاتوزیان: مصدق و مبارزه برای قدرت، ترجمه فرزانه طاهری، نشر مركز 1372.
    [7] . ر. ك سید محمد رضا گلپایگانی: «متن نامه آیت‎ا.... العظمی گلپایگانی در پاسخ به تلگرام حسن ارسنجانی (وزیر كشاورزی وقت) درباره اصلاحات ارضی»،‌ 20/12/1340،‌ مجموعه« اسناد انقلاب اسلامی »،‌ ج 1، ص 19.
    [8] . سید ابوالقاسم خویی: «متن تلگراف آیت‎ا... العظمی خویی به (آیت‎ا....) آقای حاج سید محمد بهبهانی درباره برگزاری رفراندوم شاهانه»،‌ بهمن 1341،‌ مجموعه اسناد انقلاب اسلامی» ، ج 1 ص 60 .
    [9] . ر. ك اطلاعیه سازمان اطلاعات و امنیت كشور،‌ روزنامه اطلاعات,‌ 13آبان 1341،‌ شماره 11531.
    [10] . گروه اول هیأت بازار دروازه و اعضای آن آقایان مهدی عراقی، حبیب‎ا.... شفیق: حبیب‎ا... عسگراولادی و ابوالفضل توكلی‎بینا، گروه دوم هیأت مسجد شیخ علی و اعضای آن آقایان سید اسد‎ا... لاجوردی.‌ حاج صادق امامی، محمد صادق اسلامی، عباس مدرسی‎فر،‌ گروه سوم هیأت اصفهانیهای مقیم مركز و اعضای آن آقایان عزت‎ا... خلیلی،‌ مهدی بهادران، سید محمود میرفندرسكی و علاء الدین میر محمد صادقی، ر. ك بهرام افراسیابی، ایران و....،‌ ص 467.
    [11] . اسامی این رابطین عبارت بودند از آیت‎ا.. مرتضی مطهری، آیت‎ا... سید محمد بهشتی، محی الدین انواری،‌ علی گلزاده غفوری و شیخ احمد مولایی. همچنین آقایان دكتر محمد جواد باهنر مسؤل هماهنگی و حجت الاسلام اكبر هاشمی رفسنجانی سخنگوی هیأت بودند.ر. ك همان كتاب.
    [12] . ر. ك نامه سركنسولگری شاهنشاهی ایران (كربلا) به سفارت كبرای شاهنشاهی ایران (بغداد)، در تاریخ 4/11/1344،‌ گرد ‎‎آورنده سید حمید روحانی، نهضت امام خمینی, ج 2،‌ تهران،‌ 1364، ص 827.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  9. #8
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    روحانیت و مبارزه با استبداد پهلوی (2) در گزارش فروردین ماه سال 1347 ش آمده است:«نماز و درس خمینی در نجف اشرف بسیار آبرومندانه شده و روز به روز بهتر می‎شود. در میان فضلا و علمای نجف اشرف به طور بسیار آبرومندانه‎ای برای خود جا باز كرده است و موقعیت خوبی به دست آورده.»[1] است البته نگرانی ساواك كاملا بجا بود زیرا با یك حساب نه چندان دشوار می‎شد به این نتیجه رسید كه: «چنانچه وضع به همین نحو ادامه یابد خمینی در نجف بماند در آینده نزدیكی موقعیت بسیار مناسبی به دست خواهد آورد... . چنانچه یكی دو نفر از مراجع حاضر در نجف كه پیر شده‎اند (آقای حكیم و شاهرودی) فوت نمایند مسلماً مرجع تقلید مطلق خمینی خواهد شد.»[2]

    با وجود احساس خطر از چنین وضعیتی ساواك نتوانست برای رفع نگرانی یاد شده كار چندانی انجام دهد و بیش از یك سال بعد نگرانی دیگری نیز بدان افزوده شد یعنی شروع رشته درسهای ولایت فقیه امام خمینی در بهمن 1348 ش كه به روشنی مفهومی غیر از اندیشیدن این مرجع خطر ساز به یك حكومت جایگزین را نداشت. در اینجا اشاره‎ای كوتاه به وضعیت سازمان اطلاعات و امنیت كشور (ساواك)‌به عنوان یك سازمان اطلاعاتی ناموفق، تا حدودی می‎تواند روشنفگر یكی دیگر از دلایل توفیق روحانیون در مسیر حركت براندازی خود باشد.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  10. #9
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    اما شاه، دهه 1350 را با جشنهای شاهنشاهی 2500 ساله آغاز كرد یعنی همان جشنهایی كه به گمان شاه می‎توانست مشروعیت پهلوی را به یك جریان شاهنشاهی 2500 ساله پیوند بزند، اما بعدها معلوم شد كه این جشنها در حقیقت همان آغاز پایان بود. در كنار مخالفتهای جریانهای سیاسی دیگر، برگزاری چنین جشنهایی واكنش شدید روحانیونی را نیز برانگیخت كه معتقد بودند: اساساً میراندن زندگان برای زنده كردن نام مردگان و استخوانهای پوسیده شاهان ستمگر و قلدر كار عقلانی نیست و با هیچ عقلی سازش ندارد.[3]

    از این پس مبارزه روحانیون وارد مرحله تازه‎ای شد كه تا سرنگونی حكومت به طور روز افزونی ادامه یافت. در این میان دیدگاه های امام خمینی هر روز گسترش می‎یافت به ویژه آن كه پس از بسته شدن قرار داد 1975 الجزیره میان ایران و عراق توافق شده بود كه هر سال ده هزار زائر ایرانی می‎توانند به زیارت قبور امامان شیعه بروند و این به معنای گسترش و حضور دائمی پیكها و افكار امام خمینی در سراسر كشور بود.

    در اواخر سال 1353 شاه پس از فراغت از گمان پیوند زدن دودمان خود با چیزی كه آن را 2500 سال شاهنشاهی در ایران می‎خواند،‌ این بار تصمیم گرفت با ایجاد یك حزب فراگیر در جامعه‎ای یك دست تكلیف همگان را روشن نماید.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  11. #10
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    در حقیقت شاه با تشكیل حزب رستاخیز همان كاری را كرد كه معمولاً می‎تواند خطرناك‎ترین پیامدهای امنیتی را برای هر حكومت استبدادی داشته باشد یعنی فراهم آوردن امكان صف بندی شفاف مخالفین در برابر حكومت. در این مورد سخنرانی شاه در اسفند ماه سال 1353 كه گویا حرف دل مخالفین او نیز بود بسیار شنیدنی است. شاه می‎گوید:«هر كس باید مردانه تكلیف خودش را با این مملكت روشن بكند، یا موافق این جریان هست یا نیست»[4] بعد هم می‎افزاید:‌«ما باید صفوف ایرانیان را به خوبی روشن و تمیز از هم جدا بكنیم. كسانی كه به قانون اساسی و نظام شاهنشاهی و انقلاب ششم بهمن عقیده دارند و كسانی كه ندارد». [5] در ادامه نیز انتظار خود از مردم ایران را بدین صورت بیان می‎كند: «توقع ما این است كه هر شخصی كه به سن قانونی رأی دادن رسیده باشد از همین حالا، از فردا، در اولین فرصت تكلیف ملی خودش را روشن بكند.» [6] البته این آرزوی شاه برآورده شد با این تفاوت كه وقتی جامعه مذهبی ایران از مراجع تقلید خود كسب تكلیف كردند ملایم‎ترین نظری كه شنیدند این بود كه «ثبت نام در حزب رستاخیز ملت ایران اجباری نیست» [7] اما بیشتر فتاوی بسیار شدیدتر از این حرفها بود زیرا از اساس می‎گفت: «شركت در این حزب جایز نیست و حرام است». [8]
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود