صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نگرشی بر انقلاب اسلامی و رسالت روحانیت

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940

    نگرشی بر انقلاب اسلامی و رسالت روحانیت




    نگرشی بر انقلاب اسلامی و رسالت روحانیت مقدمه

    هر جا كه پای دین به میان آید لزوماً پای پیامبران و دین‎شناسان به میان خواهد آمد. بدیهی است كه پدیده انقلاب اسلامی نیز به موجب هویت دینی آن نمی‎تواند جدای از شناخت هویت روحانیت و كارشناسان دین مورد بررسی قرار گیرد. پس می‎توان گفت كه سرنوشت ادیان الهی پیش از هر چیز با سرنوشت روحانیون گره خورده است.

    برخورد نادرست كلیسای قرون وسطی با دانشمندان طبیعی و پدیده ایمان و باور دینی موجب گردید كه آیین مسیحیت به شدت مورد نفرت و بدبینی اروپائیان قرار گیرد و نهضت افراطی پروتستانیسم را در پی داشته باشد؛ چنان كه ضعف فكری و اعتقادی كشیشان دست اندركار اصلاح دینی در قرن شانزدهم، سكولاریسم و حركتهای ضد دینی دنیای غرب را در پی داشت.

    انقلاب اسلامی از نظر لغوی و اصطلاحی مفهوم روشنی است و آن عبارت از: تحول و دگرگونی در افراد و نهادهای اجتماعی به قصد الهی كردن و خداگونه نمودن جامعه است. اما واژه روحانیت به مفهوم روح محوری. در برابر جسم محوری است. و از اصطلاحاتی است كه به جای واژه «عالم دینی» و نظیر آن به كار می‎رود و چندان واژه رسایی هم نیست: چنانكه برخی از اصطلاحات زمانهای پیشین چون «آخوند» (پیشوای مذهبی یا دانشمند) و «ملا» (درس خوانده) بسیار نارسا و فاقد دلالت لازم بر مراد مورد انتظارند: ولی در فرهنگ قرآن و اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ در مورد دین شناسان واژه «عالم» به كار رفته و با القابی چون وارث پیامبران. جانشینان پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ دژهای اسلام و... به آنان اشاره شده است. پس جامع‎ترین و اسلامی‎ترین عنوان. «عالم» و «علما» است هر چند به خاطر كثرت كاربرد از استعمال واژه «روحانیت» و «روحانی» نیز ناگزیریم. اینك مفهوم عالم دینی و روحانی در فرهنگ قرآن و اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ چه تعریفی دارد؟ آیا می‎توان معنای آن را در پوشیدن لباس خاص یا دانستن عربی و یا توانایی بر ترجمه قرآن و روایات و... جستجو كرد؟
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  2. صلوات


  3.  

  4. #2
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940





    بی هیچ تردیدی اینگونه از تعاریف تعبیرهای عامیانه بیش نیستند. روحانی یا عالم دینی در اصطلاح اسلام و عرف مسلمانان عبارت از: دین شناس و دیندار عصر خویش كه دارای منصب تبیین دین، الگوی عینی بودن اجرای دین و نظارت بر اجرای آن برای عروج و اعتلای جامعه به اوج ربانیت و خداگونگی است. به عبارت دیگر، عالم دینی عبارت از دین‎شناس دینداری است كه برای تبلیغ دین اجرا و نظارت بر اجرای آن شایستگی دارد. پس ویژگی‎های روحانی عبارت خواهد بود از : اسلام شناسی، زمان شناسی. شایستگی برای تبلیغ و بیان دین. عینیت و تجلی دین در ظاهر و باطن شخصیت وی. صلاحیت برای اجرای دین در عرصه اجتماع و شایستگی برای نظارت بر اجرای آن؛ و هدف نهایی او از احراز این منصبها، تكامل و تقرب یا خداگونگی خود و جامعه است.

    این مقاله در صدد است بر مبانی نظری نقش و رسالت روحانیت در قبال انقلاب اسلامی نگاهی افكند و بر آفاق گسترده آن دریچه‎ای بگشاید: آن دو محور عبارتند از: مبانی و روشهای تحلیل، و انقلاب اسلامی و رسالت روحانیت.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  5. صلوات


  6. #3
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940





    1. مبانی و روشهای تحلیل

    پیش از تحلیل و بحث از نهاد روحانیت لازم است به مبانی و شیوه‎هایی كه تاكنون در بررسی این نهاد به كار رفته است اشاره شود تا بهترین اسلوب در روش‎شناسی تحلیل به دست آید. از دیرباز تاكنون در تحلیل نهاد روحانیت شش اسلوب با مبانی مختلف به كار گرفته شده است:

    1 ـ 1 ـ بر مبنای الگوی نظام كلیسا در تاریخ اروپا: گروهی از روشنفكران معاصر ـ بخصوص احزاب چپ و پیروان سوسیالیسم ـ روحانیت و حوزه‎های علمی دینی ایران و جهان اسلام را از منظر هویت و سرگذشت روحانیون كلیسا در قرون وسطی و شرایط آنان در بعد از رنسانس تحلیل كرده‎اند: چنانكه از آثار ماركسیستها به دست می‎آید. آنان حتی اسلام را نیز بر اساس مسیحیت غرب مورد داوری قرار داده‎اند.

    این شیوه چنانكه در روش تحقیق مطرح است شیوه‌ قالبی و مبتنی بر پیش داوری است و روشن است كه از هیچ گونه اعتبار علمی برخوردار نخواهد بود. چون روحانیت در جوامع اسلامی تابع هنجارها و ارزشهای ویژه اسلامی است و روحانیت اروپا پیرو نظام ارزشی حاكم بر غرب و كتاب مقدس است؛ هر چند در برخی از اصول میان ادیان الهی وجه اشتراك وجود داشته باشد. پس نمی‎توان ویژگی‎ها و شرایط حاكم بر یك نهاد در شرایطی مغایر با شرایط فرهنگی حاكم بر نهاد دیگر را بر نهاد دیگر تعمیم داد و یكی را با معیار دیگری سنجید.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  7. صلوات


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940





    2 ـ‌1 ـ‌ بر مبنای شرایط اقتصادی و نظام معیشتی: ‌این شیوه ـ كه بی‎شباهت به شیوه ماركسیستها نیست ـ در میان برخی از متفكران معاصر متداول شده است. اینان می‎گویند ریشه تعالی و انحطاط روحانیت را باید در نظام معیشتی او جستجو كرد: یعنی وابستگی اقتصادی روحانیت به حكومت، عدم حریت و وابستگی فكری او را در پی خواهد داشت: چنانكه وابستگی اقتصادی به مردم آفت عوام زدگی و سلب حریت فكری او را به دنبال می‎آورد.

    اما روشن است كه در این شیوه به جای اینكه انسان و ایمان او مبنا قرار گیرد، اقتصاد و نظام معیشتی او محور قرار گرفته است، در حالی كه بر اساس نگرش قرآن و اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ و حتی تجربه‎های عینی بسیار هیچ گاه اقتصاد و معیشت تا این میزان حتی برای جوامع غیر دینی سرنوشت‎ساز نیست. تا چه رسد به نهاد روحانیت كه تار و پود نظام زندگی‎اش بر خدا محوری و آرمانهای متعالی دینی بنا نهاده شده است. علاوه بر این. این دیدگاه نقش مدیریت حوزه‎ها و نظام تربیتی و آموزشی را ـ كه بسیار مهم‎اند ـ نادیده می‎گیرد و بسیار اندك بها می‎دهد. پس نظام اقتصادی روحانیت به هر منبعی كه استوار باشد نمی‎تواند به عنوان مشكل اساسی تلقی گردد: چنانكه استقلال كامل اقتصادی روحانیت ـ هر چند از غیر طریق دین و یا تعلیم و تبلیغ آن ـ هرگز به عنوان عامل اصلاح و بهبود نظام آن تلقی نمی‎گردد؛ بلكه باید تعالی و انحطاط یك نهاد فرهنگی و دینی را در نظام تربیتی و آموزشی آن جستجو كرد.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  9. صلوات


  10. #5
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940





    3 ـ 1 ـ تحلیل بر مبنای الگوی نظام دانشگاهی:‌ عدّه‎ای نظام روحانیت را با معیار نظام دانشگاهی تحلیل می‎كنند؛ یعنی میزان موفقیت نظام روحانیت را در گرو انطباق با نظام آموزشی و تربیتی دانشگاهها می‎دانند. این شیوه با دو شرط، ارزش علمی و عقلانی خواهد داشت: نخست آنكه نظام دانشگاهی موجود ما نظامی مطلوب و دست كم عاری از نواقص زیربنایی باشد و دیگر اینكه نظام دانشگاهی از جهت هدف،‌روش و محتوای متون درسی با هدف،‌روش و محتوای آموزشی و پرورشی حوزوی یكسان باشد ولی پر واضح است كه دانشگاههای ما شرط نخست را فاقدند و این فقدان، شرط دوم را نیز فاقد اعتبار خواهد ساخت.

    4 ـ 1 ـ بر مبنای مثبت‎گرایی و منفی‎گرایی مطلق: ممكن است تحلیل نهاد روحانیت بر اساس اثبات گرایی مطلق یا منفی‎گرایی محض صورت پذیرد: یعنی، تحلیلگران بر این باور باشند كه در روحانیت، وجود ضعف و نقصان غیر ممكن است. بنابراین، آنچه كه روحانیت انجام می‎دهد همه مطابق با محض واقع و حقیقت است و یا آنكه برخی از كاستیها را در معدودی از روحانیون مشاهده كند، آنگاه آنها را بزرگ نماید و سپس به تمام افراد صنف تعمیم دهد و كینه توزانه یا ساده‎لوحانه دست به تبلیغ منفی بزند و با عینك بدبینی حق و باطل را در هم بیامیزد. گروه دیگری از نفی گرایان مطلق هستند كه بر مدعای خویش صورت و ظاهر علمی و استدلالی می‎دهند كه از آنان به حامیان نظریه «اسلام منهای روحانیت» تعبیر می‎شود. یك عده از این گروه، برخی از اهل تصوفند. آنان روحانیت و عاملان دینی را ظاهرگرایان و اهل قال می‎شمارند و بر این باورند كه مروج و مبلغ دین باید اهل باطن و ولایت باشد نه صرف اهل كلام، فقه و فلسفه:
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  11. صلوات


  12. #6
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    هر ولی را نوح كشتیبان شناس صحبت این خلق را طوفان شناس


    عده‌دیگر، روشنفكران غیر دینی‎اند كه به موجب انكار اصل دین، دین‎شناسان را نیز منكرند، ولی گروهی از روشنفكران دینی، نه به خاطر انكار اصل دین كه بر اساس مبانی غلط و نوعی مغالطه در روش دین‎شناسی از این نظریه حمایت می‎كنند. آنان می‎گویند: دین‎شناسی در انحصار گروه خاصی نیست بلكه دین از آنِ همه است؛ چنانكه لوتر و كالون تفسیر كتاب مقدس را از انحصار كلیسا بیرون آوردند. از سوی دیگر دین‎شناسی در گرو آشنایی با علوم و اندیشه‎های معاصر است؛ در صورتی كه در حوزه‎های علمیه،‌علم روز و زمان‎شناسی از محورهای اساسی نظام تربیتی نیست. پس در هیچ یك از قلمروهای یاد شده یعنی، شناخت دین، تبلیغ دین و اجرای آن نمی‎توان وجود نهاد روحانیت را ضروری شمرد. بلكه هر كسی می‎تواند با تحقیق و پژوهش در نیازهای زمان و دین پژوهی، اصول و مبانی اسلام را بشناسد و به برداشت خویش اعتماد كند.


    رشته‎های تخصصی روحانیت پیكری است كه در آن روح نبوت و رسالت جاری است؛ یعنی تخصصی است دردمند و رسالت محور نه بی‎درد و علم محور.


    پاسخ تفصیلی ادعاهای یاد شده مجال و مقال دیگری می‎طلبد ولی به طور اجمال باید دانست كه «هزار نكته باریكتر زموی اینجاست».


    آنچه كه به اهل تصوف نسبت داده می‎شود به طور یقین دیدگاه بزرگان و فرزانگان اهل عرفان نیست؛‌بلكه آنان بر این باورند كه شریعت مقدمه طریقت و طریقت مقدمه حقیقت است.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  13. صلوات


  14. #7
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    نگرشی بر انقلاب اسلامی و رسالت روحانیت پس باید برای دست‎یابی به طریقت، شریعت را رعایت نمود، به گفته‌حافظ «ره»:

    تو كز سرای طبیعت نمی‎روی بیرون كجا به كوی طریقت گذر توانی كرد؟

    و یا «پختگی جو در یقین منزل مكن». پس تصوف و عرفان راستین نه تنها با رعایت اصول و ظاهر شریعت مخالف نیست كه آن را ملازم با طریقت و نیل به حقیقت نیز می‎داند. از سوی دیگر،‌روحانیت راستین نیز نه تنها با عرفان ناب یا عرفان مبتنی بر قرآن و سنت مخالف نیست كه آن را لازمه اسلام ناب و حقیقت دین می‎شناسد و به آن توصیه می‎كند و اصولاً بر این باور است كه اگر اهل تصوف در كنار عنایت به باطن و شهود عرفانی،‌به اصل لزوم پایبندی بر شریعت و عقل و خرد فلسفی و مباحث نظری نیز پایبند بودند،‌پاره‎ای از خرافات و بدعتهای آشكار بر ساحت عرفان و تصوف راه نمی‎یافت و آینه زلال عرفان قرآنی با لایه‎های غبار غیریت آكنده نمی‎شد.

    اما نگرش روشنفكران دینی كه دین‎شناسی را در توان همگان می‎پندارند،‌این نكته قابل ذكر است كه در این پرسش میان اسلام و مسیحیت خلط آشكاری صورت گرفته است، چون بهره‎برداری هر كس از دین با بهره‎برداری عمیق‎تر و همه جانبه‎تر بسیار متفاوت است. رسالت روحانیت این است كه برای فهم عمیق‎تر دین و اجرای صحیح آن همواره در كنار آحاد مردم باشد.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  15. صلوات


  16. #8
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940





    6 ـ 1 ـ در پرتو ثقلین و خرد ناب: در برابر مبانی و شیوه‎های ناتمام و ناقص یاد شده، روش ثقلین محوران و مشعل داران خرد ناب قرار دارد. اینان می‎گویند: در فرهنگ قرآن، ضرورت وجود گروهی كه در دین تفقه و آشنایی عمیق پیدا كنند و به تبلیغ و تعلیم دین همت بگمارند. به طور عمیق مورد تأكید قرار گرفته است:

    ما المؤمنون لینفروا كافه فلولا نفر من كل فرقه منهم طائفه لیتفقهوا فی الدین و لینذروا قومهم اذا رجعوا الیهم لعلهم یحذرون»:[1] اهل ایمان را نشاید كه همگی هجرت كنند. چرا كه از هر فرقه‎ای جمعی بیرون نروند تا به طور عمیق دانش دین بیاموزند و مردم خویش را چون به سوی ایشان بازگردند هشدار دهند شاید كه بترسند.

    همانگونه كه در روایات رسول اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ از علمای دین به عنوان وارث پیامبران،‌برتر از پیامبران بنی‎اسرائیل، دژهای اسلام، آنانكه با وفاتشان در دین شكافی ایجاد می‎شود و اینكه زمین و آسمان در وفاتشان می‎گریند و جانشینان رسول اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ و در روایات اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ نیز از آنان به فقهای واجب الاطاعه، حجتهای امام عصر ـ علیه السّلام ـ بر مردم، زمامداران مردم، آنانكه مجاری امور و مدیریت جامعه در دست آنهاست و... تعبیر شده است.

    حاصل این دلایل نقلی ـ علاوه بر حكم قاطع خرد ناب ـ این است كه روحانیت و عالمان دینی در عصر غیبت پنج رسالت سنگین بر دوش دارند: دین شناسی عمیق (در قلمرو نظر و تئوری)، عینیت فردی دین (تبلور عینی دین در اعضا و جوارح: دینداری یا الگوی عینی دین بودن)، تبلیغ و تبیین بی شائبه دین (تئوریزه كردن دین)، عینیت اجتماعی یا اجرای دین (در حوزه رهبری و مدیریت، نظام اقتصادی، نظام فرهنگی و هنری،‌نظام دفاعی و قضایی و...) و رسالت نظارت بر اجرای دین، اینك شمه‎ای از توضیح و تفصیل این رسالتها در قلمرو انقلاب اسلامی.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  17. صلوات


  18. #9
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940





    2. انقلاب اسلامی و رسالت روحانیت

    تبلور رسالتهای یاد شده در قلمرو نظر و عمل نسبت به دین به تجلی نظری و عینی انقلاب اسلامی منتهی می‎شود:

    یعنی،‌انقلاب اسلامی تافته‎ای جدا بافته از دین اسلام نیست،‌بلكه تجلی و تبلور آن در عرصه ذهن و عین است، پس رسالت روحانیت در قلمرو انقلاب نیز ـ مانند قلمرو دین ـ در سه حوزه‌كلان قابل بررسی است:‌در قلمرو اندیشه (احیای اندیشه دینی)، قلمرو عینیت و اجرا (احیای عینی: اصلاح فردی و اجتماعی) و رسالت او در عرصه تداوم انقلاب اسلامی.

    1 ـ 2 ـ در قلمرو اندیشه (نهضت فكری:‌احیای فكر دینی) این رسالت با رسالت شناخت اسلام ناب گره خورده است: چنانكه علی ـ علیه السّلام ـ می‎فرماید: «آنكه خود را پیشوای مردم قرار دهد باید نخست به تعلیم خود همت بگمارد، پیش از آنكه به آموزش دیگران بپردازد و پیش از آنكه با زبان به تربیت و تزكیه دیگران بپردازد باید با سبك رفتاری و كردار خویش تربیت كند و معلم و مربی خویش در پیشگاه من از معلم و مربی دیگران به تكریم و بزرگداشت سزاوارتر است: «من نصب نفسه للناس اماماً فلیبدء بتعلیم نفسه قبل تعلیم غیره و لیكن تأدیبه بسیرته قبل تأدیبه بلسانه و معلم نفسه و مؤدبها احق بالاجلال من معلم الناس و مؤدبهم.»[2]
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  19. صلوات


  20. #10
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    از این سخن حضرت چهار رسالت به دست می‎آید:‌رسالت دین‎شناسی،‌خودسازی (ساختن خود بر مبنای دین)، تربیت و تعلیم دیگران كه ملازم با رسالت چهارم یعنی احیای عینی و عملی دین است.

    بدین سان،‌یكی از وظایف بارز و انتظار جامعه‌دینی از روحانیت احیای دین است كه با تحریف‎زدایی از ساحت دین و معرفی ابعاد ناشناخته آن و استخراج پاسخهای عصر و زمان از دین ملازمه دارد.[3]

    احیاگری در دین یا نهضت فكری،‌شرط لازم و زیربنای انقلاب دینی است كه بدون آن هویت هیچ انقلابی قابل تحلیل و شناسایی نیست.

    نمی‎توان تردید داشت كه انقلاب اسلامی ایران تجلی قدرت ایمان بصیرت دینی اكثریت قریب به اتفاق امت متدین ایران بود؛‌یعنی درصد اندكی از جامعه ما را قشر روشنفكر غیر دینی و یا دینی التقاطی و منحرف تشكیل می‎داد بدیهی است كه این بصیرت و توانایی روحی بدون نهضت فكری دینی و احیای اسلام ناب ممكن نبود.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  21. صلوات


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود