صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نقش حوزه و دانشگاه در جامعه و حكومت

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940

    نقش حوزه و دانشگاه در جامعه و حكومت




    نقش حوزه و دانشگاه در جامعه و حكومت مقدمه:

    با توجه به پیشرفت ها و تكاملی كه در زندگی آنان بوجود آمده و نیازها و ضرورتها با توجه اختراعات و تكنولوژی جدید و فن آوری های گوناگون در عرصه ی صنعت بوجود آمده حوزه های علمیه در قبال این تغییرات و تكامل بایستی بر اساس نیازهای اجتماعی كارآمد و روزآمد خود را بازسازی كنند و با شرایط و مقتضیات زمان خود را تطبیق دهند و در این راستا برنامه ریزی نمایند و از طرفی با توجه نظام حكومتی پس از انقلاب حوزه ها وظایف بزرگتری را باید عهده دار شده و نیازهای اجتماعی و حكومتی را تامین نمایند، طبیعی است برآمدن از عمده این وظایف سنگین به تنهایی از عهده و حیطه وظیفه حوزه ها خارج است لذا بازوی دیگر پیشرفت و برآمدن از بحرانهای مراكز دانشگاهی هستند كه باید در قبال نیازهای اجتماعی و حكومتی ایفای نقش نمایند بنابراین حوزه و دانشگاه بعنوان دو بال برای رسیدن به پیشرفت و انجام وظایف در قبال جامعه و حكومت باید همكاری نمایند.

    حوزه ها و فرهنگ صنعتی

    تبدیل جوامع سنتی به قالبی نو مسائل جدید را در عرصه مفاهیم اعتقادی وارزشهای اخلاقی پدید می آورد.این مسائل از پدیده های پیش بینی شده رشد تكنیك و جمعیت شهری است . دراین میان حوزه های دینی بایستی در مقابل رخدادهای جدید به نوع مناسب آن بیندیشند و آن را عرضه كنند.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  2. صلوات


  3.  

  4. #2
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    دراین میان به نمونه هایی ازاین موارداشاره می شود:

    1. در جوامع سنتی تمایلات و سلیقه ها تنوعی مشخص داشت ونظام دینی می توانست در قالب آن تمایلات مشكل عرضه مبانی اعتقادی واصول اخلاقی را تنظیم كند.اما در جوامع صنعتی و یا نیمه صنعتی تنوع سلیقه ها بسیاراست و عرضه یكسان و یا چند قالبه نظام دینی موجب می شود كه گروهها و بخشهای بسیاری از پذیرش مفاهیم دینی خودداری كنند بنابراین نظام دینی آن گاه خواهد توانست كه جان و خرد مخاطبان را تسخیر كند كه آن تمایلات و نیازها را بشناسد واز دیانت پاسخی مناسب برای آن خلاء ها بیابد .

    2.اوقات فراغت در جوامع جدید یك گونه نیست . برخی فرصت و حوصله متنهای سنگین اعتقادی را ندارند و برخی دیگر به خواندن این متنها راغبترند.

    حوزه های دینی در عرضه مطالب باید با توجه به اوقات فراغت مخاطبان (كه در جوامع جدید بسیار متفاوت است) در سبكها و قالبهای گوناگون مبانی دینی وارزشهای اخلاقی را تبیین و عرضه كند.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  5. صلوات


  6. #3
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940





    3. در فرهنگ و نظام صنعتی تلطیف روحانی جامعه از دو طریق : دیانت و هنر میسوراست واگر دین با هنر بیامیزد لطافت و عروج معنوی تشدید خواهد شد و تاثیری مضاعف خواهد گذارد از این رو مبلغان نظام دینی بایستی به ارج هنر در قالبهای متفاوت آن پی ببرند و راه نفوذ در جانهای خسته از كار در دنیای ماشینی را دراین مسیر جستجو كنند. دیانت با حضور در دنیای هنر در حوزه های تصویر و كلام و آهنگ می تواند در روانهای تبدار و غافل ازارزشهای معنوی واخلاقی دینی شرر زند و موج بیداری بیافریند .

    این عرصه تاكنون بر حوزه های دینی ناگشوده مانده است نظام سنتی در حوزه ها جامعه كهن خود را جامعه ای كهن می داند كه از تبلیغ شفاهی و كلامی تاثیر می یافت و معتقدات دینی را نگاه می داشت اما در جهان صنعتی دنیای كلام رونقی پرآوازه ندارد واینكه جهان تصویر و آهنگ است كه دیده و جان را می رباید و دل مشغولان زندگی ماشینی را در جذبه ای فرو می برد. شناخت این جامعه جدید برحوزه ها ضروری است و رفع این نیاز محتاج به زمینه سازی و برنامه ریزی است .
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  7. صلوات


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940





    4. نظام صنعتی قوانین و مقررات ویژه ای (در زاویه حقوقی) می طلبد. نظام فقاهت در حوزه ها باید مسائل نظام جدید را مورد مطالعه قرار دهد و پاسخ آنرا از دیانت بیابد و عرضه كند.امروزه مقررات بانكی نظام بورس میزان دخالت دولت در فعالیتهای اقتصادی و صدها مساله دیگر در نظام صنعتی جدید مطرحند كه باید موضوع دیانت در مقابل آن روشن شود.

    حوزه های دینی در پاسخ مسائل مستحدثه و مسائلی كه قابل پیدایشند باید به برنامه ریزی در فهم رخدادها و میزان نیاز جامعه به حوادث جدید و راه حلهای مطلوب شرعی همت گمارند.

    5. حوزه های دینی به نقاط آسیب پذیر جامعه بایستی توجه بیشتر مبذول دارند. در جامعه رو به رشد و یا صنعتی غفلت از دیانت در بخشهای فنی و تكنیكی رواج می یابد.

    همانگونه كه سابقا گذشت دنیای صنعت غفلت زاست و زمینه های سردی در عالم جان را پدید می آورد. بخش تبلیغات مذهبی بایداین نقطه آسیب پذیر را در نظر گیرد و با برنامه های مفرح دینی امواج دینداری را دراین محافل بیافریند و سامان دهد.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  9. صلوات


  10. #5
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940





    6. نظام طبیعی با شادیها و تفریحهای ویژه خود همراه بود. صحرانشین در تغییر فصول هزاران طنز می بافت كه لبخند را در چهره و جان او می كاشت . برخورد آزاد با طبیعت سالم محیطی مصفا را در برداشت .اما نظام صنعتی با آلودگی و خشونت و درشتی همراه است . درانبوه پیچ و مهره لطافتی رویت نمی شود. نفس كشیدن به آسانی فراهم نمی شود...

    این مجموع خستگی و فرسودگی ذهنی را پدید می آورد و جوامع صنعتی بااین فرسایش مداوم عصبی درگیرند. دراین میان برنهاد دینی است كه راه را چگونه برگزیند؟ با تبلیغ خشك و بی روح دیانت بر سنگهای یخی بیفزاید؟ یا شعله ای بپا كند واقیانوس منجمدانسانی را چون كوه طور كند و صدای( انالله) رااز آن برآورد...

    دانشگاه و برنامه ریزی

    دانشگاهها در سیاست بازسازی و رشد تكنیكی مسئولیتهای متعددی را بر عهده دارند.انجام وظائف مذكور نقش اساسی را در پیشرفت تكنیك و صنعت خواهد گذارد.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  11. صلوات


  12. #6
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940





    در میان این وظائف اهم آن را در نكات ذیل می توان برجسته نمود:

    1. تربیت محقق :

    دانشگاهها سمت اصلی را در ساخت و رشد محققین بایستی متمركز كند. اساتید درس و بحث را زمینه رشد وارتقاء خوانده ها و دستیابی به نكات جدید قرار دهند و دانش پژوهان روش تحقیق و راهیابی به نكات نو را بیاموزند و تجربه كنند.

    2. تربیت استاد و مدرس :

    بی تردید نظام آموزشی نیازمند به اساتید قوی و كارآمداست و اینان عمدتا در دانشگاهها پرورش می یابند. به میزان و كارآیی دانشگاهها در تربیت اساتید آینده نظام آموزشی از قدرت وافزونتری برخوردار خواهد شد.

    افت تحصیلی این خطر را به همراه دارد كه كرسی داران دانشگاهی و دبیران در خوراستادی نباشند و نسل آینده استاد خوب را چون كیمیا طلب كنند و به چنگ نیاورند.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  13. صلوات


  14. #7
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940





    3. تربیت مدیران اداری و صنعتی :

    بخش غالب مدیران جامعه (درادارات و صنایع) از دانشگاهها برخاسته اند.این سیر اقتضای آن را دارد كه به دانشگاهها توجهی افزونترانجام مشود. مدیران آینده جامعه از درون آن بر می خیزند و میزان صلاحیت خویش را (در بعد علم و عمل) به دستگاههای صنعتی و اجرائی منتقل می كنند. قوت و ضعف آنان در كارآیی و یا ناتوانی ادارات و صنایع اثر می گذارد.

    بنابراین دانشگاهها كلید آینده نظام را ( از زوایای یاد شده) در اختیار دارند. تحقیقات صنعتی اجتماعی بر عهده نظام دانشگاهی است . بخش عمده مدرسان واساتید نظام آموزشی در جامعه ( اساتید دانشگاهها و دبیران) در مراكز دانشگاهی به تحصیل پرداخته و در آن نهاد ساخته و پرداخته می شوند. نسل مدیریت در جامعه در آن نهاد پرورش می یابد و رگه های اصلی اداره و صنعت جامعه را دراختیار می گیرد.

    این وسعت حضور نقش محسوس و بارز دانشگاهها را نمایان می سازد. درساختن جامعه نور این تاثیر حساس را باید دریافت واز بذل عنایت و توجه دریغ نداشت .
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  15. صلوات


  16. #8
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    مسائل دو نظام آموزشی :

    در مطالب گذشته نقش عمده حوزه و دانشگاه را در سیاست نو یادآور شدیم .این جلوه ها از باطن ژرف مسئولیت با خبرمان می كند. وظائفی كه بر دوش داریم و دراجرای آن كوه مشكلات را در پیش دید می یابیم . هر دو نظام آموزشی با مسائلی همراهند و دراین میان علاج سریع را می طلبند. برای ترسیم برخی از مشكلات نكات ذیل را بر می شمریم .

    الف : مسائل كاربردی نظام حوزه :

    قوتهای فی نفسه در نظام حوزه كم نیستندùاماامروزه بایستی به ارزشهای كاربردی نظامها و نهادها توجه داشت .این نكته را باید طلبید كه یك نهاد تا چه میزانی دراجرای اهداف اولیه موثر و موفق است ؟

    در فصل( حوزه و فرهنگ صنعتی) از بخشی از مسئولیتهای جدید سخن گفتیم كه بر وظائف كهن حوزه افزوده شده اند.اینك این سئوال به گونه ای جدی مطرح است كه آیا در نظام نو ساخته سیاسی و صنعتی حوزه ها به حفظ و گسترش كیان دیانت در چه سطحی توان و توفیق خواهند داشت ؟

    توفیق حوزه ها رهین آن است كه در مسائل ذیل تصمیم جدی انجام یابد.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  17. صلوات


  18. #9
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940





    1. تجدید نظر در برنامه های درسی :

    مسئولیتهای متعدد و متفرقه حوزه با شیوه آموزشی واحد سازگار نیست . غیرمعقول می نماید كه حوزه ها تربیت مجتهد مفسر متكلم مبلغ و ... را در زمره مسئولیت خویش بداننداما در سبك و شیوه آموزش متون واحدی را برای تمام دانش پژوهان خویش توصیه كنند. در حوزه ها با توجه به رشته ها بایستی متون اختصاصی مطرح و پیشنهاد شود كه با آینده واهداف رشته تحصیلی سازگاری عمیق داشته باشد.

    اصالت كل دانشهای دینی :

    در حوزه های دینی فقاهت هدف اصلی تلقی شده اند. در تاثیرازاین دریافت حوزه های دینی به بیان استاد شهید مطهری به دانشكده های فقه مبدل واز دانشگاه اسلامی كه تخصصهای مختلف را در برگیرد و دستاورد آن را عرضه كند.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  19. صلوات


  20. #10
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    نقش حوزه و دانشگاه در جامعه و حكومت به دور مانده است .

    بااین دریافت باید به تاسیس بخشهای مستقل علوم دینی (در كنار كار جدی و ژرف در حوزه ها فقاهت) پرداخت و حوزه رااز حوزه های گوناگون دانش اسلامی برخوردار ساخت . تامل در فلسفه كلام تفسیر رجال علوم قرآن و دهها موضوع دیگر جز با نگرشی اصالت گرایانه به تمامی آن علوم ممكن نیست .

    بایستی آن دانشها و دانشوران آن منزلت وارزشی در خورد بیاند تا رغبت و گرایش به آن مسائل افزون شود و شان و رتبه خود را در جامعه دانش پژوه دینی بیاد.

    3. تفكیك حوزه های اجرائی : حوزه های دینی مسئولیتهای گوناگونی را بر عهده دارند. تحقیق معارف واحكام دینی و تبلیغ آن دو بخش عمده این وظایفند.

    حوزه ها در شكل سنتی آن این دو وظیفه را با یكدیگر قرین داشتند و تبلیغ و تحقیق آمیختگی داشت .این روش سودمندیهایی را داشت و دارد،اما در زمان كنونی كاربردی ناقص یافته است .از یكسو دائره تحقیق افزون شده است واز سویی تبلیغ با ویژگیها و هنرهایی آمیخته شده است كه همگان قدرت اجرای آن را ندارند.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  21. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود