صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: یک شبهه در مورد قرآن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    31
    حضور
    18 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    60

    اشاره یک شبهه در مورد قرآن




    سلام.
    آیا در قران آمده که همه ی زنان شوهر دار بر شما حرامند به جز آن هایی را که مالک شدید؟؟؟
    اگر اینطور است این ایه یعنی چه؟
    رفت حاجی به طواف حـــــرم و باز آمد
    ما به قربان تو رفتیم و همانجا ماندیم

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11166



    با نام الله




    یک شبهه در مورد قرآن







    کارشناس بحث: استاد عمار



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6203



    با سلام و ادب
    بله خدای متعال در آیه 24 سوره نساء می فرماید:
    وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ النِّساءِ إِلاَّ ما مَلَکَتْ أَيْمانُکُمْ کِتابَ اللَّهِ عَلَيْکُمْ ...
    یعنی : و زنان شوهردار ( بر شما حرام است ) مگر آنها را که ( از راه اسارت ) مالک شده اید ( زیرا اسارت آنها در حکم طلاق است ) اینها احکامی است که خداوند بر شما مقرّر داشته است...(ترجمه آیت الله مکارم).
    ايـن آيـه ، بـحـث آيـه گـذشـتـه را دربـاره زنـانـى كـه ازدواج بـا آنـهـا حـرام اسـت دنـبـال مـى كـنـد و اضـافه مى نمايد كه : (ازدواج و آميزش جنسى با زنان شوهردار نيز حرام است ) (و المحصنات من النساء).
    (مـحـصـنـات ) جـمـع(مـحصنة ) از ماده (حصن ) به معنى قلعه و دژ است و به همين مناسبت به زنان شوهردار و همچنين زنان عفيف و پاكدامن كه از آميزش جنسى با ديگران خود را حفظ مى كنند و يا در تحت حمايت و سرپرستى مردان قرار دارند گفته ميشود.
    گـاهـى بـه زنان آزاد در مقابل كنيزان نيز گفته شده ، زيرا آزادى آنها در حقيقت به منزله حـريـمى است كه به دور آنها كشيده شده است و ديگرى حق نفوذ در حريم آنان بدون اجازه آنها ندارد، ولى روشن است كه منظور از آن در آيه فوق همان زنان شوهردار است .
    اين حكم اختصاصى به زنان مسلمان ندارد بلكه زنان شوهردار از هر مذهب و ملتى همين حكم را دارند يعنى ازدواج با آنها ممنوع است .
    تـنـها استثنايى كه به اين حكم خورده است در مورد زنان غير مسلمانى است كه به اسارت مسلمانان در جنگها درمى آيند، اسلام اسارت آنها را به منزله طلاق از شوهران سابق تلقى كـرده ، و اجـازه مى دهد بعد از تمام شدن عده آنها با آنان ازدواج كنند و يا همچون يك كنيز با آنان رفتار شود (الا ما ملكت ايمانكم ).
    ولى ايـن اسـتـثـناء، به اصطلاح ، استثناى منقطع است ، يعنى چنين زنان شوهردارى كه در اسارت مسلمانان قرار مى گيرند رابطه آنها به مجرد اسارت با شوهرانشان قطع خواهد شـد، درسـت هـمـانـنـد زن غـير مسلمانى كه با اسلام آوردن رابطه او با شوهر سابقش (در صورت ادامه كفر) قطع مى گردد، و در رديف زنان بدون شوهر قرار خواهد گرفت .
    از ايـنـجـا روشـن مـى شـود كـه اسـلام بـه هـيـچ وجه اجازه نداده است كه مسلمانان با زنان شوهردار حتى از ملل و مذاهب ديگر ازدواج كنند، و به همين جهت ، عده براى آنها مقرر ساخته و در دوران عده از ارتباط زناشويى با آنها جلوگيرى نموده است .
    فـلسـفـه ايـن حـكـم در حـقـيـقـت ايـن اسـت كـه ايـن گونه زنان يا بايد به محيط (كفر) بازگشت داده شوند، و يا بدون (شوهر) همچنان در ميان مسلمانان بمانند و يا رابطه
    آنـهـا بـا شـوهـران سـابـق قـطـع شـود و از نـو ازدواج ديـگـرى نـمـايـنـد، صـورت اول بـر خـلاف اصـول تـربـيـتى اسلام و صورت دوم ظالمانه است ، بنابر اين تنها راه همان راه سوم است .
    از پـاره اى از روايـات كـه سـند آن به ابو سعيد خدرى صحابى معروف مى رسد برمى آيـد كـه آيـه فـوق دربـاره اسـراى غـزوه اوطـاس نـازل گـرديـده و پـيـامـبـر (صـلى الله عليه وآله ) بعد از اطمينان به اينكه زنان اسير بـاردار نيستند به آنها اجازه داد كه با مسلمانان ازدواج كنند و يا همچون يك كنيز در اختيار آنها قرار گيرند - اين حديث تفسير بالا را نيز تاءييد مى كند.
    در اين جمله براى تاءكيد احكام گذشته كه در مورد محارم و مانند آن وارد شده مى فرمايد: (ايـنها امورى است كه خداوند براى شما مقرر داشته و نوشته است ) (كتاب الله عليكم ).
    تفسیر نمونه ذیل آیه مربوطه.

    یک شبهه در مورد قرآن

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  7. صلوات ها 12


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    22
    حضور
    14 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    37



    عمار عزیز،


    آیه خیلی واضح و صریح داره میگه «همه زنان شوهردار بجز اونهایی که مالک شدین». کاملا واضح هست که حالت استثناء زنهایی هستند که دو ویژگی دارن: ۱- شوهر دارن و ۲-شما مالک اونها شدین


    اگر فرض کنیم طبق فرمایش شما اسارت در حکم طلاق اونها باشه، دیگه اصلا این آیه مصداق پیدا نمیکنه چون زن شوهرداری که شما مالک بشید وجود خارجی نداره.

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    22
    حضور
    14 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    37



    ببخشید، من اینجا تازه وارد هستم و روال کار رو نمیدونم. معمولا من چقدر باید منتظر گرفتن پاسخ باشم؟ برای این میپرسم که جناب عمار امروز وارد سایت شدند و چند ارسال هم داشتند ولی این سوال رو جواب ندادن؟ الان سوال من رو فقط ایشون جواب میدن یا دوستان دیگه هم هستند؟

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    22
    حضور
    14 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    37



    ببخشید که پشت سر هم پست میزنم ولی من واقعا منظر جوابم هستم و نمیدونم چقدر باید صبر کنم. لطفا اگر کسی جوابی نداره حداقل بگید که چقدر باید منظر بشم.

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ثقلین
    نوشته
    990
    حضور
    22 روز 20 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2214



    نقل قول نوشته اصلی توسط wonderer نمایش پست ها
    اگر فرض کنیم طبق فرمایش شما اسارت در حکم طلاق اونها باشه، دیگه اصلا این آیه مصداق پیدا نمیکنه چون زن شوهرداری که شما مالک بشید وجود خارجی نداره.
    استاد جوادی آملی در جلد 18 تفسیر تسنیم چنین گفته اند:

    «مراد از «ما ملکت أیمانکم» کنیز خود انسان نیست، چون کنیز انسان، ملک او و بر وی حلال است، بلکه مراد کنیز شوهرداری است که خریداری و عدّه‌ی وی منقضی شده است؛

    همچنین ممکن است ملک یمین در این آیه به زنان شوهردار مشرکی ناظر باشد که در جنگ با کافران به اسارت مسلمانان در می‌آیند.

    زن شوهردار مشرک و کافر، پیش از اسارت و رقیّت، در شمار «والمحصنات من النّساء» و نکاح و ازدواج با او حرام بود؛

    اسارت به دست مسلمان با حضور پیامبر صلّی الله علیه وآله یا امام معصوم علیه السّلام و استرقاق و کنیز شدن در حکم طلاق اوست.

    همان گونه که بیع، عتق، ارث، هبه و تحلیل کنیز در حکم طلاق و سبب قطع علقه‌ی زوجیّتِ گذشته‌ی اوست و پس از انقضای عدّه، ازوجاج با او جایز است


  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    22
    حضور
    14 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    37



    نقل قول نوشته اصلی توسط Hadi99g نمایش پست ها

    استاد جوادی آملی در جلد 18 تفسیر تسنیم چنین گفته اند:

    «مراد از «ما ملکت أیمانکم» کنیز خود انسان نیست، چون کنیز انسان، ملک او و بر وی حلال است، بلکه مراد کنیز شوهرداری است که خریداری و عدّه‌ی وی منقضی شده است؛

    همچنین ممکن است ملک یمین در این آیه به زنان شوهردار مشرکی ناظر باشد که در جنگ با کافران به اسارت مسلمانان در می‌آیند.

    زن شوهردار مشرک و کافر، پیش از اسارت و رقیّت، در شمار «والمحصنات من النّساء» و نکاح و ازدواج با او حرام بود؛

    اسارت به دست مسلمان با حضور پیامبر صلّی الله علیه وآله یا امام معصوم علیه السّلام و استرقاق و کنیز شدن در حکم طلاق اوست.

    همان گونه که بیع، عتق، ارث، هبه و تحلیل کنیز در حکم طلاق و سبب قطع علقه‌ی زوجیّتِ گذشته‌ی اوست و پس از انقضای عدّه، ازوجاج با او جایز است
    فکر کنم شما متوجه سوال من نشدین.

    ببینید، شما خودتون هم فرمودین که اسارت (حالا با هر شرایطی که شما میفرمایید) چون خود به خود در حکم طلاق هست، پس ازدواج با کنیز جایز هست. حالا سوال من این هست که اگر اینطور باشه، دیگه پس «کنیزی که شوهر دار باشه» مصداق پیدا نمیکنه. چون ما با این تعریف یا زن شوهردار مشرک و کافر داریم و یا کنیز بدون شوهر. اما متن آیه داره خیلی واضح میگه که «زنان شوهر داری که شما مالک اونها هستین برای شما حرام نیستند» پس اینجا زنی وجود داره که هم شما مالک اون شدین و هم شوهر نداره (یعنی حکم طلاق براش خود به خود اجرا نشده!)

    با این تعریف یا شما اشتباه میکنید و زن شوهر دار بعد از اسارت خود به خود طلاق گرفته نمیشه و یا اینکه این آیه درباره چیز دیگه ای صحبت میکنه (که من نمیدونم در چه مورد هست)

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    434
    حضور
    11 روز 13 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1317



    با سلام .

    اگر زنی در حال حاضر دستگیر شود توسط اشخاصی مسلمان (مثلا مسلمان باشد یا نباشد) ، هم خودش هم شوهرش و از هم جدا شوند (مسافت های دوری از هم باشند)، و آندو حتی بدون دیدن هم ، علاقه مند به هم باشند ، و نخواهند از هم جدا شوند و این عهد میان آها باشد و به آن وفادار بمانند ، آیا چون نمی توانند یکدیگر را ببینند شاید تا آخر عمر ولی به هم وفادار بمانند ، دیگران می توانند طلاق او را از شوهرش گرفته و به ازدواج دیگری در آورند ؟

    آیا چنین حکمی در حال حاضر نیز هست یا نسخ شده است ؟
    با تشکر

    چيزي که مرا نگران مي‌کند اين است که به مردم ياد مي‌‌دهند، به نفهميدن رضايت دهند


    آزار دهنده‎ترین چیز در جهان این است که احمق‎ها کاملاً مطمئنند و هوشمندان پر از شک و تردید


    حتی اگر همه دارای یک عقیده باشند، باز هم می‎تواند آن فکر اشتباه باشد


  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    1,956
    حضور
    95 روز 13 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    126
    آپلود
    6
    گالری
    8
    صلوات
    5456

    بسم الله الرحمن الرحیم




    نقل قول نوشته اصلی توسط ᕘᕚRaiNᕘᕚ نمایش پست ها
    آیا چنین حکمی در حال حاضر نیز هست یا نسخ شده است ؟

    نه , اگر نسخ هم شده باشد داستان لیلی ومجنونی که تعریف کردید , هست.


    نقل قول نوشته اصلی توسط wonderer نمایش پست ها
    فکر کنم شما متوجه سوال من نشدین.

    ببینید، شما خودتون هم فرمودین که اسارت (حالا با هر شرایطی که شما میفرمایید) چون خود به خود در حکم طلاق هست، پس ازدواج با کنیز جایز هست. حالا سوال من این هست که اگر اینطور باشه، دیگه پس «کنیزی که شوهر دار باشه» مصداق پیدا نمیکنه. چون ما با این تعریف یا زن شوهردار مشرک و کافر داریم و یا کنیز بدون شوهر. اما متن آیه داره خیلی واضح میگه که «زنان شوهر داری که شما مالک اونها هستین برای شما حرام نیستند» پس اینجا زنی وجود داره که هم شما مالک اون شدین و هم شوهر نداره (یعنی حکم طلاق براش خود به خود اجرا نشده!)

    با این تعریف یا شما اشتباه میکنید و زن شوهر دار بعد از اسارت خود به خود طلاق گرفته نمیشه و یا اینکه این آیه درباره چیز دیگه ای صحبت میکنه (که من نمیدونم در چه مورد هست)

    تفسیر در این موضوع مختلف است

    علامه طباطبائی در المیزان تفاسیر مختلف آنرا آورده و میفرماید


    و بنابراین جمله : (الا ما ملکت ایمانکم ) در این مقام خواهد بود که حکم منعى که در محصنات بود از کنیزان محصنه بردارد، یعنى بفرماید زنانى که ازدواج کرده اند، و یا بگو شوهر دارند، ازدواج با آنها حرام است به استثناى کنیزان که در عین اینکه شوهر دارند ازدواج با آنها حلال است به این معنا که صاحب کنیز که او را شوهر داده مى تواند بین کنیز و شوهرش حائل شود، و در مدت استبرا نگذارد با شوهرش تماس بگیرد، و آنگاه خودش با او همخوابگى نموده ، دوباره به شوهرش تحویل دهد، که سنت هم بر این معنا وارد شده است . /

    با این شرایط یعنی همان حکم ازدواج موقت چراکه ازدواج دائم با چنین کنیزی ممکن نیست

    مگر اینکه به اسلام در آیند که در این صورت حکم محصنه که ذکر شد بر زن او وارد و ...


    ویرایش توسط فاتح : ۱۳۹۲/۱۰/۲۴ در ساعت ۱۷:۳۹
    قال الله سبحانه و تعالي : اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى ( مائده / 8 )

    قال النبي : بالعدل قامت السموات و الارض (تفسير صافي ذيل آيه 7 سوره الرحمن)
    و قال :
    اياكم و الظلم فان الظلم عند الله هو الظلمات يوم القيامة ( سفينة البحار ماده "ظلم" )

    مسئوليت قرآني مردم در قبل عدل

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۲/۱۰/۲۱, ۲۲:۳۶ : 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود