جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: جهنم را خدا از جهنمیان پُر می کند یا خودِ جهنمیان؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    650
    حضور
    12 روز 21 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    2
    گالری
    12
    صلوات
    1149

    جهنم را خدا از جهنمیان پُر می کند یا خودِ جهنمیان؟




    سلام. در دعای کمیل می خوانیم که خدا سوگند یاد کرده است که جهنم را از کافران جنّ و انس، پُر کند، که این فرمایش منسوب به حضرت خضر، در قرآن نیز آمده است(ص: 85-84). از سوی دیگر در آیات دیگری از قرآن، مانند آل عمران:182، گفته می شود جهنم چیزی است که جهنمیان با دست خود از پیش، فرستاده اند.

    ایندو چگونه با هم سازگار است؟

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 22 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58310



    با نام و یاد دوست





    جهنم را خدا از جهنمیان پُر می کند یا خودِ جهنمیان؟







    کارشناس بحث: جناب استاد


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    سلام. در دعای کمیل می خوانیم که خدا سوگند یاد کرده است که جهنم را از کافران جنّ و انس، پُر کند، که این فرمایش منسوب به حضرت خضر، در قرآن نیز آمده است(ص: 85-84). از سوی دیگر در آیات دیگری از قرآن، مانند آل عمران:182، گفته می شود جهنم چیزی است که جهنمیان با دست خود از پیش، فرستاده اند.

    ایندو چگونه با هم سازگار است؟
    سلام علیکم
    این دو آیه هیچ منافاتی با یکدیگر ندارند،خداوند متعال به انسان اختیار داده است و از این لحاظ انسان خود،سعادت یا شقاوتش را رقم می زند.اما هر فعلی در عالم در نهایت و در سلسله طولی علل به خداوند متعال ختم می شود،لذا از این جهت همه افعال را می توان به خداوند نسبت داد.
    در ضمن از این جهت که خداوند جزا دهنده است،با توجه به اعمالی که بندگان انجام می دهند،جزای متناسب با آن اعمال را می دهد.
    موفق باشید.

    جهنم را خدا از جهنمیان پُر می کند یا خودِ جهنمیان؟
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    Atheism
    نوشته
    687
    حضور
    7 روز 15 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1508



    آیا خداوند می تواند انسان ها را به جهنم نفرستد -> بله (اگر نه پس خداوند ناتوان است)

    --> خداوند جهنم را پر می کند.
    گویند بهشت و حور و عین خواهد بود آنجا می و شیر و انگبین خواهد بود
    گر ما می و مـعشوق گزیدیم چه باک چـون عـاقبت کـار چـنین خواهد بود
    آیا در مدینه فاضله باران می بارد؟

  9. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    الله و چهارده معصوم و دوستان آن ها
    نوشته
    1,527
    حضور
    75 روز 4 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4592



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط وایسلی گوجا نمایش پست ها
    آیا خداوند می تواند انسان ها را به جهنم نفرستد -> بله (اگر نه پس خداوند ناتوان است)

    --> خداوند جهنم را پر می کند.
    شما یک مغالطه جالبی دارید می کنید.خلط بین امکان و ضرورت از نظر منطقی.من هم مثل شما استنتاج جالبی می کنم تا ببینید چقدر مشکل دارد نتیجه گیری شما:
    آیا احمد می تواند همین الان آب بخورد؟بله
    نتیجه:احمد همین الان آب می خورد (مثل استدلال شما).
    در گزاره اول،امکان آب خوردن برای احمد هست.منتهی از نظر منطقی به هیچ وجه ضرورت آب خوردن،از امکان آب خوردن حاصل نمی شود.نتیجه به دست آمده خلاف واقعیت است.ممکن است احمد بتواند آب بخورد.ولی نخورد.چون از امکان،لزوم یا ضرورت حاصل نمی شود.
    پس استدلال غلط شما باید به صورت زیر اصلاح شود:
    آیا خداوند می تواند انسان ها را به جهنم بفرستد -> بله (اگر نه پس خداوند ناتوان است)
    --> خداوند ممکن است جهنم را پر کند.
    آیا امیر می تواند همین الان غذا بخورد؟ بله
    آیا امیر همین الان غذا می خورد؟معلوم نیست.شاید اراده اش به این کار تعلق نگیرد.یعنی با وجود این که می تواند انجام دهد،نخواهد.پس در واقع شما خلط بین قوه و فعل هم دارید انجام می دهید.
    -------------------------------------------------------------------
    اگر هم گزاره شما «خداوند می تواند انسان ها را به جهنم نفرستد»،باشد (یعنی اشتباهی نفرستد را بجای بفرستد ننوشته باشید) که در اینصورت هیچ لزوم منطقی ای بین گزاره اول شما و دوم شما وجود ندارد.
    آیا خداوند می تواند انسان ها را به جهنم نفرستد -> بله (اگر نه پس خداوند ناتوان است)

    --> خداوند جهنم را پر می کند.
    که هیچ ارتباط خاص و معنایی بین این دو گزاره نمی بینم بنده.
    معنای گزاره اول:امکان نفرستادن انسان ها به جهنم برای خدا هست.
    علاوه بر این گزاره روبرو هم صادق است:امکان فرستادن انسان ها به جهنم برای خدا هست.
    معنای گزاره دوم:فرستادن انسان ها به جهنم توسط خدا ضرورت دارد.
    بین موارد بالا تناقض و منافاتی نیست.چون من هم می توانم این گزاره را بگویم:
    1-امکانش هست من الان غذا بخورم.
    2-امکانش هست من الان غذا نخورم.
    3-اراده می کنم و الان غذا می خورم.
    بین سه گزاره بالا تناقضی نیست.از امکان تناقضی حاصل نمی شود.خدا هم اراده کرده و یکی را انتخاب نموده.همانطور که گفتم شما بین قوه و فعل و ضرورت و امکان خلط کردید.

    لبیک یا مهدی
    و من الله توفیق
    لا حول و لا قوة الا بالله العلي العظيم
    یا لثارت الحسین

  10. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    Atheism
    نوشته
    687
    حضور
    7 روز 15 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1508



    نقل قول نوشته اصلی توسط بن موسی نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام

    شما یک مغالطه جالبی دارید می کنید.خلط بین امکان و ضرورت از نظر منطقی.من هم مثل شما استنتاج جالبی می کنم تا ببینید چقدر مشکل دارد نتیجه گیری شما:
    آیا احمد می تواند همین الان آب بخورد؟بله
    نتیجه:احمد همین الان آب می خورد (مثل استدلال شما).
    در گزاره اول،امکان آب خوردن برای احمد هست.منتهی از نظر منطقی به هیچ وجه ضرورت آب خوردن،از امکان آب خوردن حاصل نمی شود.نتیجه به دست آمده خلاف واقعیت است.ممکن است احمد بتواند آب بخورد.ولی نخورد.چون از امکان،لزوم یا ضرورت حاصل نمی شود.
    پس استدلال غلط شما باید به صورت زیر اصلاح شود:
    آیا خداوند می تواند انسان ها را به جهنم بفرستد -> بله (اگر نه پس خداوند ناتوان است)
    --> خداوند ممکن است جهنم را پر کند.
    آیا امیر می تواند همین الان غذا بخورد؟ بله
    آیا امیر همین الان غذا می خورد؟معلوم نیست.شاید اراده اش به این کار تعلق نگیرد.یعنی با وجود این که می تواند انجام دهد،نخواهد.پس در واقع شما خلط بین قوه و فعل هم دارید انجام می دهید.
    -------------------------------------------------------------------
    اگر هم گزاره شما «خداوند می تواند انسان ها را به جهنم نفرستد»،باشد (یعنی اشتباهی نفرستد را بجای بفرستد ننوشته باشید) که در اینصورت هیچ لزوم منطقی ای بین گزاره اول شما و دوم شما وجود ندارد.

    که هیچ ارتباط خاص و معنایی بین این دو گزاره نمی بینم بنده.
    معنای گزاره اول:امکان نفرستادن انسان ها به جهنم برای خدا هست.
    علاوه بر این گزاره روبرو هم صادق است:امکان فرستادن انسان ها به جهنم برای خدا هست.
    معنای گزاره دوم:فرستادن انسان ها به جهنم توسط خدا ضرورت دارد.
    بین موارد بالا تناقض و منافاتی نیست.چون من هم می توانم این گزاره را بگویم:
    1-امکانش هست من الان غذا بخورم.
    2-امکانش هست من الان غذا نخورم.
    3-اراده می کنم و الان غذا می خورم.
    بین سه گزاره بالا تناقضی نیست.از امکان تناقضی حاصل نمی شود.خدا هم اراده کرده و یکی را انتخاب نموده.همانطور که گفتم شما بین قوه و فعل و ضرورت و امکان خلط کردید.

    لبیک یا مهدی
    و من الله توفیق
    شما اشکال از نحوه بیان ادبیاتی من گرفتید که وارد است جمله من از نظر ادبیات دقیق نبود ولی در بحث منظور رو می رسوند. صحبت درباره این بود که مسئول پر کردن جهنم چه کسی است، آیا انسان ها خودشون رو به جهنم می فرستند یا خداوند انسان ها رو می فرستد.

    آیا خداوند می تواند انسان های گناه کار را به جهنم نفرستد -> بله (اگر نه پس خداوند ناتوان است)

    --> این خداوند است که جهنم را پر می کند.



    راضی شدید؟ چون از پست شما به نظر نمیاد شما با مفهوم چیزی که من گفتم مخالفتی داشته باشید.
    ویرایش توسط وایسلی گوجا : ۱۳۹۲/۰۶/۰۵ در ساعت ۱۶:۵۹
    گویند بهشت و حور و عین خواهد بود آنجا می و شیر و انگبین خواهد بود
    گر ما می و مـعشوق گزیدیم چه باک چـون عـاقبت کـار چـنین خواهد بود
    آیا در مدینه فاضله باران می بارد؟

  11. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    الله و چهارده معصوم و دوستان آن ها
    نوشته
    1,527
    حضور
    75 روز 4 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4592



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط وایسلی گوجا نمایش پست ها
    شما اشکال از نحوه بیان ادبیاتی من گرفتید که وارد است جمله من از نظر ادبیات دقیق نبود ولی در بحث منظور رو می رسوند.
    خیر.بنده اشکال منطقی از گزاره های شما گرفتم.گزاره های شما از نظر منطق موجهات مشکل دارند.


    نقل قول نوشته اصلی توسط وایسلی گوجا نمایش پست ها
    صحبت درباره این بود که مسئول پر کردن جهنم چه کسی است، آیا انسان ها خودشون رو به جهنم می فرستند یا خداوند انسان ها رو می فرستد
    شبه استدلال شما به هیچ وجه نشان نمی دهد که کدام یک از حالات بالا برقرار هستند.تازه با این فرض که حالات بالا مانعة الجمع باشند و حالت دیگری نباشد.


    نقل قول نوشته اصلی توسط وایسلی گوجا نمایش پست ها
    آیا خداوند می تواند انسان های گناه کار را به جهنم نفرستد -> بله (اگر نه پس خداوند ناتوان است)

    --> این خداوند است که جهنم را پر می کند.
    گزاره اول چه ارتباطی با گزاره دوم دارد؟
    1-خداوند می تواند انسان های گناه کار را به جهنم نفرستد.
    2-این خداوند است که جهنم را پر می کند.
    آیا گزاره دو از گزاره یک استنتاج شده؟ارتباط این ها چیست و این ها چه چیزی را ثابت می کنند مثلاً؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط وایسلی گوجا نمایش پست ها
    راضی شدید؟ چون از پست شما به نظر نمیاد شما با مفهوم چیزی که من گفتم مخالفتی داشته باشید.
    باز هم اشکالات قبلی بنده بر پست شما وارد هستند.شما اصلاً گزاره دومتان را تغییر ندادید.همان معنای ضرورت از گزاره دوم شما بدست می آید و از پرسش اول معنای امکان بدست می آید.

    لبیک یا مهدی
    و من الله توفیق
    لا حول و لا قوة الا بالله العلي العظيم
    یا لثارت الحسین

  12. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    Atheism
    نوشته
    687
    حضور
    7 روز 15 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1508



    نقل قول نوشته اصلی توسط بن موسی نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام

    خیر.بنده اشکال منطقی از گزاره های شما گرفتم.گزاره های شما از نظر منطق موجهات مشکل دارند.



    شبه استدلال شما به هیچ وجه نشان نمی دهد که کدام یک از حالات بالا برقرار هستند.تازه با این فرض که حالات بالا مانعة الجمع باشند و حالت دیگری نباشد.



    گزاره اول چه ارتباطی با گزاره دوم دارد؟
    1-خداوند می تواند انسان های گناه کار را به جهنم نفرستد.
    2-این خداوند است که جهنم را پر می کند.
    آیا گزاره دو از گزاره یک استنتاج شده؟ارتباط این ها چیست و این ها چه چیزی را ثابت می کنند مثلاً؟


    باز هم اشکالات قبلی بنده بر پست شما وارد هستند.شما اصلاً گزاره دومتان را تغییر ندادید.همان معنای ضرورت از گزاره دوم شما بدست می آید و از پرسش اول معنای امکان بدست می آید.

    لبیک یا مهدی
    و من الله توفیق
    من قصد اثبات چیزی را نداشتم. نکته اینجا بود که اگر خداوند می تواند انسان ها را به جهنم نفرستد ولی می فرستد، در فرستاده شدن آنها به جهنم سهیم است که موضوع سوال تاپیک بود. به پست اول توجه کنید.

    مثال: شخصی در حال غرق شدن است و شما می توانید آن شخص را بسادگی نجات دهید ولی (به هر دلیلی) او را نجات نمی دهید. شما در مرگ او سهیم هستید. موافقید؟

    نکته: من می دانم که بر اساس نظام فکری شما خداوند مسئولیت اخلاقی ندارد و نیازی نیست کار خوب یا صحیح را انجام دهد (در اصل هرکاری خداوند می کند خوب و صحیح است). من در تلاش برای نقض این قضیه نیستم و هدفم صرفا پاسخ دادن به موضوع تاپیک است. خواهش می کنم دقت کنید بحث تاپیک چیست و پست ها در چه کانتکستی ارسال میشه به جای اینکه چشم بسته و کورکورانه قصد مخالفت با هرچیزی که من میگم رو داشته باشید.
    ویرایش توسط وایسلی گوجا : ۱۳۹۲/۰۶/۰۵ در ساعت ۱۷:۲۸
    گویند بهشت و حور و عین خواهد بود آنجا می و شیر و انگبین خواهد بود
    گر ما می و مـعشوق گزیدیم چه باک چـون عـاقبت کـار چـنین خواهد بود
    آیا در مدینه فاضله باران می بارد؟

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود